News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Apocalypse! - The Devourer of Worlds cometh!

Started by Master Ciaphas, 22 November, 2009, 23:43:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Master Ciaphas

Bio-aciHejsa,

Store, dommedagslignende slag, har altid haft en vis prominent placering i fantasien. Ihvertfald er det noget 40k universet ikke er synderlig mangelfuld i.

Den 22. november 2009, spillede jeg netop et sådan, mod Farseer Rhiadan, og hans rigtigt godt malede Eldar.

Apocalypse-missionen fra bogen har efterhånden givet anledning til nogle overvejelser om hvordan spiloplevelsen kan forbedres for alle involverede. Derfor blev følgende house-rules anvendt:

- Replacement asset kan ikke bruge på super-heavies og gargantuan creatures
- Flank March kan ikke benyttes af super-heavies og gargantuan creatures

- Deployment zones er langs hele bordet, og 17½" ind.

Min hær, der blev anvendt idag, så således ud:

HQ
Hive Tyrant
-   Enhanced Senses, Toxin Sacs, Venom Cannon, Twin-linked Devourers, Psychic Scream, Extended Carapace   
-   3 Tyrant Guard                  
Broodlord
-   Extended Carapace, Toxin Sacs                
-   6 Genestealer Retinue, w. extended Carapace

Elite
Tyranid Warrior Brood (3 Warriors)                  119
-   Enhanced Senses, Extended Carapace, Toxin Sacs, 1 Barbed Strangler, 2 Deathspitters, 3 Scything Talons
Tyranid Warrior Brood (3 Warriors)                  
-   Enhanced Senses, Extended Carapace, Toxin Sacs, 1 Venom Cannon, 2 Deathspitters, 3 Scything Talons
Tyranid Warrior Brood (4 Warriors)                  
-   4 Scything Talons, 4 Rending Claws, Leaping, Extended Carapace, Adrenal Glands (WS+I), Flesh Hooks, Toxin Sacs
Lictor Brood (3)                     

Troops
Genestealer Brood (8)                  
-   Extended Carapace
Genestealer Brood (8)                  
-   Extended Carapace
Genestealer Brood (8)                  
-   Extended Carapace, Scything Talons
Termagant Brood (20)                  
-   Fleshborer
Termagant Brood (11)                   
-   Fleshborer, Without Number
Spinegaunt Brood (20)                  
-   Spinefist
Devilgaunt Brood (17)                  
-   Devourer, Toxin Sacs
Hormagant Brood (8)                  
-   Extended Carapace, Toxin Sacs, Adrenal Glands (WS)
Hormagant Brood (8)                  
Hormagant Brood (9)                  
Ripper Swarm (12)                  
-   Leaping

Fast Attack
Bio-Acid Spore Mine Cluster (3)                  
Toxin Spore Mine Cluster (2)                   

Heavy Support
Carnifex                     
-   Enhanced Senses, Bonded Exoskeleton, Extended Carapace, 2x Twin-linked Devourers, Spine Banks
Carnifex                     
-   Enhanced Senses, Extended Carapace, Reinforced Chitin, Bonded Exoskeleton,  Venom Cannon, Barbed Strangler
Carnifex                     
-   Scything Talons, Extended Carapace, Toxic Miasma, Reinforced Chitin, Bonded Exoskeleton, Adrenal Glands (WS+I), Flesh Hooks
Carnifex                     
-   Scything Talon, Crushing Claws, Toxin Sacs, Tusked, Scythe Tail, Adrenal Glands (WS+I), Bonded Exoskeleton, Reinforced Chitin, Extended Carapace, Flesh Hooks, Bio-Plasma
Carnifex                     
-   Enhanced Senses, Venom Cannon, Bonded Exoskeleton, Reinforced Chitin, Extended Carapace, Scything Talons, Flesh Hooks
Zoanthropes (3)                     
-   Warp Blast, Warp Field, 2 Psychic Scream, 1 Synapse Toxic Miasma
Biovore Brood (3)                     
-   Bio-Acid Spores

Battle Formations:
Subterranean Swarm                  
-   Trygon                     
-   Ravener Brood (4)               
-   Ravener Brood (4)                  

Legendary Units
Scythed Hierodule                  

Eldar havde - frit fra leveren, følgende med:
Eldrad
Kahandras
Autarch (Vortex Granat bearer)
Farseer
Spirit Seer Council
2 Falcons
2 Vypers
2x3 Jetbikes + 1 Jetbiking Warlock
2 Guardian Defender Squads
1 Storm Guardian Squad
6 Fire Dragons
5 Dark Reapers
10 Warp Spiders
2 Wraithlords
10 Wraith Guard
1 Wave Serpent
1 Revenant Titan
5 Shining Spears
2x6 Pathfinders
6 Banshees
6 Swooping Hawks

Formations: Spirit Host

Stemningsbilleder:

Opstillingen ved tur 1 - bemærk den overvældende styrke Eldar har placeret på bordet, mens nidderne stort set intet har. The Hive Mind MUST have a cunning plan....

Stolt vogtende over sine våbenfrænder står THE ELDAR REVENANT TITAN!! med pulsars en masse.

Frem stormer Tyranidderne fra Hive Fleet Chimera...

...mens en Zoanthrope og 17 Devilgaunts har taget ly i en forladt kampstilling.

Tyranid tur 1 begynder - det ser ikke ud af meget, men Eldar har skudt 4 wounds af Hierodulen, slagtet 1 warrior squad, skudt 1 Ripper Swarm, 1 Devilgaunt og 1 Termagant.

Hierodulen får stormet frem, og har på dette tidspunkt revet 1 pulse laser af Falconen og stunned den. Dens Acid spray har også smeltet 5 Pathfinders, 3 Dark Reapers og 1 Striking Scorpion - men står nu til at få tæsk her i Eldar tur to - hvilket også skete umiddelbart efter, da Storm Guardians skød den til slagger med 2 fusion guns, og fjernede derved de sidste to wounds fra den.

Slut Eldar tur 2 - og klar til at modtage Tyranid forstærkningernes 1st wave...

...som prompte dukker op på baglinjen, via Flank March, samt en Deep Striking Trygon med 2x4 Raveners gennem Subterranean Swarm

Trygonen har "Stomp!" sine modstandere - og 10 Wraithguard, 1 Spirit Seer, 1 Wraithlord og 10 Guardian Defenders er lavet om til purée.

Slagets sidste fase - alle Eldar vehicles er enten immobilized eller stunned og våbenløse. Tyranidderne har ryddet flankerne, og sidder massivt på 4 af de seks objektives. Kun i centeret af Eldar linjen, holder Eldrad og en Autarch endnu stand - omringet af Genestealers og lictors til alle sider...

I skoven har Termagants netop løbet de sidste Dark Reapers over ende - slaget er tabt for Eldarne, og det gælder nu kun om at sælge sig så dyrt som muligt.

Den sidste kamp mellem Genestealers og Eldrad Ulthuan forsætter...Autarchen og han er sidste, rolige Eldar tilbage - de sørgelige rester af Warp Spiders, der netop har fået klø af Trygonen har taget benene på nakken.

Alt i alt var det et ganske fornøjeligt slag, hvor undertegnede vitterligt fik tæsk, klø og gennemgående prygl de første to ture, hvorefter slaget vendte sig helt med mine charges fra baglinjen.

Til næste spil bliver Flank March nerfet en del - og det vil kun være FLANKs der kan marches fra, og ikke fra baglinjen. Jeg tror dette vil give et væsentligt bedre spil.

Endeligt  -  så var det superfedt at se 1) en malet Eldar Revenant Titan og 2) selv kunne matche noget i form af en Trygon og en Hierodule.

Titanen med den pulsars er en verden bedre en både Trygonen og Hierodulen, men, flank marching Carnifexer der var gearet til håndgemæng fik den ordnet i min tur 2. Hvis ikke det var sket, ja, så havde jeg været seriøst presset.

Håber I kunne lide det.

Hygge!
J

Rhiadan

Enig, det var et fedt spil. Dejligt endeligt at kunne få den store dreng på bordet. Det er en stor fornøjelse at kunne skyde med pulsars, har jeg fundet ud af, men jeg er nu alligevel ikke helt imponeret af dens træfsikkerhed. Set i forhold til hvor stor den er, og hvor kort den skyder, vil jeg næsten vove den påstand, at jeg er bedre til at spille petang, end revenanten er til at ramme med sine pulsars. Den hive tyrant skulle være død!

Iøvrigt bærer intet i slaget, hvor grusomt det end var, sammenligning med det frygtelige øjeblik, hvor jeg med en fejende armbevægelse væltede revenanten ned på gulvet. Oh skræk!

Bensyngerne hjemme i åndebenfabrikkerne kommer til at synge på 3-holdsskift de næste par måneder for at bygge fartøjsverdenens nedbrudne værnemagt op på fuld styrke igen.
The profile formerly known as "Farseer Rhiadan"

Belial

Smukt. Simpelthen smukt.

Nøhj, hvor den Titan er FEEEED! (og jeg hader ellers de spidsørede djævle ;) )

MVH

Belial

Lowerlord

Superfedt slag I fik og fede figurer (især omtalte titan :)).

Men banen er måske også en smule lille til lynhurtige tyranidder.

Forresten, hvis man forventer at modstanderen vil flank marche en, så tag disruption beacon. Virkelig ond mod alt der kommer ind fra reserve i et meget stort område.
"when da going gets tough, da tough 'unes gets going"
Buzgotz, meganob

Master Ciaphas

Hej

Tak for de pæne ord. Ja, titanen er super-cool (det er Hierodulen også, men, ja, der er bedre billeder af dens spidsørede modpart) ;-)

Slagmarken var 8x4, så jeg ved nu ikke om den var for lille - den normale Apocalypse mission deployment gør endnu mindre brug af pladsen, end var tilfældet her, så egentligt synes jeg det passede fint. Jeg synes at erindre, at Farseer Rhiadan var enig i, at der var bedre udnyttelse af pladsen, end tilfældet ellers er.

For så vidt angår Flank March asset'en, så, ja, er Disruption Beacon en mulighed. I dette tilfælde - mod Nidderne - så havde Ambush dog været at foretrække, idet brodden vitterligt ville have være trukket ud af mine Genestealers allerede fra start af.

Umiddelbart, så er det min opfattelse, at man burde "scripte" Apocalypse missionerne noget mere - netop så man undgår de klassiske assets, og får de øvrige, måske sjovere og mere "wonky" assets i spil.

Mvh
J

Iron Vault

Hej

Det er fede nogle fede billede, og en god battlerapport, der giver en fin beskrivelse af hvordan krigen har raset.

Jeg kan se at I også har fået nogle erfaringer med hensyn til brugen af Assets.

Flank March.
Flank March er IMO alt for god, og den bliver ALTID brugt.

Jeg har set 50 Terminators komme gående ind fra fjendens egen baglinje i tur 2.
Hvordan de lydløst har sneget sig derom, melder historien ikke noget om.

Det er bedre at forbyde den.
Det giver nogle bedre spil IMO.

/Bjarne

Bjarne
Kasserer for Projekt Nexus, Hernings Sagnomspundne forening
for Traditionelle & Alternative Spil
Besøg Projekt Nexus her og på Facebook her

Master Ciaphas

The Logatra Evacuation

The sky was wracked with lightning, dark and ominous clouds roiled as the xenos invasion proceed implacably. It had been a week since this tendril of Hive Fleet Leviathan had entered the Kaleth system. The Adeptus had named this splinter fleet Chimera, and it had swept the weak system patrol dreadnoughts aside without slowing. Already the orbital mining facilities had been scoured of all life; some 5 million miners perishing in the black depths of their mining tunnels, hunted by genestealers.

The largest planet, Logatra, had held off the Tyranid advance for long enough to commence a full scale evacuation of the populous. In the suburbs of the once great capital, Marshal Beaumont of the Black Templars, Adeptus Astartes, beheld the wall of steel he had placed in order to protect the last of the evacuation barges being loaded. Once embarkation had been completed, his Crusade Fleet would blast a hole through the Tyranid Hive Fleet and depart the system. All that was required, was that his forces held off the Tyranid organisms long enough for the Adeptus Ministratum to do their Emperor-allotted task...

Mission: Hammer & Anvil
Tyranids vs. Black Templars (6000 pts)

The Tyranid invasion force consisted of the following:

HQ
Hive Tyrant w. twin-linked devourers w. Brainleech Worms & Heavy Venom Cannon, Hive Commander
3 Tyrant Guard w. rending claws & scything talons
Warrior Prime w. boneswords & scything talons
Tervigon w. crushing claws

Elite
1 Lictors
1 Venomthrope
1 Malanthrope
3 Hive Guard w. Impaler Cannons
2x2 Zoanthropes

Troops
4 Tyranid Warriors w. 3 Deathspitters & 1 Venom Cannon
4 Tyranid Warriors w. 3 Deathspitters & 1 Barbed Strangler
4 Tyranid Warriors w. rending claws & scything talons
3 Tyranid Warriors w. rending claws & scything talons

9 Genestealers w. adrenal glands, rending claws & scything talons incl. Broodlord w. rending claws & scything talons
8 Genestealers w. rending claws

20 Termagants w. Spinefists
21 Termagants w. Devourers
30 Hormagaunts w. adrenal glands & toxin sacs

Fast Attack
5 Raveners w. rending claws & scything talons
3 Raveners w. rending claws & scything talons
3x1 Meiotic Spore Sacs
Hive Crone

Heavy Support
Carnifex w. 2 x scything talons & bio-plasma
Carnifex w. scything talons & Heavy Venom Cannon
Carnifex w. 2 x twin-linked Devourers w. Brainleech Worms
Carnifex w. scything talons & Stranglethorn Cannon
1 Exocrine
3 Biovores
Trygon Prime w. scything talons
Trygon w. scything talons

Lords of War
Barbed Hierodule
Scythed Hierodule
Scythed Hierodule

Formations:
Bio-Artillery Node (Exocrine, Biovores, Tyranid Warriors w. venom cannon & Carnifex w. scything talons & Heavy Venom Cannon

The Imperial defence line

Imperial Warhound Titan Jus Belli

It takes 1 Tervigon w. crushing claws and 1 Hive Tyrant w. 3 Tyrant Guards to destroy one Drop Pod...

Warriors advance on the left flank

Hive Crone dominates the sky

Tyranid reinforcements swarm the right flank

Mid-game - just before the Imperials strike back

Man of the match: Marshal Beaumont who singlehandedly killed, in close combat, 1 Trygon, 1 Trygon Prime, 1 Screamer-Killer Carnifex & 5 Hormagaunts.

End result: Black Templar Victory!
Black Templars: 13 VP (3 Objectives (3VP each), 3 Lord of War Kills (3 VP), Linebreaker)
Tyranids: 3 VP (First Blood, Slay the Warlord, Linebreaker)

Brother Panis

Heps,

Gode billeder og et godt spil - jeg syntes i hvert fald det var noget mere tæt end det endelige resultat viser!!! Der er godt nok mange wounds i 6.000 pts nidder!!!

/Niels
No Pity, No Remorse; No Fear