News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

The Return of 40K!?!

Started by Honsou, 09 December, 2015, 20:33:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Honsou

Sidst jeg meldte mig til en 40k turnering, var jeg lidt lunken mht. 40k, men håbede gnisten kunne blive tændt igen, men i løbet af turneringen gik jeg helt død i det, overvejede faktisk at sælge det jeg havde og fokusere på virkelig fantastiske spil som Malifaux og så male flere brikker til brætspil.
Jeg var en træt og bitter mand, måske endda mere end jeg plejede at være. 40K som jeg elskede det, var næsten dødt, og jeg kunne ikke engang tage til en lille turnering, uden at blive mindet om hvor røvsyge spil man hurtigt kan få, bare ud fra hvilken race/liste man spiller, og/eller spiller imod.

Jeg er simpelt hen blevet for gammel til at bruge en hel lørdag på at kigge på en anden der ruller terninger, og mig der bare pakker figurer væk, eller stå og overveje at "glemme" at skyde en tur, bare for at få LIDT spænding ind i spillet.

Dette skal ikke opildne til diskussion om "lad være at tage kniv med til bla bla", for jeg havde 2 spil hvor min modstander ikke havde en chance, og 2 spil hvor JEG ikke havde en chance og 1 spil hvor den der fik tur 1, vandt. Det sker ikke i Malifaux. ;)

Så det var ikke mig der kom med noget helt forkert (hverken indstilling eller noget), faktum ER bare at der er lysår mellem hærene (hø hø), og GW gør intet for at balancere hærene, nærmest med VILJE laver de lort, for at vise at de sgu MENER det, når de siger at 40K ikke er lavet til turneringsspil.  ???

Som I begge ved, da jeg kender begge læsere i forvejen, så er jeg til spil hvor det er ligemeget hvilken race man spiller, så kan man stadig få en tæt og sjovt spil, fordi alle har en blandet landhandel af enheder med. Et spil hvor nærkamp rent faktisk er en faktor, istedet for bare "hvem skyder først den anden af bordet."

MEN, for ganske nylig fik jeg blod på tanden igen, og er begyndt at male Space Wolves. Jeg har også fået spillet apocalypse med dem, og en håndfuld normale spil, inkl. et 2 mod 2 spil i søndags.
(Jo, forkortelsen af inklusiv, er faktisk stadig inkl.)
Ikke mange ved det, men for 12 år siden, da jeg gik i gang med min kun anden 40k hær, stod valget mellem Space Wolves og vanilla marines (malet som salamanders). Efter meget debateren frem og tilbage med stemmerne i mit hoved, blev der flertal for sidstnævnte, da det grønne, sorte og guld så alt for godt ud, til ikke at blive valgt.
Ulvene appelerer til mig, da de altid har haft tanks og udstyr som ingen andre har, godt nok er wargear reduceret gevaldigt, fra dengang min faste 40K modstander, Fenris, spillede dem, men de har stadig nogle unikke enheder og ikke mindst et fedt look med runer og ulveskind over det hele.
En Space Marine kan godt være lidt kedelig, i hvert fald når man har 40 af dem, men med en rune her, et ulveskind eller kranie der, så ser de ret seje ud.

Jeg har haft nogle hære der ikke blev gjort så meget ud af, og et par jeg har gjort mig umage med.... indsæt spydig kommentar fra Hoppe, Nanayaah og andre ("Vi har da kun set førstnævnte, Erik, hvor gemmer du de andre?!"). ;D

Anyway, Space Wolves vil jeg gerne have bliver pæne, da jeg ikke regner med jeg skal have flere 40k hære efter denne, og derfor nok beholder den i mange år, sammen med min Dark Eldar hær, som også er blevet ret pæn.

Jeg faldt tilfældigvis over denne maleguide, som jeg straks købte, og følger på visse punkter. Om ikke andet er der gode tips eller inspiration i, men jeg prøver at male dem nogenlunde som de har gjort, da de ser ret fine ud på billederne, malet på denne måde.

Jeg er ikke nået så langt, men jeg er ved at prøve mig frem med disse 2 blood claws.

Basen er langt fra hvad jeg havde tænkt mig, skal jeg skynde mig at sige:

Blood Claws SKAL have et lidt manisk udtryk i øjnene!

Selvom jeg tvivler gevaldigt på jeg nogensinde gider tage med til en 40k turnering igen, så har jeg fundet glæden ved hyggespil igen, og satser på en dag at spille med en fuldt malet SW hær, mod andre blandede hære, der jævnligt kommer på besøg.
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

P.E. Daner

Fedt at du har fundet gejsten igen, men jeg kan med ro i sindet sige at GW er død for mig.

MaRV

Hej Erik

Fedt at du har fået lyst til 40k igen !

Jeg kom selv lige i gang med marine modeller igen, og noget der virkelig har gjort det ekstra sprødt at arbejde med, var for mig de 32mm baser. Jeg gjorde også basen højere ved at smide et lag kork fra dækserviet på. Det giver marines en helt anden følelse, de virker større og mere "superhuman"-agtige, meget mere pondus og awesomeness.

Jeg kan stærkt anbefale det :)

God fornøjelse med ulvene.

Mvh Uffe

Silva

Quote from: Honsou on 09 December, 2015, 20:33:12
Som I begge ved
;D Haha. Never gets old... Har det på samme måde ovre i min blog.

Anyway, så ser de ganske fine ud, og jeg er jo selv begyndt at lege med tanken om 40k igen som du jo ved. Nu ser vi om det kommer længere end til tanken ;)

Honsou

Quote from: MaRV on 09 December, 2015, 21:00:53
Jeg kom selv lige i gang med marine modeller igen, og noget der virkelig har gjort det ekstra sprødt at arbejde med, var for mig de 32mm baser. Jeg gjorde også basen højere ved at smide et lag kork fra dækserviet på. Det giver marines en helt anden følelse, de virker større og mere "superhuman"-agtige, meget mere pondus og awesomeness.

Ja, det har altid virket lidt fjollet at de store 7' høje super 'umies er samme højde som en guardsman, fordi alle figurer har den basisstørrelse.

Mine Wolf Guard kommer på 32 mm baser (meget af hæren er købt samlet/brugt, så de fleste stod på 25 mm da jeg fik dem).

Havde jeg ikke købt dem brugt, var det en god ide med den ekstra tand i højden. :)

Quote from: Silva on 09 December, 2015, 21:17:04
Nu ser vi om det kommer længere end til tanken ;)
Next stop: ork speed bump!! ;)

doc watson

Puha
Godt at du har taget 40k til dig igen. ;)
Hvem skulle ellers tæve mine stakkels små uskyldige alpha leginærere. :D

Honsou

De fik da LIDT tæv til EC, synes jeg at huske. ;)

Men det er jo også længe siden, og de trænger igen...

Honsou

Jeg har tænkt mig at lave runer på vehicles også, der er vel ingen grund til at de kun er på tropperne og våben? :)

Spillede iøvrigt en spændende 8-7 kamp mod Alpha Legion i dag, modstanderens chaos lord slagtede min rune priest i challenge, og blev som belønning til en spawn.  ;D

doc watson

Ja spændende og intenst spil.
Men fik heldigvis snuppet begge dine hq'er.
Selvom det er typisk, at den første gang min chaos lord vinder en challenge bliver han til spawn.

Honsou

Det ene HQ var det man kalder "det tynde øl", men at Bjørns INV save skulle svigte ham mod alle de, alt for nøjagtige, lascannons, blev dyrt.  :(

Honsou

Malifaux fik en pause til fordel for 40k, og det var BA + SW mod 2 chaos.

ADVARSEL/TORN I ØJET DISCLAIMER: Desværre er der meget umalet, jeg får ikke malet meget SW for tiden, op til aroscon var det jo kun tid til Malifaux.

Doc Watson havde sørget for fine (og velsmagende) påskekyllinger. Jeg myrdede en i en video, i dagens anledning.

Chaos måtte re-roll to hit i CC mod alle marines, og halvdelen var fearless, jeg spillede den nye formation Ironwolves og med en enkelt blandet gruppe Wulfen på 5 (1 med hamm & skjold, chef med kløer, 1 med økse og 2 uden noget), mens BA spillede Black Rage formation, som er liiidt hård, med +attacks = turen, så i tur 5, havde de +5 attacks.
Dog var hans hær meget lille da næsten alt var dyre Death Company modeller.

Vi havde en nobel Fellblade og de havde en chaos warhound titan.

Her smed Mads vores vortex grenade allerede i tur 1, man skulle tro den ikke kunne undgå at lave ravage, den forsvandt 4 scatter rul senere, og der løb dens kills op i (tæller, lægger sammen, bruger lommeregner...

1 mand... fra Mads' eget Death Company!!  :o >:(

Kastet MIDT i chaos lejren, omgivet af titan, havocs og meget andet saftigt!

Mads får ALDRIG ansvaret for sådan en igen!!

Bedre gik det straks for mit noble flyvende køleskab, som immobilizede en forge fiend, fjernede 5 HP fra titanen og traditionen tro var den fyldt med blood claws, som kom ud og blev påvirket af the wulfen curse, og derfor havde furious charge og hammer of wrath, hvilket bringer os til et andet højdepunkt:

Jens mistede sin vindicator, i eksplosionen dør der 1 Blood Claw, 3 chaos marines og Simons Warlord tager 1 wound. Med 5 hammer of wrath fra wulfen påvirkede blood claws, skulle samme warlord tage 2 saves mere, og fejlede dem begge. Død warlord til hammer of wrath og en eksplosion.

Dagens højdepunkt var da min Wolf Lord og hans 5 Wulfen venner lige havde slagtet en chaos terminator warlord og hans 4-5 venner (der døde wulfen chefen dog også), men så stod de midt ude i det fri, foran en Titan, en vindicator, 2 havoc squads og m.m.

Jeg startede deres tur med at samle en SW terning op og sige: "Er I klar til at opleve verdens mest irriterende storm shield?!" :D

Så kom deres forsøg på at fjerne min wolf lord, som ville give 2 VP, men de skulle lige skyde ham med skjoldet først.

3 wounds fra titanens plasma blaster, 3 wounds fra vindicatoren, 1 fra lascannon, 3 fra bolter og 5 fra autocannons senere, havde den ene forreste Wulfen taget 1 wound, og havde et hvidglødende storm shield. :D
RETFÆRDIGHED!

Samme tur fik SW delen af alliancen, ram på chaos titanen:

Et deep strike på baglinjen fra en trio af Helbrutes blev mødt af bordets eneste thunder wolf gruppe, og en BA dreadnought med 7-8 angreb. Der døde en thunder wolf.

Med 4 af 5 objektiver i alliancens hule hånd, en død titan, 2 døde warlords og et par sekundære HQ, endte spillet 24-6 til Alliancen.

Næste spil bliver enten med malede dark eldar, eller lidt flere malede space wolves, med endnu en spændende formation. Og BA får ikke lov at tage den knallert formation med igen, selvom de er få figurer. Alle de ekstra angreb er lige hårdt nok.
Jeg fik ikke tank Shocket en eneste gang (Ironwolves giver fjenden -2 Ld på tank shock), men mine blood claws i storm wolf fik glæde af at de må disembarke selvom den har rykket op til 12". De gratis upgrades var også ok, gav da et par hits med hunter killer missiles.

doc watson

Tak for en fin dag igår.
Det var sjovt at prøve et så stort spil, og heldigvis var både fellbladen og warhounden ikke så spilstyrende som frygtet.

Hare

Ser underholdende ud, men tænk på hvor FLOT det kunne se ud med malede figurer  ;). Sving så penslen!

Honsou

Ja, det kunne se mega lækkert ud, desværre maler jeg langsomt, og som skrevet så er 40k ikke først på listen, til de sparsomme maletimer. ;)

Cazino

Immer weiter Rollo, immer weiter!

merlin

Honsou

Ja bare rolig, the Traitors tabte 6-24 til de noble SW med BA some sidekicks, så alt er godt. ;)

Honsou

2 malede hære fik lov at clashe i et simpelt spil på en en hverdag. Smider lige et par billeder i aften.

Dark Eldar, som har stået på loftet et par år, mod Bennys fine Adeptus Mechanicus.

Man kunne godt se hvilken hær GW havde lavet senest, og ville sælge figurer til. ::)

"I denne tur re-roller jeg lige 1'ere og 2'ere på skydning... denne tur har de lige +3 BS..."

Men det var da spas nok at lufte dem igen. Min første tanke var dog "gad vide om en flot malet dark eldar hær kan sælges..."

40k trækker ikke helt vildt, alt er bare større og mere besværligt end Malifaux, jeg skal hente store bordplader i garagen, man skal finde 80 figurer frem, og nogle af dem bliver bare sat på bordet for at blive fjernet igen med det samme. Man går ikke "bare lige" hurtigt i gang med 40k, som man kan med et brætspil, eller Malifaux.

Det var ikke mit sidste spil 40K, men det gav mig nu heller ikke blod på tanden til en masse mere, må jeg erkende. Måske 8th edition kan betyde noget på den konto. Malifaux er og bliver bare mit primære spil, trods lidt nostalgisk kærlighed til 40k universet og mange af figurerne. :)

Honsou

Dark Eldar...

Benny har naturligvis bisset igennem, ETC-style, med en eller anden udødelig special character kampmaskine, til latterlige 200 pts.

Jeg ramte dårligt, men fejlede tilgengæld 80 % af mine moral checks, så går det vel lige op.

Casualties efter tur 4... Bennys er øverst t.v.

Men endte nogenlunde i en draw, var dog også bare et testspil uden alle mulige kort og ting, ellers var jeg blevet knust 20-4 eller lign. :D

Friis

Du bør sagtens kunne sælge den hær Erik... og nej, ikke til mig  ;D

Honsou

Det er hermed gjort, så nu må det jo blive Space Wolves, der skal testes i det nye stads.

Jeg købte regelbog, SW/Imperium bog og terninger... ja ja okay det var Helene der købte det til mig, men jeg PEGEDE selv! :)

Så må vi se om det bliver en vitaminindsprøjtning til 40K eller sidste søm i kisten.

Umiddelbart kan jeg godt lide idéen med at f.eks. en Stormwolf mister Movement og får dårligere BS, jo mere såret den er. Det har altid virket fjollet at en Titan med 1 Hull Point tilbage, er lige så funktionel som en hel frisk, men det øger naturligvis book keeping. Ved ikke hvor meget det går igen, det er måske kun tanks, men stadig fedt.

Stay tuned...

Honsou

Med salget af Dark Eldar, blev der også plads til en masse bits, enten til 40K eller f.eks. Rise of Moloch. ;)

Nanayaah

Du siger bare til hvis jeg skal komme forbi med mine orker og vise dig 8th ed. Det vil være ligesom i gamle dage hvor at du kan brokke dig over min hær og terningerne.

Iøvrigt bare for at forberede dig så er 8th ed. Helt sikkert en forbedring men mest i forhold til hastighed. Der er stadig fjollede ting og abstractions niveauet er hævet betragteligt så det skal men lige vænne sig til. Efter at have konfereret med Hiveminden (Hoppe) er dommen at 8th. Ed er 22.4% mindre pøllet end 7th. Og det vil kun blive værre når codex begynder at komme ud :D

Troels S

Efter Hoppe måtte kaste handsken i ringen mod mine GK's i går i tur 3 tror jeg at han mener, at pølleniveauet for 8th er på vej op i hans øjne  8)

Synes foreløbigt at 8th er rigtig sjovt og at grundreglerne er gode. Er dog lidt skeptisk ved hvor nemt ting dør og hvor mange ting man hurtigt skovler af bordet.

Naturligvis skal der langt flere spil til - og så kan man begynde og se på hvad der måske skal skrues lidt på.
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Honsou

Jeg er frisk, dog med en hær der hverken er helt eller halvt færdigmalet.

På søndag er jeg klar til besøg med italiensk kaffe, hvis det er. :)

QuoteEr dog lidt skeptisk ved hvor nemt ting dør og hvor mange ting man hurtigt skovler af bordet

Ja, selv en heavy bolter reducerer saves, så et par land speeder salver senere, vælter marines til højre og venstre.

Man skulle tro terminators var blevet billigere, nu de ofte har et sløjt save, men det lader ikke til at være tilfældet?