News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Opklaring af regelspørgsmål

Started by Ni, 27 September, 2016, 09:29:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Pazdzior

Nu er vi ved at være tæt på at skulle aflevere lister og der er et par Genestealer Cult regler jeg helst ikke vil diskutere ved bordet.

Er der en FAQ på GSC og er der behov for vi afklarer reglerne til dem inden listerne låses og ETC kval skal spilles?

specifikt tænker jeg specielt på hvordan Cult Ambush spilles.
spiller: Warhammer, warhammer 40k og infinity
PF trader: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=51215.0

Verminaard

Quote from: Pazdzior on 16 October, 2016, 06:11:30
specifikt tænker jeg specielt på hvordan Cult Ambush spilles.

Er der noget at være forvirret om her da ?

kse.dk

Mere specifikt, hvad med Cult ambush og servo skulls.
Desuden slår man for alle enheders Cult ambush, inden man placerer den første enhed, eller skal hver enkelt enhed afklares fuldt ud (tabel / sættes på bordet) inden man går videre til den næste. 

Pazdzior

Desuden, hvilke modeller kan man få tilbage med Return to the shadows og Numbers beyond counting?

JP

Jeg har desværre ikke bogen endnu.
Er der nogen der kan skrive den præcise ordlyd?

Verminaard

QuoteCult Ambush
Units with this special rule that Infiltrate, or that arrive from Reserve or Ongoing Reserve, can choose to roll on the Cult Ambush table, opposite, instead of deploying or arriving from Reserves normally. Unless otherwise specified, ambushing units move onto the table as described for other Reserves and cannot move any further during the Movement phase of the turn they deploy or arrive on the battlefield. Units cannot use the Cult Ambush Special rule whilst they are embarked inside a vehicle.

QuoteReturn to the Shadows
Instead of moving in your Movement phase, any unit with this special rule that is not within 6" of any enemy models, can be removed from the battlefield and placed into Ongoing Reserve. A unit cannot Return to the Shadows in the same turn it arrives from Reserves or Ongoing Reserves, and cannot do so whilst embarked in a vehicle

QuoteNumbers Beyond Counting
Each time a unit from this Detachment arrives from Ongoing Reserves, it is reinforced - you can return D6 models to the unit that were slain previously during the battle

Quote from: kse.dk on 16 October, 2016, 15:08:45
Mere specifikt, hvad med Cult ambush og servo skulls.
Desuden slår man for alle enheders Cult ambush, inden man placerer den første enhed, eller skal hver enkelt enhed afklares fuldt ud (tabel / sættes på bordet) inden man går videre til den næste.

Servo Skulls forhindrer enemy models i at infiltrate indenfor 12". Så må man ikke. Du infiltrator stadigvæk selvom du vælger at rulle på cult ambush, der står således også følgende i "They Came from Below" : Unlike other units that Infiltrate or arrive from Reserves...
Der står ikke noget om at du skal slå for alle enheders cult ambush, og ifølge BRB placerer du 1 unit af gangen når du infiltrator, hvis nu din modstander også har units der skal infiltrate.
Så 1 ad gangen, placer den, move on to next.

Quote from: Pazdzior on 16 October, 2016, 17:28:17
Desuden, hvilke modeller kan man få tilbage med Return to the shadows og Numbers beyond counting?

Du får ingen modeller tilbage via return to the shadows, du får modeller tilbage pga Numbers Beyond Counting.
Du kan få modeller tilbage der er slået ihjel tidligere. Det kan ikke stå tydeligere.  Og det er på unit basis.
Hvis du joiner en IC til en unit, hvor IC'en dør, så kan du selvfølgelig ikke få din IC tilbage. Han er ikke oprindeligt del af den unit, og han tilhører ikke den unit, lige så snart han dør.
Jeg tænker det var det du mente.

Besvarer det fint nok jeres spørgsmål ?

mvh
Rasmus

kse.dk

Pazdzior

Men GWs FAQ på Deathwatch: Overkill Formationerne der er meget lig Cult Ambush siger Servoskulls ikke virker.
Sagen er nok ikke så ligetil når det bliver diskuteret rundt om på nettet men nu er det jo så nemt at JP bare lige skal afklare hvad vi spiller med til ETC kval.
Så kan GW udgive deres FAQ senere.

AlexBware

Reelt kommer det vel ned til, om det er et pre-game movement (som er det Servo skulls kan ramme) eller ej og om man infiltrerer eller ej.

Jeg var selv lidt i tvivl og ved at skrive en længere smørre (indtil jeg hev fat i både Cult Codexet og Inquisition Codexet), og lidt kom til samme konklusion som Rasmus.

Som jeg tolker reglen, så placeres modellerne på det tidspunkt, man skal "deploye dem" - Altså i tilfælde af infiltrate, som pregame rul. Hvis man først skulle placere dem i starten af sin tur 1, så var det en anden snak. Men sådan tolker jeg ikke reglerne (som i øvrigt ellers ville det være CRAZY godt).

Spørgsmålet er dernæst reelt om Cult Ambush erstatter infiltrate, at komme fra reserves eller ongoing reserves. RAW mener jeg ikke, at det gør, for som sætningen starter med - Så står der - Units that "infiltrate", or that arrive from reserve... Kan vælge at rulle på tabellen i stedet for at deploye som normalt. De infiltrater stadigvæk - derfor er de ramt at serve skulls IMO.

vejby

Problemet med den tolkning er bare, at selve ambush-tabellen på de interessante resultater intet siger om "infiltrate". Ordlyden er "place the ambushing unit" og "instead of deploying normally". Det vil sige, du ambusher i stedet for at infiltrere, hvis man skal tage den RAW.

I skal nok have JP til at lave en ruling inden kval, hvis GW ikke selv kommer med noget.

I samme boldgade, forøvrigt: Brood coven er en formation, der består af tre IC'er. De kan dog ikke forlade hinanden og joiner andre units sammen og forlader dem sammen igen, de fungerer altså som en slags multi-model IC.

Kan de regenerere d6 modeller via numbers beyond counting?
Maling 2023: 28/41 modeller

AlexBware

Quote from: vejby on 17 October, 2016, 09:00:44
Problemet med den tolkning er bare, at selve ambush-tabellen på de interessante resultater intet siger om "infiltrate". Ordlyden er "place the ambushing unit" og "instead of deploying normally". Det vil sige, du ambusher i stedet for at infiltrere, hvis man skal tage den RAW.

Den er jeg så ikke helt enig i.

Det er korrekt, at det ikke er skrevet på tabellen at man bruger Cult Ambush som del af infiltrate/Reserve/Onging Reserve, men det står derimod specifikt under hovedreglen, som henviser til ambush tabellen.

Og der står ikke noget sted, at du ambusher i stedet for at infiltrere - Der står at du placerer modellerne ud fra ambush tabellen i stedet for at placere dem ud fra de normale infiltrate/reserve/ongoing reserve regler. Så din RAW er ikke helt så RAW, som du skriver, men derimod en fortolkning, hvor du ikke har taget selve reglen med IMO :)

Men ja - JP må nok lave en ruling.

Dorner

Jeg har submittet spørgsmålet til ETC Captains council, og giver svaret til JP, som han kan bruge eller lade være.
40K ETC captain 2015, 2016
40K ETC strategi og matchup 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019

vejby

Quote from: AlexBware on 17 October, 2016, 09:58:05
Så din RAW er ikke helt så RAW, som du skriver, men derimod en fortolkning, hvor du ikke har taget selve reglen med IMO :)

Og din RAW er så at fokusere på den del af reglen, der snakker om infiltrate uden at tage resten med? RAW med selektiv fortolkning for at styrke eget argument i min optik ;) Pointen var mest, at man ikke kan nøjes med hovedreglen, man er nødt til også at have selve tabellens ordlyd med.

Spørgsmålet kan vel koges helt enkelt ned til, om det er et infiltrate, om end med anderledes regler for den eksakte placering, eller om det er noget helt nyt, der ikke har nogen interaktion med eksisterende regler udover at have muligheden for at bruge infiltrate som adgangskrav.

Læser man hele reglen igennem er det svært at afgøre, om det er det ene eller det andet, så det må være op til TO at afgøre om man vil tillade en spændende ny hær at fungere efter intentionen eller om man vil give et obskurt stykke wargear mulighed for at gøre den ligegyldig (sådan helt neutralt udtrykt :) )

Quote from: Dorner on 17 October, 2016, 10:04:26
Jeg har submittet spørgsmålet til ETC Captains council, og giver svaret til JP, som han kan bruge eller lade være.

Har du taget brood coven med i det, for den er også omstridt rundt om på nettet og kan potentielt give en warlord, der kan komme tilbage efter den er død.
Maling 2023: 28/41 modeller

Dorner

Nej har ikke taget broodcoven med, men vil gøre det.
40K ETC captain 2015, 2016
40K ETC strategi og matchup 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019

Verminaard

Quote from: vejby on 17 October, 2016, 09:00:44
Problemet med den tolkning er bare, at selve ambush-tabellen på de interessante resultater intet siger om "infiltrate".

Det er forkert, på den mest spændende af dem som er nummer 6 står der direkte

"Unlike other units that infiltrate..."

Det har jeg også skrevet tidligere.

Der er ikke rigtigt noget at koge suppe på her, men det overrasker mig ikke at internettet forsøger.

AlexBware

I øvrigt virker Cult Ambush fint, når man kommer fra reserves - også selvom der er et Servo skull indenfor 12" af der, hvor man vil deploye - Servo skulls virker kun på pre-game movement. Så det er alene spørgsmålet om Infiltrate og Cult Ambush, der er relevant.

Tun

Det er allerede dækket af en tidligere FAQ, så...

Doktorevil

Med introduktionen af GWs nyeste skud på Bike stammen, så kan bikes nu placeres på større baser end normalt.

Jeg vil bare høre, om ikke vi i dette års ETC holder os til de alm 25 x 50 mm baser?

Stinky Linky

JP

Det står dig frit for om du vil bruge da gamle eller nye baser til kval.
Jeg lavede en tråd for længe siden her og spurgte. Der var ingen modstandere.

Doktorevil

Øv... så skal der laves baser :/

Doktorevil

wombattus

I forhold til GC der infiltrator igennem Ambush, så har de jo særlige regler i forhold til andre modeller som overskriver infiltrates special rules. Der står de skal placeres mindst f.eks 6" væk fra en modstanders modeller, det gælder vel i så fald også andre infiltrators, men gælder det også servo skulls?

Tun det er en gammel FAQ du refererer til, gælder den til nyeste dex?
WHFB TK, O&G, Bret
40K BA, IG, Sisters, Genestealer Cult
Rules of Engagement Fallschirmjäger
og Blood Bowl!

Sigmaril

Quote from: wombattus on 19 October, 2016, 10:06:34
Tun det er en gammel FAQ du refererer til, gælder den til nyeste dex?
Nej, og det er også en helt anden regel, der bliver faq'et.

Men det kan måske give et hint om hvad GW har af intentioner, da reglerne ligner hinanden rigtig meget.