News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Vigholdts Finest - idegrundlag

Started by Deadman, 04 June, 2008, 12:11:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deadman

Her vil jeg forsøge at beskrive lidt omkring ideen med bloggen. Jeg vil beskrive de tanker der har ført mig hen til at anmode om en "stor" blog, samt de første planer med den.
<(indsæt ligegyldige teen-kommentar her)(tilføj gerne tegn/Ikoner eller links,som kan fremhæve din sørgelige tilværelse)>
"People laugh at me because i'm different. I laugh at them because they're all the same"

Deadman

Jeg har altid spillet strategispil, siden jeg var meget ung. Jeg har nydt at spille rollespil også, og har - efter eget udsagn - en god fantasi. Som forholdsvis ung (omkring 15) var jeg til en messe i Herning. Messen, fritid for alle, indeholdt stande for folk der havde lyst til at promovere deres fritidsinteresser og meget andet (jeg var der for at se på TANKS på larvebælter(de hed altså ik kampvogne i mit ordforråd dengang).

På en tur rundt i messe-området ser jeg en stand med rimeligt primitive forhold. Der står to store borde og der er lagt grønt klæde over det. Der står nogle fyre omkring det og snakker lystigt mens de kigger på bordet.

Jeg husker, at jeg fik samlet mig mod til (var utrolig genert dengang) og får lov at prøve at være med. De spillede Napoleons-krig med små figurer, der var af plastic og var håndmalede. Jeg har i folkeskolen lavet opgave omkring Napoleon og var fascineret af store strategiske "genier" såsom ham, Alexander den store, Rommel osv.

Efter messen, fik jeg mulighed for at prøve det igen. Jeg mener det var i Ålborg det foregik. Vi fik en blå mappe med regler i og så fik jeg lov at styre et par enheder i et slag eller noget. Straks herefter fik jeg sponsoreret en mindre hær. Jeg husker til dato ikke hvordan jeg endte op med at have 500-1000 små soldater, men jeg tror det var noget med de var så grimme de andre ville smide dem ud, at de lige så godt kunne give dem til mig.

Jeg spillede det i et par år, og var også med til at prøve noget med 2. Verdenskrig. På et tidspunkt forsvandt mine venners interesse for det, og jeg fik en mulighed for at komme til London osv osv.

En del år efter møder jeg så min nuværende kammerat, Carsten, der havde spillet noget, der hed warhammer 40.000. Han fik efter noget tid forklaret mig, hvad det gik ud på og straks var jeg klar igen. Tanken om at kunne spille noget, jeg i mange år havde savnet og troet der ikke længere fandtes (selvom jeg faktisk var rimelig aktiv rollespiller var jeg ikke klar over det eksisterede).

Sammen med to fælles kammerater, så gik vi ud og investerede i det mest basale. Vi havde en regelbog (Battle for macragge eller sådan noget). Nogle terninger (fra rollespil) og så de røde måle-pinde.

Da vi skulle bestemme os for hære, forsøgte jeg mig på at være lidt klog. Jeg kunne huske fra Napoleon at forskellige hære havde adgang til forskellige ting (ikke alle hære havde skirmishers eller tungt kavaleri). Jeg foreslog derfor at vi skulle overveje kraftigt at købe forskellige hære. Jeg forstod ikke helt Carsten, da han forklarede at der fandtes forskellige SM hære, så i min verden talte det ikke med som "forskellige hære". Jeg står og vælter lidt frem og tilbage mellem IG og Ork'er. Jeg har altid været glad for ork'er i rollespil. De er sjove og lidt dumme, men "Bimmer slå kølle" er nu også sjovt. Min kammerat bestemmer sig så for at spille Ork'er og jeg tager så IG'er. Den sidste kammerat, vel sagtens inspireret af Alien vs Predator, vælger nidder.

vi får spillet lidt og kæmpet frem og tilbage. Jeg husker ikke hvordan vi fandt ind til dette forum, men jeg var ledig på tidspunktet, så jeg forestiller mig, at jeg får søgt efter warhammer 40.000 på nettet og så finder powerfist.dk. Jeg brugte en del tid på at læse regelfortolkninger, og lignende og fandt mange ting som vi snakkede om internt.

I vores kampe var jeg stærkt frustreret over at min hær ikke var så god til ret meget. Når jeg stod i nærkamp, så fik jeg smæk, når jeg prøvede at skyde, blev jeg skudt til slagger af SM. Generelt fik jeg min anti-pati overfor SM allerede dengang. Jeg forstod ikke hvorfor deres mænd skulle have det så nemt både til at skyde, kæmpe (CC) og overleve (save og LD).

Mod Ork'er og Tyranidder havde jeg det sjovest. Det var ikke hver gang jeg vandt eller tabte, så det var bare funny. Mod SM havde jeg det hårdest, Carsten spiller BA og det der Death-Company var det værste jeg vidste sammen med hans evindelige snipers og den underlige baal-predator, der mest af alt ligner en rød tomatdåse, der er krydret med sorte pletter ;)

Jeg begyndte derfor, som den analytiker jeg betragter mig selv som, at se om der var andre IG spillere der havde erfaringer med BA og hvad man skulle gøre.

Det var ud fra mit behov for at give en SM spiller en udfordring at jeg startede med at analysere Ig'erne og finde deres potentiale. Jeg har efterfølgende fundet mange løsningsmodeller og fundet frem til hvilke jeg "gider" og hvilke jeg ikke gider.

Jeg har mange gange svært ved at få mine overvejelser udmøntet til noget konkret hvis ikke jeg får beskrevet det og kan se det i form af tekst. Samtidig med dette har min livserfaring gjort det nemmere for mig at optage erfaring fra andre og bruge dette i min egen analyse. Det er dog stadig svært for mig, hvis folk kommer og siger "dette er den eneste måde hvorpå IG har en chance", da det helt automatisk får mig til at føle mig provokeret til at finde andre løsninger.

Som en opsummering så har jeg valgt at søge om denne "store" blog, for at få muligheden for at diskutere mine overvejelser omkring IG taktikker (og i et begrænset form nok også mine BT'er). Samtidig med at jeg kan få mulighed for at få feedback, konstruktiv kritik og noget sjovt ud af mine kampe gennem det, at dele dem med jer.

Jeg glæder mig til at tilegne mig ny viden ved hjælp af denne blog og dig, kære læser.
<(indsæt ligegyldige teen-kommentar her)(tilføj gerne tegn/Ikoner eller links,som kan fremhæve din sørgelige tilværelse)>
"People laugh at me because i'm different. I laugh at them because they're all the same"

Deadman

Navnet Vigholdt er taget fra en Dansk Modstandsmand under 2. verdenskrig.

Dr. Willy Vigholt (uden 'd') var med i modstandsbevægelsen og blev i 1944 dræbt som hævn på drabet på en stikker dagen i forvejen.

Drabet foregik ved, at 2 mænd blev henvist til Dr. Vigholts klinik under "dække" af at den ene havde fået noget i øjet. Da Vigholt ankommer stikker den ene af, mens den anden skyder Vigholt 3 gange.

Så vidt det er mig lykkedes at opspore, blev begge gerningsmænd efterfølgende henrettet efter Danmarks befrielse. (sidder i skrivende stund på arbejde, hvor der er blokeret for visse websites, der blandt andet indeholder denne information).

Jeg har altid gerne villet ære de mænd der gav deres liv under 2. verdenskrig, og jeg føler på denne måde, at jeg har gjort et forsøg på netop dette.

Excommunicate

QuoteJeg har altid gerne villet ære de mænd der gav deres liv under 2. verdenskrig, og jeg føler på denne måde, at jeg har gjort et forsøg på netop dette.

Det synes jeg er stort, Benny. Det er da også en glimrende, og lidt humoristisk, måde at gøre det på.

Derudover er en fin historie du kommer med om, hvordan du "fandt" 40k :)

Simon

shsuper

Ja, Benny jeg kan huske vores første spil. En 2 mod 2 til Koldcon.
Dengang med dine sorte ninja figurer og den stand and shoot ig hær.
Denhær har godt nok ændret sig meget, og det har dine evner godt nok også  :)

Hyggeligt historie om hvordan du startede og fedt at navnet kommer et sted fra.

Sejr

Deadman

Efter at have set filmen "Hvidstengruppen" har jeg besluttet at Gerda Fiil skal med i min hær. Stædig og egenrådig som få, stærk og lettere naiv. Jeg synes hun fortjener respekt og anerkendelse for det hun har oplevet og overlevet.