News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Okkels grønhuder, empire, terræn og andet

Started by okkel, 29 December, 2014, 11:42:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

okkel

Jeg skulle netop til at highjacke Abens tråd om hans konstruktionen af han kro med en gennemgang af mine forskellige forsøg med stråtag da det gik op for mig at det måske var lidt fjollet at fylde andres tråde med mit arbejde og det nok var på tide at lave min egen i stedet, So here it goes:

Til dem der ikke kender mig er jeg inkarneret funhammerist, og går meget op i hele spiloplevelsen inklusive den visuelle oplevelse. Dermed på ingen måde sagt at jeg maler op til niveau med boardets golden deamon deltagere, men jeg forsøger at få både hære og terræn over "tabletop" standard uden at gøre det umuligt at spille med. Jeg har i en del år brugt min sparsomme warhammer tid på mine grønhuder men regner med at starte et empire projekt op snart (mere om det snart). Desuden har jeg en lejlighed med plads til 3 spilleborde og arbejder på at få et bredt udvalg af fedt terræn til alle 3 borde.

Vi kan lige starte med et desværre lidt uskarpt billede af mine grønhuder og noget af mit terræn (bliver opdateret snarrest):

okkel

Og nu det som fik mig til at starte tråden: Jeg havde lovet Aben at vende tilbage med en gennemgang af mine forsøg med at lave gode stråtag. Ikke at jeg tror han går og savner gennemgangen men på den anden side skal man jo holde det man lover så den kommer her. Det udspringer af en tråd hvor håndklæder og kunstskin blev diskuteret som måder at lave tråtag (http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=83247.0).

Begge metoder er rigtig fine. Men jeg synes måske skindet giver et for vådt udseende og mere ligner et høtag da "skråetne" bugter sig for meget. Samtidig frygter jeg at hårene er for fine til at man kan highlighte dem ordentligt:

Til gengæld mangler håndklæde metoden lige det sidste pift:

Så i gang med mine egene eksperimenter. Jeg havde oprindeligt fået den ide at bruge noget tynd metaltråd til at lave et mindre stykke stråtag og så bruge et instant moldish system til at kopiere det ud over et helt tag. Første del (metaltrådsmodellen) blev helt ok:

men det viste sig at den form man skal bruge kræver meget tynde skarpe linier til at skære ned i greenstuffet og det holdt formen ikke til. Resultatet blev derfor noget i denne stil:

Jeg vil tro jeg kunne forbedre det lidt og opnå et resultat tæt på hånklæde modellen men så ville håndklæder altså være både billigere og nemmere! Hmm øv! Man kunne selvfølgelig bruge metaltråd til det hele men det ville både blive dyrt og tidskrævende samt ganske tungt så i stedet lod jeg mig inspirere af Abens ide og købte en billig kost i Silvan som jeg kunne klippe i stykker med følgende resultat (malet i to forskellige farveskemaer):

Langt bedre men stråene er lige en gang for stive. Kunne man tilføje et lidt mere organisk look? Næste ide var så at klippe små stykker af noget sisal snor. Det giver følgende resultat:

Det er så der jeg er nået til nu. Det er bestemt ikke perfekt men jeg har en fornemmelse af at jeg kan få det til at blive rigtig godt. Der er dog nogle små ting jeg kommer til at ændre når jeg laver det endelige tag. Jeg vil skyde på at det i materialer og arbejdstimer koster ca det samme som det klassiske tegltag lavet af papstykker så det er på ingen måde uoverskueligt at lave.

KimH

Hvis du er i tvivl - så charge !

okkel

Puha det tager mere tid at falde til i et nyt job samt ikke mindst land en planlagt men (meget) lidt hobby er det da også blevet til. Mit stråtagsprojekt er ved at blive til en bygning (jep jeg kunne ikke holde mig fra greenstuffet så det har taget lidt længere end det burde):

Jeg tror faktisk det ender med at blive rigtig godt når det har fået lidt maling.

Jeg er så småt begyndt på min nye empire hær (også WIP):

og ja naturligvis er baserne firkantede - hva pokker skulle de ellers være?

Kristian

Det hele er flot :)

Godt at se at du får lavet lidt hobby!
Konge af Lethian!

Pete the Slayer

Ved du godt at pistoliers og the Empire og meget andet er afgået ved døden?
Belejringen af Brøleborg - Warhammer for feinschmeckere http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=79496.150

plznomore1s

okkel

Quote from: Pete the Slayer on 08 July, 2015, 20:34:05

Der tager du fejl. Det er GW's indflydelse på min hobby, der er afgået ved døden.

(og tak til jer andre)

Kristian

Quote from: okkel on 08 July, 2015, 20:46:24
Quote from: Pete the Slayer on 08 July, 2015, 20:34:05

Der tager du fejl. Det er GW's indflydelse på min hobby, der er afgået ved døden.

(og tak til jer andre)

Godt sagt!
Konge af Lethian!

Pete the Slayer

Belejringen af Brøleborg - Warhammer for feinschmeckere http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=79496.150

Den store aben

Jeg har først opdaget din blog nu min kære hr okkel. Det hele ser virkelig godt ud.
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

okkel

Peter hvis du nu ikke spildte din tid paa at vroevle pa powerfist kunne du saktens naa mere end et warhammer slag om aaret saa tag en kold tyrker og smut i stedet ind paa funhammer boardet og arranger et par spil!  ;)

casper h

Det ser godt ud Jonas  :) Vi bliver nød til at have et salg, en dag du er hjemme fra Schweiz.

golddigger

Det ser sgu godt ud Okkel...og tidskrævende!

Drachenfels

[/quote]

[/quote]

+1  :)

okkel

Quote from: casper h on 09 July, 2015, 10:29:55
Det ser godt ud Jonas  :) Vi bliver nød til at have et salg, en dag du er hjemme fra Schweiz.

Jrg er hjemme mellem 14 og 24 i denne maaned.

okkel

Quote from: golddigger on 09 July, 2015, 13:16:13
Det ser sgu godt ud Okkel...og tidskrævende!

Tak og ja GS delen kraevede noget tid men det gaar faktisk overraskende hurtigt naar man lige har laert sig nogle genveje. Jeg tror bestemt ikke det er det sidste hus jeg har lavet paa denne maade.

okkel

Der er godt nok ikke sket meget på hobbyfronten i løbet af sommeren. Men med de mørke afteners ankomst er der endelig blevet tid at gøre mit forsøg med et stråtækt hus færdigt.

Taget i betragtning at der er tale om en testmodel er jeg rigtig godt tilfreds med resultatet og jeg er ikke i tvivl om at jeg har lært rigtig meget som jeg straks vil bruge til at bygge et nyt. Det har faktisk kriblet i mine fingre for at gå i gang længe men jeg har holdt stand og ventet på at det her var færdigt så jeg kunne lære mest muligt om hvad der virker og hvad der ikke gør. Mine umiddelbare konklusioner er:
-Stråtagsløsningen virker. Jeg kan nok godt forbedre arrangeringen af stråene lidt men umiddelbart er jeg tilfreds.
-Stråene på tagryggen skal til gengæld forbedres. Heldigvis kunne de grimmeste dele dækkes med mos, græs og ?pinde? men det ville nu have været rarere at placere den slags uden hensyntagen til mindre heldige strå.
-Man skal virkeligt give den fuld gas med skrå tage hvis de skal kunne ses. En del af det bliver udjævnet af stråene.
-Mosset på taget er jeg ok tilfreds med. Græsset er jeg mindre sikker på.
-Det var egentlig meningen at skorstenen skulle være lodret men det skrå tag får det til at se ud som om det ikke er tilfældet. Den skulle nok være højere hvis det skulle kunne ses ordentligt. Det ville så nok kræve at jeg giver den lidt flere detaljer men det går nok. Der skal under alle omstændighedder justeres lidt på dens textur.

-Vinduerne skal gøres bedre. Som udgangspunkt havde fattige bønder i middelalderen ikke råd til glas vinduer men sorte huller virker bare ikke og jeg tror ikke rigtig på tilskoddede vinduer så jeg bliver nok nød til at trække fantsy kortet og give dem glas ruder, medmindre nogen har et genialt forslag? (Nej bare at moddelere det inde sammen med det ydre og lave huller i væggene tæller ikke).
-Det kan godt være at balsa er meget hurtigere og nemmere og måske endda giver et mere realistisk look men træ lavet af green stuff giver bare så meget mere udtryk og stemning at det er vejen frem for mig.

-Da jeg startede på forsiden var den basis jeg modelerede alle lægterne på for bred og med green stuff udenpå tager det alt for meget af facaden. Det blev meget bedre på bagsiden.

-På anden halvdel eksperimenterede jeg også med at indfatte stolperne i hinanden samt meddelere søm. Begge dele er kommet for at blive.

-Til gengæld er bagsiden for kedelig, der skal ske lidt mere.
-Hullerne i pudset ind til stråene bagved fandt jeg på ret sent i processen men de skal helt sikkert benyttes mere.

-Lægterne bør nok være mørkere. Så kan man desværre ikke se så mange detaljer i dem men det vil gøre det hele mere realistisk.
-Størrelsen er ok, jeg kunne dog godt finde på at prøve at gøre huset 10% mindre. (Her sammenlignet med w.i.p. empire modeller.)

-Det er lykkedes udmærket at få det til at se ud som et gammelt hus som tiden har tæret på men bagsiden af medaljen er at det næsten kommer til at ligne en ruin. Det kan for så vidt være udmærket men hære slås ikke om forladte husmandssteder, så det var helt sikkert ikke meningen. Næste hus skal have flere tegn på liv omkring det. Ikke mindre forfald men tegn på at mennesker samtidig har brugt tid på at tilføje detaljer og har arbejdet omkring huset for nyligt.

Det kan se ud som en lang liste med ting jeg gerne ville have gjort bedre men det er jo også meningen med en prototype og alt i alt er det blevet rigeligt godt til at finde vej til mine slagmarker.

Overhamsteren

Det er jo superfedt okkel, og ja det oser af stemning.

Med skrå tag, mener du så svajene tag?

Hvis huset mangler liv kunne du måske overveje noget scatter-terræn(hedder det vist) altså nogle tønder, sække, en plov og så videre der kan stilles rundt om huset.

Er huset hult inden i? Tænkte med vinduerne at du måske kunne lave en simpel invendig kasse der er større end vinduet, og så lave kassen brun/sort indeni så der kommer noget dybde. Uden glas giver det måske ikke så meget mening med vinduesrammer, men det kunne måske også være en ide?

Hvorfor tænker du lægterne skal være mere realistiske(mørkere) når du nu vælger greenstuff for udseendets skyld? Men ok det skader jo ikke at prøve det af.

Har du overvejet en base til huset?
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

okkel

Quote from: Overhamsteren on 25 October, 2015, 16:13:56
Det er jo superfedt okkel, og ja det oser af stemning.

Tak  :)

Med skrå tag, mener du så svajene tag?

Jep naturligvis

Hvis huset mangler liv kunne du måske overveje noget scatter-terræn(hedder det vist) altså nogle tønder, sække, en plov og så videre der kan stilles rundt om huset.

Jeg tror at dette hus for lov at stå som det er nu, men til det næste er det helt klart meningen at integrere den slags som en del af huset.

Er huset hult inden i? Tænkte med vinduerne at du måske kunne lave en simpel invendig kasse der er større end vinduet, og så lave kassen brun/sort indeni så der kommer noget dybde. Uden glas giver det måske ikke så meget mening med vinduesrammer, men det kunne måske også være en ide?

Nej det er en masiv xps blok, men man kunne naturligvis overveje det alligevel.

Hvorfor tænker du lægterne skal være mere realistiske(mørkere) når du nu vælger greenstuff for udseendets skyld? Men ok det skader jo ikke at prøve det af.

Hehe planen er ikke at de skal være sorte. Bare noget mørkere. Udfordringen er så stadig at gøre strukturen i træet synlig.

Har du overvejet en base til huset?

Det næste skal nok have en base grundet livet omkring det, men foreløbig får dette ikke nogen base.

Kristian

Jeg synes at huset er virkelig, virkelig fedt  :)
Jeg synes ikke at det er for slidt, når man tænker på hvor nederen the old world må,være at leve i. Det er klart man ikke har tid til at hente Gori hos maleren, når bæstmændene står og bræger og vil brænde huset ned.
Konge af Lethian!

Overhamsteren

Kom lige til at tænke på der jo også kunne være noget udsmykning på huset: fleur de lys, sigmar relateret, hvidløgsranker, eller lignende.
Bortgives:
Mennesketusindben. Stort set ubrugeligt. Larmer. Savler. Kræver mad konstant.
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=56662.0

okkel

@Kristian

Tak tak  :)

Og nej jeg synes jo heller ikke det er for slidt (det næste kunne nemt blive endnu mere slidt), men at slitagen skal suppleres med tegn på liv, hvilket jeg tror bare vil gøre det mere stemningsfyldt og detaljeret.

okkel

Quote from: Overhamsteren on 25 October, 2015, 17:53:39
Kom lige til at tænke på der jo også kunne være noget udsmykning på huset: fleur de lys, sigmar relateret, hvidløgsranker, eller lignende.

Hehe tak de mange indputs. Der kommer ikke Empire eller Bretonie tegn på huset da jeg også vil kunne bruge det i andre verdener. (Fx bruges Lethian universet også nu og da i Funhammer og der skal det også kunne bruges.)

Men hvidløgsranker er ikke langt fra det jeg tænker på  :)

Min liste består lige nu af ting som:
-Tomatplanter (giver lidt mere farve end hvidløg men samme princip)
-Hestesko ved døren.
-Hukkeblok.
-Brændestabel.
-Vasketøj i en vindueskarm.
-Fodringstrug med indhold
-Høstak
-Høtyv, le osv
-Fodspor på basen.
Så må vi se om der kommer mere til undervejs. Foreslag er i hvert fald velkomne.  :)

casper h

Jonas, det er et super fedt hus! Godt gået  :) elsker at man kan se ind til stråene inde bag pudset.