News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Sacrebleu! 28mm Napoleonic wargaming

Started by Master Ciaphas, 06 February, 2020, 16:06:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Master Ciaphas

Hej!

Efter mange års legen med lysten til at spille historiske krigsspil - og med et aborteret forsøg på at komme igang med Flames of War, er jeg nu helt faldet for fristelsen og har kastet mig ind i 28mm Napoleonics.

Hvad betyder det så?
Det betyder, at jeg dels har anskaffet mig Black Powder regelbogen og har ligeledes for noget tid siden købt Osprey's Chosen Men regelsæt. Mine tanker om de to regelsæt vil komme senere, efterhånden som jeg faktisk får dem prøvet af. Derudover har Tim aka. Rubber et regelsæt liggende - Rebels & Patriots - som han mener kan bruges til Nappy også, så det tænker jeg også kan komme i spil, hvis han ellers gider lege med mig :-D

Figurer og hære
I løbet af de sidste par år har jeg købt lidt 28mm Nappy hist og her. Det er gennem tiden blevet til følgende:

1 x Russian Command (Warlord Games) (ie. officer til hest, til fods og én trommer)
10 russiske Jägers (Essex og Perry)
24 x russisk 1809-1814 infanteri (Warlord Games)
1 x russisk 6 pdr. foot artillery (Perry)
6 x  russiske dragoner (Perry)

6x french Voltigeurs (Warlord Games)
1 boks med 28x Late French Light Infantry (Warlord Games)

Hvad har jeg så tænkt mig?
Umiddelbart er min hensigt at købe ind og male til en lille russisk styrke, som jeg kan bruge til de skirmish-agtige spil, Chosen Men og Rebels & Patriots. Jeg vil første male mine russere og derefter begynde at kigge mere på franskmændene. Tim har jo en lækker lille styrke med gæve danskere og han er vist i et eller omfang igang med at samle og male franskmænd - derefter er det naturligt for mig at begynde med russerne.

Igår landede en lille pakke jeg havde bestilt fra hhv. Perry og Warbases - så nu har jeg hvad der skal bruges til russerne.

Et første billede er her:

Jeg har også fået malet de første fire russiske jägers - så dem kommer der et billede af på et senere tidspunkt.

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Master Ciaphas

Hej

Mange tak! De er også meget lækre! Jeg kom nemlig lidt videre med dem igår aftes - og fik taget nogle enkelte billeder. Her er det "nye" fra Perry Miniatures:

Baserne er fra Warbases.co.uk. Jeg mangler en base til kanonen, men Tim har været så flink at tilbyde jeg kan få én af hans overskydne; så når den er kommet på, kan de alle blive grundet og påbegyndt malet.

Jeg har også fået taget et billede af de første fire færdige Jägers:

Træerne har jeg haft liggende i årevis, så de blev også lige klargjort til spil.

Derudover legede jeg også lidt med at sætte nogle af russiske infanterister op i  kolonneformation - bare fordi det ser fedt ud!

På den anden side, så har jeg også disse seks franske voltigeurs, som er lige under halvtfærdige:

De er fra Warlord Games - men absolut også pæne figurer. Faktisk er de næsten pænere end Perrys...men så også en kende dyrere.

Mvh
Master Ciaphas

rubber

Hej Jørgen.

Fedt at se at du bare brager derudaf med både russere og franskmænd. Det ser knaldgodt ud med dine movement trays. Jeg skal nok lede efter kanon baserne snarest.

Jeg har faktisk samlet alt infanteriet og rytterne mangler bare deres karabiner. Jeg har bare ikke været så flink til at ligge billeder op af dem. Men Perrys plastik franskmænd er virkelig flotte, det er en fest bare at samle dem.

Mvh. Tim

Master Ciaphas

Mange tak, Tim!

Jeg er helt enig i, at de er superfede på deres movement trays - og det lyder godt at du vil donere en kanonbase til dette værdige formål! Mange tak!

Hvis du finder tid til dét, kigger jeg meget gerne på evt. billeder du lægger op af dine franskmænd! Når jeg engang har fået malet mine russere vil jeg nok kigge på at lave en lignende styrke til franskmændene, da jeg jo alligevel har grundstammen på plads med dels voltigeurs og light infantry fra Perry og Warlord Games. Så en let kanon og nogle cuirasserer kommer der jo nok (en gang langt ude i fremtiden!)

Jeg tror, at jeg med lidt held kan få spray coatet mine fine russere i aften. Det kribler nærmest i fingrene efter at komme til at male dragonerne, omend jeg nok "burde" male nogle almindelige fodtusser først.

Mvh
Jørgen

Tordenkuglen

Ser fedt ud!

Må jeg foreslå Smooth and Rifled fra Dadi and Piombo?

Har ikke prøve det, men vi er lige gået igang med at spille Impetus  fea samme folk og er meget begejstrede, vi tænker på også at spille Nappy med SaR samt TYW / svenske krige med Baroque ligeledes fra samme udgiver, bare en ide.

Det skal siges at reglerne er lidt rodet skrevet til Impetus, men rimeligt nemme at tilgå, vi har fået 4 spil under huden og er klar til at tage advanced rules i brug.
Spiller/vil gerne spille: JRIII, SAGA, Bolt Action, Deus Vult, By Fire and Sword, Impetus, Trafalgar, Check your six, Hail Caesar, Black Powder, Sword Point, Sharp Practice, Force on Force, The Sword and the Flame, Sword and Spear, Blood and Plunder the Barons War, Warmaster og meget mere!!!!

Master Ciaphas

Heps!

Kraftigt inspireret af Tims arbejde på sine 28mm franskmænd, tog jeg mig selv i nakken og kiggede på mine russere. Det betød, at da jeg gik i seng igår så de således ud:

Hestene er blevet malet grundfarveren - der mangler lige at blive washet, malet saddeltøj og ryttere. Kanonen er blevet grundet grøn, alle soldaterne har fået malet grønne jakker og hud. Det er mao. hvad der kaldes for fremskridt :-)

Min eneste fejl er, at jeg glemte at musikantens hest skal være hvid. Så den bliver jo nok malet om!

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

Du kan da nøjes med at tørpensle den, så er den beskidt også  ;D
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

rubber

Hej Jørgen.

Så er våbenkapløbet skudt i gang! Det ser rigtigt godt ud, de skal nok blive fede de russere.

Jeg er forresten også lidt rundtosset over alle de regler der er for at male Napoleonic. Hvad farve hesten må have, ham med trompeten skal have grøn jakke, ingeniørtropper er lyseblå (den kom jeg til at misse (lidt med vilje)). Det skal nok gå alligevel, tænker jeg.

Mvh. Tim

rosenaa

Hvis I kan få fat i Funkens bøger, er I kommet helt hen i den professionelle side af sagen  ;D

https://www.pinterest.dk/fkannik/liliane-fred-funcken/

Master Ciaphas

Heps!

Den er ikke helt død, og slet ikke glemt. Blot blevet lidt nedprioriteret ift andre ting. Det sagt, så har jeg faktisk igår taget kanonen og besætningen frem, og de er næsten færdige! Jeg tror, at jeg i aften vil kunne kalde dem for færdige - så mangler de godt nok en passende base... ;-)

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

Basser kan fås i dit lokale supermarked - de er bedre end dem i træ  ;D

rubber

Hov, den fangede jeg godt! Du får basen hurtigst muligt.

Mvh. Tim

Master Ciaphas

Heps

Min plan om at male igår gik fuldstændig af fløjten - så de er ingenlunde blevet færdige - men er så nu altså stadig heller ikke længere fra mål end som så.

Sådan ser de ud i skrivende stund:

Jeg mangler som det jo tydeligt ses, følgende:
- sidste highlight på huden
- at male manchetter, krave og turnbacks sorte og give dem alle rød piping
- male knapper og shakottens artilleriemblem bronze
- highlight det røde på shakotten
- highlight krydsbandolerer
- highlight på selve kanonen
- male hår og skæg på besætning, samt hagebåndet

Det er mindre end det umiddelbart ser ud til. Så en aftens arbejde uden forstyrrelser ville være rart :-)

Derefter er spørgsmålet jo så, om det skal være fodfolk eller dragoner der males. Umiddelbart ville det give mest "mening" at male fodfolket -  men jeg har meget mere lyst til at male mine seks dragoner. Tænker jeg maler hvad jeg har lyst til, istedet for at tvinge mig selv til noget, som så vil trække tænder...

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

Har du lavet din General endnu ?

ellers ville jeg male ham først hvis det var mig - ellers Dragonernes Leder

Men du skal tage fodfolk som resten inden - for ellers for du aldrig lavet dem  :)

Master Ciaphas

Heps!

Denne lever stadig i det små - bare på en meget, meget slow burn :-)

Jeg fik leget lidt med at male mdf, da jeg havde noget mere af dén slags på vej i posten til Carnevale, så jeg kastede mig over dasset / udestuen, som også ses længere oppe. Den tog vel ca. 2 timer at male i alt. Jeg gik først i stå på den, fordi jeg var utilfreds med det glatte tag, men efter at have tænkt lidt over tingene blev der klippet en cornflakes æske, og vupti var der træbrædder istedet :-) Umiddelbart er jeg rigtig godt tilfreds med noget der er en simpel terrængenstand.

Det lille skur er helt sikkert generisk nok til også kunne optræde i div. fantasy skirmish spil, som AoS eller Rangers of Shadow Deep. Hvilket også kommer til at ske på ét tidspunkt.

Lige nu er jeg så igang med at samle La Belle Alliance, som jeg købte tilbage i marts 2017. Der er jo styg lang tørretid på trælim...

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

Et tillægsspørgsmål..

Hvor godt passer Perry sammen med Warlord ?

Master Ciaphas

Quote from: rosenaa on 23 November, 2020, 21:58:37
Hvor godt passer Perry sammen med Warlord ?

De passer "hæderligt". Perrys er lidt slankere og måske en iota lavere end Warlords figurer - men alt i alt - så er vi mennesker jo heller ikke ens, lige osv., men superforskellige med alle de fordele dét giver.

For så vist angår dit tidligere spørgsmål/observation - så har jeg taget hul på den russiske general. Jeg tænker, at én figur på en krikke burde være overkommeligt  :-)

Master Ciaphas

In other news, så arbejdes der pt. på dette i Nappy-verdenen:

La Belle Alliance og en ladvogn.

og her med nogle fine russiske jägers og et træ for skala :-)

Mvh
Master Ciaphas

rosenaa

rubber

Ja, det bliver rigtigt godt når der er kommet lidt maling på. Det er også en flot plade. Den vil mine danskere gerne invadere når dine russere er klar til kamp.

Mvh. Tim

Tordenkuglen

Jeg ville også gerne prøve det, jeg har en mindre Østrigsk hær bestående af nedenstående.

div commanders
16 linje inf hjelme
16 linje inf hatte
16 Grenadiers
16 Jagers
16 Grentzers
8 Cuirassiers
8 Lanzers
1 kanon

hvad mangler jeg for at kunne spille ??
Spiller/vil gerne spille: JRIII, SAGA, Bolt Action, Deus Vult, By Fire and Sword, Impetus, Trafalgar, Check your six, Hail Caesar, Black Powder, Sword Point, Sharp Practice, Force on Force, The Sword and the Flame, Sword and Spear, Blood and Plunder the Barons War, Warmaster og meget mere!!!!

Cazino

Ud fra den liste Tordenkuglen, kan du let lave en 24 points liste til Rebels&Patriots.
Immer weiter Rollo, immer weiter!

Master Ciaphas

Heps!

Jeg tror faktisk, at du har alt det (og lidt til), der skal bruges til at spille! Så er det blot at komme igang. Rubber (aka. Tim) er markant længere fremme i processen end jeg er (i og med, at han har malet alt sit) - og han går vist pt bare og venter på at jeg får nøflet mig færdig.

Mvh
Master Ciaphas

Tordenkuglen

Hmm mit er skam malet, og har været det i flere år, men står bare og samler støv, har prøvet Sharpes nogle gange, meeeeeen det fanger ikke helt.