News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

tema hjælp

Started by kagemanden, 25 August, 2013, 22:12:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zKoTTe

Tusind tak kristoffer, det sætter jeg stor pris på :)

QuoteJeg er for "kunstnerisk frihed" men dukke-leg er ikke kunst...

Hvis man nu har evnerne til at udtrykke sig gennem dukke-leg, så er det vel på sin vis kunst.

Hvorfor er det så forkert at lave noget anderledes og kontroversielt? Hvis man vitterligt har inspirationen og evnerne til at lave noget helt vildt fedt og måske provokerende, hvorfor så ikke gøre det? Det der med at tage hensyn til alle de 5 mennesker i verdenen der bliver stødt af alting er da nok den værste begrænsning man kan sætte sig selv.

Det jeg finder aller mest underholdende ved denne debat er at vi er en bunke kreative nørder, der pludselig ikke kan håndtere hverken pikke/patter eller nazister.

Morten Juel Søndergaard

King_Cuttuk

Fedt at et spg til hvilken tema en hær skal have har udviklet sig til tale om pik, patter og nazister.

Skal vi ikke lade den ligge her og være enige om at vi ikke er enige.

No hard feelings, tror bare den er lidt for meget off topic.

zKoTTe

Jeg syntes netop at denne debat er vigtig, mit sidste citat var mest af alt ment som en observation af denne tråd og ikke en de-rail over i pikke/patter og nazister :)

Dette er den mest interessante debat længe og det ville være synd at stoppe den her :)

Men jo der er meget uenighed, men det har da aldrig stoppet en god diskussion.

Jeg vil stadig mægtig gerne hører fra diverse turnerings arrangører hvad de føler om dette emne, det må jo siges at være det mest relevante svar man kan få.
Morten Juel Søndergaard

princelarming

@King_Cuttuk:
Vi kunne også lade debatten køre, hvis der er nogen der har interesse i det... Det originale spørgsmål er blevet besvaret et par gange...

@zKoTTe:
Det er ikke forkert at lave noget anderledes og/eller kontroversielt - det er bare ubetænksomt at gøre det uden en bedre grund end fordi jeg kan

Ethvert udtryk som man som menneske laver, burde afvejes i forhold til hvem modtagerne er/kan tænkes at være... En verbal racistisk joke har en rimeligt kort levetid, og man har mulighed for at kontrollere modtagerne (mere eller mindre), mens eksempelvis en Nazi-hær er mere permanent, og dermed har større potentiale for at støde en eller anden på sin vej fra skabelse til skraldespand...

Afvejningen ser jeg ikke så meget som en Begrænsning af min frihed som et fornuftigt hensyn til andre mennesker. Hvordan afvejningen sker, er dog - ligesom så meget andet her i livet - meget individuelt...

Inspiration og evner er ikke grunde, men muligheder... Man skal ikke gøre ting, fordi man kan, eller fordi man fik idéen - der skulle gerne være et eller andet empatisk filter mellem disse ting, og faktisk handling - ellers ville verden (og vores interaktion i den) være for impuls-styret...
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

King_Cuttuk

Jeg sagde ikke det ikke var en vigtig diskussion.

Diskussionen bliver aldrig "færdig", så jeg tænkte vi kan lige så godt tage den over i off topic eller general i stedet for her i malerdebatten. Jeg har intet imod diskussionen, men er måske bare det forkerte sted. Jeg er ikke admin så jeg hverken kan eller vil tvinge nogen til at stoppe, det var bare et forslag, jeg har jo selv deltaget i diskussionen.

zKoTTe

Men hvor er disse folk som ikke kan tåle dem?

Jeg har aldrig mødt en eneste person der har følt sig stødt over et eneste af mine projekter, foruden at der var nogle sarte briter der brokkede sig over en af mine tråde på warhammerforum.org i tidernes morgen.

Jeg syntes det er virkelig uhensigtsmæssigt at sætte sin standard efter en stråmand som du højst sandsynlig aldrig kommer til at møde.

QuoteAfvejningen ser jeg ikke så meget som en Begrænsning af min frihed som et fornuftigt hensyn til andre mennesker. Hvordan afvejningen sker, er dog - ligesom så meget andet her i livet - meget individuelt...

Hvis de personer der ikke kan tåle en dukke malet op som Hitler, så er det da dem og ikke mig den er gal med. Man skal tage hensyn til sine medmennesker, men der er altså grænser for galskaben.

QuoteDet er ikke forkert at lave noget anderledes og/eller kontroversielt - det er bare ubetænksom at gøre det uden en bedre grund end fordi jeg kan

Hvorfor er det ubetænksomt, hvis jeg har en fed ide til et grænseoverskridende projekt, så er selvcencur da nok den værste indgangsvinkel uanset hvad man laver?

(han holder en død baby)
Morten Juel Søndergaard

Lasse

Nå, men hvis vi skal tilbage til emnet, så er et nemt tema at male dem i en anden farve - Personligt kan jeg godt li´ at male dem røde :)
Du kunne måske lave en O&G-dæmon hær, hvor savage orcs kunne blandes med nurgle bits. Black orcs med khorne bits og goblins kunne inspireres af tzeentch.
Trolde kunne nurglificeres til at gå som beasts osv.

.. og så lavabaser over hele striben - det er klart :)

Alternativt frost tema: Blå orcs på snebaser med brun pels og køller og blå goblins med røde næser :)
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

kagemanden

Når ja jeg burde ha haft skrevet det her før, gider ikke caos tænkt tema (er træt af at male caos) eller noget sødt som my little pony tema, men et fedt og ondt tema.

Men dit sne tema har jeg selv tænkt over og så lave en sneman som unit fellow tror det staves  ???.

kagemanden

Prøv lige og vent i teorien er det et godt sted til denne debat som jeg på en måde startede da denne side jo er male debat så.
Så det er jo et godt sted at debatere om man skal male de forskellige ting vi har gennem gået her på boardet.

King_Cuttuk

Quote from: kagemanden on 30 August, 2013, 17:56:43
Prøv lige og vent i teorien er det et godt sted til denne debat som jeg på en måde startede da denne side jo er male debat så.
Så det er jo et godt sted at debatere om man skal male de forskellige ting vi har gennem gået her på boardet.

Jeg vil mene dette topic handler mere om spørgsmål om æstetik, moral og solidaritet end hvilke farver man maler sine figurer i. Men det er dit topic så du bestemmer.

zKoTTe

Jeg har nu fået æren af at lave prototyperne til Kagemandens hær, så stay tuned og vær klar med brokkeriet :D
Morten Juel Søndergaard

King_Cuttuk

Der kommer ikke noget brok herfra, det skal nok blive godt!

zKoTTe

Morten Juel Søndergaard

chrjensen

Denne tråd er et klassisk eksempel på Godwin's lov
Selvom man er diagnosticeret paranoid skitzofren, kan man stadig godt være forfulgt!

Min blog

zKoTTe

Ja på en måde, men nu startede debatten jo mere eller mindre med KKKazis og endte ud i en debat om kunstnerisk frihed, vi så at sige de-railed fra nazisterne :)
Morten Juel Søndergaard

Jones

Quote from: princelarming on 30 August, 2013, 13:11:10
Jeg er for "kunstnerisk frihed" men dukke-leg er ikke kunst...

JEg er enig.

Stop nu det pis med nazi-tema... ja, WW2 er længe slut, men ideologien omkring nazisme trives stadig... en let infantil hobby som bliver sovset ind i et racistisk tema vil være smagløst.

Ja, jeg bliver provokeret. Nok mere af dumheden end det egentlige projekt. Bøde babyer, flænsede sæler stort set alt...bring it on, men spar os for den der piveskids-tone i "krænket frihed.. jeg laver jo kunst".
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

kagemanden

Jonas du har jo en pisse god pointe i det der.
+1

Tordenskjold

Quote from: Jones on 01 September, 2013, 16:04:28
Quote from: princelarming on 30 August, 2013, 13:11:10
Jeg er for "kunstnerisk frihed" men dukke-leg er ikke kunst...

JEg er enig.

Stop nu det pis med nazi-tema... ja, WW2 er længe slut, men ideologien omkring nazisme trives stadig... en let infantil hobby som bliver sovset ind i et racistisk tema vil være smagløst.

Ja, jeg bliver provokeret. Nok mere af dumheden end det egentlige projekt. Bøde babyer, flænsede sæler stort set alt...bring it on, men spar os for den der piveskids-tone i "krænket frihed.. jeg laver jo kunst".

Sjovt, jeg bliver meget mere provokeret af døde baby jokes end af nazi jokes. Hvad skal gøres ulovligt at diskutere på powerfist, død baby eller nazi tema? Begge dele? Alt, for at undgå at nogen af os potentielt bliver stødt?

Jeg er sådan set enig i at et nazi tema er smagløst HVIS MAN VIRKELIG TROR PÅ DET. Hvis du vitterligt er nazist og ønsker at propagandere for den ariske races overlegenhed gennem din warhammer hær så ville jeg finde det ganske forkasteligt. At lave en hær med nazi tema for at provokere, for sjov eller fordi du syntes de nazistiske uniformer bare var seje er fint med mig. Hvad er kunst? Før nogen begyndte at lave impressionistiske malerier (og noget tid efter) var der ikke nogen der ville have defineret impressionisme som kunst. Alligevel er impressionisterne i dag anerkendt som en af de vigtigste milepæle i kunsthistorien. Van Gogh lavede kun sine malerier for sig selv, ingen gad købe dem i hans samtid. Sammeligningen er selvfælgelig sat lidt på spidsen. Jeg ved ikke om en original Zkotte-figur vil være millioner værd om 100 år hvis Zkotte beslutter sig for at skære sit øre af i en absinthrus. Dog vil jeg mene at hvad der defineres som kunst er et individuelt spørgsmål. Hvad der er rigtig, succesfuld kunst er et lige så individuelt spørgsmål.

kagemanden

Hvis man egentlig tænker over denne debat, så er den jo lam da det er dukke leg for voksne.

Kexplosion

Quote from: kagemanden on 02 September, 2013, 11:16:35
Hvis man egentlig tænker over denne debat, så er den jo lam da det er dukke leg for voksne.

Jeg mener ikke, at der der altid er tale om dukkeleg for voksne. Var det dét tilfældet, ville folk være mere ligeglade med om man rent faktisk brugte figurer eller nullermænd til at spille med og hvad farve de havde. I det tilfælde ville man i langt højere grad bruge brikkerne "as is" som ved konventionelle brætspil.

Alligevel gider langt de fleste hobbyister bruge tid og energi på at gøre noget ud af deres modeller, selvom det ikke betyder en fløjtende fis for "legen", når det kommer til stykket, når man bare kan forestille sig det grå plastik rødt eller grønt eller whatever.

I forhold til miniaturehobbyen som generel kreativ aktivitet, er der er tale om brugen af et medie, som tillader at man skaber en fortælling i form og farve på samme måde som bøger og grafiske noveller er det - de fleste fortæller deres "historie" ved at rulle terninger og skubbe modeller, men der er også nogle som fortæller historier i kraft af figurerne, hvor spillet faktisk er sekundært til den kreative aktivitet.

Derfor fortæller ens tema også en historie i kraft af dens kreative virkemidler, både om hæren selv i en form for selvkontekstuel reference til universet modellerne befinder sig i, men temaet fortæller også om "kunsteren" bag temaet gennem meta-referencer til kunsteren/ejermandens egen baggrund.

Så selvom det "bare" er dukkeleg, er det ikke mindre seriøst end f.eks. at følge med i fodbold-ligaer, bygge carporte der ikke ligner lort og hvad man ellers kan bruge sin kreative fritid til.  :P
"... brændende Broodlord til dit face!" - Stefan Dahl

The Internet - because asking idiots far away for advice is better than asking those close by.

Se mine seneste miniaturer i mit Photobucket album!

zKoTTe

Så fik jeg gobboerne hjem, jeg har lavet en lille guide og hvis dette fanger jeres opmærksomhed, så har jeg i tankerne at starte en blog hvor temaet er hjælp til andres temaer. Der vil for første gang være guides og dets lige.

Gobboerne.

Udstyret.

Klipningen.

Skulpteringen.

+

=

Ild - Det er første gang at jeg forsøger og bruge Kyte's ild opskrift, så denne omgang ligner lort og generelt så slap jeg ikke særligt heldigt afsted med denne dukke, håber at malejobbet vil redde ham en smule.

Alt dette har taget mig 20min.

Imorgen vil jeg vise malejobbet.
Morten Juel Søndergaard

Tore Bolhøj

Hvabbehar? En gobbo der heiler med venstre arm? Den slags røg man til østfronten for!
"There is no right or wrong in our profession. The present changes the past from moment to moment. Only pray for the future to vindicate your actions."

— Litany of the Adepts, Canticle of the Administrator

kagemanden

Ham med spyd minder lidt om julemanden  ;D

zKoTTe

Jamen han hilser bare!
Morten Juel Søndergaard

King_Cuttuk

Bliver det et kombineret kkk feat nazi gobbos tema? :D