News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

ETC FAQ Reveiw

Started by Ghostdog, 17 June, 2014, 12:26:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghostdog

Quote from: Allu on 16 June, 2014, 16:32:52
http://teambelgium.eu/2014_ETC_7thedition_FAQ_CLARIFICATIONS_V1.1.pdf
It is still quite unfinished, but it's pretty OK.

1. A psyker unit is every unit that has a mastery level. A unit like this is always counted seperately for the
purpose of manifesting psychic powers and all rules involved.
Hvordan skal den forståes?

2. Psykers embarked on chariots can only cast Witchfire powers.
Charriots, er ikke længere Dedicated Transport.
De 2 modeller der er Psykers (Slaanesh & Tzeentch) og kan tage en Charriot, har fået fjernet deres "Transport capacity" via GW FAQ

5. Any Psyker can cast a number of spells corresponding to his mastery level (so mastery level 4 psyker can
cast 4 spells), but never the same power twice.
Er det en house rule, for det står der ikke noget om i reglerne.

6. Conjured units can deepstrike within 12" of the summoner even when they would be considered Allies of
the "Come The Apocalypse" type.
Interessant. Men lidt Hmmm.

15. A vehicle with the psychic pilot rule that suffers a perils of the warp (1) result and fails its leadership is
considered to have suffered an "explodes" result. Follow all the rules regarding passengers in the case of
the psychic pilot also being a transport vehicle.
På en 1'er er modellen "Removed as Casualties", altså bliver modellen bare fjernet sammen med indhold.

4. A template or blast shooting attack with Skyfire can hit a Swooping FMC. If the blast would scatter on a
ground unit, models on the ground under the template are hit normally as well..
Her er der 2 ting, jeg mener der konflikter.
1) Hvis man har skyfire, kan man kun Snap Shoot imod units på jord. den er sådan lidt bobbob.
2) På side 33 står der, at en Special rule, skal tydeligt state a den på virker Snap Shots og det gør Skyfire ikke.
Man snap shooter altså bare på almindelig BS, og kan derfor ikke ramme FMC

1. An Independent Character with the Infiltrate special rule does not confer the ability to a unit it/he/she
joins prior to deploying the unit.
Infiltrate, har en tydlig specificering af der kun skal være en model, så får hele unit'en den regel, IC'en giver altså den vidre.

3. Black Mace toughness tests are to be taken at the end of the assault phase.
I Codex'et står "Immediately" på dem der har taget wound heraf, og alle andre i slutningen af Phase'en.
Så hvis en multible wound Character tager et wound og Look Out'er resten, og en anden multible wound model tager et wound, skal de begge tage en test øjeblikkelig og resten af unit'en skal tage testen i slutningen.

2. Two Independent Characters with different Marks of Chaos can both join the same
unmarked unit.
Nej, når den første IC har joinet så er der et mark i den unit, da de så tæller som en unit, og så kan man ikke joine et andet mark ind, i følge Codex'et.

2. A Hemlock Wraithfighter can never benefit from Psychic Focus and will only know Terrify as a result.
Det mener jeg er i strid med reglerne, uanset om en Power er autogenererede eller rullet for, bliver den stadig genereret fra en Discipline og vil derfor være subjekt til Psychic Focus.

10. A Necron character that dies in a challenge and passes their Reanimation protocols roll remains
locked in the challenge.
Ikke hvis det er en single Character.

4. Imotekh's lightning bolt hits allow cover saves from wargear, area terrain or moving flat out with a
skimmer. A Chronometron can apply to any dice rolled as a consequence of Lord of the storm.
Flat Out giver ikke Skimmers Cover.

5. Symbiotic Repair cannot be used to negate an Immobilized result for a Command Barge which
moved flat out.
Det står der faktisk ikke noget om i reglerne eller FAQ.

8. A squadron vehicle under "Mind in the machine" can target a vehicle from the squadron he belongs to but
cannot be allocated any damage suffered by the squadron. "Mind in the machine" is not affected by
Nightfighting and does not allow the use of vehicle equipment/wargear that is not a weapon such as a
searchlight.
Reglen siger, at jeg skal skyde med den som var den min egen, og med min egen bil må jeg gerne bruge Searchlight.

11. Anrakyr's power (and any other special rule of wargear that requires LoS) can't be used while aboard
of a vehicle (regardless of it's type).
Det er hverken et Shooting attack eller Psychic power. Altså er det ikke bundet af andet end Line of Sight.
(Barge'en er ikke længere en Dedicated Transport)

16. A chariot that Jinks will not confer the Jink Special rule to wounds that are taken on the rider.
De er 1 model, så hvis det er en Skimmer har Rider'en også Jink. Der udover kan The Rider ikke ikke være target, for noget der giver Jink

17. Although a chariot and its passenger is treated as a single model, only hits allocated to the embarked
model may benefit from the 3++ save generated by the Phase Shifter.
Charriot'en er en Upgrade, på samme vis som Phase Shifter. (den er helt fjollet)

18. A model returning to play using Phylactery will regain D3 wounds. If embarked upon a Chariot, the chariot
only ever regains one hullpoint.
Det samme som 16 + 17.

3. Smart Missile Systems need LOS to their target to use the intercept special rule, however models out of
LOS can be removed as casualties. When firing a unit mixing SMS with other weapons, form a distinct
wound pool for the SMS shots as they can affect models out of LOS.
Codex overruler BRB, og der står ingen steder i Codex'et at de skal have LoS.

2. A Broodlord does not benefit from Psychic Focus as he does not generate a power and so will only know
The Horror as a psychic power.
En auto-generated power er stadig generated, og i følge GWs FAQ er det tydeligt at Broodlord'en har Psychic Focus.

Jeg siger ikke jeg har ret i alt sammet, men det er de ting jeg lige er faldet over.
Og da jeg ikke umiddelbart har adgang til at debattere på Captains Board, vil jeg forslå at de danske repræsentanter tager tingene op.

/Karsten
Jeg er ordblind(lyddøv) og jeg bruger langtid på det jeg skriver. Hvis du opfatter det nedladende, ondsindet eller på anden vis, negativt, er det ikke med vilje.
Jeg gør hvad jeg kan, men bær over mig.
Karsten

Quaade

Jeg tror det her er det forkerte forum til at diskutere ETC FAQ'en da ETC er en specifik gren af det overordnede 40K og har sit eget subforum :)

Når det så er sagt, så har de sidste to ETC FAQs haft en masse houserules for hvordan ting fungerede. Jeg ser det her som den naturlige udvikling fordi hvem end der laver det, føler at sådan som reglerne er, er der nogen af dem som er meget spildominerende.

1'eren tror jeg skal forstås som at hvis du har mange psykers i en enhed, må de gerne forsøge at kaste den samme power som en tidligere har fejlet.
WarCor-Danmark. Er du interesseret i at prøve eller høre mere om Infinity the Game, send mig en PM og vi finder ud af noget!

Kaime

Det der er houserules, ikke kun FAQ :P

Waaargh

Nu er det jo her i det åbne, så jeg svarer ud fra hvordan jeg gerne ville have det blev spillet nede i klubben.

Quote4. A template or blast shooting attack with Skyfire can hit a Swooping FMC. If the blast would scatter on a
1) Hvis man har skyfire, kan man kun Snap Shoot imod units på jord. den er sådan lidt bobbob.
2) På side 33 står der, at en Special rule, skal tydeligt state a den på virker Snap Shots og det gør Skyfire ikke.

Gnaske enig, fjollet at sige at AA AoE våben ramme i en cylinderformet kegle. Har de foilk nogensinde set en film fra anden verdenskrig?

Quote1. An Independent Character with the Infiltrate special rule does not confer the ability to a unit it/he/she
Infiltrate, har en tydlig specificering af der kun skal være en model, så får hele unit'en den regel, IC'en giver altså den vidre.

Jeg læste det også en eksta gang i regelbogen og er kommet til den konklussion at IC først joiner enhed når enhed er blevet stillet. Derfor kan de ikke lære Infiltrate undervejs.

Quote3. Smart Missile Systems need LOS to their target to use the intercept special rule, however models out of
LOS can be removed as casualties. When firing a unit mixing SMS with other weapons, form a distinct

Enig! Både fluffmæssigt og regelteknisk er dette underligt.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Amareis

Quote from: Waaargh on 17 June, 2014, 18:47:21
Nu er det jo her i det åbne, så jeg svarer ud fra hvordan jeg gerne ville have det blev spillet nede i klubben.

Quote4. A template or blast shooting attack with Skyfire can hit a Swooping FMC. If the blast would scatter on a

Gnaske enig, fjollet at sige at AA AoE våben ramme i en cylinderformet kegle. Har de foilk nogensinde set en film fra anden verdenskrig?

Blasts og template våben kan aldrig skyde snap shots. Det står mange gange i regelbogen.
Har et template våben skyfire (Heldrake der vælger skyfire og skyder på andre fly med sin flamer), så kan den flame flyvere, men den rammer ikke enheder på jorden da den ikke kan skyde snap shots. Nemt. Samme med blasts.

Quote1. An Independent Character with the Infiltrate special rule does not confer the ability to a unit it/he/she

Jeg læste det også en eksta gang i regelbogen og er kommet til den konklussion at IC først joiner enhed når enhed er blevet stillet. Derfor kan de ikke lære Infiltrate undervejs.

Det står i regelbogen under ICs. De giver regelen videre. Der er endda et eksempel med stubborn. Læser man stubborn er wordingen den samme som under infiltrate. Altså giver de reglen videre.

Quote3. Smart Missile Systems need LOS to their target to use the intercept special rule, however models out of

Enig! Både fluffmæssigt og regelteknisk er dette underligt.

Også enig. Interceptor siger at man skal have LoS. Tau Codex siger at Smart missiles er homing og derfor ikke behøver LoS. Regelbog < Codex < FAQ. De skal ikke have LoS.

Som en side bemærkning er det godt gået at ETC kan arrangere turneringer. Jeg har dyb respekt for de mennesker der kæmper med at få det arrangeret. Jeg ville dog ikke spille under deres regler og faqs da deres tolkninger er, ifølge min mening, helt ude i hampen.

Amareis

Quote from: Ghostdog on 17 June, 2014, 12:26:47
Quote from: Allu on 16 June, 2014, 16:32:52
http://teambelgium.eu/2014_ETC_7thedition_FAQ_CLARIFICATIONS_V1.1.pdf
It is still quite unfinished, but it's pretty OK.

10. A Necron character that dies in a challenge and passes their Reanimation protocols roll remains
locked in the challenge.
Ikke hvis det er en single Character.

5. Symbiotic Repair cannot be used to negate an Immobilized result for a Command Barge which
moved flat out.
Det står der faktisk ikke noget om i reglerne eller FAQ.

8. A squadron vehicle under "Mind in the machine" can target a vehicle from the squadron he belongs to but
cannot be allocated any damage suffered by the squadron. "Mind in the machine" is not affected by
Nightfighting and does not allow the use of vehicle equipment/wargear that is not a weapon such as a
searchlight.
Reglen siger, at jeg skal skyde med den som var den min egen, og med min egen bil må jeg gerne bruge Searchlight.

11. Anrakyr's power (and any other special rule of wargear that requires LoS) can't be used while aboard
of a vehicle (regardless of it's type).
Det er hverken et Shooting attack eller Psychic power. Altså er det ikke bundet af andet end Line of Sight.
(Barge'en er ikke længere en Dedicated Transport)

16. A chariot that Jinks will not confer the Jink Special rule to wounds that are taken on the rider.
De er 1 model, så hvis det er en Skimmer har Rider'en også Jink. Der udover kan The Rider ikke ikke være target, for noget der giver Jink

17. Although a chariot and its passenger is treated as a single model, only hits allocated to the embarked
model may benefit from the 3++ save generated by the Phase Shifter.
Charriot'en er en Upgrade, på samme vis som Phase Shifter. (den er helt fjollet)

10. Enig med Ghostdog. Necron dør i challange. Fjenden consolidater. Du prøver at komme op igen inden for 3". Er der ikke plads er du helt død (problem med basen på Destroyer Lords da den er stor).

5. Enig med Ghostdog. Der står at hvis der er et immobilized resultat så kan man fjerne det. Ret simpelt.

8. Der står at du skal skyde med den som om det var din egen. Det er det ikke. Det er 1 skud. Ikke et searchlight + skud eller searchlight. 1 skud. Jeg er enig med Allu her.

11. Jeg er så irriteret på GW over at de ikke gider FAQ den her. Det er en debat der har kørt i lang tid og ETC har altid været imod brugen af den fra vehicles. Den her power og Nemesor Zahndreks kræver bare line of sight. Spørgsmålet ligger i om de har line of sight fra en Ghost Ark/Night Scythe da det er de eneste to vehicles de kan befinde sig i nu. Jeg snakker med de folk jeg spiller med om det, inden spillet starter.
Personligt kan jeg ikke se problemet i at de bruger dem fra en Ghost Ark. Den er endda open-topped. Fra en Night Scythe kan jeg godt forstå at den ikke dur.

16+17. Jeg kan godt forstå det der ligger til grunde for ETC rulingen. Du kan selv vælge om rider eller chariot tager wounds og med jink på rideren er det lige blevet ekstra ekstra godt. Smider du så en Phase Shifter med 3++ oven i hatten er det godt nok crazy.
Jeg ville sige at jink på rideren kan give mening, det virker ligesom Eldar Jetbikes, men phase shifter på chariot'en...jeg kan også godt forstå din logik, men jeg ville ikke diskutere det hvis min modspiller sagde nej. Det er jo en frygtelig blanding af 5th ed codex og 7th ed regler der er fundamentalt forskellige.

Man burde kigge på at spille Command Bargen som en open-topped, fast, skimmer. Præcis som var tiltænkt da codex blev lavet. En skimmer med en mand på. Den fungerer som en assault-platform. Hits går på vehicle. Sprænger den i luften ryger han ud af den med emergency disembark.

Hyner

18:
Det giver ikke noget extra til bargen, da der udtrykkeligt står wounds, ikke hull points. så bargen får 1 HP og IC'en får D3 wounds
Hvad sker der hvis man piller næse med den hånd man har en power fist på?