Det endelige restriktionssæt

Started by CNA, 12 August, 2015, 15:40:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CNA

Dette er de endelige restriktioner!!

https://www.dropbox.com/s/9ks7tf5de5c02h4/GF17.pdf?dl=0

Blot en note om at jeg forventer at vi låser og udgiver det endelige restriktionssæt lørdag d.15/8 kl.21.00.

Der er kommet mange tanker ind fra deltagerne i kølvandet på ETC og derfor ser jeg mig nødsaget til at trække det endelige restriktionssæt lidt, så vi kan få givet jer den bedst mulige spiloplevelse til GF17.

Jeg skriver her en midlertidig liste over de ændringer der vil komme. Husk intet er definitivt før vi melder ud at det endelige restriktionssæt er lagt ud.

- Enheder der er prisreduceret via CP, tæller IKKE med i Soft Pool scoren. (Det er meget beklageligt at dette ikke har stået der. Det har været planen fra starten af men Manny gør mig opmærksom på at det ikke er tilføjet tidligere på dagen. Beklager!)

- Det bliver muligt at tilføje en gentagelse af et Core Choice via CP

- Fejl som gentagelse af rare choices og betaling af disse via CP fjernes (det er bygget over skelettet fra sidste års restriktioner og ikke alt er røget af kan jeg se)

Beastmen :

Bliver reduceret til 2600 point
Lore of Death/Shadow : 1CP for at få adgang, 2CP hvis 3 eller flere Level vælges og Shard OTHS er i hæren.
Shard of the Herdstone : 1CP (den gamle Shard restriction slettes)
Wrathmongers/Skulle Reapers : Max 8. pr. unit.
Mere end en Doombull : 1CP
Mere end en Gorebull : 1CP

Soft Pool
Taurox - 6TP (9TP)
Jabberslythe - 8TP (11TP)
Giant - 4TP (3TP)

Bretonnia

Virtue of Heroism : 1CP
Mere end 25 Core Knights : 1CP
Bretonnian infantry tæller en kategori mindre end normalt, i forhold til Unit Size

Daemons of Chaos :

Bloodcrushers må være en enkelt model større end de generelle restriktioner tillader, dvs. US 3-5

Dark Elves

Soft Pool

War Hydra : 4TP (5TP)
Scourgerunner Chariot : 5TP (7TP)
Manticore : 4TP (6TP)

Dwarfs

Adgang til Lore of Fire/Metal :1CP (Hvis ingen warmachines i hæren) 2CP (Hvis der er en Warmachine i hæren (3CP hvis der mere end en Warmachine i hæren)

Empire

Steam Tank : 1CP der ikke er andre warmachines i hæren. Ellers de oprindelige 2CP
War Alter : 0 CP hvis der ikke er andre Light Mages i hæren. Ellers de oprindelige res.
Cannon : 0 CP hvis der ikke er andre Warmachines/engineer i hæren (inklusiv Steam Tank)

High Elves - Indtil videre ingen ændringer

Lizardmen - Indtil videre ingen ændringer

Ogre Kingdoms

Mourfang Cavalry : Hvis Ironblaster ikke er i hæren + antallet af karakterer ikke udvides via CP, 0CP. Hvis enheden gentages via et CP koster dette 1CP udover prisen på gentagelsen (Dvs 2CP i alt)

Runemaw : Dette tilføjes parentesen (2CP if Crown of command is present and the number of characters was not added through CP)

Orcs and Goblins

Soft Pool : Giant Cave Squig/Giant Spider/Gigantic Spider : 3TP (bemærk at flere entries i denne kategori ikke giver flere TP da de tæller som et samlet choice)

Skaven :

Storm Fiends : 2CP, +1 CP for hver Stormfiend med Gatling Cannon/Grinderfist efter den første + 1CP for hver Stormfiend med Windlauncher efter den første. Kan aldrig være større end 4 modeller.

Fellblade : 0CP

Doom Rocket, Storm Banner, Screaming Bell, Doomwheel : De kostede førhen 1CP hver, nu tæller den første af disse fire ikke. Dvs du kan have en af ovenstående med uden at betale CP og herefter tæller hvert choice fra poolen 1CP

Hellpit Abomination : 2CP (1CP hvis Warp Lightning Cannon ikke er i hæren)

Tomb Kings

Mighty scrolls of Incantations : 1CP (kun hvis både Casket + Hierotitan er med i hæren)
Arkhan : 2CP

Vampire Counts - Ingen ændringer endnu

Warriors of Chaos

Soft Pool - Villitch the Curseling : 2TP

Wood Elves - Ingen ændringer endnu

AndersN

Ser fornuftigt ud.
Dumt spørgsmål måske - er Taurox en Doombull?
Garm glammer ved Gnipahulen!

Mairzy doats and dozy doats and liddle lamzy divey. A kiddley divey too, wooden shoe.

CNA

Det skal nok lige præciseres, for ja - det tæller han som.

Derudover kommer følgende sandsynligvis også på

Dark Elves

Væk med CP cost hvis man har Cloak, ring og styrke sværd og istedet koster en Mounted Dreadlord (måske bare en peg drearlord) 1 CP

High Elves

Mere end et Lord choince - 1CP

Durin I

Adgang til Lore of Fire/Metal :1CP (Hvis ingen warmachines i hæren) 2CP (Hvis der er en Warmachine i hæren (3CP hvis der mere end en Warmachine i hæren)

Gælder Anvil of Doom med I denne sammenhæng?

På forhånd mange tak
Ej skal man kemmes ved sine beslutninger som ung, blot acceptere og lære af dem.

CNA

Azrael

Gode ændringer! Selvom det hæver CP cost på begge de hære jeg havde planlagt :P

Mini Munchkin

Ændrede også meget på soft score  :-\ Er I ikke bange for, at det så ikke ophæver de alternativte folk ville træffe f.eks en nurgle woc giant med 100 point rabat, som så også gav soft score? Et andet eksempel er 12+ chosen, hvor du selv med 100 point rabat betaler meget for soft score?

Mvh Mads Hammer

Vedel

Synes også ændringerne ser fornuftige ud - Systemet blev vel knækket en 30-40 gange i Prag i sidste uge, men mange af de huller er lukket nu :)
One rat to rule them all:-)

CNA

Nu siger du godt nok "mange af de huller" Vedel.....er der noget du har lyst til at fortælle mig i en PM ;-)

@MiniHammer - Nej, tværtimod synes jeg at systemet nu istedet tvinger folk ud i nogen reelle valg mht. om man vil have billigere enheder eller have ekstra point ind på kontoen. Det var aldrig meningen at man skulle kunne trække enheder ned på et så billigt leje som dette og så få en bonus for det. Men hvis der er mange der synes at det var det vilde hyl at kunne dette, så er der 3 dage endnu til at påvirke mig på PM  :)

McManic

Quote from: CNA on 12 August, 2015, 20:45:23

@MiniHammer - Nej, tværtimod synes jeg at systemet nu istedet tvinger folk ud i nogen reelle valg mht. om man vil have billigere enheder eller have ekstra point ind på kontoen. Det var aldrig meningen at man skulle kunne trække enheder ned på et så billigt leje som dette og så få en bonus for det. Men hvis der er mange der synes at det var det vilde hyl at kunne dette, så er der 3 dage endnu til at påvirke mig på PM  :)

Jeg er alt for det hårde valg, men det ændre da iht på hvordan min liste endeligt kommer til at se ud, da jeg havde ikke mindre end 9 Soft Points fra kost-reducerede Monsters. Går nok, så skal Soft Score jo bare findes andet sted (Personligt ser jeg på 12+ Squig Hoppers, for dem syntes alle jo er sjove!). Min stemme går til at holde denne begrænsning.

QuoteOrcs and Goblins

Soft Pool : Giant Cave Squig/Giant Spider/Gigantic Spider : 3TP (bemærk at flere entries i denne kategori ikke giver flere TP da de tæller som et samlet choice)

Æv. Jeg forstår ikke helt hvorfor dette tæller som "det samme choice". Mount muligheden ligger på to forskellige Hero choises (Alm. Goblin BB/WB, og Night Goblin BB/WB), er begge klare sub-par choices til Wolf mounted (Da begge bliver til Mounstrous Cavalry (Ingen Look Out Sir), og mister Fast Cav muligheden. En hær kan alligevel ikke skrabe tonsvis af Soft Score pts ind her, da man er begrænset til 2 stk mounted hero's per de overordnede regler.
Personligt så jeg gerne at de to mount typer bliver seperate entries, og Giant Spider blev fjernet da man derigennem belønner at O&G spilleren løber risikoen ved LOS og bruger sine mounted hero choices på samme tid.
Tanker fra resten af feltet på dette punkt? -Er jeg ude i hampen da jeg er ny og blå-øjet WHFB spiller?

van der loo

"Beastmen tuderi aktiveret"

Av det gjorde ondt på mine beastmen, kan ikke stille en liste der bare er i nærheden af den jeg spillede med sidste år, samtidig med de lister jeg har testet mod kun er blevet bedre.
"Beastmen tuderi deaktiveret"

CNA

@McManic, du har muligvis ret. Jeg kigger på det. Havde glemt et hurtigt øjeblik at det var max. to mounted characters.

@Sune - Det eneste rigtige i det du skriver er at det er tuderi  :-*

Beastmen laver stadig virkelig gode lister og det er hæren som alle har peget på som den der stak helt af indenfor de rammer de andre hære er sat op fra.

Du har derudover fået adgang til Shaggoth, Dragon Ogres, Blightkings og deres Khorne counterparts.

Jeg er naturligvis lydhør overfor hvilke lister du har mødt, som er bedre end sidste år, da systemet grundlæggende ligger meget meget tæt op af sidste år.

Hingsten

Kan det passe at warriors of Chaos kun betaler for adgang til Death og ikk Shadow
Det røde og hvide tøj måtte godt blandes ikk?

Jazz_

Quote from: CNA on 12 August, 2015, 18:57:19
Det skal nok lige præciseres, for ja - det tæller han som.

Derudover kommer følgende sandsynligvis også på

Dark Elves

Væk med CP cost hvis man har Cloak, ring og styrke sværd og istedet koster en Mounted Dreadlord (måske bare en peg drearlord) 1 CP

Måske bare lade kappe og/eller ringen koste et cp hver for sig.

Møller

Mini Munchkin

Quote from: CNA on 12 August, 2015, 20:45:23
Nu siger du godt nok "mange af de huller" Vedel.....er der noget du har lyst til at fortælle mig i en PM ;-)

Tja ikke sikker på, at jeg er enig, men min giant og chosen bliver i skabet efter ændringen. I har forhåbenlig også et bedre forkromet overblik end jeg på området :)

Mvh Mads Hammer

Fenris

Tilbage til tegnebrættet med mine Beastmen  :P

kSrSpoer

Umiddelbart er jeg ikke super fan af man ændre chumpen undervejs selvom jeg godt kan se logikken i det.

Chump systemet ser faktisk ret fornuftigt ud og efter playtesting fungerer balancesystemet i CP rigtigt godt.

Jeg har kun en enkelt kommentar til chumpen og det er til, hvorfor tomb kings skal lave en march test for hver gang de skal marchere. Det er ødelægger lidt spildynamikken og man bruger lang tid på at rolle terninger. Jeg ville nok bare havde sagt man kan marchere generelt og flyvere må kun hover. Ellers kunne man sige, at de kan marchere indefor en konge eller en prins ligesom VC og deres movement regler med vampyre. 

Mvh. Kristoffer Spøer.

Glæder mig til tuneringen - ser godt ud Christian.

Tubz

Fede ændringer :).

De giver encitament til flere anderledes lister - i like!
Tucked in between two legs, right next to an asshole, with nowhere nice to sit. They're a strange appendix. That's why I don't believe in intelligent design.

Nygren

Jeg så gerne man ændrede lidt i khalida + bows kombo for TK.
Som det er nu:

Number of models with Bows: 60models 1CP [...]
Queen Khalida 1CP

59 bows + khalida for 1 CP er en ret voldsom skydefase under dette restriktionsmeta.
De betaler heller ikke CP for S6 banish svjh.

Generelt står TK markant stærkere når de har adgang til morghasts.

CNA

Khalida og buer kan pt. ikke være større end 50.

Derudover vil valget af Khalida betyde at TK kun har en enkelt High Liche Priest med, hvilket er en fordel for modstanderen som jeg ser det.

Tomb Kings har mistet point til army construction, fået en dyrere Arkhan og betaler lidt mere for godterne end førhen, så jeg er ikke ubetinget enig i det statement.

Dog ønsker jeg ikke at se hære der er for kedelige for modstanderen til GF, hvilket er grunden til at jeg for en time siden skrev til Manny at Khalida i en deling med mere end 40 buer kommer til at koste 1CP ekstra, ligesom skydecappen bliver sat lidt ned.

Tilføjelsen af Morghasts til hæren er i sandhed en stor pil op for TK.

Hingsten

Christian er det meningen at warriors of chaos kun  betaler for adgang til Death og ikke betaler for shadow?  ;) Ser ellers rigtigt godt ud.
Det røde og hvide tøj måtte godt blandes ikk?

Skovtrold

Quote from: CNA on 13 August, 2015, 11:40:50

Derudover vil valget af Khalida betyde at TK kun har en enkelt High Liche Priest med, hvilket er en fordel for modstanderen som jeg ser det.

Tomb Kings har mistet point til army construction, fået en dyrere Arkhan og betaler lidt mere for godterne end førhen, så jeg er ikke ubetinget enig i det statement.

Dog ønsker jeg ikke at se hære der er for kedelige for modstanderen til GF, hvilket er grunden til at jeg for en time siden skrev til Manny at Khalida i en deling med mere end 40 buer kommer til at koste 1CP ekstra, ligesom skydecappen bliver sat lidt ned.

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Nygren

Quote from: Skovtrold on 13 August, 2015, 13:43:52
Quote from: CNA on 13 August, 2015, 11:40:50

NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Yes :)

Koller

The Drunken Commander

Jeg er dværgen fra helvede - Marcus Kerns personlige lapdog.

Laksendk

Så slipper jeg da for at købe hende :-) synes vi nærmer os nogen spændene sammensætninger at lister.