News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

vejby

Så skete det. Jeg besluttede mig for at lave mit eget lille stykke af Powerfist.

Jeg har spillet tyranids siden '98, hvor jeg blev forledt til at købe en bunke metalfigurer. De blev malet i spraglede farver som det var på mode dengang, siden malede jeg i flere spraglede farver, men dog de samme farver på alle figurerne og i dag har jeg så skruet ned for spragletheden og, forhåbentlig, op for kvaliteten.

Jeg kigger fra tid til anden misundeligt efter andre hære, men har aldrig gjort andet end lidt Necrons ud af det.

Min hobby-tid er mest dedikeret til male/samle da kone og barn kræver deres og desuden er jeg flyttet fra mine gamle jagtmarker (Hjørring og omegn) og har aldrig helt fundet nogle nye ofre, men det kan jo komme engang.

Edit 16.08.2016:
Så kom der endelig en begyndende Space Marines hær til samlingen. Året indtil videre har budt på 3-4 turneringer og tyranidderne begynder i den grad at virke slidte i den sammenhæng. Jeg er stadig glad for farveskemaet, men marinerne skal ind som et lidt mere turneringsdueligt alternativ.

Målsætningen fremadrettet: spil mere, vind mere :D

Her er et billede af det, der stort set er klart:

Tyranids:

Hive Fleet Cetea

*HQ*
Flyrant: 2
Prime: 1 (magnetiseret)
Neurothrope: 1

*Elites*
Hive guard, impaler: 6
Hive guard, shock: 4
Venomthrope: 1
Zoanthrope: 3
Deathleaper: 1
Lictor: 2
Malanthrope (kit-bash): 1
1 Maleceptor

*Troops*
Termagant: 25
Devilgaunt: 11
Spinegaunt: 8
Ripper swarm: 6
Hormagaunt: 10
Genestealers: 20
Brood lord: 2
Tyranid warriors: 3 (magnetiseret, mangler lidt våben)
Mucolid spore (FW mioetic spore): 1

*Fast Attack*
Gargoyles: 10
Raveners: 3 (magnetiseret rending claws/scything talons)
Spore mines: 3 gamle, 15 nye af plastic

*Heavy Support*
Carnifex: 2 (magnetiseret med diverse våben+hoveder)
Trygon: 1 (magnetiseret for at kunne skifte mellem normal, prime og mawloc)
Biovore: 3
Exocrine: 1

*Uden Slot*
Mycetic spore: 1

Hive Fleet Echidna
*HQ*
2 x Broodlords
Neurothrope
Winged Tyranid Prime
Neurotyrant
Old One Eye
Swarmlord
2 x Winged hive tyrant
1 x Hive tyrant

*Troops*
10 Tyranid warrior m. deathspitter, devourer, talons (M)
6 ripper swarms
20 Genestealers
22 Hormagaunts
20 Termagants m. fleshborers
20 Termagants m. devourers
10 Gargoyles

*Elites*
3 Venomthropes
6 Hive guard med impaler cannon
5 Zoanthropes
2 Lictors (oop)
1 Lictor (10th ed.)
1 Neurolictor
1 Parasite of Mortrex

*Fast Attack*
6 spore mines

*Heavy support*
3 biovores
1 Mawloc
1 Trygon
1 Barbed Hierodule
1 Tyrannofex
1 Maleceptor
1 Exocrine

Fliers
1 Harpy (m)

Space marines:
*Fast attack*

3 bikes

Genestealer cults
*HQ*
1 Patriarch
1 Abominant
1 Magus
1 Magus (konvertering)
1 Primus
1 Jackal Alphus
2 genestealer familiars

*Troops*
20 Broodbrother infantry
16 acolytes

*Elites*
20 purestrain genestealers
15 aberrants med power picks
9 aberrants med hamre
4 hypermorphs med skilt
1 clamavus

Astra Militarum
*Elite
Master of Ordnance
*Heavy Support*
2 Wyverns

Malefremskridt:
2015: 11 modeller
2016: 26/11 modeller
2017: 40/26 modeller
2018: 60/40 modeller
2019: 85/60 modeller
2020: 40/85 modeller
2021: 61/40 modeller
2022: 41/61 modeller
2023: 28/41 modeller
Maling 2023: 28/41 modeller

vejby

Her er lidt billeder af enkelte units:

Prime - look to the left

Prime - look to the right

Zoanthropes med deres ride:

En warrior

Han har to brødre, som snart bliver færdige.

En carnifex med bror i baggrunden:

Og her er broren:

Forhåbetlig får jeg noge mere lavet færdigt og smidt billeder op inden alt for længe :)

Amareis

God hvid farve på deres carapace :)

vejby

Tak, men kameraet hjælper nu en del på det. Det fanger ikke rigtigt den "fede" kridt-effekt nogen af dem har fået... Hvid er svært at male :(

vejby

Så tog jeg mig sammen til at lave en hive guard:

Den mangler kun lige lidt lak så malingen ovenpå metallet (ja den er lidt gammel) ikke chipper helt så helt.

Jeg brugte lang tid på at overveje om spyddene skulle være grønne, for at holde dem mørke som mange andre ting i hæren eller om de skulle være farlige og røde. Jeg endte med rød, hvilket jeg er godt tilfreds med. Jeg har også forsøgt at highlighte spyddene lidt "smartere" end resten af figuren ved kun at highlighte de opadvendte dele af de røde områder - det skulle være det, der hedder "zenithal highlighting" eller sådan noget. Det fungerer ret godt, men det er på et begrænset område på figuren. Den næste, som også er en hive guard, vil jeg forsøge med den teknik over det hele på i stedet for bare at drybrushe et kæmpe lag space wolves grey ud over alle blå flader.

Johan B.

Kæft det hvide er sprødt! Glæder mig til at se mere ;)

/Johan B.
Johan B.

JanusHedemann

Som Keizer siger, puha den hvide er skarp :)

Fedt arbejde, brings more :)

/J

Fah Uhl

Enig, den er rigtig fed. Farverne spiller rigtigt godt!
"The mind is like a parachute - it doesn't work if it's not open - Frank Zappa

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!

JanusHedemann

Ja netop, der er en rigtig god dynamik i figuren :)

Godt farvevalg og udførelse.

/J

vejby

Takker for de pæne ord. Det er virkelig god motivation til at få mere gang i penslen i stedet for at pusle om kone og barn ;)

Som så mange andre begyndte mine maleeventyr med 'nidder i spraglede, selvlysende farver. Ingen units blev malet i de samme farve og det hele var noget broget (der eksisterer heldigvis ingen billeder fra den tid).

Omkring 4th ed. besluttede jeg at køre med et ensartet farveskema for hele hæren. Det resulterede i nogle mørkerøde 'nidder med "blue ink" carapaces. Det så også rimeligt pænt ud. Til gengæld ødelagde den grønne flock, jeg dengang brugte, helhedsindtrykket og farveskemaet var, hvis ikke selvlysende, så stadig meget "varmt" at kigge på.

Da jeg begyndte på det nuværende farveskema var tanken derfor, at det skulle være meget koldt, uden nødvendigvis at være mørkt og dystert, ensartet over alle modeller og uden for mange forstyrrende elementer som forskellige farver på øjne og tunge eller "køddelene" på arme og ben. Man skulle få fornemmelsen af en horde af "stone cold killers" - kalkulerende, tavse og totalt ustoppelige.

Varme og kontrast, for det skal der alligevel være lidt af, til de hvide og blå flader kommer så fra detaljer som øje, tunge og bløddele på våbnene, men jeg forsøger at holde antallet af farver på et minimum og kun på små områder for at beholde det ensartede udtryk.

Jeg har en del mere malet, som jeg må smække nogle billeder op af engang, så I kan få en fornemmelse af det overordnede indtryk.

Amareis

Lækkert gennemtænkt. Jeg er dog ikke fan af drybrush på huden. Er det en hvid drybrush? (fy-fy).

Jeg kan godt forstå dig og der findes ikke meget der er værre end at male huden på nidderne, men drybrush giver dem et tørt look og det ser kunstigt ud (been there  :-[ done that  :( changed it  :D and never looked back  ;D).

Jeg ville eksperimentere med en wash eller en glaze (same same but different) på huden for at binde det mørke med det lyse og giver et mere uniformt look i stedet for det tørre, børstede look.

vejby

Det er space wolves grey (eller hvad den nu er kommet til at hedde i de nye malinger) der er drybrushet meget tungt ovenpå en blå, der nogenlunde ligner den farve, genestealers havde for mange år siden. Det er en blandingsfarve, så jeg kan ikke give dig et navn.

Ud fra et fluff-synspunkt er 'nidder øgler - ikke insekter - og øgler har altså gerne en rugflet, tørt udseende hud. Når det så er sagt, så har jeg overvejet at skifte til en anden teknik. Mere specifikt: mørkeblå grundfarve, mal over med space wolves så kun de dybeste områder har originalfarven, wash med original farven og så gentage efter behov for at bygge farven op, men aldrig lysere end space wolves grey.

Mit eneste forbehold er, at det virker langt mere tidskrævende end bare en gang drybrush og jeg maler langsomt nok i forvejen.

vejby

Yes, efter Fastaval og noget gulvlægning i privaten er der kommet lidt nyt til. Jeg har forsøgt mig med en lidt anden maleteknik på en gargoyle. Forskellen er primært at jeg lægger grundfarve, derefter highlightfarve (som er den samme, som er dry-brushet på de andre modeller) på samme områder bortset fra i "stregerne" mellem de forskellige områder og til sidst en wash af grundfarven, tyndet godt op med vand. Eventuelt gentaget efter behov og lyst. Resultatet er blevet....rimeligt, uden på nogen måde at være imponerende:

Perspektivet snyder lidt, så tungen ligner et næb :o, men what to do?

Her fra en anden vinkel:

Jeg kunne godt tænke mig at forfine teknikken lidt, så for ikke at fucke op i de andre units, så vil jeg nok strenge mig lidt an for at male en hel unit gargoyles på denne måde, mens jeg fortsætter på den gamle måde med andre modeller. I hvert fald indtil, jeg kan stille hele units af dem.

Jeg kan i princippet godt lide resultatet, men det kræver a) at jeg lærer at styre en wash noget bedre og b) at jeg gider at bruge tid på at edge-higlighte hordemodeller.

De hvide carapace-områder er malet på samme måde som før (bortset fra at en af mellemtonerne er udskiftet med noget andet, som skal skiftes ud igen).

Amareis

Yes! Meget bedre :) Nu er den lige i skabet  :D

Det blå er også med at fremhæve den super flotte hvide carapace endnu mere.

vejby

Mine gamle (eller rettere nuværende, for så gamle er de heller ikke) GW-pensler er ved at være døde. Spidserne splitter og ligner efterhånden en frisure fra firserne og jeg tror, jeg har været uheldig at få nogen af dem, der burde have været smidt ud med affaldet i første omgang.

For at prøve noget nyt, har jeg bestilt lidt assorteret fra Rosemary and Co (http://www.rosemaryandco.com/), primært nogle kolinsky sable pensler til detaljearbejdet, men også en enkelt "svinebørste", som jeg regner med måske kan bruges til drybrushing.

Jeg har læst andre steder, at Rosemary's skulle være nogenlunde på niveau med Windsor og Newton, bare lidt billigere, så jeg forventer at blive glædeligt overrasket over kvaliteten i forhold til GW's egne pensler. Om det holder stik og om mit malearbejde bliver bedre, må tiden vise. Indtil da kan jeg i hvert fald glæde mig som et lille barn juleaften ;D

vejby

Næ men dog, et stk. pakke med pensler leveret til den rigtige adresse og indenfor rimelig tid (bestilte torsdag, ankom mandag formiddag). Og så var der endda et lille takkekort med, så man føler sig ekstra værdsat ::)

Om ikke andet, så overrasker Rosemary sgu positivt med leveringstiden og nemheden ved deres hjemmeside.

Jeg er i gang med en hive guard mere, så hvis kone og barn tillader, kan jeg teste penslerne lidt i dag.

Witer

jamen dog det lyder spænende!
jeg har selv smidt 2 gw pensler ud i denne mdr. af samme grund (de er også købt i denne mdr.)
så glæder mig til at høre din feedback! :)
Revenge of the Emperors Fist!
Quote from: Nicolai Nygaard on 17 September, 2013, 13:11:58
Jeg vil minde om at Sjøholms 'I h8 u all' tale IKKE skaffede ham en plads i bestyrelsen.
Tihi

Prip

ser godt ud som altid Vejby :), keep up the good work
"Not my fault. Someone just put a wall there"

vejby

@Witer: Altså, i princippet har jeg ikke noget imod GW's pensler. Den virkelig store klage ligger på holdbarheden. Jeg synes, de mister spidsen hurtigt og der begynder hurtigt at falde hår ud. Måske er det mig, måske er det penslerne, men nu prøver jeg i hvert fald noget nyt. Om et par måneder har jeg nok haft lejlighed til at danne mig en mening.

@Prip: Jo, tak. Du er jo en af de få, der kan bevidne, at jeg ikke bare har sjasket noget af byggemarkedets billigste hvide på et par dukker og foto-shoppet mig til resten :-X Jeg må også snart til at have dyrene nordpå igen. Der er bare så meget andet, der presser sig på. Medmindre I vil en flok herned. Det kunne også lade sig gøre engang.

Witer

jeg har skam heller intet imod GW's, har tidligere haft pensler der holdte i maget lang tid. Men at have brugt 2 pensler på 1 mdr. hvor begge bare har været dårlige. Så synes jeg det er på tide at forsøge, alternative pensels mærker. :)
Revenge of the Emperors Fist!
Quote from: Nicolai Nygaard on 17 September, 2013, 13:11:58
Jeg vil minde om at Sjøholms 'I h8 u all' tale IKKE skaffede ham en plads i bestyrelsen.
Tihi

vejby

Opdateret post 1 med et billede af alt det, der er malet samt en liste over det. Jeg orker ikke at tænke på, hvor mange umalede modeller jeg har, men jeg agter at holde færdiglisten og eventuelt fotoet opdateret efterhånden som der kommer nyt.

Det skal siges, at baserne egentlig ikke er færdige. Det er bare først for nylig, jeg har bestemt mig lidt nærmere for et tema, så derfor vil man kunne finde en 4-5 modeller, hvor der rent faktisk er gjort noget ved basen ud over at lime sand på.

vejby

Nu har jeg leget med Rosemary's pensler i en uges tid og de virker rimeligt solide. Rosemary's størrelse 0 er lidt større end GW's "fine detail" størrelse, men da spidsen er god, har det ikke virket som et større handicap, men det kan godt være, jeg kommer til at skulle finde en mindre pensel til visse ting.

Da jeg ikke kunne finde noget mindre end størrelse 0 hos Rosemary's (i hvert fald ikke af de typer, der så "normale" ud - de har nogle andre "spændende" typer, som jeg ikke turde give mig i kast med), kommer jeg nok til enten at blive ved GW for den størrelse eller finde noget helt tredje.

Jeg gav knap DKK 300,- inklusiv fragt for 6 pensler, så de er dyrere end GW, men hvis holdbarheden er bedre end på GW's pensler, vil jeg gladeligt betale det ekstra.

vejby

Pyha, midt i pinsesol og arbejde på huset er der ikke sket det store, men nu har jeg da klatmalet en hive guard mere færdig:

Hvis jeg nu selv skal sige det, så er den både den gode side af ok. Jeg kan godt se, det er noget kønnere uden drybrushet hud.

Jeg er også meget godt tilfreds med Rosemary's pensler endnu. Eller, pensel, da det kun har været relevant at bruge den ene indtil videre. Jeg har en god fornemmelse med den og den virker langtidsholdbar. Jeg tror sgu, at Rosemary skal have en anbefaling.

Wagner

Puha, det er satme flot det du får lavet. Gid mine egne nidder var halvt så fine.

Godt arbejde!
Orks don't ride on bikes, they ride on scootas!

vejby

@Wagner: Mange tak for rosen. Jeg har også forsøgt at oppe mig lidt med den hive guard og det er virkelig rart, at andre også mener den er god.
Har du eventuelt billeder af dine egne?

Anyway, now for something completely-ish different:

Baser til gargoyles:
Først er basematerialet lige limet på:

Det er knust glas, der er på, så det har fået lim som brødrene Price bruger smør for at dække eventuelle skarpe kanter lidt ind.

Her er de færdige:

Glasset giver et meget barskt og ujævnt udseende, som passer meget godt med at the hive mind sender sine flyvende agenter ind ad en vej, der måske ikke er farbar for fodtusserne.