News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Chaos er da for fede

Started by Waaargh, 27 December, 2016, 15:54:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Waaargh

Hip hurra til Faraos Cigarer, 25 år er jo noget særligt. Det fejrede jeg med at bruge min klubopsparing når der nu var fødselsdagsfest med 20% rabat.

Jeg ville egentligt prøve at samle 1000 point Tzeentch, med tzaangors som omdrejningspunkt. De sidste par aftener har jeg kigget på dem, og det er jo bare Khorne med lidt andre regler og en stor dødsstjerne.

Så jeg tog en beslutning om at køre lidt mere derudaf med Khorne. Måske lidt flere wrathmongers eller skullreapers. Men nej. Der var udsolgt. I stedet stod der en svulstig Skarbrand og fleksede, Skarbrand der er modtrækket til stonehorns, Skarbrand der svinger sine økser lige igennem de onde stormcasts med 2+ med re-rolls. Når æsken så lige koster det samme som beløbet klubkortet, så må man lytte til tegnene de mørke magter viser.

So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Skilkoff

Hvordan ser en liste med Skovband så ud  ;D

Waaargh

Det warband starter nok på 1500 point. Må da nok indrømme jeg har tænkt på hvor mange skullreapers man kan få for samme pris. Det er så 15 styks, med 45 wounds og 42 angreb med mortal wounds på 6+ og 3+. De er bare ikke helt nok når modstanderen står med 2+ save og slår 1'ere om.
So long as the average ork has someone to fight, someone bigger than him to tell him who to kill next, and someone smaller than him to beat up, he will know contentment.

Waaargh

GT Fanatic Heat 1

Jeg har just i lørdags været i Fanatic Roskilde og spille. Med Khorne selvfølgelig. Det var så sjovt. En smuk blanding af de gode elementer fra WFB og 40K. Bagefter kører hjernen på højtryk, og jeg må nok indrømme at jeg er begyndt at lave flere skriv på FB, på mobilen, men de forsvinder jo i dynget. Så derfor skriver jeg mine tanker ned her i dag.

BLOOD BAPTISM
Allegiance: Khorne
Lord Of Khorne On Juggernaut (140)
- General
- Trait: Mark of the Cannibal
- Artefact: The Blood-forged Armour
Bloodsecrator (120)
- Artefact: The Brazen Rune
Slaughterpriest (100)
- Blood Blessing: Killing Frenzy
Slaughterpriest with Hackblade and Wrathhammer (100)
- Blood Blessing: Killing Frenzy
30 x Blood Warriors (520)
- Goreaxes
- 3x Goreglaives
40 x Bloodreavers (240)
- Meatripper Axes
30 x Bloodletters (270)
2 x Skull Cannons (320)
Gore Pilgrims (180)

Total: 1990 / 2000
4 eller 8 drops

Ja, det er det nye smarte, at navngive sine lister.

Listen er designet til at løse scenarier, deraf de mange store grupper. Egentligt ville jeg gerne have stillet 3 skull cannons, fremfor Gore Pilgrims battalion, de nåede ikke at blive færdige, så jeg prøvede Gore Pilgrims som et alternativ.

Spil 1 - Total Conquest
Her mødte jeg Martin Fogh og hans fyreslayers, med bl.a 2 x 30 vulkite berzerkers med 4+ save. Jeg stillede mine blood warriors op overfor Martins største område, så de kunne møde nogle fjender, godt støttet af kanoner og flankeret af bloodreavers. Så kunne bloodletters prøve at slås mod det skravl der kom overfor dem. Martin havde en bedre plan og satte 30 fyreslayers op overfor mine bloodletters, og så ankom yderligere 30 fyreslayers og 15 auric hearthguard med skydevåben. Fyreslayers er gode til et par ting, de absorberer skade og de kaster med økser. Bloodletters blev bare udslettet, og mine bloodreavers gjorde et ihærdigt forsøg på at slå den ene gruppe vulkites ned, med hjælp fra præster, kanoner og juggerlord, og det lykkedes da også. Og fik da også slået noget på den anden gruppe. Men det var gevaldigt op ad bakke. På min venstre flanke løb blood warriors alt hvad remme og tøj kunne holde, og sneg sig til en dobbelttur i runde 3. Så de nåede ned og tog objective fra 10 hearthguard berzerkers. Vi nåede ikke til tur 4 så jeg vandt med skindet på næsen.

Spil 2 - Battle for the Pass
Revanche mod Martin Petersen, der tævede mig i tirsdags. Sådan! Nu har jeg mødt Martin og hans seraphon et par gange før, så er ved at have lidt styr på hvad de kan af numre. Denne gang stillede jeg op med battalion først og blood warriors centralt på min kamplinje. Jeg fik første tur og skød lidt saurusser ned. Kamplinjen afventede. I Martins tur fik jeg 6 re-rolls fra hans skink starseer. Hvilket viste sig at blive afgørende. Saurus scar-veteran på carnosaur blev buffet op med alt muligt gøjl, og så forsvandt den i den blå luft med et puff! for øjeblikke senere at materialisere sig bag min bloodsecrator (der stod i i dækning blandt nogle klipper). På en 6'er ville carnosaueren få lov at rykke efter teleport, hvilket promte kom, heldigvis kunne jeg tvinge et re-roll, efterfulgt af en 5'er. Men ak, i hver fase kan carnosauren ændre én terning med +1/-1. Pokkers. På mirakuløs vis, og med bruge af re-rolls, overlevede bloodsecrator uden at have fået en skramme. Carnosauren havde fået lidt skade og var vidst nede på 9 wounds. Imens marcherede hele seraphon-hæren frem. De fik også dobbelttur, som blev brugt på at  teleportere carnosauren væk igen, da den ikke længere havde -1 to hit buff på. Og seraphon-linjen marcherede frem og indtog midterpunkterne. De rykkede for langt frem, så hele Khorne hæren lavede stormløb på fjenden. Alle fire nærkampsenheder kom ind. Juggerlord gav warriors og reavers +1 to wound, mens slaughterpriests gav warriors +1 to hit, der modvirkede noget seraphon magi. Blodmagi og kraniekanonerne havde nu dræbt så mange sarus warriors at deres Ordered Chort bonus begyndt at forsvinde, og efter mine blood warriors havde aktiveret, tog økserne dem under 20 øgler. Hvilket også betød at alene i from af mine store grupper kunne jeg indtage punkterne efter godtbefindende. Det er dejligt når ens design holder. Martin gav mig hånden og vi var færdige efter runde 2.

Spil 3 - Knife to the Heart
Min modspiller var Nicolai med sin nye Tzeentch-hær. Gorechosen blev sat op med blood warriors på min venstre flanke, så jeg var sikker på at de kunne komme i kamp. de var flankeret af reavers og på min højre flanke løb bloodletters. Overfor mine bloodwarriros stod 30 tzaangors. Jeg startede med at skyde tzaangor shaman, og rende alle mine fodfolk fremad. Tzeentch hæren svarede igen med at kaste balewind vortex til gaunt summoner og så infernal flames bagefter, denne stoppede jeg dog med brazen rune. Tzaangors knaldede ind i mine warriors og lidt mine reavers, der stod ved siden af, men juggerlord i en ruin holdt de sig pænt væk fra (2+ save, ignore rend -1, ignore mortal wounds from spells on 4+). De to hære tævede løs på hinanden, mens slaugtherpriests og skull cannons forsøgte at lave wounds på tzaangors det bedste de havde lært. Imens prøvede 6 skyfires, og en masse troldmænd og dæmoner at brænde mine støtteenheder med magiske flammer og pile. Tzeentch fik dobbelttur i tur 2, hvilket altid har meget at skulle sige, og her blev det forskellen på om jeg fik lov at slå med buffede blood warriors og juggerlord, med svækkede tzaangors eller om tzaangors fik lov at slå med +2 angreb pr. model. Nærkamp og spilsnak tog meget tid og vi nåede kun til tur 2, hvor Nicolai vandt med 220 (bloodsecrator og én slaughterpriest) mod 160 (tzaangor shaman) kill points. Når jeg tænker efter skulle jeg have stillet de tre enheder anderledes. Bloodletters eller reavers skulle have stået bag ved blood warriors, som er meget solide, og så lave et flanke angreb, når warriors kom i kamp.

Enhederne
Lord Of Khorne On Juggernaut, General, Mark of the Cannibal, The Blood-forged Armour
Hans opgave var at være lidt mere beefy end tidligere helte jeg har haft. I løbet af spillet, fik han charged ind i vulkites og hearthguard, buffet wound rul mod seraphon og kom i nærkamp med saurus warriors, endeligt fik han beskyttet reavers fra at blive omringet, og chargede tur 2 mod tzaangors.

Bloodsecrator, The Brazen Rune
Holdt moralen høj i spil 1 og 2, gav en masse ekstra angreb, mod seraphon stoppede hans portal ikke nogle magier, i spil 3 blev han skudt i tur 2, men nåede da at lade reavers kaste en masse terninger. Han stoppede infernal flames i tur 1, og da han selv døde kunne jeg så med blood tithe stoppe magien igen i tur 2.

Slaughterpriest, Killing Frenzy
Han gav kanoner eller de centrale enheder der var i kamp +1 to hit, brugte blood boil flittigt når fjenden kom tæt på. re-rolls på blessings og prayers var en stor hjælp, de fejlede sjældent.

Slaughterpriest with Hackblade and Wrathhammer, Killing Frenzy.
De samme som ovenfor, og så sejere ud imens.

30 Blood Warriors, Goreaxes, 3 Goreglaives
I spil 1 løb de ned og overtog et punkt. Jeg behøvede dog ikke at gøre så meget for at overtage det, som jeg gjorde, for der var bare én der skulle have fået foden indenfor. Kunne have brugt mere krudt på at angribe fyreslayers skydende Kharadronallierede. I spil 2 var deres angreb spilvindende. I spil 3 tog de mange angreb. De fik inspiring presence, for at være sikker på at de kunne holde til presset. Hhv 10 eller 7 angreb med goreglaives er altså udemærket, men dog ikke så vildt som håbet. Det er godt at de tre kæmper til sidste mand.

40 Bloodreavers, Meatripper Axes
I spil 1 var de gode til at slå på dværge der ignorere skade på 4+. I spil 2 fik en godt charge på 9" lukket spillet helt. I spil 2 slog de overraskende hårdt på tzaangors, der ikke ville indenfor 3" af juggerlord.

30 Bloodletters
I spil 1 døde de, i spil 2 blev de mødt af 40 saurus warriors der gav dobbelt skade på letters, og man fik -1 til at ramme saurusser. I spil 3 havde de brug for mere tid, fik dog stadig charged i tur 2. Uden banner var de knap så seje. Havde været gode at charge ind i flanken på tzaangors, med deres mortal wounds. Jeg glemte bloodletters' +1 to hit bonus for at være 20+ dæmoner.

2 Skull Cannons
Blev ofte buffet, så de ramte på 2+. I spil 1 skød de vulkites, og lavde et dumt charge hvor jeg skulle have brugt præsterne i stedet, for at skærme af for punktet dværgene ville have. I spil 2 skød de på saurus warriors med rimelig succes. De var ihvertfald skadede da nærkampen gik igang. Prøvede at skade carnosaur uden held, prøvede at charge ind i saurus warriors, men Martin fjernede døde krigere så de endte med at komme ud af kamp. Mod Tzeentch lagde de akkurat 6 wounds på shaman, og prøvede at skyde lidt på tzaangors uden held. De lykkedes heller ikke at lave noget skade i nærkamp.

Gore Pilgrims
De re-rolls er jo så stabile. Næsten alle blessings og prayers gik igennem. 30" radius for bloodsecrator betød at jeg kunne sende mine tropper langt frem, og troldkarle holdt sig gerne 31" væk fra bloodsecrator.

Waaargh

Efterfølgende
Efter spillene har jeg tænkt meget over hvordan det gik, og enhederne gjorde jo det som jeg gerne ville have dem til. Der manglede bare noget der kunne knække en hård nød. Opstillingen er en del af nøglen. I går ville jeg gerne have mere der kunne skyde og ramme i de første par ture. I dag tror jeg at samme liste med småændringer ville kunne løse en af udfordringerne:

I spil 1 ville jeg nu stille blood warriors op centralt. De skulle i kamp med en gruppe vulkites. Juggerlord skulle stå fremme på linjen og være en hjørnesten for bloodletters eller bloodreavers. Han kunne ignorere rend -1 fra war-picks. Kanoner måtte gerne have skudt på auric hearthguard. Jeg skulle have haft mere fokus på de to punkter der var tæt på mit område, og sat de tre kampgrupper op så de kunne støtte hinanden. Jeg fik alligevel adrig fat i det punkt som bloodletters blev sat frem imod.

I spil 2 kunne juggerlord også have stået på linjen. Og så var det rent held at carnosaur ikke lavede mere skade end den gjorde. Jeg satte op med den plan jeg lagde efter spil 2, og det virkede.

I spil 3 skulle blood warriors have sat op mere centralt, på venstre side af dem var der åbent land, og her skulle juggerlord stået, flankeret af bloodletters. Bloodreavers kunne have taget den lange vej rundt om en ruin, på højre flanke. Blood warriors skulle stadig have presset frem, mens flanketropperne kunne have holdt lidt tilbage, så et langt charge fra fjenden ikke ville knuse dem.

Waaargh

Jeg har overvejet hvordan man kan gøre listen list mere smidig, har også tænkt over hvad Allegiance Khorne rent faktisk giver. Og blood tithe er sjovt når man får det fra fjenden, men billige enheder og helte kan jo også bruges til at høste blood tithe. Hvis nu de 40 bloodreavers bliver til tre grupper af 10...

For:
+De kan skærme af
+De kan blive til blood tithe
+De slår stadig lige hårdt

Imod:
-I kamp betyder tab at man må tage fra frontlinjen, hvor at en stor gruppe er ligeglad med at miste 5-15 blandt de bagerst
-Det er sværere at få bonus fra bloodsecrator, da man ikke kan lave en hale der går tilbage mod ham
-Nogle scenarier giver en fordel til store grupper

...

Helt ærligt hvad giver Allegiance Khorne? Battalions kan man tage alligevel. Der er blood tithe, som er ret situationsbestemte, og på nogle niveauer helt ligegyldige, mens de på andre er afsindigt gode (f.eks. bloodletters eller reavers der kan pile ind og angribe når de dør i nærkamp). Der er nogle fine artefakter, hvorimod command traits er lidt so-so. Blood blessings er gode, især med re-rolls fra gore pilgrims.

Order hære klarer sig ret godt med allegiance Order. Jeg må lige se på at lave in Best In Slot allegiance Chaos hær på et tidspunkt.

Skilkoff

Så dejligt at du skriver her inde igen så man kan føgle med i udviklingen af din hær og fede spil.

Jeg har ikke selv tænkt så meget på hvor meget eller hvor lidt som man får ud af Khorne frem for at bare gå Chaos også ellers se om man kan bixe noget helt nyt frem som måske bedere kan klare sig på bordet.

Min første tanke ville være at måske køre 2 x 20 Blood Reavers hvis at du ville gå efter både at have halen til buffs også få dem frem. Det vil også nemmere give dig et Blood Point. Ikke meget men måske hellere det frem for at sætte dem i 4 x 10 som der ikke kan holde stand imod noget.

Waaargh

Ang. reavers er det ikke såå vigtigt. Nu prøver jeg lige at arbejde med opstillingen på slagmarken. Og så ku det være noget at se på en Best in Slot allegiance Chaos liste. Det virker jo for Order.

Mr. Smiley

Altid fed læsning om khornes killing spree :D

Hvordan var overall meta til GN Fanatic? Var der lister som var federe end andre? Er der et link til resultater og lister?

En AOS blog med Nurgle og andet gejl? Jatak !
http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=938.0

Waaargh

Det var hyggelige lister på forsøgsstadiet, altså i forhold til benhårde netlister. Alexander kom på en 1. plads med BiS order, Nicolai kom på en 2. plads med tzaangors, skyfires og LoC, jeg kom på en 3. plads med Khorne horde, Lucas fik vidst en 4. plads med en ond Tzeentch liste.

Jeg fandt det rart at det ikke bare var benhårde netlister. Håber at se nogle af de stærke spillere næste gang: Morten Bendix med sit Khorne djævelskab og Simon der har pryglet os i Faraos med kharadron overlords.

Overordnet vil jeg sige at metaet var ranged, med nogle stærke nærkampsenheder.

Skilkoff

Hvor mange var med? Og kan man se listerne nogen steder ?

Waaargh

Vi var 14. Og nej man kan ikke se listerne på nettet.

Skilkoff

En skam men 14 er da lækkert mange spiller og tillykke med den fede plads i toppen!  :)

Waaargh

Lad mig lige køre videre med ideen om Best in Slot fra Grand Alliance Chaos.

Til at starte med er fokus på store langsomme enheder, både dem der kan slå hårdt, dem der kan tage en mavepuster, og dem der bare er mange af.

For de enheder der skal slå på tæven vil jeg gerne se på hvor hårdt de slår, så jeg regner prisen ud for hvor hvert angreb og dets skade. Desuden ser jeg også på hvor mange angreb man kan lire afsted, og her er jeg lidt stram og siger at der kun kan komme 10 figurer ind og slå. Med lidt held kan man slå i to rækker, så 25 mm baser kan slås i to rækker, mens kun halvdelen af 32 mm baser kan slå i to rækker. 40 mm baser er på den, de kan kun angribe med frontrækken, jeg er optimistisk og lader 10 slå, til trods for at det nærmere er 8 der vil kunne slå.

DEM DER SLÅR HÅRDT:
Bloodletters, 30 modeller for 270 point. 9 point pr. angreb (9 pr. AxD). 1"/1/4+*/3+/-1/1, mortal wounds. Gennemsnitlig skade 3 og 5 mortal wounds.

Bullgors, 3 for 180 point. 30 point pr. angreb (10 pr. AxD). 1"/2*/4+/3+/-2/3. Gennemsnitlig skade 6.

Chaos gargant, én for 170 point. 13 point pr. angreb (10,63 pr. AxD).  3"/3d6/3+/3+/-1/1 og 1"/1/4+/3+/-2/d6 og, 2"/1/3+/3+/-3/d3. Gennemsnitlig skade hhv. 5 og 1 og 1.

Chosen, 5 for 140 point. 9,33 point pr. angreb (9,33 pr. AxD). 1"/3/3+/3+/-1/1, mortal wounds. Gennemsnitlig skade 4 og 2 mortal wounds.

Ghorgon, én for 200 point. 33,33 point pr. angreb (11 pr. AxD). 2"/5/3+/3+/-1/3 og 1"/1/4+/2+/-1/d6. Gennemsnitlig skade 9.

Khorgoraths, 2 modeller for 160 point. 16 point pr. angreb (8 pr. AxD). 1"/5/3+/3+/-1/2. Gennemsnitlig skade 9.

Mighty skullcrushers, 3 modeller for 140 point. 23,33 point pr. angreb (23,33 pr. AxD). 1"/2/4+/3+/-1/1. Gennemsnitlig skade 2.

Stormvermin, 40 modeller for 500 point. 6,25 point pr angreb (6,25 pr. AxD). 2"/2/4+*/3+/-1/1. Gennemsnitlig skade 20.

Tzaangors, 30 modeller for 450 point. 12 modeller og 48 angreb med savage greatblades. 9,38 point pr angreb (4,19 pr. AxD). 1"/4*/4+/4+/-1/2. Gennemsnitlig skade 24

DEM DER ER HÅRDE:
Blightkings, 30 modeller/121 wounds for 580 point. 7,5 point pr. wound.

Chaos warriors, 30 modeller/60 wounds for 480 point. 8 point pr. wound.

Blood warriors, 30 modeller/60 wounds for 520 point. 8,67 point pr. wound.

Plaguebearers, 30 modeller/30 wounds for 320 point. 10,67 point pr. wound.

DEM DER ER MANGE:
Clanrats, 40 modeller for 200 point. 5 point pr wound. Lidt hurtigere end de andre.

Marauders, 40 modeller for 200 point. 5 point pr wound. Rammer lidt bedre end de andre.

Ungors, 40 modeller for 200 point. 5 point pr wound. Charger lidt længere end de andre.

Bloodreavers, 40 modeller for 240 point. 6 point pr wound. Kan buffes up med angreb.

Nu hvor jeg er igang kan jeg lige så godt tage nogle flere typer med. Så her kommer de hurtige nærkampsenheder og de enheder der skyder.

DEM DER ER HURTIGE (10") OG SLÅR HÅRDT:
Chaos knights, 5 modeller med lanser for 160 point. 16 point pr. angreb (8 pr. AxD). 1"/2/4+/3+/-1*/2*. Gennemsnitlig skade 7.

Slaughterbrute, én for 180 point. 30 point pr. angreb (15 pr. AxD). 2"/6/3+/3+/-1/d3 og 1"/2/3+/2+/-/3 fordi det også er noget. Gennemsnitlig skade 6 og 1.

Tzaangor enlightened, 3 modeller for 160 point. 13,33 point pr. angreb (6,67 pr AxD). 2"/2/4+*/3+*/-1/2 og 1"/d3/4+*/3+*/-1/d3. Gennemsnitlig skade er 8 eller 16, hvis enlightened får lov at slå om.

Varanguard, 3 modeller med lanser for 300 point. 16,67 point pr. angreb (8,33 pr. AxD). 1"/3/3+/3+*/-2*/2, aktiverer to gange. Gennemsnitlig skade 18.

DEM DER SKYDER LETTE SKUD:
Blue horrors of Tzeentch, 30 modeller for 120 point. 4 point pr skud. 14"/1/4+/4+/-/1. Gennemsnitlig skade 7.

Flamers of Tzeentch, 3 modeller for 180 point. 20 point pr. skud (10 pr. AxD). 18"/3/4+/3+/-/d3, mortal wounds. Gennemsnitlig skade 6 og 2 mortal wounds.

Kairic acolytes, 10 modeller for 100 point. 10 point pr. skud. 18"/1/5+*/4+/-/1. Gennemsnitlig skade 2, eller 3 i en Tzeentch hær.

Marauder horsemen, 5 modeller for 90 point. 9 point pr. skud. 9"/2/4+/4+/-/1. Gennemsnitlig skade 3.

Ungor raiders, 10 modeller for 100. 10 point pr skud. 18"/1/4+/4+/-/1. Gennemsnitlig skade 3.

DEM DER SKYDER MED NOGLE ORDENTLIGE KRAFTSKUD:
Plagueclaw, én for 180 point (51,43 pr. AxD eller 25,71 pr. AxD under favorable forhold). 6"-31"/1/3+*/3+/-2/d6*. Gennemsnitlig skade 2, og 4 mod større enheder.

Skull cannon, én for 160 point (45,71 pr. AxD). 30"/1/3+*/3+/-2/D6. Gennemsnitlig skade 2.

Skyfires, 3 modeller for 200 point (33,33 pr. AxD). 24"/1/4+*/3+/-1/d3, mortal wounds. Gennemsnitlig skade 2, og 2 og 1 mortal wound nær en tzaangor shaman.

Warp lightning cannon, én for 180 point (60 pr. AxD). 24", mortal wounds. Gennemsnitlig skade 3 mortal wounds.

Waaargh

Jeg er overrasket over hvor godt skaven ligger i svinget, når vi ser på rå tal. Stormvermin slå en proper næve, men clanrats er gode og billige til prisen. Begge enheder er også ganske selvkørende. De kan så ikke få chaos marks og derved ikke gå i synergi med et eller andet. (Jeg er ikke helt overrasket for jeg har efterhånden haft nogle spil mod skavens).

Jeg er også overrasket over varanguard, dem må jeg lige se lidt mere på ved lejlighed.

Waaargh

Der er nogle enheder der ikke er kommet med i overvejelserne, så jeg laver et statistisk forsøg. Bloodreavers m. bloodsecrator, blood warriors, clanrats, skullreapers, stormvermin og tzaangors skal prøve at slå på liberators med skjolde, der har +1 til deres saves.

Som før gælder det at der kun er et begrænset antal figurer der får lov at slå.

15 buffede bloodreavers slår, dvs 45 angreb med 4+/4+/-1/1. Det giver 11 i skade. Liberators saver 6 angreb og får 5 skade.

15 blood warriors slår, 3 modeller dvs 7 angreb med 3+/3+/-1/2 og 12 modeller dvs 24 angreb med 3+*/4+/-/1. Det bliver 6 i skade og 9 i skade. Liberators tager 3 og 2 i skade.

30 clanrats slår, 30 modeller dvs 30 angreb med 4+/3+/-/1. Det er 10 i skade. Liberators tager 3 i skade.

5 khorgoraths slår, 5 modeller dvs. 25 angreb med 3+/3+/-1/2. Det er 22 i skade. Liberators tager 14 i skade.

10 skull reapers slår, 8 modeller dvs. 24 angreb med 4+/3+/-/1 og 1 angreb med 3+/4+/-1/d3 , 2 model dvs 4 angreb med 4+/3+/-1/2. Så er der 8 i skade og 4 i skade, og 5 mortal wounds. Liberators tager 2 i skade og 2 i skade, og 5 mortal wounds går lige ind.

30 stormvermin slår, 30 modeller dvs 60 angreb med 3+/3+/-1/1. Det er 27 i skade. Liberators tager 12 i skade.

15 tzaangors angriber, 12 modeller dvs 48 angreb med 4+/4+/-1/2,  og 3 modeller dvs 18 angreb med 3+/4+/-/1, og 15 modeller dvs 15 angreb med 4+/5+/-/1. Det bliver 24 i skade, 6 i skade og 4 i skade. Liberators tager 11 og 2 i skade.

Waaargh

Nogle scenarier lægger op til at man har en sejlivet helt eller behemoth med. Når vi lige kigger ned over hele Chaos samlingen, passer disse på mærkatet. Jeg sorterer dem efter point pr. wound, uden at skele til diverse beskyttelser.

SEJLIVEDE HEROES & BEHEMOTHS:
Chaos gargant, 12 wounds, 5+ save. 170 point. Putter primes og krigere med specialle våben ned i bukserne.

Ghorgon, 14 wounds, 5+ save, kan hele d3 skade efter nærkamp. 200 point. Nærkampsmonster.

Chaos warshrine, 12 wounds, 4+ save, 6+ ignorer skade. 180 point. Buffer.

Slaughterbrute, 12 wounds, 4+ save. 180 point. Hurtigt nærkampsbæst.

Dragon ogor shaggoth, 10 wounds, 4+ save, hvis initiativ rullet er uafgjort heler den d3 på 4+. 160 point. Nærkampsmonster.

Mutalith, 12 wounds, 4+ save, heler d3 skade pr. runde. 200 point. Debuffer fjenden.

Chaos sorcerer lord on manticore, 12 wounds, 4+ save. 200 point. All round troldmand.

Screaming bell, 12 wounds, 4+ save. 200 point. All round troldmand.

Plague furnace, 12 wounds, 4+ save. 200 point. Nærkampsmonster.

Lord of Khorne on juggernaut, 8 wounds, 3+ save, ignorer skade fra magi på 4+. 140 point. Tanky nærkampshelt.

Verminlord corruptor, 12 wounds, 4+ save. 220 point. Hurtig troldmand.

Bloodthirster of insensate rage, 14 wounds, 4+ save. 260 point. Hurtigt og hårdtslående nærkampsmonster.

Bloodthirster of unfettered fury, 14 wounds, 4+ save. 260 point. Nærkampsmonster der ændrer på modstanderens position.

Thanquol and Boneripper, 13 wounds, 4+ save, heler 1 skade hver runde. 260 point. Troldmand med offensivt monster.

Morbidex Twiceborn, 12 wounds, 3+ save, kan hele 0, 1 eller d3 i runden. 240 point. Tungt pansret nærkampsbæst.

Orghotts Daemonspew, 12 wounds, 3+ save. 240 point. Tungt pansret nærkampsbæst.

Daemon prince, 8 wounds, 4+ save. 160 point. Hurtig nærkampshelt med rend -2.

Chaos lord on manticore, 12 wounds, 4+ save, ignorerer mortal wounds på 5+. 250 point. Hurtigt nærkampsbæst.

Great unclean one, 16 wounds, 4+ save, 5+ ignorer skade, heler d3 skade pr. runde. 340. Defensivt monster.

Lord of change, 14 wounds, 4+ save. 300 point. Hurtig og kraftfuld troldkarl.

Verminlord warpseer, 12 wounds, re-rollable 4+ save, halves charge distance. 260 point. Defensiv troldkarl.

Bloab Rotspawned, 12 wounds, 4+ save, på 4+ får fjender i nærheden -1 to hit. 260 point. Debuffer og offensiv troldkarl.

The Glottkin, 18 wounds, 4+ save, heler d3 skade i runden, fjender i nærheden kan få -1 to hit. 420 point. All-round troldkarl og offensive og defensiv Nurgle-buffer.

Wrath of Khorne bloodthirster, 14 wounds, 4+ save. 330 point. Jager helte.

Kairos Fateweaver, 14 wounds, 4+ save. 340 point. Troldkarl extraordnaire.

Verminlord warbringer, 12 wounds, 4+ save. 300 point. Nærkampsmonster, der buffer stormvermin.

Lord Skreech verminkin, 12 wounds, 4+ save, - 1 to hit eller hele d3 skade. 320 point. Fleksibelt nærkampsmonster.

Verminlord deciever, 12 wounds, 4+ save, - 2 to hit mod shooting. 320 point. Jager helte.

Lord of afflictions, 8 wounds, 4+ save, ignorer skade på 5+, heler 1 skade pr. runde. 220 point. Buffer blightlords.

Horticulous Slimux, 8 wounds, 3+ save, ignorer skade på 5+. 220 point. Buffer beasts of Nurgle.

Skarbrand, 14 wounds, 4+ save. 400 point. Hulk!

Archaon, 20 wounds, 3+ save, ignorerer mortal wounds på 5+, ignorerer magi på 4+, kan hele d3 skade efter nærkamp. 700 point. Kan meget af det hele.

Skilkoff

Chaos warshrine, 12 wounds, 4+ save. 6+ bonus save. 180 point

Det er super fedt med din gennemgang af units i forhold til damge og missions. Det hjælper meget til at se hvad for veje man kan gå med Chaos for at lave en stærk liste som der kan håntere flere ting på en gang.

Waaargh

Nå ja for Søren. Den kommer lige på.

Jeg sidder også og hygger mig godt. Er ikke sikker på hvad der kommer ud af det. Prøver at holde fokus på mine Khorne figurer... Ih det bliver spændende ;)

Skilkoff

Når at du er i gang så bør du tilføje hvor mange points man bruger pr wound for at nemmere se hvor holdbare de er til points. :)

Der er meget af det som der kan bruges til at lave lister med. Også units som man normalt bare hopper over.

Waaargh

Der er to grunde til at jeg er gået lige henover det mht. heroes/behemoths. Den ene er at der er så stor variation på warscrolls, hvis jeg skriver at en warscroll står godt mod angreb uden rend, er det ikke sikkert at det gælder mod rend -1 eller rend -2. Måske giver modstanderen endda mortal wounds. Den anden grund er at jeg har sat mig ind i enhederne, men jeg har ikke sat mig ind i warscrolls for heroes/behemoths, så jeg ved ikke hvilke der er defensive, hvilke der er offensive og hvilke der er noget helt tredje.

Waaargh

Så var jeg en tur fobi Fanatic i Roskilde med et par venner (desværre uden Skillkof). Vi endte med at spille med hinanden, på Fanatics fine terræn. Det blev 2000 point, med Open War kortene. En Fyreslayer og Stormcast alliance mod de gæve Khornefans. Scenariet blev Slayer King, hvor hver dræbt figur giver ligeså mange point som den har wounds og hvis man kapper generalen er der dobbelt op på point.  Heldigvis fik alle +1 angreb i combat fasen(!), hvilket passede mig udmærket helt perfekt.

Jeg har ret mange små fyre med, der har ringe saves, så det ville blive en udfordring. Det blev et skønt blodbad, hvor mine blood warriors kom i nærkamp med... Ja det meste af order hæren: To magmadroths, 20 og 10 vulkite berzerkers, 5 stormcast decimators og en troubadour. De blev stille og roligt hevet ned men fik gjort et pænt indhug undervejs.

Det endte også med at Order vandt, jeg sendte min dæmon prins general i nærkamp, og det var bare ikke smart.

Erfaringer (læs fejl) fra spillet:

Stil ikke skull cannons ved mystical terrain. De sprang tur 2 over. Da de endelig kom igang med +1 attack og +1 to hit var de ikke til at stoppe. De skulle bare have stået på den anden flanke.

Gå ikke i panik over én knight-heraldor, så løb ikke ud og bliv skudt på, det ville tage 3 ture i smidt at trutte bloodsecrator i stykker. Men lad være med at stille op bagved et kæmpe stykke terræn. Stil mere end 2" væk næste gang.

Daemon prince skulle være sendt ud på en flanke, så han ikke blev fokuseret ned. Flying er alt for godt, det er nærmest snyd så mobil man bliver.

Blood warriors gjorde det godt, jeg skulle dog være mere OBS på placering af goreglaives og ved at fjerne velvalgte modeller havde jeg holdt magmadroth ud af kampen en tur længere.

Skade på afstand var godt. Næste gang så skal præster skynde sig i position så de kan nå med blood boil hvis fjenden nærmer sig, eller hvis der er dobbelttur.

Bloodletters slår hårdt, de er bare langsomme og fylder meget = dårlige til at flankere.

Blood tithe virkede, hurra! De små grupper reavers var en god hjælp (tak til Morten Bendix).

Og så er der vidst ikke mere jeg kan lære af det ;D

Skilkoff

Jeg kan ikke sige at jeg ikke var misundelig over at ikke være med men det er jeg fordi at det lød hære hygge :)

Så vi bør helt sikkert finde ud af noget med noget 2vs2 og noget med en grill og kolde øl når at solen skinder ;)

Waaargh

Ja det kunne være alle tiders! Må hellere komme videre med mit #2 projekt. Hint: Det er vigtigere at se godt ud på bordet end at stå godt på bordet.

Skilkoff

Lyder spændene. Har man gjort sig nogen tanker om hvordan det skal se ud.