News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

40k-turneringer i DK

Started by Ni, 18 July, 2013, 17:45:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tore Bolhøj

Jeg kan godt lide idéen med en pulje for dem der slet ikke er powergamere. Selv falder jeg nok et sted i midten, jeg vil have underholdende spil men jeg vil også gerne vinde en gang imellem. Men sejrene er sekundært for mig... jeg ville ikke nyde at vinde hvis jeg spillede en dødkedelig hærliste. Jeg kan generelt godt lide når odd'sene er imod mig. Jeg har det på samme måde når jeg spiller computerspil, det skal helst være psykosvært.
"There is no right or wrong in our profession. The present changes the past from moment to moment. Only pray for the future to vindicate your actions."

— Litany of the Adepts, Canticle of the Administrator

Ni

Det burde være muligt at lave en slags seedningslag til første runde, du risikerer dog der stadig som vindende begynder at rende ind i de erfarne efter kamp 1. Helt separate turneringer tror jeg er en dårlig ide.
TourneyKeeper.net - hjulpet spillere med at holde styr på deres lort siden 2013

Waaargh

Ja. Mine turneringserfaring viser at de første runder bliver brugt til seeding, og derefter kommer man tættere på modspillere af sit eget niveau. Den eneste løsning er er spille mange runder... eller lave en rangliste som i Fantasy, og selv dér vil det jo ikke være garanti for helt lige kampe.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Landbooster

Hvad med pulje system som man kender det fra holdsport? Løber turneringen over en hel weekend, kunne første dagen gå med 3 pulje kampe hvor man spiller mod spillere af alle niveauer. Vinder man sin pulje, spiller man mod andre puljevindere om søndagen for at spille om den generelle sejr.
Slutter man på sekundær placering i sin pulje, spiller man om søndagen mod andre der har fået samme placering i andre puljer.
Jeg tænker at en pulje består af 4 spillere hvor en er en af de topseedede og de 3 andre repræsenterer resten (om der skal yderligere seedning til kan diskuteres eller testes)

Det er et lidt anderledes format, hvor den topseedede måske er favorit i puljen, men tvinges til at spille godt for at leve op til det og vinde puljen, hvor de andre både har nogle jævnbyrdige kampe samt muligheden for at prøve krafter med en af topspillerne.

Lørdag: 8 puljer af 4 spillere hver (32 spillere i alt) Vinderne går i finalrunden om søndagen og resten spiller placeringskampe om søndagen.
Søndag :
Finale runden. 8 puljevindere i 4 kvartfinaler, vinderne går i semifinale, resten spiller placering om 5. til 8. pladsen.
4 kvartfinale vindere fordelt på 2 semifinaler, vinderne går i finalen, taberne spiller om 3. - 4 pladsen. (Denne struktur bruges også for dem der spiller om 5. til 8. pladsen)

Strukturen for for finalerunden bruges også til de sekundære placeringer: alle 2´ere i puljerne spiller om 9 til 16, alle 3´ere 17 til 24 og alle 4´ere om 25 til 32.

Det giver 6 kampe hen over weekenden.

SørenB

Man kunne sagtens lave den slags seeding system. Der findes flere programmer på nettet, som er lige ti lat downloade, og som ordner det hele for dig ved at udregne tiebreakers osv. På den måde kommer de mest vindende spillere til at spille mod hinanden i efterfølgende runder.

Personligt kan jeg også godt lide at gå til stålet når jeg spiller da jeg gerne vil både stille med den hær, som passer til min spillestil samt have modstand.

Dermed ikke sagt at en jeg ikke nyder en malet hær - jeg er helt med på idéen om en slags malekrav. Jeg er dog imod "bløde" point som f.eks. bonus for bedst malede hær, fluffpoint o.lign., da det kan rykke balancen så meget at den person, som vinder, rent faktisk ikke vinder alligevel fordi vedkommende ikke har brugt flere hundrede timer/ikke er lige så talentfuld som nogle af de andre når det kommer til at male. Det samme gør sig gældende hvis vedkommende ikke lige har læst al fluff fra codex og regelbøger, men i stedet har brugt sin hobbytid på at spille.
Det bør efter min mening belønnes mere at man opnår formålet med turneringen - nemlig at nå en topplacering i en turnering, der drejer sig om kompetitivt strategispil.
Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist.

GuitaRasmus

Quote from: SørenB on 26 July, 2013, 12:49:23

Det bør efter min mening belønnes mere at man opnår formålet med turneringen - nemlig at nå en topplacering i en turnering, der drejer sig om kompetitivt strategispil.

Det er bare, som jeg har skrevet tidligere, ikke nødvendigvis et korrekt præmis, at 40k er et "kompetetivt strategispil." Korrekt, det er et strategispil, men selv GW har sagt hundredevis af gange at 40k ikke er særligt velegnet til at være kompetetivt. Der er for mange faktorer der spiller ind - at man spiller på et bræt uden felter, mangel på balance, etc. Man KAN da godt spille det kompetetivt, det er bare ikke særligt velegnet til det. Og derfor forstår jeg ikke at man ikke, hvis man ønsker et topkompetetivt, balanceret og gennemtestet gennem 4000 år spil, spiller skak.

For mig (med tryk på MIG) er 40k den fedeste science fiction setting jeg kender til. Fluffet, flotte hære og storytelling er i højsædet. Skide være med hvem der vinder, hvis man har haft en spændende kamp, hvor der bliver fortalt en fed historie. Det er fint med mig at nogen går mere op i spillet og at vinde - men jeg synes det er et forkert fokus at man kan vinde en 40k turnering alene på spillet, uanfægtet om man spiller med grå plastic og er af den overbevisning at "Necrons er dem der fra Terminator-filmene". Jeg siger ikke at man skal male sin hær til Golden Demon standard, eller kunne remse samtlige necrondynastier op på kommanda, men der må godt være et absolut minimum af baggrund og malescore. Derfor synes jeg bløde scorer er helt fint. :) 

Belial

Kunne man ikke forestille sig, at grunden til turneringsdøden i DK hænger nøje sammen med, at de gamle arrangører simpelthen ikke har tid/lyst mere?

Waaargh

@Landbooster, dit forslag virker udemærket. Det første som falder mig ind er at det kræver præcis 32 spillere, og 4 spillere i hver pulje (vi kan også sige X og Y). Til de turneringer jeg har deltaget i har en stand-in altid været påkrævet da akut opståede problemer for et par spillere som oftest forhindrer nogen i at dukke op. Der kan altså  med stor sandsynlighed opstå situationer hvor X og Y ikke bliver opfyldt. Til disse turneringer er alle blevet pairet tilfældigt med hinanden i første runde, og det har ikke været i problem med frafald, da man blot bliver matched lidt nedaf ved huller i deltagerlisten og stand-in bliver sat op mod den lavest placerede spiller ved ulige antal. Ved første gennemsyn ser puljesystemet sårbart ud ved frafald.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

SørenB

Quote from: GuitaRasmus on 26 July, 2013, 13:09:09
Længere quote. ;)

Jeg er også enig med dig langt hen ad vejen. Mht. f.eks. det kompetitive nævnte jeg også at det var min egen mening, ganske som du synes at fluff og storytelling betyder mest for dig.
Jeg tænker dog at de fleste har det ok med begge dele, det er bare forskelligt hvor meget det fylder.
Som jeg ser det (det er i hvert fald min eget synspunkt), så spiller folk hellere 40k end skak fordi settingen, figurerne og det "bløde" for dem er så fedt som det (i min optik) nu engang er.
At nogle så giver den mere gas end andre er jo et spørgsmål om indgangvinklen til spillet.
Jeg kunne sagtens forestille mig at man kunne fortsætte med 2 typer turneringer - en hvor vægten lægges på fluff og storytelling og en anden hvor der er no holds barred.
Der ville sikkert kunne afholdes flere af begge, der skal bare være nogle kræfter bag, som gider tage teten og starte det op.
Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist.

Troels S

Problemet med tilbud målrettet "yderlighederne" ligger i det relativt lille 40k miljø vi desværre har i DK efterhånden. En turnering som EC sidder lige i skabet for mig (pudsigt når jeg har været med til at arrangere den et par gange) men synes det er drøn ærgerligt, hvis det er den eneste jeg kan spille hvis andre tilbud er for langt fra det jeg bryder mig om.

Det er derfor jeg synes det er tiltalende at Hr. Bræmer undersøger stemningen i miljøet og måske stabler noget på benene som henvender sig bredere end både EC og ETC kval.

Mvh
Troels
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Safran

Efterhånden har jeg spillet med i del turneringer gennem mit dukke hobby live, har faktisk kun haft positive oplevelser.

Jeg sætter stor pris på de gode folk der bruger deres fri tid på at stable dem på benene, er lidt trist der ikke er flere for tiden, men ved også det nok er lysten der er mistet lidt for dem der plejer at lave dem.

Vi er også nogle gutter der savner nogle road trips til jylland her fra kbh af, good times:-)

Saf
Andreas Lykke Rasmussen
40k -  space wolf, chaos (wordbearers) og deamons, daemonkin
Bloodbowl - nurgle, chaos dwarf

Ni

Jeg er glad for at se at der er stor begejstring og i vil helt sikkert høre mere når vi er færdige med ETC. Som jeg ser det skal turneringen dække:

• Alle skal kunne være med, det tolker jeg som at det skal undersøges at lave en slags seedningslag og et rimeligt blødt AS. Jeg vil også se om vi kan lave en slags mentorordning for dem der vil være interesseret i dette - det skal klart være på frivillig basis.
  • Det skal være med malede hære.
  • Der skal være belønning til fede hære.
  • Det kommer til at blive afholdt i nærheden af Aarhus.
  • 50 spillere vil være målet.
TourneyKeeper.net - hjulpet spillere med at holde styr på deres lort siden 2013

Waaargh

Tjek, bortset fra Århus ;)

vejby

Quote from: Ni on 27 July, 2013, 13:12:18
Jeg er glad for at se at der er stor begejstring og i vil helt sikkert høre mere når vi er færdige med ETC. Som jeg ser det skal turneringen dække:

• Alle skal kunne være med, det tolker jeg som at det skal undersøges at lave en slags seedningslag og et rimeligt blødt AS. Jeg vil også se om vi kan lave en slags mentorordning for dem der vil være interesseret i dette - det skal klart være på frivillig basis.

Pyyh, ambitiøst! Men hatten af for jer, hvem det så end bliver, hvis det lykkes.
Maling 2023: 28/41 modeller

Tun

Mon ikke, vi kan klare det :)

Mads R

Lyder skidegodt.

Drachmann

Lyder perfekt..
Drachmanns Dabblings:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=826.0

Dejlig Vanvid...

Ziechyel

Den markerede tekst er der vist meget delte meninger om... Nu har jeg ikke talt "stemmer, men det lyder som om at det er et fåtal som mener at "Awesomeness" skal have indflydelse på hvem der vinder turneringen. Hvis det ellers er det, som du mener  ;D
Tradeprofil
A Munchkins Journal
"NAS - Den hårdeste AS til dato!"

Drachmann

Personligt ville jeg også mene at en turnering skal belønne dygtige spillere, men syntes gerne der måtte være en "best painted/converted" pris eller noget tilsvarende..
Drachmanns Dabblings:
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=826.0

Dejlig Vanvid...

Originatis

Hvis seedningslag, blødt AS og mentorordning er med for at få nye folk til turneringerne, så burde der måske uddeles spørgeskemaer til de fremmødte, så man kan få indblik i om der overhovedet kommer nogle nye, eller det bare er "the usual suspects", der møder op.

Personligt tror jeg, at fuldt malede hære og bonus til flotte malede hære (og straf til grimme, hvis det er det der menes) vil få flere nye til at blive væk end at seedningslag osv. trækker flere til. Men jeg håber da det modsatte. Under alle omstændigheder kan der kun klappes i hænderne over initiativet. Håber det går godt.

Troels S

Synes det er drønærgeligt, hvis det bliver ophøjet til sandhed, at malekrav skræmmer nye spillere væk fra turneringsscenen. Tror det er meget individuelt, hvad der afholder folk fra at deltage i turneringer.

Personligt var det udsigten til at spille mod flot malede hære styret af nye modstandere, der fik mig ind på turneringsscenen.

Så tror vi skal passe på med at lave generelle konklusioner for "den ukendte skare af potentielle turneringsspillere" og nøjes med at give udtryk for egne bevæggrunde.

Mvh
Troels 

wormheart

Quote from: Troels S on 06 August, 2013, 14:01:20
Synes det er drønærgeligt, hvis det bliver ophøjet til sandhed, at malekrav skræmmer nye spillere væk fra turneringsscenen. Tror det er meget individuelt, hvad der afholder folk fra at deltage i turneringer.

Tja, efter at have spillet warhammer siden 3rd edition og 40K siden 4th, så jeg har indtil nu kun været til en enkelt Giant Fanatic + en Viking Con.

Begge dele gode oplevelser, men klart mest imødekommende på Viking COn.

Ud over tidsmangel er den største forhindring for at deltage mere netop malekravet.

Jeg har endda stemt ja til malekrav til store turneringer på den anden debat, men hvis det også gælder de mindre turneringer, jamen så kommer folk som mig bare ikke til at deltage.

Jeg hader at male. Det er en pligt, det er svært og det tager lang, lang tid at få en unit færdigt. Hvis jeg skal bruge oceaner af tid på at male en hær, en formue på at rejse igennem landet og arrangere familiefri i en weekend, kun for at de andre deltagere ser skævt til hæren eller øffer i krogene fordi den ikke er flot nok, så kan de ligeså godt sætte mig på sidstepladsen med det samme og jeg kan tage hjem og lave noget sjovere.

Jeg VED at de fleste af de aktive herinde brænder for at male, men vi er en del hvor spillet står i højsædet. At man skal belønnes i selve turneringen for at male godt, men at det ikke betyder noget hvor fluffet en hær der står på bordet, favoriserer bare en enkelt fraktion.

Specielt hvis man gerne vil have flere nye med bør man måske lytte til hvorfor de ikke kommer.

Jeg maler bedre end den grimme marine, der blev vist billeder af. Men ikke meget, og de, der rent faktisk maler sådan skal åbenbart ikke dukke op.

Jeg brænder for historien i spillet - rollespilselementet - og sjovt konverterede hære. God stemning, sjove episoder og alt det hobbygejl, men maledelen er belastende.

Derfor køber jeg så mange figurer som muligt brugt, så jeg ikke selv skal slave over dem.

Det er ikke ment som et surt opstød, men hvis man undrer sig over de få deltagere og i samme tråd peger fingre af de dårlige malere, så får nye (eller gamle) sgu' ikke så stor lyst til at komme ind på scenen.

Min necronhær til Giant Fanatic var spraypainted med en sølvfarve fra vaskemaskiner og derefter var der malet detaljer på. Jeg skal se om jeg kan finde nogle billeder.
Ingen brokkede sig, men min ene modspiller var ved at få disket nogle af sine egne figurer (en tilskuer klagede), hvilket tydeligvis ødelagde weekenden for ham og stemningen i vores spil, der indtil da var fin.

TILFØJET: Jeg finder det fuldstændig absurd at få vores spil ødelagt fordi en anden havde klaget. Vi hyggede os begge to indtil da, og jeg tror min modspiller valgte at blive væk dagen efter - hvilket i hvert fald ødelagde de to spil han skulle have spillet.

:-\

WormHeart
"Blood is really warm, it's like drinking hot chocolate but with more screaming."

Troels S

Quote from: wormheart on 06 August, 2013, 14:40:11
Quote from: Troels S on 06 August, 2013, 14:01:20

Specielt hvis man gerne vil have flere nye med bør man måske lytte til hvorfor de ikke kommer.

Jeg maler bedre end den grimme marine, der blev vist billeder af. Men ikke meget, og de, der rent faktisk maler sådan skal åbenbart ikke dukke op.

WormHeart

Det er netop denne konklusion jeg opponerer mod - at det er malekrav der afholder folk fra at deltage! Det er og bliver rent gætværk at det er dette der afholde folk fra at deltage i turneringer.

Mvh
Troels

wormheart

Eh - nu skriver jeg jo direkte at det afholder MIG fra at deltage - og jeg er jo så en af dem der ikke deltager.

Mit gæt er at det er mindre selve malekravet som attituden over for ringere malere, der af afgørende. Min modspiller fra GF har nok ikke været til flere turneringer - men det kan jeg selvfølgelig ikke vide.

Hvis man efterspørger flere deltagere til turneringerne, så skulle man måske spørge de Powerfistere der dyrker hobbien, men ikke deltager i turneringerne, hvorfor de bliver hjemme?

:P

WormHeart
"Blood is really warm, it's like drinking hot chocolate but with more screaming."

MaRV

Flot fik sgu lige postet i den forkerte turneringstråd (har selv flyttet til turnerings/malings tråden)  ::)