News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Opråb til de danske turneringsdeltagere!

Started by Asger, 13 October, 2011, 11:28:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Asger

Hej alle sammen.

Jeg skriver til jer fordi jeg, bl.a. som en af baggrundsarrangørerne for Giant Fanatic igennem de sidste 3½ år, har oplevet noget jeg synes er blevet værre, men sikkert var slemt i forvejen. Jeg håber at vi I fællesskab ved at blive bevidste om det, kan vende udviklingen til alles bedste :)

Problemet:
Der er uforholdsmæssigt meget ukonstruktiv, til tider direkte modbydelig, brok over det arbejde som folk ligger i at gøre en indsats for miljøet. Værst er det når frivillige beskyldes for snyd. Det handler om noget så banalt, som tonen i debatten.


Så er det sagt, uden omsvøb, og vi er inde ved kernen i problemet. Lad mig dog uddybe, inden I ser rødt! Jeg tænker på den generelle attitude, fra mange i fællesskabet, over flere år, og både for 40K og WHFB. Så det handler ikke om enkelt hændelser og jeg vil ikke fremhæve dem, heller ikke som eksempler, da jeg tror det vil afspore debatten. Jeg håber I vil hjælpe med ikke at gøre dette til en konkret debat om hændelse X/Y/Z.

Dernæst vil jeg gerne påpege at jeg netop rejser denne debat, da jeg netop har den hårde hud der desværre er et af symptomerne på problemet. Jeg ignorerer simpelthen de mere tåbelige henvendelser, mit liv er for kort til at bruge energi på folk der har små sko på, så sådan håndterer jeg det. Jeg har ikke personligt problemer med det, men jeg har fra en lidt speciel position haft et særligt indblik i hvad tonen reelt gør, bag scenen. Dette har jeg haft da jeg netop er en af baggrundsarrangørerne, for turneringsarrangørerne, så jeg også ser påvirkningen på adskilliges motivation, både udtalt og uudtalt. Yderligere kender jeg også rigtig mange af de resterende arrangører personligt, også en del i 40K, men naturligvis flere i WHFB. Jeg har set flere engagerede mennesker falde fra, på grund af tanketomme modbydeligheder skrevet på PF. Nå jeg skriver tanketomme, mener jeg ikke der ikke kan være en pointe, men at der ikke er tænkt over den negative effekt af hvordan den pointe er pakket ind. Tonen.

Når jeg siger det handler om tonen, så betyder det netop at folk selvfølgelig skal have lov til at komme med feedback, men måske skal man tænke over måden man gør det på. Mange virker som om de har ret til, nærmest pligt til, at brokke sig over stort og småt, næsten som var I kunder i en helt almindelig butik. Der er betalt, og som betalende kunde, har man krav på at blive hørt. Sådan forestiller jeg mig at tankegangen er. Der er dog en ekstremt vigtig faktor, med ekstremt vigtige konsekvenser, der ikke tages højde for i den "logik".
I modsætning til i en normal forretning, er den dyreste ingrediens i en turnerings tilblivelse netop én, som turneringsdeltagerne aldrig nogen sinde betaler for! Det er selvfølgelig alle de mange, mange frivillige timer, som arrangørerne og deres hjælpere ligger i et arrangement, for jeres skyld! Det betyder ikke at I skal kunne lide deres arbejde, at I skal være enige i deres beslutninger, eller at I skal gide at deltage. Jeg ville dog ønske at det betød at man kunne tale pænt til dem, om det arbejde... Den ukonstruktive kritik rammer ikke et firma der så lige justerer lidt på tandhjulene, den rammer lige ind i den relativt lille håndfuld mennesker på landsplan, der gør en indsats for miljøet, som helhed.

Så er det at vi kommer ned til den konklusion, der desværre er blevet en ofte gentaget kommentar blandt turneringsarrangører. Man skal være hårdhudet for at være arrangør, og være klar på at ryste den slags knubs af sig. Det er jeg, og det går mig ikke på hvorfor jeg sikker stortrives i rollen, men jeg kan desværre se at det går menneskerne omkring mig på. Både inden og uden for Team GF. Og så er det at jeg spørger, hvorfor skal det være sådan? Hvorfor skal man være hårdhudet i Danmark, for at "turde" gøre en indsats for andre? Ville det ikke være meget bedre hvis man ikke behøvede at være hårdhudet, men faktisk blev taget på, omend ikke med fløjlshandsker, men så bare passet en smule på? Så flere og flere nye fik mod på både at gøre en indsats, men også at gamle blev ved med det! Hvad er det miljøet får ud af at være så forbandet negative, brokkende og anklagende?

Jeg synes vi skal forsøge at bryde det kollektive mønster. Vi skal ikke holde fast i myten om at man skal være hårdhudet for at arrangere turneringer, den er usund. Vores "samfund" er ikke større end at det maks. tæller 400 turneringsdeltagere på landsplan per år, og ud af dem er det langt færre der er aktive her på PF, ændringer er ikke umulige i så lille en flok. Vi kan sagtens, hvis hver af os individuelt beslutter at vi vil gøre en indsats for at passe bedre på de frivillige kræfter vi har i miljøet, opnå en sådan forandring, og på sigt er jeg sikker på at både turneringsmiljøet og PF vil få gavn af det. Vi skal ikke bare vinde fairplay priser ved at være flinke mod vores modstandere, vi skal vinde fairplay priser for at være flinke ved de frivillige kræfter der overhovedet gør at vi snakker om et fællesskab!

Det kan være småting, men handler grundlæggende om at ændre feedback til en form, hvor det hovedsageligt formuleres i vendinger, som "næste år ville jeg foretrække hvis XYZ var anderledes".

Nå. Jeg håber inderligt at I alle, hver i sær, vil hjælpe mig med at lave denne kollektive kovending et skridt af gangen. Hjælp hinanden med høfligt at huske målet, uden at aflevere kommentaren spydigt (hvilket jeg selv skal kæmpe med!). Vi kommer selvfølgelig til at falde i fra tid til tid, men hvis vi prøver sammen, så tror jeg det bliver en smal sag at få lavet denne kulturændring! Smid den evt. i jeres signatur, så både I og andre mindes om det. Det gør jeg :D

Med kærlig hilsen
Asger

9K Painting

Til det her kan jeg kun sige et stort +1!

Jeg er selv ved at starte op som aktiv turnerings arrangør, og har da også følt "vreden" blandt de folk som befinder sig på pf, og har til tider slet og ret bare slettet tåbeligheder i trådene, da de ikke havde et gram af konstruktivitet.
Det er ikke just noget som giver en større lyst til at gøre noget for miljøet, spille delen af 9K er ren "fordi jeg elsker miljøet" da jeg jo som folk ved maler for at spise, så det gør sku lidt ondt at man bare bliver skudt ned når man prøver at få gang i  miljøet også heroppe i norden.

Super indlæg og jeg håber da at alle læser, eller alle hvert fald vil nævne det overfor andre at de burde læse denne tråd.

- Michael
- Michael Christensen
9K Painting - painting & gaming. - Følg os på facebook

Belerophon709

Kære Asger,

Jeg <3'er dig helt vildt, på den mest aseksuelle facon du kan forestille dig.
Jeg ved jo præcis hvad du mener, og kunne ikke være mere enig. :)

Som én af de "nyere" i arrangør-gamet har jeg også følt "vreden", og kæmper selv med ikke at give tilbage i overflod, noget som ikke just fremmer den konstruktive debat.

Jeg har ikke noget at tilføje til dit glimrende indlæg, men tror desværre at Janteloven, som jeg egentlig formoder er den store synder hér, ikke er helt så ligetil at bekæmpe...

Vi kan jo håbe. :)




Marcus

Nixon

Jeg synes faktisk internettet er den store synder her.
Har selv oplevet at brænde ud fordi jeg ikke synes det jeg fik ud af det som arrangør stod mål med arbejdsindsatsen, men det er måske mere et personligt problem?
Det er som om alle gerne vil til den perfekte turnering og alle har en mening om hvad det er, uden selv at satse det der skal satses for at sætte det op.

Jeg oplever selv den med at være hårdhudet, da jeg lavede WM/H turneringer valgte jeg ofte et koncept, melde det ud og ændrede ikke på  det. Folks brok kunne jeg så ignorere. Eller bruge til næste gang. Problemet med det er bare at man skal være i dialog med sine spillere, ellers aner man ikke hvad de gerne vil have.
Og her synes jeg det er vigtigt at mødes med folk og spørge om deres mening face to face. Tastatur og skærm gør bare noget ved folk, men arrangører det væver i det gør det bestemt ikke bedre.

Jeg er enig i at en god dialog er vigtig, men man skal også være god til at stille de rigtige spørgsmål som arrangør så man på den måde kan være med til at styre den info man får tilbage.

Charif

+1 Asger, flot indlæg!


Quote from: Nixon on 13 October, 2011, 12:14:33

Og her synes jeg det er vigtigt at mødes med folk og spørge om deres mening face to face. Tastatur og skærm gør bare noget ved folk, men arrangører det væver i det gør det bestemt ikke bedre.

Jeg er enig i at en god dialog er vigtig, men man skal også være god til at stille de rigtige spørgsmål som arrangør så man på den måde kan være med til at styre den info man får tilbage.

Også godt skrevet, som "nybegyndt" warmachine arrangør nyder jeg mega meget de snakke vi får face to face i FROB, nettet er sekundært. Men den holder bare ikke helt til så store arrangementer som GF
Press Ganger
Medlem af Frob, forum her

Den store aben

+1
flot indlæg Asger.

Pas på de frivillige. Det er dem holde miljøet kørende
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

Nixon

Jeg tror man skal passe på medat give spillene skylden alene. Det er et sammenspil. Og ved at brokke sig over spillerne bliver man bare useriøs. Dialog er vigtigt så må kan bare sortere i den info man får.  I en butik brokker man sig heller ikke offentligt over kunderne.

Ablabab

@Marcus:

Jeg tror, at det snarere end Jantelov, er en snigende forbrugerisme der er ved at æde sig ind på livet af det danske foreningsliv under ét. Menigmand agerer i en stadigt mere kommercialiseret verden, og er vant til at alle aspekter af hverdagen kæmper om opmærksomhed, gunst og indtjening - så hvorfor kan man som forbruger ikke også forvente det samme fra foreningslivet?

Jeg tror (frygter) at foreningslivet i Danmark står over for en udfordring med at skulle overleve og spire under denne nye, fremherskende forbrugerisme. Og hvad der ender med at ske, det ved jeg ikke. Højst sandsynligt vil alle de mindre foreningstiltag (herunder også turneringer i nogen grad) blive kvalt i en kombination af konkurrence og brok. Men det er bare et gæt.
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Hjarl

Som tidligere nævnt som svar den super gode OP, så har internetforumer bare en kedelig effekt på folks evne til at opføre sig voksent og bare nogenlunde civiliseret.

Et måske kontroversielt forslag til PF, kunne være at ophæve anonymitet for folk der gerne vil poste. Hvis ens rigtige navn står knyttet til den gang surt feedback-opstød man skal lige til at trykke "post" på, så kunne det være at folk ville tænke sig om en ekstra gang.

Jeg mener aligevel at PF er så "lille" en sammenslutning at man bør og skal, turde sætte sit rigtige navn ved ens udtalelser.

Så kan man sige; "jaaa men folk ved jo aligevel godt hvem der er hvem i turneringsmiljøet". Ja det kan meget vel være sandt. Men jeg holder stadig på at det vil få folk til formulere sig mere anstændigt og derved ændre tonen, som Asger så ganske berettiget efterspørger, når folk er tvunget til at poste med deres rigtige navn istedet for et random forum "nick-name"

Asger

Quote from: Ablabab on 13 October, 2011, 13:16:34
Jeg tror (frygter) at foreningslivet i Danmark står over for en udfordring med at skulle overleve og spire under denne nye, fremherskende forbrugerisme. Og hvad der ender med at ske, det ved jeg ikke. Højst sandsynligt vil alle de mindre foreningstiltag (herunder også turneringer i nogen grad) blive kvalt i en kombination af konkurrence og brok. Men det er bare et gæt.

Quote from: Hjarl on 13 October, 2011, 13:19:35
Som tidligere nævnt som svar den super gode OP, så har internetforumer bare en kedelig effekt på folks evne til at opføre sig voksent og bare nogenlunde civiliseret.

Quote from: Nixon on 13 October, 2011, 12:14:33
Jeg synes faktisk internettet er den store synder her.

Jeg synes alle tre citater illustrerer udfordringer, som vi skal passe på ikke at gøre til selvopfyldende profetier ved at gøre dem uoverkommelige :)

Ja, internettet er en stor størrelse, men der findes utroligt store kultur forskelle på forskellige fora, så for mig beviser det bare at det ikke er internettet, men hvad vi vælger at bruge det til. Specielt er det noget vi aktivt kan påvirke, når det grundlæggende drejer sig om så relativt få mennesker. Større "samfund" er vi altså heller ikke! Ja, forbrugerismen trænger sig på, men der er ligeledes utallige eksempler på det modsatte.

Vi kan godt ændre det her, men det kræver at mange af os beslutter det og går foran som det gode eksempel. Internettets natur, anonymitet og samfundets stigende forbrugerisme er udfordringer, men de kan løses af os selv, når ikke vi er flere. Det vil selv sagt også være en hjælp hvis moderatorerne bakkede op om det.

Vi skal ikke ligge under for hverken internettet eller forbrugerismen, vi skal passe på vores frivillige, som aben rigtig nok skriver :)

Asger

rainbowman

Tusinde tak Asger!!!!

Det var på høje tid at vi (gen)optog denne debat. Jeg er meget enig i din post og har selv til tider mærket at tonen er skiftet lidt. Heldigvis har folk som dig, Sefan og jeg hård hud, som de gnavne gamle mænd vi er, vi skal nok holde til det.

Mine bekymringer går mest på hvordan den næste generation af arrangører vil håndtere det hvis vi ikke nu ændrer tonen og måden hvorpå folk håndterer den.

Men nu vi er ved det så lad mig også give et opråb til den anonyme masse af deltagere der gladeligt nyder en weekend turneringshammer for et par hundrede kroner, uden nogensinde at give lyd fra sig bagefter... Så kom da med noget feedback!

De der kommenterer på turneringen er for det meste yderst begejstrede eller meget sure. Alle dem imellem høres der somregel ikke fra.

Det er ikke fordi jeg forlanger at folk skal rose en turnering. Men 2 min. på feedback søndag aften/mandag eftermiddag er ikke meget til gengæld for de utallige timer arrangører og medhjælpere lægger i det, ulønnet vel at mærke...

VH Henrik

Asger

Quote from: Nixon on 13 October, 2011, 13:10:37
Jeg tror man skal passe på medat give spillene skylden alene. Det er et sammenspil. Og ved at brokke sig over spillerne bliver man bare useriøs. Dialog er vigtigt så må kan bare sortere i den info man får.  I en butik brokker man sig heller ikke offentligt over kunderne.

Jeg er ikke helt enig i formuleringen, men tror jeg er enig i den grundliggende pointe. :)

Dette her handler ikke om at turneringsarrangører skal "slå tilbage" det handler om at vi alle, både arrangører og deltagere, skal være opmærksomme på tonen. Hvis en arrangør svarer vrissent og surt, så går han netop ikke foran og hjælper med at bryde mønsteret, men er et eksempel på at det er sådan vi snakker sammen. Et eksempel som andre ser og følger. Vi skal alle sammen starte med os selv, uanset hvilken hat vi har på, og gøre en indsats.

Asger

El Rey

God tråd Asger.  Tror lidt de Danske Warhammer spiller er lidt forkælet, måske uden at vide det. Vores turneringer er jo super billige, at skulle betale 300kr for at være underholdt en hel weekend er jo røverkøb. Det får du max et par timer på PC cafeen, pool hall, bowling eller andre underholdnings steder.

Jeg ville et eller andet sted ønske at miljøet kunne give noget igen til dem der er frivillige til turneringerne.  Jeg har tænkte lidt over det efter jeg læste denne tråd og prøvet at komme med nogle ideer.

Ivan

Jamen for satan Asger! Godt arbejde og smukt skrevet!

Tak :)

Vi kender det jo selv fra alle EPs større turneringer, næsten uanset hvor godt vi gør det, finder man noget at pive over. Madens temepratur, fonttypen missionerne er trykt op med, osv. osv.

Det er, som du er inde på, brandærgeligt for det gør at man måske, som hårdhudet arrangør, overser de virkelige guldkorn der er at finde i feedbacken.

At arrangere en turnering som GF, EC osv. er et stort slid, meget større end de fleste aner. Derfor er der ikke mange ekstra ressourcer at give af som arrangør når man skal være storsindet og finde sig i pladder.
Det jeg selv mærker frustere mig mest, er det som Ablabab pakker så fint ind i sære RUC-ord ;), at folk ser det som om de har købt et luksus-weekendophold på en slotskro med alt inklusive.
Den turnering ville jeg elske at lave for dem, men jeg tvivler på at de ville betale prisen :)

Jeg er i den forbindelse helt enig med Kent, lad os finde en måde at klappe slidderne på ryggen, fremhæve det stille slid bag kulisserne og sige tak og visse anerkendelse.
Venerable Dreadnougth
Lord Inquisitor of Ordo Ritus, Castellan
Emperor's Pride

Ablabab

Puha, jeg vil ikke forbindes med RUC  :-X

Det er gas, I kan tage det!
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Asger

Rasmus hold fokus :)

Jeg har ikke startet denne tråd fordi jeg synes der mangler særlige arrangementer der "belønner" de frivillige, jeg ønsker bare at de ikke i første omgang bliver "straffet" af den tone der kan herske herinde. Jeg værdsætter dog alle initiativer, så kør endelig på hvis I har nogle ideer!

Formålet med tråden er heller ikke at finde skyldige, men at gøre opmærksom på det jeg ser som et omsiggribende problem, i et miljø der har tusind andre udfordringer. At analysere på hvorfor der er problemer er skam relevant, men det virkeligt vigtige er at vi finder en måde at komme videre på! At vi kigger fremad.

Og i den fremtid ønsker jeg mig først og fremmest at vi alle fokuserer mere på at give konstruktiv kritik, og komme med mindre brok, samt færre beskyldninger. Det er dræbende for folks entusiasme, og det finder jeg sgu brand ærgerligt, når det sker.

Hvis bare alle de mennesker der indtil nu har skrevet i tråden, og har sagt at de er enige, vil fokusere på både som arrangører og som deltagere, at tage disse punkter til sig, og gøre andre høfligt opmærksomme på det når du synes de går over stregen (henvis dem evt. til at læse med her), så tror jeg vi er kommet langt. Det er dog vigtigt heller ikke at "vrisse" som arrangør! Vi er et lille miljø, og er der vilje bag en bevægelse kan en stemning hurtigt smitte, så lad os alle prøve det.*

Asger

* Da det hovedsageligt er turneringsarrangører der har skrevet herinde ind til videre, håber jeg også der er andre der vil tage det til sig og måske genoverveje om de kan ændre lidt på deres egen facon fremover. Warhammer guderne ved at jeg selv skal gøre en indsats og ikke altid har været blandt deres bedste børn. Men jeg vil prøve, og jeg vil bede jer om det samme!

Overhamsteren

Det er da vildt ærgerligt hvis frivillige folk er faldet fra på grund af for negative indlæg på powerfist, håber ikke det sker igen.

Men ja lad os da også prøve at give de hårdføre sjæle noget positiv energi i stedet for at dræne dem for kræfter. :)
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

Bumkarl

Nu kommer jeg jo ikke selv til turneringer, så jeg ved ikke hvor meget i kan bruge mit indlæg til.

Først vil jeg lige sige, at selv om jeg ikke selv er turneringsspiller, så har jeg stor respekt for at folk gider bruge så meget krudt på at give andre en god oplevelse :)

Jeg tror desværre der er en tendens til at folk nærmest stiller større krav til frivilligt arbejde end de gør til ting de har betalt "rigtige" penge for. Det synes jeg i hvert fald jeg selv er stødt på i forbindelse med andet arrangørarbejde. Der kan deprimerende hurtigt opstå en stemning af at hvis alt er i orden, så er det da det absolut mindste man kunne forvente som deltager.

Jeg tror dog som Asger også sagtens at man kan ændre på tone og stemning og jeg tror man gør det ved at være venlig og bestemt -både som arrangør og deltager. Jeg tror også det er til stor hjælp at være præcis i sin kritik af tonen (også hvis det ind imellem indebærer at man sætter navn på, for ofte ved folk ikke selv at de er med til at skabe en negativ stemning -så skal man selvfølgelig bare lægge endnu mere vægt på "venlig" delen af "venlig men bestemt").

På vaskeægte RUCsk har jeg nogle gange haft rimelig succes med at sige "det føles lidt træls, at du brokker dig over X, eftersom jeg har stået her og knoklet siden i går morges af egen fri vilje -men du er velkommen til at hjælpe til" og lignende. Hvis man lige får sat folk ind i hvor meget man egentlig knokkler som frivillig kan de som regel godt se, at det måske er ok at man ikke har været helt vaks nok til at håndpiske økologisk flødeskum til deres varme kakao. Men det kræver selvfølgelig lidt ekstra overskud i situationer hvor man måske har mest lyst til at strangulere vedkommende :)

Jeg håber i hvert fald det lykkes at vende stemningen -og selvom jeg nok ikke begynder at dukke op til turneringer vil jeg da gerne være heppekor hvis det er nødvendigt :)

VonPanne

Jeg tror måske også at mange arrangører er blevet en form for ofre for egen succes. Der er mange steder blevet lagt meget energi i at gøre de forskellige turneringer bedre hvert år, fordi man som arrangør gerne vil have at folk får en god oplevelse. For 10 år siden var folk i store træk tilfredse med at spille med umalede figurer på halvslidte bordplader dækket med mere eller mindre kedeligt terræn, og det var fint at morgenmad, frokost og aftensmad bestod af pizza fra hjørnet, man i øvrigt selv hentede.

Vi er kommet langt siden da, og heldigvis for det da, men det gør også at deltagernes forventninger er meget højere. Sat på spidsen så har jeg en mistanke om at mange tager det for givet at der er super malede hære og terræn, Nirvanaagtig spilbalance, 3 retters menu og så videre med i prisen. Udfordringen fremadrettet bliver nok at afstemme deltagernes forventninger med virkeligheden, og jeg er enig i at deltagerne godt kunne udvise mere respekt for det kæmpe stykke arbejde der ligger i at kæmpe for at deres weekend bliver så god som det lader sig gøre. Jeg siger på ingen måde at deltagere skal bukke og skrabe, men noget så simpelt som et tak for weekenden og i en ordenlig tone forklare hvad man synes burde have været gjort / håndteret anderledes kommer man rigtig langt med.

Jeg vil lige med det samme understrege at jeg ikke selv som arrangør har haft nogle nævneværdige episoder (eller også har jeg fortrængt dem), så jeg taler ud fra turneringsscenen overordnet set, som jeg opfatter det. Nu har jeg ikke prøvet at afholde en traditionel turnering, og har kun erfaring fra Lethian, men det der driver mig og giver mig lyst til at blive ved med at afholde det igen og igen (indtil videre ni gange), er dels at jeg kan se at folk hygger sig mens det står på og giver positive tilbagemeldinger bagefter, og dels fordi det er sjovt som dommer at følge med i kampagnen undervejs og se hvordan det udvikler sig.

Men der er da ingen tvivl om at lige så snart det begynder at føles som en sur pligt, eller at jeg ikke synes at jeg får nok ud af det i forhold til indsatsen, så vil det da blive droppet. Så på den måde tror jeg ikke at der er væsentlig forskel mellem de forskellige typer af arrangementer. Det er vel også op til hvert enkelt medlem af en arrangørgruppe at gøre op med sig selv hvad de forventer at få ud af deres arbejdsindsats, så jeg tror måske at en forventningsafstemning gælder både arrangører og deltagere.


Afslutningsvis vil jeg lige nævne at jeg tror, ligesom andre her i tråden, også at internetformen har noget at skulle have sagt. Folk er ofte meget mere hårde og definitive i deres udtalelser på nettet end i almindelig tale, og det kan være svært at gennemskue om ting er sagt med et smil på læben eller om de bare benytter visse ord normalt uden at lægge samme mening i det som en selv.


Hov, og så lige denne og vil lige knytte en kommentar til det:

Quote from: El Rey on 13 October, 2011, 15:11:59
Jeg ville et eller andet sted ønske at miljøet kunne give noget igen til dem der er frivillige til turneringerne.  Jeg har tænkte lidt over det efter jeg læste denne tråd og prøvet at komme med nogle ideer.

Nu ved jeg ikke hvad du har i tankerne og jeg er enig i at jeg sætter det op på en spids, men jeg synes at det vil være forkert hvis folk laver frivilligt arbejde ud fra en forventning om at blive belønnet på en eller anden måde.

Gulbech

Jeg er helt enig Asger, mere respekt for folk som laver et frivilligt arbejde.

Quote from: Ablabab on 13 October, 2011, 13:16:34
@Marcus:

Jeg tror, at det snarere end Jantelov, er en snigende forbrugerisme der er ved at æde sig ind på livet af det danske foreningsliv under ét. Menigmand agerer i en stadigt mere kommercialiseret verden, og er vant til at alle aspekter af hverdagen kæmper om opmærksomhed, gunst og indtjening - så hvorfor kan man som forbruger ikke også forvente det samme fra foreningslivet?


Tror desværre du har ret, og dette gælder desværre ikke kun indenfor figur miljøet. Jeg er træner på et volleyball hold og tidligere trænet unge mennesker, og oplever jævnligt at folk kun kritiserer og sure når de ikke får deres vilje. Dette gælder specielt forældre til små forkæledeunger som forventer at alt bliver gjort for deres egne børn, og kan ikke forstå man som træner ikke kan blive en halv time og vente på de henter deres børn.

Håber dog folk vil læse dit indlæg Asger og i fremtiden vise større respekt for folk som laver et frivilligt arbejde, ellers må de selv prøve!

Mvh Ask
- Ask Gulbech Jensen

Min 40k og terrain blog: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=290.0

Val

Godt skrevet Asger, du har fuldstændigt ret.
Check min warhammer blog på http://stephangarmark.blogspot.com/

golddigger

Jeg er helt enig i at tonen skal holdes god i miljøet - det er jo en hobby, som vi alle bør kunne have glæde af uden sure miner osv.

Nu er PF jo åbenbart en stor del af vores kommunikationsflade, og derfor synes jeg da kun det er på sin plads, hvis dårlig opførsel resulterer i en slags straf (fx at man bliver smidt ud). Det kræver selvfølgelig, at de kære moderatorer (endnu et hold frivillige antager jeg) træder til. Jeg har ikke selv bidt mærke i det store mht. slemme indlæg, så måske sker dette allerede uden min viden?

Jeg ved ikke, om Asger med ordet "brok" i forbindelse med turneringer mener det samme som "ris". For ris skal man IMO kunne tage som arrangør, også selvom det er formuleret som "Jeg synes det var skideirriterende at der ikke var lokummer nok!" Mit eksempel er bevidst da jeg synes det viser, hvor stort et issue afsender selv mener det er. Kald det en slags gradbøjning af risen.

Af ren og skær egen erfaring skal det nævnes, at noget som nemt kan bringe folks "pis i kog" er følelsen af, at noget er uretfærdigt (eller kan være det). Et eksempel er maledommernes deltagelse på bedst malet bordet til GF. Hvis folk havde vidst at dette kunne ske på forhånd, vil jeg næsten tro at det ikke havde været noget issue. Jeg har ikke selv noget problem med det, men jeg er jo også så skide voksen  ;)

Det er selvfølgelig en hårfin grænse, hvornår noget kan bruges konstruktivt, og hvornår det ikke kan. Og her giver denne tråd rigtigt meget mening - så super initiativ!

Og så lige som svar på det indlæg, der eftersøger feedback fra folk efter en turnering. Helt generelt vil en fordeling ofte sige 10%, der skaber indhold, og 90% der er passive "forbrugere". Man skal derfor ikke regne med, at folk yder en indsats i den forbindelse, hvis de ikke normalt gør det. Surt, men sådan står det desværre ofte til. Hvis man meget gerne vil have feedback, så skal man måske også tænke over, hvordan man får den. Man kunne udlevere et ark til selve eventet, som deltager kan udfylde undervejs. På den måde behøver man ikke at kende til PF, hvilken man jo ikke nødvendigvis gør.

/Thomas

Asger

#22
Helt grundl?ggende ser jeg gerne at vi alle kommer ud over det stadie hvor vi f?r vores "pis i kog" og tydeligt lader det skinne igennem p? PF. Arrang?rer og deltagere. Det er frivillige der ligger en k?mpe indsats for andres skyld (jer deltagere) og uanset om kritik/ris er berettiget i sit indhold, skal man t?nke en ekstra gang om hvorvidt formen den leveres i ogs? er berettiget! Tonen, som n?vnt.
Og alle beskeder kan leveres p?nt, ogs? selvom man gerne vil gradb?je kritikken og understrege hvor vigtig man synes den er. Gradb?jning beh?ver ikke v?re synonymt med uforskammet :)

Jeg kan ikke understrege det nok. Det handler ikke om at man ikke skal komme med forslag til forbedringer (der automatisk indeholder kritik af det foreg?ende), det handler om at man skal holde lidt igen p? sin galde, da den uanset om man har ret eller tager fejl, b?de skader ens pointe, men ogs? skader motivationen hos de frivillige. Der kommer ikke noget godt ud af det, udover at man selv f?r givet luft for sin indest?ngte frustration. Og der h?ber jeg at folk kan d?mpe frustrationen, og fors?ge at v?re konstruktive for at passe p? vores frivillige s? vi f?r flere fede arrangementer, og ikke f?rre!  :D

Det betyder ikke at man ikke kan have lyst til at r?be og skrige af de mennesker man synes g?r noget dumt, det kan jeg selv have lyst til, men det betyder at man for den gode stemnings skyld pakker det ind p? en m?de s? vi ikke st?der hinanden, og dermed skaber den d?rlige stemning der ?del?gger folks motivation.

Asger

Fah Uhl

#23
Jeg har også lagt mærke til en ret stor grad af hvad jeg vil kalde "forkælet brok" i rigtigt mange turneringstråde. Hvis stedet, tiden, reglerne, prisen eller andet ikke passer et individ, så skal verden fandme også vide det! Man ser endda folk brokke sig selv om de ikke har planer om at deltage. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på om aldersforskellen på pf har noget med problemet at gøre. Og jeg kan sagtens forstå at det kan få arrangører til at miste lysten.

Vil hårdere modaration i den type tråde være en mulig løsning? i de generelle tråde syntes jeg at der generelt er en fin tone (og vil ikke opfordre til den diskussion igen), men under turneringsdebatterne kunne det måske være en god ide om MOD's var mere aktive/havde mindre tolerance. Et pm til en for negativ bruger der påpeger problemet kunne måske få vedkommende til at overveje sin tone. Jeg kunne forestille mig at mangel på selvindsigt mht. tone kunne være en del af problemet.

For problemet med nettet er jo velkendt
"The mind is like a parachute - it doesn't work if it's not open - Frank Zappa

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!

koergod

heya super initiativ og godt med en debat. til tider kan tonen være hård, men egentlig oplever jeg det mere andre steder på forummet, og til tider kommer folk med ret arrogante kommentar. Ang. turneringer er der meget "brok/ris", Men som du selv nævner skal arrangørerne selvfølelig også passe på de ikke tager det for tungt. En af de ting jeg hæfter mig ved er at dem som ofte har mange punkter under deres ris/brok, jo er folk som ofte møder op år efter år, så HVOR personligt og brokkende det  end kan lyde skal det vel ses i lyset af der altid er en rimelig form for tilfredshed. Derimod tænker jeg også som en nævnte tidligere, at aldrig har det danske miljø haft så mange pæne figur og så pænt landskab (i hver fald ikke de par år jeg har spillet), der kan Brokke/ris faktoren om muligt have spillet ind. Men det er så her du nævner at det er selve tonen der skal være bedre, og det er der vel ingen der som sådan kan sætte sig imod. Men at fjerne folks dejlige nuancer, og folks forskellig måder at formulere sig på er vel også noget man skal passe på man ikke tager fra dem. Selvom man brokker/riser med en masse pæne ord, vil brok jo altid være brok. Personligt vil jeg heller havde at jeg ikke skal til at analysere teksten for at finde frem til hvad personen mener. fx selvom du sagde det ikke skulle munde ud i specifikke eksempler illustere de som regle ofte ret præcist. (beklager den interne del da jeg ikke li kan huske hvor jeg læst det) men Asger nævnt noget om maleregler, hvor det efterfølgerne blev påpeget af nogle kloge hoveder (mener det var Trols og jan), men det er ikke det vigtige. Det vigtige var at jeg ikke kunne forstå det, hvilket jeg da synes var surt, simplehen fordi kritikken blev fór subtilt. :) det korte og lange er bare at, jeg mener at selvfølelig skal tonen være iorden, og der skal bestemt ikke være nogle arrgører som kommer til at føle sig dårligt tilpas, for i alle gør jo et dejligt stykke arbejde :) Men arrgørerne skal være forberedt på kritik, og heller den kommer bagefter, end under turneringen ? ydermere har jeg selv været arrgører  hvor rosen vel kan nævnes på få ord, men som Henrik nævner så er der ikke mange der giver feedback. Så dem der gør, skal vel egentlig også havde lidt ros for at de gider at tage sig tid til det. så ros eller kritik, er vel stadig bedre end stilhed?

Mvh. Alex Jørgensen
Well hello Mister Fancypants. Well, I've got news for you pal, you ain't leadin' but two things, right now: Jack and shit... and Jack left town.

Alliancen står stærkt