News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

6th ed. IG choices erfaringer

Started by Deadman, 12 July, 2012, 16:55:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deadman

HQ

Primaris Psyker.
- Det virker til at den schriek med 12" range er et godt forsvar. Når jeg stiller ham sammen med psykers, så bliver det et "priority target" Det virker ikke. Tror ikke man må det jf. reglerne så han kan bruge hans power mod deres LD 2. Hans Psychic Shriek er stadig bedre på papiret end i virkeligheden. Stod med muligheden for at rive nogle homogaunts rundt, men fejlede LD testen.

CCS:
- Som standard er der mange der bruger dem til at droppe/køre frem med melta helvede. De kan også bruges til at give ordre. Deres fleksiblitet gør at jeg i hvert fald kan tilpasse dem til det, som der er brug for. Smider dem nok i en chimera, for at kunne gemme Primaris sammen med dem og så tæt på psykers.
- Creed, Nork, Kell, Straken skal testes i 6th
- Master of Ordnance og Officer of the fleet skal testes i 6th

Lord Commisar
- skal testes i 6th

Priest
- Skal testes i 6th

Techpriest
- Jeg tænker at fordi han kan fikse HP, så er han blevet endnu mere interessant i store slag. Han skal helt sikkert testes.
<(indsæt ligegyldige teen-kommentar her)(tilføj gerne tegn/Ikoner eller links,som kan fremhæve din sørgelige tilværelse)>
"People laugh at me because i'm different. I laugh at them because they're all the same"

Deadman

Elites:

Psyker Battle Squad:
- Deres evne til at reducere LD på en enhed er uovertruffen. God range på den power gør samtidig at det er svært at ignorere dem. Helt klart en af IG'ernes stærkere enheder vs mange hære/hærtyper især i kombination med Primaris Psykeren kan de både virke offensive (alene) og defensive (med primaris evner). De er stadig ren ost i de fleste spil. De SKAL dog stå beskyttet (helst i chimera) og med primaris tæt på til at forsvare dem. Efter den nye FAQ kan deres LD-reducerende evne ikke virke ud af dåsen, så de skal ud og stå. Derfor laver jeg squaden mindre til f.eks. 5 psykers. Det koster 60 pts og er en vildt truende enhed for modstanderen. De vil ofte bruge mange points på at få dem væk. Det er brugbart når jeg på den måde kan være med til at diktere hvad modstanderen skyder på. De er ikke længere så "auto-cheese" fordi de netop er blevet mere sårbare. Helt fint med mig.

Marbo
- Skal testes i 6th. Pizza med fuld effekt på hele pizzaen, det lyder spændende.

Ogryns:
- Skal testes i 6th. Furious Charge virker kun på styrken, ikke initiativ.. tror ikke det gør en stor forskel for de her drenge. Ved ikke hvilke modstandere som Bone 'Ead med fordel kan challenge.. men testes det skal de!

Ratlings
- Troede de var det nye "sort" pga Precision Strike. Det er dog ikke SÅ fedt pga Look Out, Sir. De er dog stadig god "fyld" ligesom før. En god enhed, der typisk i løbet af kampen gør noget godt og effektivt. De er rigtig gode til at tage f.eks. special weapons ud af en squad. Det er fint med f.eks. 3 ratlings til at skyde med. De kan nemt komme til at tage en eller to figurer ud i løbet af en kamp, der ikke har "look out sir".. og så har de tjent sig ind.

Storm Troopers
- I 5th var det effektivt og holdbart at sende melta squads (enten veteraner eller pcs eller ccs) frem mod fjendens køretøjer. i 6th er lette transports blevet væsentlig svagere, sådan virker det i hvert fald indtil videre. Derfor kan det nu være effektivt at bruge Storm Troopers til at droppe ned og tage modstanderens tunge køretøjer ud af kampen så tidligt som muligt. Dette åbner op for muligheden for at fokusere brugen af points på "counter-attack" enheder som skal tage sig af modstanderens enheder. Kombineret med en Astropath, så man kommer ind på 2+, så virker det som en rimelig sikker taktik. Modstanderen kommer fremad, det kan intet forhindre, men i runde 2 dropper jeg ned. Det skal testes, da jeg kan forudse svagheder i taktikken, som skal be/afkræftes "in the heat of battle". Det lader til at være en helt fin investering. Der er altid et eller andet tungt, der kan beskydes nede bagved. Det er sjovt at det er AP3 lasguns. Det gør det også fint til at skyde mod visse enheder. Gav f.eks. en føde-maskine (nidder) et wound med lasgun.
<(indsæt ligegyldige teen-kommentar her)(tilføj gerne tegn/Ikoner eller links,som kan fremhæve din sørgelige tilværelse)>
"People laugh at me because i'm different. I laugh at them because they're all the same"

Deadman

Troops:

Infantry Platoon:
- PCS tror jeg oftere skal have vox casters. I 6th virker det til at inf er blevet mere mobilt pga de kan gå og skyde 24". Ordren om at skyde et ekstra skud med lasguns virker utrolig potentielt nu. Jeg har leget med flere forskellige setups, og et af dem er at jeg vil prøve at lave flere små choices med pcs og to troops (sikkert merged) for at få maksimalt antal muligheder for at skyde ekstra lasgun skud. 4*inf platoon giver 8 scoring enheder (med 2 merged squad og et pcs pr choice) for 520 points som basis. De skal sikkert have en commisar pr merged squad, til at sikre de bliver hvor de skal være. På den anden side, så kan man nu regroupe uanset om modstanderen står og kan spytte dig i øjet og der er stadig ordrer og psyker powers der kan regroupe. Har testet en pcs med 3 flamers og en vox. Det virker helt fint. Især orkerne var bekymrede ved udsigten til 3 flamers i hovedet efter et charge, samtidig med at det var lidt ærgeligt at et stort squad skulle charge sådan en lille enhed. Det virker som en god kombination.
Har også testet en morter i PCS sammen med vox. Det virker faktisk rigtig godt i forhold til at claime et objektiv med både blob og pcs. PCS kan få lov at gemme sig i noget nærtliggende terræn, og flytte frem i slutningen af spillet, hvis der er fare for at blobben bliver hevet væk - f.eks. pga nærkamp.
- Infantry Squad er helt sikkert værd at smide i blobs. Puha et regnestykke.. 40 mand i en squad, der kan få lov at skyde overwatch på en charging enhed. Hvis der er 4 flamers i squaden, så har vi allerede 1-2 SM casualties. Ikke at glemme muligheden for power axes. Det bliver spændende at se om det er muligt at få lært, hvordan figurerne skal stå for at optimere sandsynligheden for at de kan få lov at challenge og bruge power weapon/axe/maul. Der er meget at prøve af her! For hver chimera der blev købt i 5th edition listerne er der jo nu mulighed for at bruge de points på en squad med flamer.. i to spil vs Nidder, har en 40 mands blob fjernet 4-5 wounds på en Tyrvigon (spelling?) ved ekstra lasgunskud. Det er virkelig nice at se hvor godt de virker. Når de bliver charget æder de også mange figurer alene pga. deres flamers. Voxcasters er gode til at sikre det ekstra skud. You'll need it! Blobs med flamers og evt. HB virker til at være vejen frem. 3-4 HB virker til at have en god effekt vs de hære jeg har prøvet det mod. Mangler stadig at teste det én más vs SM, men mon ikke det stadig kan være godt at have lidt tungt og langtrækkende med i squaden, hvis de nu bliver "tvunget" til at skulle holde et objektiv.
- Heavy weapon squad tror jeg stadig er gode. Især mortere og autocannons. Det er muligt at HB kommer tilbage, nu hvor jeg forventer at se flere "footslugger" hære. Morterer vs nidder, GK og orker har virket godt. Det sniping man kan gøre med indirekte skud er effektivt mod især special weapons (da de ikke har Look Out Sir). Synes dog det er lidt en kedelig ting at man skal afgøre hver pizza for sig. Det tager meget lang tid.
- Special Weapon squad bliver også fortsat interessante at have med. Jeg skal lige have fundet ud af hvad de skal have for et våben.. ;)
- Conscripts er stadig ubrugelige så vidt jeg kan se.
- Al'Raheem er fortsat brugbar. Jeg kan stadig godt se en taktik, hvor han kommer ind med et tungt blob og andet. Der er mulighed for at teste sig frem. Desværre så kan han ikke få hans claw lavet om til str 4.. pis også ;) . Taktikken kræver større indsats end først formodet. Min erfaring er at jeg har brug for at der enten er færre mænd på bordet i starten eller også ingen outflanking. "all-in" lader til at være nødvendigt.
- Chenkov synes jeg stadig ikke lyder interessant.. det er dog muligt at jeg skal teste ham, bare for at se hvad der gemmer sig bag hans evner i 6th.

Veterans:
- Jeg tror helt sikkert at de kan blive rigtig gode med deres forward recon. De har frag og krak, så de kan kaste en granat også, samtidig med at våben-kombis lyder spændende. AC/Plasma helvede vs lette transports og det meste inf lyder lovende. Forward Recon og AC/Plasma virker fint. Deres mulighed for at stå ekstra godt i cover er faktisk rigtig smart. Når modstanderne kommer tættere på, så bliver coversave lige lidt bedre.. smart.. Det har også været helt ok at bruge dem som i 5th, i chimeras. Det er mobil cover, der kan være med til at forhindrer "rhinosniping" og samtidig så er modstanderen bare nød til at gøre noget ved enheden når den kommer frem over bordet, hvilket giver mere tid til den øvrige shooting. Billig og effektivt.
- Sgt Harker skal også stadig med. Nu hvor jeg tror der kommer mere inf, så er han bare endnu mere interessant. Samtidig så kan hans HB (i enheden) også snapfire når de går osv. Det lyder interessant.. testing testing.. 1-2-3..
- Sgt Bastonne er helt sikkert god. Om han er pts værd, ved jeg ikke. Mere testing følger! :)

Penal Legion Squad:
- Jeg SKAL have testet 60 af dem i et spil.. sådan er det bare...

Deadman

Fast

Devil Dog:
- jeg er NØD til at teste den her med de nye pizza regler. Har altid haft en forkærlighed for Hellhounds (og varianter). Vil gerne hvis 6th gør at de bliver mere almindelige at se i spil. Melta's og pizza's i 6th hører også godt sammen! Skal prøve hvad "Fast" køretøjer kan gøre. Som jeg forstår det, så kan den bevæge sig op til 12" og stadig skyde med både melta pizza og multimelta. Any1? Jeg har spillet med at den kan køre 12 og skyde 2 på alm bs. Den virker godt til dens points. Det er et mål, som modstanderen gerne vil skyde efter, hvorfor de 12" move er vigtigt i forhold til placering. AV 12 med 5+ cover er fint. Den skyder også fint og pizza vs næsten alt, er helt godt, især når det er str 8 ap1. Skal prøves igen, måske ligefrem i squads af 2? Jo mere jeg får spillet med den her, jo mere glad for den bliver jeg. Det er virkelig en dejlig dåse, der kan gøre meget, ud over at være truende.

Hellhounds:
Tror vi kommer til at se flere 4+ hære på bordene og måske nogle lette køretøjer fra de hære. Jeg tror måske også at Hellhounds flamers kan bruges.

Rough Riders:
Dette er en helt fantastisk enhed nu. Som jeg husker det, er de AP 3 i første angreb og herefter ap 4? Jeg tænker at de helt sikkert kan bruges til mere end blot et angreb. Hvis jeg husker AP ret, så kan de virkelig få nogle spændende opgaver. Vil lige se hvad charge reglerne gør ved dem.

Deadman

Heavy

Leman Russ:
- Exterminator er spændende synes jeg. Med melta sponsons, så er der mange str 7/8 (melta) skud til at glance/penetrate et køretøj på. Jeg overvejer også at prøve at proppe "Pask" ind i den dyt, for at se om det virkelig kan virke så godt som jeg tror. I de to kampe jeg har prøvet den med melta sidesponsons, har den været effektivt. Det var mod Nidder, men den er stadig god vs MC. Jeg brugte den også vs genestealers, for at give dem casualties nok til at de skulle lave LD test. Dens holdbarhed er fantstisk med de nye glance/penetrate regler. I LIKE IT!! Den vil fortsat blive smidt på bordet.
- Demolisher. Kun med Lascannon og dozer blades. Hold nu op den er god.. HOLD NU OP DEN ER GOD!!!!!!!!! Der er virkelig gang i den, nu hvor den ikke bliver stoppet af et glance. Flere af den slags!

Ordnance Battery:
- Her vil jeg forvente at skulle fielde mere. I 6th er der 2/3 chance for at få en deployment, hvor du har dyb deployment, som er en fordel for artillery. Det skal testes, hvilket et der virker bedst all-round, men noget af et første er Griffon der skal på bordet igen.
- Griffons*3 i en squad. Prøvede det mod orker, GK og nidder. Orker var i "city fight" lignende omgivelser, hvilket var en udfordring. Vi nåede ikke så langt, men fik da i hvert fald set i alle 3 spil, hvordan effekten af 3 pizzaer med str 6 kan være. Rev en squad genestealers af bordet i en kamp, en del orker i en anden. GK'eren mistede også enheder, men kan ikke huske i detalje hvad, ud over en librarian..

Deadman

Superheavies/FW/allies

Stormlord
- det virker til at den er blevet sejere. Kan kun konstatere at der i updaten står at på 2. rul på explodes tabellen, der er der ikke mulighed for modificeres, som f.eks melta's eller AP 1. Det virker til at den er mere holdbar. Gør snapshot så at den også er mere mobil.. Ved ikke.. Vi ser!

Deadman

Deadman

Deadman

Deadman

Landbooster

Af forgeworld ting ville jeg høre om du har overvejet at bruge Heavy Artillery cariages med ente Earthshaker eller Medusa monteret?

Earthshaker til 75 point, av 11 og mulighed for at have op til 3 i et batteri lyde i mine øre interessant.

http://www.forgeworld.co.uk/Warhammer-40000/Imperial_Guard/Imperial_Guard_Emplacements?filter_reset=1

Deadman

Quote from: Landbooster on 03 September, 2012, 09:41:32
Af forgeworld ting ville jeg høre om du har overvejet at bruge Heavy Artillery cariages med ente Earthshaker eller Medusa monteret?

Earthshaker til 75 point, av 11 og mulighed for at have op til 3 i et batteri lyde i mine øre interessant.

http://www.forgeworld.co.uk/Warhammer-40000/Imperial_Guard/Imperial_Guard_Emplacements?filter_reset=1

Har ikke prøvet nogle af deres figurer, men det lyder som en god ide, hvis eneste ulempe er immobile og av 11.

Deadman

Har opdateret lidt. Spillede et 2k pts spil vs vanilla SM i går. Fik lidt ekstra erfaringer.

easyrider

Det undrer mig lidt at du slet ikke har nævnt flyers i din gennemgang?
Der er altid en på powerfist.com der er parat til at give en hånd med
At tænke før man taler er som at tørre sig før man skider- Arne and
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Deadman

Quote from: easyrider on 08 November, 2012, 13:41:03
Det undrer mig lidt at du slet ikke har nævnt flyers i din gennemgang?

Har kun prøvet dem en eller to gange. Der var så meget bøvl med reglerne i starten og har ikke rigtig fået testet dem i "fornuftige" omgivelser.