News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Pike and Shotte

Started by Morsing, 06 August, 2016, 21:37:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Morsing

En af mine store passioner i de senere år har været Warlord games spillet Pike and Shotte

Spillet er designet så det kan spilles i flere skalaer, og den skala vi i min spille gruppe har valgt at bruge er 10mm figurer. Modellerne har vi primært købt hos http://www.pendraken.co.uk/ hvor priserne er fornuftige, figurerne flotte og servicen absolut i top. Da vi startede ud havde vi naturligvis lyst til at spille samtlige tidsperioder og gerne lige med det samme, men efter lidt votering frem og tilbage endte det med at være 30 årds krigen vi kastede os over. Motivation var naturligvis at der var et flot nyt supplement fra Warlord games netop til denne periode, nemlig devils playground:

Da en af mine kammerater allerede havde en lille hær af imperialistiske tyskere, måtte de naturligvis have noget modstand fra ingen ringere end Gustav, Kongen af norden! Figurer blev købt hjem, og så skulle der samles

og hurtig blev det til de første enheder

som igen blev til den første battalion og en samlet lille hær

Den svenske hær som jeg valgte at indkøbe, samle og spille med er en elite hær i spillet, men kan dog (og bør hvis man spiller lidt historisk korrekt) suppleres med en masse mercenaries både fra skotland og tyskland. Da jeg altid har haft en forkærlighed for skotland og skotsk historie, har jeg naturligvis efterhånden lavet en helt skotsk battalion. Herunder kan de ses mens de forsvarer en bro mod de frygtede polske Winged Hussars!

Nå, men figurerne skulle jo ikke forblive umalede, og på trods af maling absolut ikke er min favorit disciplin, så gik jeg til opgaven med optimisme idet jeg tidligere har erfaret at man med en lille investering kan få et ganske fint resultat når man arbejder med de mindre skalaer.  Herunder kommer et par WIP billeder

og nu til nogle færdige resultater

Som det kan ses giver specielt baserne utroligt meget til helhedsindtrykket, og når jeg maler figurerne bruger jeg ofte næsten ligeså lang tid på basen som på malingen. Derudover har modellerne fået flag, som også er med til at give dem et rigtig fint look.

Efterhånden som vi kom mere og mere igang med spillet, og selv at få spillet nogle spil (se billederne længere nede), blev vi mere ambitiøse. Vi er 3 der spiller sammen, og 2 af os har tidligere deltaget som spillere til DFFCON, http://www.dffcon.dk/, og været meget imponeret over sådan et forum hvor der blev vist historiske spil frem af andre som elsker historie.
Her i foråret 2016 satte vi os så for at vi selv ville vise et spil frem til DFFCON, og valget faldt naturligvis på Pike and Shotte. Vi valgte at fremvise et generic slag fra perioden frem for at bygge et specifikt slag op (det må komme næste gang!), og de to sider blev tyskere mod svenskere. Mine to kammerater stod for den tyske side, mens jeg skulle komme med den svenske. Efter en masse hårdt arbejde lykkedes det at få malet hæren op (i vanlig stil, i sidste øjeblik). Jeg fik ikke dengang taget et samlet billede af hæren, men vi tog dette billede under DFFCON af vores opsætning.

I den kommende tid vil jeg se om jeg kan få samlet mine figurer og taget lidt fine billeder af de malede dele :) - der er stadig meget umalet. Et normalt slag i Pike and Shotte er måske de der 600-1000 point, og jeg har vist samlet mig en 2.000 point svenskere :P - og jeg håber en dag at jeg sammen med mine kammerater kan få spillet et spil i den størrelse, eller større, meget gerne et historisk kendt slag som fx Lützen.

Vi slutter lige af med lidt billeder fra diverse hyggeslag os imellem

rubber

Det ser godt nok sejt ud, Morsing. 10mm virker som den helt rigtige skala til den slags historiske spil. Hvor meget koster en 1000 points hær sådan ca?

Mvh. Tim

Morsing

Quote from: rubber on 07 August, 2016, 06:43:13
Det ser godt nok sejt ud, Morsing. 10mm virker som den helt rigtige skala til den slags historiske spil. Hvor meget koster en 1000 points hær sådan ca?

Mvh. Tim

Kommer lidt an på om det er en elite hær eller mercenaries selvfølgelig, men kan da regne det ud for dig i forhold til egen hær.

Morsing

Jeg fandt lige vores hære fra DFFCON frem, de er på omkring de 800 point,, men vil give et fint billede på en god størrelse hær:

Infantry Battalion 1 (221 pts.):
Swedish Guard Pike - 42
3x Swedish Guard Muskets - 141
2x Light Gun - 38

Infantry Battalion 2 (201 pts.):
Swedish Veteran Pike - 37
3 Swedish Veteran Muskets - 126
2x Light Guns - 38

Cavalry Battalion (248 pts.):
2x Swedish Cavalry - 86
1x Light Cavalry - 40
1x Finnish Hakkapelitta - 50
2x Harquebusiers - 72

3 Commanders - 120 pts.

I alt - 790 pts.

Den måde vi i vores gruppe har valgt at base figurerne på gør at der går 24 tropper til en pike formation (4 baser af 30x20mm med 6 mand på hver), 18 tropper til en musket formation (3 baser af 6 mand), 9 tropper til en cavalry formation (3 baser af 3), og 1 kanon i en artillery formation.

Det giver et samlet antal i den her hær på:

48 Pikes
108 Muskets
4 kanoner
18 swedish cavalry
9 light cavalry
9 finnish hakkapelitta
18 Harquebusiers

Her er en Army Pack fra pendraken: http://www.pendraken.co.uk/30-Years-War-Army-Pack-p3029/ - den koster £31

Den indeholder
15 Harquebusiers
15 Cuirassiers
60 Muskets
60 Pikes
2 Kanoner

Som du kan se giver den en masse af det man skal bruge, og ved at skifte lidt ud i den hær vi havde taget (vi lavede jo vores hære ud fra hvad vi havde, og for at prøve at gøre det lidt historisk) kan man sagtens bruge det.

Hvis man ikke køber army packs, så kan de fleste typer tropper købes som

30 infantry, £4.95
15 Cavalry, £4.95
2 eller 3 kanoner, £4.95

Til en reference kan du her se den tilsvarende tyske hær fra DFFCON spillet

Tysk hær:

Infantry Battalion 1 (194 pts.):
Imperial Elite Pike, Large - 46 pts.
Imperial Elite Musketeers - 38 pts.
Imperial Elite Musketeers - 38 pts.
Swordsmen - 30 pts.
Light artillery - 17 pts.
Heavy artillery - 25 pts.

Infantry Battalion 2 (222 pts.):
German Veteran Pike - 30 pts.
German Veteran Musketeers - 30 pts.
German Veteran Pike - 30 pts.
Light artillery - 17 pts.
Heavy artillery - 25 pts.

Cavalry Battalion (260 pts.):
Cuirassiers - 53 pts.
Cuirassiers - 53 pts.
Harquebusiers - 36 pts.
Harquebusiers - 36 pts.
Hussars - 36 pts.
Cossacks - 46 pts.

3 Commanders - 120 pts.

I alt 796 pts.

Som du kan se koster tyskerne mindre da de er lidt dårligere tropper, og derved vil investeringen i en sådan hær naturligvis være lidt dyrere. Men vil sige det er et spil hvor du for relativt lidt kan få noget du virkelig føler er en stor hær :)

Morsing

Til DFFCON havde vi lavet hærene ud fra disse grundlæggende tanker:

Svenskerne har bedre og mere skydning, repræsenteret ved 3 muskets per pike og specielregler til musketeers
Tyskerne har stadig lidt tercio, repræsenteret af en large pike
Tyskerne har bedre kavaleri, repræsenteret af de 2 Cuirassiers
Tyskerne har tungere artilleri, mens svenskerne har mere light artilleri, repræsenteret ved 2 light til hver svenske infanteribattalion, og 1 heavy til hver tyske infanteribattalion

rubber

Ok, tak for svaret. Det er jo nogle ret overkommelige priser. Det vil jeg gerne prøve ved lejlighed.

Mvh. Tim

Morsing

Quote from: rubber on 07 August, 2016, 11:30:55
Ok, tak for svaret. Det er jo nogle ret overkommelige priser. Det vil jeg gerne prøve ved lejlighed.

Mvh. Tim

Kan se du er fra København, så mon ikke vi kan finde ud af noget på et tidspunkt :)

Draccan

Ser virkelig fedt ud Morsing

Sidder og tænker om man ikke kunne bruge Warmaster Empire i 10mm til det spil (selvom baserne er 4x2 og ikke 3x2cm). Uden monstre, troldmænd mv. er hæren jo reelt baseret på landsknechte mv.

Morsing

Quote from: Draccan on 08 August, 2016, 02:18:02

Ser virkelig fedt ud Morsing

Sidder og tænker om man ikke kunne bruge Warmaster Empire i 10mm til det spil (selvom baserne er 4x2 og ikke 3x2cm). Uden monstre, troldmænd mv. er hæren jo reelt baseret på landsknechte mv.

Det kan du sikkert ja, selvom de fully armoured knights nok er tidligere i perioden bogen dækker. Og måske endda helt tilbage i Hail ceasar (ancient variationen af spillet)

Base størrelse er meget op til ens gruppe, langt hen af vejen kan man sagtens klare sig med lidt afvigelser, så længe alle ved hvad der foregår ;D