News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Hoppes Hobby Blog

Started by Hoppe, 10 July, 2015, 21:22:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ryback

Det ser bragende godt ud, mester!
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Kragh

Super lækkert. Kan godt lide mandens horn og tufts på basen passer i farver og at spikes på dragen er både grønne og sorte - det virker skide godt.
Thomas Kragh
Se min blog

Master Ciaphas

Det ser godt ud!

Han forekommer temmelig vild på papiret? Er det også sådan det hænger sammen i spillet? Er han en auto-include?

Hoppe

Nej, han er fin. Rimelig strait up ok warscroll. Gør hvad der står på dåsen, en af de bedst designede warscrolls i bogen. Tophære har ham sjældent med i hærene, da han ikke har nogle snyderegler, men han er bestemt ikke dårlig. Måske lidt for dyr, men ikke helt ved siden af. Så han er fin, flot figur, fine regler, ok pris...

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Skilkoff

Også er du godt over de 1000 points Slaves to darkness!

Hoppe

Jep!

Sidder dog lidt fast i de sidste ti marauders.

MEN jeg har købt mere, det tæller vel også :). Udover Broken Realms Teclis og Belakor bøger også tre chariots. Skal bruge to som lidt udskiftere, så hæren kan varieres mellem to lister.

Så målet i den nærmeste fremtid er samling af to chariots og grunde alle ting. Så færdiggøre de marauders, der mangler ikke så meget. Gælder om at få dem færdige, ikke specielt fede at male.

Hoppe

Skilkoff

Jeg har selv 40 Bloodreavers som der er blivet "fixet" til Marauders og dem tør jeg ikke gå i gang med... Så dejligt at se nogen komme igemmen det helvede  ;D

Hoppe

Jeg maler hæren mens jeg også spiller med den, så jeg får samlet og grundet, så det ser lidt bedre ud på bordet. Men det er selvfølgeligt vigtigt at der til hvert spil er malet noget nyt, så jeg langsomt får malet hæren og holder motivationen.

Med Slaves to Darkness vil jeg gerne op på ca. 2500 point, så jeg kan skifte lidt ud. De to chariots og måske også en gruppe varanguard på et tidspunkt ville være fedt. Håber lidt de falder lidt i point, så de bliver nemmere at få med. Bare 20 point mindre så kan jeg faktisk bytte en gruppe riddere og furies ud med dem en gang imellem.

Kæmper lidt med at få hæren til at virke. Som om alle enheder er fine og burde virke. Men i bund og grund har jeg intet snyd, wysiwyg, hvilket man i moderne AoS og 40k jo ikke kommer langt med. Ingen summoning, ingen skydning, stort set ingen magi og en ringe allegiance ability, få mortal wounds, for lidt flying, så det er op til alle enheder at spille maks og de skal virke sammen. Meget standard klassisk chaoshær. Men ok, jeg har kun spillet mod 5lemming, som både spiller godt og er helt urimelig god til at rulle terninger... :)

Hoppe

Hoppe

Hobby update!

Fik købt noget! Det er jo også en slags hobbyaktivitet nu om dage :)

Og så har jeg samlet lidt mariner:

Venter lidt på AoS 3, så jeg ved hvad jeg skal male og ændre i. Mangler lige to eradicators, så har jeg en fast 2000 point primarisliste kørende til 40 k. 11 marines og en kvart dread. Må lige tage mig sammen og få malet det over sommerferien.

Hoppe

Hoppe

Hobby update!

Fik spillet mit sidste spil AoS 2 for en uges tid siden. Det blev en retfærdig sejr til mine Slaves to Darkness over 5lemmings Khorne! Tror det var kamp 13-15 stk og den første sejr. Med hiv og sving, og unormalt dårlige tur rul fra 5lemmings side.

Så spillede vi det første spil AoS 3 igår. Samme hære, men med nye point og regler. Sejr til Slaves to Darkness! Klar forskel, meget mere tæt fra start af. Core battalions og ingen gamle battalions gjorde en stor forskel og flere command points gjorde min hær meget mere smidig. Der var ikke en kæmpe forskel på point, men lille fordel til mig. Man kunne mærke fra start at de så bedre ud for mig, indirekte hits til khornehæren, små ting men ting der kan tippe balancen. Men det var stadig tæt, og Khorne havde mange tricks i ærmet og det kunne nemt have gået den anden vej, med lidt held. 5lemmings hær er hårdere ramt på coherency (især ti skull reaper grupper har gjort det svært for mig, men ti er for uhandy nu).

Lidt billeder:

Bloodthirster fatter hat og kigger den forkerte vej....

De to warbands rykker frem mod hinanden...i forbavsende ordnede linjer...

Parat til clash i midten!

Side shot, mine riddere går om venstre flanke...

Kan se jeg skal få gang i malingen. Men ny edition har skubbet kan i mine S2D hær. Nu er jeg ikke håbløst bagud fra start med min hær og mange små ting trækker i den rigtige retning. (Samme kan ikke siges om Sylvaneth...point...host host).

Hoppe

Master Ciaphas

Hej!

Hvad er så dine tanker om den nye edition? Umiddelbart lader det til, at der er mange "quality of life" changes...men også nogle hære, der har fået grumme prygl (Ossiarchs...)?

Troels S

Du har i din hobby-update i stilhed forbigået de læsterlige klø jeg gav dine orange mariner  ;)
"Balance - the mythical word that people put so much stock into"
- James Gallagher, GW Games designer, 2019

Min 40k blog / Instagram: loosing_focus

Hoppe

40 K tæller ikke, at møve frem og bruge en masse stratagems som man ikke kender tæller ikke i min bog :). Man spiller jo i blinde i det spil...

Hoppe

Hoppe

Quote from: Master Ciaphas on 30 June, 2021, 12:22:23
Hej!

Hvad er så dine tanker om den nye edition? Umiddelbart lader det til, at der er mange "quality of life" changes...men også nogle hære, der har fået grumme prygl (Ossiarchs...)?

Det er stadig AoS.

Battleplans ser fine ud, ikke 40 k rædselsscenariet jeg havde frygtet. Der er en god blanding med et par gamle kendinge og et par nye weird ones. Battle tactics ser lidt for nemme ud, men man kan sortere selv, lave nye etc.
Jeg er ret glad for at alt det med realm rules, battleplans, battle tactics etc hører ind under battle packen, fx GHB 2021 er en battle pack med fokus i Ghur, med bonus ting til monstre etc. At man kan lave en "pakke" til et andet realm, med andre småregler etc. Meget modulært.

Det er blevet mere komplekst og flere ting at holde styr på med hero og monster actions, samt lidt flere command abilities. Men så stor betydning har de monstre og hero actions sgu ikke. Man kan fint glemme alt om dem synes jeg, men hvis man bygger hær med 3-4 store monstre er de nu meget sjove.

Mindre borde er bare dumt, men igen, det er anbefalet minimum, man behøver jo ikke være idiot og ødelægge sin måtte og gøre spillet dårligere (der er stadig mange figurer på bordet!).

Coherencyreglerne er en kæmpe brainfart, rammer meget forskelligt. Mine hære slipper vist nogenlunde ok igennem, har en eller to store units, ofte på 25 mm baser som gør det nemmere.

Battalions er droppet og core battalions er introduceret. Kæmpe gevinst for spillet, de var helt knallert balanceret før. Core battalions er ret simple og gratis. Ikke nødvendige, men de skal jo lave noget nyt, men det er lige for alle og nemt at bruge eller lade være, det låser intet i dit hæropbygning.

Pile in er blevet lidt nemmere og hurtigere, fint.

Alt i alt godt for mine hære, hærene er lidt tættere på hinanden og de generelle command abilities kan alle jo bruge. Der er selvfølgelig nogle helt knallert dumme ting, som sentinels og unleash hell. Men det er meget specifikke ting som primært bare skyldes at enheden i forvejen er knallert :)

Så en masse små ændringer, men det føltes ret meget som AoS da jeg spillede mod Flemming...

Hoppe

Troels S

Quote from: Hoppe on 30 June, 2021, 13:03:06
40 K tæller ikke, at møve frem og bruge en masse stratagems som man ikke kender tæller ikke i min bog :). Man spiller jo i blinde i det spil...

Hoppe

;D ;D Vi må snart tage en revanche hvor vi spiller noget andet end GT missionerne. Det bliver for omstændigt med alle de secondaries og tilhørende bookkeeping til casual gaming.

Hoppe

Og stratagems! Max 5 per spiller på kort så man kan læse modstanderens. Ellers er det frygteligt gotcha hammer...

Hoppe

Troels S

Quote from: Hoppe on 30 June, 2021, 13:44:25
Og stratagems! Max 5 per spiller på kort så man kan læse modstanderens. Ellers er det frygteligt gotcha hammer...

Hoppe

Enig i, at det er en klar ulempe ved stratagems og giver nogen åndsvage situationer. Man lærer dog relativt hurtigt sine egne og faste modstanderes trick, når man spiller lidt mere hyppigt - det hjælper lidt på det.

I podcasten "look out sir" (en af de efter min mening bedste 40k podcasts) sammenligner de den nuværende brug af stratagems med hvordan psychic powers havde fungeret i tidligere versioner af 40k. De argumenterer for, at der bør være en (eller måske to) faser i spillet - det kunne være i command fase - hvor stratagems skal spilles. Det ville give langt mindre gotcha, at fx SM spilleren i starten af sin tur forholdt sig til hvem der skulle have wisdom of the ancient og transhuman.

Men indtil GW ser lyset synes jeg din ide med 5 kort i casual sammenhæng er ganske god. Måske sågar gøre alle "one use only"? Har faktisk mest problemer med det normale "command re-roll strat" da spillet allerede har så mange re-rolls.

Elsker house rules  ;D

Master Ciaphas

Hej

Mange tak for svar!

Quote from: Hoppe on 30 June, 2021, 13:26:08
og de generelle command abilities kan alle jo bruge....

...jo...med mindre man er Ossiarch Bonereapers, hvor man jo ikke må bruge command points og command abilities, udover dem der er på ens warscroll...som så også er blevet begrænset til én gang i turen.

Mvh
Master Ciaphas

Hoppe

Quote from: Troels S on 30 June, 2021, 14:36:56
Quote from: Hoppe on 30 June, 2021, 13:44:25

Hoppe

Enig i, at det er en klar ulempe ved stratagems og giver nogen åndsvage situationer. Man lærer dog relativt hurtigt sine egne og faste modstanderes trick, når man spiller lidt mere hyppigt - det hjælper lidt på det.

I podcasten "look out sir" (en af de efter min mening bedste 40k podcasts) sammenligner de den nuværende brug af stratagems med hvordan psychic powers havde fungeret i tidligere versioner af 40k. De argumenterer for, at der bør være en (eller måske to) faser i spillet - det kunne være i command fase - hvor stratagems skal spilles. Det ville give langt mindre gotcha, at fx SM spilleren i starten af sin tur forholdt sig til hvem der skulle have wisdom of the ancient og transhuman.

Men indtil GW ser lyset synes jeg din ide med 5 kort i casual sammenhæng er ganske god. Måske sågar gøre alle "one use only"? Har faktisk mest problemer med det normale "command re-roll strat" da spillet allerede har så mange re-rolls.

Elsker house rules  ;D

Det vigtigste for mig er at jeg kender de strats min modstander bruger og jeg selv bruger. Hvis alle har fx fem kort kan man se dem før spillet og tage stilling til dem. Om de bruges flere gange tror jeg er mindre vigtigt, bare man ikke bliver "snydt" af et eller andet tåbeligt fordi man ikke spiller 4 spil om ugen. 5 virker ok overskueligt og man kan have sine vigtige med så ens hær fungerer.

Og så skal de missioner bare kastes ad helvede til, magen til skrammel skal man lede længe efter. Røvsyge, latterligt komplicerede, book keeping og man aner ikke om man er ved at vinde eller tabe...67-55...ok, havde ingen anelse. Og objektiver væk fra terræn, hvilken idiot har fundet på det? Gutter..vi skal have det her åbne vigtige stykke land... :o
Bare en god gammeldags objektivbaseret mission man kan følge med i undervejs.  :)

Hoppe

Hoppe

Quote from: Master Ciaphas on 30 June, 2021, 14:51:20
Hej

Mange tak for svar!

Quote from: Hoppe on 30 June, 2021, 13:26:08
og de generelle command abilities kan alle jo bruge....

...jo...med mindre man er Ossiarch Bonereapers, hvor man jo ikke må bruge command points og command abilities, udover dem der er på ens warscroll...som så også er blevet begrænset til én gang i turen.

Mvh
Master Ciaphas

Jo, mon ikke der kommer en FAQ...jeg sagde jo det var dumt da bogen udkom at de lavede et seperat command struktur i et spil hvor alle andre bruger en generisk struktur...de designer sig selv i problemer fordi det skal være "unikt". Og hvad er lige forskellen, OBR kunne jo sagtens have brugt command points.

Hoppe

Hoppe

Hobby update!

Fik købt og samlet tre Varanguard, som forstærkning til mine Slaves to Darkness.

Så skal de bare males...jøsses mange detaljer. Tror jeg maler ridedyr grønne som karkadrakken, for at få lidt farve ind, de har jo ingen kapper på som ridderne.

Hoppe

Hoppe

Hobby update!

Fik spillet andet spil AoS mod Jonathans Skaven.

Jeg pressede hårdt op i midten og gik efter hans basistropper, og måtte så bare tage imod hans shenanigans. Jonathan er jo ikke 5lemming, så der kom ikke så meget fancy stuff og så moste jeg mere på og vandt på brute force. Sejr til Slaves to Darkness.

Fik brugt mine Varanguard, de var noget røv. Men de havde ingen support, men stadig røv. Må se dem med fuldt support fra min generals aura og warshrine prayer.

Højdepunktet var da min lille Sorceror Lord shankede en Claw Lord...hehe.

Mine lanse knights er bedre i 3rd pga flere command points jeg kan pumpe i dem når de charger. Marauders stadig gode. Warshrines gode. Mine characters er lidt fesne i combat. Leverer ikke rigtigt de to store, men det ser ud til at jeg har en ok allround liste der kan være med mod de fleste på trods af åbentlyse mangler i shooting, magi og movement. Alle buffs og auras skal køre på max før hæren bliver rigtig farlig, men jeg har ok holdbarhed.

Så skal der bare males mere.

Hoppe

Nillernisse

Vi vil have mere 40K på kanalen!
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

Hoppe

Hobby update!

Prøver mine hære i 3rd og det var tid til at teste om der overhovedet er noget i Sylvaneth hæren, eller om den er stendød. Der er ting der trækker i den rigtige retning efter FAQ og grundregler, derfor måtte de testes.

Der er meget få Sylvanethtropper på bordet, så Khorne presser op i midten.

Dryader holder supergodt mod overmagten.

Durthu vil være med i kampen, men han er stadig røvdårlig på trods af hero og monster actions. It's a trap.

Jeg tabte til Khorne, men var faktisk forbavsende godt med i en del ture. Hjælper ikke at 5lemming stjæler tur på det rigtige tidspunkt.   ;). Men fik set at der er muligheder, at strukturen omkring de nye Wyldwoodregler er brugbar, men pointene er simpelthen alt for høje stadig imo. Alt for få wounds, for lidt damage output per point...det koster bare. Man vinder ikke på tricks alene, der skal også være noget power bag. Den nye Warsong Revenant er helt central i at have en chance. Endelig kan man rent faktisk kaste nogle spells der kommer igennem...

Der skal modificeres lidt. Skal have lidt flere træer og dryader. Der skal flere figurer på bordet, så man køber lidt tid til alt kan falde på plads. Hæren føles mere Sylvaneth, der mangler bare 200 point et eller andet sted, da kernetropperne blev ramt voldsomt i prisstigninger.

Hoppe