News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

IG bonanza

Started by JacobFrandsen, 17 August, 2011, 22:33:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Speaker to Machines

Jeg bliver desværre nødt til at tage en pause fra 15-16:30 (ca); jeg skal hente & bringe min mindste fra en børnefødselsdag :P  Beklager :(
Stephan Dahl

elThyge

Et par hurtige Thunderbolts og så mangler jeg kun at pakke det hele sammen til det store slag.

Quote from: Speaker to Machines on 30 September, 2011, 13:40:16
Jeg bliver desværre nødt til at tage en pause fra 15-16:30 (ca); jeg skal hente & bringe min mindste fra en børnefødselsdag :P  Beklager :(

Er det den fulde tid, hvor du ikke vil være til stede?
- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

Speaker to Machines

Quote from: elThyge on 30 September, 2011, 16:57:56
Quote from: Speaker to Machines on 30 September, 2011, 13:40:16

Er det den fulde tid, hvor du ikke vil være til stede?

Ja, det er planen.  Jeg pakker og sender marinerne i forvejen med Jacob, så vi kan komme i gang med det samme kl. 13.
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Det kunne ligne en tidlig aftensmad. Ellers kommer vi til at sidde og kukkelure i to timer. Det vsr ikke liiige sådan jeg havde forestillet mig at spendere min lørdag.

/jacob

Speaker to Machines

Quote from: JacobFrandsen on 30 September, 2011, 18:35:01
Det kunne ligne en tidlig aftensmad. Ellers kommer vi til at sidde og kukkelure i to timer. Det vsr ikke liiige sådan jeg havde forestillet mig at spendere min lørdag.
Jeg håber I benytter lejligheden til at spise, ja.  Jeg er ked af det, jeg blev lidt ambushed af den fødselsdagstransport :P
Stephan Dahl

elThyge

Måske vi kan bytte lidt rundt på spillerne og hære. Enten Jakob eller jeg kan skifte til SM. Så vil der i det mindste være en spiller per side hele tiden? Vi kan stadig holde spisepause, men halvanden time lyder af lang tid.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

God ide. Vil du eller skal jeg? Jeg har ingen præferencer.

/jacob

elThyge

Jeg er fuldstændig blank, når det kommer til at spille Space Marine. Har lidt mere erfaring med IG.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

Ok. Kan du tage hele ig-siden eller skal jeg bytte med stm?

elThyge

Vil foretrække, hvis du bare bytter med Stm. Så har jeg stadig mere tid til at tage billeder.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

Stephan, hvad siger du?

/jacob

Speaker to Machines

Det er helt i orden med mig.  Det vigtigste er at holde spillet kørende mens der er spillere i huset.  Det næstvigtigste er at få taget nogen fede billeder :)

Plus, jeg har aldrig spillet IG før, det kunne være sjovt at prøve.  Så kan jeg brænde dine Chimeraers first-painted-battle jinx af for dig, også.
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Quote from: Speaker to Machines on 30 September, 2011, 19:18:32
Det er helt i orden med mig.  Det vigtigste er at holde spillet kørende mens der er spillere i huset.  Det næstvigtigste er at få taget nogen fede billeder :)

Plus, jeg har aldrig spillet IG før, det kunne være sjovt at prøve.  Så kan jeg brænde dine Chimeraers first-painted-battle jinx af for dig, også.

OK. Jeg har iøvrigt mistet mine små barrage-templates. Håber, at én af jer kan tage en med.

Jeg har hentet grejet hos StM og er klar til at køre derind og gøre klar i morgen. Det skal nok blive godt.

/jacob

Speaker to Machines

Tak for i går, det var hyggeligt; Her er mit billede:

Jeg glæder mig til at se Thyges mange billeder :)
Stephan Dahl

Frede

Aaarrrgh! Come on man du må da give os mere end det!!

Hvordan gik det, hvem vand?

- F -

JacobFrandsen

Selv tak for en god dag med masser af episk spænding. Jeg tror faktisk ikke, at vi fik talt vp op, da vi sluttede efter fjerde tur. Marinerne havde en god tur fire, men hvis vi havde fortsat, ville ig'ernes forstærkninger og et uberørt tankkompagni, nok have hevet en komfortabel sejrer hjem.

Der var masser af kampvognsaction på midten, påpasselig bykamp i byen og et klassisk groundpounder marineangreb i skoven. Spillet havde det hele.

Især var det godt at nå fire ture, da spillet bølgede frem og tilbage, med vekslende krigslykke på forskellige frontafsnit.

Igerne sad tungt på midten indtil marinernes reserver kom ned i tur fire. I skoven var ig-erne hårdt pressede indtil kavaleriet kom og reddede dagen mod slutningen. I byen blev begge sider slidt op, og der var vist kun lidt whirlwinds og speeders tilbage til sidst.

Dagens moment for marinerne var da 40 deathwing terminators teleporterede ned og knuste et mekaniseret inf.kompagni og et tankkompagni i nærkamp uden at tage anden skade end en blastmarker ved teleporteringen. Det var sandt og episk. Bagefter blev de så skudt til slagger af to superheavy kompagnier og et mekaniseret inf.kompagni, men det er jo hvad der sker.

Der er noget helt specielt ved store spil. Der bliver mere historie og flere episke øjeblikke. Jeg er kl r igen en anden gang.

/jacob

elThyge

Først tak for en hyggelig dag, hvor det trods de mange figurer lykkedes os at få gennemført fire effektive ture. Som Steffen har antydet, så var jeg manden med kameraet. I løbet af søndagen vil jeg smide billeder op i det tempo jeg får dem færdig. Først lidt billeder af opstillingen.

Jakobs venstre flanke med en masse hurtige og, hvad jeg fandt ud af senere i spillet, farlige Land Speeders.

Jakobs center, hvor Land Raiders og Predators står klar til det store kampvognsslag.

Jakobs højre flanke klar til hårde nærkampe i et udbombet bymiljø.

Heroverfor står Steffens venstre flanke.

Steffen og mit center med masse kampvogne i en direkte udfordring til Jakobs Land Raiders.

Min lettere underbemandede højre flanke, hvis hovedopgave bestod i at holde ud indtil forstærkningerne kunne ankomme.

Lidt closeups af startopstillingen.
- Oh yes, we all are.

elThyge

Jakob lagde ud med at vinde initiativet og sendte sin Warlord Titan direkte ind på midten af bordet.

Her tiltrak den sig massiv ildkraft inklusiv artilleri

En screening force af Predators sendt ind på midten for at blokere indfaldsvejen.

Ude på flanken rykker Tactical Marines frem.

Inde på midten tiltrækker Warlorden sig massiv opmærksomhed inklusiv ild fra en Warhound.

Leman Russ kampvogne rykker frem for at give Warlorden stryg.

Land Raiders to the rescue.

Opildnet af en kommisær koncentrer det andet kompagni med Leman Russ kampvogne sin ildkraft mod det nye mål.

Gennem hele tur et regner IG artilleriet død og ødelæggelse ned over Space Marine tropperne, uanset hvor de står på slagmarken.

De første fly melder sig på banen i et angreb på mit artilleri. Ud fra en normalfordeling af terningslag opbrugte jeg min kvote her: Fem hits blev på tre Manticores blev alle savet, (5+ save). Dog røg der to Baselisk i angrebet.

Jakob sender flere Land Raiders frem, som tager hævn på Warhounden.

Og endnu flere Land Raiders sendes frem...

hvilket bliver for meget for Warhounden, der ender med at stikke af.

Dog ikke noget den er ene om, da også Warlorden må erkende, at det er rimelig hot at stille sig midt på bordet, hvorfor den også trækker sig lidt tilbage.
- Oh yes, we all are.

elThyge

Lidt sent dukker mine Thunderbolts op og skyder en Marauder bomber ned .

De mekaniserede kompagnier rykker frem og indtager midten.

I ruinbyen rykker tropper fra bege sider frem, dog uden rigtig at komme i nærkontakt.

Et kompagni superheavy kampvogne forsøger på at gøre noget ved truslen på flanken, hvor nu også Landspeeders og Devastators blander sig.

Med fremrykningen af det sidste mekaniserede kompagni sidder IG fodfolk nu på midten af bordet.

En ensom Shadowsword tiltrækker sig stor opmærksomhed fra luftstyrker.

Jakob forsøger et direkte modsvar på fremrykningen af de mange mekaniserede kompagnier med et detachment Tactical Marines. Godt nok fik Jakob kun ram på en enkelt unit i sit angreb, men en begynderfejl kom til at koste mig dyrt, da jeg af visuelle grunde havde placeret min kommandør forrest.

Oversigtsbilleder fra slutningen af tur 1.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

Det var et sats at sætte delingen med tacs helt op ad det mek.inf.komp. Jeg havde aktiveringsovertaget og ville sætte op til et angreb turen efter. Det krævede blot at jeg vandt initiativet i turen efter. Det gjorde jeg dog ikke, og så røg der 25 af kejserens fineste og enheden blev reduceret til lidt rhinos og krims-krams.

Men med alt det art. Og langtrækkende skydning var jeg jo lidt nødt til at komme ud over stepperne.

/jacob

elThyge

Steffen valgte af familiære årsager at stå over i tur 2, hvorfor hele byrden med at spille IG tilfaldt mig, hvilket er hovedårsagen til de få billeder fra turen. Som Jakob skrev, lagde jeg overvældende ud ved at vinde initiativet og bl.a. med hjælp fra det ene mekaniserede kompagni og lidt retaining initiative lykkedes det mig at pille Warlorden ned, inden den fik mulighed for at aktivere og genskabe alle sine shields. Jakobs lykke over at have rallyet Warlorden i slutningen af tur 1 blev derfor kortvarig.

På den anden fløj blev de udsatte Tactical Marines pillet fra hinanden. Det skulle dog vise sig at være sidste gang i tur 2, at terninger var med mig. Husker f.eks. et angreb med tre Shadowswords, hvor de to missede. Pænt gået, når de normalt rammer på 2+. Hertil kom utallige dårlige aktiveringsslag. ;D

Ude på flanken begyndte Landspeederne stille og roligt at rive mine tropper fra hinanden.

Håber Jakob kan huske, hvordan han begyndte at decimere de mekaniserede kompagnier, men som billederne viser, så var hævnen sød.

Landspeeders overflyver nemt ruinbyen og slår en del af artilleriet på flugt.

På den anden fløj får Shadowswords og Baneblades tæsk af en Warhound Titan.

I mellemtiden holder Jakob stadig stand på midten - They Shall not Pass!

En efter en knækker enhederne på min side af slagmarken, hvor det efterhånden begyndte at blive lidt trængt i det bagerste område.

For at gøre det hele værre, bliver enhederne under tilbagetrækningen udsat for luftstyrker, hvor mit modsvar kun gør en lille forskel.

Og i baggrunden kan Devastators rykke uforstyrret frem.

Mit Leman Russ kompagni rykker endelig frem og har en lille succes, idet de rydder bordet for den første enhed Land Raiders.

Ild fra himlen vælter ned over enhederne, hvis moral i forvejen var meget svækket.

Alt i alt blev tur 2 en stor sejr for Space Marines, hvor IG kun kunne holde ud i håb om snarlige forstærkninger. Da Steffen vendte tilbage i tur 3 tog han udviklingen med godt mod, og jeg var bare lykkelig over ikke mere at have det fulde ansvar for de kommende terningkast.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

Tur to startede rigtig skidt. Jeg mistede initiativet og som tak fik jeg skudt en detchment marines og min warlord titan til slagger på midten. Mine land raiders og predators koncentrede sig om to af de tre mek.inf.komp., som var stillet op i midten. Tanken var, at netop disse enheder kunne komme til at gøre livet svært for mine reserver i tur fire. Jeg ville derfor rigtig gerne have dem væk. Kampvognene håbede jeg så at kunne tage i nærkamp med marines fra thunderhawks eller teleporterende termies.

Jeg mener, at jeg knækkede det ene inf.komp. med skydning fra otte land raiders og fik skudt en del chimeras fra den anden med mine predators på klods hold og sustain fire. Det sidste inf.komp. i midten fik lidt kærlighed fra de fire whirlwinds, der stod i byen.

Jeg fik derfor ikke reduceret hverken de tre shadowswords eller de to leman russ kompagnier i midten.

I byen gik mine landspeeders på rov i ig-ernes baglinje og fik stækket noget af artilleriet. Udover artilleriet havde ig-erne kun et forvokset fodkompagni og en flok rough riders. Rytteriet udgjorde ikke den store trussel for landspeederne, da de jo kan vælge at svæve opad og dermed tvinge rough riderne til at bruge deres ineffektive karabiner i stedet for deres yderst effektive lanser.

Da jeg havde planlagt, at mit orbital bombardment i tur fire skulle lande på infanterikompagniet, var jeg tilfreds med bare at holde ig-erne hen med snak. Der skete derfor ikke så meget på den flanke i tur to.

I skoven fik mine land speeders, en detch. devastators og en warhound titan langsomt tvunget ig-erne tilbage. De tilbagetrækkende IG-ere blev så jagtet af marauder bombers og thunderbolts, da jeg i den side havde nogenlunde frit spil med mine fly.

Alt i alt var tur to så, som så. Jeg havde fin fremgang i de to sider, men jeg formåede ikke at røre de tre farligste enheder i midten (to store leman russ kompagnier (ca. 23 kampvogne) og et shadowsword kompagni (3 stk.). Dertil kom, at jeg med tabet af ca. 5-6 landraiders og min warlord titan og mistede muligheden for at forsøge at gøre noget ved disse tre kompagnier før tur 4. Jeg ville højest kunne ridse lidt i lakken.

Der var dog lyspunkter: I skoven var næsten alle ig-erne broken og de tog derfor store tab, når jeg skød på dem og i byen havde jeg forhåbning om, at jeg kunne fiksere ig-erne indtil min strike cruiser kunne bombe den ruin, som de havde forskanset sig i, til mos.

Selvom jeg havde en flok assault marines, to detch. tacticals og en rest devastators (svarende i alt til et helt battle company minus de få tab, de havde taget) var jeg ikke meget få at gå i flæsket på et næsten fuldtalligt IG-kompagni med support våben og ogryns, der var forskanset på overwatch i en ruin.

Det endte derfor med, at mit battle company over de næste par ture blev reduceret med assault marines og devestators, der blev sendt mod midten i et forsøg på at rette lidt op på tingene der.

Da så den ene enhed tacticals blev redet over ende af rough riders, endte det der skulle have været en solid sejr på den flanke med at blive en yderst dramatisk kamp mellem min Supreme commander, 30 marines og en dreadnought mod et på det tidspunkt godt reduceret ig-kompagni. Men mere om det senere.....

/jacob

elThyge

I tur 3 havde jeg ikke mange aktive enheder at rykke, men mine Leman Russ kampvogne fik dog ryddet lidt mere op blandt Land Raiders.

Trods begyndende svaghedstegn hos de mekaniserede tropper lykkedes det også for Steffen endelig at få brudt de sidste Space Marines på midten af bordet.

På flanken sørger mit tilbageværende artilleri for at svække de frembrusende Land Speeders en smule.

Steffens mekaniserede kompagni knækker moralsk og søger tilflugt i en bygning.

I løbet af tur 3 begyndte det så småt at blive ensom for Space Marines på midten af bordet, hvor der ikke er så meget tilbage til at stoppe et fremadrykkende kompagni Leman Russ.

Jakobs Landspeeders falder Steffen i ryggen og udrydder hans Manticore batteri.

Et godt view hen over mine inaktive tropper. Warhounden nåede godt nok at rally, men blev hurtigt sat ud af spillet igen. Da jeg ikke formåede at aktivere mine Thunderbolts havde Jakobs luftstyrker frit spil på min banehalvdel, hvor tur tre kom til at koste.

Jakob smider sine Assualt Marines ind i et forsøg på at rense bygninger for broken IG tropper, men ender selv med at blive udslettet.

Lidt flankebeskyttelse fra de resterende Devastators i ruinbyen.

I den anden ende af ruinbyen forsøger en anden gruppe Devastators at tage et kompagni IG-fodfolk i flanken.

Men ender selv med at blive næsten udslettet af et hårdt modangreb af Rough Riders.

Ud fra næste billede med Terminators en mass, må det indsatsen fra de første reservestyrker i tur 4. Tur 3 endte med en lidt mere stabiliseret front. Dog var styrkerne på min flanke stærkt svækket, hvor kun reserverne kunne håbe på at redde æren.

I en massiv teleport af Terminators forsøger Jakob i begyndelsen af tur 4 at tilbageerobre midten.

Som billedet viser, fik Jakob i slutningen af tur 3 og begyndelsen af tur 3 godt og grundigt ryddet op på min front, hvor kun de sidste tapre rester af et forstærket mekaniseret kompagni holder stand.

Endelig dukker kavaleriet op og rydder en enhed Devastators af vejen for med det samme at sætte kurs mod de fjendtlige tropper på den yderste flanke.

Og et par Marauders får de irriterende Land Speeders til at trække sig væk fra det tilbageværende artilleri.

Med et Orbit Strike forsøger Jakob at få brudt dødvandet i ruinbyen.

Med hjælp fra et Super Heavy Tank Company af Baneblades lykkes det for Steffen at få bugt med de mange Terminators, der udslettede hans Leman Russ kompagni.

Resterne af mit Rough Riders angreb på Jakobs Warhound og resterende Land Speeders. Desværre var jeg for optaget af den spændende kamp til at få taget billeder, men Warhounden gik ned og det lykkedes for Jakob pga. to dårlige combat resolution slag fra min side, (fire terninger og ikke et slag højere end 2), at blive kåret som den endelige sejrherre med en enkelt overlevende Landspeeder.

Jakobs reserver ankommer fra luften i et forsøg på igen, igen at erobre midten.

Bykampen går ind i den endelige fase med hårde kampe fra hus til hus.

En kamp, hvor IG med store tab får slået Space Marines tilbage.

Sidste billede på rullen viser, hvor svækket Jakob endte med at stå i det åbne landskab. Han sad godt på flanken, men mine Thunderbolts formåede at skyde en Thunderhawk ned, som forsøgte at true mit Leman Russ kompagni. Mest fordi de fleste af hans reserver bliv smidt ind på midten af bordet i direkte konfrontation med Steffen.

Vi sluttede nogenlunde jævnbyrdigt i tur 4, men hvor mine reserver foruden en enkelt Rough Rider platoon var uskadte, havde kampene på midten taget hårdt på Jakobs reserver. Der havde i en tur 5 ikke være meget at kaste imod et Leman Russ kompagni, et mekaniseret kompagni, en Warhound Titan og to Rough Rider Platoons.

Alt i alt var det sjovt med et stort slag, hvor turene gled forholdsvist let og gnidningsløst.
- Oh yes, we all are.

JacobFrandsen

Tur tre begyndte med, at ig-erne fik initiativet igen, og det gik ud over mine land raiders i midten.

Tur tre bar præg af, at hærene var ved at være slidt ned. I skoven var marinerne ramt ig-erne hårdt og havde dem helt på bagbenene, men jeg var kommet for langt frem og var derfor i fare for at få på munden i tur fire, når der kom tre enheder rough riders og et mekaniseret inf.komp. ind fra reserve.

I byen gik det skidt. halvdelen af de tilbageværende tacticals (Thyge har vist kaldt dem devastators, men det må være baseret på deres ringe formåen i nærkamp) blev most af en flok rough riders og mine assault marines med chaplain blev udslettet af en lille rest af et mek.inf.komp. som i tur to og tre blev reduceret af mine whirlwinds.

De sidste devastators fra mit battle company i byen blev sendt mod midten for at forsøge at holde et objektiv.

I midten fortsatte jeg med at få prygl af de ig-ernes leman russer og super heavies. Jeg tror, at de sidste land raiders forsvandt i tur tre.

Tur fire kom reserverne.

Ig-erne havde i midten sat et mek.inf.komp. (der var blevet udsat for sustain fire fra mine predators tidligere) op foran et af leman russ-kompagnierne. Deathwing teleporterede ned fra strike cruiseren foran de to enheder og jeg fik initiativet (meeeeget vigtigt). Herefter gjorde deathwing det som de gør bedst og fjernede begge fjendtlige enheder fra jordens overflade uden at få en skramme. Under fem centimeters afstand mellem kampvogne og infanteri, gjorde det muligt at slå to fluer med et smæk.

I midten fik ig-erne så forstærkninger i form af (endnu) et mekaniseret ig-kompagni, som sammen med endnu et kompagni superheavies (tre baneblades) og de tre shadowswords fik reduceret terminatorne til to broken stands.

Endnu engang havde det mekaniserede inf.kompagni placeret sig inden for 5 cm. af denne gang de to kompagnier superheavies. Marinerne slog derfor til igen og landsatte en flok tacticals med en dreadnought og rhinos fra et landingcraft. Marinerne vandt, inf.kompagniet forsvandt (igen) og de to kompagnier superheavies blev broken.

Det sidste der skete på midten var, at jeg forsøgte at lande en thunderhawk med assault marines og devastators ved siden af det sidste leman russ kompagni. Ideen var, at de skulle lægge support ild til den næste ladning tunderhawk, som så skulle engagere kampvognene (og forhåbentlig knuse dem). Desværre for marinerne (og mig) blev thunderhawken skudt ned af thunderbolts, der lå og cirklede rundt for netop at kunne opsnappe den slags.

Den anden thunderhawk blev derfor omdirigeret til området ved siden af de to komp. superheavies, hvor de landede med 30 tacticals og en dreadnought, udslettede et batteri basilisker og tog et objektiv.

I byen ramte strike cruiserens orbital bombardment lige ned oven i ig-kompagniet. Desværre uden at slå meget ihjel. Jeg forsøgte derefter at engagere med min supreme commander og hans enhed, og angrebet stod på over to runder assault. Det endte dog med, at marinerne måtte trække sig tilbage, men ig-erne havde taget så mange tab, at de også var broken.

Rough riderne i byen husker jeg ikke, hvad skete med. Måske blev de engageret og jaget væk af de tapre speeders, der havde lavet en Jeb Stuart rundt om ig-erne i byen og i den forbindelse ryddet op blandt artilleri og andre ubehageligheder.

I skoven havde jeg avanceret for langt frem og blev ramt af to rough rider angreb. Det ene uslettede mine devastators og den andet de sidste speeders og min warhound titan...fjollede mig, at rykke så langt frem.

/Jacob

JacobFrandsen

Spillet sluttede som lidt af en cliffhanger, med oddsene på ig-ernes side.

I byen var der vist ikke andet end nogle speeders og whirlwinds, som kunne fungere og modtage ordrer.

I midten havde ig-erne tre kompagnier kampvogne (to superheavies (begge broken) og et leman russ (uskadt)), mens jeg havde to kompagnier marines i stort set uskadt stand.

I skoven var der vist to enheder rough riders på jagt sammen med en warhound titan og det sidste af de ialt fem mek.inf.kompagnier (fy for pokker hvor var de gode til at tage mange prygl. Epic-verdens svar på Brian Nielsen). Til at møde dette havde jeg kun resterne af to enheder tacticals. I luften var vi nogenlunde lige. Lidt flere thunderbolts/marauders til ig-erne men tilgengæld havde marinerne både en landingcraft og en tunderhawk.

Hvis ig-erne havde kunne rally deres to superheavy kompagnier til tur fem havde marinerne været færdige. Hvis ikke kunne marinerne måske have hængt i en tur mere, men så heller ikke mere.

Det er dog helt klassisk, marinerne får stryg, mens de er på vej ind i starten af spillet, deler madder ud i midten og vil herefter typisk vandre ned ad bakke, hvis spillet varer ved, da de ikke er lige så gode til udstrakte attrition slag som ig-erne.

Det var et super spil og en af de bedste spiloplevelser jeg har haft.

Jeg glæder mig til næste gang!!!

/jacob