Author Topic: 1500 Marines - op af gemmerne  (Read 1175 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
1500 Marines - op af gemmerne
« on: 10 June, 2012, 13:26:20 »
Jeg har ikke spillet 40k i meget lang tid, men så blev jeg inviteret til Rødovre for et lille introspil til 5th og det fungerede rigtigt fint (eller også var det bare min modspiller der gjorde et godt stykke arbejde). Så nu er jeg blevet ret frisk på tanken om at spille noget 40k. Jeg har en del ældre figurer liggende og nogle ret gamle. Det kan jeg bruge som fundament til at bygge en liste op.

Det jeg vil bede Jer om er at guide mig i retning af hvad jeg "bør" bruge, sortere fra og hvad jeg bør bruge nogle hundrede kroner på.

For at skabe lidt orden i ordet må jeg hellere lige vise hvad jeg har i alt, og hvad jeg planlægger at bruge for det har jeg været upræcis omkring. Dette er min samling:

HQ
Space Marine Captain (plastik sæt, evt. terminator armour) 100+
Chaplain til fods 100

ELITE
5 Assault terminators w. TH+SS (ikke samlet) 200
5 Terminators w. assault cannon or heavy flamer 230
Dreadnought w. assault cannon og CCW (kan få lascannon og/eller missile laucher) 115
Dreadnought w. multi melta og CCW 105
Techmarine 50

FAST
5 Assault marines (nøgne) 100
Landspeeder w. multi-melta 60

TROOPS
5 Scouts 75
10 Tactical Marines w. flamer and missile launcher 170
Rhino 35

HEAVY SUPPORT
Predator w. autocannon and lascannons (ikke samlet) 120+
Land Raider w. TL las cannons 250

TOTALT
ca 1880 points.

EKSTRA
masser af tactical marines (har nok 2 10 mandsgrupper fra 2nd ed. m. flamer og missile launcher, en en "rigtigt" squad og kan finde en heavy bolter, plasma gun og lascannon) og nogle assault marines.

ALLIES
3 IG squads (de gamle Tallarn m. melta og autocannon, Valhallans m. flamer og mortar, og Catachans m. melta og missile launcher, og 1 hel Command squad), 5 rough riders og 5 ratling snipers. Til HQ kan jeg stille en kommisær, en primaris psyker eller kommisær Yarrick.

Dette er listen jeg pønser på (OPDATERET):

HQ
Chaplain 100

ELITE
5 Assault terminators w. TH+SS 200
Dreadnought w. assault cannon og CCW 115
Dreadnought w. multi-melta og CCW 105

FAST
5 Assault marines 100

TROOPS
5 Scouts 75
Rhino 35

HEAVY SUPPORT
Predator w. autocannon and lascannons 120

TOTALT
1500 points.

Så, kan det bruges? Kommentarer og gode råd modtages gerne.

++++++++

Og så er overskriften ændret.
« Last Edit: 31 August, 2012, 16:45:55 by Waaargh »
Morten B. Jensen
Smørum

Septimus

• Høvding
  • Offline Offline
  • I find your lack of win disturbing
Re: 1500 Marines - op af gemmerne (starthjælp søges)
« Reply #1 on: 10 June, 2012, 16:21:57 »
Jeg kan af rimeligt gode grunde kun udtale mig om hvad der virker i 5e.

- konverter din Captain til Librarian, og stik ham Null zone og Gate

- få samlet de terminators så din Librarian kan gate dem frem og pwn'e face

- hold dig fra techmarine (for dyr og for fesen), og dread (medmindre du har tænkt dig at købe 1-2 dreads mere.... en er for lidt)

- hold dig fra assault marines, uden fnp og meltaguns er de ikke så hotte

- landspeeder, behold den som den er og deep strike den ned på bordet - den kan nemt upgraderes med en heavy flamer

- scouts: enten skal der være flere (som i 10 mand), med bolt pistol og close combat weapon, eller også skal de have sniper rifles hvor 1 mand upgraderes med enten heavy bolter eller missile launcher

- tacticals, behold dem som de er, men anskaf dig en rhino mere, så begge squads er mobile - og gerne en 10 mands unit mere (også i rhino)

- predator virker fint uanset om den bare har heavy bolter sponsons og auto cannon (men så skal du have mere anti tank i resten af hæren, som fx multi melta dreads / speeders), eller om du giver den lascannon sponsons og auto cannon

- land raider, den dør til ét melta skud, og alle loyalist hærene har nemt ved at deep strike, eller scout-move eller fast-move melta i fjæset af en land raider .... og når det sker er den død.
Archon Nazariel of the Kabal of Unrelenting Punishment: Kabalites, what is your profession??
Kabalites: Haauuuu! Haauuuu!
Archon Nazariel: You see, Farseer? I have brought more Warriors than you...

Deepstriking Plague marine brought home by father nurgle, a story of true belief: http://www.wars

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #2 on: 10 June, 2012, 23:57:21 »
Tak for svaret. Jeg kan se at jeg så ikke har 1500 points ;)

Hvis man nu kunne få fat i en AoBR dread ville det være ok.

Blandingen af dread, LR og pred giver da noget armour, men der skal mere til?

Techmarine og assault marines for lov at blive hjemme lidt endnu (jeg må se hvad 6th bringer).
Morten B. Jensen
Smørum

Septimus

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #3 on: 11 June, 2012, 10:14:51 »
Blandingen af dread, LR og pred giver da noget armour, men der skal mere til?

Ja, men det holder ikke fordi det er for nemt for din modstander at prioritere targets.
Archon Nazariel of the Kabal of Unrelenting Punishment: Kabalites, what is your profession??

Deepstriking Plague marine brought home by father nurgle, a story of true belief: http://www.wars

Ni

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Alt andet end en 1'er
« Reply #4 on: 11 June, 2012, 14:13:48 »
Jeg har et par kommentarer.

- konverter din Captain til Librarian, og stik ham Null zone og Gate
- få samlet de terminators så din Librarian kan gate dem frem og pwn'e face

Jeg havde gate på min librarian og brugte den 1 gang ud af nok 30 spil. Det er simpelthen for risikabelt at deep strike rundt med den eneste enhed der kan slås i din hær, jeg vil på det kraftigste anbefale af holde dem til fods eller i en land raider. Brug avenger i stedet, der er faktisk en chance for at den kan blive brugt. Stik libby ind i raideren sammen med terminators og så kan du jo bare disengage ham fra terminators når de hopper ud eller lade ham blive inde i bilen. Nullzone virker endnu bedre hvis han bliver i bilen!

- hold dig fra (...) dread (medmindre du har tænkt dig at købe 1-2 dreads mere.... en er for lidt)

Ikke enig, hvis det passer ind i din hærs flow, så tag den med. Du bliver ked af det når du spiller mod GK (de får meget mere til næsten samme pris), men udover det er den fin.

- land raider, den dør til ét melta skud, og alle loyalist hærene har nemt ved at deep strike, eller scout-move eller fast-move melta i fjæset af en land raider .... og når det sker er den død.

Ikke enig, man kan skærme af den ikke bare bliver drop pod-nakket eller tilsvarende i tur 1. Du kan f.eks. investere 85 point i scout bikes og bruge dem til skærme defensivt hvis du ikke vinder rullet. Det kræver øvelse og man vil stensikkert blive voldsomt frustreret mange gange man spiller med den, men med øvelse vil man få flere gode oplevelser. Terminators i en land raider er altså godt.
Mine terninger er bedre end dine terninger

ButterBoy

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #5 on: 11 June, 2012, 14:25:38 »
Meget enig med Michael(Ni) Avenger er bedre overall efter min mening. Da du ofte kommer til at bruge den hvorimod at gate er en game winner når den bruges, men det kræver en helt speciel situation som næsten aldrig kommer til at ske (tror jeg har brugt den en gang, mod at Avenger bruges i snit en gang pr. kamp)

Her er min egen liste fra ETC kvalen (kunne lige så godt have været Michaels da de er meget ens), den kan du bruge som inspiration:

PLAYER: Thor Madsen
ARMY DESCRIPTIOM: Codex Space Marines

HQ 1: Librarian (100), Nullzone and The Avenger (0), Bolt Pistol = [100pts]

Elite1: Ironclad Dreadnought (135), Meltagun (0), Siesmic hammer(0), Heavy Flamer(10), in Transport 1 = [145pts]
Elite2: Dreadnought (105), Twin linked autocannon (10), Twin linked autocannon (10) = [125pts]
Elite3: 5 Assault terminators (200), 5x Thunder hammer/Storm shield (0), in Transport 2 = [200]

Troop1: 10 Tactical Marines(170), Melta gun(5), Combi melta(10), Missile Launcher(0) in Transport 3 = [185pts]
Troop2: 10 Tactical Marines(170), Flamer(0), Combi flamer(10), Lascannon(10) in Transport 4 = [190pts]

Fast Attack1: 2 Landspeeder (50), Multi melta (10), Heavy flamer (10) = [140pts]

HS1: 1 Predator with autocannon (60), lascannon side sponsons (60) = [120pts]
HS2: 1 Predator with autocannon (60), lascannon side sponsons (60) = [120pts]
HS3: Thunderfire cannon (100) = [100]

Transport1: Drop pod (35) = [35pts]
Transport2: Land Raider (250), Multi melta (10), Extra armor (15) = [275pts]
Transport3: Rhino (35), Dozer blade = [40pts]
Transport4: Razorback (40), Twin linked lascannon (35)= [75pts]

TOTAL [1850pts]

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #6 on: 11 June, 2012, 20:38:07 »
Igen tak for rådene. Jeg vil bede folk have i mente at jeg helst vil bygge på hæren uden at investere forfærdeligt meget - især fordi der er en ny udgave lige på trapperne OG det kunne jo være jeg fandt ud af at alt muligt andet end SM var fedt.

Jeg kan forstå at en libby er for fed. Men rygterne siger også at psychic powers liber ædnret ret meget, hvis jeg har en libby model vil jeg give ham et forsøg og ellers bliver han sat på stand-by.

Jeg læser mellem linierne at der møj gerne må være meget AT i hæren. Løsningen må være at få proppet noget billigt (i dkkr) AT puttet ind i hæren. En til landspeeder med multi-melta kan jeg måske godt finde frem... og et besøg på salgsboardet kan måske give lidt... Kan se at Pino har en rimelig billig las predator og en ironclad dreadnought.

Vil lige høre lidt omkring assault marines, er det fordi at de er for længe om at komme frem til målet at de er dårlige, eller fordi de kun kan få melta og derfor ikke slå mod inf. eller noget helt 4.?
Morten B. Jensen
Smørum

Ni

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Alt andet end en 1'er
« Reply #7 on: 12 June, 2012, 06:26:44 »
Assault marines har det problem at de ikke kan slås ret godt! De har stort set ikke adgang til power weapons og den slags, og så er de for dyre. Hvis du vil have en ironclad, så bør den kobles sammen med en drop pod, det spiller ikke rigtigt at have den til fods. Men jeg synes da du har en god kerne, mit budskab er at prøv at spil med det du har og se hvor du lander. Hvis du spiller mod venner og det der ligner, så behøver du jo ikke at have det HELT rigtige, men bare lige teste noget om det virker eller ej.

Septimus

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #8 on: 12 June, 2012, 10:35:02 »
Iron clad fungerer fint til fods med hellstrike missiles. Foretrækker stadig de normale dreads. 105 point er fint for en dread med MM.
Og hvad hjælper det at GK får mere for pointene? S8 er da meget nice, men så er det altså heller ikke værre. Shake/stun kan de også ignorere det meste af tiden, hvis der ikke lige var en hood i farvandet (you know, gate...) - og? Den koster så også 30 point mere end vanilla dreaden med MM.

Avenger på foot librarian? Hvordan skal han nogensinde få fyret den af? I et ud af 30 spil måske...  :P

Gate: man skal ikke gate sin terminator unit inden for 12" af fjenden - men hen mod de steder hvor man ved de vil være en trussel, og eventuelt last turn objective grabbing/contesting.
Gate er ikke kun til for at smide et dyrt squad i mishap range af fjenden.

Scout bikes til at skærme af for land raider så den ikke bliver popp'ed? Hmm..... når man aldrig nogen sinde ever i hele verden ser nogen gøre det, så er det nok fordi det ik er særligt godt. Land raider: røvdyr. Scout bikes: røvdyre (i hvert fald i real cash), og deres spilmæssige værdi er temmeligt begrænset.

Det eneste dex hvor land raiders virker fint lige nu, er GK - fordi de kan skærme af med warp quake. Ellers kræver det at hele listen er bygget op om at skærme af for raideren, og det ligner det ikke lige at der er figurer til i gemmerne.

Assault marines har jeg hørt/læst at rygterne siger bliver gode i 6e, noget med initiativ 10 på charge... men personligt stoler jeg ikke på noget som helst før jeg har regelbogen.

Ni

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Alt andet end en 1'er
« Reply #9 on: 12 June, 2012, 12:31:13 »
Men det er jo herligt, vi spiller vidt forskelligt! Det må betyde et codex der er alsidigt og spændende, god fornøjelse til OP :D

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #10 on: 12 June, 2012, 18:13:06 »
Jeg prøver at grave lidt mere op i gemmerne her de næste aftener, og så eller gå ud fra en blanding af hvad der er blevet foreslået i tråden. Bevægende i retning af flere tacticals, men ellers prøve mig lidt frem med det jeg har.
Morten B. Jensen
Smørum

Ni

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Alt andet end en 1'er
« Reply #11 on: 12 June, 2012, 21:41:22 »
Uhh... Der var ikke nogen der sagde at tacticals var det fede, for det er de desværre ikke :/ Du kan kalde dem for sternguards, det hjælper lidt på det (lascannons, combimelta og combiflamers).

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #12 on: 12 June, 2012, 22:21:23 »
Nå for filen, ser lidt på hvad jeg har som kan runde op til 1500.
Morten B. Jensen
Smørum

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #13 on: 01 July, 2012, 14:30:29 »
Jaah, sidder med den nye regelbog i skødet og tænker på hvordan jeg kan bruge mine figurer.

Til at starte med vil jeg beholde liste 1, alene for at prøve lidt forskelligt af.

HQ
Space Marine Captain (plastik sæt, evt. terminator armour) 100+

ELITE
5 Assault terminators w. TH+SS (ikke samlet) 200
Dreadnought w. assault cannon og CCW (kan få lascannon og/eller missile laucher) 115
Techmarine 50

FAST
5 Assault marines (nøgne) 100

TROOPS
5 Scouts 75
Rhino 35

HEAVY SUPPORT
Predator w. autocannon and lascannons (ikke samlet) 120+

TOTALT
ca 1450 points.

EKSTRA
Flere scouts, tactical marines (har nok 2 10 mandsgrupper fra 2nd ed. m. flamer og missile launcher) og assault marines.

ALLIES
En ca. 3 IG squads (de gamle Tallarn m. melta og autocannon, Valhallans m. flamer og mortar, og Catachans m. melta og missile launcher, og vidst 1 hel Command squad)
1 Chimera
1 Hellhound
1 Leman Russ m. lascannon og heavy bolters.
1 Demolisher m. lascannon og plasma cannons (?)
Morten B. Jensen
Smørum

otasolgryn

• Træl
  • *
  • Offline Offline
« Reply #14 on: 01 July, 2012, 23:23:15 »
hvordan ser det ud hos IG?
Jeg kan sagtens se mig med en heavy support og lidt andet.
Men hvordan med deres hq og troops?
Ham officeren der giver ordrer... kan han give dem til marines?
Og har de nogen troops der er værd at eje?

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #15 on: 02 July, 2012, 00:47:44 »
Heh, ville faktisk helst være foruden de ordrer for så skal jeg jo også lære den del, men de er vidst ret simpelt. Han kan give ordrer til enheder fra Codex: IG.
Morten B. Jensen
Smørum

Kexplosion

• Høvding
  • Offline Offline
  • Kristian Riishøj Jensen
« Reply #16 on: 04 July, 2012, 01:46:10 »
Heh, ville faktisk helst være foruden de ordrer for så skal jeg jo også lære den del, men de er vidst ret simpelt. Han kan give ordrer til enheder fra Codex: IG.

Så vidt jeg kan huske, er ordrer meget, meget simpelt - man erklærer en enhed at give en specifik ordre, checker om de er indenfor ordre-afgivningsrækkevidden og ruller en LD-test for enheden for at se, om de har opfattet den. Lykkedes LD-testen virker ordren.

Det virter faktisk lidt som en bagvendt psychic power, hvor målet ruller LD i stedet for casteren.  ;D
"... brændende Broodlord til dit face!" - Stefan Dahl

The Internet - because asking idiots far away for advice is better than asking those close by.

Se mine seneste miniaturer i mit Photobucket album!

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #17 on: 15 July, 2012, 15:09:07 »
Så kom jeg en tur på loftet. Og fik kigget mine figurkasser igennem. Ahh :)

Jeg fandt 6 ekstra terminators inkl. 1 assault cannon og 1 heavy flamer. Jeg fandt 5 rough riders og 5 ratling snipers. Det viste sig at der var en command squad til IG, en Valhallan special character og Sly Marbo (ham havde jeg glemt alt om, og true to style havde han sneget sig ind i mit kabinetskab hvor han planlagde et baghold på en mindre dæmonhær). Til HQ kan jeg stille en kommisær, en primaris psyker eller kommisær Yarrick.

Desværre kan jeg ikke finde nogle IG kamp-og mandskabsvogne. Det må jeg lige se lidt nærmere på.

Morten B. Jensen
Smørum

The Black Lotus

• Træl
  • *
  • Offline Offline
« Reply #18 on: 06 August, 2012, 16:39:03 »
lyder godt nok, men det er da en underlig tau hær du har der ?
pain is just weakness leaving the doc's tent !

Skilkof

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Angels Of Death
« Reply #19 on: 06 August, 2012, 16:50:15 »
lyder godt nok, men det er da en underlig tau hær du har der ?
. +1 men den kan sagens blive en Nice Tau empire med tiden

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #20 on: 06 August, 2012, 19:34:40 »
:P

Skilkof jeg var da ellers helt sikker på at du havde drillet med Tau tidligere i tråden. Nu kan jeg ikke finde det mere.
Morten B. Jensen
Smørum

Skilkof

• Huskarl
  • Offline Offline
  • Angels Of Death
« Reply #21 on: 06 August, 2012, 20:10:45 »
nr 3 post

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=59034.0

men selv tak  8)

har ikke mit space marine codex mere så kan ikke give mit bud på en liste  :( men stiller gerne op til af spille imod den når du kan igen  ;D

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #22 on: 09 August, 2012, 22:24:21 »
Jeg har opdateret første tråd, fordi den var noget rod hvad angår hærlisteværk.

Når det hele bliver pakket sammen til 1500 point ser det således ud:

HQ
Chaplain 100

ELITE
5 Assault terminators w. TH+SS 200
Dreadnought w. assault cannon og CCW 115
Dreadnought w. multi-melta og CCW 105

FAST
5 Assault marines 100

TROOPS
5 Scouts 75
Rhino 35

HEAVY SUPPORT
Predator w. autocannon and lascannons 120

TOTALT
1500 points.

Det er blevet ryddet lidt op, især i elite-sektionen der har fået to dreadnoughts, og jeg har fjernet ham klaphatten af en techmarine. I HQ-sektionen har jeg puttet en chaplain ind, for jeg har ikke så mange point til at udstyre en kaptajn med. Hvis nogen har en god løsning til den problematik er jeg ganske lydhør.
Morten B. Jensen
Smørum

skaven10

• Hirdmand
  • Offline Offline
  • Let me educate you... i need a new pet
« Reply #23 on: 09 August, 2012, 23:15:40 »
Jeg prøvede mit bedste men jeg kan ikke lade være:

hvorfor er dit username WAAAARGH hvis du spiller Sphess Mahreens? xD

Måske lave din Autocannon på predator om til lascannon? Dunno men så er den ihvertfald bedre til dens egentlige arbejde =/ Ap 4 er relativt ubrugeligt nu hvor der er så mange MEQ hære all over the place =/

Okay that was all... Guess im useless now...
Once you go black you NEVER go back...

Waaargh

• Høvding
  • Offline Offline
« Reply #24 on: 10 August, 2012, 01:16:34 »
Fordi jeg har SM liggende. Er begyndt at købe grønt. Den anden del er svaret er at jeg ikke bare har i sinde at skifte mit forumnavn ud fordi jeg spiller noget andet, det har hængt ved ret mange år.

Autocannon er mest til pynt, for det er ret dyrt at opgradere til twin las. Den kan også godt give fin skade til lette vehicles, f.eks. mod en squadron af killer kans eller landspeeders.
Morten B. Jensen
Smørum