News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

The American Civil War Project

Started by Pille, 06 August, 2013, 14:23:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Draccan

6-15mm er en fantastisk skala til wargames med store slag hvor det skal forestille at der er mange tusinder på hver side, men også lidt udfordrende at male godt (for mig)...

Pille

Quote from: Draccan on 23 June, 2017, 22:38:10

6-15mm er en fantastisk skala til wargames med store slag hvor det skal forestille at der er mange tusinder på hver side, men også lidt udfordrende at male godt (for mig)...

Også derfor jeg lægger ambitionsniveauet meget lavt  ;D

rubber

Hej igen.

Jeg har, inspireret af denne blog, besluttet mig for at jeg skal lave nogle 10 mm hære fra Pendraken til Black Powder. Jeg tænker at købe to starter hære til Mahdist rebellion og måske lidt løst. I den forbindelse vil jeg gerne spørge dig om commands. Hvor mange bruger man ca i den størrelse spil? Og hvilken størrelse baser kommer du dem på?

Bruger du point systemet der er i BP grundbogen, eller bruger du bare styrkerne fra scenarierne i Glory Halleluja?

Mvh. Tim

Pille

Quote from: rubber on 25 June, 2017, 22:56:59
Hej igen.

Jeg har, inspireret af denne blog, besluttet mig for at jeg skal lave nogle 10 mm hære fra Pendraken til Black Powder. Jeg tænker at købe to starter hære til Mahdist rebellion og måske lidt løst. I den forbindelse vil jeg gerne spørge dig om commands. Hvor mange bruger man ca i den størrelse spil? Og hvilken størrelse baser kommer du dem på?

Bruger du point systemet der er i BP grundbogen, eller bruger du bare styrkerne fra scenarierne i Glory Halleluja?

Mvh. Tim

Jeg er da glad for at jeg kan inspirere til at starte projekter, men beklager selvfølgelig også på samme tid, da jeg ved på egen hånd hvor nemt det er at starte projekter og hvor svært det er at gennemføre dem  :D
Mht. command stands så vil 4 måske være et fornuftigt sted at starte, da det vil være nok til en overall commander og 3 divisioner. Men det kommer jo helt an på hvordan man deler hæren op. Størrelsesmæssigt så bruger jeg vist en 20/25mm runde baser med 3-4 figurer på hver.
De fleste gange jeg har spillet, har jeg brugt de armylists der er. Glory Halleluja har for eksempel armylists for hvert år i borgerkrigen. Jeg kan ærlig talt ikke huske om der er armylists i Blackpowder bogen, men det kan jeg tjekke op på.
Jeg har dog aldrig indkøbt figurer efter point. Jeg har blot købt armypacks, samlet figurerne i units som gav mening og derefter regnet ud hvad det gav nogenlunde af point. Og nu har jeg så også opbygget begge helt ens, så det har jo ikke været et problem indtil videre, men det vil jo være helt anderledes hvis det Mahdist oprøret du vil lave.

Mvh.

Martin

rubber

Tak for svarene, det er meget brugbart. Så skal jeg bare lige vælge hvilke pakker jeg skal starte med (hvor meget jeg har råd til).

Mvh. Tim

Jabba

Hej,

tak for svar.
Der går nok lidt tid før jeg når til opstillingen af mine enheder, der er lige en normannisk rytterhær og en 8th armé der har første prioritet.

Kunne du evt. smide et billede af de forskellige baser sammen. Bare for sammenligningens skyld.

Til andre der læser denne post: er der nogen der har erfaring med Johnny Reb III regelsættet. Pro's and CON's modtages med kyshånd.

Peter
"The only thing necessary for the triumph of evil, is for good men to do nothing".

rubber

Hej igen.

Jeg endte med at bestille Zulu startpakken alligevel. Jeg vil gerne lige se hvor lang tid jeg er om at male sådan nogle 10mm figurer og hvor sjove Black Powder reglerne er før jeg bestiller 500+ figurer til Mahdist krigene.

Der er alligevel en knap 200 figurer i den pakke og jeg tror at det nok skal blive sjovt at male og spille med.

Mvh. Tim

Pille

Fedt  :D

Glæder mig til at se hvordan de bliver og høre hvad du synes om Blackpowder reglerne  :)

Pille

I sidste uge besøgte jeg Slagelse Figur- og Hobbyforening og satte et ACW slag op og tog et spil mod Mads, som ikke havde prøvet det før, men var meget interesseret i perioden.

Jeg brugte Black Powder reglerne sammen med Glory Hallelujah supplementet, om end for nemhedens skyld brugte jeg ikke alle særreglerne.

For at gøre hærene lidt nemmere at styre i forhold til sidste slag (se kort beskrivelse her http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=93481.msg1364875#msg1364875) fik jeg hurtigt malet en ekstra commander op til hver hær. (faktisk fik jeg malet 2 til hver hær, men brugte kun en ekstra i denne omgang)

Da Mads ikke havde prøvet spillet før besluttede jeg at lave to ens og simple hære, som så således ud:

General Commander

1st division:
Commander
4 infantry regiments
2 artillery batteries
1 infantry skirmish regiment

2nd division:
Commander
4 infantry regiments
1 artillery battery
1 cavalry regiment

Jeg satte også hærene op mere eller mindre ens. De to divisioner blev placeret ved siden af hinanden i kampformation, dog blev et enkelt infanteri regiment fra hver division placeret længere tilbage i kolonne formation sammen general commander som reserve.

Jeg lavede et scenarie, som det jeg har brugt de sidste par gange jeg har spillet ACW:

Der er tre objektiver på midten af bordet. Hvis man erobrer et objektiv (ved at rykke en unit i kontakt), eller får gjort en fjendtligt enhed whipped (en ACW specielregel) eller broken, eller dræber en fjendtlig commander, skal modstanderen trække en morale seddel fra en kop, hvor der enten står et nummer 1, 2 eller 3, eller rally på. Træk kun en seddel hvis en enhed breaker og tager commander med, med mindre det er SC'eren. Tallene lægger man sammen, og hvis man når 10 pts., så har man tabt slaget. Trækker man en rally seddel, så må man give en unit et tabt stamina point tilbage (dog ikke det første fjernet ligesom med almindelig rally, whipped enheder kan heller ikke rallies).

Mads fik sydstaterne, og jeg startede derefter slaget med de blå tropper, så Mads kunne se hvordan man gjorde. Jeg vil ikke give en turn-by-turn gennemgang af slaget men blot lidt highlights.

Nordstatshæren fik rykket aggressivt frem på flanker og indtog positioner omkring gårdbygninger og den store mark, mens general commander'en rykkede langsomt med op med reserverne. Sydstaterne svarede med en lidt langsommere fremrykning op til den store mark.

Sydstatsartilleriet på bakken fik nogle gode hits ind på nordstatsregimenterne omkring gårdene, så den blå fremrykning gik helt i stå. Sydstaterne fik derefter rykket infanteriet frem i support og fik lagt alvorligt pres på nordstaterne.

På den modsatte flanke var der ingen af siderne der turde hoppe ud i den store mark, så en ivrig skydekamp udviklede sig i stedet for.

I centrum fejlede nordstats genereal commander'en gang på gang sine forsøg på at få reserverne frem, og det udnyttede sydstaterne til at få deres reserver frem og lægge pres på de blå tropper.

Nordstatshærens hurtige fremrykning på højre flanke havde efterladt de to artilleribatterier tilbage og de fik derfor ingen indflydelse på slaget, i modsætning til sydstaternes artilleribatterier som alle 3 var med til at stoppe fjenden.

På trods af det store pres sydstatshæren fik lagt på nordstatshæren, så ender slaget alligevel med en sejr til de blå, da Mads var noget uheldig at trække 3-2-2-2-1 på de 5 sedler han skulle trække. Han var også uheldig i det han ofte lige præcis ikke lavede nok casualties til at jeg skulle tage break tests.

Min venstre flanke var dog helt sønderskudt, og havde vi spillet med almindelige regler, så var hele den division breaket for længst.

Men et hyggeligt slag og Mads var også klar på en rematch en anden dag, så jeg må se om jeg ikke kan få malet lidt mere op. Det så rigtig godt ud, og scenariet var meget spændende, og udfaldet kunne nemt være gået til anden side.

rubber

Det ser godt nok fedt ud, det er nogle lækre figurbilleder. Jeg får helt lyst til at lave ACW også, men det bliver nok lidt for meget oven i alt det andet.

Mvh. Tim

Pille

Mange tak, Tim  :)

Og ja, man skal passe på med ikke at kaste sig ud i for mange projekter.. Jeg har dog ingen anelse om hvordan man stopper sig selv  :D

Draccan

ACW interesserer også mig, men har ikke tid pt.

Der er en dansk gruppe på Facebook om ACW.
https://www.facebook.com/groups/108677739718155/

Pille

Så kommer der lidt liv i dette projekt  :)

Der er 2 ting, som jeg har gang i her. For det første har jeg besluttet at lave mine units om fra 4 baser til 3 baser. For at sige det som det er, så er det for at få flere units ud af det jeg har malet. Derfor skal jeg have malet nogle flere command baser. I første omgang er det blevet til 2 baser til hver side.
Derudover gik jeg sidste år i gang med 4 artilleri units til hver side og dem har jeg også fået malet færdige.

Den anden ting jeg har gang i er at lave et scenarie til regelsættet Altar of Freedom, som er et af de bedre regelsæt jeg har læst. AoF er egentligt lavet til 6mm, men kan også fungere med 10mm. Det er lavet til at spille historiske slag på et højt niveau. Den mindste unit er brigaden, som er inddelt i divisioner, som er inddelt i korps eller bare under en army commander.
Det der gør AoF fedt er at forfatteren har lavet en stor mængde scenarier til de fleste større slag under den Amerikanske Borgerkrig. Disse scenarier er med fuld order of battle, kort og særregler for slaget. Det er virkeligt imponerende, og jeg glæder mig virkelig til at prøve det.
En unit er på en 60x30 base, som altså ikke helt passer til mine baser. Reelt set kan man nok spille med for eksempel 60x20 eller 60x40 baser, men jeg vil faktisk gerne spille med de baser regelsættet anbefaler (ihvertfald for infanteri og kavaleri). Derfor har jeg indkøbt nogle 60x30 baser. Jeg købte også nogle 30x10 baser, da min første tanke var at male og sætte figurer på de baser så jeg havde en hel 60x30 base fyldt med figurer (to 30x20 og to 30x10). Jeg har dog indset at vejen frem er at male færre figurer og derfor bliver units lavet med to 30x20 baser og så lidt ekstra basemateriale foran.
Resultatet kan ses her:

På sidste billeder kan man se de labels hver unit skal have. Resultatet er måske ikke det mest imponerende, men det er godt nok til mig.
Commanders og Artillery skal på 30x30 baser ifølge reglerne. Med Commanders kommer jeg til at gøre lidt det samme, i det jeg tager mine commanders på runde baser og putter oven på en 30x30 base med lidt ekstra basemateriale på. For artilleri er det lidt mere problematisk da mine er baset på 25x40 baser. Så her må de være som de er.

Det første slag jeg vil prøve at sætte op er First Manassas eller First Bull Run, som er det første store i krigen. Det er lavet lidt som et introscenarie så et godt sted at starte.

Den største ulempe for mig ved reglerne er at de ikke egner sig til solospil, da der er elementer som handler om at byde hemmelige prioritetspoint til forskellige ting. Jeg gør mig løbende nogle overvejelser om det kan lade sig gøre, men som udgangspunkt så skal jeg nok finde nogle "rigtige" modstandere for at prøve det.

Så nu skal jeg bare lave en masse 60x30 (og få leveret nogle fra Pendraken, da jeg ikke har nok) og 30x30 baser færdige og prøve at lave bordet, så det ligner den rigtige slagmark.
Her er et link til dem der laver regelsættet. Jeg har kun pdf versionen, da det er amerikansk produceret og jeg har ikke set det hos nogle europæiske sælgere.
https://www.6mmacw.com/

Pille

Så har jeg fået lavet Altar of Freedom baser til begge hære, plus et par HQ. Dermed er hærene klar til First Manassas. Så nu mangler jeg kun at se om jeg kan lave et bord der ligner slagmarken  :)

HQs

Et par billeder af hele samlingen på AoF baser.

Pille

I ferien kom Steffen og Thorbjørn forbi til en dags spil og hygge, og da jeg jo havde fået lavet mine ACW hære klar til Altar of Freedom, så var det oplagt, at det var det, der skulle spilles.

Jeg fik lavet et bord klar til First Manassas, som var det første større slag i den amerikanske borgerkrig. Det var lidt en udfordring at få lavet bordet ud fra den tegning, der er i scenariet, men det lykkedes nogenlunde.

I dette slag er der 3 generaler, hvilket jo passede fint. Jeg valgte at være nordstaterne, som blev anført af general McDowell. Ved lodtrækning blev Steffen supreme commander for sydstaterne general Beauregaard, mens Thorbjørn var general Johnston.

Ifølge scenariet så skulle sydstaterne deploye hele deres hær, hvor som helst syd for floden Bull Run, og jeg kunne derefter deploye hele min hær i sektorerne D3-6 og C5-6. Sydstaterne fordelte Beauregaards division ved de nordvestlige overgange over floden, mens Johnstons division deployede ved de østlige overgange. Jeg valgte at have en division, som skulle forsøge at outflanke mod vest, to divisioner som skulle dække de øvrige overgange, og en division i reserve ved Centreville.

Slaget forløb lidt anderledes end det historiske slag. Min outflanking styrke bevægede sig meget langsomt rundt om flanken, og mine indledende angreb ved stenbroen og overgangen umiddelbart syd derfra gik ikke specielt godt, og inden længe modangreb Beauregaards division hen over floden. Samtidigt bevægede Johnstons division sig også frem over floden i et forsøg på at erobre Centreville. Min reserve division blev sat ind for at imødegå dette angreb, men det blev et desperat forsvar over hele linjen.

I de sidste par ture nåede min outflanking styrke frem på den anden side af floden og fik endda erobret Beauregaards HQ og fjernet et par brigader. Men samtidigt blev min forsvarslinje omkring Centreville overvældet omend sydstaterne ikke nåede at erobre byen helt inden slaget sluttede.
Flankeangrebet

Desperat forsvar af Centreville

Teoretisk set sluttede slaget som en uafgjort, men der var ingen tvivl om at nordstatshæren var i alvorlig knibe. Så reelt set sluttede slaget nogenlunde som det historiske slag, med nordstatshæren i fuld flugt og sydstatshæren i kontrol over slagmarken, men dog ikke i stand til at forfølge og udslette nordstatshæren.

Det var et helt igennem fantastisk slag, og en personlig fornøjelse for mig at se mine malede hære i et historisk slag på et ok fint bord. Jeg er meget vild med dette regelsæt og de scenarier, der er lavet til det. Scenarierne er på ingen måde balanceret, men prøver så vidt muligt at efterligne de historiske omstændigheder, og det gælder også når det kommer til generalernes kvaliteter eller mangel på samme. Eksempelvis havde Johnston karakteristikken Inept, hvilket gav mig store besværligheder med at koordinere mine divisioner.
Regler er forholdsvis simple og og spillet flyder godt. Et andet element, som forsøger at efterligne den historiske virkelighed, er at alle brigade har en strength som kan være fra -3 til +3, inklusiv 0. Denne modifier tillægger man al skydning og combat. Dette kan igen være med til at lave ubalance mellem de to kæmpende sider, men sådan var den historiske virkelighed jo.

Pille

Da vi havde en hel dag, og slaget ved Manassas kun to en halv dag at udkæmpe, besluttede vi os til at prøve endnu et. Jeg havde allerede forberedt en lille liste af scenarier, vi kunne spille ud fra de figurer jeg havde til rådighed. Denne gang blev det slaget ved Drewry's Bluff, som blev udkæmpet 16. maj 1864.
Denne gang trak vi lod om, hvem der skulle være hvem. Endnu engang blev Steffen general Beauregaard, men denne gang skulle han føre sydstaterne alene. Jeg blev endnu engang supreme commander for nordstaterne som general Butler, og fik også kommandoen over X korps som general Gillmore. Thorbjørn fik kommandoen over XVII korps som general Smith.

Som Butler var jeg endnu engang Inept. Denne gang havde det dog ikke nogen regelmæssig betydning, men det lykkedes mig at efterligne, ved at vi dummede os gevaldigt under deployment af Thorbjørns XVII korps. Steffen lavede et hurtigt flankeangreb, som blot havde til mål at erobre general Gillmores HQ, som stod lidt udsat. Men på grund af vores fejl i deployment udviklede angrebet sig til mere end det, og Thorbjørn kæmpede en hård kamp for at sikre flanken mod sydstatshæren.
Deployment

Sydstaternes indledende angreb. Bemærk flankeangrebet øverst i første billede

Sydstaternes flankeangreb
Untitled by Martin Jørgensen, on Flickr

Vores oprindelig plan var, at Thorbjørns korps skulle tage imod sydstatshæren i fronten, og jeg brugte X korps til angribe Steffen i hans højre flanke. På trods af vores indledende problemer så iværksatte jeg ikke desto mindre mit angreb. De tog lidt tid at få mine divisioner i bevægelse, men det lykkedes mig at få et godt angreb og erobre en central bakke. Desværre lykkedes det også for Steffen at lave en ny slaglinje og sætte et effektivt modangreb ind, og han generobrede bakken og smadrede mine divisioner i forløbet. Samtidigt faldt Thorbjørns flanke også sammen og hele vores hær breakede. En forholdsvis sikker sejr for sydstatshæren, men ikke desto mindre et sjovt og spændende slag.
Kampen om bakken

Slutpositioner

Også dette slag havde lidt historisk ubalance, idet sydstatshæren var bedre anført og havde bedre tropper. Af de 3 nordstatsgeneraler var det kun Gillmore, der rigtig kunne noget, mens Smith kunne være potentielt ok. Han var hesitant, som betød en D6 for priority points, som er dem man bruger til at lede sin hær. Desværre slog jeg som regel 3 eller derunder, hvilket gjorde det svært for mig. Og Butler var decideret ringe og bidrog med meget lidt.
En af Smiths divisioner, som jeg brugte i mit angreb, var også decideret svag, så selvom mit indledende angreb gik fint, så var tropperne ikke stærke nok til at modstå et koncentreret modangreb.
Så man skal huske at det er historiske slag man udkæmper, og at det derfor nogle gange kan være lidt op af bakke. Og så ellers prøve at lade være med at dumme sig alt for meget. Men det var stadig et fedt slag. Og da jeg ryddede op på bordet 10 dage senere, så var det fedt at se slagmarken og huske de spændende og intense kampe, der var om flanken og den centrale bakke. Der er sådanne nogle spil, man husker i årevis.

Som sagt så var det fedt at spille dette regelsæt med fuldt malede hære og et fint bord. De spil vi spillede var endda forholdsvis små i forhold til mange af de andre slag, man kan spille. Desværre har jeg endnu ikke figurer nok til det, så næste mål bliver at male op til et større slag. Og måske prøve at ensarte terrænet lidt, men indtil videre kan jeg godt leve med det.
Jeg vil kigge scenarierne igennem og finde et slag, som kunne være fedt at prøve og som er realistisk at male op til. Jeg er ihvertfald helt sikkert klart på mere ACW action med Altar of Freedom.

Pille

En aften, mens jeg sad og malede, hørte jeg en podcast fra Too Fat Lardies. Her snakkede de blandt andet om at lave spil på afstand her under disse corona tider. Straks begyndte mine tanker at vandre hen imod et lignende projekt, jeg kunne lave med min historical-gaming-partner-in-crime Steffen. Tilfældigvis var jeg for nylig begyndt at tænke lidt på den Amerikanske Borgerkrig, og det er da også det historiske projekt, hvor jeg har de største færdigmalede hære, jeg kan sætte op på bordet.
Teaser

Ideen var, at Steffen skulle være øverstkommanderende for en nordstatshær, der havde fået til ordre at rykke frem og indtage en stor bakke uden nogen form for ide om, hvordan terrænet så ud, og hvor mange fjender han skulle op imod. Han fik 3 brigader under sin kommando og skulle selv bestemme deployment, fordeling af brigadegeneraler og fremrykningsplan. Det var så op til mig at forsøge at udføre hans ordrer efter bedste evne.
Jeg valgte at bruge Black Powder reglerne med ACW supplementet Glory Halleluja, da jeg synes command & control reglerne i dette regelsæt ville være perfekte til dette lille projekt.
Teaser 2

Steffens hær så således ud:
General Morsing (sr8)

1st Brigade - General Maxwell (sr8)
1st Regiment - Elite (overcome disorder on 4+)
2nd Regiment - Steady (auto-passes first break test in battle)
3rd Regiment - Reliable (+1 command)
1st Artillery

2nd Brigade - General Hazard (sr9)
4th Regiment
5th Regiment
6th Regiment
7th Regiment
2nd Artillery

3rd Brigade - General Bennett (sr7)
8th Regiment - Unreliable (no move on equal command roll)
9th Regiment - Untested (randomise stamina on first casualty)
10th Regiment - Unreliable (no move on equal command roll)

Jeg fortalte ham hvilken strategy rating han og hans generaler havde, men jeg fortalte ikke hvilke specialregler, de forskellige regimenter havde. Han havde blot fået at vide at 1. brigade var en erfaren enhed, 2. brigade semi-erfaren og 3. brigade var nydannet. Han måtte selv fordele de 3 brigadegeneraler ud på de 3 brigader.

Sydstatshæren så således ud:
General Jones (sr8)

1st Brigade - General Main (sr8)
1st Regiment
2nd Regiment
3rd Regiment
4th Regiment
1st Battery

2nd Brigade - General Newhall (sr8)
5th Regiment
6th Regiment
7th Regiment
8th Regiment

Altså helt gennemsnitlig og uden nogle specialregler. Dette var fordi, at som udgangspunkt var det ikke spil Steffen mod mig, men snarere Steffen mod mit scenarie. Jeg havde lavet et lille skriv, hvor Steffen kunne læse lidt om forskellige regler, blandt andet om terræn og range, som han skulle være opmærksom på, men ellers behøvede han ikke tænke over de nærmere detaljer.

Steffen fik følgende billeder at se. De røde markeringer er deployment punkter. Han måtte selv bestemme hvordan han deployede. Eneste regel var at hvis han ville have flere brigader på samme deployment punkt, så skulle de stå i rækkefølge og ikke på en lang linje. Han skulle også bestemme formation. Og til sidst skulle han give de indledende ordrer til deres fremrykning.

Her er hvordan jeg deployede sydstatshæren. Den ene brigade stod forrest med 3 regimenter langs vandløbet og et regiment i reserve i kornmarken. Den anden brigade var i reserve med 2 regimenter i byen og 2 på bakken. Den øverstkommanderende General Jones stod i byen, og deres eneste artilleribatteri var positioneret uden for byen med god field of fire over mod vandløbet.

Jeg lavede en lille tabel over hvordan sydstatshæren eventuelt ville reagere ved specielle situationer, for eksempel hvis et nordstatsregiment rykkede over vandløbet, så ville General Jones sende et af regimenterne i byen frem i støtte på et terningeslag på 1-3. Det var dog en hastigt nedskrevet liste, og den kom aldrig rigtigt i brug, men det er el element jeg vil uddybe i eventuelt nyt slag.

Indledningsvist var tanken, at Steffen blot skulle give overordnede regler, som jeg skulle udføre, og så ville jeg rapportere tilbage hvordan det gik. For eksempel kunne han beordre 1. brigade til angribe hen over vandløbet. Det endte dog med at blive lidt mere detaljeret, hvor Steffen kunne præcisere hvad de enkelte regimenter skulle gøre. Det gjorde jeg fordi, jeg indså, at på den måde scenariet var lavet, så ville det hurtigt ende med at Steffen ikke havde så meget at lave, når først de to kamplinjer stødte sammen. Jeg har dog allerede nye ideer til hvordan, jeg måske kan vende tilbage til det indledende koncept, hvor Steffen stadigvæk kan være en del involveret.

Efter hver tur fik Steffen rapporter fra hans brigadegeneraler om hvordan kampene udviklede sig og billeder af situationen. Dog ikke billeder af hele bordet, før de sidste ture hvor begge hære var helt engageret og han havde fuldt overblik over slaget. Det er jo ikke helt realistisk, at han fik billeder at se, men jeg synes det ville være for kedeligt bare at få tekst. Igen er det noget jeg vil overveje i fremtidige slag og måske kun give billeder fra hans figur-synsvinkel.

Her Steffens deployment. Han valgte at fordele de 3 regimenter på hver deres deployment punkt, så 1. brigade skulle avancere op på East Hill, 2. brigade skulle igennem skoven og 3. brigade gennem skoven på West Hill.

1. brigade kom hurtigt op over East Hill og engagerede sydstatstropperne bag vandløbet. Efterhånden fik de presset fjenden tilbage og kunne rykke over vandløbet.

2. brigade blev beordret gennem skoven på vejen i kolonneformation, hvilket skabte lidt problemer, da det forreste regiment blev udsat for skydning og blev disordered, hvilket forhindrede de andre regimenter i at komme frem. 2 af brigadens regimenter begyndte at rykke ud på East Hill for nemmere at komme i kamp.

3. regiment havde store problemer med at komme over West Hill, og det endte med at øverstkommanderende General Morsing selv måtte føre dem igennem skoven og over bakken. Her så de ud til at være i en perfekt position til outflanke sydstatsbrigaden ved vandløbet, men inden længe blev de selv presset af sydstatsforstærkninger fra den store bakke og byen.

Selvom det lykkedes for sydstaterne at breake 2 nordstatsregimenter, så blev de efterhånden presset tilbage og flere af sydstatsregimenterne breakede og begynde at trække sig tilbage. Slaget sluttede med en sikker sejr til nordstaterne, men det var ikke desto mindre et hårdt kæmpet slag.

Det var ret sjovt at prøve dette format, og jeg tror også, at Steffen synes det var underholdende, selvom han ikke fik lov at kaste med terninger. Som nævnt har jeg allerede nogle flere ideer til hvordan det kan gøres, så jeg vil lave et nyt scenarie og så prøver vi igen.