News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

En langsomsmalers malekvaler

Started by VonPanne, 22 July, 2010, 13:32:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

VonPanne

Trin 7: Wash! Som planlagt gik jeg efter en blanding af grøn og sort wash, med ca. 1/4 til 1/3 af den grønne. Jeg malede det også direkte på våben, da jeg ikke syntes at det grønne var for kraftigt til at det betød noget. Nemt og ligetil. Det der tager længest tid, synes jeg er at sidde og duppe overskudswash af der hvor det samler sig i klumper for at undgå alt for mørke plamager. Tid: 1,5 timer

Som bonus gik det som jeg håbede med min blacklining - jeg synes at det kom til at se ganske fint ud. Som note til anden gang, kom jeg til at tænke på at jeg burde tage trinnet med sort inden trin 3 (opfølgning af den grønne efter den store pensel), da det vel kan spare lidt.

PS: Er jeg den eneste der synes at Badab Black wash stinker? Altså lugter virkelig dårligt? Jeg synes ikke at anden figurmaling lugter af noget særligt, men den der får jeg næsten kvalme af...

VonPanne

Trin 8: Ansigter på sergenten og kaptajnen. Jeg brugte Bronzed Flesh og gav dem to gange Ogryn Wash. Jeg skulle nok have nøjes med en enkelt gang, da de er blevet lidt orange i det. Jeg synes dog ikke rigtig at skyggerne blev så kraftige som jeg gerne ville have dem i første omgang. Tid: 20 min

Trin 9: Bleached Bone. Så skulle der males trims på skuldrene og de runde dupper på rygsækkene. Den dækker ikke så godt, så det var nødvendigt med 2-3 lag. Jeg har i første omgang valgt at vente med "hanekammen" (se testmodel tidligere), da jeg gerne ville se hvordan det så ud når enheden stod sammen. Dertil er det jo en ganske nem ting at smide på efterfølgende. Sergenten og kaptajnen skulle også have malet nogle kapper og lignende med Bleached Bone, men det har jeg valgt at udskyde lidt. De to mangler nogle detaljer som må komme til sidst. Tid: 4 timer

Trin 10: Øjne. Blood Red på marinerne og lidt Bleached Bone og Enchanted Blue til de to ledere. Jeg burde muligvis have haft brugt en ren hvid først. Tid: 10 min

VonPanne

Trin 11: Baser, første del. Deadline nærmere sig og selve figurerne kunne nogenlunde gå for at være malede. Jeg havde håbet at få gjort noget mere ved lederne, men det var der ikke tid til. Resten af marinerne havde jeg nået det minimum jeg havde sat, selvom der stadig var nogle detaljer der skulle følges op på.

Tanken med baserne er lysegrå, byruin agtigt. Jeg klippede nogle små stumper af en sprue og limede dem fast på baserne. Dernæst fik blev der malet lidt fortyndet lim på baserne og de blev dyppet i lidt halvgroft sand. Næste skridt var at male med fortyndet sort maling, for at binde sandet lidt bedre sammen. Jeg plejer at lave det så tyndt at malingen selv løber ud når penslen rører ved sandet. Jeg ved ikke om der findes en bedre måde at gøre det på, og jeg prøvede med sort wash, men det duede ikke. Det er dog nødvendigt, for ellers drysser sandet af. Alternativet er vel at bruge mere lim. Tid: 1,5 timer

I kø til sandkassen...

Trin 12: Baser, anden del. Baserne blev drybrushet grundigt med Scorched Brown, derefter Codex Grey, Fortress Grey og til slut en lille smule med Fortress Grey med lidt hvid i. Til slut blev kanterne malet sorte. Tid: 2 timer

Belial

Det ser super godt ud.

Det ender da med at du overhaler mig indenom.

MVH

Belial

VSH

Yah de er rigtig fine :)

Og Badab er en skrækkelig ildelugtende sag!

/VSH
Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog

Ryback

True that, den lugter virkelig fælt.

Og det er nogle fine Marines du får malet.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

VonPanne

Mange tak :)

Jeg er i tvivl om jeg bør gøre mere ved baserne. Hvad synes I?

Og så venter der en opgave med at få malet ørnene, halvt gemt af vejen bag våben. Det er noget der skal ændres til næste gang tror jeg - at våben skal limes på til sidst. Til gengæld bliver det sikkert noget mas at male dem løst, men det må jeg vel finde ud af.

Og så synes jeg at der mangler et eller andet. De virker stadig ikke helt færdige, og jeg kan ikke rigtig se hvad der mangler. Måske er det bare de ørne og de sidste smådetaljer. Jeg hælder til at droppe highlights for at spare tiden, men det kan være at det måske er det der skal til.

Ryback

Jeg synes godt du kunne sætte lidt static grass eller flock på basen. Det giver rigtig meget, med et minimum af indsats.

Jeg tror, lidt detaljer (fx ørnene, purity seals) vil gøre en forskel. Flere highlights på den grønne rustning vil nok tage en del tid. Hvis målet er en hurtig hær i tabletop standard, ville jeg satse på baser og lidt detaljer frem for at bruge mere tid på rustningen.

Bare mine 25 øre.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Master Ciaphas

Hej

Det er jeg enig i.

Purity seals, ørne, pouches og bags iøvrigt vil give figurerne det sidste løft. Det behøver ikke engang tage specielt lang tid.

En Foundation coat af en slag efterfulgt af et wash eller en ink - nogle gange behøver du ikke engang at highlighte.

Mvh
MC

VonPanne

Tak for input :)

Hmm... jeg kunne godt smide lidt flock på basen, men jeg er i tvivl om de så kommer til at minde for meget om mine Empire figurer... men det gør måske ikke noget. Men så kommer vel også væk fra ruinby looket, men det må selvfølgelig være vigtigere at det ser ordentligt ud.

Ørne... skal jeg stadig gå efter at male dem Bleached Bone også? Det bliver ikke for meget af den farve? Hvis den skal have en wash bliver den selvfølgelig mørkere, og det ved jeg ikke helt om det er ønskværdigt.

Pouches og bags var måske noget af det jeg kunne have fundet på at springe over. Hvad farve skal de så være?

Sidste udestående er kappe på kaptajnen. Der overvejede jeg også Bleached Bone med en wash på. Bør jeg overveje noget andet?

Der kommer forhåbentligt nyt onsdag aften... tirsdag aften er Left 4 Dead aften, og sådan nogle zombier skyder ikke sig selv.

Ryback

Du kunne tage noget lysere flock/static, sådan noget lysebrunt/beige vissent noget, jeg tror det vil give noget kontrast til den grå base og samtidig hænge lidt sammen det benfarvede på figurerne.

Ørne: Hvad med at male dem guld med en wash af sephia eller rød?

Pouches kunne fx være sorte, mørkebrune eller mørk metal. Man behøver ikke gøre det store ud af det, bare markere, at det er et anderledes område på figuren.

Jeg ville helt klart male purity seals op med pergament og laksegl og det hele. Det er en instant eye-catcher og ret nemt at male.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Choker

Det eneste som mangler er i min optik ørnene på chest :) Og bleached bone ville være super.
Quote from: Stephan on 09 October, 2008, 08:25:32
Har hentet en busfuld kællinger, der står i kø for at blive kneppet!

Master Ciaphas

Så er det onsdag - kan du SÅ komme igang med at male...

VonPanne

Ja, ja, skal nok... jeg skal bare liiiige have dagens arbejde overstået. Der skal jo også være kontanter til nyindkøb.

Quote from: Ryback on 14 September, 2010, 14:30:57
Du kunne tage noget lysere flock/static, sådan noget lysebrunt/beige vissent noget, jeg tror det vil give noget kontrast til den grå base og samtidig hænge lidt sammen det benfarvede på figurerne.

Hmm... det lyder som en fin mulighed. Det kan være at jeg skal et smut på indkøb en af dagene så.

QuoteØrne: Hvad med at male dem guld med en wash af sephia eller rød?

Med mit manglende farvekendskab kan jeg ikke helt se sephia (som jeg heller ikke har) for mig. Hvordan vil det fungere? Jeg tror godt at jeg kan se idéen med den røde.

I dag tror jeg at jeg vil lave en tester på min testfigur med bleached bone på ørnen.

QuoteJeg ville helt klart male purity seals op med pergament og laksegl og det hele. Det er en instant eye-catcher og ret nemt at male.

Jeps, de er også på to-do listen.

Og tillykke med fødselsdagen, Ryback :)

Ryback

Tak. Nu officielt gammel nok til at være gammel og bitter, især hvis man medregener de 48 år jeg tilbragte in uterus, men nok om det.

Gryphonne Sephia er en GW wash, den funger IMHO ret godt med metalfarver - men bonefarvede ørne er også en fin idé, nice, clean and simple.

Mvh
Ancient Battle Brother
Emperor's Pride

Master Ciaphas

...og vi mangler så billededokumentation for dit flid, VonPanne.

Eller skal man ud og give en fem-punkts befaling til Havenisserne for fremrykning mod din matrikel?

VonPanne

I går fandt konen ud af at jeg skulle hjælpe (aka. en forespørgsel man ikke kan sige nej til ;)) hende og en veninde med at hente møbler hos Ilva. Det er det tætteste jeg kan komme på en rimelig undskyldning.

Rhiadan

Figurerne ser jo rigtigt fine ud. Jeg synes også det ville være et fedt element, og helt i tråd med ruinby-looket, at få sat noget vissent static grass på baserne. Iøvrigt finder jeg at man sparer en hel del tid i sidste ende, hvis man limer sand og spruestykker på basen INDEN man grunder med spray. Så sidder det hele godt fast og drysser ikke.

En anden lille detalje jeg tror ville gøre meget uden særlig indsats er guldfarve på den imperial eagle der sidder på bolteren.

Og kaptajnens kappe skal da helt klart være rød  :)
The profile formerly known as "Farseer Rhiadan"

VonPanne

Tak :)

Hmm... det kan være at jeg skal overveje at base mine figurer inden jeg grunder næste gang. Tak for tippet.

Quote from: Farseer Rhiadan on 16 September, 2010, 20:38:32
En anden lille detalje jeg tror ville gøre meget uden særlig indsats er guldfarve på den imperial eagle der sidder på bolteren.

Doh, flere smådetaljer sniger sig ind ;)

QuoteOg kaptajnens kappe skal da helt klart være rød

Rød? Det er værd at overveje. Hmm... det vil ikke give en for skarp kontrast? Og hvor kom den egentlig fra - noget med at kaptajner ofte har røde kapper?

VonPanne

Jeg fik sørme malet lidt til aften. Mit testmodel med ørnen havde fået for meget maling på brystet allerede inden jeg begyndte, så det kom til at se hæsligt ud. Det skal jeg nok spare jer for. Tilgengæld fik jeg klaret:

Trin 13: Purity seals. Et par tynde lag Bleached Bone og Blood Red, afsluttet med lidt sorte streger. Nogle af dem blev lidt tykke, men jeg overlever. Tid: 1 time

Som I måske vil bemærke på billedet har den forreste marine en laurbærkrans på hovedet, sørme også malet med Bleached Bone. Jeg overvejede om det måske kunne give mig en idé om det ville passe med samme farve på ørnene. Jeg er stadig undecided.

Ørnen og toppen på kaptajnens banner er malet guld (jeg synes at det gav fin mening at det skilte sig lidt ud, selv hvis de andre ørne skulle være en anden farve), men det er ikke så tydeligt her. På ørnen gik jeg efter med tynd maling at beholde de skygger der allerede var, men jeg tror at det skal have en tur mere og så en omgang wash.

Endelig, har jeg fået skiftet billedet af mine Empire figurers baser ud lidt højere oppe.

Nanayaah

De ser godt ud!

Fed grøn farve.

....iøvrigt har du helt ret mht. Badab Black. Den lugter decideret grimt!

Gabriel

Det bliver nogle fine marines, Carsten! Jeg er absolut heller ikke en fan af at male så snedige tricks er ikke lige det jeg har mest af, jeg har dog et jeg lærte af de flinke malenørder i EP:

Quote from: VonPanne on 16 September, 2010, 22:19:02
Trin 13: Purity seals. Et par tynde lag Bleached Bone og Blood Red, afsluttet med lidt sorte streger. Nogle af dem blev lidt tykke, men jeg overlever. Tid: 1 time

Brug en tuschpen (eller hvad man kalder det) i stedet. Jeg købte to i Bog & Idé af mærket Artline; en på 0,3 og en på 0,1 for 50,- i alt. 0,1 er perfekt til at lave skrible-skrable på purity seals og skrive navne på shoulder pads osv mens 0,3 passer fint til navnebånd på biler. Samtidig er det latterligt hurtigt at blackline når man bruger pennen ;)

Keep it up!

Gabriel
Battle Brother
Lord Inquisitor of Ordo Ritus, Lord Castellan
Emperor's Pride

Emperor's Pride FAQ

Ilithien

Kappen skal være mørkelilla! Fordi det er komplementærfarvern.. Ellers er det meget cool.
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!

VonPanne

@ Gabriel

Det var dog en fantastisk idé. Tak for tippet. Ren snyd, men ved maling gælder alle tricks! :D

@ Ilithien

Gah, ikke forvirre endnu mere, det er svært nok i forvejen ;)

Ilithien

Nej nej, men hvis du har mulighed for at teste det, på et eller andet, så vil du se at det er vejen frem :D
Battle Brother
Mal jeres basekanter Sorte!!