News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Sacrebleu! 28mm Napoleonic wargaming

Started by Master Ciaphas, 06 February, 2020, 16:06:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Master Ciaphas

Selv har jeg hhv. Chosen Men (fra Osprey) og så Black Powder, som jeg gerne ville give et skud...

Master Ciaphas

Heps!

Nu hvor vejret alligevel var så godt, fik jeg lyst til at lave en lille opstilling af mine russere til Nappy 28mm. De er jo også ret fede - og jeg glæder mig til at finde tid til at gøre nogle af dem færdige. Først og fremmest pjecen, der mangler så lidt!

Der er følgende:
1 x oberst til hest
2 x 8 musketter
1 x 10 Jägers
1 x 6 Dragoner
1 x 6 pdr kanon

Mvh
Master Ciaphas

rubber

Uha, det ser godt ud. Dem glæder jeg mig til at se færdige, på slagmarken over for mine franskmænd.

Mvh. Tim.

Tyrech

De er fede. Hvor mange figurer skal man ca. bruge til at spille med?

Master Ciaphas

Quote from: Tyrech on 13 January, 2021, 08:12:08
De er fede. Hvor mange figurer skal man ca. bruge til at spille med?

Mange tak! Det afhænger sådan set af systemet. Til Black Powder skal der vist bruges astronomisk mange flere figurer.

Jeg har dog tænkt mig at bruge mine til Chosen Men (Osprey system), hvor det du ser på billedet er en fuld "hær". Der kunne nok godt suppleres med yderligere 10 fusilierer, men det er en smagssag. Derudover har Rubber også informeret mig om, at der er folk nok til Sharpe Practice i ovenstående billede (igen, så ville yderligere 10 mænner med musketter ikke skade), så det kræver faktisk ikke så meget. Jeg skal nok af æstetiske grunde lige have lavet en fændrik og en trommeslager til, og måske have lavet en oberst til hest med en pænere base...men det er ren æstetik.

Mvh
Master Ciaphas

Tyrech

Hov. Det giver god mening! Synes godt om størrelsen, på den styrke du har fået samlet. Ville blive uoverskueligt med horder af figurer i 28mm.

rosenaa

Så har du aldrig set en Hær af Samurais på bordet  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Master Ciaphas

Hej!

Quote from: Tyrech on 25 February, 2021, 18:55:34
Hov. Det giver god mening! Synes godt om størrelsen, på den styrke du har fået samlet. Ville blive uoverskueligt med horder af figurer i 28mm.

Ja - til Nappy 28mm er jeg fuldt tilfreds med at have en skirmish / patrulje størrelse hær. Hvis der skal spilles "store" spil Nappy bliver det med min enorme samling 1/72 størrelse figurer. Desværre er tiden ikke helt lig med min ambitioner, så pt er dette projekt ret langt ned på listen over hvad der skal males... :-/

Mvh
Master Ciaphas

Master Ciaphas

Hej!

Nå - jeg fandt en Chosen Men hærliste til russerne, skrevet af forfatteren selv. Den ligger her: https://drive.google.com/file/d/1ONw2RYtTjgeC_eHx-XeIKfDrdUjyAN-W/view

Det er faktisk meget cool.

Med de figurer jeg har samlet, kan jeg stille denne Chosen Men "hær":

Mounted Polkovnik - 50p
10 Jägers inkl. drummer - 89p
10 Musketeers inkl. Kapitan, drummer & fændrik - 94p
5 Horse Jägers - 95p
Small Cannon - 50p
Ialt - 378p

Temmelig mange point, faktisk, da forfatteren anbefaler 150p til små spil, hvor man skal lære reglerne. Det er da meget cool!

Mvh
Master Ciaphas

rubber

Nu fik du mig til at kigge i regelbogen, på den franske liste, og det ser ud til at jeg kan lave et par fine lister ud fra det jeg har, så jeg er frisk på at teste spillet.

Jeg kan nok også bruge mine danskere, bare med den engelske liste, det er nok ikke helt ved siden af. Edit: Prøhsen, den virker måske lidt tættere på danskerne. De har endda Landwerh, ligesom mine Jenser.

Mvh. Tim

Master Ciaphas

Hej!

Mange tak, Tim!

Jeg fik igår kigget en min intro.150p liste, for at lære Chosen Men reglerne. Det bliver ret simpelt:

Majór 45p
5 Jaegers w. kapitan & bugler 57p
5 Jaegers 45p
Ialt: 147p

Alt i alt - meget overskueligt at få malet på ret kort tid.

Mvh
Master Ciaphas

rubber

Det er en god start. Og lige til at overskue.

Jeg kan få en major (35) en enhed jaegers (65) og en enhed landwehr (45) til 145. Det er en ret fin start for mine danske soldater.

Mvh. Tim

Master Ciaphas

Mange tak, Tim!

Din liste lyder meget lig min. Lidt flere troppe, da jeg gætter på, at Landwehr stilles i enheder af 10? Sjovt at dine Jaegers er hele 20p dyrere end mine russere. Jeg må lige få set hvad forskellen reelt er.

In other news, så har jeg igår modtaget Ospreys helt, spritnye Napoleonic spilsystem Absolute Emperor. Jeg er kun kommet 5-6 sider ind i den, men indtil videre er jeg positivt stemt. Ikke mindst fordi systemet er baseagnostisk, så længe man kan sammensætte enheder med en samlet front på 16cm (med klar inspiration fra Black Powders tendens til at sætte infanteri på 40x40mm baser).

Når jeg har fået læst regler mere igennem, vil jeg lægge en kritik op her sammen med mine indledende betragtninger.

Mvh
Master Ciaphas

rubber

Ja, Landwehr er en ti-mands enhed. De er så bare ikke så dygtige.

Det er jægerne til gengæld, der har tyskerne nogle ret seje nogen.

Det lyder interessant med Absolute Emperor. Det virker mere som en BP pendant, med masser af soldater og enheder?

Mvh. Tim

Master Ciaphas

Hep!

Aldeles motiveret til at få malet lidt Nappy, gik jeg igår aftes igang med de sidste seks russiske jaegers. Jeg blev nok ca. 2/3 færdige med dem. Jeg mangler highlights på hud, riffel, galocher, støvler og seletøj, samt den røde piping og shakotten. Giv mig en time i aften, og så er de seks klar til at få Stirland Mud på basen.

Indtil videre er jeg meget godt tilfreds!

Den omstændighed, at jeg kun skal male syv figurer (inkl. disse seks jaegers), for at have en malet og spilbar Chosen Men "hær" er rigtig god motivation!

@Tim - nu har jeg fået kigget på hhv. prøhsiske jagers - de har lidt bedre Command og så har de Sharpshooter reglen og riflede våben (ren snyd!). De er hidsige på afstand! Til gengæld er Landwehr jo temmelig...ringe.

Mvh
Master Ciaphas