News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Mordheim Battle bord og terræn build - super discount

Started by Nicolai Matz, 23 November, 2018, 21:23:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nicolai Matz

Jeg er i fuld gang med at istandsætte mine gamle hære og regner med at kunne spille første slag i Julen. Så vidt så godt. Men da der jo ikke er noget der hedder KaZoom længere (hvor jeg plejede at spille way back when) så mangler jeg et battle bord, især da min ældste søn, Gabriel, er begyndt at interessere sig for Warhammer, m.v. og selv er i gang med at male en horde plasticorker.

Vi har derfor besluttet at bygge et battle bord og lave terræn til det. Vi vil også forsøge at optimere bygninger til at være skirmish-spil venlige (Mordheim, RelicBlade, etc.) And here's the kicker: Vi har tænkt os at gøre det UDEN at gå ud og investere en formue i bakker, huse og måtter og i stedet bygge tingene fra scratch, af hvad vi nu kan få fat i for tæt ved 0 kroner, klunsede dimser og rester af dingenoter - selv om der selvf. vil være dyk i min bit- og materialekasse af og til.

Undervejs lægger vi fremskridtene op her og giver løbende overslag over hvad det har kostet. De første ting kommer allerede op her i weekenden. Vi glæder os til at lave det - og til at se HVOR billigt et battle bord med terræn kan gøres.

Ninu

Hvis i mangler sted at spille fra tid til anden kunne jeg måske foreslå at komme ned til os i Islev (Rødovre) i Ravneborg.. vi er en del dernede aktive i både 9th age og i Age of Sigmar.. og for den sags skyld også 40K og diverse andre spil.. :)

Ser frem til at se hvad I laver :)
"Alone we are rocks but together we stand the strength of a mountain" - The Code of a Dorf..

Malehjørnet kan i finde her

rosenaa

Supermarkeds affaldskasser kan levere: Flamingo til bakker - Træ fra frugtkasser til barrikader og borge

Naturen kan levere: Bark til baser og struktur på huse mv - Sand (mange strande har forbud mod at hente sand, så tjek først) - sten og alt grønt som i tørret udgave kan bruges (ovn 220 grander 20 minutter til alle natur materialer)

Theposer (brugt) til blade på bygninger mv.

Ispinde, pølsespyd og tændstikker til huse, borge mv. samt pinde fra Nytårsraketter som alligevel ligger og flyder efter kampene
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nicolai Matz

Første entry: En tur i "bytteren" (containerpladsens genbrugsordning) har yielded en del dimser, her først i form af nogle små monstre i hård plast. De bliver lavet til små idols som så kan placeres i terrænet, limet til pizzaæske-pap og prydet med strandmateriale (Det er nok goblins der laver den slags).

Vi opdagede også nogle små plastic-klipper fra diverse army- og dinosaur-sæt.
Den ene af dem er nu prydet af en grantræ fra Søstrene Grene og de har fået lidt strandmateriale rundt omkring.

Vi er pt. oppe på at have brugt 8 kroner.

Nicolai Matz

Et andet fund fra "bytteren" en gammel Skylander-portal. Den er nu blevet stripped for ledning og har fået isat et led-telys der skifter farve, så der kan komme lys i portalen. Den skal selvf. lige have et paint job først.
Jeg har brugt en stump ld33 til at skære en passende trappe af, med nedfaldne sten og alting.

Edit: Teknisk set har jeg jo givet penge for telyset (5,-) så nu er vi oppe på 13,-

Nicolai Matz

Og så faldt jeg over en lille stump mdf-plade og besluttede mig spontant for at opføre en lille hytte af mdf, bølgepap og pizza-låg. Og med smeltelim, spartelmasse, sand (fra dørmåtten) og et hjemmestøbt hjul fra bit-boxen, er det klar til at blive grundet.

Ninu

Shit du er effektiv og talentfuld.. imponerende :)
"Alone we are rocks but together we stand the strength of a mountain" - The Code of a Dorf..

Malehjørnet kan i finde her

Nicolai Matz

Quote from: Ninu on 24 November, 2018, 21:41:15
Shit du er effektiv og talentfuld.. imponerende :)

Jamen tak  :) Det er mit første forsøg ud i terræn og hytten satte jeg sammen her til aften, for lige at vise børnene hvad vi stilmæssigt går efter med battle boardet.
De er vilde med Shane Brox ("Jørgen Klevin 2000") som bygger alt muligt af ragelse, hvilket inspirerede os til at ville bygge on a budget.

Senere kunne jeg tænke mig også at lave orkhytterne fra White Dwarf 193; plakatrør, karton, lim og sand. De vil også stå godt til mine oldmetal savage orcs - selv om de måske er et nummer for pæne, som de præsenteres i WD er det jo nærmest et ferie-resort for orker  ;D
Men det regner jeg med kan klares med en passende sjusket hånd under konstruktion og lidt pynt fra naturen og bit-boxen.

Nicolai Matz

Så kom portalen lidt tættere på (et godt stykke at bruge som strategic point eller til summonings).
Runerne skal selv. have et glow, stenene skal washes og highlightes, have mos på, osv. men jeg synes det er på vej et godt sted hen og trappen af ld33 ser passende ud til.

Vores lille hytte på landet er også kommet videre, jeg har bare ikke rigtig rørt basen endnu, da vi ikke har besluttet om battle bordet skal være slette, klippe, grass lands eller hvad. Det vil også få hytten til at stå mere i kontrast når den får en reel kulør, lige nu er den lidt blah i blah......
Dørhåndtaget gjorde en hel del for døren og mos på taget gav en lille smule farve.

Edit: Basen bliver skåret ind til soklen så huset bliver mindre terræn-specifikt.

Bagsiden var en smule kedelig så jeg satte et par pløkker i væggen og hængte en stige på. De har selvf. ikke nogen tagrender at rense men en stige kan man vel altid bruge, om ikke andet når tagplankerne rådner. Den skulle dog nok have været lavet af kviste med cocktailpinde som trin, man skar ikke brædder for sjov "dengang i Warhammer".

Foreløbig konklusion er at man sagtens kan bygge piv billige huse til war gaming men også at balsatræ er langt at foretrække over bølgepap, ikke bare er det nemmere men det giver også et bedre resultat (taget havde f.eks. været langt bedre). Man ville også slippe for at udspartle hulrummet i pappet i tagbrædderne som jeg måtte gøre det. Men billigt og tilgængeligt er det.

Nicolai Matz

Vi vil som nævnt også gerne have at battle boardet kan fungere til skirmish spil, så jeg har begået en ruin med rester af etageadskillelse - en gang et stateligt hus, nu en sammenfaldende ruin. Ifm. battle, er det måske ikke en total blocker af line of sight, der er trods alt både vinduer og en dør, men det forhindrer i hvert fald direkte skydning ret effektivt.
Og nu får jeg lyst til at lave fremtidige bygninger modulært, så man kan tage dele af. På den måde kan kanoner, rock lobbers og diverse destruktive spells faktisk ændre terrænet.

Nå, men bølgepap, smeltelim, en smule balsatræ og noget spartelmasse på en stump hård masonit, var alt hvad det krævede. Fugerne i stenmurene var faktisk det der tog det meste tid. Jeg brugte 2 lag bølgepap for at opnå noget murtykkelse, det tillod mig også at skære fugerne på begge sider, hvilket ellers ville have fået muren til at kollapse.

Det indvendige i huset er difficult terrain og at komme op på 1.-salen vil kræve et climb men der er 2 solide firing positions, en udsat og en med godt cover. Det er ikke planen at der kan skydes fra, eller kæmpes på, det smalle stykke.
Der skal stadig limes sand på basen og, tror jeg, også fint sand på murværk og nedfaldne stenblokke.

Det skal selvf. males som sten og træ, og forsynes med en gang mos.

Og så var jeg i en Flying Tiger. Enhjørning, yeah !!
Jeg er ikke sikker på om den skal males som en sten- eller metalstatue (hælder mest til bronze) men til 5,- + en stump ld33, synes jeg den er forholdsvis vellykket, allerede inden paint job.

Den næste bygningsruin jeg vil lave, skal være gavlen og lidt af siderne af et bindingsværkshus med overhængende stokværk. Jeg tænker at tyndt frugtkasse-træ på bølgepap skal danne ydervæggene og murfelterne smøres med lim og sand, så man får den rigtige effekt - og så vil jeg pløkke bindingsværket rundt omkring så det ser helt rigtigt ud.

Vi er nu oppe på at have brugt 18,-

Nicolai Matz

ld33 er i hobbyverdenen også kendt som Plastezote. Det er et skummateriale der er formstabilt "hukommelsesskum" og vejrbestandigt og som man kan skære ret detaljeret i. Den her rest kom fra gamle live-rollespils-skjolde. Jeg har også lavet en del gravsten til Halloween, netop fordi det holder så godt.
En nær slægtning kan ses når en bygning i byen bliver revet ned og der så står blanke gavle på nabohusene. Disse er typisk utilstrækkeligt isolerede til ikke at have en nabo og så kommer der ofte et lag skumplast på, holdt på plads af forskallingsbrædder.

Og tak. Jeg forestiller mig at vi laver 2-3 ruiner mere (mere pap og spartelmasse) og så en stak bakker (af en stump støjdæmpende loftplade) og så har vi terræn til at spille med.

Nicolai Matz

Kender det godt MEN indkøb af det ville jo jeopardize budgettet - så jeg tog noget jeg havde.
Vi skal lige have lavet de omtalte ruiner og bakker og så baset nogle træer og så er vi sådan set spilleklar (minus battle board) så når lim og maling undtages forventer jeg at det hele klares for en 50'er eller så......

rosenaa

Jeg har lidt grantræer i overskud hvis du er interesseret ?
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nicolai Matz

Quote from: rosenaa on 28 November, 2018, 18:34:26

:D Nej tak, det er pænt af dig men det ville være en lille smule snyd over for projektet, som jo netop er at man kan bygge uden at hverken at købe vildt ind, være ekspert, eller have et gavmildt netværk.
(og vi har stadig nogle af de piv billige fra Søstrene Grene - som selvf. øger budgettet men vi regner med at holde os meget lavt).

Ellegaard

Quote from: Nicolai Matz on 25 November, 2018, 18:51:45Foreløbig konklusion er at man sagtens kan bygge piv billige huse til war gaming men også at balsatræ er langt at foretrække over bølgepap, ikke bare er det nemmere men det giver også et bedre resultat (taget havde f.eks. været langt bedre). Man ville også slippe for at udspartle hulrummet i pappet i tagbrædderne som jeg måtte gøre det. Men billigt og tilgængeligt er det.
Fedt projekt! Jeg kører selv i samme spor og maler en gammel Orc-hær op, som i årevis har samlet støv og rodet i sommerhuset, og arbejder samtidig på at få banket noget brugbart terræn sammen så vi kan føre krig her på Amager efter at have holdt pause fra hobbyen i knap tyve år.

Jeg husker fra mine Mordheim-dage, at bølgepap er noget rigtig hø. Det ser umiddelbart fint ud men skal bare have et enkelt buk for at være ødelagt, og hulrummene er - som du skriver - et mareridt at have med at gøre hvis man ikke ønsker at have bygninger der ser ud som om de er - ja - bygget af bølgepap.

I min fantasy-genfødsel har jeg derfor brugt skotøjsæsker til mine bygninger og har samlet dem med malertape for at få en ensartet overflade med lidt friktion - jeg husker også jeg brugte almindelig tape i gamle dage, og det ender altid med lim og maling ikke sidder ordentligt fast.

Balsatræ er genialt! Desværre lidt besværligt at skaffe her i de københavnske supermarkeder - jeg erindrer, at man i gamle dage ofte kunne snuppe en gammel frugtkasse ved udgangen til at losse sine indkøb ned i, men der må være nogle butikschefer der sidenhen har regnet ud, at der var flere penge i at sælge engangsplasticposer, og det er ikke rigtig lykkedes mig at opdrive nogle balsatræ-kasser endnu. Lige nu bruger jeg en udtjent appelsinkasse jeg fandt nede til storskrald, men det er også noget bøvl at have med at gøre - træet består af tre tynde lag der er limet ret godt sammen, og der skal noget snilde til for at få separeret lagene så man kan bruge dem til bindingsværk, vinduer, døre, tagkontruktioner og den slags.

Til tag har jeg altid brugt pap fra cornflakespakker klippet ud i små teglsten; det ser skidegodt ud og er enormt nemt at male. På mit gamle Mordheim-terræn gav jeg væggene en gang lim og fint sandkassesand, hvilket var udmærket - men denne gang forsøger jeg mig med polyfilla. Det er en luksus jeg ikke havde råd til før i tiden, og jeg er spændt på hvordan det kommer til at se ud.

Men held og lykke med projektet, og jeg glæder mig til at se hvad du mere finder på!

Nicolai Matz

QuoteFedt projekt! Jeg kører selv i samme spor og maler en gammel Orc-hær op, som i årevis har samlet støv og rodet i sommerhuset, og arbejder samtidig på at få banket noget brugbart terræn sammen så vi kan føre krig her på Amager efter at have holdt pause fra hobbyen i knap tyve år.

Pudsigt, jeg er selv i gang med at restaurere en orkhær der er omkring 30 år gammel. https://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=100315.0

QuoteJeg husker fra mine Mordheim-dage, at bølgepap er noget rigtig hø. Det ser umiddelbart fint ud men skal bare have et enkelt buk for at være ødelagt, og hulrummene er - som du skriver - et mareridt at have med at gøre hvis man ikke ønsker at have bygninger der ser ud som om de er - ja - bygget af bølgepap.

I min fantasy-genfødsel har jeg derfor brugt skotøjsæsker til mine bygninger og har samlet dem med malertape for at få en ensartet overflade med lidt friktion - jeg husker også jeg brugte almindelig tape i gamle dage, og det ender altid med lim og maling ikke sidder ordentligt fast.

Det er netop derfor jeg bruger flere lag og samler med et zigzag af lim, det giver en ret solid konstruktion - og bestemt ikke samler med tape  ;)  Man kan ikke se det på ruinen oven for men der har jeg udnyttet de flere lag til at lave en "trappesamling" i hjørnerne således at der kommer mere overflade at lime på.
Flere lag har også den bonus at det giver noget tykkelse, så stenmure ser mere rigtigt ud.

QuoteBalsatræ er genialt! Desværre lidt besværligt at skaffe her i de københavnske supermarkeder - jeg erindrer, at man i gamle dage ofte kunne snuppe en gammel frugtkasse ved udgangen til at losse sine indkøb ned i, men der må være nogle butikschefer der sidenhen har regnet ud, at der var flere penge i at sælge engangsplasticposer, og det er ikke rigtig lykkedes mig at opdrive nogle balsatræ-kasser endnu.

Det balsatræ jeg har, er stumperne af et 30 år gammelt stormtårn som min kat lagde sig på. Det var, så vidt jeg husker, indkøbt til formålet. Det er selvf. måske lidt snyd ift. lavpris battle bordet men alle har vel stumper af et eller andet. De gammeldags supermarkeds-frugtkasser var lavet af finer, af mindre fine træsorter, men de krævede semi-skilled labour og værktøj at samle, hvorimod de moderne kasser af pap bliver sprøjtet ud af en maskine. Fremskridt, I guess.

Nicolai Matz

Så fik jeg lige 2 timer før maden til at lave lidt mere trash-build terrain; 4 bakker og en lille batterihøj med trappe i.
De 4 bakker er lidt kedelige i formerne, de skal nemlig gerne kunne stilles op på med units/heroes/monstre, hvad der nu kan være plads til. Som det kan ses er den ene beregnet til at blive placeret i et hjørne, en anden på en kant. Jeg forsøger dog nok at give dem en smule mere liv, lidt klippe der kigger igennem græsset, etc.
Batterihøjen, forestiller jeg mig, er en menneskeskabt jordhøj, beklædt med sten og forsynet med en trappe. Jeg tænker at jeg også laver en skansekurv eller 2.

Nu jeg var i gang med bakkerne, tænkte jeg at et par små mure ville være rare at have og så blev det også til en lille port. Det er ikke lige frem en fæstningsmur, beregnet på at holde motiverede angribere ude, snarere den slags som storgårde i middelalderen opførte for at holde røverbander og tyvepak fra døren - selv om de her stenblokke nok er noget over hvad man kunne forvente af den slags ellers.

Materialerne er en lyddæmpende plade som jeg fandt (måske fra toppen af en vaskemaskine eller så?) og de er så blevet smeltelimet på pap fra en pizzabakke. Den virkede lidt skør i det, så det forekom at være en fornuftig forholdsregel.
"Tagstenene" på porten er en rest karton.

Jeg fik også en gammeldags, tynd-fineret frugtkasse hos grønthandleren, den vil snarligt ende sine dage som bindingsværk og andre trækonstruktioner på boardet.

Det her var trash hele vejen igennem, så vi er stadig på solid 18,-

Vi skal også have lavet et højt fæstningstårn samt 3 ruiner mere og baset de sidste træer men jeg synes det går meget godt.
Nu gælder det om at få nogle ting gjort færdige så de ikke alle henstår på et stade mellem pre-priming, primed og ½-færdige.

rosenaa

Quote from: Nicolai Matz on 28 November, 2018, 18:49:29
Quote from: rosenaa on 28 November, 2018, 18:34:26

:D Nej tak, det er pænt af dig men det ville være en lille smule snyd over for projektet, som jo netop er at man kan bygge uden at hverken at købe vildt ind, være ekspert, eller have et gavmildt netværk.
(og vi har stadig nogle af de piv billige fra Søstrene Grene - som selvf. øger budgettet men vi regner med at holde os meget lavt).

Hvis jeg samler en kasse med stumper i løbet af de næste par uger, så skal du bare hente den på Frederiksberg ?

Nicolai Matz

QuoteHvis jeg samler en kasse med stumper i løbet af de næste par uger, så skal du bare hente den på Frederiksberg ?

Tusind tak, det kan jeg jo dårligt sige nej til  :D. Også fordi vi har besluttet at vi kommer til at have mere end et sæt terræn.

rosenaa

Nu har jeg samlet et par trækasser fra Frugt og en del græs/grus/andet materiale til dig, men vi må lige vente til mellem Jul og Nytår til at du ka få det - jeg kan simpelthen ikke overskue at skulle udveksle lige nu  ;D

Nicolai Matz

Så er vi kommet lidt længere med vores terræn-dele:

Gabriel på 10 er startet på en mindre ruin, både for at få lidt bygge-øvelse og for at få nogle mindre stykker til Battle.

Sophy på 8 ville gerne bygge et nogen lunde intakt hus, så hun er i gang med en lille hytte - som en øvelse til hun skal bygge nogle større ting, hun vil gerne lave noget elver-arkitektur senere.

Vincent på 8 er også i gang med en ruin, han har arbejdet med den i 2 runder så han er kommet lidt længere:

"The Dancing Goblin"
Far er også i gang, nu med en lidt større ruin, noget som jeg forestiller mig har været en stor kro.
Der skal være nogle flere niveauer og plads nok til kamp og skyderi inden døre.

Den er lavet af dobb.-lag bølgepap, karton, pizzaæske og raketpinde. Der er kommet et goblinhoved fra bitboksen over døren og jeg kommer også til at bruge lidt splinttræ fra frugtkasser til gulve.
Jeg regner med at tilføje lidt flere bits, sand, flere "mursten" af pap og fremhæve gulvet med et ternet mønster af en art.
Jeg vil også have nogle murankre på gavlene (de er lidt høje til at stå med den byggeteknik) og stræbepiller langs facaderne.

Nicolai Matz

Og vi får også klaret en smule finish, den lille hjørneruin er næsten færdig, skjoldet over døren, mos på murene og lidt mørke vandskader hjalp virkelig på overall look'et.

Den mest spændende del af ruinen er helt sikkert indersiden.

I fremtiden skal jeg have mere rubble, jeg er begyndt at gøre mig umage for at få nedfald netop under de største skader så det ser lidt naturligt ud og jeg skal også lave nogle mindre rektangulære baser, de ser FOR pæne og regulære ud - men de er der for at jeg kan lave noget sjovt med gulvene - så som skakternede fliser.

rosenaa

Det ser godt ud  ;D

Og når du har tiden, er vi (næsten) altid hjemme så du kan hente de ting jeg indtil videre har fundet til dine projekter  ;D