News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

vejby

Efter lidt nærlæsning tror jeg desværre ikke, at taxaflåden har så meget at gøre. Jeg synes, og andre kan være uenige, at pheromone trail stratagem lægger op til, at lictor'en skal have været på banen i starten af movement phase, selvom det ikke står der direkte. Det er i hvert fald sådan, jeg ville regne med, det ville blive FAQ'et.

Omvendt er en Jormungandr Deathleaper forholdvis hårdfør med -2 to hit indbygget og +2 til savet i cover, som man altid har som Jormungandr, så den kunne måske overleve at stå stille en enkelt tur. Jeg kan ikke umiddelbart regne ud, hvor mange modeller man kan sætte 'wholly within 6"' af en 40mm base, men det er nok ikke mere end en enkelt unit genestealers. Det helt store problem er, at stratagemet kræver, at unitten kan gå i reserve i forvejen og det er vist kun genestealers der kan det uden samtidig at have en deep strike option. Det skulle lige være spore mines eller mucolids, som normalt skal deep strike 12" væk, der kunne komme lidt tættere på via pheromone trail.

Den anden taxamulighed er The enemy below, hvor man kan betale CP for at sætte en infantry unit i reserve. Der er ingen krav om at unit'en skal kunne gøre det selvstændigt. Til gengæld kræver det, at en sådan unit er Jormungandr infantry samt at den kommer ind sammen med en 'burrower'. En sådan unit kunne være raveners,der koster omkring 70 points. Der får man minimum 3 x 40mm baser, til gengæld skal der sættes op indenfor 3" af en model. Jeg tror dog, det er et bedre bud og der er i hvert fald ikke nogen tvivl om, at man kan bringe de units, man har betalt CP for med ind samtidig.
Dette stratagem er totalt uafhængigt af listen, forstået på den måde, at man kan have trygon, trygon prime, mawloc, ravener eller red terror med uafhængigt af ens planer for at bruge dette stratagem eller ej, så længe man har jormungandr infantry units, hvorimod det nok er sjældent man vil tage lictor/deathleaper med uden at planlægge at bruge pheromone trail.

Sjovt nok kan ens 'burrower' være en hvilken som helst hive fleet, indtil de FAQ'er det, så din Kraken trygon kan sagtens agere Uber for dit jormungandr infantry. Bonus fleksibilitet indbygget right there.

TLDR: Larry kommer nok heller ikke ud at køre i denne edition, dog måske deathleaper, til gengæld kunne raveners eller mawlocs være det nye bud på en tyranid Uber.

TLDRTLDR: Brug The enemy below i stedet for Pheromone trail!
Maling 2023: 28/41 modeller

vejby

Som en ekstra kommentar, så jeg nogen, der læste Pheromone Trail som at den kun virker på reinforcement, altså i summoning style. Det kunne gøre det rigtigt godt eller blot endnu mere ringe. Satser på det sidste.

vejby

Efter lidt godnatlæsning med codex begynder betragtningerne at dukke op.

Eksemplvis devilgaunts, der efter min mening er en virkelig god unit i codexet. De skyder 90 S4 skyd på BS 4+ for en fuld unit på 240 point. Det resulterer i 20 døde GEQ (T3, 5+sv) - 23 døde med reroll to wound for unit på 20. For 225 point kan man få 9 warriors med 2 sæt bone swords og adrenal glands. De har så 5 angreb i CC og +1" på deres charge move. Mod GEQ i nærkamp rykker de 20 modeller igen, forudsat ingen warriors dør til overwatch.

Begge units kræver en taxa i en eller anden form, men warriors med deres 3 wounds stykket og 4+ save er noget mere holdbare mod e.g. lasguns og bolters og med det rette hive fleet trait re-roller charge moves. De 30 devilgaunts er til gengæld langt mere holdbare mod høj S og multi-damage våben pga. overkill per model. Der er søreme også både et dobbelt-skyd og dobbelt-fight stratagem, så her er de også ligestillet.

Pointen er, at det ligefrem er et reelt valg, baseret på foretrukken spillestil, fleet trait og eventuelt modstander, fremfor at det blot er en no-brainer udskillelsesproces af alt andet end det mest points-effektive i codexet og det gør, at det nok er en langt mere spændende bog, end de sidste mange tyranid-codexer har været  :)

Edit: og ja, genestealers er bare bedre, men dem vil man også hellere bruge på det, der står bag en screen.

princelarming

Hvor meget nakker tilsvarende points Raveners med Deathspitters og dobbelt ScyTals?

(Hvis man brugte Kraken eller et reroll til charge...)
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

princelarming

Måske endda bare med Spinefists?
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

vejby

Quote from: princelarming on 22 November, 2017, 14:28:28
Hvor meget nakker tilsvarende points Raveners med Deathspitters og dobbelt ScyTals?

Det er sværere at regne på, fordi det er en multi-rolle unit, som man også skal spille efter. Vælter du alle dine death spitters ind i den unit, du vil charge ender du lynhurtigt udenfor charge range og raveners får ikke glands, så de skal klare 9" efter et Deep strike.

Mathhammer: 9 styks koster 252 point. Deres deathspitters dræber 7-8 GEQ og i cc dræber de 16-17 GEQ igen, forudsat ingen dør til overwatch og de alle kan nå. Optimistisk set er det 25 GEQ på en tur, og dermed bedre end begge de andre muligheder, men så har de også slået odds'ene ad flere omgange.

Dog har de ingen synapse og kun et 5+ save og er non-troops, så de er et interessant alternativ, men jeg er ikke sikker på, hvilken unit ville være den bedste.

Edit: Spine fists dræber vist 6 GEQ, koster 1 point, så de 9 raveners ville koste 216, men er kun range 12", så der er man nærmest låst til at skyde samme unit, som man ellers ville assaulte.

vejby

Det kan godt være raveners og devilgaunts er en smule mere offensivt orienteret, mens warriors betaler for deres synapse i forhold til output. Jeg er sgu i tvivl om, hvad jeg ville tage. Det er fedt  :)

vejby

Hvis nogen finder fejl i matematikken skal de endelig sige til. Det gik lidt vel hurtigt til sidst  :)

princelarming

Kan ikke regne, men Raveners har også den fordel at de er en taxa og ikke kræver en taxa...

vejby

Quote from: princelarming on 22 November, 2017, 15:41:27
Kan ikke regne, men Raveners har også den fordel at de er en taxa og ikke kræver en taxa...

Så det du siger er, at man ikke bare skal spamme en enkelt type unit, men faktisk kan tage forskellige med?  :o

princelarming

Jeg siger at noget af Raveners brugbarhed kommer af at andre løsninger på screens fra Tyranids side har brug for netop Raveners (eller tilsvarende) for at komme frem og gøre deres ting...

vejby

Men hvis raveners kan gøre det samme som den unit, de har med, så er det vil i ravenernes fordel? Hvorfor bruge den som tax-unit hvis den selv kan gøre det? Du har bragt tvivl ind i mit sind (tilføj selv passende gif)

princelarming

Man kan forstille sig at man har brug for mere end 20 døde GEQ, for at have en rigtig fest?

vejby

Første dukke i hive fleet tyranid soup:

princelarming

vejby

Quote from: princelarming on 27 November, 2017, 13:31:17
GRØNT! ;D

Og gul. Og violet. Og grå  :)

Det tilfredsstiller en del kløer, bl.a. at adskille våbnet fra dyret. Og så skulle det gerne være lidt hurtigere at batch-painte end de blå/hvide, hvilket var pointen.

Ja, udover selvfølgelig at tage forskellige hive fleet traits i den samme hær  ;)

vejby

Ti små snapfit gaunts mere:

Drybrushed hud, for det er de 15 andre og det er alligevel carapacet der er pænt.

Drachmann

Hej Vejby,

Jeg syntes du er mega skarp til at male de nidder der..

Ved ikke så meget om hverken at spille dem eller male skidtet - men kan se det ser fedt ud..

Slow clap herfra:)
Drachmanns Dabblings:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=826.0

Dejlig Vanvid...

princelarming

Enig!

Jeg aner også nul om at spille dem, men dine modeller er sgu flotte!

vejby

Quote from: Drachmann on 01 December, 2017, 07:19:47
Hej Vejby,

Jeg syntes du er mega skarp til at male de nidder der..

Ved ikke så meget om hverken at spille dem eller male skidtet - men kan se det ser fedt ud..

Slow clap herfra:)

It's someone famous. On my blog!!! Oh my gawd  ;)

Jeg takker ydmygst. Hvis blot jeg kunne spille dem som jeg maler dem  :)

vejby

Quote from: princelarming on 01 December, 2017, 07:40:29
Enig!

Jeg aner også nul om at spille dem, men dine modeller er sgu flotte!

Såså, nu ikke sætte eget lys under en skæppe, du er rigtigt dygtig med dine marines  ;)

Pjat, vi mødes til hot nid-on-nid action til næste Fasta. Grøn mod nu-grøn!

vejby

Det næste projekt bliver dog nok at lave tre baser rippers swarms i grøn/lyslilla tema. Så kan det være, der kommer et par blå devilgants med ind imellem alt jule-tamtam'en.

princelarming

Der står også rippers øverst på male-menuen her hos mig - noget Skal jo fylde de obligatoriske troop slots i den der brigade...

vejby

Larry får ingen ny karriere:

Page 119 – Pheromone Trail
Add the following sentence:
'You cannot use this Stratagem to affect a unit of
reinforcements being set up by the Genestealer's
Infestation ability, or that are added to your army due to
a unit's ability.'

Q: When a unit is set up in a locale other than the battlefield,
can they change that locale (other than to be set up on the
battlefield)? For example, if a unit is set up 'within the tunnels'
as part of The Enemy Below, must they be set up on the
battlefield following that Stratagem, or can they be set up in
another fashion?
A: They cannot change their locale. In the example,
they can only be set up on the battlefield following the
conditions of The Enemy Below.

Og generelt bare FU GW:
Q: If a model has more than one 'pair' of boneswords, does
it make 1 additional attack with one of those pairs, or 1
additional attack with each of those pairs?
A: 1 additional attack with one of those pairs.

Fordi chain swords bare skal være bedre??? Men der er da så ingen grund til at overveje andet end deathspitters i det andet par arme  >:(

Skilkoff

Hvor er de news fra ? Sygens ikke jeg kan finde det nogen steder.

Det med boneswords er sku da en joke uden lige!