News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Battle Report: Biel-Tan Eldar vs Black Legion

Started by Speaker to Machines, 20 November, 2012, 02:33:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Speaker to Machines

Som lovet, battle report fra søndagens kamp mod Jon's Chaos-banditter (med slørede billeder fra kameraet, beklager, Jon har måske bedre billeder):

Forces
Jeg havde en blandet Aspect Assault styrke, med Wave Serpents, Vampire og Teleport deployment, en enkelt opgraderet Guardian host, plus lidt skimmer tanks.

Jon havde en masse hårde fodfolk, plus et par små war engines.   Der var hverken fly eller jord-baseret AA, hvilket kom til at gøre ondt.

Terræn:
Jeg vandt SR rolloff, og valgte (selvfølgelig) corners.  Jeg regnede med at fjerne så  meget mobilitet som muligt, og lade fjenden spæne for at nå mit blitz.  Distance er ikke nær så stort et problem for mobile Eldar.

Legionen deployerer terminators og den massive retinue på garrison; Resten klumper sammen om blitz'en, så tæt på mine linjer som muligt.  Jeg holder afstand og går i gang med at skyde rhinos, startende med Vampiren.

Ikke helt nok afstand, dødshjulet ruller frem og blæser en Nightspinner i stykker; Dens knækkede venner søger tilflugt bag nogen høje bygninger...

Mere Chaos triller frem, under beskydning fra Falcons og det andet Nightspinner batteri.

Falcons og Nightwings sammen lægger 2DC skade på hjulet og knækker det.  Det var det mest mobile element i legionen på dette tidspunkt, og trussel #1.

Windriders popper frem fra portalen, og gemmer sig i ruinerne bag den.  Jeg havde ingen intentioner om at gå i clinch med nogen på dette tidspunkt.

Tur 2, det andet mekaniserede retinue har taget position i bygningerne nær portalen; Nightwings angriber og skyder en enkelt rhino og nogen marines.

Vampiren slutter sig til, og skyder to rhinos mere.

Det forreste mekaniserede retinue rykker også frem.  Det er tid til modangreb, inden fjenden når frem til objektiverne. Windriders rykker frem, trækker overwatch og gør klar til at støtte; Derefter engagerer Autarchen og hans retinue på sikker firefight afstand den forreste gruppe marines, med en Decimator interminglet.  Marinerne bliver komplet udryddet, og den knækkede Decimator trækker sig tilbage.

Mit guardian warhost forlader webwayen og tager et par skud mod det tilbageværende retinue, som knækker det. Fjendens venstre flanke er dermed stort set kollapset, bortset fra terminators der passer på det ene objektiv.  Højre flanke er ubeskadiget, men til gengæld så langt væk at jeg kan tillade mig at ignorere dem.

Tur 3, min Avatar dukker frem hvor et evt fremstød fra fjendens højre flanke skulle ankomme.  "Our Gate! Come get Some!"...

Samtidig lander Swooping Hawks oven i fjendens Blitz, hvor et par overlevende Raptors lige er rallyet (i modsætning til Decimatoren og det overlevende mekaniserede retinue). 

Desværre vinder Chaos initiativet denne runde, og nu er der pludslig dødshjul og dæmoner over det hele!

De engagerer Hawks i nærkamp, hvilket fugledrengene ikke er glade for...  De bliver udraderet, med kun en enkelt dæmon tabt hos Chaos...

Længere mod venstre vil et Nightspinner batteri præparere garnisons-terminatorne, der var begyndt at rykke frem.  Uvist hvordan får termi'erne viklet sig så meget ind i monofilament at de næsten alle sammen dør af det; Den ene overlevende trækker sig tilbage til objektivet.

Windriderne suser frem og blaster den sidste terminator væk.  Tur 3 ender 0-0 på goals.

Falcons, Autarch og retinue, plus et Fire Dragon Air Assault har ryddet grundigt op rundt om blitz'en.

Men desværre kan chaos bikers nå tilbage og conteste blitzen, og mine nightwings formår ikke at jage dem væk igen.

På venstre flank rykker den store formation frem og contester gate'n, så jeg ikke kan tage Hold the Line.  Dermed ender tur 4 også 0-0 på goals, og vi går ikke i overtid.  Point tally bliver opgjort til 1630-700 i Eldar favør.

After action tanker:

Det er første gang jeg har gået ind til et slag med den udtrykkelige plan at gå efter et draw på goals og vinde på point; Jeg kunne ikke se hvordan jeg skulle fjerne så meget power armour infanteri at jeg kunne sikre objektiver, men jeg havde til gengæld masser af mobilitet og rækkevidde, så jeg kunne skyde ting væk uden risiko for tab.  Aspects skulle så bruges til at tage et par sikre engagements der kunne fjerne fjender helt (fulde points!), mens Guardian host'en skulle sikre at fjenden ikke løb med T&H objektiverne; Der var noget godt ruin-terræn rundt om dem, som de skrøbelige guardians jo elsker.

Mit angreb på blitz'en i tur tre var rent opportunistisk; hvis det var lykkedes at få initiativet havde der ikke været Dæmoner, og ikke nogen til at engage mine Hawks, og spillet ville så nok være endt dér med 2-0.  Det skulle jo prøves. 
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Fy for den. En sur dag på arbejdet for de knap så sande mariner.

Lidt AA og fly er formentlig en fin ting at have med mod alferne.

@Jonz: Var dine termies bundled med noget der ikke kunne teleporte siden de startede på et objektiv, eller var det en del af planen?

Teleporterende termies kan ellers være en fin ting mod eldars. Jeg husker tydeligt, dengang jeg satte to detch. termies med upgrades ned foran StM-alfernes bilpark i tur et....for bagefter at tabe engagement'et og miste hele banden. Nå ja, planen var jo fin og det kunne have været sjovt.

/Jacob

Jonz

Our own blood for the Blood God!  :-X

Det var op af bakke. Jeg følte fra starten at jeg stod stærkt, og at han ikke kunne gøre så meget. Noget kunne han dog, og det viste sig at jeg kunne gøre mindre - gøglerne har længere arme end Tripple-A banden i MKII Power Armour!  :o

Terminatorerne valgte at garrisonere på hvert sit objective, for at starte på jorden uden BM. Hele min strategi var et forsøg: Dig in, overwach, come get some. Men ak, de løb om hjørner med mig. Min eneste succes var de Hawks jeg rev vingerne af. I det lys er 0-0 er cool. Jeg kunne holde ham på en vis afstand, men det vinder man ikke af.

Nå, en anden gang bliver "mobil" nok mere et tema end "stædig og blødende". Klart et eller andet med AA mod hans snyd. Sidste gang havde jeg dog en mere mobil hær, men der havde han så ikke en aspect assault hær, men en tung Guardian hær, som stod mere fast i modvind. Snyd og tilfældigheder.

Terminators med teleport i Tur 1 kan være spilafgørende. Hvis man taber initiativet taber man spillet, og hvis man vinder, så har man en noget bedre chance, da man kan rive armene af nogle af de mest rablende gøglere. Klart det ikke er dumt at prøve - 50/50 er noget bedre odds end man får på noget andet tidspunkt  ???
/Jonz

- Rigtige mænd leger med 6mm soldater

JacobFrandsen

Først: smider I ikke et link op på Battlereport tråden?

Man kan iøvrigt forbedre sine odds fra 50/50, hvis man 1) venter med at teleporte til turen efter en tur, hvor alferne vandt serveretten eller 2) hvis man spiller sande mariner.

Jeg kan nu altså ikke slippe den tanke, at det må være muligt at prygle alferne med en ground pounder marineliste. Det må være muligt...tænkeboksen venter.

/Jacob

Jonz

Hehe... Link smidt op, Hr. Moderator af nævnte tråd  ::)

Eldar KAN baskes, ingen tvivl. Man skal være mobil, virkelig mene det, og så ikke tabe for mange strategy og initiativ rolls.... Held og lykke med det.

Har som sagt en plan til næste gange, men nu ser vi...

/Jonz

Speaker to Machines

Quote from: Jonz on 20 November, 2012, 11:13:18
Eldar KAN baskes, ingen tvivl. Man skal være mobil, virkelig mene det, og så ikke tabe for mange strategy og initiativ rolls.... Held og lykke med det.

Har som sagt en plan til næste gange, men nu ser vi...

Det lyder som ... en udfordring!  Skal vi sige 5000 point næste gang?  Hvis vi starter en søndag ved 5-6 tiden burde vi kunne nå det...

Quote from: Jonz on 20 November, 2012, 10:30:26
Our own blood for the Blood God!  :-X
Khorne does not care from whence the blood flows...
Stephan Dahl

Jonz

5000 kan godt gøre det, har for 7500 chaos. Hvoraf ikke alt er egnet til at optræde i Cirkus Eldar....  >:(

Et spil startede kl. 12 plejer at være færdig kl. 18-19 stykker. Så tidlig formiddag, så er du også retur til familien i tide til aftensmad og trøstespisning!  8)

Lad der lige gå lidt tid - tror en turneringskamp mod en anden modstander inden vil være godt for nerverne. Nu har jeg som den eneste spillet tre gange (vi skal lige have registreret Sg. Apone) - og tabt tre gange. Who's next?!

/Jonz

JacobFrandsen

Jamen, ellers tager jeg gerne eldarhandsken op. Jeg vil også have prygl.

/Jacob

Speaker to Machines

Quote from: Jonz on 20 November, 2012, 11:55:05
5000 kan godt gøre det, har for 7500 chaos. Hvoraf ikke alt er egnet til at optræde i Cirkus Eldar....  >:(
Alle kan være med i showet, Der er plads til både løver og kristne.

Quote from: Jonz on 20 November, 2012, 11:55:05
vi skal lige have registreret Sg. Apone
Det er sådan set self-service, han klikker bare ind og melder sig til...

Quote from: JacobFrandsen on 20 November, 2012, 12:41:08
Jamen, ellers tager jeg gerne eldarhandsken op.
Lyder godt!  3K? 5K? Mandag 26. sædvanlig tid og sted?

Quote from: JacobFrandsen on 20 November, 2012, 12:41:08
Jeg vil også have prygl.
Um, hvordan er det nu man siger... "har du været en slem dreng? skal du have ... straf?"

Virker det?
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Deal. Mandag 26. november 2012, kl. 20:00. 3000 point. EP. Sneaky eldars med snydegrej vs. heltemodige  marines med bolters.

Special rule "A dying race":
- Selvom du skulle vinde på point eller objektiver vil jeg have vundet alligevel, da eldars på galaktisk skala er i restordre.

/Jacob

Speaker to Machines

Quote from: JacobFrandsen on 20 November, 2012, 15:13:25
Deal. Mandag 26. november 2012, kl. 20:00. 3000 point. EP. Sneaky eldars med snydegrej vs. heltemodige  marines med bolters.
Challenge issued!

- Selvom du skulle vinde på point eller objektiver vil jeg have vundet alligevel, da eldars på galaktisk skala er i restordre.
Hm, så skal vi vist også spille med:
Special rule "Grimdark"
- Ligemeget hvem der vinder, så taber alle, for i den dystre fremtid er der kun krig.
Stephan Dahl

Sg. Apone

- "Ligemeget hvem der vinder, så taber alle, for i den dystre fremtid er der kun krig."
Undtagen os orker... "Wez lovin' a good fight. A'int caring whos getting clubbered"
"Every meal's a banquet. Every paycheck a fortune! Every formation a parade. I LOVE the Corps! "

Speaker to Machines

Forresten, jeg lovede at spørge efter regler for aktivering af formationer der står og feder den i webway'en; Det korte svar er "find ud af det i 5min warmup"... Her er tråden på taccmd.

Det må vi så bare huske at diskutere fremover.  Min holdning er stadig
1) at formationer i webway'en bør kunne tage en normal 'Hold' action hvis de vil, og
2) at portalen først er brugt hvis en formation bevæger sig gennem den, og
3) at man skal bruge en 'Engage' action for at få lov til at gå ind i en fjendtlig ZoC, også når man kommer ud af en portal der er dækket af en sådan ZoC.

Det er langt den simpleste fortolkning, og kræver ingen særlige undtagelser til normale regelmekanikker.
Stephan Dahl

soerenov

He, he, he  ;D

Fantastisk regel. Den vil jeg huske.

Jonz

Quote from: Speaker to Machines on 21 November, 2012, 02:03:34
Forresten, jeg lovede at spørge efter regler for aktivering af formationer der står og feder den i webway'en; Det korte svar er "find ud af det i 5min warmup"...

Tak fordi du tog det op. Jeg har også læst debatten på på Taccom, og løsningen "find ud af det" virker som et brugbart kompromis, nu er ikke er enighed, og ingen klar regel.

Min holdning læner sig dog op af, at man kan aktiverer en portal én gang (vælg en enhed), og bruge dem. Skulle det fejle, så tæller den dog ikke som brugt, og man får en chance mere, med en anden enhed. Men kun hvis man fejler. De kalder det "gamey", og jeg plejer at bruge ordet "cheezy" eller "at fedtspille". For klart det giver en lille fordel som andre formations der ankommer senere ikke har (teleporters og planetfall fra rumskib kan ikke brænde en aktivering af). Dog er portalen begrænset i at man ved hvor de kommer, så det er ikke så voldsomt et move som teleport (men de er heller ikke Sitting Ducks in Terminator Armour (SDITA) indtil de får initiativet).

Når det er aftalt inden, så kan man selvfølgelig gøre lidt for at spille efter det. In hindsight, så havde jeg muligvis haft fordel ved at rykke min meget store marineformation op omkring din portal. Jeg kunne havde omringet den på March, og så var du tvungent til et engage med maksimal antal units engageret. Alternativt vente. Overwach kan man også nå at sætte, hvis de nøler.

Nå, som altid ender bottom line vedr. Eldar med at de kan noget sejt andre ikke kan. What's a few more deaths in a galaxy in flames...

Der er præmie til Jacob hvis han vinder mandag!

/Jonz

JacobFrandsen

Mit bud på et eller andet, som måske ikke vedrører jeres diskussion:

Quote from: Speaker to Machines on 21 November, 2012, 02:03:34
1) at formationer i webway'en bør kunne tage en normal 'Hold' action hvis de vil, og
2) at portalen først er brugt hvis en formation bevæger sig gennem den, og
3) at man skal bruge en 'Engage' action for at få lov til at gå ind i en fjendtlig ZoC, også når man kommer ud af en portal der er dækket af en sådan ZoC.

Ad 1) En hold action er ok, men jeg tror ikke at du kan bruge den til andet end at flytte. Jeg vil ikke mene, at du kan bruge marshall eller hold til at fjerne blastmarkers på en enhed i reserve.

Fra FAQ (om necrons, men det ligner jo).
"If my Phalanx formation fails to activate, can I choose to regroup off-board as opposed to just moving onto the board?
A:No. A formation in reserves may only take actions which involve moving onto the board. If it is prevented from moving onto the board the formation loses its action. A formation that is unable to move onto the board may take no actions at all. Formations in reserve resolve effects that do not involve activation, such as end-of-turn rallies or critical hit resolutions, as normal. Example: A Necron formation tries to Engage through a portal but fails to activate. The enemy formation's Zone of Control covers the gate, preventing the formation from entering the board. The Necron formation would take a blast marker for the failed activation. Since it may not enter the board using the Hold/Move option, it loses the action. The formation may attempt to rally in the end phase."

Ad 2) Reglen er: "No more than one formation may travel through a single portal each turn.". Hvis en enhed ikke har aktiveret, så har den heller ikke gået igennem portalen. En anden enhed kan derfor prøve.

Ad 3) enig.

/Jacob

[edit:] Jeg tror ikke, at vi skal begynde at give tropper i reserve mulighed for at brænde aktiveringer af uden at de kommer på banen. Det vil være mærkeligt, hvis man kan gøre det i en webway, mens man ikke kan med teleport eller transportflyvere.

Jonz

Tak Jacob for en ret nyttig klarificering. Det forklares jo endda ret præcist i den Necron Q&A.

At portalen ikke er brugt før nogen er fysisk gået igennem den, det giver mening som ekstra lille fordel (ved de få gange man failer aktivering, men derudover enig i at det ikke holder at enheder i reserve kan stalle spillet.

/Jonz

Speaker to Machines

Jojo, men så skal der tilføjes en mekanisme til at at vælge ikke at aktivere formationer i webway'en.  De er jo ikke tvunget til at gå på bordet i tur 1.  Det var det jeg mente med at det var simplere regelmekanisk bare at lade dem tage Hold actions.  Jeg synes ikke Necron FAQ'en er særlig klar på det punkt, normalt skal man jo aktivere alle formationer der kan aktivere. 

Vi kan godt spille med at formationer i reserve ikke kan bruge aktiveringer til andet end at rykke på bordet, men så skal vi også være enige om at det er valgfrit at aktivere overhovedet for formationer i webway'en.
Stephan Dahl

JacobFrandsen

Quote from: Speaker to Machines on 21 November, 2012, 11:31:43
Jojo, men så skal der tilføjes en mekanisme til at at vælge ikke at aktivere formationer i webway'en.  De er jo ikke tvunget til at gå på bordet i tur 1.  Det var det jeg mente med at det var simplere regelmekanisk bare at lade dem tage Hold actions.  Jeg synes ikke Necron FAQ'en er særlig klar på det punkt, normalt skal man jo aktivere alle formationer der kan aktivere. 

Vi kan godt spille med at formationer i reserve ikke kan bruge aktiveringer til andet end at rykke på bordet, men så skal vi også være enige om at det er valgfrit at aktivere overhovedet for formationer i webway'en.

"A formation in reserves may only take actions which involve moving onto the board". Hvis man tager en hold action for at pille næse, så involverer det vel ikke "moving onto the board"?

Vi kan i så fald bare springe dem over. Lidt a'la når vi vælger at vente med teleports til en anden tur (jeg er klar over, at det foregår på et andet tidspunkt i sekvensen).

/Jacob

TF Riley

Debatten rejser også et andet spørgsmål. Hvis man har en farseer i reserve, skal han jo stadig hidkalde avataren før alle aktiveringer og derved afsløres at man pønser på noget, plus modstanderen kan nå hen og ZoC'e gaten, før guardian hostet kommer ud.

Det giver nogle begrænsninger i forhold til overraskelsesmomentet, som vel egentlig er tanken bag en gate?

JacobFrandsen

Er det ikke iøvrigt sådan vi altid har spillet det?? Jeg kan ikke huske, at jeg nogen sinde har set en eldarenhed i portalen, som har slået aktiveringsrul inden den skulle på banen.

/Jacob

TF Riley

Der står explicit, at en Avatar skal hidkaldes før første aktivering. Det er bare rimelig afslørende, hvis hans farseer står i warp space og tripper.

QuoteJeg kan ikke huske, at jeg nogen sinde har set en eldarenhed i portalen, som har slået aktiveringsrul inden den skulle på banen.

Er det ikke en fejl? Et guardian host skal vel slå for aktivering. Men jeg kan huske forkert, det er lang tid siden, jeg har spillet.

JacobFrandsen

Quote from: JacobFrandsen on 21 November, 2012, 11:45:41
Er det ikke iøvrigt sådan vi altid har spillet det?? Jeg kan ikke huske, at jeg nogen sinde har set en eldarenhed i portalen, som har slået aktiveringsrul inden den skulle på banen.

/Jacob

Ups. Jeg blev overhalet af dit spørgsmål, Thomas. Min kommentar var til spørgsmålet om hold i reserve.

/Jacob

Jonz

Der skal være en Farsser på_bordet når man tilkalder Avatar, og det sker i starten af turen, sammen med Teleport.

Mekanismen til IKKE at vælge formationer i portalen er i øvrigt, at man skiftes indtil der ganske enkelt ikke er flere valg end at hente nogen i portalen, på hvilket tidspunkt man så må sige "de venter til næste tur" og så er man færdig for den runde. Helt enkelt, og helt i tråd med alle andre regler og mekanismer.
/Jonz

Speaker to Machines

Quote from: Jonz on 21 November, 2012, 12:52:17
Der skal være en Farsser på_bordet når man tilkalder Avatar, og det sker i starten af turen, sammen med Teleport.
Enig. Avataren dukker også op inden for 15cm af Farseeren, og hvis Farseeren ikke er på bordet er der ikke rigtig noget sted at stille Avataren.

Quote from: Jonz on 21 November, 2012, 12:52:17
Mekanismen til IKKE at vælge formationer i portalen er i øvrigt, at man skiftes indtil der ganske enkelt ikke er flere valg end at hente nogen i portalen, på hvilket tidspunkt man så må sige "de venter til næste tur" og så er man færdig for den runde. Helt enkelt, og helt i tråd med alle andre regler og mekanismer.

Ikke helt - fra reglerne 1.6:
The player going first then carries out an action with one formation, and then their opponent does likewise, and so on until all formations have taken an action.
Man må generelt ikke sige "de venter" til en formation der kan gøre noget. 

Jeg er helt med på at gøre det til "sådan vi gør" for webway reserver, men det er altså en særregel.
Stephan Dahl