News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Vejby's Imperie

Started by vejby, 23 March, 2012, 21:58:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

vejby

Spil 5 mod Lauge (som nok ikke har noget mod at blive nævnt ved navn) og hans kinesiske smasha-gun mur med frådende horder af grønne orker bag ved.

Runde 5 var stort set tabt på forhånd, udover mirakler, så Lauge og jeg spillede lidt løst, men dog ok alvorligt da vi kom i gang. Spillet sluttede sandsynligvis reelt da jeg fejlede en psychic test på 6+ uden CP til reroll. Derfra kunne han bare æde et frisk hold abberants, der ellers var klar til at æde hans ene tilbageværende friske unit boyz. Lidt flere CP igen kunne også have trukket et hold hand flamer acolytes ud af en ubelejlig position og ladet dem flame nogle boyz i stedet for at dø i cc. Alternativt kunne de samme CP have vect'et et interrupt fra Lauge, hvilket også ville have gjort naller på hans orker.

Savene var igen en liability da de kun slog på boyz. Kløer og knive ville have givet lidt mere på grund af flere angreb, og Nexos ville have været uvurderlig, hvis den bare havde genereret et CP.

Som det gik, kom jeg derfra med 5 point og en god fornemmelse efter et rigtig hyggeligt spil.
Maling 2023: 28/41 modeller

Gorlak

Helt enig i at kampen pludseligt blev spændende :D vi var begge enormt smadrede da vi startede den og ingen gad rigtigt. Men da vi først duftede savsmuld kom cirkushesten alligevel frem i os begge. Og tror faktisk at hvis psychic stimulus var gået af så havde du vundet stort - de havde ædt 30 af de resterende 60 boyz og samtidig låst sig fra skydning fra 8 gunz+2 shokkas, med mulighed for at gå amok turen efter.
Quote from: Aslak
Jeg er overrasket over at du konstruerer sætninger vedrørende fødevarer nogenlunde rigtigt. Du lader til at have forståelse for konsistenser og sager! Havde forestillet mig noget i retning af "mår vendt i Per" eller "stålbudding med fynsk tandsten"

vejby

Når vi alligevel er lidt i gang med at dissekere den kamp lavede jeg dog en fejl. Jeg skulle ikke have brugt mental onslaught på en smasha, men derimod psychic stimulus på mine flamerdrenge. Så havde de været oppe i samme rækkefølge som chargers og dermed skulle jeg ikke have brugt 2 CP på et interrupt. De 2 CP kunne så have været brugt på at rerolle slaget for samme power på aberrants turen efter og så havde spillet vendt til min fordel.

Det var bare for fristende at fjerne en smasha via ld, men jeg må lære at tænke mig bedre om  :)

vejby

Tak for CA 2019, der steg kval-listen små 150 points. Bum og død var den. til gengæld er der en frisk Hold the Line i Viborg lige om hjørnet og så kunne man jo snige sig ud og slås:

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [69 PL, 7CP, 1,250pts] ++

Hive Fleet: Kronos

Stratagem: Progeny of the Hive [-1CP]

+ HQ +
Hive Tyrant [11 PL, 209pts]: Adrenal Glands, Monstrous Rending Claws, Power: Onslaught, Power: Psychic Scream, Two Devourers with Brainleech Worms, Wings

Hive Tyrant [11 PL, 208pts]: Heavy Venom Cannon, Monstrous Rending Claws, Power: Catalyst, Power: The Horror, The Venomthorn Parasite, Wings

Malanthropes [5 PL, 120pts]: Warlord
. Malanthrope

+ Troops +
Ripper Swarms [2 PL, 33pts]: 3x Ripper Swarm

Termagants [6 PL, 80pts]
. 20x Termagant (Fleshborer)

+ Elites +
Hive Guard [13 PL, 258pts]
. Adaptive Physiology: Dynamic Camouflage
. Hive Guard: Impaler Cannon

Lictor [2 PL, 34pts]: Flesh Hooks, Rending Claws

Zoanthropes [6 PL, 120pts]: Power: Symbiostorm, 3x Zoanthrope

+ Heavy Support +
Exocrine [11 PL, 155pts]
. Adaptive Physiology: Dermic Symbiosis

++ Total: [69 PL, 7CP, 1,250pts] ++

Eller, næhæ. Man kunne tage ud og spy alskens biosnask over modstanderen!

Blood of Baal er også kommet og som på juleaften er der gaver. Men det er desværre gaver, givet af fjerne familiemedlemmer og fordrukne forældre, der på ingen måde kan tale sammen, så det spiller ikke rigtigt på Spæjs Marines-niveau.

Ergo, vælg en hive fleet (eller sammensæt din egen, men så er der nul adgang til fleet-specifikke powers, fordi... nids ikke er i power armour) og forsøg at buffe den så meget som muligt, med de gaver, julemanden nu engang smed i sokken, i dette tilfælde defensive buffs og det bedste skydning Kronos kan diske op med.

vejby

Primært vil listen IKKE slås (så kom med dine orker, Drachman  ;D ), men den vil gerne skyde og forhåbentlig er det nok.

Til dem der undrer sig over lictoren og zoans, så har HtL III det benspænd, at der skal bruges 400 point på Elites, men selv uden det, har den lille lictor fået en gave i BoB, så måske Larry igen bliver relevant  :)

Jeg tror ikke, det er en meta-god liste eller at en vinder noget, men til gengæld kan jeg se, hvordan nogle af brikkerne fra tampon-bogen kan spille sammen og hygge i en kælder i Viborg.

vejby

Lidt billeder fra Hold the Line III:

Kamp 1 mod Thorbjørns necrons:

(Det lykkedes rent faktisk for Harry at være nyttig  ;D )

Kamp 2 mod Lars's mariner:

Kamp 3 mod Toppers dread + suit liste:

(Harry på vej til at være næsten nyttig igen. Han fejlede dog charget og døde elegant til et øjekast fra en Deredeo)

Topper løb til begge spilleres store overraskelse tør for modeller i bunden af tur 5.

Tak til alle tre for hyggelige spil. Jeg håber, vi ses igen til nummer 4.

Overvejelser om hvad der fungerede og hvad der ikke gjorde kommer eventuelt senere, men man skal i hvert fald aldrig lade Lars seize  ;D

vejby

Jeg vil ikke skrive så meget om hver enkelt kamp, de endte alle tre med at nogen blev tablet. Plot twist: i de to af kampene var det mig, der ryddede op  ;) I stedet vil jeg koncentrere mig lidt mere om de nye ting fra BoB:

Venomthorn: maks antal skud på enten heavy venom cannon eller stranglethorn
D3 skud på en HVC har altid skuffet mig fælt og efter 3 kampe med permanent 3 skud føles HVC'en ærlig talt bedre, men ikke helt god nok. Det gør ikke ondt nok, at den kun er AP -2. Hele hæren var Kronos, men flyrants skal bevæge sig, så det blev aldrig til rerolls. Det nye custom trait med en reroll to hit indenfor 6" af synapse creature kunne dog blive helt skægt på flyrants, især når det også gælder i fight phase. Jeg ville nok overveje at tage den med igen.

Symbiostorm: et ekstra hit på 6+ hit rolls for skydning
Jeg fik kun en kamp, hvor det reelt gjorde en forskel. Mod Lars seizede han og dræbte den (tog dog al hans skydning tur et) og mod Topper blev mine zoans dræbt i tur 1. Det ene spil virkede den dog til at gøre exocrinen noget mere stabil. Reroll 1'ere på BS 3+ og eksploderende hits på 5+ giver mange hits, men S7 er lidt en akilleshæl. Jeg forsøgte også at bruge den på hive guards mod Lars, men der fejlede zoans konsekvent.
Der skal flere spil til, men det virker absolut som et af de værktøjer, der kan skubbe de få stationære BS 3+ der er i codexet over toppen.

Dermic symbiosis: 5++ og dobbelt antal wounds tilbage i forhold til bracketing på et monster
Jamen bevares, den gør, der står på æsken og et 5++ er bedre end ingen ++. Til gengæld opgiver man et WL trait. Mod Lars's las/missile dreads gjorde det en relativt stor forskel på heldige saves, men i sidste ende er jeg ikke overbevist, især ikke hvis der er et mere brugbart trait til rådighed (Kronos, hallo!) eller det er stramt med CP. Det skubber dog til viability, hvis man kun har en enkelt stor dukke til at suge ild.

Enhanced resistance: ignorer AP -1 og -2 på en infantry unit.
Hvis fjenden har våben med AP -1 og -2 er det kæmpestort. Mod Topper, som primært forsøgte at rydde mine hive guard, gjorde det dem massivt sværere at fjerne, da jeg kunne låse hans eneste las cannons i cc. Derefter havde han kun dam 1 og AP -1/-2 tilbage. I cover og 3 wounds stykket blev de pludseligt meget sværere at fjerne.

Alt i alt har nids fået lidt hjælp, men, og det er et stort men, det faktum at custom fleet traits afskærer al adgang til codex/parent fleet psychic powers og stratagems (i modsætning til visse andre  >:( ) skærer betragteligt ned på antallet af buffs, der kan stackes og dermed tvinges man enten ind i ekstreme lister, der kun består af en type unit, der alle drager maks nytte af specifikke traits eller 3 forskellige fleets på lige så mange detachments, der igen kun indeholder units, der skal udnytte en eller anden regel. Det dræber synergien og gør det let for modstanderen at aflæse ens plan.

Der kan dog sagtens haves meget skæg med at digte ekstreme lister, der skamrider 1-2 traits for maks. fordel og jeg kommer i hvert fald til at bruge noget tid på at overveje gamle kendinge, der ellers var dømt ude  :)

Edit: Mens jeg husker det: jeg kom da ind på en 4.-plads, et point efter nummer tre. Det er godkendt!

vejby

Tilbage til lister. Ovenpå BoB tænker jeg, de nye traits må kunne udnyttes:

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [76 PL, 1,325pts] ++

+ HQ +

Broodlord [8 PL, 115pts]

Broodlord [8 PL, 115pts]

+ Troops +

+ Heavy Support +

Carnifexes [18 PL, 345pts]
. Carnifex: Enhanced Senses, Spore Cysts, 2x Two Devourers with Brainleech Worms
. Carnifex: Enhanced Senses, Spore Cysts, 2x Two Devourers with Brainleech Worms

Carnifexes [18 PL, 300pts]
. Carnifex: 2x Monstrous Scything Talons, Spore Cysts, Tusks

Carnifexes [18 PL, 351pts]
. Carnifex: Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts
. Carnifex: Enhanced Senses, Heavy Venom Cannon, Monstrous Crushing Claws, Spore Cysts

++ Battalion Detachment +5CP (Tyranids) [43 PL, 672pts] ++

+ HQ +

Neurothrope [4 PL, 90pts]

Neurothrope [4 PL, 90pts]

+ Troops +

Termagants [9 PL, 116pts]
. 29x Termagant (Fleshborer)

+ Heavy Support +

Exocrine [11 PL, 155pts]

Exocrine [11 PL, 155pts]

++ Total: [119 PL, 1,997pts] ++

Created with BattleScribe

Den første battalion skal have advance uden penalty til assault weapons og så reroll et hit roll indenfor 6" af psyker/synapse. Det burde give sig selv, hvad de vil  ;D

Den anden battalion vil gerne stå helt stille og skyde symbiostorm-buffet plasma af.

3 fex'er til at lege spydspids frem på bordet, eventuelt bytte lidt gaunts ud med adrenal glands, 3 der gerne vil skyde langt og 3 der ville elske at møffe din screen. Alle 9 har -1 til fjendens hit rolls og rykker 8-13" uden penalty takket være trait. De 3 HVC reroller et hit roll hver tur gang de skyder. Kommer det hele i cc vil de 6 af dem gerne kramme og kan brood lords følge med før de også lov at rerolle et hit roll i cc. Derudover står der 24 + det løse plasmaskud klar til at vælte kronos ild ud over fjenden.

HVC, på grund af dens lave antal skud og på en BS3+ platform, der ikke degrader, er det bedste bud på at udnytte det ene trait. Der er flere andre, der kan være kandidater til trait nummer 2, men mobiliteten er relativt vigtig, når der kun er 9 styks til rigtigt at trække læsset. Især range 18" på devourers vil gerne kunne flytte sig lidt for at komme indenfor rækkevidde, hvis de ikke kan starte på stregen.

Jeg ville gerne prøve engang, meeen 9 fex'er og maling  ;D

vejby

Følgende er stjålet direkte fra det lukkede ETC-board, men mon ikke det går alligevel:

Quote from: gakkedulla on 19 December, 2019, 08:21:31
Dette gør en særlig type enheder voldsomt meget bedre. Det gælder enheder der har relativt få skud/slag af høj kvalitet og som man samtidig kan tage i stort antal.

Det er ikke tyranids, der snakkes om, men jeg synes den generelle tanke bag er voldsomt relevant for nids efter Blood of Baal udkom, nemlig at man vælger specifikke traits fra de nye custom hive fleet adaptations og derefter spammer de units, der kan få maximalt udbytte af dem.

Build-a-bear systemet som nids har fået er ikke så stærkt, som det kunne have været, da man afskærer sig fra codex fleet- specifikke regler, men der er da adskillige ideer, der skal tænkes igennem.

Topper

Er vild med din Carnifexes liste/ide 😉😉😉