News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Fredags Mathhammer #10: Flasker det sig? (Lethian Special)

Started by Glitter, 03 April, 2016, 23:40:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Glitter

Det er blevet søndag, og derfor tid til endnu en Fredags Mathhammer.

Denne gang er den tilegnet Lethian, som løber af stablen for 13. gang om små to uger. Lethian er for mig er årets bedste warhammer-begivenhed, så derfor skal den have en mathhammer – også selvom konceptet lægger op til sjove, ikke maximerede hære.

Til dem der ikke skulle vide det, er Lethian en weekend-kampagne, der kombinerer warhammerslag med et diplomatisk/strategisk holdspil. Tredive hære rykker rundt på et kort og erobrer landområder. Når to hære støder sammen udkæmper de et warhammerslag. Det hele kombineret med et sindrigt system af kampagnepoint, scenarier, missioner, auktioner og hære der ændrer sig alt efter hvilke bonusser, man får raget til sig. Som udgangspunkt spiller man med 1.200-points hære af lavt powerniveau; ingen lords og magical items og ganske få warmachines, monstre og monstrous modeller. Læs mere her. Og gør dig selv den tjeneste at prøve det engang.

Et vigtigt aspekt i Lethian er, at slagene ikke er begrænset til seks ture, men fortsætter indtil den ene hær pakker sydfrugterne og flygter. Det sker som følge af de såkaldte bottle-tests: Hver gang, du har tur, ser du efter om du stadig har 50% af din hær tilbage. Hvis ikke, skal du tage en leadership test. På din generals leadership hvis han er i live og ellers på hærens basistropper (9 for dværge, 7 for mennesker, 5 for skaven). For hver runde, du tidligere har bottle-testet, får du -1 til dette slag. Fejler du denne test, flygter din hær, og slaget er tabt.

Det er aldeles almindeligt at begge sider når et punkt, hvor man skiftevis tager bottle-tests, og det kan derfor være afgørende hvor mange runder, man holder ud. Her er der selvfølgelig stor forskel på 9 og 5, men hvor meget betyder forskellen på fx 8 og 9? Det kan sagtens være et reelt valg i et format, hvor mange hære skal vælge mellem at have en troldmand, en BSB eller en general med højere leadership. Som orc-spiller kan jeg fx vælge en Ld8-general fra og lade en shaman være general. Så har jeg Ld7 i stedet for Ld8. Hvor farligt er det når der skal bottles?

Risikoen for at bottle ud første gang er (så vidt jeg ved har ingen mulighed for at få Ld10 uden lords):
Ld9: 17% / Ld8: 28% / Ld7: 42% / Ld6: 58% / Ld5: 72%

Så langt så godt. Det kan de fleste af jer sikkert også regne ud. Men som sagt er det ofte nødvendigt at holde til flere bottle-tests, så hvad er risikoen for at være daffet efter to tests? Altså akkumuleret med chancen for at være væk i første omgang?
Ld9: 40% / Ld8: 58% / Ld7: 76% / Ld6: 88% / Ld5: 95%

Og efter tre runder:
Ld9: 65% / Ld8: 82% / Ld7: 93% / Ld6: 98% / Ld5: 99,6%

Efter fire runder:
Ld9: 85% / Ld8: 95% / Ld7: 99% / Ld6: 99,8% / Ld5: 99,99%

Efter fem runder har de fleste dog kastet håndklædet i ringen:
Ld9: 96% / Ld8: 99,2% / Ld7: 99,9% / Ld6: 99,996% / Ld5: 100%

Som det fremgår af tallene, er dynamikken i bottletests den, at ulempen ved en lavere Ld-værdi forstærkes kraftigt ved gentagne tests. Fx vil min orchær kun klare skærene efter to tests i 24% af tilfældene hvis min Ld7-shaman er general mod 42% hvis jeg køber general med Ld8, en forringelse på lidt over 40%. Ved tre tests er det forringet fra 18% til 7% eller med ca. 60%.

Konklusionen vil jeg lade være op til den enkelte hærfører og holdledere, da jeg selvfølgelig heller ikke har lyst til at hjælpe jer mere end højst nødvendigt. Om to uger må vi se, om det flasker sig for jer.

Glitter

Måske skulle man tilføje, at Lizardmen/Saurians får lov til at bruge cold blooded til deres bottle-tests, hvilket gør hæren til den suverænt bedste i dette aspekt, da de også lige har Ld8 på deres basistropper (medmindre man kører skinks). Et af mange eksempler på hvor ubalanceret Lethian er - hvilket absolut er en stor del af charmen.