News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Forklaring af Coordinated firepower

Started by gakkedulla, 06 November, 2015, 09:01:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gakkedulla

I samarbejde med Dorner har jeg udarbejdet følgende forklarende tekst til den fortolkning af Coordinated firepower, som vi har valgt at spille med til ETC kval 2015.

Tau coordinated firepower:

Vi har stemt for at følgende tolkning er gældende:

-X enheder skyder på en udvalgt enhed

-De X enheder får +1 i BS, hvis de er tre eller flere, når de skylder på den udvalgte enhed

-Der skal være minimum 1 fra hver enhed der skyder på den udvalgte enhed, En singel enhed kan ikke target locke på andet mål, men enheder på 2+ modeller kan godt.

-Allokering af wounds sker ved tættest model i den pågældende fjendtlige enhed ift tættest model i blandt de X skydene enheder der skyder på den fjendtlige enhed. Tættest model vs tættest model afgøres for hver våbentype. (ed. Dette betyder ikke at tættest til tættest måles fra de modeller, der rent faktisk har den pågældende våbentype. Det betyder bare at man afgør tættest til tættest løbende, som man normalt ville hvis man skød med én enhed)

Herunder en liste over yderligere klarifikationer omkring coordinated firepower

-Enheder der skyder sammen tæller som om de er samme enhed i forhold til "intervening models"

-Cover saves tages som normalt på model basis. Det betyder, at hvis modellen er i cover set fra nogen modeller i de enheder, der skyder sammen - så har modellen cover save.

-Kun den enhed, der indeholder modellen med følgende items har glæde af: Puretide engram neurochip, Command and control node og Multi spectrum sensor suite - ikke de andre, der deltager i et angreb med coordinated firepower.

-Drone controller påvirker kun drones, der er i samme "oprindelige" enhed som den.

-"Ambushes and feints"-reglen fungerer sådan at de enheder, der ønsker at benytter den skal løbe og så skyde. I nævnte rækkefølge og inden man går videre til næste enhed. Det betyder at hvis reglen skal bruges sammen med coordinated firepower er det kun den enhed, der først vælger target, der kan løbe inden.

-En model der bruger target lock til at skyde på en anden enhed, kan ikke benytte sig af coordinated firepower reglen, ved eksempelvis at få hjælp til sit target lock skydning af andre enheder.

-Hvis en Firebase support cadre vil benytte sig af Coordinated firestorm får den ikke bonuser fra Coordinated firepower, med mindre der er to andre enheder (udenfor firebase support cadre) der vælger at deltage i angrebet. Dette fordi Coordinated firestorm's wording står således at enhederne i Firebase support cadre tæller 'as if they were one unit' allerede fra step 1 i shooting sequence. HVIS man til gengæld tilføjer andre enheder til en Coordinated firestorm via Coordinated firepower får disse enheder også tank hunter og monster hunter, da dette gælder alle 'firing models' i dette angreb.

-Enheder kan ikk bruge coordinated firepower til at opnå bonus fra Fire team reglen

Et eksempel på hvordan en situation, der involverer coordinated firepower reglen afvikles:

Herunder ses en situation hvor nogle marines beskydes af nogle tau enheder:

Tau enhed "ABCD" består af 3 crisis suits med missile pods og target locks (A,C og D) og en buffcommander (B)  med drone controler, Puretide engram neurochip, Command and control node og Multi spectrum sensor suite samt 5 gundrones.

Tau enhed "E" og "F" består af hver et crisis suit med en gundrone. Model E har missile pods. model F har fusion blasters.

Marine enhed "1-10" består af marines med boltguns!.

Marine enhed "11-15" ligeså.

Tauspilleren har tidligere ramt Marineenhed "1-10" med 2 markerlights.

Tauspilleren erklærer nu at enhed "ABCD" vil skyde på enhed "1-10". Enhed E og F vil gerne deltage i angrebet. Tauspilleren bruger sine 2 markelights til at give +2 bs til enhed "ABCD", Enhed "E" og enhed "F".

Tauspillerens modeller A, C og D benytter sig af target locks og skyder på enhed "11-15". Disse modeller får hverken bonuser fra markerlights eller +1 bs fra coordinated firepower. De får dog bonusser fra buffcommanderen, da han er i deres enhed.

Først vælger spilleren at resolve sine twinlinked pulse carbines fra gun drones. Da de 5 gundrones i enhed "ABCD" har glæde af at være sammen med en model med drone controller afvikles de separat, men samtidig med de andre. Drones fra "E" og "F" får ikke bonuser fra drone controlleren.
De 5 drones fra enhed "ABCD" får +1 bs fordi der er 3 enheder der deltager i angrebet og +2 bs for markerlights. De havde i forvejen 5 og skyder således med BS 8. Samtidig afvikles pulse carbines fra dronerne i "E" og "F" De har +1 Bs for coordinated firepower og +2 bs fra markelights. De sidstnævnte får ingen bonuser fra buffcommanderen.

Marineenhed "1-10" tager 3 wounds fra de 7 twinlinked pulse carbines. Model 10 skal som den første tage et save idet han er den model der er tættest på de skydende enheder (Afstanden fra model 10 til model E er kortest). Han fejler sit save.
Nu skal model 4 tage et save idet han nu er tættest på fordi afstanden fra model C til model 4 nu er kortest. Han fejler også!
Sidste save tages af model 9, som nu er tættest. (spillerne måtte måle om det var model 2, 7 eller 9 - det var model 9!) Han fejler også!

Herefter skyder model F sine fusion blasters. Han får ikke bonuser fra buffcommanderen men får stadig en samlet BS bonus på +3 (+2 fra markerlights +1 fra coordinated firepower).  Marines tager 1 wound og model 2 fjernes, da afstanden mellem model A og model 2 er målt som kortest. Model 2 får ikke cover save, selvom modellerne C og D er imellem ham og model F, idet model F resolver sin shooting som om han (og enhed "E") er i samme enhed som enhed "ABCD".

HVIS det havde set ud som nedenfor VILLE model 2 dog have haft et cover save:

Her er model 2 nemlig i cover set fra enhed "E", og derfor obscured for en af de skydende modeller. Dette på trods af at han ikke er i cover for nogen modeller i enhed "F".
Marine 2 fejler dog dette cover save!

Resten af skydningen forløber på samme måde.

gakkedulla

og stil endelig spørgsmål eller fortæl at noget er blevet overset (ret sandsynligt)

Verminaard

Hold da op, FANTASTISKE tegninger!

40k made easy!

Sune Krarup

Bare lige for sikre mig: Dark striders -1 T gælder kun på det originale enhed ikke alle andre units som tilslutter sig angrebet?
Sune "Mer' lasgun" Krarup

Medlem af bevægelsen for et gladere Powerfist!

gakkedulla

Quote from: Sune Krarup on 06 November, 2015, 09:16:20
Bare lige for sikre mig: Dark striders -1 T gælder kun på det originale enhed ikke alle andre units som tilslutter sig angrebet?

Den skal lige gennem møllen en tur. Svaret kommer op lidt senere.

gakkedulla

Quote from: gakkedulla on 06 November, 2015, 09:23:52
Quote from: Sune Krarup on 06 November, 2015, 09:16:20

Den skal lige gennem møllen en tur. Svaret kommer op lidt senere.

Det er kun hans originale enhed ja.

MaRV

Ghostdog

Hvis man nu vil bruge Firebase Cadre til at lave Cordinated Fire, kan man så det hvis man ikke bruger Firestorm?

/Karsten
Jeg er ordblind(lyddøv) og jeg bruger langtid på det jeg skriver. Hvis du opfatter det nedladende, ondsindet eller på anden vis, negativt, er det ikke med vilje.
Jeg gør hvad jeg kan, men bær over mig.
Karsten

gakkedulla

Quote from: Ghostdog on 09 November, 2015, 17:51:16
Hvis man nu vil bruge Firebase Cadre til at lave Cordinated Fire, kan man så det hvis man ikke bruger Firestorm?

/Karsten

Ja

Nillernisse

Hvorfor fjerner man ikke den dræbte marine der er tættest den enhed (blandt de tre skydende) som skød skuddet, istedet for den enhed der er tættest på? Kan man så ikke lige pludseligt skyde om hjørner med feks en fusion blaster? Og hvad med facing på vehicles? Er jeg en ost?
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

gakkedulla

Quote from: Nillernisse on 16 November, 2015, 17:54:35
Hvorfor fjerner man ikke den dræbte marine der er tættest den enhed (blandt de tre skydende) som skød skuddet, istedet for den enhed der er tættest på? Kan man så ikke lige pludseligt skyde om hjørner med feks en fusion blaster? Og hvad med facing på vehicles? Er jeg en ost?

Du ER faktisk en ost! :)

Grunden til at man fjerner den model, der er nærmest den samlede "enhed", er at de resolver deres wound pools som om de var én enhed. Se i øvrigt regelbogen side 34, der beskriver hvorledes man ikke fjerner den model, der er tættest på et skydende våben, men netop den model, der er tættest på en hvilken som helst model i den skydende enhed.

Alternativet ville i øvrigt også være noget rigtig rodet noget når flere våbentyper går igen i flere af de skydende enheder.

Til gengæld har det jo også sine drawbacks at skyde som en enhed. Som det også fremgår af eksemplet behøver der kun at være 1 figur i den samlede "enhed", der skyder gennem cover for at det du skyder på får et cover save.

princelarming

Quote from: gakkedulla on 16 November, 2015, 18:21:35
[...]
Til gengæld har det jo også sine drawbacks at skyde som en enhed. Som det også fremgår af eksemplet behøver der kun at være 1 figur i den samlede "enhed", der skyder gennem cover for at det du skyder på får et cover save.

Nu er Tau ikke kendt for at have de store problemer med at ingorere cover, men ja... man kan da godt kalde det et drawback, hvis man virkelig vil...
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

Kaltenberg

Quote from: Nillernisse on 16 November, 2015, 17:54:35
Kan man så ikke lige pludseligt skyde om hjørner med feks en fusion blaster? Og hvad med facing på vehicles?
Som jeg forstå det, så ja?
Hvis f.esk 8 broadsides kan se en enkelt model fra en fjentlig enhed, og den sidste broadside (nr 9) kan se f.esk 10 modeller mere, så kan alle 9 broadsides
skyde på alle 11 fjentlige modeller med alle deres våben.
Sådan forstår jeg reglen

Go suecide broadsides. :D

Quote from: Nillernisse on 16 November, 2015, 17:54:35Er jeg en ost?
Ja, velkommen i klubben. :D
Quote from: Thraundil on 18 June, 2019, 15:34:19
Vindicaren siger bare fuck af. Og somme skyder han et nyt pishul i en knight - det føles dejligt, og kan ikke ignoreres.

gakkedulla

Quote from: princelarming on 17 November, 2015, 10:01:20
[...]

Nu er Tau ikke kendt for at have de store problemer med at ingorere cover, men ja... man kan da godt kalde det et drawback, hvis man virkelig vil...

Og hvad ville du sige med det Bimse? Du synes det er en lille bitte drawback og slet ikke en stor farlig drawback?

Waaargh

@Kaltenberg grundreglerne følges stadig mht. at skyde, alle enheder fungerer "bare" som én i den tid hvor Coordinated Firepower træder i kraft.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

gakkedulla

Quote from: Waaargh on 17 November, 2015, 10:59:21
@Kaltenberg grundreglerne følges stadig mht. at skyde, alle enheder fungerer "bare" som én i den tid hvor Coordinated Firepower træder i kraft.
Nemlig. Derfor fungerer det præcis som Kaltenberg skriver.

princelarming

Quote from: gakkedulla on 17 November, 2015, 10:47:16
Quote from: princelarming on 17 November, 2015, 10:01:20
[...]

Og hvad ville du sige med det Bimse? Du synes det er en lille bitte drawback og slet ikke en stor farlig drawback?

Word
Min blog - Alt males grønt!
Projekt 2025 status: 0/51
Quote from: Troels S on 01 July, 2019, 15:08:30[...] 40K århus er ikke en afdæmpet forsamling [...]

gakkedulla

Quote from: gakkedulla on 17 November, 2015, 11:12:53
Quote from: Waaargh on 17 November, 2015, 10:59:21
Nemlig. Derfor fungerer det præcis som Kaltenberg skriver.
Lige for at udpensle det: Det er kun fordi de skyder med samme våben at det fungerer sådan som Kaltenberg beskriver det. Hvis de 9 broadsides vælger at affyre deres SMS'er først og den ene model som de 8 kan se dør af det - så kan de 8 ikke affyre deres highyield missiler mod enheden.

stubber

Skide godt arbejde, jeg har dog 2 spørgsmål :)

Hvis nu vi har 3 units af tau, de to af dem står på objectives hvor det ene fx giver skyfire og det andet gir dig lov at rerolle 1'ere må alle 3 units så bruge disse ekstra regler da de skyder som et unit ?

Og står der ikke i reglen at det er 3 units der skal target det samme ? Grunden til at jeg spørger er fordi du kan vel så i princippet target et unit der er for langt væk, men du kan ikke skyde på det fordi din range er for kort. Det kunne bruges hvis du har 2 units der godt kunne tænke sig +1 til BS men mangler det sidste unit, som så kunne være en pathfinder 60" væk der godt kunne se det unit, og derfor også target det, men ikke kan skyde det pga range.

Ved godt de begge måske er lidt søgte, og måske især den sidste ikke er meningen skal spilles sådan, men de skal vel lige med ? :)
If hard work pays off, then easy work is worthless.

MaRV

Der spilles ikke med mysterius objectives. Og den anden kan jeg ikke svare på, det må være rules team Dorner/Gakke...:)

Mvh Uffe

gakkedulla

Der står konkret i reglen at man skal skyde på target. Så man må ikke medtage enheder der ikke har range med mindst 1 våben.

Derudover tror jeg faktisk ikke du må targete noget der er udenfor range.

Ghostdog

I regel bogen står der bare at man skal have LoS til en model for at choose target.
Og under skydning står der, at det kun er våben indenfor range der kan skyde.
Da de nu skyder som en unit, er der da egentligt ikke noget der forhindre den der 18" Burst cannon i at booste BS på RIP. selv om Burst cannon'en ikke kan nå.
Burst cannon'en må bare ikke skyde på et andet mål.

Så er der snap shots.
Edit: note til mig selv, husk at læs det hele.

/Karsten
Jeg er ordblind(lyddøv) og jeg bruger langtid på det jeg skriver. Hvis du opfatter det nedladende, ondsindet eller på anden vis, negativt, er det ikke med vilje.
Jeg gør hvad jeg kan, men bær over mig.
Karsten