News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Hell Dorado

Started by Anaxagorax, 16 August, 2011, 20:10:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anaxagorax

Hell has not always been Hell. It became Hell when we arrived.

Hell Dorado er et spil med en del år på bagen efterhånden, men også et spil, som aldrig er blevet særlig stort nogen steder. Det kæmpestore problem, der gjorde at det aldrig slog igennem, var at det var franskmænd der lavede det. Figurerne var rigtig fine, som man før har set fra det franske, men selvfølgelig er problemet med Frankrig at de ikke rigtig har fattet at den del af verden der betyder noget altså taler engelsk.

Så selvfølgelig var der ingen fremtid overhovedet for Hell Dorado.

Heldigvis var der nogen udenfor Frankrigs grænser, der kunne se noget potentialet i spillet, så for et par år tilbage købte amerikanske Cipher rettighederne fra Asmodée og siden da har det så bare været ventetid på at der skete et eller andet.

Den fine regelbog.

Nu er den engelske regelbog endelig endelig fårking endelig kommet, så nu ville jeg finde nogle af de rigtig fine figurer til det frem og få noget maling på dem. Man ved jo aldrig om der er nogen man kunne lokke til at spille det på et tidspunkt og ellers så er det jo bare fint at få noget maling smurt på nogle lækre dukker.

Der er dog stadig lidt problemer, som gør at jeg ikke er helt overbevist over at alt er fryd og gammen endnu. Det første er at det netop er Cipher, der står for festlighederne og de er, for at sige det ligeud, nogle hængerøve, der ikke kan nosse sig sammen til at få tingene gjort. Alting tager tyve gange længere tid end det burde og jeg forudser at der ryger nogle potentielle spillere på den bekostning, fordi det simpelthen går for langsomt og for ustabilt med at få tingene ud til folket.

Den anden ting som jeg synes er lidt irriterende er at Cipher jo er et amerikansk firma og har set sig nødsaget til at redigere lidt i det originale baggrundsmateriale, for ikke at støde stakkels sarte puritanske sind. Mest udtalt er udelukkelsen af det infamøse englevoldtægtsbillede fra den originale regelbog, men ellers er det et par småting rundt omkring. Men ok da, der er stadig masser af ting hvor der ikke er lagt fingre imellem af vold, kastration, masturbation med våben og djævlefostre, men så forstår jeg heller ikke hvorfor man har set det nødvendigt at censurere nogle ting, når det allerede tydeligvis er et spil, der er lavet for folk der ikke er alt for sarte.

Pænt layout og masser af farveillustrationer.

Men nok om det, nu er spillet her og det er ihvertfald en lækker indpakning det kommer i. Bogen er i et stort format, i farver og  fyldt med gode illustrationer og er virkelig stemningsfuld og indbydende. Det eneste jeg kunne ønske mig er at man kunne få den i en ordentlig hardcover-udgave, det kunne de godt lige have gjort, når der nu allerede er brugt energi på at få den til at se godt ud.
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Anaxagorax

Hell Dorado går ud fra idéen om at der i 1631 åbnede sig en portal til helvede ved den tyske by Magdeburg, efter nedslagtningen af 25.000 af byens indbyggere. Flere portaler, ved Sevilla i Spanien og La Rochelle i Frankrig kommer til og pludselig står tidens katolikker, protestanter, tyskere, franskmænd, svenskere og whatnot med en hel del mere at tænke over end at banke hinanden i hovedet, nemlig en hel del nye religiøse forviklinger, land at erobre, handelsruter at få kontrol over og alkymiens Prima Materia at få fingre i.

Der er i grundreglerne fem forskellige grupperinger, som man kan vælge at spille med, nemlig Westerners, Demons, Saracens, The Lost og Immortals. Derudover findes der også Mercenaries, som man både kan bruge i alle andre grupper og for sig selv.

Westerners.

Westerners er de europæere, som er spillets omdrejningspunkt, der har bosat sig i New Jerusalem i Helvede. Indtil videre er der fortrinsvist katolske conquistadors og inkvisitører, med et par tyske tunge protestantiske fodfolk og et par enkelte karakterer af agnostisk, genfødt satanistisk og russisk-ortodoks art som krydderi og sandsynligvis som en forsmag på hvad der kan komme senere til spillet.

Demons.

Demons er Helvedes egne beboere, både rigtige dæmoner og de fordømte, som i et stykke tid har moret sig lidt over menneskene, men som efterhånden er ved at finde ud af at de der irriterende tilflyttere måske alligevel godt kan gå hen og blive et problem i længden. De har meget svært ved at samarbejde om noget som helst, men et par faldne engle er efterhånden ved at have banket noget fornuft ind i rækkerne (eller ihvertfald få peget dem i den rigtige retning når de vil slå nogen ihjel, hvilket er et godt skridt på vejen). Ironisk nok har menneskenes ankomst givet mening i en meningsløs tilværelse fyldt med at pine og plage de fordømte for dæmonerne og medført et stigende antal loyale og målbevidste 'Luciferianere'.

Saracens.

Saracens har været i Helvede i flere hundrede år før europæerne og til forskel fra disse har de en mission; at finde porten til himmelen, som de er overbevist om befinder sig i Helvedes niende cirkel. Med udgangspunkt i portalen ved Alamut har de efterhånden trængt igennem en del af Helvedes sfærer, men deres forsyningslinier bliver længere og længere og ledetrådene til målet er få. Saracenerne har en del forskellige slags nærkampstropper at vælge imellem og også en del mere eksotiske væsner, fra djinn og efreeti til trænede pantere.

The Lost

The Lost er fordømte, som enten er presset ud i eller har valgt en tilværelse uden tilhørsforhold til en dæmon-herre, og som kæmper for deres uafhængighed i Helvede. Efterhånden som de bliver påvirket mere og mere af deres omgivelser bliver de mere og mere bestialske og ligner efterhånden mere dæmoniske dyr end noget, der engang har været mennesker.

Immortals.

Immortals er kineserne, der har været længere i Helvede end nogen andre mennesker. De har efterhånden fået sat alle pinslerne og renskuringen af sjælen i system og bureaukrati, til et punkt hvor de endda har velkomstkomiteer til når de får at vide ovenfra at der ankommer en særlig slem personage, der skal have ekstra opmærksomhed. I deres rækker er menneskelige fordømte, dæmoner og de fleste, som er et sted midt imellem.

Mercenaries.

Mercenaries er resten af alt det afskum, fordømte, enlige dæmoner, desertører og hvad der ellers findes i Helvede, som ikke passer ind i nogen af de andre grupper. Her finder man fx Don Quixote, tempelriddere, Charon, en jødisk kabbalist og golemen fra Prag og en masse andre mystiske ting. Og en dusørjæger, der hedder... Helle Møller?! Det synes franskmænd sikkert er ret eksotisk.

Anaxagorax

Hele setting og plot for Hell Dorado er overraskende velgennemarbejdet og endnu mere overraskende er det at den fiktion, der udgør det meste af det vi får at vide om hvad der foregår, faktisk slet ikke er så dårligt skrevet endda, som det ellers altid er tilfældet for den slags i spil. Det er vel værd at læse alle de små historiebidder, der følger med alle de forskellige slags karakterer.

Masser af eksempler og forklarende billeder.

Et spil er i udgangspunktet på 200 pts, hvilket svarer til omkring 8-12 modeller, men man kan selvfølgelig spille med flere eller færre pts som man lyster. En gruppe skal indeholde en Officer og derudover kan man vælge imellem forskellige slags Independents og Troopers. Ens Officer og Independents har indflydelse på hvor mange Troopers en gruppe kan indeholde, så det ikke er muligt bare at spamme billige modeller. Alle Officers og en stor del Independents er unikke karakterer, men ellers er der også begrænsninger på hvor mange af hver slags Independent en gruppe kan indeholde, fx to eller tre maksimum.

Grundreglerne i spillet er ret enkle og intuitive. En models stat (fx Shooting Skill eller Combat) giver et vist antal teninger at kaste (fx 3) og antallet af dem, der bliver lig med eller over en hvis sværhedsgrad (fx en fjendes Defense på 4) er de gange man rammer. Hver model har så på sit stat-kort en våbentabel, hvor man kan se hvad der sker alt efter hvor mange gange man har ramt. Der er så mange måder hvorpå man kan få flere terninger, fjerne terninger fra fjendtlige modeller og ellers påvirke resultaterne.

Der er en masse regler for missioner, men det har jeg ikke lige fået gennemlæst ordentligt endnu.

Command er en vigtig del af spillet og afgør hvor mange forskellige ordrer en gruppe kan benytte sig af i en tur. Efterhånden som modeller dør, mister man maksimal Command, så man næste tur har færre pts at bruge af. Ens maksimale Command pts kan også ændre sig ved at bruge specielle unikke ordrer, der kan gøre en stor forskel, men til gengæld også koste dyrt hvis man mangler pts senere i spillet til de helt simple ordrer. Det virker egentlig som et ret godt system, hvor man skal bruge sine ressourcer rigtigt og hele tiden overveje om man kan komme længst med at brænde sine pts af permanent på at gøre vilde ting eller om man vil sørge for at have et stabilt antal gennem hele spillet. Hvis man så kommer til at få sin vigtige officer slået ihjel efter at have gjort noget snedigt, der kostede permanente pts og man troede man stadig ville have en godt antal i næste tur, så er man på spanden, så der skal tænkes lidt over det.

Desværre er der også en del mystiske ekstraregler i spillet, som jeg ikke lige umiddelbart kan se eksistensberettigelsen på. Eksempelvis er reglerne om de handlinger en model kan foretage i sin aktivering unødigt komplicerede og en del af dem kunne med fordel fjernes helt, da de kun er variationer over det samme tema. Også reglerne om Control Zones omkring figurer er lidt mystiske, men det kan være det giver bedre mening og viser sig faktisk at have en vigtig funktion når man får spillet det ordentligt. Lige nu har jeg bare lidt svært ved at se det, andet end for at forhindre hurtige modeller i at løbe direkte forbi langsommere fjender, men det kunne der gøres noget mere elegant ved.

Templates i pap følger med.

Magi er en helt særskilt mekanik. Der er to slags, Auras og Spells. Auras er enten permanente eller aktiverede og dækker som navnet antyder over ting som påvirker andre modeller indenfor en hvis raduis af en model, hvad end det er frygt, ild eller mange andre ting. Spells kræver brugen af lemurer, små rester af sjæle, de laveste væsner i Helvedes fødekæde.

En Infernalist kan i løbet af et spil tilkalde et bestemt antal lemurer og fodre dem med forskellige ting og sager, som så har en effekt på lemuren eller andre modeller i nærheden af den (oftest noget med at den kravler/løber/flyver/hopper hen til nogen andre og eksploderer spektakulært/opløses i en gassky/lammer dem/hvad nu formularen gør). Det er en ret sjov og anderledes mekanik, specielt fordi alle lemurerne er forskellige karakterfulde figurer og kan lidt forskellige ting og man kan selv vælge mellem sine figurer af dem hvad for en af dem man placerer på bordet når man tilkalder een.

Der er en del skønhedsfejl ved Ciphers udgave af Hell Dorado, men jeg er lige nu mest optaget af at det endelig er tilgængeligt på engelsk i en ordentlig bog i stedet for kun en fil oversat af fans og så kan jeg tilgive dem. Det er et meget fint lille spil og helt sikkert noget jeg skal bruge mere tid på.

Anaxagorax

Galleri med de fine figurer. Kæresten giver en finger med.

tl;dr

+
Rigtig lækre figurer.
Godt baggrundsmateriale, specielt for dem der er trætte af børnefiltret og berøringsangsten de fleste ting bliver belemret med.
Regelskelettet er nemt og intuitivt.
Kræver ganske få modeller.

-
Få så udgivet alle de figurer!
Nogle lidt unødvendigt komplicerede ting i regelsættet.
En del irriterende tyrkfejl og dårlige oversættelser i regelbogen.

Overhamsteren

God læsning som altid. :)
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

kmnbrush

Spændende og velformuleret intro til et spil, hvor jeg kun er bekendt med nogle af figurene.
Jeg ser frem til hvad der ellers kommer i denne tråd.
Male Blog (R.I.P) - CMON

CigarFace

Tak for introduktionen  :)

Har altid gerne ville vide lidt mere om det her interessante spil. Glæder mig til at læse, og ikke mindst se, mere om det her...
And that´s MISTER Cigarface to you, copper!

Ryback

Jep, en rigtig fin intro du har fået skrevet.

Hvor mange figurer kræves der for at spille et almindeligt spil Hell Dorado?

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Chimera

Tak for en god anmeldelse

Jeg har et par figurer fra det gamle HD

Reglerne er hermed bestilt.
»Selvopholdelsesdriften er sandsynlighedens sidste lov«......

Anaxagorax

Jeg har siddet og lavet nogle lister med de forskellige grupper og ender hver gang omkring de 9-10 modeller til de 200 pts der anbefales, så det er til at overskue.

Officererne er de dyreste modeller og varierer meget i pris, fra omkring 40 op til 70'ish stykker, så det betyder også noget hvem man vælger der. Troopers er de billigste og Independents ligger sådan midt imellem.

Jeg har en bunke figurer på bordet, så med lidt held kommer der snart nogle billeder af hvad jeg får lavet til Hell Dorado.

Grobut

Uhhh... spændende! Jeg har faktisk et par forskellige grupper til at ligge. Vil tro at der er nok til 200p i hver! Kan være der skal byttes lidt rundt på male prioriteterne!

Og måske købes en regelbog :)
Se mine mini's på: christianbech.dk

Quote from: Daniel aka FatherNurgle d. 28 august 2007
Jeg er simpelhen for ordinær

Kreon

Jaah flere obskure og fede spil og mindre kedelig krigsmaskine!!!

Jeg glæder mig til at se battlereports m.m.

Kreon

Stunke

KAN det lade sig gøre at bruge nogen af dukkerne til dit cthulhuspil? Eller er du for puritansk til den slags?
"...og så var jeg bare sådan hvaaad mand, fejlcitater er bare totalt for noller altså."
- Adolf Hitler

Penisjokes, wäshmaleri, øl og dreadball --> mäleblög.

Nixon

Fin gennemgang af et for mig ukendt spil. Det ser tillokkende ud.

Anaxagorax

Man kunne nok bruge nogle Cthulhu-dukker, men jeg er nok lidt for puritansk ja, der forsvinder en del af konceptet ved spillet synes jeg. Specielt når nu Hell Dorado-figurerne er så lækre og er en stor del af tiltrækningskraften ved det.

Det skulle da også være mærkeligt hvis jeg lod en undskyldning for at anskaffe mig endnu flere dukker gå min næse forbi.

Chimera

Så fik jeg endelig HD reglerne fra Maelstroem. Fin bog, som helt klart fortjener Hardcover. Jeg har i forvejen det meste til de fleste fraktioner...stadig ikke-samlet. Nu er det ikke nemt, og det har det aldrig været, at introducerer noget nyt i lille DK. Så at støve spillere op er nok det største problem.
»Selvopholdelsesdriften er sandsynlighedens sidste lov«......

Anaxagorax

Det er det ihvertfald ja. Men det skal da absolut ikke være nogen hindring for at bruge en masse tid og penge på det :)

En hardcover-version ville helt korrekt være rigtig lækker. Man kan jo håbe på at de på et tidspunkt kommer med et nyt optryk, hvor de får rettet på nogen af alle tyrkfejlene og andre mærkværdigheder, og så får lavet en fin udgave. Jeg har ihvertfald set en del andre folk på nettet rundt omkring der håber på det samme, så det er bare at krydse fingre for at Cipher (suk) er opmærksomme på interessen for det.

Inquisitor13

Hej, jeg er lidt nysgerrig, har du/i  fået spillet nogle spil, og er det noget ved?, det er ihverfald en fin itroduktion du har skrevet, nu har jeg fået mere blod på tanden til at gå i krig med dettte spil, figurerne er jo alt alt for fede, i sær demons :-)
=I= THOU ART WEAK. VUNERABLE. I AM STRONG AND YET STILL YOU JUDGE ME FOR MY SINS,- YOU WHO ART MOST SINFUL TO THE HEART =I=

Anaxagorax

Kun et par små testspil for at finde ud af hvordan tingene hænger sammen. Skidtet skal jo males og der bliver ved med at hoppe andre ting foran i køen! Der ligger både mange flere dæmoner og en stor bunke westerners og venter, men det kommer når det kommer.

Ellers kan du finde meget mere om Hell Dorado på det officielle forum hos Cipher.

Inquisitor13

ah ok cool, tak for ideen med Ciphers forum, så langt var min hjerne slet ikke nået ! haha
=I= THOU ART WEAK. VUNERABLE. I AM STRONG AND YET STILL YOU JUDGE ME FOR MY SINS,- YOU WHO ART MOST SINFUL TO THE HEART =I=

Anaxagorax

Overhamsteren

Sgu altid noget svineri at blive mindet om hvor fede Hell Dorado-figurerne er. :D

Tror nu bedre det kan betale sig at købe fra firestorm games end kickstarter i usa især hvis postDK får fingre i pakken. :-\
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0