News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

En langsomsmalers malekvaler

Started by VonPanne, 22 July, 2010, 13:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Belial

Jeg ville nok også droppe de hvide kanter og bare bruge bleached bone.

Her er min Novamarine:

Det er bleched bone med hvide high-lights og skarp black-lining. Det ser mystisk ud tæt på, men virker godt på bordet. Husk at bleached bone skal være ret tynd og der skal min. 2-3 lag til.

MVH

Belial

Bent Ejaas

Enig med Junker, beige og hvid lige ved siden af hinanden fungerer ikke så find en anden farve til kanten.

Hvis du vil have lyse skulderplader er det så ikke en idé at spraye dem hvide og så først lime dem på bagefter? Jeg skulle mene det både vil spare dig tid og vil give et bedre resultat samtidig.

Kexplosion

Alternativt kan du også prøve med sorte skulderplader med hvide trims eller gå helt oldschool og male shoulder trims i company colors for variation.
"... brændende Broodlord til dit face!" - Stefan Dahl

The Internet - because asking idiots far away for advice is better than asking those close by.

Se mine seneste miniaturer i mit Photobucket album!

VonPanne

Ja, jeg kan også godt se at den hvide og beige ikke fungerer sammen. Jeg har lavet en række tests og har smidt nogle billeder ind fordi jeg tænkte at det kunne være sjovt at se processen. Kvaliteten lider selvfølgelig af at jeg har malet hurtigt og i nogle tilfælde med for meget maling, og nu er der efterhånden også ret mange lag på figuren... Det primære er stadig at finde frem til nogle farver.

Ud over den beige, var rød også på listen over ting der skulle prøves:

Det blev dog lidt for meget Dannebrog, så jeg prøvede at fjerne kanten og gør den røde lidt mørkere:

Så var det at det gik op for mig, at der egentlig ikke var behov for stor kontrast mellem primær og sekundær farve. Det endte med at se lidt for rodet ud, så jeg prøvede med en anden nuance af grøn på skuldrene:

Det blev så tydeligt at nu kunne kanten godt have en farve igen, så jeg prøvede med hvid igen:

Nu syntes jeg dog at skulderen så lidt kedelig ud (delvist på grund af male lag), men jeg kom i tanke om at der er var noget om at de skulle have en enhedstypemærkat på skulderen - så der blev tilføjet en hurtig pil:

Så prøvede jeg at skifte kantfarven ud med gul, for at se hvordan det kom til at se ud - og i samme omgang tilføjede jeg også lidt (sjusket) highlight på kroppen:

Den gule duede ikke, synes jeg. Jeg var heller ikke helt tilfreds med den grønne på skuldrene, så jeg prøvede med en ny nuance (den ser desværre lidt mere neon-agtig på billedet end i virkeligheden):

Og det er så der jeg er nu. Jeg blev undervejs i processen opmærksom på at jeg nok i virkeligheden skulle være mere opmærksom på hvordan det ser ud på spillebordet end "up close". Det var det der førte mig væk fra de store kontraster oppe på skuldrene og tilbage til den grønne, for når man så figuren skråt oppefra på afstand, tog de meget opmærksomhed.

Jeg er ikke helt sikker på om skulderfarven er helt rigtig, men det ser egentlig ok ud. Nu skal jeg bare have resten af figuren til at fremstå lidt mere tydelig på bordet... måske Balials blacklining og tydelige highlights er vejen at gå, og det kan være at jeg skal have en hvid stribe på hans rygsæk og måske knæ.

Belial

Jeg kan faktisk ret godt lide nr. 3, men ville stadig bruge bleached som kant, hvis du vil have det. Hvid skriger simpelthen for meget igennem.

Du kan evt. tage et kig på Torben's Merc. Marines, som er et godt eksempel på hvordan man kan dele farverne på en marine (f.eks. hjelmen er fed):

http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=32595.0

Du kan også gå efter en old-school hjelmstribe. Det ses ikke så meget mere, men kan se rigtig fedt ud.

MVH

Belial

VonPanne

Tak for input.

Jeg lod figuren stå lidt for sig selv, mens jeg kunne gå og se den lidt an, og finde ud af om det føles rigtigt. Og ja, du har ret i at den hvide er for skarp. Jeg kom også frem til at den skarpe grønne på skuldrene skilte sig for meget ud, og sammen med den hvide endte der med at være tre fremtrædende farver på figuren og det virkede som for meget.

Så planen blev at få skuldrene til at matche den oprindelige grønne igen (det blev ret grimt på den ene skulder, men man kan vel stadig se idéen), og så få bleached på kanten. Jeg havde også gået og studset lidt på om jeg skulle male knæene og noget på rygsækken i samme farve, ikke mindst for at få bedre kontraster på afstand, og efter at jeg så Torbens rigtig fine marines, følte jeg at det var nødvendigt at prøve.

Torbens hjelme er en rigtig god idé, men jeg kom til at tænke på at det nok ville øge maletiden mere end jeg allerede har haft planlagt hvis jeg stjal hans idé, så i stedet valgte jeg en simpel stribe på toppen... jeg ved ikke om det er det du mener er old-school hjelmstribe? Der er lidt hanekam over det, men det giver faktisk en god fordeling af farverne på afstand med hjelmen, rygsækken, skulderkanterne og knæene:

Så tænker jeg at sergents eller veteraner kan have den øverste del af hjelmen bleached, evt. med grøn top, så det i praksis ender med at være modsatte farver af Torbens. Det må være overkommeligt at male på lederne ;)

Lasse

For den enkelte marine ser det helt klart mere balanceret ud, at du bruger de samme farver jævnt over modellen i stedet for kun på skulderpladerne. Men når du skal male en hel hær, så må der imho gerne være lidt mere knald på farverne. Som med dans: Hvis bare der er nok ens, så ser det altid ok ud :)

Mht. sergents, så ville jeg ikke begynde at lave andre farver, men du kunne tilføje en ekstra vinkel eller noget til skulderpladen. Alternativt kunne du altid lave sergents gå rundt uden hjælm (det er jo helte og de kan sagtens overleve i rummet uden hjælm :P) eller give dem en slags trofæ i form af en ekstra "honour", en lille banner pool på rygsækken, eller hvad ved jeg.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

Junker

bare lige en lille heads-up

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er, men det er ikke alle marineben der har knæplader.
Hvis du har nok at vælge imellem er det ligemeget - ellers kan det få betydning.. :)

Junker

Belial

Dullmohawk

Jeg er begyndt at bruge en teknik på mine mariner, som er ret hurtig og effektiv. Jeg spiller black templars, og kæmpede i lang tid med highlights af den sorte rustning, som tog lang tid at få til at se ordentlig ud.
Efter en del søgen på nettet fandt jeg frem til en metode, som både er hurtig og ser pæn ud.
Fremgangsmåden er således:

1:Spray hele figuren med chaos black. Det er vigtigt at hele figuren er dækket af undercoaten. Lad det tørre helt ind.

2:Find derefter en hvid spray frem. Hold sprayen et godt stykke fra figuren i en ca 45 graders vinkel og spray i små korte stød i en cirkel omkring figuren. Vælg derefter hvilken vinkel du ønsker at "lyset" skal komme fra og giv figuren tre korte spray i fra den vinkel. Lad figuren tørre.

3:Når figuren så er tør, kan man finde sine washes frem. Giv figuren 3 gange med Badab Black. Jeg plejer at male mine black templars fem af gangen, så washen kan nå at tørre mellem hver vask.
Washen vil men lidt held tone den hvide undercoat lidt ned, så der kun er en lysere, grålig farve tilbage på overfladerne, mest der hvos man har valgt at lægge sit highlight. Til sidst kan det være smart at give figuren en sidste wash med en anden farve, fx. Gryphonne Sephia eller en lilla wash(kan ikke lige huske hvad den hedder). Det giver figuren lidt farve.

4: Resultatet skulle gerne være en space marine med en flot sort rustning, og man kan nu gå igang med eventuelle tøjstykker, hud, metal og detaljer.

Denne teknik kan også bruges til Iron Hands, Raven Guard og andre chapters med sort power armour. Man kan sikkert også bruge teknikken med andre farver, men det er ikke noget jeg har eksperimenteret med endnu.

VonPanne

Quote from: Belial on 24 August, 2010, 20:51:17
Jah... Hvad mon der sker her?

Hehe, ja, det var vist på sin plads med et spark bagi...

Jeg har overraskende nok fået malet en hel del. Jeg kan afsløre at jeg har fået grundet og malet et par lag, og jeg er selv ganske tilfreds med resultatet. I kan også få et billede:

Der er ca. 20 m2 af det - det må da også tælle for en del ;)

Mit Space Marine squad er desværre indtil videre kun blevet grundet (så et spark er fuldt berettiget), men der er afsat god tid resten af måneden til at få dem malet. Så må jeg se hvor hurtigt det så rent faktisk kan gøres. Planen er stadig at gå efter noget a'la det sidste billede jeg postede. I øvrigt også tak til Junker for din heads-up. Det var jeg nemlig ikke opmærksom på, men efter en gennemgang af mit squad måtte jeg konstatere at det var noget jeg skulle være. Jeg tror i første omgang at jeg udelader farven på knæene, og så må jeg så se hvordan det ser ud.

Endelig vil jeg også sige mange tak til en eller anden på Powerfist (jeg kan desværre ikke huske hvem du er), som postede et billede af en smart måde at grunde figurer på. Jeg har bare sat dem fast på en pind med elefantsnot og det gør det supernemt at vende og dreje dem alle sammen så man kan få sprayet dem fra alle de skæve vikler, og man slipper for at gå efter med en pensel:

Atoom

@ Dullmohawk:

Har du nogle billeder af dine templar dukker - Jeg har lidt svært ved at forestille mig hvorledes det du beskriver ser ud i den virkelige verden :)

Dullmohawk

nix, men jeg kan prøve at tage et par stykker og se hvordan det ser ud på billeder. Jeg havde et par stykker af en SOTR commisar, men teknikken virkede ikke rigtigt på "film". Nu må jeg lige se om det er bedre med marinerne...

VonPanne

Jeg må hellere lave lidt opfølgning, så jeg ikke bliver sparket igen :-P

Jeg har besluttet mig for i lidt detaljer at nedfælde hvor lang tid jeg har været om de enkelte skridt, og kort nævne hvordan jeg har grebet det an. Håbet er at nogen måske kan spotte nogle steder hvor processen kan gøres hurtigere (og evt. bedre) til næste omgang. Hmm... det ender med at blive til "En langsomsmalers 'hurtigmalede' maleblog" ;)

For lige at afklare, så er der tale om de 10 Tactical Marines og Captain fra Assault on Black Reach sættet.

Trin 1: Grunding. Figurerne blev sat fast på en pind med elefantsnot og sprayet med hvid spray. Tid: Jeg fik ikke taget tid, men vel ca. 10 min.

Trin 2: Scorpion Green med stor pensel. Malingen blev fortyndet lidt ekstra med vand for at sikre at jeg kunne nå at redde det hvis der kom for meget maling på. Det var lidt en grænse der skulle brydes for mig at male med så stor en pensel. Jeg satte figuren fast på toppen af en gammel malebøtte med elefantsnot, for at give bedre støtte. På to af figurerne kunne limen dog ikke holde figuren fast til basen, så de skulle lige på igen. Tid: 1 time

Trin 3: Scorpion Green med mellemstørrelse pensel. Der var steder hvor jeg ikke kunne komme til med den store pensel, så der skulle en lidt mindre til. Dertil havde jeg på nogle af figurerne i sidste trin fået fortyndet malingen lige lidt rigeligt, så der var tydelig nuanceforskel. Det måtte jeg rette lidt op på med et ekstra lag. Der er stadig nogle steder der ikke er dækket ordentligt, men det er steder man alligevel ikke ser. Der må desværre skæres nogle hjørner for at holde tidsforbruget nede. Tid: 1 time

Jeg er kommet i tvivl om hvordan kaptajnen skal males, ikke mindst hans store kappe, banneret og våbnet. Selve rustningen skal være grøn, så hvad så med kappen. Jeg overvejer enten skull white eller bleached bone og så give det en devlan mud. Våbnet er vel et power weapon. Skal det så være blåt? Han har også en masse tingeltangel på brystet. Forslag er ganske velkomne :)

Jeg har også kigget lidt på de to space marines med henholdvis flamer og missile launcher. Umiddelbart vil jeg male våben metal som på testmodellen, men begge våben (plus lader til launcher) bliver lidt kedelige med det. Jeg pønser på at putte lidt rød på som variation, men bliver det for meget / for mange farver?

Lasse

Jeg har lavet powerweapons metal og så en tynd blå vask til at give dem et blåt skær.
Alternativt kan du male dem blå og drybrushe metal efterfølgende.

Du må ikke male kappen helt hvid. Det er en sart farve, og man bliver hurtigt straffet, hvis man prøver at slippe lidt nemt over det et par steder.

Når jeg fortynder malingen, så fristes jeg til at pøse mere på, når jeg maler med stor pensel, og så ryger der faktisk nemmere detaljer.
En teknik jeg er blevet glad for er at bruge en foundation der dækker godt med stor pensel og så drybrushe med den rigtige farve. Så gør det ikke så meget, hvis man ikke kommer helt ud i kanterne, eller ikke får dækket alt med den rigtige farve.
Pledges 2009-2014: +153/+33/+19/-28/+61/-30
Kommentarer ved køb og salg

VSH

Man må aldrig gå ned på udstyr!!!

Jeg er sikker på, at du vil elske en airbrush...  :D

Men brugen af en kæmpe pensel er vejen frem, alt det der med at male 28mm figurer med en 00-brush er misforstået - i hvert fald hvis du skal male mere end en figur om året!

Keep it up

/VSH
Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog

Belial

Blah. Udstyrs-mafioso.

Næh en god gammel pensel, som man lige skal skære de sammenklistrede hår af først (fra sidst den blev brugt til dry brushing) er da bare dæjli' :)

Glæder mig til at se mere VonP.

MVH

Belial

VonPanne

Jeg har overvejet om jeg skulle washe allerede nu, men besluttede at jeg vil smide flere grundfarver på først, og så washe det hele på én gang, da jeg tror at det går hurtigere. Dertil vil jeg også nemmere kunne rette fejl inden washen kommer på. Jeg har planlagt at washen på det grønne skal være sort wash, blandet med en smule grønt. Jeg er i tvivl om jeg vil slippe godt fra at smide det på våbnene også, men om ikke andet har jeg den rene sorte lige ved hånden når jeg kommer dertil.

Trin 4: Metalfarve (Chainmail) på våben og diverse smådetaljer. Tid: 2,5 timer (ja, nu begynder det kedelige, langtrukne...)

Dagens overvejelse: Bør jeg male marinerne Eagle Crest på brystet? Og hvad farve? Gul? Guld? Bleached Bone?

Edit: Tråden er nu flyttet over i Mindre blogs, og første indlæg har fået en lille intro.

Tjuset

The heretic may be right ....... but he is busy burning!!
Thomas Warberg-Kähler

merlin

Jeg tilslutter mig også helt klart bleachbone, glæder mig til at se en tester :)

Master Ciaphas

...og før der kommer flere halmkugler gennem din kælder: SPARK! Kom så igang, VonPanne ;-)

Tiden render ud, og du har et møde med Nidderne på søndag... ;-)

So far - så ser det godt ud!

Mvh
Master Ciaphas

VonPanne

Hvis Belial må holde pause en hel uge, så må jeg vel også  ;D

Selv efter en travl og træt uges tid, er målet stadig at blive færdig med dem til søndag... vi får se...

*... får nervøse trækninger ved øjnene med tanke på havenisseangreb... straffen for at fejle målet er benhård*

Master Ciaphas

...de var jo ikke blevet færdige...

Selvom du selvfølgelig har taget et godt hug af dit første squad. Hvis du er interesseret, så er der aftalt maleaften på onsdag?

...så nu kommer nisserne!

VonPanne

Quote from: Master Ciaphas on 13 September, 2010, 12:06:44
...de var jo ikke blevet færdige...

:'(

Det var lykkedes mig at snige mig uden om konens to-do liste, og jeg malede stort set hele fredag aften og lørdag, men jeg må bare indse at jeg er og bliver en langsommaler. Jeg troede faktisk at jeg kunne nå det, men på positivsiden, så nåede jeg en hel del. Det værste var næsten at jeg ikke kunne nå at få lavet baserne færdige, det havde gjort en verden til forskel inden de kom ud og tævede kætteriske Imperial Guardsmen (når nu nidderne ikke turde).

Der kommer forhåbentlig en statusupdate med billeder i aften.

Jeg tror at jeg springer over onsdag - så kan jeg bruge den sparede transporttid på at få malet lidt i stedet. Nu er der blod på tanden - de skal være færdige!

Quote...så nu kommer nisserne!
...nooooooooooooo! Jeg er måske langsom til at male, men jeg kan vel for dælen løbe fra dem!

VonPanne

Trin 5: Sort og blacklining. Jeg besluttede mig for at male diverse fordybninger og kanter op før jeg skal smide wash på, da jeg tænker at det er sværere at rette fejl efter den er kommet på. Dertil er satsningen også at der kommer til at blive en pæn overgang til det sorte når wash'en er kommet på. På modsat vis kunne jeg, hvis jeg ventede til bagefter, måske spare noget sort fordi wash'en klarede det hele. Tid: 2 timer

Trin 6: Diverse fejlrettelser fra metal og sort, og diverse helligdage. Tid: 2 timer

Jeg har i øvrigt også taget nogle billeder af en enkelt marine efter ca. hvert trin, men dem får I til sidst i en samlet stribe.