News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Udvægelse af hold til ETC 2012 - 2013 et pointsystem

Started by Kaltenberg, 27 August, 2011, 20:39:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kaltenberg

Udvægelse af hold til ETC 2012  - 2013

Efter den lange snak om kammerateri og div. andre mindre heldige betegnelser som opstod i feedbacktråden kort efter ETC 2011, så fik jeg en ide.
Den er lidt ansporet af at Patrik snakkede om at stifte en ETC liga, hvilket jeg har svært ved at se skulle kunne fungere på landsplan.
Men inspirationen stammer nok mest fra fantasy's NFL.

Hvorfor laver vi ikke et pointsystem over flere turneringer, hvorefter vi til sidst udtager dem med flest point på ranglisten? (de kunne passende kaldes ETC point)

Der er sikkert mange spørgsmål som melder sig med det samme. Lad mig konkretisere lidt over hvad jeg tænker.

Først: Alle turneringer som giver point til ranglisten skal sige god for det. Hvis en enkelt turnering ikke har lyst til at anspore et konkurrence element som jeg forstiller mig det vil give at der var point på spil, så skal de have lov til at lade være.

De turneringer som vil være med i ranglisten, synes jeg bør vægtes efter: 
A: Størrelse (jo større jo svære er de at vinde.)
B: AS (Jo tættere på ETC "AS'et" jo flere point.)
C: Træning af matchupdelen. Dvs. en hold turnering kunne give flere point end en singleturnering.

Der uddeles så point efter sejr, andenplads og tredjeplads, f.esk 10/6/3

Efterårets turneringskalender ser så vidt jeg kan regne ud nogenlunde sådan her ud. (inklusiv de point jeg så forestiller mig de kunne give efter overnævnte skala:
GF14 (udslogt, så der er lidt sent at tage den med, + relativt hårdt AS ift ETC) 8/5/2
Einherjerne 1: (ukendt AS, ikke så stor) 8/5/2
Clash Of The Titans 2011 (Uvist hvornår 3. udgave  løber af stablen, forholdstvist lille) 7/4/2 
Slaget på Heden 2011 (relativt hårdt AS) 9/5/2
The End Times (NAS, stor så vidt jeg kan regne ud.) 11/6/3
ETC kval Århus (ikke helt på plads endnu, ETC regler og holdturneing dvs alle vindere får point) 10/6/3

Mit forslag ville så være at de 4 som har flest point efter ETC kval i århus eller slutningen af januar automatisk kommer på ETC holdet.
Herefter bør det være en smal sag at kigge ned over pointstillingen og finde resten af holdet, eller i hvert fald begrunde sine valg ud fra hvem der har fået point.
Et minimum krav for deltagelse på ETC holdet kunne så være enten at man har skrabet point sammen, eller i hvert fald har deltaget i en af de 3 mest point givende turneringer.

Jeg synes selv, at det er lidt for få turneringer som kan give point frem til udtagelsen 2012.
Systemet ville fungere langt bedre med 8-10 pointgivende turneringer, hvilket først er realiserbart frem mod 2013. Oplagte turneringer at tage med ville være AFoD & Randers figur festival (samt flere Clash's)

Jeg vil gerne stå for at holde styr på antal point per spiller. Det tror jeg ikke er svært, og let gennemskueligt om jeg har lavet fejl. :D
Pointsatserne for de enkelte turneringer er kun vejledende, jeg har ikke selv deltaget i nogen af dem, så alternative forslag  er velkomne.

Konstruktiv kritik? Flames :D

Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

EFA

Til udvælgelsen til i år er det for sent ude.

Dog synes jeg ideen er god, men jeg kan ikke lide at dem der ikke spiller så mange turneringer har dårligere chancer end andre, dog anderkender jeg at dem der spiller mange turneringer nok også er mere "FIT" i spillets finesser. FORHÅBENtLIG ;D

Omalley69

Så hvis man har lyst til at spille fantasy til GF så skal man have ringere chance for at komme med til ETC?

Synes det lyder dumt.

Kval turneringer virkede fint indtil folk der vandt dem hoppede af ETC holdet.

Hvis folk har lyst til at spille necrons til GF, så lad dem dog, det skal ikek ødelægge deres chancer for at komme på ETC holdet IMHO.
Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

ButterBoy

Jeg kan også godt lide ideen i en rangliste, synes dog det setup du har lavet indtil videre er lidt for simpelt.

Efter min mening skal setuppet hellere tage højde for:
Hvem man har spillet mod (jo flere kampe modstanderen har vundet desto flere points for du hvis du vinder/miste færre)

et eksempel kunne være (det er ikke gennemregnet):
alle starter på 1000 points, man får umiddelbart 15 for en sejr, derefter får man + 3 hvis modstanderen ligger X antal pladser over dig, og måske yderligere +2 hvis han ligger endnu længere oppe. og modsat en sejr over en du ligger 50 pladser foran giver måske kun 10 point. Den samme ide kunne overføres til tabte og uafgjorte kampe.

Det store problem ved et sådan system er at hvis det startes nu kan det måske bruges næste år (ellers kunne man tilføje gamle kampe)
derudover skal det også besluttes hvilke tourneringer der skal give point og hvilke der ikke skal.

Patrick Glikmann

Hej Kaltenberg

Jeg synes ikke man skal bruge diverse turneringer til at lave en ranking da det vil sætte pres på at man skal spille så mange turneringer som muligt for at kunne være med på holdet. Jeg synes stadig ideen med en ETC liga vil være det bedste da det vil være muligt for alle bare at spille nogle spil om året i ligaen og udfra det se hvem der klarer sig bedst (så har alle spillet med samme regler og samtidig fået trænet op i det rigtige format).

I København har vi nu i 3 år med stor success holdt en 40k Liga så det kan sagtens lade sig gøre, det kræver bare at det lokale miljø engangerer sig mere. Jeg vil starte nogle puljer op i København og prøve at se om jeg kan få ideen videre til Odense og Århus og derefter må alle de andre byer der vil være med bare finde nogen der gider at stå for det og sætte det igang. Det fede ved Ligaen er at man spiller over en lang periode men hvor man selv aftaler når man har tid så man ikke er presset til at møde op til turneringer over hele weekender landet rundt (dvs. du vil typisk spare meget tid og især penge på at spille liga spil i stedet for weekend turneringer).

Jeg er ved at ligge sidste hånd på den første Københavnske ETC Liga med start Oktober. Skriver oplæget i den kommende uge.

Mvh Patrick
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Patrick Glikmann

Derudover vil jeg sige at hvis Stephans turnering ikke bliver til noget vil jeg foreslå ham at lave puljer i Århus og omegn så vi kan starte konceptet op derovre også, Stephan er jo også en ildsjæl så jeg er sikker på han sagtens vil kunne starte noget op der fungerer ligeså godt som vores liga har fungeret i København de sidste 3 år :) Jeg tror i længden også det vil engagere mange flere spillere og få skabt en meget større viden om ETC konceptet og landsholdet generelt, noget der sandsynligvis ikke vil ske hvis folk bare dukker op til random turneringer som ikke har noget med ETC at gøre.

Mvh Patrick

ButterBoy

Jeg synes helt klart en team tournament med 4 mands hold har langt mere med ETC at gøre end en liga

Patrick Glikmann

Du kan sagtens holde en Liga med hold også, eller holde en Finale pulje hvor folk møder op i hold i stedet for single format. Det ene udelukker ikke det andet overhovedet.

Vi skal jo også snart sætte os ned og snakke om den der Team turnering vi vil holde, har jo meldt mig ind i EP nu så vi kan få dem til at bakke op omkring det også :)

mcpolle

hold da op, vil det sige at i har intet i plads endnu, om hvordan i skal udtage holdet til næste år???

Jeg kan kraftig anbefale at i får den på plads så hurtigt muligt, hvis i kigger på fantasy, de har det på plads året før, og det kommende år, kan man ændre det,

Det er lidt nemmere, så er der ingen snak om venner skal med, selvom, der kommer alligevel.

Polle
If the word of the day is "Legs", then hey, spread the word

Paul "Polle" Bridge

EFA

Det er så vidt vides på plads for i år. Jeg synes vi skal bruge denne tråd på at diskutere udvælgelse for holdet år 2013.

EFA

@Patrick

Ang. den liga ide, hvad gør folk fra landet eksempelvis mig selv? Jeg tager ikke til kbh for at spille en liga og hvis vi skal oprette en hernede består den af Jimmy, Morten, Rasmus og jeg. Er det så fair kun en af os kommer til at spille i finalen selvom vi reelt er 3 ud af 4 der kan kæmpe med om "guldet"

gertinc

Vi kan realistisk ikke lave noget om for 2012 - lad os holde fast ved den 4 mands holdturnering der  (næsten) er annonceret.

For '13 er alt jo muligt, men både en liga og en rangliste virker meget problematiske, jeg synes fx EFA's pointe er rigtig god, og faraos ligaen kommer nok ikke til at være interessant nok til at kunne bruges til noget etc relateret.

Så en enkelt turnering, single eller hold, der sætter enten alle eller de fleste af pladserne tror jeg er det mest realistiske.

Og apropos dét: det er snart nødvendigt med noget konkret ang. dette års turnering - især "hvornår", hvis man vil give alle en reel og fair chance for at dukke op.

Mvh
Jens
Jeg skulle ikke have scoutet...

EFA

Kan vi ikke adskille diskutionerne, således ETC-hold år 2012 foregår i denne tråd http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=45287.0

Jeg ved at Stephan og hans team arbejder på sagen, men det kunne være rart med en teaser.

Kaltenberg

EFA har fat i et af de argumenter som fik mig til at synes at et turnerings point system som det jeg foreslår her er godt.

Det er ikke lad sig gørligt at lave en liga på landsplan som fungere. Der er simpelthen for store afstande for at spille en enkelt kamp af gangen.
fedt nok at det kan lade sig gøre omkring københavn. Men hvis vores (hypotetiske) bedste spillere befandt sig i vordingbord, viborg, ålborg eller sågar bornholm? så ville de i praksis ikke have adgang til at komme med.
(som EFA skriver er der ikke den store grobund for en liga med nævneværdi modstand/variation i udkantsdanmark.)

Ideen i at belønne folk for at spille turneringer er netop at det kan betale sig at tage afsted for at forsøge at skrabe nogle point til sig i regnskabet.
Ikke mindst tidsmessigt og økonomisk.

Jeg må indrømme at jeg har lidt svært ved at se problemet i at gøre det attraktivt at tage til turneringer. ETC er trods at et turneringsmiljø, og erfaring tæller vist nok lidt i den sammenhæng.
Deusuden har jeg svært ved at se at man kan satse på at få point for at deltage i mange turneringer. Det er der ikke lagt op til.
Man får kun point (efter ovennævnte forslag) for at blive nummer 1-3.
Ser man hen over de sidste par turneringer i dk er det altså meget få der (så vidt jeg lige kan regne ud) ville have scoret point i mere en en turnering.  

Vil man gøre en ekstra indsats for at komme på holdet. Så har jeg ikke et problem med at belønne folk for at forsøge at vinde mange forskellige turneringer.

Butterboy: Et pointsystem som det du forslår passer nok bedre i en liga. Har svært ved at se hvordan det skulle kunne udmyntes i forhold til det forslag jeg er kommet med. Specielt i forhold til at de færreste turneringer offetliggøre alle mellemrunderne.

MCpolle: Dette forslag er nok mest myntet på 2013. Så er det vel tidsnok ude. :D

Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

EFA

Kunne man ikke lave 6 kvalturneringer over et helt år?

Altså at der var en turnering hver anden måned hele året med skiftende arrangørre?

Her kunne man sige at det kun var de 3 bedste resultater der talte til ens score? Således ville også dem der ikke tager til turneringer så tit have en chance og dem der tager til flere ville have bedre muligheder.

Disse kval kunne sagtens være allerede eksisterende turneringer som indvilligere i det (The end Times, AFoD, GF osv.)

Sune Krarup

Er det helt håbløst at få 40K ranglisten op at køre?

Det ville gøre en del ting nemmere f.eks. mht. til udvælgelse.

Sune
Sune "Mer' lasgun" Krarup

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!