News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Nyt projekt: D-Day 40K

Started by JacobFrandsen, 23 October, 2011, 16:51:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Taoregorn

Ser fedt ud Jacob!

Quote from: Frede on 23 February, 2012, 21:31:12
Da je så billederne slog det mig at en god "special rule" til scenariet er at man ikke kan intermingle formations. Ellers kan man jo rydde hele forsvarsværket ved første assault.

Årh Christ! Havde totalt glemt den regel... *suk*

JacobFrandsen

Specialreglerne kommer nok til at variere lidt fra spil til spi alt efter hvem der skal forsvare.

Hvis det er PDF eller måske IG, så skulle det nok være lavkvalitetstropper med dårlig skydning og dårligt inititativ, som i befæstningerne fik +1 på skydning og plusser på overwatch og sustained fire a'la orkernes waagh regel. Suspension af intermingled reglen har jeg også tænkt på, men der er lidt afstand mellem voldene, så jeg ved ikke om det vil blive et reelt problem. Fearless er også en mulighed. Forsvaren skal også have mulighed for at vælge mindre formationer. En stor formation, der breaker vil også rive et stort hul i linjen.

Tanken er så, at kvalitetstropper som eksempelvis almindelige IG'ere (inkludisve biler og den slags) skal komme ind fra den anden side og over en bro, som angriberen får mulighed for at erobre og forsvare via luftlandsætning. Jeg er ved at lave kort og den slags. Det kommer op senere.

Hvis derimod det er skitarii, marines eller orker, der skal forsvare, så skal man nok tænke nogle andre regler.

StM har vistnok tilbudt at afprøve scenariet, når engang jeg er færdig med terrænet, og så bliver det jo måske skitarii'erne, der skal være forsvar.

Så skal der tænkes nye specialregler. Jeg må op på loftet og spraye.

/Jacob

Speaker to Machines

Jeg ville da ikke umiddelbart mene der er behov for specialregler?  Man kan bare stille sine formationer 5.1cm fra hinanden, hvis man ikke vil miste hele fronten - det er da meget naturligt med frontafsnit.

Specifikt kan en "immune to intermingle" regel misbruges på det groveste af skruppelløse spillere: Forestil dig to formationer der stiller sig op skulder ved skulder, blandet som skaktern.  En fjende der vil engage kan dermed ikke komme i basekontakt med nogen af dem (og kan knap nok komme i FF afstand), hvis man ikke må erklære dem intermingled, da man ikke må gå ind i ZOC på en enhed man ikke engager...

Der er udmærkede regler for trenches og bunkers i Siege listen, skal vi ikke bare bruge dem?

Og jo, jeg skal nok være klar med Skitarii (og nogen bastioner og andet udstyr) når stranden er klar til badegæster.
Stephan Dahl

Frede

Quote from: Speaker to Machines on 23 February, 2012, 23:21:19
Specifikt kan en "immune to intermingle" regel misbruges på det groveste af skruppelløse spillere: Forestil dig to formationer der stiller sig op skulder ved skulder, blandet som skaktern.  En fjende der vil engage kan dermed ikke komme i basekontakt med nogen af dem (og kan knap nok komme i FF afstand), hvis man ikke må erklære dem intermingled, da man ikke må gå ind i ZOC på en enhed man ikke engager...

Men så er bordet heldigvis ikke bredere end at man godt kan nå over og stikke sin modstander en syngende lussing! (Hvis man har korte arme så kan en sok med en Great Gargant i også opnå god effekt.)

Mu ved jeg ikke lige hvad afstandende på bordet er, men jeg tænker det giver ikke meget mening at man kan suge en enhed som ligger i 2 række skyttegrave med ind i et assault.

Men det var også bare en strøtanke.

- F -

Speaker to Machines

Intermingle er ikke nødvendigvis af det onde.  Hvis jeg gerne vil beskytte f.eks. skrøbelige formationer mod assaults, kan jeg jo stille en stærk CC formation lige ved siden af, eller inde i midten af den. Modstanderen kan så kun (CC) engage hvis han tager min CC formation med, da CC formationens ZOC dækker den beskyttede formation.  Det er da både realistisk og rigtigt.

Der hvor intermingle er ubehageligt er i virkeligheden kun når man har været sjusket og deployet to formationer (1) inden for 5cm af hinanden, men (2) på en sådan måde at den ene kan engages effektivt uden at den anden kan være med til at forsvare.  Det kan man jo bare lade være med.

Jacobs fine banketter ser i øvrigt ud som om det snildt er muligt at holde 5cm afstand. 
Stephan Dahl

Taoregorn

Quote from: Speaker to Machines on 24 February, 2012, 09:23:27
Der hvor intermingle er ubehageligt er i virkeligheden kun når man har været sjusket og deployet to formationer (1) inden for 5cm af hinanden, men (2) på en sådan måde at den ene kan engages effektivt uden at den anden kan være med til at forsvare.  Det kan man jo bare lade være med.

Jeg synes dine argumenter omkring intermingle er gode.

Vi jyder er nok bare ramt af at det var en trold i en æske vi ikke havde opdaget...  ;D

JacobFrandsen

Første halvdel af stranden er muligvis færdig.

Stranden er blevet sprayet med en grå og en sandfarvet fra silvan og givet lidt drybrushing hist og pist med camo green og lidt hvid på klipperne. Lyset på billedet er ikke så godt, så det ser lidt ensfarvet ud. Det ser bedre ud i virkeligheden.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan og om jeg skal male træbjælkerne på volden...

Og her et billede af klipperne...farverne er igen ikke så super-duper.

Næste halvdel af stranden er blevet udsat for flamingo og polyfilla, min bedste ven. Som man kan ane, bliver der noget mere plads på denne del af stranden, da der ikke er så mange skrænter. Tilgengæld bliver der nok en anden linje volde nogle steder.

Til sidst er der her et meget tidligt WIP af det der kommer til at blive åbne artilleristillinger i baglandet. Der var ikke plads til dem på strandpladen, så de kommer til at ligge bagved. Jeg har tre løse meget vellignende medusa siege gun proxies af privat oprindelse, som skal sidde i tre bunkerne. Den sidste bliver en observationsbunker. Måske skal den pladseres på stranden, men den fylder lidt meget. Vi må se.

Projektet skrider godt fremad og jeg tror snart at det er på tide, at jeg også giver scenariet en mere grundig overvejelse. Sidst men ikke mindst skal jeg male skibene og vandet færdig.

Samlet status:

½ klitrække: Færdig
½ klitrække: Godt på vej
½ vand/strand: Rå plade klar
½ vand/strand: Rå plade klar
Fire åbne artilleristillinger: lige begyndt
Skibe: grundfarve givet
Scenarie: halvfærdigt

Det bliver en fest.

/Jacob

Frede

Det ser sgu sejt ud.

Bjælkerne kunne du måske slippe afsted med bare at give en ordentlig omgang Devlan.

- F -

JacobFrandsen

Det har jeg forsøgt, men bjælkerne er devlan-afvisende....hvor evil er det?

Jeg tror, at jeg skal prøve med en fortyndet mørkebrun maling.

/Jacob

elThyge

Hvis bjælkerne er lavet af almindelig træ, så kan du eventuelt prøve at lege med lidt bejse. Det kan købes i små breve, som blandes op i enten vand eller sprit. Det er designet til at trænge ind i træet og give det en mørkere farve, der lader strukturer i træet stå frem. Lidt det samme som den tynde version af træbeskyttelsesmaling.

Eksempler på bejsefarve:

- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

Speaker to Machines

Quote from: JacobFrandsen on 25 February, 2012, 17:07:51
Det bliver en fest.

Det rykker!  Du sætter mig under pres for at få mine bastioner færdige...
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Det blev malingen. Træet var blevet sprayet, så jeg er ikke sikker på at bejse ville du.

Endnu mere polyfillamagi hældt på strand to og på de fire art.bunkers. Det tager form.

/Jacob

JacobFrandsen

Quote from: Speaker to Machines on 25 February, 2012, 20:55:46
Quote from: JacobFrandsen on 25 February, 2012, 17:07:51
Det bliver en fest.

Det rykker!  Du sætter mig under pres for at få mine bastioner færdige...

Ja, og du skal også have din shieldgenerator klar, så det kan forklares, at der ikke er kratere på stranden.

/jacob

elThyge

Quote from: JacobFrandsen on 25 February, 2012, 20:57:43
Det blev malingen. Træet var blevet sprayet, så jeg er ikke sikker på at bejse ville du.

Endnu mere polyfillamagi hældt på strand to og på de fire art.bunkers. Det tager form.

/Jacob

Har du allerede lakeret/malet træet, har du lukket det, og så vil bejsen ikke kunne trænge ind i træet. Så nej, det ville jeg ikke.:)
- You mean, I'm trapped here?
- Oh yes, we all are.

Let Me Warn You (1936)Horisont

JacobFrandsen

Projektet har stået lidt stille her i løbet af ugen på grund af almindeligheder.

Her til aften er der indtrådt to katastrofer af midlertidig karakter:

1) jeg er løbet tør for sand
2) jeg er - endnu værre - løbet tør for polyfilla. Ikke siden 2001 har jeg boet i en bolig uden polyfillapulver.

Jeg er derfor ikke kommet helt så langt, som jeg havde sat min næse op efter.

Det betyder dog ikke, at der ikke er sket noget, eller at I skal snydes for billeder:

Først et billede forfra af den første plade til sammenligning.

...og her så et billede af plade to, hvor der er kommet tændstikker og en observationsbunker på. Der er to rækker volde og mangel på polyfilla. Forhåbentlig løser Silvan også dette problem for mig i morgen

Her er så de tre artilleristillinger med medusa seigeguns. Jeg må straks krybe til korset og erkende, at de er lidt klejne i det. Det ligner bare ikke rigtig kanonstillingen i Hanstholm. Men ok, de skal jo også kun beskyde stranden og ikke krigsskibe 55 km. ude i Nordsøen.

Sidst et billede af de to plader sammen, så man får en fornemmelse af den kommende slagmarks dimensioner.

Med lykke, Silvan og held kan jeg være færdig i løbet af en uge eller to.

Hep, hep, hep.

/Jacob

DarkAngel

Hvis du ikke har set det er der momsfri søndag i Silvan på søndag, 20% på alle varer.

Speaker to Machines

Biutiful!

Det ser godt ud, Jacob.  Jeg glæder mig til at forsvare stranden mod de Imperialistiske horder.
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Jeg er tilbage på sporet med nyindkøb af polyfilla og sand (fra XL-Byg...)

Derudover har jeg lavet første udkast til et scenarie:

Scenaire

/Jacob

Frede

Det ser spændende ud.

Kunne det være en ide om forsvarerne fik en bonus hvis de holdt strandobjektiverne til sidst, og tilsvarende hvis angriberne har de bagerste objektiver?

Men måske det i virkeligheden er ligemeget...

- F -

JacobFrandsen

Ja, det kunne måske være en ide. Måske er 8 objektiver også for meget, da man sjældent har så mange enheder. Men jeg ville gerne have, at det gjaldt om at give brohovedet en tilstrækkelig størrelse (eller modsat at forhindre dette). Måske man kunne kompencere ved at give objektiverne hukommelse, så de fra starten af alle bliver holdt af forsvaren, og så de derefter var holdt af den spiller, der seneste havde erobret det.

/Jacob

Sg. Apone

Er det sådan en artilleristilling du tænker på? For så er 1BP da ikke nok  ;)

(Ok, det var tysker propaganda, men de satte da overliggeren højt...)
"Every meal's a banquet. Every paycheck a fortune! Every formation a parade. I LOVE the Corps! "

JacobFrandsen

Ja, det var min første tanke, men da det ikke skulle være kanoner, som skulle duellere med slagskibe 10-15 km. ude fra stranden, så tænkte jeg, at det var ok, at det nærmere var et batteri, der mindede om 7,5 cm. eller 8,8 cm. kanoner (for nu at blive i de germanske analogier), dvs. kanoner, der skulle bruges til at beskyde strandene og landgangsfartøjerne.

Det er også derfor, at jeg har slået mig til tåls med de små medusaer. Jeg har overvejet, om art.bunkerne skal lukkes, men så er jeg lidt angst for at kanonen helt forsvinder.

Sidste lag polyfilla lagt på i dag. I morgen skal skidtet slibes og sandes til, og hvis limen når at tørre kan jeg måske nå at give lidt spray også.

Der ud over har jeg fået lagt lidt flere farver på skibene. De bliver grå, og jeg har eksperimenteret lidt med brun og sort wash. Hælder nok mest til den brune.

/Jacob

Sg. Apone

Tjaa, ser sgu godt ud. Stort arbejde, men ser ud som om det skrider fremad  :)

Kanonen var en 406mm, som kunne beskyde mål på kysterne i Sydengland... Så fair nok at holde det lidt nede..

Har du overvejet om man Pre-turn 1 havde mulighed som Attacker at lave fly/bombeangreb som de gjorde på D-Dag, for ligesom at softe op? Men igen der skal heller ikke laves tonsvis af special regler.. bare en tanke!

/LJ
"Every meal's a banquet. Every paycheck a fortune! Every formation a parade. I LOVE the Corps! "

JacobFrandsen

Kort update:

Den anden halvdel af stranden har fået det sidste polyfilla, er blevet slebet og givet sand/lim. Det samme med kanonstillingerne. Endelig har de to vandplader fået limet en tynd strimmel sandstrand på.

Desværre løb jeg på første plade klitter (den der er malet) tør for sandkassesand. Mine drenge har skippet deres sandkasse, så jeg måtte ud og købe noget nyt sand. Det blev så fugesand, som jeg alligvel skal bruge i haven. Fugesand er meget finere, så jeg blandede noget GF9 baseringsgrus i. Jeg er dog ikke sikker på, at strukturen bliver identisk med den første plade. Det vil vise sig, når de bliver malet i løbet af ugen.

Når de er malet, mangler kun skibene. Måske der snart skal findes en dato også.

Quote from: Sg. Apone on 03 March, 2012, 23:45:46
Tjaa, ser sgu godt ud. Stort arbejde, men ser ud som om det skrider fremad  :)
Takker! Det er noget af det sjoveste hobbyarbejde jeg har lavet i lang tid. Det bliver en fornøjelse at prøve at spille scenariet. Jeg kan varmt anbefale at lave specialscenarier med terræn lavet til lejligheden. Det giver en helt anden indlevelse i historien og et mere filmisk og episk spil.

Kanonen var en 406mm, som kunne beskyde mål på kysterne i Sydengland... Så fair nok at holde det lidt nede..
Hold da op, hvor en krabat. Ja, den er ikke relevant her.

Har du overvejet om man Pre-turn 1 havde mulighed som Attacker at lave fly/bombeangreb som de gjorde på D-Dag, for ligesom at softe op? Men igen der skal heller ikke laves tonsvis af special regler.. bare en tanke!
Ja. Det har jeg overvejet grundigt, sammen med minefelter og deslige. Jeg valgte bombardementet fra da det vil give en masse terningkast i starten, som ikke vil give meget sjov. Så hellere sige, at alle forsvarere starter med x blastmarkers. Hvem ved? Måske har man forsøgt, men stranden var beskyttet af en skjoldgenerator? Det kan jo også være derfor, at man ikke bare flyver marines ind for at tage stranden.

Lidt det samme med minefelter. Måske skal man lave særskilte og markerede minefelter, måske skal man helt abstrahere fra dem. P.t. tror jeg, at løsningen bare bliver at det nederste stykke af stranden er farligt terræn for alle enheder.
/Jacob

Jonz

Yay, utraditionelt Epic-senarie tager form.

Citat: "Det kan jo også være derfor, at man ikke bare flyver marines ind for at tage stranden."

Marines er Imperiet måde at snyde på - når de er med, så vinder man. Det reguleres så med mængden..... Imperiet spænder omkring 1 mio. planter, fra Hive World med 100 mia. indbyggere, til automatiserede landbrugsplaneter, til mine worlds uden meget mere end nogle sjak. Imperial Guard passer på det hele, og Space Marines er det man sætter ind hvor man ikke vil tabe, eller hvor de er i nærheden. Husk to ting:

1) Der er 1000 chapters af Marines. De fleste overholder de strenge krav i deres Codex, og er derfor på 10 companies af 100 mand, dvs. 1000 mand i alt. Det giver 1.000.000 Marines, eller én pr. planet i Imperiet (!).
2) Rejsetiden mellem verdener kan være uger og måneder.

=> Der er nok kæmpet et slag eller to hvor man ikke fik hjælp fra Marines og Titaner , og således er det også muligt på den fine stand på Forgottenville som er ved at blive bygget færdig af Jacob :)
/Jonz

- Rigtige mænd leger med 6mm soldater