News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

vejby

Kamp 2 mod Alex Søndergårds utroligt flotte space wolves.
Hans liste, som jeg husker den, var:
Bjorn
2 venerable dreadnoughts
5-6 long fangs med las
"Ulvesnuden"
En las-las-predator
En razorback
en præst (?) på bike
et hold wulfen med to skjold
nogle scouts (?)

Jeg havde første tur og kom ned med hele molevitten. Alex havde meget behændigt placeret Bjorn og de to dreads sådan, at mawloc nummer to kunne ramme alle tre. De giver ikke så meget på hver individuel unit, men det resulterede dog i en 5-6 MW spredt på de tre modeller. Resten af min første tur gik således med at fjerne begge tanks og de to dreadnoughts. Resten af spillet var, på trods af nogle temmelig hårdføre wulfen (skjolde er gode, når man ruller over snit med en terning af gangen) samt Bjorn, der ikke gad dø, primært en gang oprydning i resterne.

Alex var rigtigt fin at spille med, men tydeligvis hæmmet af en index-liste og en elite-hær. 20-0 til mig.
Maling 2023: 28/41 modeller

vejby

Kamp 3 mod Michael Nielsens AM
Jeg husker ikke detaljeret listen, da der var noget forge world, men en vulture med plasma-veterans 5 hold infantry, 4 las og en missile launcher, en sentinel med irriterende scout move, en hellhound, en chimera med 4 bullgryns, en demolisher, en wyvern og en leman russ battlcannon/lascannon samt diverse characters og en FW ting med en twin-lascannon.

Vi stille op overfor hinanden på den lange led. Missionen var meget progressiv med at man scorede point hver player turn for de objectives man havde. Jeg havde at mere end ham det meste af tiden, så jeg stak af allerede der.

Jeg havde første tur og kom ned med alt undtagen en flyrant på venstre flanke overfor demolisher og vulture og den sidste på højre flanke overfor leman russ og tre hold infantry.

Efter første tur var demolisher og fly væk og så gik det lidt slag i slag, dog noget hårdere at komme igennem end space wolves. Tanks er ikke tyranners yndlingsmål i hverken nærkamp eller skydning. Michael kastede dog håndklædet i ringen da han kun havde en svært skades leman russ, FW tingen med lascannons, wyvern og lidt infantry tilbage mod en rask mawloc, flere hive guard et par rimeligt raske, om end skadede tyranner og biovores. God kamp, der også endte 20-0 til mig.

vejby

Kamp 4 mod Dorners Eldar

Frit fra hukommelsen havde han:
Yvraine
En warlock
Eldrad
Wraithsinger
9 dark reapers
2x3 dark reapers
3 hold rangers
1 hold swooping hawks
1 hold shining spears (tror jeg, assault jet bikes)
3 wave serpents

Vi spillede kill points og deployment var en af de nye, på langsiderne, 6" ind i siderne og 9" fra centrum i midten. Jeg tabte til dels den her kamp i deployment pga. manglende erfaring med, hvor effektivt Eldar kan blokke alting af.

Jeg spredte mig udover min deployment zone, hvilket bl.a. efterlod et hul i min venstre side, overfor Dorners store unit dark reapers, hvor et hold rangers kunne komme ind. Dorner deployede alle characters samt det store hold dreapers i en wave serpent i en ruin overfor mit venstre hjørne samt en serpent med de små hold dreapers i en central ruin i hans zone. Derefter infiltratede han sine rangers således, at han i kombination med sin egen movement phase - han havde første tur - efterlod meget lidt prime estate til mit drop. Min anden fejl var, tror jeg, at frygte hans skyd-på-deep strikers-stratagem for meget. Jeg kunne ikke deploye min mawloc med guards uden for LoS og endte derfor med at deploye både tyrants og mawlocs udenfor rækkevidde af det store hold dreapers. Dermed havde jeg al mit output placeret på højre flanke, hvor al Dorners output stod imellem midten af bordet og den venstre side. På trods af dette, var der dog stadig lidt at spille om, men efterhånden som han stak kraftigt af på maelstrom og reducerede først guards og senere tyrants til slagger en efter en var der ikke meget at komme efter. 20-0 til den mere erfarne herre, men også en lærerig oplevelse.

Jeg har ikke regnet på det, men jeg tror stadig, hans dark reapers med en 'gratis' skydefase kunne have reduceret i hvert fald et hold guard til meget få modeller, men så ville jeg også have været i range af hans hovedmotor, men ak, jeg kom til at falde tilbage på det defensive spil, hvilket var dumt. Det er dog et match-up, jeg gerne ville prøve igen og se, om ikke det kunne ende bedre.

vejby

Kamp 5 mod Plus og hans PBC-dæmoner

Frit fra hukommelsen havde Plus:

2 Nurgle prinser
2 Nurgle heralds

30 plaguebearers
20 blood letters

6 plague burst crawlers

2 træer

Vi stillede op i table quarters og missionen var 2,3,4 point per objective fastsat af spilleren, der placered i hemmelighed. Maelstrom var træk kort op til 7 - tur nummer.

Plus stillede op i sit hjørne, det øverste venstre for mig, omkring et træ, det andet var i reserve, og dækkede af med plauge bearers. 5 PBC'er stod mod bunden af hans deployment mens den højre side var ret bar med en linje plague bearers til at blokke samt en enkelt PBC. Blood letters samt et træ var i reserve.

Jeg holdt tyrants, mawlocs og hive guard i reserve og forsøgte klog af skade at holde min deployment zone helt fri for zoner, hvor trælse deep strikere kunne komme ind.

Jeg fik første tur og gik all ind med at deploye alle hive guards omkring en mawloc i det nederste venstre hjørne overfor de 5 PBC'er fulgt af en tyran med onslaught, den anden mawloc i rækkevidde af to PBC'er og de sidste fire tyrants overfor den enlige PBC i højre side af Plus's deployment zone.

I første tur dræbte jeg den enlige PBC og tog 9-ish wounds af en mere, samt horror'ede en tredje. Derudover blev spore mines brugt til at blokke så godt som muligt for hans deep strikers. Plus gik i gang med at dræbe hive guards og fik hele den blandede gruppe undtagen et enkelt wound.

Derefter gik det slag i slag med at fjerne hhv. PBC'er og hive tyrants fra hver vores side. Kampen endte 18-18 med et meget heldigt og kun til dels tilsigtet line breaker point til mig fra en hive tyrant. Var vi kørt videre havde Plus nok fået overtaget.

Jeg gjorde den fejl at forsøge at degrade hans PBC'er, for at fjerne den store trussel fra deres mortars, men det gjorde at der var mindst en med 2-3 wounds tilbage til at bruge sine flamere hele tiden. Det havde været vedre at fokusere dem væk, især når de eksploderer på en 5'er og de stod tæt - det skete en enkelt gang, men Plus er ret dygtig til at rulle 5'ere på sine disgustingly resilient rolls (eller hvaf deres FnP-ækvivalent nu hedder).

Alt i alt et dejligt og lærerigt spil mod Plus og en fin afslutning på turneringen, især efter afklapsningen mod Dorner.

vejby

I sidste ende havde jeg en god liste med, men jeg ville gerne bytte termagants til rippers og de tre hive guards med impalers til 3 med shock cannon. Shock cannons er assault-våben og er derfor ikke på -1 to hit i den tur de dropper og shock cannons er overraskende effektive mod vehicles (eller måske ikke så overraskende endda). Den anden unit med impalers skal helst babysittes af en psyker med onslaught, men så er der også dømt double-tap i den tur, de kommer ind.

Speaking of which, listen kører udelukkende på evnen til primært at alpha eller til dels beta-strike, eventuelt med double-tap. Mod andre lister med samme gimmick kræver det noget mere taktik at overmande modstanderen. Jeg snakkede kort med Bimse om det, hvis vi gik i et mirror-match og vi var nogenlunde enige om, at taberen nok ville blive den, der skulle stille sit output på bordet først - deraf beta-strike-delen - for den anden ville kunne ramme med sit hoved-output ubeskadiget.

Hvis jeg kunne optimere listen som nævnt, kunne jeg ønske mig enten at bruge 30 point på at kunne spore fielde lidt mere plads til mig selv mod infiltrators eller at få adrenal glands på hive tyrants. Der er stor forskel på et 9" og et 8" charge, når de kommer ind, hvilket kunne have været til min fordel flere gange. Der kunne også "sagtens" droppes en jormungandr biovore for at få de manglende point.

Listen sluger dog altid 2 af 7 CP, så der er ikke meget tilbage til double tap. Skulle man gå en anden vej kunne en brigade med kun en unit guard klart være en muligheder, da tyrannerne også gerne vil have CP til f.eks. pathogenic slime.

Hive tyrants med vinger har fået meget opmærksomhed på det sidste. Min oplevelse er dog, at de primært er gode pga. deres gode invul, toughness og wounds. De kan smite med en enkelt psychic scream, hvilket er fint, men med begrænsninger i henhold til beta-reglerne. Tyranid debuffs er også gode men lidt begrænsede og deres support powers er meget specifikke, men nyttige i deres givne kontekst. Devourers er også gode i en specifik kontekst, men outputtet er i sidste ende begrænset, ligesom deres cc med 4+1 angreb.

Det er kombinationen af hele pakken, hvor man har indflydelse i hver fase og høj mobilitet, samt deres holdbarhed til en rimelig pris, der gør at de stikker af fra de andre units i codexet. Det gør dog også, at det er hårdt arbejde at bruge dem. Man skal sørge for, at de bidrager i hver fase, ellers bliver de bare en klods om benet på modstanderen snarere end en skalpel i pulsåren. Der er masser af andre builds i codexet, som det vil være rigtigt fint at få frem efter en eventuelt FAQ fra GW, men indtil da er det nok flyrants, flyrants og flere flyrants.  :)

princelarming

Godt skriv, og dejligt med opsummering.

Din liste kommer nok tættere på det vi ser fra Tyranids efter FAQ, så det er værd at holde øje med
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Dorner

Tak for en god kamp. Enig i dine betragtninger. Min præcise liste kan ses i Dorner tråden på ETC 40k 2018
40K ETC captain 2015, 2016
40K ETC strategi og matchup 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019

vejby

Ovenpå den omgang og i forventning om, at GW forsinker FAQ'en til i hvert fald slutningen af måneden, tager til LoA 15/4 med næsten samme liste. Jeg bytter dog den blandede unit hive guard for en unit på 20 'stealers for at have lidt mere board presence og noget reelt oomph til mere pålideligt at rydde screens for mine flyrants. Det var ikke et stort problem, men især mod plague bearers og infantry squads savnede jeg lidt et mere pålideligt værktøj til at fjerne dem.

Alternativt, så kunne jeg stille en cult supreme detachment med 2 magus'er og en primus samt en stor unit purestrains, og så hive på den ene side flyrants ind og på den anden side AM artilleri, men, i mangel af en shadowsword, er det måske mere gimmick end reelt effektivt, selvom et par wyverns og manticores måske mere pålideligt kan slå hul i ting end devourers og biovores.

vejby

Her er listen revideret ovenpå Fasta:

++ Battalion Detachment +3CP (Tyranids) [79 PL, 1379pts] ++
Hive Fleet: Jormungandr

+ HQ +
Hive Tyrant [11 PL, 193pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Catalyst, Power: The Horror, The Maw-claws of Thyrax, Toxin Sacs, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings
Hive Tyrant [11 PL, 189pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Paroxysm, Power: Psychic Scream, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings
Hive Tyrant [11 PL, 198pts]: Power: Dominion, Power: Onslaught, 2x Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

+ Troops +
Genestealers [16 PL, 216pts] 18x Genestealer: 18x Rending Claws
Ripper Swarms [2 PL, 33pts]: 3x Ripper Swarm

+ Elites +
Hive Guard [13 PL, 288pts]
. Hive Guard: Impaler Cannon

+ Fast Attack +
Mucolid Spores [1 PL, 20pts]: Mucolid Spore

+ Heavy Support +
Biovores [2 PL, 36pts]: Biovore
Mawloc [6 PL, 104pts]: Biostatic Rattle

++ Spearhead Detachment +1CP (Tyranids) [34 PL, 590pts] ++
Hive Fleet: Kronos

+ HQ +
Hive Tyrant [11 PL, 189pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Catalyst, Power: Onslaught, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings
Hive Tyrant [11 PL, 189pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Psychic Scream, Power: The Horror, Two Devourers with Brainleech Worms, Warlord, Warlord Trait: Soul Hunger, Wings

+ Heavy Support +
Mawloc [6 PL, 104pts]: Prehensile Pincer Tail

++ Total: [113 PL, 1969pts] ++

Primært er det ene unit hive guard rykket ud til fordel for genestealers. Hive guard er gode, men uden 6 shock guard er det ene unit lidt skizofrent, især fordi impalers partout skal bruge onslaught for ikke at miste effektivitet i deres entry-tur og den kan jo kun kastes 1 gang i turen.

Jeg syntes også tit, at min dækning af banen blev endog meget tynd med så få modeller, så 18 stealers kan bredes lidt mere ud og er bedre til at tackle horder. Dermed tjener de også som sikkerhed for den (noget fortænkte) situation, at modstanderen kan dirigere mine tyranner ved at binde dem i cc med store units chaff, der kan stilles op til at blokke flugtruterne i forskellige retninger.

Warlord er rykket ned i Kronos og er til LoA, hvor man ikke kan skifte trait mellem kampe, udstyret med Soul Hunger, så lede psykers kan lære det.

Den ene tyran er nu også udstyret med rene buff/avoid debuff powers i form af dominion og onslaught. Udover at sørge for hive guards i deres entry-tur er onslaught ok til at give en unit mere movement ved at lade den advance og charge, f.eks. hvis en svag unit står på et objektiv, så kan man sagtens lave den manøvre med rippers, for at nå frem en tur tidligere. Dominion vil også være en ting på enten stealer uden for synapse eller hive guard mere end 24" væk fra synapse. Når jeg kører to hive fleets og kun har fem tyranner er det ikke helt uvigtigt at kunne sikre sine vigtige units.

De 4 relevante tyranner fået adrenal glands og den ene med relic-claws har også fået toxin for at udnytte rerolls mest muligt.

Endelig er der point til en lille spore field. Om det er nok til reelt at gøre en forskel er jeg meget i tvivl om, men hvis det kan låse et område for lede Eldar rangers og deslige er det nok meget godt, men det skal testes på banen, om det er nok til at gøre en forskel.

vejby

Var til LoA i går med 4 carnifexer og en rupturefex samt 4 flyrants og diverse troops, til at fylde to battalions ud.

Jeg ville prøve heavy venom cannons (HVC) og rupture cannon lidt mere af, så det hele var kronos for at fokusere på skydningen.

Den korte konklusion er, at HVC nok ikke er alt det, den kunne være. d3 skud er simpelthen ikke nok, selv ikke med kronos og enhanced senses. De er rigtigt gode, når de rammer, men 4 HVC i en liste er ikke nok til konsekvent at levere et stabilt antal wounds.

Rupture-fex'en er også meget hit/miss. Kunne man købe +1 BS til den ville den være bedre, men 4+ to hit bliver aldrig rigtigt godt, heller ikke med reroll 1'ere. I sidste ende ville jeg nok have fået mere ud af to carnifexes mere.

Den lidt længere lektie:
Udover HVC var der to med crushing claws og to med scything talons. Begge har AP -3 og 3 dam, men crushing claws har Sx2 mod et -1 to hit, hvor talons har reroll 1'ere to hit men kun S: user, dvs. 6 for carnifexen.

Da jeg spillede Kronos stod de mest stille, men det lidt cc de fik set bekræftede dog at crushing claw fex'er som minimum skal charge for at få +1 to hit, ellers bliver det træls at ramme på 5'ere. Talon fex'er virker dog til stabilt at kunne rydde infantry, især uden invuls. I begge tilfælde er der dog langt over bordet, hvilket fører til sidste lektie:

Hive fleet Kraken! 3 terninger og vælg den højeste for advance + adrenal glands. Så rykker de omkring 13" hver runde. Alle deres våben er assault, så de kan stadig skyde på vej ind. Den største bonus er dog fall back og charge i samme tur altid og hele tiden. Bygger man old one eye ovenpå, burde det ligne noget og man kan altså lave en carnifex til omkring 100 points, så der er rigeligt til både one eye og flyrants oveni.

En liste er måske 5-6 regulære carnifexer, OOE, 4 flyrants og screens. I hvert fald indtil FAQ'en rammer flyrants.

vejby

Og så skal det lige siges, at når 4 flyrants alle fejler deres 8" charge i samme tur, inklusiv strategem reroll på den ene, så bliver sådan en turnering lidt op ad bakke  ;D

vejby

Post-FAQ listetanker:

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [108 PL, 1930pts] ++

+ HQ +

Neurothrope [4 PL, 70pts] Onslaught
Tyranid Prime [6 PL, 108pts]: Adrenal Glands, Boneswords, Deathspitter

+ Troops +

Genestealers [16 PL, 204pts]: 4x Acid Maw
. 17x Genestealer: 17x Rending Claws

Termagants [9 PL, 120pts]: 30x Termagant (Fleshborer)

Tyranid Warriors [13 PL, 258pts]
. Tyranid Warrior: Boneswords, Deathspitter
. Tyranid Warrior (Bio-cannon): Barbed Strangler, Boneswords

+ Elites +

Hive Guard [13 PL, 288pts]

Hive Guard [13 PL, 234pts]
. Hive Guard: Shockcannon

The Red Terror [4 PL, 75pts]

+ Fast Attack +

Raveners [12 PL, 252pts]
. Ravener: Deathspitter, 2x Scything Talons

+ Heavy Support +

Carnifexes [18 PL, 321pts]
. Carnifex: 2x Monstrous Scything Talons, Adrenal Glands, Bone Mace, Spore Cysts, Tusks
. Carnifex: 2x Monstrous Scything Talons, Adrenal Glands, Bone Mace, Spore Cysts, Tusks

++ Total: [108 PL, 1930pts] ++

Der er 70 point overskud til en neurothrope mere med catalyst eller til en spore field. I en snæver vending kan primen sparkes ud til fordel for en neurothrope mere, men jeg tror warriors vil elske at have en prime med.

I princippet kan hive guard + red terror skilles ud i en vanguard hvis man bruger de sidste point på en ekstra neurothrope, men red terror skal være samme hive fleet som de raveners, han buffer, og raveners er ikke ligefrem oplagte til kronos, som ville være passende på hive guard. Jormungandr kunne dog også være en ting for det forbedrede cover save, som hjælper begge units. Hvorfor red terror ikke er FA eller HQ forstår jeg dog til stadighed ikke.

Jeg er i det hele taget lidt træt af GW lige nu. Et nerf til flyrants er ok. De var og er sgu ekstremt gode, det samme med biovores, men den gik måske lidt for langt. 3-af-hver er også fint, men tur-et DS-nerfet er en kæmpe foræring til skydehære, som i forvejen sidder på den tungeste fase af spillet :'(

Jeg havde vist nogle AM og nogle necron destroyers gemt væk et sted...

vejby

Jeg har givet LoA-listen lidt flere tanker og er kommet frem til, den måske skal have en chance mere, da jeg langt fra spillede carnifexerne aggresivt nok- Her er så post-FAQ udgaven, hvor hovedofrene er en flyrant, obviously, og to biovores:

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [28 PL, 525pts] ++

Hive Fleet: Kraken

Stratagem: Bounty of the Hive Fleet (-1 CP): 1 Extra Bio-artefact

+ HQ +

Hive Tyrant [11 PL, 213pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Paroxysm, Power: Psychic Scream, Toxin Sacs, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

Hive Tyrant [11 PL, 213pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Onslaught, Power: Paroxysm, The Maw-claws of Thyrax, Toxin Sacs, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

+ Troops +

++ Spearhead Detachment +1CP (Tyranids) [19 PL, 408pts] ++

+ No Force Org Slot +

Hive Fleet: Kronos

+ HQ +

Neurothrope [4 PL, 70pts]

+ Heavy Support +

Biovores [2 PL, 50pts]: Biovore

Biovores [2 PL, 50pts]: Biovore

Tyrannofex [11 PL, 238pts]: Rupture Cannon, Stinger Salvo

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [55 PL, 1067pts] ++

+ HQ +

Hive Tyrant [11 PL, 213pts]: Adrenal Glands, Chameleonic Mutation, Monstrous Rending Claws, Power: Catalyst, Power: The Horror, Toxin Sacs, Two Devourers with Brainleech Worms, Warlord, Warlord Trait: One Step Ahead, Wings

Old One Eye [10 PL, 200pts]

+ Troops +

Termagants [6 PL, 60pts]: 15x Termagant (Fleshborer)

+ Heavy Support +

Carnifexes [12 PL, 262pts]
. Carnifex: Adrenal Glands, Bone Mace, Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts
. Carnifex: Adrenal Glands, Bone Mace, Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts

Carnifexes [12 PL, 266pts]
. Carnifex: Adrenal Glands, Bone Mace, Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Scything Talons, Spore Cysts
. Carnifex: Adrenal Glands, Bone Mace, Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Scything Talons, Spore Cysts

++ Total: [102 PL, 2000pts] ++

Der er 11 CP, hvoraf det ene bruges på Kraken relic. Begge battalions er også rykket over på kraken, så der kan komme lidt fart på. Biovores, rupture-fex og neurothrope bliver i Kronos, men der er langt mere fokus på at komme fremad, hvor psychic-fasen må komme an på kronos strat og spore mines. Der er ikke behov for at deepstrike de tre tyranner, men det kan stadig lade sig gøre, men ellers er de måske snarere første bølge distraktion før carnifexerne rammer, skyder og charger dig i stykker.

HVC er stadig assault weapons og må skyde på vej ind selv om de advancer, men det er sekundært i forhold til cc. Jeg tænker, det kan prøves til Obnox, hvis jeg kan finde en til at stille op til skydetelt  ;)

Edit: Warlorden får kraken trait, da det er en semi-counter offensive strat, hvilket både kan give modstanderen problemer med at prioritere sine kampe men også rykke en af mine units forrest i køen, selv i modstanderens tur.

vejby

Næh, det er en grøn og gammel enøjet Carnifex :

Der er garanteret en vittighed om et enøjet monster gemt her, men det er måske liiige plat nok  :)

vejby

Så hiver vi det enøjede monster frem i Ålborg:*

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [56 PL, 915pts] ++

+ HQ +
Hive Tyrant [11 PL, 220pts]: Adrenal Glands, Heavy Venom Cannon, Monstrous Rending Claws, Power: Onslaught, Power: The Horror, The Miasma Cannon, Wings

Hive Tyrant [11 PL, 218pts]: Power: Catalyst, Power: Psychic Scream, 2x Two Devourers with Brainleech Worms, Warlord, Warlord Trait: Instinctive Killer, Wings

+ Troops +
Genestealers [16 PL, 228pts]
. 19x Genestealer: 19x Rending Claws

Genestealers [16 PL, 216pts]: 3x Acid Maw
. 18x Genestealer: 18x Rending Claws

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [54 PL, 1082pts] ++

+ HQ +
Hive Tyrant [11 PL, 209pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Onslaught, Power: Paroxysm, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

Malanthropes [5 PL, 140pts]: Malanthrope

+ Troops +

Termagants [6 PL, 72pts]: 18x Termagant (Fleshborer)

+ Heavy Support +
Carnifexes [18 PL, 395pts]

++ Total: [110 PL, 1997pts] ++

*Se, der var en vittighed gemt der  ;)

vejby

Klar på dagen før dagen:

vejby

Kamp 1 mod Morten Heath med DA plus søstre

Her er ikke så meget at sige. Morten spillede korrekt ved ikke at gå for langt frem samtidig med at hans immolator eller truslen om den pressede mine 'stealers langt tilbage i deployment zone. Derefter gik det lidt slag i slag. hans flyver tog en pæn bed af den ene unit 'stealers med sin bombe og stod efter et 60" move på min baglinje. Da det ikke lykkedes to hive tyrants i tre faser at fjerne den var spillet tabt, for jeg var en runde bagefter konstant. De sidste ture blev dog spillet hurtigt, så jeg hev point nok til at han kun fik en minor victory, selvom jeg var stort set tablet ved slutningen.

vejby

Kamp 2 mod Michael med necrons.

Det var en meget ufokuseret liste med lidt tesla-gutter, lidt deathmarks, 5-6 wraiths, 10 immortals, 20 warriors, 7 scarabs og en tesseract vault. Vi spillede hammer and anvil og hans stillede op på stregen og det gjorde jeg også. Jeg fik lov at starte og da mine genestealers var i hans immortals i tur et og wipede dem var han ikke glad. Da hans warriors og vault fordampede turen senere uden rigtigt at eksplodere i hovedet på mig kastede han håndklædet i ringen. Imellem smites, heavy venom cannons og et assault fra to flyrants samt Old one eye forsvandt der 27 wounds på en tur.

Det var lidt synd, men jeg ville nok have tablet ham i tur fire senest under alle omstændigheder, men når det er mandens fjerde spil 8th. ed. kan man nok heller ikke forvente andet. Andet spil var jeg dog noget skarpere end i første, så det hjalp selvfølgelig også mig.

vejby

Kamp 3 mod Jacob med salamanders.

Hold nu op de salamandre har en fest med rerolls! Jeg har da aldrig kendt mage. Han havde udover de åbenbart obligatoriske plasma-primariser, også nogle med bolters og nogle med flamers, en kaptajn, en løjtnant og en bibliotekar, en apothecary og en eller anden anden karakter. Derudover et par forgeworld dreadnoughts og en repulsor, som dræbte old one eye på overwatch med to lascannons, grrr.

Vi spillede den deployment med 'pilene' på langsiden og da han havde placeret sine heavy hellblasters på første sal i en ruin måtte jeg bruge digestive denial på ikke at lade dem stå der med 2+ saves.

Jacob havde venligt nok placeret to units scouts cirke på midterlinjen og da jeg havde første tur lavede jeg en næsten perfekt kraken-manøvre. Den ene unit gik med opportunistic advance helt op til den ene unit scouts, erklærede charge på scouts, repulsor og den ene dreadnought, wipede scouts, spillede overrun for et nyt move og adrenaline surge for at få endnu en fight phase og pillede 7 wounds af dreadnoughten og bad-touchede repulsoren. Desværre var assault movet kun på 5" og da repulsoren trak 2" fra kunne jeg ikke rigtigt omringe den. Anyway, den anden gruppe stealers nåede også op til scouts og med et noget bedre assault move nåede de ligeså langt op til han baglinje som de andre. Hvis jeg ikke havde fejlet med at omringe en enkelt primaris havde spillet cirka været slut der, men som det var kunne han bruge hele sin første shooting phase på at fjerne den ene unit 'stealers. 5++ med catalyst kan tanke RIGTIGT mange wounds, viste det. Desværre one-shottede hans rigtigt grimme dreadnought min ene tyrant i den fase, men med dam 5 er dens graviton-ting heller ikke for børn.

Resten af spillet gik med at grinde hinanden ned og pille OOE ned på overwatch. Jeg lavede et par fejl, for eksempel advancede jeg nogle termagants for at lave plads til at ooe kunne assault repulsoren. i psychic phase havde jeg glemt det og kastede catalyst på dem for at de kunne soake overwatch, men jeg skulle bruge onslaught på OOE for at han kunne assaulte. Havde jeg kastet catalyst på OOE også kunne han sikkert have savet 1-2 wounds og pillet grimt ved repulsoren, men ak, sådan gik det ikke.

Jacob kæmpede bravt, men vi havde ikke mere tid efter kun tre ture, selvom det kunne være gået begge veje alt afhængig af terningerne, om end nok overvejende til min fordel.

vejby

Dagens lektier:

Kraken stealers er hurtige. MEN, de vil gerne enten have 100% LoS-block, første tur eller catalyst og eventuelt gerne det hele. I.e., der vil være situationer, hvor de ikke kan får gang i motoren og ligger døde i vandet.

OOE rammer som et fragttog - tror jeg - men er skrøbelig. Kræver babysittere og onslaught og er sikkert helt død når knights kommer med deres sniper-missil lige om lidt.

Jeg ville hellere have haft en tredje unit stealers end 3 carnifexer. Tror jeg. Carnifexerne virker til at have så meget potentiale og i ITC opgiver de ingen point, men der er begrænset output fra deres heavy venom cannons og de er langsomme #OOEProblems

I kombo med OOE er jeg slet ikke i tvivl om, at de rammer temmelig væmmeligt hårdt og jeg savnede virkelig noget bedre ap og højere dam med stealers, hvor ap -3 og dam 3 på både fexens talons og claws er lige det, tyranidden ordinerede. Hive guard skyder i sidste ende nok bare bedre og selvom jeg synes de er decideret usexede er de nok i sidste ende bedre end fexerne  :'(

Dominion er den anden livredder for kraken stealers langt væk hjemmefra. 18 stealers der står til smæk kan godt lide dominion. Den tvinger modstanderen til at fjerne hver og en af dem og med 36" rækkevidde kan man holde sine flyrants ude af plasma-range og stadig støtte sine stealers. Catalyst er bedre, men man kan jo ikke kaste den mere end den ene gang.

Jeg kørte 3 forskellige flyrants: 4 devourers, 2 devourers og m. rending claws og miasma cannon og m. rending claws. Skulle jeg gøre det igen, ville jeg måske tage to med 4 devourers og en med 2 devourers og m. rending claws og så overlade slagsmålet til OOE med 1-2 claw fex'er. 24 S6 skud rydder det meste light infantry og med warlord trait'et instinctive killer kan man få full rerolls mod et bestemt datasheet. Det rykker altså.

Altså, flere stealers, kun 1-2 fex'es og kun til cc og lidt anderledes opsætning på flyrants.

Ses vi til LoA2 30/6?

princelarming

Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Mr. Smiley

Lyder til du havde nogle gode spil :)

Kan man se resultater og lister et sted for turneringen ?
En AOS blog med Nurgle og andet gejl? Jatak !
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=938.0

vejby

Jeg er ikke sikker, da der også var malepoint og listeindleveringspoint, men det blev kørt på Best Coast pairings appen, omend runde tre blev lavet i hånden.

Og ja, det gode spil. Især runden mod Jacob blev til hammer når det er mest spændende.

princelarming

Kan du koge en liste, som den ville se ud nu, med de læringer du har gjort dig?

vejby

Quote from: princelarming on 03 June, 2018, 09:55:36
Kan du koge en liste, som den ville se ud nu, med de læringer du har gjort dig?

Liste 1, stadig med lidt carnifex-love:

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [43 PL, 802pts] ++

+ HQ +

Hive Tyrant [11 PL, 218pts]: 2x Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

+ Troops +

Termagants [6 PL, 76pts]: 19x Termagant (Fleshborer)

+ Heavy Support +

Carnifexes [12 PL, 242pts]
. Carnifex: Adrenal Glands, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts, Toxin Sacs, Tusks, Two Devourers with Brainleech Worms
. Carnifex: Adrenal Glands, Bone Mace, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts, Toxin Sacs, Tusks, Two Devourers with Brainleech Worms

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [70 PL, 1198pts] ++

+ No Force Org Slot +

+ HQ +

Hive Tyrant [11 PL, 218pts]: 2x Two Devourers with Brainleech Worms, Warlord, Wings

Hive Tyrant [11 PL, 220pts]: Adrenal Glands, Heavy Venom Cannon, Monstrous Rending Claws, The Miasma Cannon, Wings

+ Troops +

Genestealers [16 PL, 304pts]
. 19x Genestealer: 19x Rending Claws, 19x Toxin Sacs

++ Total: [113 PL, 2000pts] ++

Created with BattleScribe