News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Napoleonic Wars

Started by Morsing, 13 August, 2016, 09:01:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Morsing

Nå, mine onde onde venner spammede mig igår med links til figurfirmaer og andre lækre lækre ting omkring Napoleons krigene. Jeg har i længere tid snakket om jeg ville lave et lille solo projekt hvor jeg indkøbte og malede begge sider i en konflikt. Da napoleons tiden altså har haft min store interesse er det derfor oplagt at jeg tager fat i denne periode til dette projekt.

Jeg har indtil videre valgt at http://www.irregularminiatures.co.uk/ som figur producent da de har et stort udvalg, både af figurer og terræn. Skalaen jeg har valgt er 6mm. Det giver et super feel af kæmpe hær tænker jeg, det er forholdsvis billigt, og forhåbentligt mere simpelt at male, da jeg absolut ikke er et stjerne til det.

Da der reelt kun er 2 sider i denne konflikt, som dog har mange forskellige nationer indblandet, så gør det det meget nemt at vælge sider i mit lille projekt.

På den ene side vil jeg indkøbe franske soldater, samt enkelte tropper fra deres allierede, som fx Polakker og Italierne, samt diverse tyske. Fokus vil fra starten være på den klassiske franske hær dog, allierede må komme til senere hen :)

Den anden side af konflikten vil jeg male englændere, preussere og bavariske tropper.

Om jeg vil tage udgangspunkt i et bestemt slag, eller lave nogle generic hære har jeg endnu ikke besluttet mig for, men jeg tror det bliver med udgangspunkt i at få lavet nogle generic hære, og så efterhånden som jeg måske får lavet noget dybere research, så kan jeg spore mig hen på et par specifikke slag at opføre.

Undervejs håber jeg desuden at kunne indkøbe lidt periode specifikt terræn som jeg også kan male når jeg bliver træt af at male de små fyre.

Når jeg er kommet længere med hvad jeg skal købe, og måske får det hjem, så kommer der flere tanker herinde omkring hærene, hvordan de skal males, og naturligvis, billeder! :)

Pille

Jeg fralægger mig ethvert ansvar  :D

Men fedt at høre. Glæder mig til at se hvad det ender med og spille med hærene  :)

Har du overvejet regelsæt?

Morsing

Quote from: Pille on 13 August, 2016, 11:39:23
Jeg fralægger mig ethvert ansvar  :D

Men fedt at høre. Glæder mig til at se hvad det ender med og spille med hærene  :)

Har du overvejet regelsæt?

Nej, og det er også en af de ting der skal undersøges. Der findes jo mange til perioden :o må på jagt på nettet

Flannov

Sådan skal det lyde !!

Glæder dig til at følge projektet ;D

Draccan

Jeg glæder mig også til at følge det.
Skal også en dag ude i fremtiden lave noget Napoleon. Nok baseret på den russiske kampagne. Blev lidt præget i mine unge dage af Tolstojs Krig og Fred og beskrivelsen af Kutusovs personlighed og slaget ved Borodino.

Tror dog 6mm. er for småt til mig og der er mange fede 10mm Napoleon figurmagere. Så 10 eller 15mm.

Vedr. regler ser jeg nogen bruge Black Powder. Fandt dog også en der havde lavet et par siders regeludvidelse til Warmaster..

Husk at uniformer skifter fra fransk side gennem kampagnerne, så det er måske en god idé med at vælge en start periode selvom du kan spille for sjov i alle perioder...

Rigtig god fornøjelse!!

Edit; her er den pdf med udvidelserne til Warmaster inkl. army lister...

https://www.google.dk/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://ricks-warmaster.com/WarmasterNapoleonic.pdf&ved=0ahUKEwjZi7m_nb7OAhUlS5oKHYfPC6IQFggdMAI&usg=AFQjCNEY_5fLfQPJ5F4lH8FuCFQZIxH_eg

(jeg elsker Warmaster reglerne som jeg finder undervurderet og glemt)

Fedt link til mere om10mm Napoleonics
http://10mmnapoleonics.blogspot.dk/p/links.html?m=1

GHQ og Red Line laver fede 10mm figurer men Old Glory dækker det meste med solide figurer til god pris ...
http://www.oldgloryuk.com/10mm-napoleonics/28/89
For små 100 kr får man 100 figurer. Hvis man baser 8 pr Warmaster base (10 er måske bedst?) så får man 4 units af tre baser eller 12 baser i alt for 100 kr.

Morsing

Jeg elsker selv 10mm Draccan og spiller det som du måske har spottet i Pike and Shotte. Jeg har dog lidt øjne på Blucher reglsættet, og da det er på den helt store skala vil jeg gerne have figurer der virkelig giver følelsen af jeg flytter rundt på en helt horde soldater, og der er 6mm fantastisk.

Mine male egenskaber kommer ikke til at række til detaljer ligemeget hvad, so forskellene i uniformer tror jeg vi skal se langt efter ;) - blå for franskmænd! :D

Jeg er efter mere savlen omkring nok endt med at jeg i starten vil bygge en fransk og en østrisk styke op, og kigge lidt på nogle af slagene i italien. Så kan der komme mere til fremover :)

på Irregular kan jeg for 25 pund få knap 450 figurer i strips af 6... Det kommer hurtigt til at give en fed effekt!!

rubber

Det glæder jeg mig også til at se mere af. Jeg vil især gerne se hvordan dine 6mm figurer kommer til at tage sig ud. 450 for 25 pund, det er dælme lige til at overskue.

Jeg tror heller ikke at du kan gøre så meget ud af uniformerne i seks millimeter at der er nogen der kan brokke sig over historisk akkuratesse, det er nok ret vigtigt når man spiller Napoleonskrig.

Mvh. Tim

Tordenkuglen

fedt at se, har også overvejet en mindre scala, men PT. arbejder jeg selv på en fransk 18mm hær til Napoleon at War, har haft et enkelt noget forvirrende intro spil for nogle år siden, men nu er der jo endelig kommet udvidelser til dette så man kan spille andet end franskmænd og englændere.

Planen er i fremtiden også at lave en Østrigsk styrke.
Spiller/vil gerne spille: JRIII, SAGA, Bolt Action, Deus Vult, By Fire and Sword, Impetus, Trafalgar, Check your six, Hail Caesar, Black Powder, Sword Point, Sharp Practice, Force on Force, The Sword and the Flame, Sword and Spear, Blood and Plunder the Barons War, Warmaster og meget mere!!!!

Morsing

Quote from: Tordenkuglen on 16 August, 2016, 11:28:37
fedt at se, har også overvejet en mindre scala, men PT. arbejder jeg selv på en fransk 18mm hær til Napoleon at War, har haft et enkelt noget forvirrende intro spil for nogle år siden, men nu er der jo endelig kommet udvidelser til dette så man kan spille andet end franskmænd og englændere.

Planen er i fremtiden også at lave en Østrigsk styrke.

Har lige bestilt Blucher reglerne hjem, dem glæder jeg mig til at kigge på. Så bestilles der figurer når der er penge igen ;D

Tordenkuglen

har også overvejet at prøve dem, ACW versionen Longstreet har jeg kun hørt godt om.
Spiller/vil gerne spille: JRIII, SAGA, Bolt Action, Deus Vult, By Fire and Sword, Impetus, Trafalgar, Check your six, Hail Caesar, Black Powder, Sword Point, Sharp Practice, Force on Force, The Sword and the Flame, Sword and Spear, Blood and Plunder the Barons War, Warmaster og meget mere!!!!

Pille

Quote from: Tordenkuglen on 18 August, 2016, 09:14:57
har også overvejet at prøve dem, ACW versionen Longstreet har jeg kun hørt godt om.

Steffen og jeg prøvede Longstreet Lite versionen i et lille slag i mandags. Dem kan man downloade gratis her - http://www.sammustafa.com/honour/downloads/

Det var meget fornøjeligt. Jeg har overvejet meget at købe dem til mit ACW projekt, men har opdaget at de kort man skal bruge til er ret dyre at få med, så indtil videre er de lagt på is. Man skal dog være opmærksom på, at man ikke spiller med kort i Blücher, så man kan nok ikke helt sammenligne de 2 regelsæt.

Tordenkuglen

ok, det havde jeg ellers hørt at det skulle være, men tak for info, for nu holder jeg mig dog til Napoleon at war, meeeeen er bestemt åben i fremtiden.

Pille

Quote from: Tordenkuglen on 18 August, 2016, 11:45:02
ok, det havde jeg ellers hørt at det skulle være, men tak for info, for nu holder jeg mig dog til Napoleon at war, meeeeen er bestemt åben i fremtiden.

Jeg kan lige præcisere, at så vidt jeg har forstået, så bruger man nogle unit cards i Blücher, som ikke skal spille spilles som sådan, ligesom kort skal i Longstreet (og andre af Sam Mustafas spil).
Vi har også haft kig på Napoleon at War, men jeg har ikke været så imponeret af de reviews jeg har læst af spillet. Hvad kan du sige af godt om reglerne?

Tordenkuglen

At figurene er fede og min ven Valten anbefaler dem.

Har jo ik prøvet det sådan rigtigt endnu, Valten havde arrangeret et multiplayer træf, som desværre faldt sammen med min London tur for at se NFL!

Men når jeg får det spillet på et tidspunkt skal jeg gerne ævle mere om der på gidt og ondt.

Draccan

Har fået læst lidt op på Blücher og Napoleon at War fra mit ferieeksil i Nice ...
  Har set lidt konsensus om at NaW franske tropper er dyrere end andre uden at have specialregler nok til at bakke forskellen op. Rygterne vil også vide holdet bag er lidt i krise og de svarer i hvert fald ikke på privatbeskeder. Endelig er deres figurstørrelse 18mm hvor de fleste andre er 6, 10, 15, 20 og 28mm..... det er lidt ærgerligt da de kun pt. har franskmænd, britere og preussere. Flere core sæt er udsolgt og de er slet ikke på hjemmesiden hvilket er forvirrende for nye kunder. Endelig virker kontaktformularen på hjemmesiden ikke for mig. I hvert fald på mobil. Ville gerne have russere men tror ikke på de har en stor fremtid.
På positiv siden er de billige og spillet har et spændende koncept.

Vedr. Blücher er det meget åbent for flere skalaer. I regelbogen vises flere 15mm figurer. Man kan spille helt uden figurer med deres kort. Rigtig mange (de fleste) spiller med kortene på bordet og så figurer oven på så info delene af kortet stikker ud. Det betyder det er op til dig hvad du synes der skal til for at repræsentere en battalion.

NaW er fristende fordi det er nemt at forstå hvad man får og købe ind til men det er pokkers at de har valgt sådan en skala.

Det er fristende (for mig) med 10mm figurer på warmaster baser da det nemt kan portes til flest muligt spil fra Lasalle til NaW til Blucher til Warmaster Historical.

Choices. Choices. Men glæder til at høre hvad Morsing mener om Blücher!

Morsing

Noget der også tiltaler mig i Blucher er at man ved starten af slaget ikk har ens figurer på bordet, men kun kort som ikk afsløre hvad der er hvad. Det afsløres så hvis enheden laver en action eller fjenden kommer tæt på.

Endelig kan man have reserver bag en bakke fx, uden at fjenden ved hvad det er. Er det Guardens cavalry, eller conscripts?

Morsing

Nå, jeg har naturligvis brugt en masse tid på at tænke og fantasere. Jeg er i den forbindelse faldet over lidt forskellet jeg kunne bruge.

En af dem er den her:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Montebello_(1800)

Jeg har besluttet mig for at det første jeg kommer til at arbejde hen imod bliver Slaget ved Montebello i 1800 mellem franske og østriske tropper. Slaget er en forløber til det mere berømte slag ved Marengo som må være meget langt ude i fremtiden i forhold til at kunne spile det, men det er klart et målt i fremtiden. Hærene er i en størrelse som kan laves forholdsvis nemt ud fra de figurer jeg planlægger at købe, som jo er et stort plus :)

Den franske hær:
7 Infantry Regiments
1 Hussar attachment
3 battalioner Artillery
ca. 14.000 mand

Den østriske hær:
7 Infantry Regiments
2 Hussar attachments
1 Dragon attachment
4 battalioner Artillery
ca. 18.000 mand

Jeg planlægger at sætte spillet op på et regiment niveau som udgangspunkt. Indtil jeg får fat i Blucher reglerne, så går min planlægning i forhold til Black Powder reglerne, hvor jeg forventer at købe begge napoleons udvidelser i den kommende måned.

Senere, når der er flere figurer, så kunne det være spændende at kigge på at spille spillet på battalions niveau :)

Nå... drømme drømme drømme... suk

Apropos drømme.. Her er Order of Battle til Merengo https://en.m.wikipedia.org/wiki/Marengo_Order_of_Battle

Pille

Steffen og jeg prøvede vores første spil Blücher i går. Jeg vil lade Steffen selv fortælle lidt om slaget og spillet, men her er lige to billeder jeg fik taget.

Når formationerne var blevet "afsløret", så satte vi lige nogle 15mm napoleonsfigurer på kortene, så man nemt kunne se, om det var infanteri, kavaleri eller artilleri units.

PMV

Hvis jeg må blande mig  ;)

Jeg har spillet NAW en lille håndfuld gange, og har et par ret store hære. Det er et rigtig skægt spil, som mest af alt lider under nogle meget dårligt formulerede regler. Men mekanismerne er rigtig gode om man kan få en del figs på bordet. Har en aftale med tordenkuglen om at vi skal spille snart...

Enig, at firmaet mer eller mindre er brudt sammen, så jeg ville anbefale at man spiller det med de figurer og basestørrelser man har, snarere end at bruge det de anbefaler - selvom figurerne er fede og stadig kan fås mange steder :)

Philip