News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Multitude af maleprojekter

Started by Peter S, 31 January, 2017, 14:56:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter S

Halløj

Jeg har længe tænkt på at lave en lille tråd, hvor jeg kan fortælle lidt om de mange projekter jeg roder rundt med, og lægge billeder op af mere eller mindre færdige figurer som jeg har gang i.

Det bliver formentlig en ret rodet affære, hvor der kommer figurer fra alle mulige spilsystemer blandet ind mellem hinanden - men det må vi se  :)

Men jeg kan da også lige starte med at fortælle lidt om mig selv.

Jeg hedder Peter, og har spillet figurspil siden 1991. Først noget AD&D hvor vi havde en enkelt figur hver, som vi rollespillede, men rigtigt figurspil begyndte med at min gode ven Mads og jeg tog på rollespilscon i Hørsholm (Rungsted måske?) i 1991, hvor der samtidigt blev spillet Warhammer Fantasy Battle (3. ed). Mads spillede med, med sin umalede chaos hær, og jeg blev så fanget af de store slag, at jeg stort set ikke var udenfor klasselokalet hele weekenden.

Jeg begyndte straks derefter at samle og male Bretonnians (der som de eneste havde +4 Cavalry i 3.ed - Sejt!), og derefter spillede Mads og jeg mange, mange slag mod hinanden.

I efteråret 1992 udkom Fantasy 4. ed, som jeg fik i fødselsdagsgave. Og året efter meldte vi os ind i den nyoprettede spilleforening 2MD der lå i Lyngby Storcenter, og som en søndag om måneden holdt stor Fantasy og 40K turnering (og hvor der desuden også blev spillet AD&A og Clay-o-rama og andre ting).

Det vil sige at jeg nu har ca. 25 års jubilæum som figurspiller, og over 20 år som medlem af 2MD.

Langt hen ad vejen har det været Fantasy jeg har haft mit fokus, men efter 7 ed. har eg stor set ikke spillet Fantasy. Det er i stedet blevet mere historiske spil, og især WW2. Dog har jeg også fået spillet en del BB på det sidste...

Her er lige en lille liste over figurspil jeg har beskæftiget mig med i mere eller mindre grad (der er sikkert noget jeg har glemt)

• Warhammer Fantasy Battle (3-7 ed.)
  • Warhammer 40K 2-3 ed. (tror jeg nok)
  • Gorkamorka
  • Mordheim
  • Flames of War
  • BloodBowl
  • Bolt Action
  • Age of Sigmar

Jeg skriver sikkert lidt mere senere, men I er meget velkommen til at skrive, spørge, kommentere osv.

Peter S

Bare for at I har noget at kigge på, er der lige nogle random billeder af ting jeg har malet.

Jeg vil senere prøve at skrive lidt mere om de enkelte projekter, og sikkert også skrive om nogle gamle spilepisoder - da jeg nu som 43-årig er begyndt at blive ret nostalgisk omkring mit "spilleliv"  ::)

Nå men here goes...

Formanden

Fedt Peter!

Glæder mig til at følge med i fremdriften i dine Anglo-tyske-bloodbowl-flagellanter.  :D

Pudsigt valg af doktor til Blood bowl dog.

Peter S

Hæhæ, ja der er da vist en stor lighed mellem de to...

Hvis bare hun kan redde mine spillere fra døden/slemme skader, så er jeg sådan set ikke så optaget af hvad hendes efternavn er  ;D

Nå men....

Peter S

Jeg tænker at det nok er bedst at det kommer til at handle om nutiden - i hvert fald her i starten.

Jeg startede med Flames of War omkring da 8.ed Fantasy kom ud, hvilket var i år 2010. Dvs. at jeg havde en længere periode hvor jeg udelukkende malede WW2 figurer, i 15 mm størrelse. Jeg må dog erkende at det ikke er noget jeg trives meget med. Det bliver simpelthen for kedeligt i længden, når jeg ikke kan få fyret godt op for farverne.

Så jeg gik først totalt malekold, hvorefter jeg gik og overvejede hvordan jeg kunne få motivation til at male lidt igen.

Det har medførte at jeg fik kigget på mine gamle figurer (de malede, og dem jeg ikke har fået solgt), og indså hvor fede mange af modellerne faktisk er.

Så da der blev startet 40K og BB op i klubben, og AoS kom ud deromkring, blev jeg motiveret til at male både 40K, BB og Fantasy igen.

Så jeg startede op, og fik malet et par enkelte fantasy figurer, sat et par nye baser på min 40K hær. Men det blev BB der fik mig i gang igen.

Til vores turnering i 2MD valgte jeg at spille Pro Elves, og selvom jeg allerede har et elverhold (der godt kan spilles som Pro Elves), købte jeg et nyt hold fra Black Scorpion https://www.blackscorpionminiatures.com/index.php , som jeg efterfølgende malede. Det var en sej start, hvor jeg virkelig følte mig rusten, men efterhånden kom der mere følelse med penslen, og til sidst blev jeg hel tilfreds med resultatet (selvom jeg stadig ikke maler nær så godt og hurtigt som tidligere).

Her er et par billeder af resultatet:

Vil dog sige at jeg ikke er synderligt imponeret af figurerne. Det er støbt i resin, og jeg synes der var ret mange støbefejl, luftbobler osv. Desuden synes jeg ikke ansigterne er så gode. Samtlige figurer ser super sure ud, og det bliver lidt i overkanten ud, når det er alle spillere der har helt samme grimasse. Men jeg er fan af at alle figurer er forskellige, og jeg kunne ikke finde et elverhold der var federe.

Jeg fik endda i min iver Dennis (aka. Den store Aben) til at tegne et logo til holdet. Jeg fik dog desværre ikke gjort til til et rigtigt logo (han tegnede en spiller og en overskrift i to forskellige tegninger - som jeg havde bedt ham om).

Er han ikke flot:

Det projekt er nu slut, men jeg blev så tændt på at male 28 mm figurer igen (i fancy farver), at jeg er gået videre i samme skala.

Stay tuned!  ;D

Peter S

Nu startede jeg min sidste post med at ville skrive om nutiden - hvorefter jeg så snakker videre om et afsluttet projekt  ::)

Men nu prøver jeg så igen!

Hvad står på malebordet netop nu?

Jo, det gør nogle tyske soldater i 28mm, som jeg spiller Bolt Action med. Indtil videre har jeg vel spillet ca. 5 spil, og tænder mere og mere på det. De første par spil skulle lige bruges til at finde ud af hvordan turene forløber (det er meget anderledes end det "normale" Min tur-din tur som er det eneste jeg har spillet tidligere). Men når man først er kommet ind i stemningen om at man ikke ved hvem der skal rykke næste gang (og det kun er én enhed af gangen OG at rykke-skyde-nærkamp ikke er faser der kommer efter hinanden), så er det ret sjovt. Jeg er ikke (længere) så turneringsspils orienteret, så mere randomness i spillene synes jeg bare generelt bedre og bedre om.

Nå men, da jeg startede Flames of War op, var det min intention at lave et Pionier kompagni. Det blev aldring til noget fordi jeg ikke kunne finde ud af (læs: overskue) at male og spille med så mange halftracks og infanteri som man skulle bruge. Men når vi nu er gået over til BA, hvor man vitterligt kun stiller med en enkelt deling, plus support, er sagen blevet en anden. Så nu er det min plan at male og spille med en tysk pionier liste. De andre i klubben er mest interesseret i Late War og store kampvogne, så selvom jeg egentligt selv mest tænder på perioden omkring '40-'41, så er jeg hoppet med på LW. Min liste er lavet fra "1943-44 Defence of Italy" listen, så det er med de muligheder der er i den, at jeg skal male figurer.

Jeg har ikke så meget tid til maleri og spil, men kan samtidig ikke så godt lide at spille med umalede figurer.

Her er jeg endelig færdig med at samle alle plastikfigurerne (mand det var sgu lidt træls), og har stillet op til næste proces (min halftrack er ikke kommet med på billedet):

Da jeg ikke kan lide at spille med umalede figurer var det min idé at: Samle hele hæren, grundmale den (med spraymaling) og derefter lave/male alle baser, da det giver mest effekt på bordpladen, i forhold til tid der er lagt i det. På den måde er hæren "en slags" malet, og jeg kan så koncentrere mig om at male ´´en enhed ad gangen.

Jeg er nu sådan ca. nået derhen hvor alle mand har grundfarve på og malet base . Men jeg er stadig ikke helt tilfreds med hvordan det ser ud. Så nu har jeg købt noget malet infanteri, der indtil jeg får malet mine egne, kan være grundstammen i hæren. Jeg har spillet en enkelt kamp med "leje-soldaterne", og jeg synes det løftede oplevelsen ret markant. Så det er jo godt nok.

Noget andet der så er godt er, at jeg kan male mine egne små enheder først, og lægge det hårde slid med at male normale infanterister på hylden indtil videre. Ren win-win for mig  ;D

Inden jeg gik i gang med luksusenhederne brugte lidt tid på at male nogle testfigurer. Jeg skulle lige finde ud af hvordan jeg ville have dem til at se ud, og få gang i penslen på disse nye typer figurer.

De første jeg malede var sådan set ok på både malebordet, og når jeg tog billeder af dem.

Her er et eksempel:

Men det fungerer bare ikke så godt på spillebordet, hvor mørke figurer simpelthen ikke er særligt interessante at se. Det har aldrig rigtigt været et problem for mig tidligere, men når jeg ser på hvilke farver mine warhammerhære er, så kan jeg godt se hvorfor det aldrig har slået mig før  ;D (se bare Space Marinen i anden post i denne tråd)

Men nu hvor jeg skal med historiske figurer er der grænser for hvor stor og lys farvepaletten kan være (er er trods alt meningen at de skal være svære at se for fjenden).

Min løsning er at male farverne meget mere lyse end de egentligt bør være. De kommer så til at se lidt overdrevne ud på malebordet, og når jeg viser billeder af dem, men på slagmarken er de rigtigt fede at spille med. Og da jeg maler spillebrikker, og ikke udstillingsfigurer, så er det fint med mig.

Der er allerede et par shots af min første færdige enhed i anden post i tråden, så her er i stedet et par close-ups:

På de to første billeder havde jeg stadig en idé om at hæren skulle forestille at være baseret på kampene omkring Stalingrad i '42. Men jeg kunne ikke rigtigt lide mine baser med sne og "sne-græs". Så jeg prøvede i stedet at lave dem til "efterårsbaser", hvilket gav en meget bedre kontrast til selve figuren. Så derfor er hæren nu placeret i Italien i efteråret '43  ;D

Jeg har ikke energi til at lægge flere kræfter i hver figur, selvom jeg godt kan se at jeg med fordel kunne bruge mere tid på det. Det kan bare ikke rigtigt bliver sådan, hvis jeg skal komme nogen vegne. Jeg må gå all-in når jeg skal male chefen, og måske også senere når der skal suppleres til en færdig hær. Men lige nu, bliver dette niveauet jeg går efter. 

Jeg er nu igang med mit Goliath team, og jeg har også mit lette artilleri stående på malebordet. Så der kommer forhåbentligt snart nyt fra fronten  ;)

Ps. Tak for kommentaren Rasmus  ;)   

Peter S

Så gik der lige et par uger, og mængden af nymalede figurer er et stort rundt 0!

Det er nemlig sådan at jeg ud over at have et liv, og spille spil med små figurer, har jeg også andre hobbyer.

En af dem er fjernstyrede biler, og i weekenden var jeg til det årlige racerløb i min lokale klub.

Min bil havde ikke noget karosseri der var intakt længere, så derfor har jeg brugt næsten al min "hobbytid" de sidste par uger på at male et nyt, og så selvfølgelig deltage i selve ræset.

Synes derfor også lige I skal se hvad jeg har fedtet rundt med på malebordet - det er noget ganske andet end små tinsoldater  ;D

Det blev en Renault da jeg selv kører en 1:1 Renault, og fordi jeg havde nogle Renault F1/Kevin Magnussen klistermærker liggende. Men nu da Kevin skifter hold, skal jeg ikke male en Renault F1 alligevel (men skal nok have malet en Haas racer i løbet af året i stedet  ;D)

Jeg har for længe siden købt en airbrush, som jeg ville bruge til at male mine biler. Men det har aldrig rigtigt fungeret særligt godt.

Men denne gang (efter lidt hjælp i PFs airbrush forum) gik det faktisk rigtigt godt med at få malingen ud af pistolen.

Så nu overvejer jeg om jeg skal prøve at bruge den til mine figurer også. Der er jo masser snak om at folk maler med airbrush, så hvorfor ikke give det et forsøg?

Nu har I jo ikke set min kampvogn jeg spiller Bolt Action med - men den er ikke køn, og ikke den type jeg helst vil spille med (og heller ikke malet af mig). Så nu tænker jeg at når jeg har fået malet mine kanoner og morterer, så kan jeg købe en ny kampvogn, som kan blive prøveklud for min airbrush.... Vi må se hvad der sker  ;)

Peter S

Når man som jeg ikke har mulighed for at male særligt tit, eller længe, så bliver jeg nok nødt til at kyle nogle WIP billeder op, så der trods alt sker lidt på min lille blog.

I aftes kom jeg videre med mine Bolt Action tyskere. Som jeg skrev tidligere er det "luksusenhederne" jeg vil male først, da basis infanteriet er blevet dækket midlertidigt ind af malede figurer jeg har købt.

De to enheder der er kommet på malebordet er min Infanteri kanon, og mit Goliath team. Tilsyneladende to skod-enheder i spillet, men de ser godt ud, så derfor nogen jeg gerne vil spille med  ;)

Først min infanteri kanon. Crewet er færdigt, og kanonen mangler kun at få malet dækkene. Derudover skal de så på en fin base. Da der ikke er nogen faste regler for hvilke baser man skal bruge, bruger folk mange forskellige løsninger. Med de nye version 2 regler, hvor de store våben nu bruger templates, er der en tendens til at man skal stille sine figurer så langt væk fra hinanden som muligt. Det ser bare ikke skide realistisk ud at et crew til en kanon (endda med et gunshield) står og glaner ude i det fri. Så jeg går efter "the look", og vil sætte alle 4 figurer samlet på en rund base, godt klumpet sammen :-).

Men her er et par WIP shots. Kommenter gerne, også gerne hvis noget ikke ser helt godt ud.

Så blev der også tid til at få farve på goliath'en og crew. Som jeg også har skrevet før, så vil jeg gerne spille med en hel Pionier platoon. Det kan man bare ikke rigtigt, da det kun er tilladt at have en enkelt enhed pioniers med i hæren. Men jeg tænker at Goliath'en så kan give lidt ekstra Pionier-feel, så derfor kommer den med i listen.

Spilmæssigt går den for at være skod (one-hit våben der kun rammer på 5+ er ikke ligefrem noget man kan regne med), men måske kan truslen om hvad den kan gøre, være nok til at den er noget værd  at spille med.

Jeg har fået farver på alle fire modeller, men ingen af dem er færdige. Jeg tog figurer der så absulut mest pionier-agtige ud, selvom man jo kan påstå at man næppe render rundt med en minesøger, klipper pigtråd og lægger telefonline ud - mens man prøver at holde styr på sin fjernstyrende selvkørende bombe  ;D

Hvis alt går efter min nøje anlagte plan, er der faktisk chance for at jeg får malet både i aften OG i morgen aften. Så jeg håber at kunne vise to ret færdige enheder frem på onsdag, medmindre jeg kommer til at gå igang med min flammekaster, som også står ret højt på to-do listen... Vi må se...

Tak for kigget.

rosenaa

Hvis ! Det er af interesse  :)

King Games har nogle pakker med Flammer aka Mussel flaers

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Peter S

Det kunne det da sagtens. Kan dog ikke finde noget på deres side - kan du hjælpe?

rosenaa

Jeg sidder med samme problem - men jeg ved jeg har købt nogle, så jeg leder lige og finde ud af, hvem der laver dem...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Jeppe D

Det er totalt nostalgi at se din Renault - havde selv 2 stk. Tamiya (det var ihvertfald the Shit dengang) da jeg var dreng. Bl.a. en Porsche 959 med den toptunede gold motor (husker at topfart var 50-60 km/t men ret mig hvis min barnlige hukommelse tager helt fejl ;)

Hvor kører du henne?
Blog: Bunkeren Dice & Entertainment: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=949.0

Peter S

Den 959'er var enhver fornuftig drengs allervådeste drøm dengang (det var før der var noget andet der så blev ens vådeste drøm  ;D ).

Og havde du en Technigold motor og et frisk batteri er den tophastighed ikke helt ved siden af.

Du skulle prøve at male et karosseri (igen) - det er noget helt andet end at male figurer, men stadig sjovt...

Peter S

Nåmen tilbage til figurmaleriet...

Jeg formåede simpelthen at få tre maleaftner i denne uge. Det er ikke set før i dette årti   :o

Og det betød så at jeg fik min anden Bolt Action enhed gjort helt færdig. Så nu er der kun 10 tilbage - så er hele hæren malet...

Jeg har hygget mig med at male den, og det skyldes nok især at den består af 4 ret forskellige figurer. Jeg er slet ikke kommet ind i en rutine med tyskerne, så udover selve uniformen, så maler jeg bare de farver som jeg synes vil passe godt på figurerne. Det betyder dog også at der slet ikke er noget samlebånds-effekt over det, men det afgiver jeg også villigt til fordel for at kunne tage mig sammen til at male, og for hyggen ved at nusse rundt med de enkelte figurer.

Her er resultatet, og så håber jeg at min Allierede modstander, og hans store kampvogne, vil skælve af frygt når de ser jeg har en Goliath med (selvom jeg frygter at de mere vil fnise og komme med nedladende bemærkninger om den...)   ;D

Jeg kom også videre med min howitser. Det er nu kun basen der mangler. Men den tager lang tid at få bygget op, så jeg kom ikke længere end sådan her. Jeg er ikke rigtigt kommet til det punkt hvor jeg maler weathering på mine figurer - så indtil videre er mine tyskere de mest pertentlige rengøringspsykopater den tyske Wehrmacht nogensinde har oplevet....

Jeg har nu også fundet min flammekaster frem, som står på malebordet og virkeligt gerne vil have lidt farve på. Den konkurrerer dog med AT riflen, så vi må se hvem der bliver malet først  ;)

Tordenkuglen

Ser dælme godt Peter$ fedt at i 2MDere også prøver noget andet en gang imellem, må se at komme forbi en (Ons)dag og få et SLAV et eller andet :D
Keep it up!!
Spiller/vil gerne spille: JRIII, SAGA, Bolt Action, Deus Vult, By Fire and Sword, Impetus, Trafalgar, Check your six, Hail Caesar, Black Powder, Sword Point, Sharp Practice, Force on Force, The Sword and the Flame, Sword and Spear, Blood and Plunder the Barons War, Warmaster og meget mere!!!!

rosenaa

Muzzle Flash.

www.armorcast.com

Large/ 4 pcs. ACFX003

Peter S

Tak for tippet.

Ved dog ikke helt hvad jeg synes om dem. Måske er det fordi de ikke er særligt godt malede, men synes ikke de virker så ægte/virkelige.

Peter S

@Tordenkuglen - Ja, det kunne da være hyggeligt.

Jeg havde egentligt planer om at starte min Saga hær op, men dels er min boks med figurer ikke dukket op endnu, og dels er jeg blevet supertændt på at få malet flere pioniers til BA.

Må se om jeg rent faktisk også får tid til at spille med dem på et tidspunkt  ::)

Peter S

Så blev min infanteri kanon færdig.

Synes selve figuren er rigtig fed, og kan godt lide tanken om at mine ingeniører har nogle af disse kanoner med, til at tage maskingevær-reder og andre nedgravede stillinger ud.

Det er faktisk min eneste (eller nyeste  ;)) anke mod BA reglerne. Du må kun have én kanon med i hæren, så hvorfor tage disse små kanoner med, når man kan få en ordenligt mother f... med i stedet? Synes det kunne være fedt at prøve at sige noget med at en mængde af dine point må gå til kanoner f.eks, og så må du selv bestemme om det skal være én dyr, eller flere billige.

Nå men nu til det vigtige - billeder!

Her er den så - den frygtindgydende 7,5cm LeiG18 - tag godt imod den  ;D

rosenaa

Fed model - nu kender jeg ikke reglerne, men kan det være fordi den er mere mobil ? Og det derfor kan være en fordel, nogle gange at tage en lille en med i stedet for en stor ?

Peter S

Priserne er sat derefter, så en lille kanon koster ikke så meget som en stor....

Nå men, med gårsdagens (gårsaftenens??) indsats kan jeg hermed erklære min Bolt Action hær for Færdig .

Se bare her:

Man skal jo ikke kigge særligt længe, eller nøje, for at se at det måske lige er at strække den, at kalde den færdigmalet.

Da jeg startede med BA var det min intention at male hele hæren fint og ordentligt fra start. Men det blev hurtigt tydeligt at bare opgaven med at samle figurerne var så stor at det ville tage mig rigtigt længe at male det hele. Og da jeg, som tidligere skrevet, helst spiller med malede figurer, har jeg investeret i en del stand-ins. Ideen var så at jeg løbende ville supplere med mine egne figurer, i det tempo jeg nu kunne - uden stress, fordi hæren jo sådan set allerede ER malet.

Nu kom jeg så bare til at kigge lidt for længe og nøje i min armybog. Der fandt jeg ud af at man rent faktisk godt kan spille et helt pionier-kompagni - noget jeg oprindelig havde tænkt mig. Sagen er bare den at Warlord Games skelner mellem Early War og Late War, og Pionier-listen er en EW hær (Stalingrad 1942).

Så jeg har nu gået i et stykke tid og tænkt over hvad jeg skulle gøre ved det. Kan en EW hær overhovedet spille mod LW hære, og gøre en bare nogenlunde god figur. Og hvordan skulle en liste så se ud?

Efter flere velmenene (tror jeg da) råd er jeg blevet enig med mig selv om at lave mine 1942 pioniers. Det betyder jo så bla. at gule køretøjer og kanoner ikke rigtigt er god stil, ligesom LW uniformer, våben og ikke mindst kampvogne ikke dur.

Så nu har jeg taget den drastiske (for mig) beslutning om at starte forfra. Jeg har nu en malet (hrm!) LW BA hær - og så kan jeg i ro og mag få bygget og malet en ny hær op - hvor der bliver gjort noget ud af det, og uden stress over at jeg sal se at blive færdig i en fart.

Nu vil jeg prøve at sammensætte hæren, og tage bestik af situationen, og så vender jeg snart stærkt tilbage.

(Der er jo også lige et Saga-projekt der lige skal op og køre - figurerne er nu kommet i hus  ;D ::))

rosenaa

Peter S

Børnene og jeg var blevet smidt ud af fruen i weekenden, da hun skulle holde pigefødselsdag.

Vi tog hjem til mine forældre, og jeg tænkte at der måske kunne blive mulighed for at "lave lidt hobby", mens jeg alligevel bare skulle snakke, og drikke kaffe.

Jeg tog min nye Saga figurer med, da det er nemt at sidde og samle plastik figurer, mens man snakker og drikker kaffe  ;D

Så nu er jeg officielt gået i gang med spillet Saga, hvilket jeg ser meget frem til.

Det er første gang jeg bevæger mig udenfor WW2 når vi taler om historiske spil. Det er ikke noget der har sagt med særligt meget tidligere, men så kom Søren (aka. Formanden) og viste mig sine nye Vikinger han var i gang med, sendte et link til reglerne, og fortalte lidyt om den alternative måde turene kører på i spillet.

Jeg fik lige hurtigt læst op på reglerne, og sat mig lidt ind i den historiske ramme for spillet - og så var jeg solgt!

Synes at Vikinger er for seje (som man jo gør!), men da jeg læste lidt op på de andre factioner i grundbogen, faldt jeg for Anglo-Danes, som jeg sagtens kunne se mig kreere en fin fortælling om. Så jeg har fået købt figurer nok til at lave min egen Anglo-Dane hær, der med Høvding Jens Jernskjorte i spidsen skal forsvare Danelagen mod de uvidende og vilde Vikinger, og samtidig erobre mere land fra Anglo-Sakserne, og hvem der eller befinder sig på de engelske øer :-).

Jeg håber snart at kunne spille et prøvespil, og prøvede lige at se om jeg ikke kunne lave en midlertidig hær af de gamle Bretonnia figurer jeg har liggende (så jeg slipper for at spille med umalede figurer).

Det kom der denne 6 pts hær ud af:

Den er jo ikke ligefrem med historiske korrekte figurer - men jeg synes nu at den sagtens kan gå for at være en Normannisk hær - indtil videre.

Ens ture foregår ved at man har nogle terninger, som man kaster inden hver tur, og derefter kan bruge til at aktivere sine enheder. Jeg lavede selv lige nogle Normanner terninger, ved at printe nogle sider ud som andre flinke mennesker har lavet til det. Terningerne ser fine ud på billedet, men det holder ikke med den lim jeg har brugt. Så jeg må lige finde ud af en bedre måde at lime det på. Men princippet er fint nok, så min midlertidige Normanner liste, får denne slags terninger:

Men nu til min rigtige Saga hær.

Efter et par timer arbejde med plastik er jeg kommet så langt:

Mit kamera (læs: telefon) ville pludselig ikke stille skarpt i går, så beklager det utydelige billede. Nu er der jo heller ikke så meget at se på, andet end at der er kroppe på alle baser, og jeg har fået samlet min første Warrior enhed (de hedder Thengs hos Anglo-Danes). Hele hæren (pånær min Warlord - som glimrer ved sit fravær på billedet) er lavet ud af 3 plastiksæt fra Grippnig Beast. De er fine nok, men det er ikke stor kunst.

Jeg regner med at samle hele hæren, og male den meget basalt og temmelig kvikt. Så sort undercoat, en masse drybrush på rustning, basefarver på tøj/ansigter, og efterfølgende wash. En enkelt highligt til at slutte det af på, og så regner jeg med at købe nogle decals til skjoldene.

Viser det sig at spillet er supergodt, og der er flere i klubben der begynder at spille, kan jeg sagtens finde på at investere i rigtige terninger, regelbogen og ikke mindst supplere med flottere figurer, som så også kan blive malet med større indlevelse og præcision.

Men lad os se hvordan det kommer til at gå. Nu er jeg i gang, og ser frem til at skulle få sat mig lidt mere ind i Vikingetiden...

Formanden

Sejt Peter. Jeg er halvvejs med point #4, så vi kan snart få et lille prøvespil. :)