News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Clash II 2015: how not to fight eldar!

Started by Septimus, 13 July, 2015, 16:53:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Septimus

Jeg havde sådan nogle fine billeder af denne kamp, men de er forsvundet for mig, så nu gør jeg det sådan her.

Mine daemon lister er generelt bygget med henblik på at myrde eldar, jamen hvorfor overhovedet tailor sin liste? Jo, for det første har jeg svært ved at se hvordan de er en døende race når det vrimler med de sataner, og for det andet - kan du tæve eldar, så har du som minimum en chance mod alt det andet.

Eldar har vehicles, og ikke de skrøbelige af slagsen, så du skal have AT.

Eldar har monstre, der kræver en absurd mængde fire power eller cc potentiale for at pille ned

Eldar har hurtige units, så det skal du også have, hvis du ikke vil tabe objective games (både maelstrom og classic)

Eldar har gode saves på deres non-vehicle units. Det man mest ser har 4+ saves eller bedre (som regel på jetbikes).

Eldar er den bedste psyker hær i spillet.

Kort sagt, eldar har det hele!

Den opmærksomme læser vil måske have bemærket at jeg her taler om det gamle eldar dex, men ændringerne i det nye gør egentlig ikke nogen forskel andet end at flytte fokus fra serpents til jetbikes.

Her er min daemon liste så:

Be'lakor

Khorne herald: 1x lesser, 1x greater, juggernaut, exalted locus

11 Horrors: Iridescent horror

13 Daemonettes

9 Screamers
9 Screamers

20 Flesh hounds

Godt så, hvad har vi? Hurtige units så vi kan fange de små spidsørede svin!

Nul shooting, men siden hvornår har du sidst skudt en serpent ned? Nej, det tænkte jeg nok.

Wraith knight, uden at have access til grav weapons? Nå heller ikke.

Har man ikke access til det eneste våben der virker, så glem det.

Nu tillod jeg mig at kalde min hær for "tailored" til eldar, men det er en sandhed med modifikationer. Tailored får som regel folk til at tænke auto-win, men nu er det jo eldar vi skal slå ihjel, og regel nummer 1 når man spiller mod eldar er: intet er sikkert!!!

Martin Bræmer spiller den sædvanlige turnerings eldar liste, fordi den virker usandsynligt godt, hvis der skulle være en enkelt eller to derude der har levet under en sten så består sådan en liste af:

Mantle-seer

4 serpents med avengers

1 serpent med dragons

6 (eller var det 7?) warp spiders

Wraith knight

Missionen var #2 til Clash, så hammer and anvil, 0 kill points og 6 classic objectives og maelstrom.

Daemons har tur 1.

Powers: mantle-seer lægger ud med at få samtlige gode powers, invis, shrouding, guidance - og en warlord trait som gør at man seizer på 5+

Så eldar lægger ud med at seize.

Serpents shufler lidt rundt som de plejer og skyder et par screamers og dogs ned. Ikke nogen nævneværdige tab i tur 1.

Wraithknight sjosker også lidt frem på midfield.

Daemons svarer igen med at flyve begge screamer units og flesh hounds frem, flesh hounds havde scoutet og kan derfor ikke charge WK.

Be'lakor flyver, da han ellers ikke vil nå frem hurtigt nok, og for at holde så meget som muligt inden for shrouding.

Det er sådan set allerede i tur 1 jeg tilsyneladende tænker at det er smart at gøre det stik modsatte af hvad jeg plejer.

Så jeg skærmer mine dogs af med screamers...

DON'T DO IT!!!

Wraith knight charger, og så kan den ellers stå der og tampe screamers - de kan dårligt nok wounde den, og hver gang der går et wound ind instant-splatter den en screamer, og de ender med at dø til instability checks.

Nu hjælper det selvfølgelig ikke at den fjollede knight var usynlig i hele spillet, men at den ene screamer unit er låst, og derfor ikke kan swipe mantle-seer'en, det er katastrofalt.

En enkelt 6'er fra Khorne-herald havde været nok til at ødelægge (pre-gargantuan creature status) Wraith knighten. Og med 2 screamer units til at swipe havde mantle-seer ikke haft frit spil til at blive ved med at gøre den usynlig.

Be'lakor prøvede også at gøre noget ved den, og det var så fejl nummer 2, for selvom han under normale omstændigheder godt kan nakke en Wraith knight, grundet hans eternal warrior status, så nytter det ikke noget at have en heavy-hitter låst i den ene kamp hele spillet.

Det værste er næsten at jeg har spillet præcis det match-up så mange gange før, og vundet hovedparten af dem - ikke at det dermed sagt er nemt, for der er bare ikke noget der er nemt når eldar er involveret.
Det hjælper selvfølgelig heller ikke at han fik alle de gode powers og en game-changing trait allerede inden vi overhovedet var kommet igang, men altså shit happens - men det behøvede slet ikke at være gået så galt, hvis jeg ikke havde skærmet af med de screamers.

Mener det endte 17-3 til Martin.

I det nye eldar dex gælder der stort set de samme regler:

1. Ødelæg deres mobilitet, er det serpents så få dem ned med nakken asap, er det bikes er det lidt lettere (især hvis du har ignore cover heavy weapons i form af heldrakes, tau plasma, astra militarum ordre etc.)

2. Hvis de har en Wraith knight, så er den dit sekundære target - og sørg for at eventuelle instant kill våben får fat i den så du laver d3 wounds af gangen

3. Lad være med at forsøge at skyde en seer-council væk, i hvert fald ikke før der ikke er andet tilbage - har du noget der kan tanke dem i cc, så gør det så de ikke kan psychic shrieke din hær i stykker
Min blog: Best served cold http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=299.0

How fun are Dark eldar? Like duct taping a hundred knives to a bicycle and riding it through a children's playground and then crashing into a tree.

Honsou

Hvordan kan man miste billeder, vi vil se din brave kamp mod osten! :)
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Septimus

No idea... poof! Gone.

Ærgerligt, for det illustrerede rigtig godt hvorfor eldar er en bitch at spille imod, hvis man ikke har en smule held på sin side - selv med en hær der er designet til at ødelægge dem.
Min blog: Best served cold http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=299.0

How fun are Dark eldar? Like duct taping a hundred knives to a bicycle and riding it through a children's playground and then crashing into a tree.