News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

så læder?

Started by jonno, 09 August, 2016, 14:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jonno

Jeg er lidt træt af min måde at male læder på og søger inspiration. Hvordan gør I?

TF Riley

Ah det åbner jo for en hel del spørgsmål. Hvordan gør du, og hvad ønsker du at opnå?

Jeg har ikke så meget tid lige nu, men vil prøve at knytte nogle ord senere.

sukker

Jaah jeg har også mange måder at male læder på. Jeg melder mig til koret, hvad plejer du at gøre og hvad vil du opnå?

En klassiker jeg køre, der giver et meget forarbejdet, textureret look er , en simpel terracotta bygget op med en ben hvid , og så en masse chestnut ink glazes. Her stipler jeg både og laver edge highlights i de forskellige highlight faser. Til sidst kan jeg finde på at adde en lille smule mørkere tone in i revnerne for at give noget ekstra skygge hvis det er brug for det.
Gammel bly blog - http://young-lead.blogspot.dk/

TF Riley

Jeg bruger som regel en standard "læder"-farve som Bootstrap fra P3 og toner den lysere eller mørkere ift. hvad jeg vil opnå.

P3 har også en fin mat rødbrun, Bloodstone, og til det helt lyse er den gamle Snakebite fra GW jo en klassiker. Sort med forskellige highlights fungerer også fint, synes jeg. Har også andre lædertoner og overvejer et decideret lædersæt, måske det fra Life Colour http://www.hobbylinc.com/htm/lfc/lfccs30.htm. LC kan fås over hos Stoppel og er meget tynde, matte og realistiske - rigtig gode at arbejde med, selv om man skal ud i et par læg fra tid til anden.

Det vigtigste for mig er dog washes/glazes, blå hvis det skal være kold og mørkt, chestnut er varm og rød. Kun fantasien sætter begrænsninger, og din eneste læderfarve kan pludselig få et hav af forskellige nuancer. Læder er jo aldrig en ensartet overflade. Omvendt maler vi på 30mm figurer, så de fleste gange skal det bare være en særlig tone for at fungere.

For mit vedkommende skal lædertøjet (bælter, remme, osv.) nogle gange bare opdele farver, så der er en mørkere, måske lidt koldere farve bedst. Det klares med lidt sort blandet i eller en blå wash eller lignende. Slid kan laves med lidt fortyndet hvidgrå, evt. med stipling som Lazar forslår. Ellers laver GW sådan en antiquing-wash til bronze og andet. Du kan også male tekstur på, se evt. nogle af de modeller der står i udstilingen (nu er Tues godt nok væk, men der er andre også).

Men som sagt, det kommer an på, hvad du vil opnå :)

jonno

blomkaal

Jeg er svært glad for Vallejo's "Wood and Leather" sæt. Der er rigtigt fine, detaljerede (omend de også fungerer fint hvis man ikke gør helt så meget ud af det) instruktioner til lys, mørk og rød læder, og sættet er, så vidt jeg husker, billigere end at købe de 8 farver enkeltvis.

rubber

+1 til Vallejos Wood and Leather sæt. Det har otte fine farver som er meget brugbare til læder og alt muligt andet. Jeg er ret glad for mine i hvert fald. De har det vist stadig i Faraos.

Mvh. Tim

jonno

Cool! Det kan være, jeg prøver det.