News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Infernal dwarves a flaming thread

Started by Mini Munchkin, 06 June, 2020, 09:52:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mini Munchkin

Intro:
Black friday 2018 købte jeg mine første figurer hjem fra titan forge i Polen, som skulle være udgangspunktet for min kommende id hær. Livet som nybagt far og ingen søvn what so ever det første år gjorde, at det først er nu, at de første figurer står samlet, malet og klar til spil. Udgivelsen af den nye bog gav det sidste skub til at komme i gang. Har jeg så selv lavet det hele? Næh!!! Så meget tid og overskud, er der dog ikke kommet endnu  ;) Jeg har allieret mig med en malerpusher Peter, som jeg kan videreformidle kontakt til, hvis det er. Tanken er, at han står for at male de fleste rene dværge ting i hæren, og så vil jeg selv tage mig af de andre ting. Figurerne er blevet rigtig fine, synes jeg  :) Standarden for malingen hænger sammen med aftalt pris osv.. Så ting kan selvfølgelig altid få endnu mere kærlighed. Jeg står også selv for at base osv., så jeg er sikker på, at jeg kan sørge for et sammenhængende tema.

Formål/ønske med blog:

Først og fremmest så kunne jeg godt tænke mig et sted at samle mine spiloplevelser, erfaringer med hæren samt fremskridt ift. at få samlet, malet og arbejde videre med hæren. Forhåbentlig kan jeg også lære af egne fejl, som der bliver lavet rigeligt af med en ny bog, som jeg ingen erfaringer har med. Hvornår har jeg egentlig haft en skydefase, som bestod af mere end f.eks. banshees? Vi skal vist tilbage til en Aroscon turnering, da warriors havde en hell cannon og kunne spilles i en kombineret deamon liste, hvor det så blev gjort sammen med en skull cannon. Nøhr vandt turneringen, og jeg kom nr. 2, så vidt jeg husker.

Om alt i denne lille blog sker i et word dokument på pc'en eller her, det er jo lidt lige meget  :)

Jeg håber også , at der er nogle, som vil være med til at snakke Id generelt power niveau, builts osv.. Måske kunne det også bare være lidt sjov eller interessant læsning for nogen. Jeg bliver pt. idiot af at læse rigtig meget af det, som jeg vurderer som sludder på 9. age forummet under ID, hvor Id er den bedste mest OP hær i spillet. (Hvis det ikke fremgår, så tvivler jeg på, at det er rigtigt).

I post 2 findes en oversigt over mine spil.

Mini Munchkin

Kamphistorik // Data

30.05.20 ID vs VC imod Kristoffer Lysholm 20-0. Deployment: Counterthrust. Scenarie: capture the flag.

30.05.20 ID vs HE imod Tobias Andersen 15-5. Deployment: Counterthrust. Scenarie: Hold the ground.

02.06.20 ID vs DH imod Tomas Hugger 0/3-17/20. Deployment: Counterthrust. Scenarie: King of the hill.

07.06.20 ID vs DE imod Morten Juel Søndergaard 20-0. Deployment: Battleline. Scenarie: King of the hill.

09.06.20 ID vs EOS imod Kristoffer Lysholm 3-17. Deployment: Refused flanks. Scenarie: Fouls manner (fra scenarie supplement).

20.06.20 ID vs KOE imod Niclas Jensen 20-0. Deployment: Counterthrust. Scenarie: Secure target.

20.06.20 ID vs DH imod Jacob Errebo 12-8. Deployment: Encircle Scenarie: capture the flag.

Mini Munchkin

Hærliste

Spillet til og med 09.06.20 i 5 spil
440 - Overlord, Shield, Blunderbuss, Death Cheater, Willow's Ward, Potion of Swiftness, Gauntlets of Madzhab.

310 - Vizier, Shield, Blunderbuss, Potion of Strength, Flame of the East, Breath of the Brass Bull, Battle Standard Bearer.

825 - Prophet of Nezibkesh, Infernal Bastion, Flintlock Axe, Triple Speed, Mask of Ages, Golden Idol of Shamut, Master, alchemy.

600 - 20x Citadel Guard, Flintlock Axe, full command, Flaming Standard.
422 - 19x Infernal Warriors, Shield, Blunderbuss, Champion, Musician
120 - 20x Shackled Slaves
430 - 15x Immortals, Gw, Champion, full command, Banner of the Relentless Company.
309 - 7x Taurukh Enforcers, Shield, Infernal Weapon, Musician.
170 - 5x Vassal Cavalry
160 - Gunnery Team, Titan Mortar, Kadim Manifestation.
110 2x Vassal Slingshot
490 - Infernal Engine, Rocket Battery, Cluster Munitions.

Mine tanker omkring hæren. Jeg har valgt at bruge en del point på to combatkarakterer i lorden og bsb, da jeg gerne vil have et element, som jeg kan true med og også bruge offensivt til at lægge pres på modstanderen. Det kan gøres via immortals med banner of relentles company. Metalmagien skal gerne hjælpe ift. hære med høj armour save og spille sammen med incendiary og andet flamming. De 6 points i skynding er alle anvendt på 2x boltthrowers, catapult som gunnery team og 2x på raket toget og 1 på engineer. Jeg synes umiddelbart at den kombination gør, at jeg har redskaberne til at håndtere de fleste ting. Både blokke og monstre. Jeg synes især, at de to boltthrowers virker rigtig godt, og jeg bruger dem ofte til at smide incendiary tokens på enheder i de første 1-2 ture, så de ligger og venter på mig, når jeg skal bruge dem f.eks. i nærkamp ift. onyx core eller bsb'en angreb. Det skulle gerne være muligt at presse glory of gold igennem, når man også har den som bound. Derudover er der også et flaming banner i flintlock axes, som karaktererne eventuelt kan smides i. Slaver virker faktisk rigtig gode. De giver lidt battle focus, og så får jeg dem også gerne brugt som et redirect, hvilket jo er max udnyttelse for 120 point. Synes kombinationen af en enhed blunderbusses og flintlock axes virker godt. Tårnet især giver kun mening i blunderbusses i min optik, da man ellers tager for mange angreb væk fra andre enheder i nærkamp. Blunderbusses skal bare være steadfast med parry i nærkamp, indtil de reddes af noget andet. Taurukher virker rigtig dygtige og billige, hvis man kunne snige 2x5 med uden command group, så ville det være fedt, men points er svære at finde.

Mini Munchkin

Billeder af de forskellige units og modeller

Teamet for hæren skulle gerne være noget robot og industri tema. Enkelte steder er jeg gået på kompromis, da jeg synes figurerne er fede! 8) . Hovedelementerne er Metal beards fra titan forge og 40k space orks. Samtidig er langt de fleste ting købt, før der kom en ny bog, hvilket gør at de måske ikke alle er lige hensigtsmæssigt udstyret. F.eks var infernal weapons meget effektive tidligere, hvilket jeg er mere i tvivl om nu.

Når en enhed/model er færdig, så bliver billederne fra løbende post i bloggen lagt herop. Pt. har jeg nogle modeller til maling, og jeg afventer nogle materialer ift. at færdiggøre en masse baser og movement trays. Herudover afventer jeg også nogle bestilte dukker.

Jeg lægger billeder op af de færdige ting løbende :)

Generelt så kommer jeg nok til at bytte lidt rundt på figurerne ift. infernal warriors, citadel guards og immortals mv., så tag ikke links til figurerne og deres placering under enhederne så højtideligt  :)

Characters

infernal warriors
Købt! Unitfiller og standard til blunderbusses https://www.games-workshop.com/en-FI/Kharadron-Overlords-Grundstok-Thunderers-2017?_requestid=80906

Med GW

Købt! http://titan-forge.com/home/219-anvilborn-guardians-10

Citadel guards

og de her, som måske nok ender med at blive mere brugt, hvis/når hæren engang skal bruges som almindelige dværge, men pt. agerer de flintlock axes. Der er andre forstrækninger på vej tro mig!

Købt! Ift. spyd og pistoler synes jeg disse passer godt ind i robot/metal teamet https://www.games-workshop.com/en-US/Kharadron-Overlords-Arkanaut-company-2017?_requestid=83156

Immortals

Vassal Levies
Købt! https://www.kelz0r.dk/magic/images//img2/kow/goblin_sharpsticks.jpg

"Champions som de nu kun kan blive, de var ellers tiltænkt goblin heroes på ulve". Baserne mangler.

Shackled slaves Da jeg synes, at det passer godt ind i mit tema, så tænker jeg mig, at anskaffe grots/gobliner med ammocases og diverse værktøjer vil passe godt ind ift. beskrivelsen omkring ammo under forced compliance reglen.

Disciples of lugar De to blandes til en samlet enhed.

De bagerste er sådan jetpack agtigt oppe i luften med en ildsky under sig, det må blive tydeligere på et andet billede.

Kadim incarnates
Købt! https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.games-workshop.com%2FOrk-Killa-Kans&psig=AOvVaw3yYFx1zwgBPJhMK6wuZjdG&ust=1591993172576000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCMCYu_DK-ukCFQAAAAAdAAAAABAD

Kadim chariot Jeg synes den passer perfekt ind i industri temaet.
Købt! https://www.forgeworld.co.uk/en-NO/Hades-Breaching-Drill?fbclid=IwAR2V9jV3OLs3PKaB981KCd01TlG4AFdHG_PdqdOcCZkOlTXoDjPEtolDr5A

Taurukh Enforcers

Taurukh Anointed
Købt! https://www.forgeworld.co.uk/en-IE/Grot-Tanks
Købt! https://www.forgeworld.co.uk/en-IE/Bull-Centaur-Renders

Lamassu Scholar Gode ideer modtages gerne  ::)
Tror måske jeg investerer i sådan en her :) - https://bitsofwar.com/home/689-kopta-kan.html

Vassal cavalry
Købt! https://www.kelz0r.dk/magic/images//img2/kow/goblin_fleabags.jpg

Gunnery teams, infernal artillery og Vassal Slingshot

Infernal Engine

Infernal Bastion Har købt disse to modeller før, at bogen udkom. Jeg troede egentlig, at bastionen i sig selv ville have et skydevåben, men et siege tower passer sgu ikke optimalt ind i mit tema (se link 3, den ved jeg ligger hjemme i en kasse hos mine forældre, så den kunne man måske konvertere og male lidt på), så jeg er stadig glad for mine indkøb, hvor nr. 1 nok passer bedst ind, når jeg får sat et par dværge på :)
https://www.goodgames.dk/pi/Minions-Meat-Thresher_2120364_148007.aspx
https://www.forgeworld.co.uk/en-AU/Dwarf-Deathroller?fbclid=IwAR0gte5vm2PMOov95Q0Jdc3qPf5FE6r5rCFwio9ZB3WHfxcr7CT1Nbo3BA8
https://davidsinventory.wordpress.com/2013/03/06/playmobil-siege-tower/

Kadim titan
Købt! https://www.games-workshop.com/en-US/Ork-Deff-Dread

Citizen Giant Jeg har købt ham her, og måske passer han bedre som en kadim champion, han skal i hvert fald ikke gå til spilde.
https://www.kelz0r.dk/magic/deadzone-marauders-stuntbot-vehicle-1-p-94444.html

Mini Munchkin

Forlængelse af billedetråd ovenfor.

Mini Munchkin

Første korte battlereports:

Kamphistorik // Data

30.05.20 ID vs VC imod Kristoffer Lysholm 20-0. Deployment: Counterthrust. Scenarie: capture the flag.
Quote955 Vampire Count, Arcane Knowledge, General, Gw, Heavy Armour, Occultism, Shield, Skeletal Steed, Master, Death Cheater, Eternity Gem.

750 Vampire Count, Evocation, Heavy Armour, Lance, Monster Hunter, Shield, Skeletal Steed, Adept, Blessed Inscriptions, Legend of the Black King, Obsidian Rock

116 2x8 dire wolves
383 24x Ghouls, Champion
150 2x 21 Zombies, musician
440 9x Barrow Knights, full command, banner of speed
460 Dark Coach
2x 490 Shrieking Horror

Battlereport: Første spil med ID nogensinde og samtidig første spil warhammer i lang tid. Ift. deployment så er der flere forskellige synergier i hæren omkring skydning og magi, som er relevante se også nedenfor omkring, hvad jeg især blev klogere på i dette spil. Eksempelvis skal engineer være inden for 6' af den rigtige warmachine oftest toget. Derudover skal slaver kunne bruge deres forced compliance og tage dt-tests for andre eller give battle focus på skydning. Slaverne skal i øvrigt også gerne kunne fungere som hærens 2. redirector sammen med vassal cavalry, når modstanderen kommer tæt nok på. Movement med både toget og gunnery team er heller ikke helt uproblematisk ift., at de kun må pivot eller wheele en gang i løbet af deres move.

Ift. Kristoffers liste så mener jeg i udgangspunktet, at min hær står rigtig fint imod den, da shrieking horrors absolut ikke bryder sig om raketter fra toget. Min lord valgte Onyx Core med et infernal weapon med sin regel keys to the citadel. Reglen gør, at han må vælge imellem gw, hand weapon, paired weapon eller flintlock axe sammen med en weapon enchantment fra ID bogen eller arcane compendium.

Deployment så således ud:

Jeg fik første tur og chargede de 8 hunde til venstre med mine vassal cavalry, de skulle vist ikke slå mere end 8 måske 9. Det fejlede de selvfølgelig i første forsøg, hvorefter jeg husker, at pga. infernal brand, så må alt uden infernal brand reroll charge inden for 6', men de fejlede så også på reroll. Tog kørte frem, så den var inden for 24' af den ene skriger. Resten bakkede lidt. I magien spildte ja magifasen, da jeg kastede glory of gold på blunderbusses ift. at skyde hundene væk med flaming, men Alchemical fire virker jo ikke på skydning, man bliver klogest af skade  ::) Især da toget lægger to wounds på 1 skriger, som klarer dem begge på 6+ regen, som kunne være fjernet, hvis jeg havde kastet glory of gold på toget i stedet ;) Hundene overlevede i øvrigt også. Så alt i alt en skidt tur.

Kristoffer pressede max frem i sin tur og skreg bl.a. med den ene horror på taurukhs, hvor der blev 2-3 tilbage. I min tur 2 løber de resterende 2-3 taurukhs op og stiller sig i vejen for ridderbussen. Jeg skyder også en horror væk med toget. I sin efterfølgende tur presser Kristoffer den anden horror for langt frem og dræber sammen med magi vist mit tog, og jeg ender med at fange den med mine slaver så vidt jeg husker, jeg ender i hvert fald med at få et charge ind med min blunderbussbus med bsb og lord på den, som så dræber fuglen og overrunner ind i siden på ridderbussen, og så er spillet egentlig forholdsvist hurtigt ovre.   

Hvor blev jeg klogere: Alchemical fire virker selvfølgelig kun på melee attacks, hvormed den ikke virker sammen med glory of gold og dermed skydefasen. Derudover er det meget afgørende, hvad jeg gør i min magifase ift. skydefasen. Hvem skal have flaming attacks med glory of gold spell + bound spell ift., at mine vassal slingshots og vassal cavalry kan lægge incendiary tokens på enheder før resten skyder.

30.05.20 ID vs HE imod Tobias x 15-5. Deployment: Counterthrust. Scenarie: Hold the ground.
Quote365 Commander, bsb, Great Weapon, Master of Canreig Tower, Dragonforged Armour: Heavy Armour

530 High Prince, Elven Horse, Heavy Armour, Lance, Queen's Cavalier, Shield, Death Cheater, Nova Flare.

525 High Prince, General, Shield, Spear, Dragonforged Armour, Heavy Armour, Queen's Companion: Moonlight Arrows, Diadem of Protection, Sliver of the Blazing Dawn, Willow's Ward.

380 Mage, Cosmology, Light Armour, Master

260 20x Citizen Spears, full command
440 8x Highborn Lancers, full command, War Banner of Ryma
430 8x Highborn Lancers, full command, Banner of Speed
629 22x Flame Wardens, full command, War Banner of Ryma
100 Giant Eagles
135 5x Grey Watchers
163 2x6 Queen's Guard
380 Fire Phoenix

Battlereport Tobias havde få spil før spillet mod Tobias Prentows ID hær, som var noget tilsvarende min hær. Derfor var Tobias strategi klar frem over feltet hurtigt muligt, ellers bliver han skudt væk. Umiddelbart virker ID til at være gode mod elvere med forholdsvist lavt armoursave, så matchuppet virkede fint, hvis jeg altså kan holde styr på karaktererne især prinsen på hest. Målet var, at han ikke skulle have lov at charge noget, hvor han kunne slå på en karakter, altså må han godt charge alene, hvor der er en champion til at tage ham på charget, og så kan en af mine karakterer tage ham ud i 2. runde.

Her er Tobias i gang med at rykke frem i sin tur 1, han startede.

Riddere på venstre flanket blev flyttet med ravens wing ned på siden af mine flintlocks, så de måtte flytte sig og kaste på ridderne og derefter modtage et charge i Tobias tur 2. Mine immortals med bsb og lord flytter frem med banner of relentless company og tvinger ridderne til at tage charge eller søge ind i banen. Mine karakterer står således, at Tobias lord ikke vil kunne slå på dem på charget.

I Tobias tur 2 ridder riddere med prisen på højre flanke forbi mine immortals og ind i banen og lægger an til at charge noget i tur 3. Flame Wardens og spymænd presser også lidt frem. Jeg counter ridderne med, at lord og bsb flytter ud af immortals og ned foran ridderbussen med lorden. Hvorefter der ellers skydes spydmænd og riddere i vildskab. Lorden charger i turen efterfølgende ned i flintlocks. Flame Wardens ender med at blive bunkepulet af blunderbusses, tog og slaver, hvorefter bussen tager sig af prinsen alt imens toget skyder Fire Phoenix, som dør for 2. gang. Tobias skubber sine ting baglens, imens han dræber lidt hist og hær med magi og skydning. Han vinder scenariet, men taber ellers på vp 15-5.

Hvor blev jeg klogere Movement sidelæns og baglæns er ganske langsomt, når man kun har 3 i advance. Derudover så har den enhed med tårnet så mange tricks. Den kan skyde og kaste magi 360' dog ikke stand & shoot, dermed kan man gå uden for sin normale los på en enhed f.eks. op langs siden og fortsat skyde på den. Man kan i øvrigt også lave et swiftreform gå 3' baglæns og stadig skyde med hele lortet bagud på modstanderen. Tricks blev ikke brugt, men det skal de nok blive engang, hvor der "virkelig" er behov for at bakke.

02.06.20 ID vs DH imod Tomas Hugger 0/3-17/20. Deployment: Counterthrust. Scenarie: King of the hill.
Quote580 King, General, Plate Armour; Shield; Rune of Fury x1, Rune of Might x1, Rune of Penetration, Rune of the Forge, Rune of Resistance. Rune of Shielding x2, Shied bearers.

335 Thane, bsb, Holdstone; Plate Armour; Shield; Rune of Iron x2, Rune of Steel, 2x Aether Icons.

490 King Plate Armour; Shield, Rune of Smashing; Rune of Destruction, Rune of Iron x1; Rune of the Forge, Rune of Shielding x1; Rune of Courage.

345 Runic Smith, Plate Armour; Shield; Rune Craft Mastery; Rune of Iron x2; Rune of the Forge, Rune of Shielding x1; Rune of Denial.

738 27x King's Guard, full command, gw, runic standard of shielding.
662 27x Greybeards, full command, rending banner.
240 2x10 Clan Marksman
335 Rune Crafted Organ Gun
300 Rune Crafted Catapult
235 10x miners

Battlereport Generelt et mega svært matchup. 3 karakterer med 2+ ward mod ild, 5+ ward mod alt skydning samt fin armour og en masse mr. Herudover 2 karakterer med høj ap og den ene med d3 wounds. Toget mistede evnen til at skyde i tur 1. Jeg stillede i øvrigt ikke toget i nærheden af min engineer flot! Jeg fik muligheden for at dræbe warmachines og formentlig gøre mig gældende i spillet, men da taurukhs dræber handgunners overrunner de 11 og uden for los af warmachines og bliver efterfølgende skudt. Vi stopper spillet efter en brainfart fra min side, hvor mine immortals med bsb og lord bliver holdt af en bsb, som gør, at de bliver fanget af hammers. I øvrigt skulle mine blunderbusses selvfølgelig kun have været 2 dyb + tårn, så dh catapult ikke kunne dræbe så vanvittigt mange, den kvitterede med at slå 6 på to hit 4 ud af 4 gange.

Hvor blev jeg klogere Jeg kunne godt forestille mig, at ID er med til at diktere metaet ift., at man nu aldrig går hjemmefra uden ildbeskyttelse, hvis man har plads til det. ID hereditary fury of nezibkesh som er en comet, der giver dt til enheder, som fejler på 1 og 2, hvis de har incendiary på sig er awesome! Fjernet 1/3 af en enhed. Den er super til at tvinge folk frem til din skydning.

Skilkoff

Mini Munchkin

07.06.20 ID vs DE imod Morten Juel Søndergaard 20-0.
Deployment: Battleline. Scenarie: King of the hill.

Quote565 - Dread Prince, Elven Horse, Shield, Heavy Armour, Hero's Heart, midnight Cloak, fleet Commander, terrifying visage

485 - Oracle, General, Wizard Master, Cosmology, Talisman of the Void, Amulet of Spite

410 - Captain, Elven Horse, Shield, Bsb, Banner of speed, king slayer, Heavy Armour, Lance, Obsidian Rock, Fleet Commander

320 - Oracle, Adept, Witchcraft, Book of Arcane Mastery

352 - 16 Blades of Nabh, full command.
288 - 17 Dread Legionnaires, Spears, full command.
165 - 10 Corsairs, Paired Weapons
160 - 2x 5 Dark Raiders
431 7x Dread Knights, full command, Banner of Blood.
380 - Divine Altar, Paired Weapons
390 2x Kraken

Battlereport Se kort gennemgang med billeder:  https://www.facebook.com/groups/644385325765530/permalink/1430408693829852/

Hvor blev jeg klogere Selvom det jo formentlig er indlysende, så må min catapult gunnery team også prøve at lave partial hit, hvilket jeg bare har overset alle andre spil :o Ja, jeg har ikke rigtigt brugt warmachines hehe. Herudover så blev jeg efterfølgende gjort opmærksom på, at kun almindelige attacks med kadim manifistation kan opnå divine attacks ved at få endnu en flammekilde på sig. Dermed må min bsb, som jeg ellers er så stolt af nøjes med at kunne få reroll to wound på sine grind og breath, hvilket også er dygtigt. Det dræber i hvert fald både en prins og en bsb i denne kamp.

Mini Munchkin

09.06.20 ID vs KOE imod Kristoffer Lysholm 3-17. Deployment: Refused flanks. Scenarie: Fouls manner

Quote315 Inquisitor, Blessed Steel, Horse, Light Troops, Shield, Hammer of Witches, Potion of Swiftness

385 Knight Commander, General, Horse, Shield, Talisman of Shielding, The Light of Sonnstahl

200 Marshal, bsb, Shield, Alchemist's Alloy, Willow's Ward

350 Prelate, Great Weapon, Horse, Plate Armour, Basalt Infusion, Locket of Sunna

350 Wizard, master, Divination

200 Wizard, adept, Alchemy

745 15x Electoral Cavalry, full command, Stalker's Standard
285 20x Light Infantry, musician, crossbows
135 10x State Militia
295 Arcane Engine
607 33x Imperial Guard, full command, Flaming Standard
150 5x Reiters​
475 Steam Tank

Battlereport Jeg havde fornøjelsen af at besøge Lysholm på Amager og hold da op, hvor har han mange dukker på det værelse! Der var også kolde øl, så er setuppet ligesom klaret. Som det fremgår af listen, så var der lagt op til den helt store ridderbus, så var spørgsmålet, om jeg kunne skyde den nok inden, at vi skulle danse tæt. Spoiler det kunne jeg ikke, men ikke af de grunde, som jeg forventede. Fouls manner er kort fortalt, at man vælger en enhed af sine egne, som modstanderen skal tage frenzy test imod, hvis enhed fejler, så får man et vp, og hvis det er en scoring, så får man 2 vp. Flest vp ved slutningen vinder scenariet. Vi drøftede lidt strategierne ift. at vælge enheder. Hvis man f.eks. vælger en light troop enhed, så er der måske flere muligheder for at tvinge point ud af modstanderen. Problemet er så bare, at så kan enheden måske også skydes væk af magi eller skydning ganske hurtigt, hvorefter man ikke kan få vp længere. Alternativet til at tage en sådan enhed er at tage sin bus, som alligevel skal frem og true, hvor det er lige meget, om modstanderen ender med at fejle en frenzy test. Kristoffer valgte steam tanken, og mit valg stod imellem blunderbus eller immortals, jeg valgte desværre immortals.

De udslagsgivende ting i spillet kan sådan set beskrives meget kort, selvom spillet var ganske langt. Det skyldes bl.a. de mange gode snakke løbende om, hvad der ville være smartest at gøre i de konkrete situationer.

Men lad os komme i gang. Jeg deployede hele min hær og tog tur 1. Det betød dog desværre, at da Kristoffer deployede det hele i den ene side, at mine taurukher kom alt for langt væk til rigtigt at være relevant det samme gjorde sig gældende for en slingshot alt imens, at den anden slingshot pga. deployment kun 18' fra hinanden kunne blive charget i tur 1, hvilket jeg var tæt på at satse alt muligt for at undgå, men jeg besiddende mig da heldigvis til sidst. Generelt stillede Kristoffer op til at skulle uden om imp terræn i højre side af bordet med både ridderbus og imperial guards. Generelt var for mange ting for langt væk især med den hast, som spillet kom til at udvikle sig. Min blunderbuss og tank skubber frem i midten, imens det meste andet også forsøger at komme frem i position.

Kristoffer i sin tur 1 gerne have tanken lidt frem, så den kan skyde, men den ender med at køre 12 tommer og stiller sig direkte foran mit tog og blunderbuss med alle mine karakterer.

I min tur charger jeg tanken, og jeg får glory of gold igennem på begge enheder, da Kristoffer ikke vil have plauge of rust på ridderbus med karaktererne. Resultatet er, at tanken er død efter impact fra tog og tårnet før almindelige angreb (den tog også 2 wounds til magi i tur 1).

Tanken skal overrunne, hvis den har charget, så jeg vælger at overrunne med begge enheder, da jeg kan komme op og presse med blunderbuss og stå godt ift. skydning alt imens, at Kristoffers ridderbus står og kigger i højre side af bordet. Blunderbuss vælger dog at slå 12, hvis Kristoffer kalder inden, at jeg ruller terningerne. Min reaktion er, at det sgu nok var lidt længere, end det var nødvendigt, fordi at jeg nu også selv kan ende i en presset situation, som ikke var nødvendig.

.

Kristoffer kommer frem til, at han har et skud i bøssen for at redde situationen, og den går han all in på. Han charger sine 20 crossbowmen ind i flanken på blunderbussen, hvor bsb kan slå sammen med de almindelige dværge. Jeg får lige Kristoffer til at skubbe sin Arcane Engine ind foran min enhed, så den kan redirecte, hvis det skulle fejle for ellers var et 9'er charge muligt på ridderbussen. Kristoffer kaster alt magi på crosbowmen i forsøget på at holde mig, og han ender med at få 5+ armour og måske distracting? Faktisk er jeg i tvivl om, hvorvidt han får distracting igennem, eller jeg bare slår elendigt for at dræbe ham, det var sgu i virkeligheden nok det sidste ;) Han kommer med charge, flank, stor flank og laver 1 wound = 4. Jeg har 3 ranks og bsb = 4. Jeg har 7 dværge (hiho) plus bsb med 2d3 grind og 3 s4 angreb + eventuelt toxic breath. Jeg vil dog meget gerne have det breath til ridderbussen, så jeg bruger det ikke. Jeg formår kun og dræbe 2 mand, selvom jeg altså har ap 1 med almindelige dværge pga. glory of hold og ap 2 på bsb dog ap 0 på grind. Så Kristoffer taber med 2 og klarer den uden bsb, men general og minimized roll. Jeg synes egenlig stadig ikke, at det var en fejl ikke at bruge breath, da det burde være lykkes at få ham ned med nakken. I øvrigt havde jeg flammable igennem på crossbowmen og glory of gold på min enhed, så er det sgu heller ikke godt nok at dræbe 2!

Havde jeg breaket ham på det charge, så jeg var fri til at bevæge mig, så ville jeg kunne have brugt den flotte manøvre, som jeg har beskrevet i en tidligere tråd, hvor enheden combatreformer og går 9 væk, dermed 20 væk fra ridderbus eller evt. lidt mindre, så jeg også ville kunne skyde og kaste magi ud af røven. Var det sket, så vil jeg vove påstanden om, at så vinder jeg spillet stort. Men det skete som bekendt ikke.

Resultatet blev i stedet, at jeg stillede mig 6 bred og tog imod et charge fra ridderbus med en incendiary token og Arcane Engine, hvor bsb og lord ikke var i basecontact med nogen af de grimme karakterer, de var dog i basecontact med mit tårn. Igen udnyttede jeg ikke min magifase i turen før optimalt, da jeg gjorde crossbowmen flammable ift. min bsb's angreb, hvilket jo alligevel ikke var nok, men ikke gjorde enten Arcane Engine eller ridderbussen flammable. Havde jeg valgt ridderbussen, så kunne jeg også havde lavet stand and shoot på ham, og han ville stadig være flammable i nærkamp. Det kunne jeg ikke nu, da glory of gold ville gøre, at min incendiary token ville forsvinde på stand and shoot.

Jeg overlever og holder første tur, hvor tårnet taget 5 wounds, og jeg formår ikke at give Arcane Engine mere end 4 wounds suk. I combat round 2 flytter jeg bsb og lord over i basecontact med karaktererne, og så skal vi have afgjort det. Tingene kan gå begge veje. Hvis han ikke dræber min lord med Inquisitor, så taber han nok spillet, da min lord har d3 wound og bsb skal bruge sit toxic breath. Jeg har i øvrigt fået 2+ as igennem, så tårnet har 1+ save også og kan ikke woundes bedre end 4+. Kristoffer ender med at finde frem til, at den bedste magi, som han kan få igennem, da jeg dispellen den vigtigste er glory of gold, og ja det er med i overvejelserne, at mine dværge får 5+ ward imod det, men Kristoffer har virkelig brug for reroll to wound og ap. Det betyder også, at min lord imod Inquisitor har 4+ save og 5+ ward i stedet for sit regen 4+. Jeg tager selvfølgelig 1 wound efter save, som Kristoffer laver om til 3 wounds på en 5+ død lord. Tårnet tager de sidste 3 wounds til de 3-4 almindelige s4 ap 2 angreb fra ridderne med reroll to hit, selvom den altså har 3+, 5+. Min bsb laver kun 4 hits på toxic breath og dræber med reroll to wound 1 eller 2. Jeg holder, men vi slutter spillet. Ingen vinder scenariet, selvom jeg stadig har en lille chance for at få det.

Jeg havde egentlig oplevelsen af, at jeg havde det her spil i hånden, men at terninger og nogle tvivlsomme samt 50/50 situationer, sendte det i Kristoffers retning. Han tog i øvrigt den rigtige chance som gav payoff ved at charge crossbowmen ind i siden på min blok.

Toget formåede at misse alle 4 raketter på 3+ (hjælp fra profet) imod arcane engine, den eneste gang det skød, og catapult missfirede 2 gange ud af 3 gange og missede den sidste.

Hvor blev jeg klogere Under infernal armour står der "the bearers model gains ... agis". Dermed får hele tårnet 5+ ward mod flaming, hvilket er ganske fedt!

Mini Munchkin

Her er et billede af dværge temaet med færdige baser og movement tray. Jeg synes måske ikke nødvendigvis at billedet viser baserne og tray så godt, men det ser udmærket ud i virkeligheden, det kan ses bedre på billede 2 af mine testforsøg. Målet er også tabletop standard uden at bruge en evighed på hver model, for der kan altid gøres flere ting, og jeg er ikke den tålmodige maler i det her tilfælde taler jeg om baserne, da jeg ikke har malet figurerne i det her tilfælde. Jeg har i øvrigt opdateret posten i starten af tråden ift. lidt billeder af figurer og links til ting, som jeg enten har købt til hæren, eller som jeg overvejer at købe.

Der er også kommet nye forsyninger hjem ift. mine baser og noget lak, som forhåbentlig skulle give baser og trays lidt mere spil ift. lavetemaet.

casper h

Spændende læsning, bliv endelig ved i samme stil  :)

Mini Munchkin

Hærliste spillet fra 20.06.20

Prøver en ny liste af inde hos Kristoffer imorgen, som er mere magitung men med på papiret den samme mængde skydning, men flyttet lidt rundt. Der kommer nok lidt billeder op på face, og så kan I finde min liste her. Toget og lord er røget ud, men der er kommet diciples of lugar ind samt en ekstra mager og ekstra magisk lir. Synes nu, at der er rigtig mange spells, som modstanderen burde frygte f.eks. kombinationen at kunne kaste corruption of tin og the rot within. Derudover er breath of corruption bare lækker især, hvis jeg får reroll på to wound med incendiary tokens eller i nærkamp med alchemy, hvis den kastes på prophet of lugar eller bsb.

Planen er at evaluere lidt på min tidligere liste efter et par spil med den her liste. Jeg synes f.eks. ikke, at jeg får nok magi igennem, og jeg er ikke sikker på, at toget er det værd set ift., hvad jeg ellers kan bruge point på, når jeg køber tilsvarende shooting plus mere. Håber bsb'en i immortals med banneret, som giver dem mulighed for at sætte en wall, er godt nok til at tage imod eventuelle karakterer, eller holde dem til eventuel anden hjælp kommer, selvom countercharge mulighederne i denne hær er begrænset.

Quote"mini munchkin" - Infernal Dwarves (v2020.2 beta 1)

320 - Vizier, Shield, Alchemist's Alloy, Potion of Strength, Flame of the East, Breath of the Brass Bull, Battle Standard Bearer
845 - Prophet of Nezibkesh, General, Infernal Bastion, Flintlock Axe (2+), Triple Speed, Mask of Ages, Tablet of Vezodinezh, Wizard Master, Alchemy, general.
325 - Prophet of Lugar, Shield, Talisman of the Void, Wizard Adept, Occultism
440 - 15 Immortals, Greater Weapon, Champion, Musician, Standard Bearer, Pride of Zalaman Tekash
170 - 5 Vassal Cavalry
160 - Gunnery Team, Titan Mortar (4+), Kadim Manifestation
110 - Vassal Slingshot
110 - Vassal Slingshot
250 - Infernal Artillery, Rocket Battery (4+), Cluster Munitions
335 - 15 Disciples of Lugar, Paired Weapons, Litigator
289 - 7 Taurukh Enforcers, Shield, Infernal Weapon
600 - 20 Citadel Guard, Flintlock Axe (3+), Champion, Musician, Standard Bearer, Flaming Standard
422 - 19 Infernal Warriors, Shield, Blunderbuss (4+), Champion, Musician
120 - 20 Shackled Slaves

Mini Munchkin

20.06.20 ID vs KOE imod Niclas Jensen 20-0. Deployment: Counterthrust. Scenarie: Secure target.

345 Damsel, Druidism, Wizard Master

470 Damsel, Barded Warhorse, Divination, Wizard Master, Rod of Battle, Talisman of the Void.

500 Duke, General, Barded Warhorse, Lance, Might, Shield, Basalt Infusion, Fortress of Faith, Potion of Strength (not on Towering Presence), Potion of Swiftness, Shield Breaker

370 Paladin, barded Warhorse, Battle Standard Bearer, Daring, Lance, Shield, Banner of Speed, Crystal Ball

510 10x Knights Aspirant, Banner of the Last Charge, Standard Bearer
496 9 Knights of the Realm, Champion, Musician, Stalker's Standard, Standard Bearer
177 31x peasant levy
395 15x Knights Forlorn, Banner of the Relentless Company, full command
475 Knights of the Grail, Champion, Musician, Stalker's Standard, Standard Bearer
115 2x Scorpion.
530 4x Pegasus Knights, Banner of Speed, Champion, Musician, Standard Bearer

Battlereport: Kampen blev aldrig rigtig spændende desværre.

Deployment så således ud: Tror Niclas fik deployet lidt for bredt med det meste, men måske skulle have smidt pegasuserne helt ud på en af flankerne og så ellers af sted.

Jeg kom rigtig godt fra land ved i min tur 2 i magifasen at slå rigtig højt på det hele, hvilket gav udbytte i breath of corruption (dræbte 3 aspirant knights, som sendte dem ud og løbe igennem bønderne, som så også tog sig en løbetur, hvoraf ingen af dem klarede rally turen efter. De var alle uden for general og bsb), corruption of tin på knights of the realms + alle karaktererne samt molton copper, som gav 3 wounds på pegasuser. Dermed var hele min venstre flanke fri. Den afgørende panik test kunne også være skabt af blunderbusses, men nu fik de oveni købet lov til at skyde på realm blokken, som også skrumpede ganske hurtigt. I tur 2 marcherede citadel guards 9 frem og sørge for, at hvis ikke realm bus skulle stå mere eller mindre stille, så måtte både master druid med ridderne til fods samt realms charge dem. Immortals stod klar til countercharge, hvis ikke han unlod at overrunne. Hvis jeg skulle charge ham, så skulle jeg slå 8 på to terninger.

Niclas dræber citadel guards, men modtager nu alt min skydning + 2 toxic breaths et fra magi og 1 fra bsb, hvormed kun lorden står tilbage med 1 wound. Herefter er spillet afgjort.

Hvor blev jeg klogere: Det her er ikke noget nyt, men man skal bare have tokens til alting, når man skal til turnering i hvert fald. Det er sgu lidt svært at holde styr på alle de incendiary tokens, flammable counters, special ammunition (som jeg glemmer hver gang, hvis det ikke er flaming). Så er det jo godt, at jeg har investeret i denne kickstarter :) - https://www.kickstarter.com/projects/921060046/counters-for-the-ninth-age-wargames-and-role-playing-games/posts/2871283?ref=ksr_email_backer_project_update_registered_users

20.06.20 ID vs DH imod Jacob Errebo 12-8. Deployment: Encircle Scenarie: capture the flag.

Quote545 - King, General (Ancestral Memory), Shield, 2x Rune of Iron, Rune of Forge, Hand Weapon (Rune of Smashing, Rune of Penetrating, Rune of Fury), 2x Rune of Shielding
430 - Thane, Shield Bearers, Shield, Battle Standard (Flaming Standard, Aether Icon), Hand Weapon (3x Rune of Lightning), Holdstone
425 - Runic Smith, Shield, Rune of Iron, Rune of Denial, Rune of Harnessing, Rune of Readiness, 3x Battle Rune(s)
195 - Anvil of Power
714 - 29 Greybeards, Shield, Standard Bearer (Runic Standard of Swiftness), Musician, Champion
150 - 10 Clan Warriors, Paired Weapons, Musician
150 - 10 Clan Warriors, Paired Weapons, Musician
130 - 10 Clan Warriors, Paired Weapons
265 - 10 Miners, Paired Weapons, Throwing Weapons, Musician
265 - 10 Miners, Paired Weapons, Throwing Weapons, Musician
330 - 2 Steam Copters, Attack Copter
330 - 2 Steam Copters, Attack Copter
150 - Field Artillery, Flaming Shot, Dwarf Ballista (Rune Crafted)
140 - Field Artillery, Dwarf Ballista (Rune Crafted)
4499

Battlereport: Hold da op et tæt spil, som kunne gå begge veje. Jacob mente, at scenariet ikke kunne være værre for ham, og det kan han måske have ret i med de mange små scoring enheder.

Deployment så således ud:

Jeg tror ikke helt, at Jacob og jeg oplevede held og uheld ens i det her spil, men sådan vil det nok ofte være. Jeg synes generelt, at jeg havde mine terninger imod mig i de fleste sekvenser af spillet med få undtagelser som 11 på et toxic breath samt en udmærket statistik for at dispelle bound 5 på 1 terning, som jeg følte mig tvunget ud i i flere situationer.

Men tilbage til selve spillet. Som det også tydeligt fremgår af spillet, så kunne Jacob, som fik første tur, ensidigt bestemme, hvor hurtigt jeg skulle under pres. Han har her vanguardet 12 frem med den store blok med alle karaktererne, og de går efterfølgende yderligere 9 frem. Jeg havde indstillet mig på dette, og jeg ville egentlig gerne se, hvordan min hær om muligt kunne håndtere det. Min plan var at marche mine slaver helt op i snotten på blokken og så ellers stille lugars og immortals klar til countercharge i siderne, og dermed formentlig tvinge Jacob til at reforme i stedet for at overrunne. Jeg ville så samtidig skyde ham med alt tænkeligt. Flaming counters fra begge boltthrowers og vassals osv.. Herudover kunne mit raketbatteri nå anvillen.

Det gik selvfølgelig ikke sådan! Mine slaver fejlede deres march 8 test med reroll, og så havde jeg pludselig balladen. I første spil fejlede de i øvrigt også deres forced compliance i første tur. I begge tilfælde havde min "normale" liste med overlord gjort, at de havde klaret testen ;D Men da slaverne ikke kan komme tæt nok på blokken uden at give et overkommeligt overrun på blunderbussen med tårn, så bliver jeg nødt til at redirecte med vassals og give et nemt overrun på slaverne, hvilket altså kostede mig muligheden for at redirecte i 2 ture. Jacob gjorde efter spillet opmærksom på, at jeg måske burde have undladt at bruge min generals ld på slaverne i forbindelse med udslettelsen af mine vassals, så havde jeg måske stået bedre til evt. countercharge. Immortals og lugars står stiller sig på flankerne som tiltænkt, catapult missfire og må ikke skyde mere i spillet. raketbatteri rammer anvil 3 gange og laver 1 wound, som Jacob wardsaver hmm... Jeg laver heller ikke det store i skydning på blokken, men med -1 to wound og hard target, så sker der ikke det store.

Jacob charge i sin tur vassals og dræber dem og overrunner ind i slaverne. Samtidig lykkes det ham at holde mine immortals med et rearcharge, så vidt jeg husker, så de ikke kan countercharge blokken sammen med lugars. De to gange miners kommer også begge ind og laver en masse ulykker, som bl.a. betyder dødt raketbatteri og en boltthrower.

Tingene ser rigtig skidt ud, og jeg har meget svært ved at se en udvej fra at redde blunderbuss fra et charge fra blokken, hvor en redirecter ikke hjælper det store især ikke efter, at der nu står miners på begge sider af bussen. Redningen bliver at lugars er stubborn i skov, og de charger ind i sidden på blokken og holder dem. Det gør de også næste tur, hvor der står 1 enkelt tilbage.

I min tur 3 er immortals med bsb endelig fri af gyros til at charge blokken i ryggen, da Jacob ikke kan vende sig om, da der er en karakter i kontakt med min sidste lugar. Det er her, at jeg kommer ind i spillet igen, da bsb slår 11 hits på toxic breath på enheden med reroll to wound, og det resulterer i 8 døde samt endnu flere efter angreb. Jacob breaker, men jeg løber ham desværre ikke ned. Jacob får udslettet mine taurukhs på højre flanke så jeg har intet der truer offensivt, så det er min hær mod blokken og miners. Taurukher imponerede i øvrigt med at slå 1 4+ på 15 terninger fordelt på impact og to hit rolls, hvilket var en af årsagerne til, at de døde, selvom de godt nok også dodgede 4 bolt thrower skud i runde 2, som heldigvis sad over en runde skydning efter at have været awesome de andre og i øvrigt også var det resten af spillet efter denne runde.

Jeg får nedkæmpet miners og skudt de sidste gyroer, og mine flintlocks med bsb (han fandt et sted med flere venner efter boltthrowers havde været søde ved hans venner) slutter spillet i combat med de 3 karakterer, som har mistet blokken omkring sig. Både lord og Thane slutter spillet med 1 wound tilbage.

Hvor blev jeg klogere: Har endnu engang snydt mig selv, da jeg kunne konstatere, at citadel guards faktisk bare ikke må marchere eller charge, før de må slås eller skyde i 3 rækker. Jeg havde helt instinktivt læst og spillet det således, at de ikke måtte bevæge sig overhovedet. Så de er endnu dygtigere, hvilket jeg selvfølgelig skal huske! Derudover skal man konsekvent huske, at når jeg spiller med skirmish lugars, så kan de blive stubborn i skov, hvilket jeg sagde højt til mig selv da mit spil mod Niclas startede, men glemte det (hvis ikke jeg havde fået en lille reminder) i det her spil, hvor det var ret vigtigt, som det fremgår af battlereport ovenfor. Lugars skal i øvrigt have champion, så man kan være sikker på at prophet kan breathe på enhederne og ikke blot karakterer eller champions!

Mini Munchkin

Mine umiddelbare tanker ift. de to lister, som jeg pt. har spillet.

Denne de første 5 spil
440 - Overlord, Shield, Blunderbuss, Death Cheater, Willow's Ward, Potion of Swiftness, Gauntlets of Madzhab.
310 - Vizier, Shield, Blunderbuss, Potion of Strength, Flame of the East, Breath of the Brass Bull, Battle Standard Bearer.
825 - Prophet of Nezibkesh, Infernal Bastion, Flintlock Axe, Triple Speed, Mask of Ages, Golden Idol of Shamut, Master, alchemy.
600 - 20x Citadel Guard, Flintlock Axe, full command, Flaming Standard.
422 - 19x Infernal Warriors, Shield, Blunderbuss, Champion, Musician
120 - 20x Shackled Slaves
430 - 15x Immortals, Gw, Champion, full command, Banner of the Relentless Company.
309 - 7x Taurukh Enforcers, Shield, Infernal Weapon, Musician.
170 - 5x Vassal Cavalry
160 - Gunnery Team, Titan Mortar, Kadim Manifestation.
110 2x Vassal Slingshot
490 - Infernal Engine, Rocket Battery, Cluster Munitions.

Denne de næste pt. 2 spil
Quote320 - Vizier, Shield, Alchemist's Alloy, Potion of Strength, Flame of the East, Breath of the Brass Bull, Battle Standard Bearer
845 - Prophet of Nezibkesh, General, Infernal Bastion, Flintlock Axe (2+), Triple Speed, Mask of Ages, Tablet of Vezodinezh, Wizard Master, Alchemy, general.
325 - Prophet of Lugar, Shield, Talisman of the Void, Wizard Adept, Occultism
440 - 15 Immortals, Greater Weapon, Champion, Musician, Standard Bearer, Pride of Zalaman Tekash
170 - 5 Vassal Cavalry
160 - Gunnery Team, Titan Mortar (4+), Kadim Manifestation
110 - Vassal Slingshot
110 - Vassal Slingshot
250 - Infernal Artillery, Rocket Battery (4+), Cluster Munitions
335 - 15 Disciples of Lugar, Paired Weapons, Litigator
289 - 7 Taurukh Enforcers, Shield, Infernal Weapon
600 - 20 Citadel Guard, Flintlock Axe (3+), Champion, Musician, Standard Bearer, Flaming Standard
422 - 19 Infernal Warriors, Shield, Blunderbuss (4+), Champion, Musician
120 - 20 Shackled Slaves

Ift. den første liste, så er jeg rigtig meget i tvivl om, hvorvidt lord, tog og gunnery team er gode nok. Jeg synes i forvejen, at det er presset med alle de ting, som gerne vil stå meget tæt op af blunderbuss ift. +1 til skydningen toget primært eller forced compliance fra slaverne, dette var ikke helt så stort et problem i den nye liste. Ift. lorden så tror jeg måske lidt mit setup er et levn fra WOTDG, og det er lorden bare ikke god nok til, selvom han på papiret er dygtig. Det skal dog også siges, at når han er død, så har det været til nogle grumme matchups, eller pga. mit dårlige spil. Bsb i immortals med wall banneret skulle gerne kunne holde det meste i mindst 1 tur. I liste to får jeg samme mængde skydning + en hel kampenhed mere. Vigtigst af alt så får jeg en mere potent magifase, og det virkede rigtig fint. Især 5+ på toxic breath på propheten eller corruption of tin eller rot within. Alt andet lige, så kan jeg rigtig godt lide liste 2. Der er flere ting, som jeg skal tilføje f.eks. champion i lugars, som nævnt i sidste battereport, men kunne også være lækkert med banner i blunderbuss eventuelt magisk. Derudover så overvejer jeg at skifte gunnery team katapult ud med et raketbatteri enten 1 til 1, eller at lave den stationære warmachine om til katapult og så gøre gunneryteam til raketbatteri. Jeg er også lidt i tvivl omkring, hvorvidt jeg mangler at kunne tvinge flaming angreb igennem, men jeg har bare så mange andre spells, som modstanderen ikke vil have igennem, at jeg tænker, at det må gå eller i hvert fald komme an på en prøve. Pt. skal der kastes minimum de 3 førnævnte spells hver tur, hvis muligt. Hvis der skal blive råd til ændringer, så bliver jeg nok nødt til at stryge talisman of the void eller tablet of vezodinezh. Jeg er vil med den sikkerhed som tablet giver mig i, at jeg ikke ødelægger en helt magifase ved at slå elendigt på 3 terninger på metalmagien. Det er ganske svært at slå under de 7-8 stykker + master, som jeg generelt skal bruge.

casper h

Fed læsning  :) Jeg ser frem til at læse endnu mere.

Mini Munchkin

Årh ha, så fik vi første update til ID bogen, og jeg får grimme flashbacks til den process som foregik med WOTDG. I det mindste ved jeg, at den bog endte et fint sted, så det gør den her forhåbentlig også. Generelt er jeg kæmpe modstander af, at der bliver lavet ændringer, som ikke er åbenlyse fejl eller ting, som ikke var hensigten, når vi har så lidt data fra realle turneringer. Desuden så skal folk også lære at spille imod hæren og kende hæren, før alle kampe kan vurderes realt. Jeg tror, at der er lavet nogle fine ændringer flere steder, men jeg tror også, at man har skudt helt forbi målet enkelte steder, hvilket er ærgerligt og selvforskyldt i min optik. Egentlig går mine frustrationer mere på måden hvorpå, at man retter i reglerne.

Mange ting er blevet billigere, men jeg tror desværre ikke, at det er nok på de enheder, hvor det er gjort, men det skal prøves f.eks. chariot.

1. Ændringer af ikke åbenlyse fejl med sparsom data.

2. Med udgangspunkt i pkt. 1 lave f.eks. 3 forskellige nerfs for at imødekomme samme problem i stedet for at gøre 1 eller max 2 ting i første omgang og se, om det er nok.

Jeg kan ikke med sikkerhed vide, om der er behov for disse store ændringer, selvom jeg selvfølgelig har min holdning, det er altså primært måden, det gøres på  ::)

Med denne introduktion, så vil jeg gennemgå mine tanker om en række ændringer. Selve oplistningen af snuppet fra ID forummet, hvorfor tingene fremstår på engelsk og er kommenteret på dansk, det må I lige bære over med :)

Incendiary Tokens:
Tilføjet nogle ekstra hits, hvis man smider attribute på fra f.eks. metal, hvilket jeg ikke ser nogen særlig årsag til, men fair nok.

Taurukh Ritual 0-2 limit:
Tror sgu det er lige meget, jeg tvivler på, at vi ville se flere alligevel.

Oil Skins cannot be used when marching:
Hmm ændrer intet for slingshot, men det gør, at man ikke kan bruge vassal til at redirecte og skyde olie i samme tur. Jeg har svært ved at se, hvorfor det skal stoppes, da de i forvejen er dyre, samtidig straffer man igen dobbelt ved også at sætte prisen op.

Infernal Armour Aegis changes:
Virker ikke længere på modellen, dermed har tårnet ikke længere ward og samme gør sig gældende for bulls stor og lille.

Shooting limits:
Sikkert fint, jeg har ikke brug for større limit.

Rocket Battery lost clipped wings:
Tror jeg også er fint.

Hereditary Spell:
Jeg synes, at jeg mangler adgang til denne type spell uanset uden at vælge et specifikt lore, så jeg er glad for ændringen, men kan godt nok være vild med counters på en enhed og meget billig at kaste. Jeg var vild med den gamle spell, men den ville aldrig få lov at være så billig, så jeg er vild med alternativet, men det er død kedeligt og har intet særpræg.

Mask of Ages cannot be used on Gigantic:
Fint nok, at den ikke kan det, men eftersom man nu har ændret reglen for den, så kunne den da sagtens få lov at blive brugt på dem. Hvorfor skal den i øvrigt koste 15 point mere, nu hvor evnen er ringere, det er som om, at man har besluttet, at der skal betales mere for evnen, men så alligevel ændret evnen og så ikke rettet prisen derefter.

Lugar's Dice can't be used on crush attacks:
Så behøver jeg ikke at tænke på det item længere, da det i min optik kun er relevant på bastion.

Taurukh Commissioner & Anointed abilities removed for Bodyguard:
Fint nok, da jeg så flere huller i den gamle regel f.eks. kunne slå før sine r&f modeller, og dermed gå glip af muligheden for at bruge deres regel. Karakteren er stadig ikke god nok, men det går den rigtige vej.

Vassal Conjuror cannot ride a steed unless it is an adept:
Fint nok, selvom jeg er træt af, at man helt har fjernet goblin helten fra bogen.

Bull & Great Bull of Shamut gain Fearless and Supernal:
Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er godt eller skidt. Nu løber de ingen steder, men de kan heller ikke vælge at løbe.

Infernal Bastion gains Fire of Industry(1), lost 360 degree line of sight and ignore distracting caused by walls:
Her første eksempel på, at man valgte at nerfe alle tænkelig ting på en gang. Fjern 360', det var vist problemet, og det er nok også for dumt. Hvorfor skal den tælle med i skyderegnskabet pludselig, nu tæller tårnet med en prophet, SOM IKKE SKYDER!, 2 i regnskabet for warmachines.

Citadel Guard no longer gain FieR:
Sikkert fair nok, så må de så samtidig have været for billige siden, at de ikke koster mindre nu. Faktisk er flintlock axes sat 1 point op i pris suk.

Infernal Warriors gain FieR when wielding great weapons:
Forstår ikke, hvorfor de skal have det nu, men måske bliver de mere attraktive nu i bred udgave, hvis man samtidig sparre tårnet væk pga. nerfs. (Det er jeg tilbøjelig til, men primært pga., at den koster de 2 i warmachine regnskabet)

Immortals lost Parry, and ability was changed so S5 or higher get -1 to wound:
Koster mere, evne væsentligt forringet, og de har ikke parry. SOM I AT DE ALDRIG KAN FÅ PARRY! Det her er helt i skoven, den går fra måske at være auto include til tæt på no use. 3 gange nerfs for den samme ting. Som minimum så giv dem mulighed for at parry med infernal weapons eller noget andet.

Kadim Incarnates lost Magma Tunnelling for Ghost Step:
Synes faktisk enheden var landet et fint sted, nu er den efterhånden ikke meget værd. De er blevet billigere, men uden fly og nu uden magma tunnelling, så er det ikke optimalt. Jeg kan ikke forestille mig, at de er brugt meget i nye tests, så at det er fjernet pga. at reglen var for indviklet er latterligt, så giv dem fly tilbage.

Gunnery Team Cluster Munitions -1S, march lowered to 6 and movement restrictions removed:
Sikkert fint nok med cluster, jeg er spændt på de march 6, men rart at få fjernet movement restriktionerne, jeg tror, at det gør dem bedre.

Infernal Engine gains Def3 and loses Parry. Also gains Fires of Industry 2 on the Rock Crusher:
Den skydende engine blev lige bedre uden grund, og den ikke skydende væsentlige dårligere.

Giant shield swapped Hard Cover for Soft Cover, and swaps Distracting for Parry:
Han var måske for god, men nu tror jeg bare ikke, at folk gider at bruge ham. Det er en hård fin grænse, og det er i min optik enten eller med den udgave her.

Konklusion: Immortals tager en tur i skammekrogen og måske får de selskab af bastion.

Det er med sikkerhed ikke den sidste ændring af reglerne, og nu tilbage til listebyggeriet!  :o

casper h

Tak for din gennemgang og tanker om ændringerne  :)

Mini Munchkin

Quote from: casper h on 05 September, 2020, 03:06:39
Er det gået i stå med at spille?

Ja, det er jeg sgu lidt, men det er ikke bevidst. Jeg har spillet 4 spil, som ikke er beskrevet her endnu. Bl.a. mod den flotte fyr her, som er en god gammel kending af warhammermiljøet, som nok er på vej tilbage til hobbyen inden længe ;)

Den smule tid jeg har, den går bl.a. på at blive klar til Nifcon med baser og lidt figurer. Så forhåbentlig kommer der lidt gang i blokken igen på et tidspunkt. Derudover så virker mine billeder pludselig ikke længere [Edit] Det har jeg så lige løst, men kræver at jeg taster alt ind igen.

Samtidig får I sgu lige lidt friske billeder af hæren, så kommer der da lidt nyt liv alligevel ;)

mvh Mads

Mini Munchkin

Her er lidt billede updates, de kan også ses i gennemgangen af hæren i post 4 ovenfor :)

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

paaske

Fedt med Rasmus!! Sejt hvis han er klar igen :)
Og spændende tråd! Håber vi snart får spillet igen:)

casper h

Godt at høre fra dig igen. Jeg ser frem til at læse om dine erfaringer  ;)

Azrael

Hvad har du planlagt som disciples, incarnates og titan? :)

van der loo

Ja vi vil se builds :D er selv gået helt død i ID efter den nye bog så håber du har fundet noget lækkert

-Sune