News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Goats for the slaugther! - GF15

Started by Jamand, 17 January, 2012, 11:10:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jamand

Quote from: Overhamsteren on 28 January, 2012, 13:24:29
Synes det er fedt nok med malebilleder, der er trods alt nok mange af os der er mere eller mindre dovne hærmalere, synes da også at kunne huske at du fik ændret et par småting på dine dæmoner der gjorde dem federe.

Ja det er en god pointe! Små ting kan nogen gange gøre en massiv forskel.

Quote from: carstone on 28 January, 2012, 13:35:49
Fedt du får lavet noget.

Synes dog du skal overveje en mørkere hornfarve, da bleached bone og skull white med Dr. Devlan bliver nogenlunde det samme... Brug en grå eller ligende... Våbenskæfter må gerne få en alm. bestial brown, den går fint med wash nemlig :)

Tror det ville skabe meget mere ro i modellerne, for umildbart bliver det en klump på billedet (men det skyldes nok også primært skarpheden i billedet ;) )

Gode forslag! Og rimelig nemt at implementere. Jeg prøver at mixe en anden farve til horn, og smider noget andet på skæfter. Og billedet er også ultra grimt. Når jeg har fået lavet jeres ændringsforslag så prøver jeg at tage dem i et ordentligt lys. Som de ser ud nu ser det jo næsten ud som om de ikke engang har fået noget wash :)

Quote from: bom on 28 January, 2012, 14:06:39
Quote from: Jamand on 28 January, 2012, 12:23:05
Quote from: Overhamsteren on 28 January, 2012, 12:21:32
Har du malet hud, horn og våbenskæfter på helt samme måde? Tænker det kunne hjælpe med lidt differentiering.

Hud og horn er forskelligt.

Hud er hvid grunder med en ogrynflesh/devlan mud wash. Horn er bleached bone med samme wash.

Våbenskæfte er også bleached bone for at få lidt sammenhæng. Men kunne være jeg skulle gøre dem helt klassisk brune...

Jeg tror at det er en dårlig idé at male områder hhv hvid og bleached bone når der males på denne måde, med mindre man tager sig god tid og maler godt så smelter det hele bare sammen til en ensfarvet masse, jeg plejer tit at bruge den grundregel at 2 forskellige områder der grænser op til hinanden skal have markant forskellige farver.

Jeg tror det ville hjælpe meget hvis du malede våbenskæfterne og hornene brune, endda den samme brune farve da de ikke grænser op til hinanden og det letter arbejdet. At male øjnene gule synes jeg også godt at du kan springe over.. det ser lidt underligt ud hvis ikke det er gjort helt perfekt.

Ja kunne være jeg skulle droppe de gule øjne. Ser lidt klattet ud har du ret i! Ellers gode iagttagelser som i alle sammen er enige i. Så det vil jeg straks give mig i kast med :)

Jamand

Bestiletters WIP

Så er bestiletters i produktion. Skal have lavet 20 af disse badboys. Mine uhyre beskedne evner taget i betragtning, så synes jeg faktisk selv de er blevet ganske gode :) Kommentarer/forslag til de resterende 14 modtages gerne.

Jeg synes for øvrigt det er sjovt hvordan nogle af dem ligner forgeworld khorne demon princen ret godt - ihvertfald  på posen :)

Bgm200

De er rigtig fede. Deres poses er spot on. Jeg ville evt. give de to letters, der har en hånd fri, et kranium eller en GStuffed flamme. Hvad er planen for baserne?

Godt arbejde!

Jamand

Quote from: Bgm200 on 30 January, 2012, 15:43:57
De er rigtig fede. Deres poses er spot on. Jeg ville evt. give de to letters, der har en hånd fri, et kranium eller en GStuffed flamme. Hvad er planen for baserne?

Godt arbejde!

Sjov idé! :) Flammerne må du hjælpe mig med en dag hvis det er ;)

Baserne bliver bare det samme som resten af hæren. Grus med mørk wash og græs.

Jamand

Familien vokser. Jeg har malet mine 10 nye bestiletters med bloodletter kroppe, og er i fuld gang med de næste 10 med bestigorkroppe. Her er resultatet af de første ti. Jeg synes virkelig det har været svært at få det ordentligt kvalitet pga ringe dagslys, men nu får i det alligevel.

Ellers har jeg pimpet de ti grimme bestigors med brun hud, og køre fra nu af den retning. Det gør også at bleached bone fungere bedre, da kontrasten er større.

Jamand

40 Bestigors

Så fik jeg 40 færdige (mangler kun banners + poles). De sidste 20 kommer som unitfillers. Jeg er faktisk rimelig tilfreds. Hvis man går tæt på ser man alt sjusket, men på afstand ser de ret seje ud. Især konverteringsarbejdet er jeg tilfreds med.

Jeg har 30 ungor raiders lige på trapperne. De mangler bare lidt græs og sorte basekanter, og så er de også klar. Jeg er gået over til hyperspeed nu og klatmaler derudaf. Tiden er simpelthen ikke til andet, især fordi jeg skal arbejde fuldtid næste uge :) Hvis jeg kan få de 30 ungor raiders og 20 gors færdige i den her weekend, så mangler jeg kun 20 bestigor unitfillers, 3 razorgors, 3 chariots og chars - og det burde være muligt (i Narnia - that is).

Jamand

Ungor Raiders WIP

I får da også lige et WIP shot af ungor raiders:

Jamand

Ungor Raiders

Så er 30 selvmordskandidater klar til at nakke flak, gribe kanonkugler for mine magere, give mig drops og blive løbet over ende af badies. De er blevet malet ultra hurtigt, og jeg er rimelig tilfreds med resultatet kontra tiden investeret. 

Ellers så er status at jeg har temmelig travlt. Hæren skal jo stå færdig om 11 dage. Jeg regner med at have 30 gors færdig i aften. Derefter mangler der kun chariots, juggers, unitfillers, flag, chars og herdstone.
KUN!
Sagde han kun?
Ja det gjorde han vidst.
Det når han aldrig
Aldrig aldrig aldrig

Dressing

Køb mit shit. Så bliver jeg glad!

BuriedAlive

Nu ikke for at være alt for krævende, men...

Jeg er begyndt at overveje at skabe en beastmen army og jeg synes du skriver godt,
så kan man bede om updates til hvordan dette projekt går og noget taktik,
hvis du har fået spillet nogle spil ?

Belerophon709

Han bailede i vildskab på turneringen, så der har han ihvertfald ikke fået spillet spil.... ;)

Marcus

Jamand

Quote from: BuriedAlive on 29 February, 2012, 11:12:47
Nu ikke for at være alt for krævende, men...

Jeg er begyndt at overveje at skabe en beastmen army og jeg synes du skriver godt,
så kan man bede om updates til hvordan dette projekt går og noget taktik,
hvis du har fået spillet nogle spil ?

Tak for rosen :) Der har været andre ting der har krævet min opmærksomhed her på det sidste end WH, men jeg regner snart med at få spillet nogle ETC spil med bæsterne. Så skal jeg nok begynde at opkaste mine erfaringer i vildskab. At jeg alligevel ikke kunne komme med til Brande (og 2MD) nedsatte min motivation en del.

Quote from: Belerophon709 on 29 February, 2012, 11:19:49

Han bailede i vildskab på turneringen, så der har han ihvertfald ikke fået spillet spil.... ;)
Marcus

Ja sorry. Det var ikke noget jeg selv var herre over der kom i vejen  :-[

Omalley69

Quote from: Jamand on 29 February, 2012, 12:28:51
At jeg alligevel ikke kunne komme med til Brande (og 2MD) nedsatte min motivation en del.

...turde!  8)
Ham de kalder Dr. Sloppy Moist!         
-------------------------
(????)?????*(???
-------------------------            ¯\_(?)_/¯

Jamand

Jamand

Status

Speciale og andre ting og sager har krævet en del tid på det sidste. Men nu har jeg fået planlagt mig nogle spil på næste lørdag, hvor bæsterne forhåbentligt kan blive luftet for første gang (under ETC restriktionerne). Det er rart at se at boc har fået nogle upgrades ift til sidste år, selvom jeg nu ikke er overbevist om at det er godt nok ift til DoC eller WoC som jeg jo også har til rådighed. Det kan godt være der er mulighed for flere PD, men shadow og death er tilgengæld stærkt begrænset - hvilket er rigtig bad news for beastmen. Muligheden for 4 core choices er da også meget rar, men det er jo ikke muligheden for ral som man i forvejen står og mangler. Og så er der jo 50 mands cappen, hvilket for mig i praksis bare betyder at den ene enhed gors kommer op på 50 istedet for 40. Ikke voldsomme buffs må man sige.

Jeg leger med mange forskellige lister og komponenter. Skal man have en wargor med gnarled hide og beast banner? Alt efter modstandere kan man jo sætte ham sammen med bestigors og få en stor str 7 enhed der kan være en stor trussel for de fleste dødstjerner - og med mange drops er man sikker på at kunne parkere dem lige foran. Mod lister med mere diversitet kan han ryge sammen med gors, og give den enhed noget tiltrængt kritisk masse. Så længe han står helt ude i siden og man får charget kan man holde ham beskyttet, og med 2+ AS og T5 kan han også tage lidt i kamp så længe det ikke er high-str eller KB.

Jeg har også kig på diverse tyre-builds. Både som fokus og som krydderi. Desværre kan minobussen ikke rigtig ramme kritisk masse. Man kan ikke rigtig få mere end 7 stykker. Med et par gorebulls og en doombull kan den enhed self blive rigtig led, men det er stadig en enhed som fjenden nemt kan blokere og lave irriterende ting med pga bloodgreed, og så har BoC jo ikke det store til at fjerne ral. Nej så hellere 1-2 doombulls. Jeg har leget med en milliard forskellige opsætninger på dem. Flyvende, AS+angreb komboen, glittering scales + fencers blades, med crown, med GW osv. Her kan man finde på meget sjovt. Fælles for dem er, at brugt rigtigt kan de være ustoppelige for mange enheder. Og så kan man jo altid joine dem med bestigors hvis man vil lave lidt dødsstjerne. Bestigors får, pga 1 angreb, nemlig marginalt bedre output ved at få frenzy frem for rerolls (så længe de ikke står i horde). Endelig kan en ko med magisk sværd bruges til at rydde ud i det værste etherals, som BoC har meget få svar på.

Men problemet med køer, er leadership. Hvis ens magere står tilbage og laver PD's ved stenen, så ender det med at en ustabil, olm tyr skal være general, og så bliver det altså svært at holde den ld8 i kort snor. Nej så hellere få en beastlord med. Jeg synes han virker til at være et solidt valg, men jeg mangler stadig at få den helt gode build på ham. Tricksters helm, sword of anti heros og pot of T er noget jeg leget med. En anden mulighed er at lade ham slæbe rundt på crown of command.

Generelt bliver meget af ens karaktersetup dikteret af den skide gnarled hide og hvem der skal have den...

Magi har jo gigantisk potentialle. 2 små magere med herdstone, ruby ring (til at counter ral + etherals som potentielt kan blive et problem), scroll, og så en lvl 4 med skull of rarkos og en MR halskæde, giver voldsom smæk for skillingen. De er jo bundet af stenen, men med en base size på 3'' x 3'' og hus-højde, så kan man lege meget tag-fat rundt om den hvis der skulle komme en flyvende helt efter dem. I de par testspil jeg har haft på UB med BoC, har jeg spillet med den fulde magi-pakke. Og o'boy hvor var det vildt. Jeg spillede med 5 lvls shadow og 2 lvls beast. Man kan være ret sikker på at få ihvertfald 2 buffs af i hver runde, og selv de mest håbløse kampe kan svinge når modstanderen får en enfeebling på, og man selv har en wildform i ryggen. Problemet med magi-cirkus er, at det ligepludselig bliver svært at få det pressede lord-slot til at passe...

Til resten af hæren er jeg indtil videre fan af kun én stor enhed gors, og så 1-2 store enheder bestigors. Men test skal afsløre hvordan den skal bygges op. Når det kommer til flak går jeg indtil videre efter den store pakke (4 enheder ungors, 3 tuskgor chariots, 2 harpies og 3 razorgors)(dog ikke delux med max på det hele). Det kan være der skal cuttes et sted, fx på chariots, hvis langsomhed er lidt irriterende da de falder lidt bagud ift til resten af hære.

Ghorgons'n'stuff har jeg ikke de store planer om at teste forløbig, der er lige 50 andre builds der skal på bordet :) Jeg ser frem til at få spillet nogle spil med mine dukker, og få skrevet nogle battlereports!

Jamand

Battlereport vs VC

Så skulle gederne fysisk i vælten for første gang! Jeg havde sat en date op mod min faste prüglknabe Bom. Han hev sin nye favorit VC ned fra hylden (blandt de 7-8 andre hære han efterhånden har), da vi begge er enige om at bussen kan bygges modbydeligt. Efter at have bygget i omegnen af tyve forskellige lister, havde jeg sat mig fast på følgende:

Doombull med slå-meget comboen (idag i skikkelse af en rat ogre)
Beastlord med T-potion, reroll-to-wound for fjenden og cleaver
Wargor BSB med +1str banner
3 tryllegors med herdstone, scroll, ruby ring og i alt 4 lvls på beast og 1 på shadow (til miasma)
10 ungors
3 x 5 ungors
50 gors
1 tuskgor
35 bestigors
3 razorgors
2 x 5 harpies

Og boms ostede VC hær bestod af:
Vamp lord, lvl 4, red fury, anti-heros sværd, 4+ ward mm.
Vamp med ASF og str pot
Varmp med ASF og 1+ rerollable
Necro
40 ghouls
40 zombies
3 x 1 spirit hosts
3 x 2 små bats
2 x 5 direwolves
15 black knigths med screaming banner.

Alle chars røg i bussen. Den havde desuden samlet set den combo der gør, at man skal tage feartest på omvendt coldblooded med -1LD og uden at bruge BSB. Åndsvagt godt hvis man ikke er ITP eller fearcausing selv. Med LD 9 og BSB inden for rækkevidde fejler man noget der ligner 60% af gangene...

Deployment så således ud:

Med mine mange drops dikterede jeg opsætningen. Jeg satte min herdstone midtfor i bunden, flak på flankerne, bestigors foran bussen og gors foran ghouls. Jeg havde valget mellem at dele mine chars op, eller smide dem alle sammen hos bestigors for at lave en mean str 7 frenzy dødstjerne (som så ikke kunne fearbombes). Hvad jeg ikke vidste var, at anti-hero sværdet gælder for alle chars i enheden, ikke kun i B2B som jeg havde regnet med. Så senere gik det op for mig, at vamp lorden ville komme ind med 9 str 9 rerollable angreb... Nå men det vidste jeg ikke på nuværende tidspunkt.

Ingen af os får fantastisk magi af. Bom drøner aggresivt frem med bussen og ghouls. Vores flak tæver løs på hinanden med mit som vinder.  Det er så i min tur 2 at det går op for mig, at vamp lorden ville æde min dejlige dødstjerne før jeg får lov til at løfte et greatweapon. Så jeg står nu over for nogle forfærdelige beslutninger. Jeg fortryder også afsindigt meget, at jeg ikke tog anti-heros på min beastlord istedet for cleaver tingen, da jeg så kunne true den anden vej. Men så kan man jo lære det. Det eneste jeg rigtig synes jeg kan gøre er, at reforme begge enheder dybe og tage mine chars ud og stille dem så de kan dele LD ud. Og hvorfor gør jeg så det? Håbet var at holde de to enheder hen, få noget magi igennem med mine +3PD, og få min doombull ind i siden på et eller andet.

Og så begynder nedslagtningen. Horden af ghouls begynder at smadre mine gors, mens bussen nedlægger intet mindre end 15 bestigors i første runde. Min doombull er alt for sur til at kunne noget som helst andet end at løbe efter spøgelser. Min magi er temmelig ineffektiv. Det er vældigt smart med mange PD, men et max to-cast på 2 er ikke imponerende. Jeg rykker op med mit flak for at få nogle flank charges på bussen, mens jeg rykker ungors i stilling for at være klar til at diverte resten af spillet. Over de næste par ture får jeg nakket en 10 black knigths, men det hjælper nu ikke det store.

Ja og så ser det sådan her ud:

Vi caller den her da Bom er vild for at lære mig lidt Warmachine. Det var ikke blevet et kønt syn. Vi var dog stadig kun i hans tur 3 så der kunne ske meget hvis mit flak kunne holde bussen optaget resten af spillet mens doombull gik amok. Men skidt nu med det. Det var et meget lærerigt spil. Blandt andet ved jeg, at anti-heros skal med i listen. Jeg blev også lidt mere opmærksom på problemerne ved at være frenzy - især når der er meget flak som mod VC. Herdstone er fed, men der skal næsten en lvl 4 med derned. Jeg burde også have deployet meget mere deffensivt med flakken fremme, så jeg var klar til at masseofre dem for bussen. Men god læringsoplevelse.

Jamand

Beastmen vs DE battlereport ETC restriktioner

Bjørn og jeg havde sat op til en god wh-date, hvor vi endelig kunne prøve mine beastmen mod hans sort-elvere. Jeg var meget tilfreds med draft3 - især når det gælder beastmen. Jeg havde puttet en liste sammen som jeg var ret tilfreds med. Retrospektivt var den måske lidt for god, da Bjørn ikke var notorisk kendt for at lave bissede lister:

Beastlord, anit-heros, 4+ ward, tricksters shard, dragonhelm
BSB, gnarled hide, +1str banner
Lvl4, skull of rarkos, MR2, shadow
Lvl2, Herdstone, shadow
Lvl1, ruby ring, scroll, beast
50 gors, FC
10 ungor raids
3 x 5 ungor raiders
42 bestigors med +1 LD banner
3 x 1 razorgor
3 x 5 harpies
1 tuskgor chariot

Lvl 4 med shadow, 4+ ward og daggert
lvl 2 med fire og scroll
Cauldron bsb
30 spearmen
20 spearmen
30 corsairs med frenzy
20 black guard
2 x 10 shades
2 x 5 harpies
2 x RBT
Hydra

Vi var tilbage ved good ol' budda+karklud terræn. Tilgengæld nu med en stor flot grøn plade. Jeg satte min herdstone godt i midten med planen om at sætte min to store blokke rundt om den. Ellers droppede jeg bare ungors i et væk mens jeg omhyggeligt holdt dem 6'' væk fra hinanden så der ikke kunne komme en uheldig panic-bølge. Jeg gik også efter at holde shades væk. Bjørn fuckede godt og grundigt op ved at sætte RBT på den ene flank, og alle sine ting på den anden side bag en stor impassable. Hans plan var at tvinge mig ind i en flaskehals, men det viste sig at der lige præcis var 12'' på bagsiden af impassablen så min horde kunne svinge rundt :) Deployment så således ud:

Bjørn satte altså shades foran mine blokke.

Og lige et billede af bjørns fort.

De første par ture var stille og rolige. Jeg trillede frem på alle hjul med razorgors og harpies efter shades og RBT batteriet. Mine 2 miasmaer fik sat en fin kæp i hjulet på de 20 shades, som ikke fik lavet det store. Jeg rykkede ungors op for at skyde lidt, og være klar til dø brutalt. De dræbte selvfølgelig intet.

Jeg bruger en blok harpies til at stå mellem mine to blokke til at give cover til mine ungor raider bunker til mine 3 castere. Først skyder bjørn 4 af dem, og nakker så den sidste, hvilket causer en panic til de tre blokke. Jeg har ld 10 rerollable bubble, så np tænker jeg. Først ruller jeg min bestigor horde + beastlord = 6+6. Jeg reroller = 6+5. Boom og min kæmpe horde panicer fordi én harpy dør. Gargh. Meget apropos hvad terningerne betyder for wh. Nå alle andre klarer self testen, og bestigors rallede self turen efter. Men det satte en god kæp i hjulet på min fremdrift.

Jeg er desuden temmelig uheldig på nogle charge rul med flakket de næste par ture, hvilket betyder at RBT får lov at stå alt for længe. Tilgengæld får min ene razorgor sendt 10 af shadsene helt ned bagved da de vælger flee til et flank charge fra den. Turen efter bliver den udslettet af en IF'et withering + salve fra de andre shades. Men wth, den havde gjort sit arbejde. De 10 andre shades bliver desuden decimeret fuldstændig til 2 fireballs over de næste par ture. Generelt har jeg nogle brutale magifaser - præcis som listen ligger op til.

Det er gået op for mig, at jeg egentlig kun behøver mine gors til at tage hele den højre flank så længe jeg har masser af flak og magi. Så jeg marcher gors et godt stykke op så et charge er uundgåeligt næste tur (og jeg er i sikkerhed bag bog-bakken), og rykker ungors op sammen med harpies for at lave double flee moves.

Bjørn har ikke andet valg end at charge corsair horden ind i mine gors. Han går længe og overvejer buff fra cauldron indtil han vælger +1 angreb. Bagefter sagde jeg til ham, at han skulle have taget KB og nakket min bsb. Den fejl begår han nok ikke to gange i træk. Skide KB - det kan godt blive et problem i fremtiden. Fx også hvis han vælger at charge shades ind i min beastlord og give dem KB. Selvom han har 4+ ward kan han jo sagetns ryge på den bekostning - og så forsvinder den dejlige LD bubble.

Takket være scroll får bjørn kun -2WS af på mine gors, og de vinder kampen mod corsairs (mister ca en række) og løber dem ned. I min tur kan jeg så charge dem ind i skallen på BG's. Magiovertaget gør hvad det skal, og jeg får wildform af på dem. I midten leger bestigors + beastlord koldkrig mod hydra + 30 warriors. Gors med str 5 wiper black guards til manden (præcis 20 wounds :P ) og reformer mod cauldron og lvl 4 bunker.

På den anden fløj har min sidste razorgor fået nakket begge RBT og har charget shades på short range. Vi kæmper dog aldrig den kamp da vi caller den her. Nedenfor er slutopsætningen.

Meget speciel kamp. Det var meget en stillingskrig hvor vi rykkede frem indtil min fælde kunne smække. Meget tid gik på at lege kispus med hans shades og få dem ud af spillet med miasmas og razorgors. Jeg er ret tilfreds med både min liste og min spillestil efter denne kamp. De to blokke er vanvittigt gode, og flakken er fleksibel nok til hele tiden være klar på ballade. Ungors panicede til højre og venstre, men det er jo deres skæbne. Magi var vildt. Dejligt vildt. Jeg elsker det dødsikre overtag. Det er lidt ligesom at spille VC pre den nye bog. Næste gang prøver jeg nok en lidt anden liste, da den her var en anelse for hård IMO. Men meget lærerig kamp. Jeg begynder at blive glad for mine beastmen. Bjørn bemærkede, at de fra hans synspunkt var meget lig demons og warriors at spille imod. På et eller andet plan, kan jeg godt forstå hvad han mener :)

Og så var der lige den panic på ld 10 rerollable. Det har sat en lang diskussion igang iblandt os om, hvorvidt man skulle give immunitet til ekstremt uheld eller fx et par rerolls til hyggespil. Bare så vi undgår den slags ting som er totalt urepræsentative, og transformere spillet fra en spændende kamp til en ulige forestilling. Nu var det ikke fordi panicet smadrede mig. Jeg ændrede bare min strategi til at fokusere på den ene flanke. Men i de fleste andre tilfælde, vil sådan en failet test betyde nederlag.

Belerophon709

Problemet med rerollet er vel, at selve spillet derigennem bliver mindre repræsentativt for hvad et Warhammerslag egentlig er...

Hvis du ved at modstanderen har et reroll, eller at han er garanteret at han klarer det, så ændrer dine prioriteringer sig også derefter. Derfor vil du muligvis skyde på noget andet end det du ellers ville skyde på, kaste magi på noget tredie eller sågar charge noget fjerde, fordi lige netop det move nu ville kunne betale sig...

Marcus

Jamand

Quote from: Belerophon709 on 17 April, 2012, 22:05:30
Problemet med rerollet er vel, at selve spillet derigennem bliver mindre repræsentativt for hvad et Warhammerslag egentlig er...

Hvis du ved at modstanderen har et reroll, eller at han er garanteret at han klarer det, så ændrer dine prioriteringer sig også derefter. Derfor vil du muligvis skyde på noget andet end det du ellers ville skyde på, kaste magi på noget tredie eller sågar charge noget fjerde, fordi lige netop det move nu ville kunne betale sig...

Hvor er jeg glad for din kommentar, for den rammer lige præcis mit standpunkt i diskussionen på sømmet :) For problemet med rerolls er, som du siger, at de også kan bruges offensivt og udnyttes. Et godt eksempel er et charge på 9 på to terninger. Med rerolls (på hele rullet) bliver der 52% chance for at klare det, og potentielt vinde spillet. Det bør jo ikke være meningen med sådan et system. Nej det jeg synes det bør være tilladt at bruge reroll's på de slag, der er under 10-20% chance for at man ville fejle. Oftest en snake eyes et 3'er eller 4' er charge, en 12'er når man har LD 10 osv. Den slags. Fællesnævneren for disse tilfælde er, at det oftest er noget man ikke kan planlægge sig ud af. Hvis man charger på 7 så er det ens egen skyld hvis det fejler. Men hvis man har gjort sig umagen så man kan charge på 4, og det stadig fejler, så er det hverken sjovt eller repræsentativt. Jeg kunne komme med tonsvis af eksempler.

Vi snakkede så yderligere om det også skulle gælde for kæde af terningeslag. Fx en 2-4 på misscast som leder over i en void-tur for ens lvl 4 i tur 2. Eller en anvil som slår 1 efterfulgt af 1 og ødelægger en stor del af dværgenes offensive og anti-magi kapabiliteter. Fælles for alle disse er ihvertfald, at det er ting der tipper et ellers lige spil. Det ville jo svare til, at ens konge døde på snake eyes i skak i starten af hver tur. Ikke sjovt, og ikke noget man kan spille uden om. Selvfølgelig er det en del af wh at der er uheldige terningeslag med. Men ekstremt uheldige slag synes jeg er ved at blive en stigende kilde til frustration.

Ovenstående understreges nok yderligere af, at vi har for-sjov-spillet lidt WM, hvor uheld fylder meget mindre. Der er ingen charge-rul, reform-rul, panic-tests og break-tests. Meget magi er autocastet. Og så en anden vigtig ting. Hvor hver entitet i WH oftest repræsenteres igennem én terning (der jo har en helt flad fordelingskurve), så repræsenteres man oftest ved 2 terninger i WM, hvilket giver en mere adspredt og derved forudsigelig fordeling. Det synes jeg er en styrke.

Men det er jo en interessant diskussion. Mange ville sikkert mene, at det er the-name-of-the-game at blive røvpullet af terningerne engang imellem. Som jeg ser det, er det bare med til at pille det taktiske ud af spillet og gøre det til 4+/lottohammer. Og så kunne vi jo ligeså godt hive kortspillet frem og tage et slag Krig.

ticks.ego

QuoteSelvfølgelig er det en del af wh at der er uheldige terningeslag med

Yep. That's Warhammer. Der er også en del af Warhammer, at have ekstremt heldige terningeslag.

Skak er et helt andet spil. Det er WM også. Hvis du spiller Warhammer, må du leve med, at du ikke kan styre dine terningeslag :)
Could Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?

Jamand

Quote from: ticks.ego on 18 April, 2012, 09:18:45
QuoteSelvfølgelig er det en del af wh at der er uheldige terningeslag med

Yep. That's Warhammer. Der er også en del af Warhammer, at have ekstremt heldige terningeslag.

Skak er et helt andet spil. Det er WM også. Hvis du spiller Warhammer, må du leve med, at du ikke kan styre dine terningeslag :)

Det er også kun til friendly games jeg synes det er relevant. Det er bare ufatteligt irriterende når man bruger en time på at sætte skub i et spil, der så efter tur 1-2 bliver utrolig alsidigt og uden egentlig spænding. Så hellere holde kunstigt liv i spillet for - ja - spillet skyld.

ticks.ego

True that. Var selv igennem møllen i søndags, hvor jeg fejler de to eneste Look Out, Sir's jeg skal tage i hele spillet, og så var det spil ikke så sjovt mere.

Jeg synes dog, man skal tage problematikken når den opstår og ikke aftale rerolls på forhånd.

At din "dødsstjerne" panikker på en rerollable 9'er er ting der sker i et Warhammer slag og kalder nødvendigvis ikke på et reroll. 
At ens level 4 Wizard kaster to terninger på en lille Fireball i tur 1, slår dobbelt 6 og suges af helvede til, synes jeg til gengæld er grund nok til at tillade et reroll på Miscast-tabellen :)
Could Jesus microwave a burrito so hot that he himself could not eat it?

Belerophon709

Anders,

Selv når det kun er ved 0-20%-situationer er det stadigvæk en skævvridning, da du, som modstander, stadig kan forudsige, at chancen for at klare f.eks. et panic-check er så stort, så det bedre vil kunne betale sig at skyde på noget andet end den enhed du under normale omstændigheder ville skyde på. Det ændrer "spillet", og det ændrer faktisk også hvad der gør en spiller god.

For mig at se, er en god spiller én, der kan tage "calculated risks" - én der ved godt spil kan minimere terningernes indflydelse på spillet. Det er ikke et element, der kan elimineres helt, men hvis elementet ikke var der ville jeg f.eks. heller ikke gide spille spillet, at all. Uforudsigeligheden; det at man ved det kan gå galt (eller godt) er en del af det, der får én til at prioritere i løbet af spillet.

Tag f.eks. dit eksempel med Dimensional Cascade (2-4 miscast) - har du aldrig stået og vægtet hvor mange terninger du skulle smide efter en spell, af frygt for at miscaste, hvis du "over-comittede" (hér snakker vi også i en range på 2-4 terninger, for de to 6'ere kan jo ligge der)? Det gør jeg ofte - og uden den afskrækkende faktor, at der hele tiden er noget på spil, ville det blive fladt og tamt, synes jeg. Du kan netop planlægge dig ud af det langt hen ad vejen. F.eks. igennem dit lore-valg. Vælger du en lore med generelt lave casting-values (Heavens f.eks.) kan du jo planlægge at caste med færre terninger pr. spell, og derigennem mindske risikoen for miscast. Ligeledes kan du som Bret-spiller f.eks. også vælge at have din tryller til fods i Men-at-arms, for ikke at sprænge en halv (eller hel) knight-enhed i luften på et enkelt middel-miscast.

Vælger man derimod at køre med Shadow i sin Beast-hær, at 6-dice Sindets Ragekniv i tur 2, mens ens lvl4 står i Bestigor-blokken, så er man sgu også selv lidt ude om det, hvis man ryger i hullet og tager halvdelen af Bestigor-blokken med.

Ligeledes kan man også lade være med at caste, hvis chancerne er for små for at få noget igennem på normal vis, og man ikke vil risikere at miscaste - det samme gælder for skydning med war machines. Hvis din kanon ikke har et godt mål, så lad være... Hvis det ikke er nødvendigt at bruge Anvil, så lad være...

Ligeledes er man selv ude om det, hvis man som Orc-spiller ikke stiller sine characters i Black Orcs eller Savage Orcs, der er ItP. Så nytter det ikke at tude over dobbelt 10 på panic-checken, der fik ens Night Goblins med characters til at flygte ud af bordet.

Hvis man forlader sig på White Lions Stubborn og sætter dem med siden til noget, fordi "de holder jo alligevel, de er jo stubborn" - så be'r man også selv om det. Man kan regne med dem langt hen ad vejen - men man må også gøre sig klart at det kan gå galt - og jo mere man inviterer katastrofen indenfor, jo oftere leger den med.

Marcus

Belerophon709

Jeg har, i øvrigt, oplevet terningeslag - og streaks - der har været så ondsindede at det var spilødelæggende, men så har det ikke været et enkelt slag - for de enkelte slag mener jeg netop er en del af spillet.

Men når vi, som i forrige weekend, er ude i, at min modstander i de tre første ture af spillet, som WoC-spiller, ikke klarer en eneste Ld-test (og der var en del, der skulle tages), ikke klarer et eneste charge-rul og miscaster, fejler Look Out's i vildskab og generelt bare har det mest pis-uheldige spil i verden, ja, så er jeg da med på, at det er noget værre hø - men det er freak anomalies, og kan ikke sammenlignes med det ene fejlede slag...

Marcus

P.S.: Til 2MD Open oplevede jeg i øvrigt hvordan Benny chargede 4 Spider Riders ind i fronten på en ethereal Slann i håbet om at breake den (ret usandsynligt), bare on the off chance - det lykkedes og frøen blev løbet ned. Det synes jeg jo bare er et godt sats (hvis det er et sats overhovedet når det er 4 Spider Riders). :)

Koller

Men nu har GW også gjort spillet en smule mere tilfældigt. I 7 edt. var charge dobbelt movent og magi var heller ikke random, men afhængig af hvor mange trylle gøgler og hvilket lvl du havde med. Siger ikke 7 edt. er bedre, men det er da nogle af de ting jeg savner. Det var selvfølgelig også der man ikke måtte måle en pind  ;D
The Drunken Commander

Jeg er dværgen fra helvede - Marcus Kerns personlige lapdog.