News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Erik laver et stort kirkegårdsbord

Started by Honsou, 11 November, 2014, 07:32:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Honsou

Velkommen til jer begge to! ;)

For relativt få måneder siden blev jeg bidt af en canine remains med fråde om munden. Herefter har Malifaux fyldt meget i nørdedelen af mit liv, og jeg har anskaffet mig figurer nok til at stille for knap 300 SS Ressurectionists og er ved at samle nogle Arcanists også.

Derudover har jeg købt 2 æsker Sewers of Malifaux, som jeg hastigt samlede, og spillede et par spil på, inden jeg skilte det ad for at samle det lidt mere velovervejet og lidt mere permanent. Således så det ud, førhen:

Mit næste projekt, udover at få malet nogle flere figurer, er at lave et nyt spillebord.

Da mit fantasy og 40k terræn ikke heeelt passer så godt til at spille med 7-8 figurer som med store hære på 48" x 72", besluttede jeg at lave et nyt flot bord, som skal være en nydelse at spille på og ikke bare "det kan da bruges".

Jeg købte i søndags en plade og noget flamingo:

Pladen er 36" x 48" da Malifaux spilles på 36" x 36" så man har en lille 6" stribe foran sig til kort, tokens, soul stones osv.
Jeg overvejer lidt at lave noget sejt frihåndskunst på denne stribe, hvis der kommer nok tilråb herinde.

Derudover har jeg gennem den sidste uges tid, brændt et par tusinde af på tomb stones, mausoleums, coffins, corpses og andet man finder på en kirkegård, som jeg ikke gider lave fra scratch selv.

Mine store overvejelser nu, går på om jeg skal lave f.eks. firkanter med terræn på, der er 9" x 9" som man så kan bytte rundt på, fra spil til spil, grundigt inspireret af Sewers-systemet, men jeg hælder mere til en anden løsning da dette vil betyde alle firkanter skal have samme højde, for ikke at ende med underlige kanter.

Medmindre nogen kommer med super gode idéer snart, så bliver det nok at jeg laver en jord/græs kirkegård med relativt få faste ting på, evt. en flod, eller en sø, eller et vandfald eller lign. men hvor det meste terræn sættes løst på.

Så kan man dels få variationen og dels have et underlag der er regulært terræn, fremfor X stykker terræn på en brun plade. Lidt a la det man i en del år, kunne se i GWs udstillingsvindue, med en lille battlefield som diorama, der jo ser brandgodt ud.

Nogle af materialerne er i hus:

Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Jones

Knaldfedt projekt!

Jeg forstår ikke helt det med at der kan være underlige kanter på dine 4xplader?

Jeg kender ikke spillet, men forestiller mig at så stor diversitet i terrænets opstilling m.m. er en fordel som i f.x. Fantasy?

Det ville dine 4 mindre plader sikre. Så du kan godt høre at jeg er fan af dén ide.

Og så må jeg sige at din idé med at have 6" foran sig til kort, tokens osv. er lidt genial! Det gør selvfølgelig bordet bredere, og det kan vise sig upraktisk med hvilende albuer/spillere, men har man pladsen tror jeg det vil være ret fedt.
Tjek min blog: Jones' Cauldron of Blogs

zKoTTe

Velkommen til Malifaux Honsou, dejligt at se det fangede din interesse :)

Det bliver spændende at se hvad du får ud af dette projekt :)
Morten Juel Søndergaard

Silva

Bliver megaspændende at se hvordan bliver - og endnu bedre: at spilteste.

Jeg tror dog godt, at du kan lave de 4 plader, hvis det er. Du skal bare - som du selv siger - sørge for at kanterne passer, men derfra så kan du jo sagtens lave variation i terrænets højde ... med det mener jeg, at fra 1 centimeter fra hver plades kant og ind kan du lave fordybninger/forhøjninger som du lyster. Bare du beholder den lille cm helt yderst i samme højde på alle plader... Men det er jo det samme, som du selv pointerede... Det kan du sagtens få til at fungere tror jeg.

Jeg har set folk tegne blueprints over deres terrænprojekter for at få et bedre visuelt overblik før de går i gang. Synes du skal prøve at gøre det samme med begge muligheder, bare for at se dem for dig først. Måske der går et lys op for dig, mens du udarbejder en tegning af dem.

Silva

Quote from: Honsou on 11 November, 2014, 07:32:25
Velkommen til jer begge to! ;)

Næ næ, nu er vi allerede tre, der har kommenteret :D Måske du slår min 'Carton City'-rekord, og der rent faktisk er mere end 4 der kommenterer i bloggen :D

Honsou

QuoteOg så må jeg sige at din idé med at have 6" foran sig til kort, tokens osv. er lidt genial! Det gør selvfølgelig bordet bredere
Ja, det er jeg også selv fan af, men det gør nu altså bordet LÆNGERE, ikke bredere. ;)

Quote from: Jones on 11 November, 2014, 08:00:02
Jeg forstår ikke helt det med at der kan være underlige kanter på dine 4xplader?
Det er 16 plader jeg vil lave (9" x 9"), med kanter mener jeg at man kan se stregerne mellem hver firkant, fordi det jo ikke er noget der hænger sammen, men bare sættes sammen, kant til kant.

De to ting der taler imod dette, er dels at man kan se disse streger/opdelinger overalt, og dels det med at alle skal have samme højde hvor de mødes, så gravhøje, bakker, søer osv. skal være begrænset til sin egen firkant, og ende i samme højde som alle de andre, når man når hen til kanten. (Som Silva også nævner)
Det gør mig lidt lunken, må jeg erkende, men jeg kan godt lide idéen med at have 20-30 firkanter liggende, men kan sammensætte som man vil, og ikke behøver tage de samme i brug. En flod gennem nogle af dem, og f.eks. det Unconvetional Terrain der nævnes i regelbogen side 78, som man skal flippe om er med, kunne være godt at have på hver sin firkant også. Bare dem der kunne passe ind i en kirkegård, eller på kanten af en.
En anden ide jeg fik, var at f.eks. 4 firkanter skal sættes sammen så de danner en bakke/højdeforskel sammen, så alt ikke er samme størrelse. Alternativt have forskellige størrelser firkanter.

Quote from: Silva on 11 November, 2014, 09:08:36
Jeg har set folk tegne blueprints over deres terrænprojekter for at få et bedre visuelt overblik før de går i gang. Synes du skal prøve at gøre det samme med begge muligheder, bare for at se dem for dig først.
Way ahead of you. ;)

Hvis jeg laver firkanterne, skal der muligvis være en kant yderst, dvs. en slags ramme, så firkanterne ikke står med 1 mm mellemrum i tur 2. Evt. bordpladen skal være lidt bredere og længere, så man kan lave en trækant yderst, der holder firkanterne på plads.
Jeg tænker at lave nogle minifirkanter for at se hvor slemt det bliver, med de opdelinger.

Desværre er de mange metaltønder jeg har fået, ret små.

Så hvis nogen har nogle gode halvstore malifauxtønder eller de der GW plastiktønder liggende, eller ved hvor de kan købes, så sig lige til.

Quote from: zKoTTe on 11 November, 2014, 08:25:21
Velkommen til Malifaux Honsou, dejligt at se det fangede og totalt overtog alt i din interesse :)

Yep. ;)

StevenPoulsen

Fedt projekt!

Hvordan vil du behandle flamingopladerne, så de ikke bliver tævet af brug? Jeg synes altid, at kanter (især hjørner) hurtigt bliver tævede på flamingoplader (og andre skum materialer).
Hvordan vil du opbevare det? Jeg tænker, at en stor 3x3 fods flamingoplade er ret skrøbelig at flytte rundt på.

Glæder mig til at se den seje frihåndskunst :)

Honsou

Jeg håber jeg kan leve op til forventningerne. :)

Jeg vil bruge mit tophemmelige trick, at male trælim på flamingoen. Det skal naturligvis ikke være et tykt lag der løber ned i store striber. Ellers overvejer jeg at smide tape på, men jeg tror det bliver limen.

Silva

Quote from: Honsou on 11 November, 2014, 09:48:34
Hvis jeg laver firkanterne, skal der muligvis være en kant yderst, dvs. en slags ramme, så firkanterne ikke står med 1 mm mellemrum i tur 2.

Det er nok ret nødvendigt, ja. Enten det, eller et andet system der holder pladerne sammen - såsom magneter på siderne eller lign.

Honsou

Magneter bliver for svært, så kan man ikke blande firkanter som man vil, kun bestemte sider passer sammen pga. magnetismen.

P.E. Daner

Det lyder spændende Erik. Vil glæde mig til at se resultatet ved lejlighed.

Ablabab

Der er jo ingen der siger, at der skal være 16 mindre plader, der er lige store. Lav 1, der er 18x18 (så du har plads til en kirkeruin, et kapel eller sådan noget), to der er 9x18 og så 8 der er 9x9.

Eller en anden formular - kombinationsmulighederne er stadig ret mange.

Det er i øvrigt forkert, det med magnetismen - hvis du sætter to magneter på hver 9x9 side, der har modsatte poler udadtil, så kan du kombinere frit (bare du huske at sætte dem på samme måde, på alle flader, selvfølgelig).
Du er nu holdt op med at trække vejret uden at tænke over det.

Silva

Quote from: Ablabab on 11 November, 2014, 10:48:56
Det er i øvrigt forkert, det med magnetismen - hvis du sætter to magneter på hver 9x9 side, der har modsatte poler udadtil, så kan du kombinere frit (bare du huske at sætte dem på samme måde, på alle flader, selvfølgelig).

Nåede ikke selv at svare... Ja, what he said.

Honsou

Der er jo ingen der siger, at der skal være 16 mindre plader, der er lige store. Lav 1, der er 18x18 (så du har plads til en kirkeruin, et kapel eller sådan noget), to der er 9x18 og så 8 der er 9x9.
Det var vel også det jeg selv skrev højere oppe? :)

Quote from: Honsou on 11 November, 2014, 09:48:34
Alternativt have forskellige størrelser firkanter.

Lige nøjagtig! BARE man husker de skal pege samme vej altid, hvilket ofrer noget af den fleksibilitet jeg gerne vil have, men det er jo en smagssag.
Et andet problem med magneter er at de stikker ud (medmindre man giver sig tid til at sætte dem IND i ting) hvilket giver et mellemrum mellem firkanterne. Man kan måske lave noget fiksfakseri i toppen af hver blok, så de stikker ud, ligesom magneterne.

Silva

Quote from: Honsou on 11 November, 2014, 15:05:34
(medmindre man giver sig tid til at sætte dem IND i ting)
Jeg forestillede mig ikke det ville være svært, hvis det var den vej man ville gå: Man borer - med samme diameter som magneterne - et par millimeter ind i siden på pladen. Lidt lim i hullet. Magneten presses ind.

Det der IMO taler mest for den løsning er, at at hvis du i stedet laver en kant udenom pladerne i stedet for at magnetisere, så kræver det, at du laver kanten meget nøjagtigt så den passer til de sammensatte plader - så der ikke opstår mellemrum alligevel. Men kanten kunne også sagtens fungere.

Oh, alle de muligheder...

Honsou

Ja, det kræver en del arbejde uanset løsningen, men jeg er lidt ked af hvis de firkanter altid skal vende samme vej pga. magneter.

Nu må vi se hvad test og tanker kan gøre, og i mellemtiden er der landet noget mere tilbehør:

Kister, gravkammer, statuer, seje vægge med kranier, et lig og 2 bakker.

TheMuffinMan

Ser rigtig fint ud... Glæder mig til at følge med  :) Og jeg glæder mig endnu mere over at jeg læste overskriften som "Erik laver stort..." Genial arbejdstitel! :)
You're all SLUTS!!!
- Conan

Spiky Norman

Det ser godt ud, og det vil være interessant at se alle de spændende dele du har indkøbt - Måske endda med note om hvor du har købt det.

Det er lidt meget at efterspørge, men hvis du har tiden og lysten, vil jeg i hvert fald gerne se alle delene. De ser jo ud til at kunne bruges til meget forskelligt (kranier og knogler er jo tidsløst design, der holder både i middelalder og 40000 år ude i fremtiden :-))

Honsou

Sidste nye billede var fra King Games, dry stone wall og ramshackle barn + metalolietønder er fra Warlord games.

Det minder mig om at I har glemt at smide links til større tønder! :)

StevenPoulsen

Jeg forestiller mig lidt, at man kunne lave en sammenklappelig ramme, som kan holde alle pladerne sammen, når man spiller.
Eks.
De sorte streger er trælister (eller fladjern, hvis du får Jens til at hjælpe dig :) )
De røde repræsenterer bladhængsler, og det blå repræsenterer noget lukke-værk.

Honsou

Ja, det kunne man. Jeg tænkte dog umiddelbart at smide en liste på, hele vejen rundt, så der altid er en kant på et par cm.

vejby

Quote from: Honsou on 11 November, 2014, 20:48:56
Ja, det kræver en del arbejde uanset løsningen, men jeg er lidt ked af hvis de firkanter altid skal vende samme vej pga. magneter.

Edit: hvis du sørger for at alle magneter vender ens, ender du vel med at kunne bytte om på plader, som du ønsker? Du skal vel bare undgå at lave "mønster" i polerne.
Maling 2023: 28/41 modeller

Honsou

Prøv at teste det derhjemme, og se. Tag gerne billeder eller en lille film, hvis det lykkedes. :)

Jeg har svært ved at få et billede på nethinden, hvor det kan lade sig gøre, når jeg smider lidt magneter og logik ind.

vejby

Quote from: Honsou on 12 November, 2014, 15:29:21
Prøv at teste det derhjemme, og se. Tag gerne billeder eller en lille film, hvis det lykkedes. :)

Jeg har svært ved at få et billede på nethinden, hvor det kan lade sig gøre, når jeg smider lidt magneter og logik ind.

Kommer an på, hvor stor fleksibilitet, du vil have, selvfølgelig. Men du vil altid kunne lave det sådan, at hver plade kan vendes 360º, selvom den sidder 'fastlåst' på sin position i pladen. Hvis du har 4 delplader, så vil de kunne skifte plads med hinanden i to sæt, så at sige, samt dreje 360º. Det er da også en slags fleksibilitet.
Maling 2023: 28/41 modeller

princelarming

Ok - det er faktisk ikke svært:

Sæt 2 magneter i hver side af hver kvadrat med et fast mellemrum - og vend de to magneter modsat af hinanden (den til venstre + og den til højre ÷ eller omvendt), så længe det er konsistent.

Nu burde alle sider af hver kvadrat kunne kobles sammen med de andre.

Kan godt tegne det, hvis det er ;)
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]