News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

6mm Ancients

Started by Pille, 12 August, 2017, 11:20:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

rubber

Fem-seks timer lyder ret hardcore, men det ser rigtigt fedt ud. Tak for billeder og tekst.

Mvh. Tim

Pille

Quote from: rubber on 06 August, 2018, 19:43:51
Fem-seks timer lyder ret hardcore, men det ser rigtigt fedt ud. Tak for billeder og tekst.

Mvh. Tim

Vi brugte også god tid til at slå op i regelbogen ret ofte for at få så meget styr på reglerne som muligt. Et normalt spil bør ikke tage mere end 2-3 timer.

Pille

Torben og jeg fik i weekenden spillet et par L'Art de la Guerre slag mere med vores 6mm antikke hære. Vi stillede begge med samme units som sidst. Torben havde bare rykket lidt units rundt i sine korps.
Så hærene så således ud:
Min hær (liste 89) så således ud:
1. korps
Sertorius, brillant commander
6 Lusitanian Scutarii, medium swordsmen, heraf 2 elite
4 Caetrati light inf. w. javelins
2 light inf. w. slings

2. korps
Competent commander
2 Celtiberian Scutarii, heavy swordsmen, elite
3 Caetrati light inf. w. javelins
4 veteran Legionaries, elite

3. korps
Competent commander
2 Spanish medium cavalry
2 Spanish light cavalry w. javelins
2 light inf. w. slings

Torbens hær (liste 83) så (vist) således ud:
1. korps
Brillant Commander
4 Legionaries
3 Aux. inf., medium swordsmen
2 light inf. w. bows

2. korps
Brillant commander
2 Legionaries
3 Aux. inf.
2 light cav. w. javelins
2 light Artillery

3. korps
Competent commander
5 medium cavalry, heraf 2 elite

I første slag var jeg attacker og Torben defender. Han valgte at kæmpe i plains, så der var et par marker og et par orchards. De var dog meget centralt placeret.
Her ses deployment med min spaniere nederst og Torbens romere øverst. Jeg deployede fra venstre til højre; 1. korps, 2. korps, 3. korps. Torben deployede fra venstre til højre; 2. korps, 1. korps. 3. korps.
Som sidst holdt jeg mine impetuous Scutarii tropper i  1. korps lidt tilbage, da de kan være svære at styre når fjenden kommer for tæt på.

Mens romerne lavede en generel fremrykning over hele linjen, så nøjedes jeg med at sende mine light tropper frem for at genere romernes fremrykning. Jeg var lidt bekymret for min højre flanke, da romernes kavalerikorps, så noget stærkere ud end mit 3. korps. Jeg valgte derfor at sende de 2 Celtiberians units over for at støtte flanken.

På min venstre flanke kom mine light tropper lidt i problemer mod romernes light horse. Så jeg sendte et par Scutarii units frem for at hjælpe.

I centrum kom til gengæld en meget klassisk kamp af legionærer versus legionærer.

Og samtidigt var der voldsom kamp i den centrale mark. Mine light tropper fik den lidet misundelige opgave at holde centeret mod romernes auxiliary infantry. De tog mange tab, men det lykkedes at holde romerne tilbage.

På højre flanke lykkedes det 3. korps med hjælp fra Celtiberians at splitte romernes kavalerikorps op og dermed dæmme op for deres angreb.

Den store legionær kamp i midten faldt ikke overraskende ud til de spanske legionærers fordel, som var vetereaner og dermed havde elite status. Endnu værre for romerne så mistede de deres supreme commander allerede i første combat round. Det var med til at tippe hele slaget til spaniernes fordel, og de fik en hårdt kæmpet sejr.
1'eren på terningen betyder død romersk general.

Det var et ret tæt slag, men romerne havde endnu engang problemer med spaniernes light tropper, som var med til at dæmme op for romerne og splitte deres hær i mindre farlige grupper.

Pille

Vi havde tid nok til endnu slag, så bordet blev hurtigt ryddet, så vi kunne komme i gang igen. Torben flyttede lidt rundt i sin hær igen og flyttede sine 2 light horse units fra hans 2. korps til 3. korps. Dette var fornuftigt, da hans kavaleri tit blev chikaneret af mine lette tropper, så måske kunne hans light horse hjælpe til.

Denne gang var jeg defender, og jeg valgte at kæmpe på plains igen for at gøre det forholdsvis simpelt. Denne gang blev terrænet spredt lidt mere ud, og der var blandt andet en lille landsby på min højre flanke.
Jeg deployede fra venstre til højre; 1. korps, 2. korps, 3. korps. Torben deployede fra venstre til højre; 3. korps, 1. korps. 2. korps.
Jeg havde en lille ide om at Torben måske ville koncentrere sig om den centrale og venstre del (set fra mig) af slagmarken på grund af landsbyen. Så jeg valgte at deploye mit lette 3 . korps helt ude på højre flanke i håb om at kunne komme rundt om hans flanke.

På venstre flanke forsøgte romerne med en snedigt kavaleriangreb rundt om plantagen. Jeg havde fyldt plantagen op med light tropper, men der var stadig plads for ham at komme rundt, hvilket jeg ikke umiddelbart kunne stoppe. Jeg havde deployet to Scutarii units på min venstre flanke i tilfælde af sådan et angreb, men de var langt fra nok. Det lykkedes mig dog at forsinke hans medium cavalry nok til at de ikke fik indflydelse på slaget. Desværre kunne jeg dog ikke forhindre hans light horse i at erobre min camp.

I centrum formede romerne en fin linje og fik hurtigt presset mit light infantry tilbage. Jeg sendte derfor hurtigt mine veteran legionærer i kamp, som fik holdt linjen.

På min højre flanke var der som jeg havde håbet meget plads og jeg sendte hurtigt mit kavaleri frem for at angribe i flanken. Mens romernes artilleri holdt skansen foruroligende godt, så lykkedes det for en af mine medium cavalry units at lave en række stærke flankeangreb, som fik romernes hær til at falde sammen.

Så det endte med endnu en sejr til spanierne. Denne gang lidt mere sikkert, om end romerne faktisk stod i noget bedre situation, da slaget sluttede. Men det romerske kollaps på min højre flanke var nok til at sikre sejren.

Det var 2 rigtig fine og hyggelige slag. Torben og jeg kæmper stadig med nogle aspekter af reglerne. Især almen movement og i forbindelse med charges giver lidt udfordringer. Man må også sige at i forbindelse med nærkamp, så kan det virke en anelse tilfældigt en gang imellem, når udfaldet er afhængigt af et enkelt terningeslag. Her har mine elite legionærer en lille fordel, og det har vi set effekten af flere gange.
Men det er stadig et ganske fint regelsæt, og vi får da spillet hurtigere efterhånden, som vi får lidt erfaring. Denne gang nåede vi 2 spil på samme tid, som vi fik et spil sidste gang. Torben har allerede bestilt lidt flere light tropper, som hans hær lider en mangel af, så det bliver spændende næste gang vi skal i kamp  :)

Pille

Så fik jeg spillet mine første figurslag efter 1½ års pause. Det blev 2 antikke slag mod Torben. Vi har tidligere spillet L'Art de la Guerre, men denne gang valgte vi at spille Sword & Spear, som også er et meget spændende og sjovt regelsæt.

Jeg stillede med mine spaniere i begge spil, mens Torben stillede med romere i første spil og sassanider i andet.
Min liste så således ud:
General's Command(116) - 45 pts.
4 Scutarii, medium foot - 4x15 - 60 pts.
1 Elite Scutarii, medium foot – 20 pts.
1 Caetraeti - 9 pts.

Second Command(110) - 30 pts.
2 Celtiberian, heavy foot – 2x24 - 48 pts.
1 Elite Celtiberian, heavy foot - 32 pts.
1 Caetraeti - 9 pts.
1 Slinger - 9 pts.

Third Command(95) - 30 pts.
1 Heavy Cavalry, armoured - 32 pts.
1 Light Cavalry - 15 pts.
1 Caetraeti - 9 pts.
1 Slinger - 9 pts.

I alt 357 pts.

Jeg havde delt hæren op i 3 commands af vane, da det ikke har nogen spillemæssig indflydelse i Sword & Spear. Commanders kan bruges på alle units i hæren.
Torbens romer hær så således ud (ud fra hukommelse). Jeg tror han brugte Early Imperial Roman listen:
2 Legionaries
3 Auxilia, medium foot
1 Cavalry
2 Allied Archers
1 Slingers
2 Light Cavalry
1 Bolt Shooters
1 Camp

Deployment, Romere til venstre, spaniere til højre. Jeg overvejede at sprede mine tropper lidt ud for at udnytte min numeriske overlegenhed, men valgte i stedet at gå lidt mere lige og hårdt på. JEg havde outscouted romerne, så valgte at prøve at deploye til at angribe på min højre flanke.

Set fra min side af.

Jeg prøver at sende mine light infantry frem mod det rough ground i romernes linje, hvor hans bolt shooters står. Romerne får dog skudt nogle huller i mit angreb, men jeg får dog også skudt hans bolt shooters væk. Og samtidigt får jeg sat et godt angreb ind på min højre flanke. Torben kæmper lidt med dårlige command slag, så hans legionærer kommer ikke rigtigt nogle vegne.

Jeg får brudt igennem på højre flanke, mens Torben endelig får sine legionærer lidt frem. Mit Cavalry på venstre flanke begynder en begrænset fremrykning.

Ansporet af succesen på højre flanke rykker mit tunge infanteri frem i midten og engagerer de romerske legionærer. Den ene legionær enhed bliver fanget i et flankeangreb. På venstre flanke angreb mit cavalry får at holde romerne optaget her. Mit cavalry bliver nedkæmpet efter et flankeangreb fra det romerske infanteri. Øverst til højre i billedet er mit infanteri nået frem til romernes camp.

Da både den ene legionær enhed og deres camp bliver nedkæmpet, kommer romerne over deres breaking point og taber slaget.

Et fornøjeligt og spændende første slag. Sword & Spear spiller ret nemt. Selvfølgelig havde vi vores tvivlsspørgsmål en gang imellem, men det flød ret godt :)

Pille

Efter lidt frokost gjorde vi klar til endnu et slag. Denne gang hev Torben sine Sassanider frem, som han ikke havde prøvet før. Dette var en hel anden slags hær end romerne med meget mounted og elefanter :D
Hæren bestod af (igen efter hukommelse):
2 Cataphracts
2 Armoured Horse Archers
2 Horse Archers
2 Archers, light foot
1 Elephants
1 Camp

Deployment. Da Sassanid hæren var meget mindre end min (2/3 del), valgte Torben at gå all-in på scouting, så jeg skulle deploye først og han kunne koncentrere sin hær i det ene hjørne.

Min plan blev at rykke mit light infantry frem i noget rough ground i midten af slagmarken og måske prøve at fange hans elefanter. Derudover prøvede jeg at sende mit cavalry rundt om hans flanke.
Der gik nogle ture før vi kom rigtig tæt på hinanden. Det lykkedes mig at få mit cavalry rundt om elefanterne, selvom Torben gjorde sit bedste for at fange dem. Mit light infantry kom til gengæld for langt frem og de fleste blev dræbt.

Jeg forsøger at lave en linje med mit infanteri inden Torbens tunge cavalry kommer for tæt på.

Øverst rykker mit cavalry tættere på sassanidernes camp, som forsøger at stille nogle stakkels archers i vejen. Elefanterne forsøger stadig at fange mit cavalry, men fejler. På midten af slagmarken er jeg ved at få mit tunge infanteri i flanken på Torbens tunge cavalry.

Torben får sendt hans ene Cataphract i kamp, som laver hul i min centrale linje.

Jeg får angrebet og dræbt den ene Cataphract enhed og kommer i kamp med den anden. Mit Cavalry har også angrebet Sassanidernes camp. Torbens ene armoured Horse Archers har fanget mit lette cavalry og dræber dem kort efter. Den anden gør klar til at hjælpe hans Cataphracts.

Med tabet af deres camp taber elefanterne en discipline test, som får dem til at route, og det bringer Sassaniderne over deres break point og de taber slaget.

Endnu et spændende og sjovt slag. Vi havde rimeligt godt styr på reglerne, men kæmper stadig lidt med taktikken  :D
Mine spaniere er undrilled hvilket betyder at de er sværere manøvre med. Især i sidste slag var min deployment ikke optimal, så det kæmpede jeg lidt med. Torben burde nok have brugt sine armoured horse archers lidt mere aggressivt.

Men vi var begge enige om, at regelsættet er godt og sjovt. Sword & Spear har et af de bedste Command & Control mekanismer jeg har set i et regelsæt, og combat mekanismen er også meget enestående og sjovt. Som de fleste andre spil kan dårlige terningeslag stadig ødelægge meget, men generelt føles reglerne gode  :D

rosenaa

Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Pille

Pille

Igår fik jeg spillet et spil Sword & Spear mod Torben. Det lykkedes mig at få malet nogle Pikemen op til slaget, så jeg kunne stille en Pontic hær.

Pikemændene er en del af en Baccus army deal jeg købte for nogle år siden med henblik på at udvide min antik samling. Mange af figurerne kan bruges i flere forskellige hære, inklusiv mine to eksisterende; Early Imperial Romans og Ancient Spanish.

Jeg brugte hovedsageligt contrast paints på figurerne. Jeg er lidt i tvivl, om jeg synes det er bedre end mine tidligere metoder. Det var ihvertfald ikke nævneværdigt hurtigere, og den hvide grundfarve skinner mere igennem end de mørkere farver jeg har brugt på tidligere figurer. Jeg er dog okay tilfreds med resultatet, da det overordnede ser ret godt ud, hvilket jo er det primære mål med 6mm.

Torben og jeg spillede 400 pts., som er nogenlunde standard størrelse i Sword & Spear. Min hær så således ud:
1 General og 2 captains, 2 large Phalanx, 2 Thureophoroi, medium foot, 1 Slingers, light foot, 3 Javelinmen, light foot, 1 Imitation Legionaries, heavy foot, 2 Archers, medium foot, 2 Heavy Cavalry, armoured, 1 Light Cavalry.
Torben stillede med (ud fra hukommelsen):
1 General og 1 captain, 2 legionaries, 4 auxiliary inf., 2 light archers, 2 bolt shooters, 2 heavy cavalry, 2 light cavalry med javelins, 1 light cavalry med bows.

Terræn placeringen blev lidt speciel, da jeg måtte negere at Torben fik en stor fin bakke midt i hans deployment zone. Det betød at der både kom et par skove og en lille landsby midt i det hele. Det brød begge vores hære i mindre dele, som vi kæmpede lidt med at få aktiveret på en samlet måde i løbet af spillet.
Torben startede klart bedst og fik ret hurtigt knust min venstre flanke. Jeg fik dog vendt det til sidst da mine pikemen fik charget hans legionærer på bakken og knuste dem totalt, samtidigt med at jeg også fik brudt hans venstre flanke.
Det var et ganske fint spil, og det så bare rigtig flot ud med vores malede hære og Torbens flotte terræn. Endnu engang tog spillet dog lidt lang tid, da vi konstant måtte slå op i regelbogen. Sword & Spear er et ret godt spil, og jeg er meget vild med spilmekanikken og command & control elementet, men reglerne er ikke så skarpt skrevet, så man kan bruge lidt tid på bladre i bogen. Torben og jeg blev dog hurtigt enige om at løsningen må være, at vi bare skal spille lidt mere  :D

Næste skridt bliver at få malet Pontic hæren færdig. Der er stadig en del figurer jeg skal igennem, men vi må se hvor langt jeg kommer.

Pille

Så fik jeg malet lidt mere ancients fra Baccus' Pontic army pack.

Det blev til 2 baser Cataphracts, som står som Armenian Cataphracts hos Baccus. Jeg kæmpede lidt med farverne på disse, da jeg havde lidt svært ved at lure detaljerne på figurerne. Heldigvis kan man male 6mm uden at bekymre sig helt så meget om detaljerne, da man alligevel ikke kan se det på afstand. Så hvis man bare lader være med at kigge for tæt på, så blev de fine nok.
Jeg har også malet 2 baser Horse Archers. Jeg kan ikke helt se, hvilke modeller det drejer sig om, da de ikke er nævnt i Pontic army packen på Baccus' hjemmeside. Det gik lidt nemmere med at male disse, og jeg har udelukkende brugt contrast paints på disse.

Udover figurer har jeg også lige taget nogle billeder af nogle nye skove, jeg har fået. De er fra terrainshed.co.uk og er lige hvad jeg har kigget efter i et par år. På billederne i forrige post kan man se noget af Torbens terræn, blandt andet hans skove som jeg synes er vildt flotte. Desværre har jeg ikke selv evnerne og tålmodigheden til at lave noget lignende, så jeg har måttet købe mig til det. Hos terrainshed fandt jeg noget, der passede rigtig godt. Jeg har allerede bestilt lidt flere og kan varmt anbefale dem og forhandleren (uden at jeg får noget for det)  :D

Derudover står figurerne og skovene på en ny gaming mat, som jeg har anskaffet mig. Det er Gale Force Nine's dobbeltsidede Brown/Urban mat. Den er rigtig fin, og jeg glæder mig til at få indviet den  :)

Cataphracts

Horse Archers

Skove

Master Ciaphas

Det ser godt ud, Pille! Det hele tjener til at minde mig om, at jeg selv mangler at male alle mine 15mm romere...

Pille

Quote from: Master Ciaphas on 06 October, 2020, 10:46:13
Det ser godt ud, Pille! Det hele tjener til at minde mig om, at jeg selv mangler at male alle mine 15mm romere...

Mange tak  :D

Vi har vel alle en håndfuld projekter eller 10, som lægger og venter  :P

Pille

Jeg fik spillet et 500 pts. Sword & Spear spil her i weekenden med vores 6mm hære, Pontic vs. Early Imperial Rome. Det blev på en meget åben slagmark og med klassisk deployment af tungt infanteri i centrum og kavaleri på flankerne.
Det meste af slaget foregik på flankerne, og Pontic hæren tog sejren, da den brød igennem på venstre flanke.
Se mere her på min nye blog: https://myworldofwargaming.blogspot.com/2020/11/game-6mm-sword-spear-pontic-vs-early.html

rubber

Årh, det ser dælme sejt ud. Lækkert bord.

Mvh. Tim

rosenaa

Det ser fedt ud... bare jeg havde pladsen til et slag i 28mm  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Pille

Quote from: rubber on 10 November, 2020, 11:01:09
Årh, det ser dælme sejt ud. Lækkert bord.

Mvh. Tim

Helt enig  :D

Desværre ikke mit eget terræn, men noget min modstander, Torben, selv har lavet. Super flot  :)

Pille

Så har jeg fået malet lidt mere fra min Pontic army pack fra Baccus. Denne gang blev det til 8 baser Thureophoroi, som er medium infantry og 2 baser medium cavalry  :)

Master Ciaphas

Det ser rigtigt godt ud!

rubber

Det ser rigtigt flot ud med alle de soldater linet op på rad og række. Godt arbejde.

Mvh. Tim

VSH

6mm er altid vildt

Det ser super godt ud

/VSH
Rogue Trader IRL - Nicolai Arvedsen
Medlem af WarZone Horsens
blog