News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

WW2 - 15mm

Started by Pille, 08 August, 2018, 14:05:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Pille

Som man kan læse i min tråd om FoW i arkivet, så har jeg en forholdsvis stor samling WW2 figurer, primært brugt til Flames of War. Da Anden Verdenskrig er en af mine helt klart favorit perioder, så har jeg det med at vende tilbage til samlingen med løbende mellemrum. Som regel er det FoW som jeg beskæftiger mig med, men efterhånden som min viden om andre regelsæt udvides bliver jeg ofte fristet til at prøve noget nyt. Jeg indkøber dog stadig bøger til FoW, da jeg faktisk godt kan lide version 4, og synes de laver nogle fremragende bøger.

Denne tråd kommer til at indeholde alt hvad jeg beskæftiger mig med i forbindelse med 15mm figurer til WW2. Jeg kommer til at prøve forskellige regelsæt udover Flames of War og forhåbentligt få samlet og malet nogle figurer fra min samling.

En af de nyeste projekter jeg er gået i gang med at lave en russisk hær til Chain of Command. Jeg prøvede CoC for nogle år siden til DFFCon, og det var vældig fornøjeligt. Reglerne har nogle interessante mekanikker, som jeg er ret vild med. CoC er mere skirmish-agtigt end FoW, hvilket om ikke andet i hvert fald gør det nemmere at male en hær  :)

På nuværende tidspunkt har jeg fået min grund platoon til en russisk hær. Den indeholder 3 squads, som hver har en junior leader, 7 riflemen og 2 LMG crew. Derudover har jeg også malet senior platoon leaderen. Som al min maling er det gjort meget simpelt. Grundfarven er den russiske infantry farve, og så er der malet lidt detaljer. Tæt på er det ikke særlig fint, men på almindelig spilleafstand er det helt acceptabelt. Nedenstående billeder er taget hurtigt, men jeg vil lægge nogle lidt pænere op senere når hæren er blevet udvidet med support options.

Derudover har jeg i min ferie fået samlet lidt amerikanske køretøjer og engelske anti-tank guns, som jeg har haft liggende i et par år.
M5 Stuarts

M7 Priests

6 pdrs med transport køretøjer

rubber

De ser rigtigt fine ud, dine russere. Jeg er selv igang med at lave en platoon russere og en platoon tyskere i 15mm, så jeg glæder mig til at se hvad du får ud at det hele.

Jeg havde tænkt mig at skulle spille Disposable Heroes med dem, men Chain of Command kunne de også bruges til. Det må komme når de er færdige, jeg er gået lidt i stå her i sommervarmen.

Mvh. Tim

Pille

Mange tak  :)

Når jeg er færdige med russerne, går jeg også i gang med nogle tyskere.

Mens jeg baser infanteristerne enkeltvis, så det passer til CoC, så baser jeg de større support ting, så det kan bruges til andre regelsæt, såsom Flames of War, Battlegroup, Blitzkrieg Commander og I Ain't Been Shot, Mom, som er de regelsæt jeg har i øjeblikket.

Pille

En update på og nye billeder af mine russere som jeg har haft i kamp forleden dag. Udover de 3 squads og squad leader, som er i billederne ovenfor, har jeg også fået malet to 50mm mortar teams og et anti-tankrifle team, som er på små runde baser. Og så har jeg malet fire Maxim MMG'ere og fire 45mm anti-tank guns, som jeg dog har baset efter FoW standard for fleksibilitetens skyld.
Jeg har også lavet et par barbed wire baser og et minefeltet. Minefeltet tror jeg dog jeg skal arbejde lidt mere på, men det kan dog bruges nu.
I øjeblikket maler jeg lidt på russiske tanks og tank-destroyers, i det jeg håber lidt at kunne få min russiske WW2 samling så færdig som mulig. Jeg har dog også tyske infanterister klar på malepinden, som skal laves til Chain of Command squads.

Her er lidt billeder af russerne og terrænstykkerne.

Senior leader med mortar og anti-tank rifle teams

De tre squads

Maxim MMG'ere

45mm Anti-tank guns

Pille

Så fik jeg spillet mine første Chain of Command spil. Det havde jeg glædet mig meget til efter at have set og læst flere battlereports de sidste par måneder og malet mine russere klar. Reglerne virker meget spændende og realistiske. Jeg er stor fan af konceptet med Command & Control regler, hvor man ikke ved hvad og hvor meget man kan aktivere i løbet af en tur/fase.

Min modstander var Steffen, som stillede med tyske Panzergrenadiers. Som noget efterhånden helt nyt så havde både Steffen og jeg malet vores hære inden vi spillede, og det var en fornøjelse at kunne stille fuldt malede hære på bordet.
Steffen og jeg havde i god tid inden slaget aftalt at spille det første scenarie, så vi kunne sørge for at male det support op, som vi ville bruge. Jeg havde så ikke læst scenariet godt nok og havde planlagt at tage noget med, som jeg ikke måtte. Heldigvis havde jeg taget rigeligt med at figurer (en Chain of Command hær fylder ikke meget), så jeg kunne hurtigt ændre valgene.
Min support endte med at være to 50m mortar teams og en 45mm anti-tank i spillet, mens Steffen blot havde en ekstra Senior Leader. På grund af kvalitetsforskellen på vores platoons kunne Steffen ikke vælge så meget support som mig.
Første scenarie er blot et almindeligt encounter, hvor de to platoons støder tilfældigt ind i hinanden. Jeg vil ikke lave en grundig rapport, da jeg ikke fik taget så mange gode billeder.

Her ses bordet med de færdige placeringer for jump-off points efter Patrol fasen. Som det ses var det forholdsvist åbent, hvilket hurtigt skulle give mine russere problemer

En af min squads er kommet ind men bliver næsten øjeblikket fanget af ild fra tyskerne i en mark længere fremme. Junior leader'en bliver såret, og enheden får en masse shock

Jeg sender 45mm gun'en ind for at hjælpe den udsatte squad i skydekampen mod tyskerne. Den tyske squad begynder at tage lidt tab og shock, og min russiske squad holder ud trods heftig beskydning

På den modsatte flanke blev der hård kamp ved vejen, hvor en af mine squads først klarede sig fint mod en af de tyske. Men da Steffen sendte endnu en squad ind, blev det for meget for russerne, som forsøgte at trække sig tilbage, men blev til sidst fanget og routet.

Tilbage på den anden flanke havde jeg sendt min sidste squad frem gennem den lille landsby og det lykkedes dem at breake den tyske squad inkl. den ene senior leader, som forsøgte at redde den tyske linje.

Men desværre så breakede den stakkels russiske squad som havde været fanget i ingenmandsland i hele spillet endelig også, hvilket betød at min platoon nåede Force Morale 0 først. Men jeg havde da fået Steffens tyskere ned på 1 eller 2, så slaget endte som en draw.
Et sjovt første spil. Vi fik ihvertfald demonstreret at tyskerne kan lægge en farlig masse ild. Jeg var dog heldig at mine junior leaders blot blev wounded og mine tropper generelt var ligeglad med det, hvilket var meget russisk. Omvendt så blev Steffens Force Morale oftere påvirket, når hans leaders blev wounded. Så på trods af at jeg generelt var presset af tyskernes ild, så var jeg stadig med i kampen.

Pille

Vi havde tid nok til endnu et spil. Også dette spil havde vi forberedt i god tid. Tilfældigvis blev det scenarie 2 fra regelbogen. Denne gang havde Steffen lidt mere support og stillede med et recon team, der kørte i en halftrack. Jeg var defender og havde faktisk et support level mindre denne gang, hvilket betød at jeg stillede med en Maxim MMG og en 45mm anti-tank gun.

Her ses bordet efter Patrol fasen. Scenariet gik ud på at Steffen skulle have en unit ud over min bordkant, og jeg skulle bare forhindre ham i det.

Steffen startede med at sende en squad ind på min venstre flanke. Da hans ene jump-off point lå langt ude på denne flanke og mine jump-off points lå længere inde på bordet, så det ud til at det var her han havde størst chance for at komme forbi. Jeg fik dog dæmmet op for det ved at sætte min Maxim MMG op til at dække flanke med støtte fra en af mine squads. Og ved hjælp af en dobbelt fase til mig, fik jeg hurtigt breaket hans første squad, som hurtigt løb ud af bordet.

Steffen forsøgte så med en fræk manøvre ved at prøve at sende hans recon team i halftrack rundt om min højre flanke. Jeg havde deployet det meste af min hær mod venstre, inkl. 45mm anti-tank gun'en. Så jeg fik travlt med at sende forstærkninger mod højre for at forhindre hans manøvre.

Det lykkedes mig at få en squad over bag bakken. Men allerede på det tidspunkt havde jeg fået stoppet halftrack'en lidt med nogle AT skud, samt hjælp fra Steffen selv som ikke formåede at slå en 3er til at aktivere enheden flere faser i træk.

I centrum og på venstre flanke forsøgte Steffen at sende sine to sidste squads frem, men også de blev standset effektivt af Maxim'en.

Selvom det lykkedes Steffen at få halftrack'en frem til sidst, så blev det stakkels recon team omringet og skudt brutalt ned.

I modsætning til første slag som var meget tæt og intenst, så var dette slag en mere ensidig affære. Jeg havde et par heldige dobbelt faser i starten, som lagde pres på Steffen, som derimod var lidt uheldig med ikke at kunne aktivere sit recon team på et vigtigt tidspunkt.

Alt i alt var det et par rigtig fede spil. Reglerne er lige så sjove som jeg havde forestillet mig, og vi havde mange underholdende og scenariske øjeblikke i spillene. Vi havde naturligvis også vores regel tvivl fra tid til anden, men spillet flød overvejende godt. Et par af tingene fik jeg allerede opklaret på vej hjem i toget.
Som de fleste nye spil man prøver, så var det påvirket af at man ikke helt havde styr på hvad ens units kunne. Jeg tror vi begge to blev overrasket over hvor effektiv min Maxim MMG var, og Steffen havde måske prøvet mere hårdt på den anden flanke, efter at jeg deployede den venstre flanke.

Jeg glæder mig meget til at prøve spillet igen og håber vi kan få mere interessant support på bordet. I mellemtiden vil jeg få malet mine tyskere, så jeg kan solospille derhjemme  :)

Pille

Så har jeg fået færdiggjort nogle russiske Tank Destroyers. Disse modeller var starten på min russiske WW2 hær, som jeg fik i julegave for et par år siden. De er den primære årsag til at jeg begyndte på hæren, da jeg synes det er fantastisk fede pansrede køretøjer.

Desværre kan man ikke helt påstå mit malearbejde gør dem flottere. Mens min minimalistiske og simple male "teknik" er fin nok til mindre skalaer og til dels også 15mm infanteri, så begynder det virkelig at halte, når det kommer til større modeller. Jeg har forsøgt med lidt forskelligt wash og drybrush, men rigtig flot blev det ikke. Det er dog stadig fint nok for mig, men man håber jo altid på noget lidt bedre. Om ikke andet så har jeg fået sat decals på, som er første gang jeg har forsøgt det.

Her er 5 styks SU-100

Og 5 styks ISU-152

Og et enkelt fællesbillede

Derudover har jeg fået lavet nogle mure fra 4Ground færdige. Det var jo dejlig nemt  :)

Pille

I sommerferien fik jeg købt 15 T-34ere. De var delvist malet og samlet, så der skulle ikke meget til før jeg kunne gøre nogle af dem færdige. Det er Plastic Soldier Company modeller, og der var både 76mm og 85mm kanon versioner med.
I første omgang har jeg malet 6 T-34/76ere og 7 T-34/85ere. Jeg har stadig 2 tanks og lidt løse kanontårne, som ikke er malet færdige, men det må blive en anden gang. Jeg kan udskifte kanontårne så jeg enten kan stille i alt 13 T-34/76ere eller 10 T-34/85ere.

Her er billederne  :)

[

rubber

De er blevet rigtig fede dine tanks, godt gået. Er CoC gearet til så mange kampvogne, eller har du planer om noget andet med dem?

Mvh. Tim

Pille

Mange tak  :)

Og nej, CoC er slet ikke gearet til så mange tanks. Først og fremmest var det bare et godt tilbud på de 15 T-34 tanks, og de andre havde jeg stående, så i stedet for at male en eller et par stykker af hver, kunne jeg lige så godt male dem alle.

Jeg er dog altid åben for andre spil, så de kan sagtens bruges til enten FoW, Battlegroup, I Aint Been Shot Mom eller Blitzkrieg Commander.

Selvom jeg synes CoC er et rigtig fedt spil, så vil jeg da også gerne spille lidt større spil med en stor bunke tanks en gang imellem. Jeg er dog selv lidt i tvivl om hvad der er bedst, men det kommer nok også an på om det bliver solospil eller mod en rigtig modstander.

Pille

Efter en lille pause på et par år har jeg nu endelig fået malet videre på mine late war tyskere, baset til Chain of Command.

Jeg havde fået en squad færdig og har nu fået færdiggjort en platoon. Så det er blevet til 3 infantry sqauds, en senior leader, et Panzerschreck team og et Sniper Team. Derudover har jeg også malet 7 ekstra leaders (heraf 3 sat på baser), som kan bruges til forskellige support options.

Jeg kommer til at bruge lidt forskelligt malet FoW til support. Det vil så betyde, at baserne måske ikke passer helt sammen, men det kan jeg godt leve med indtil videre. Her kan man se det jeg har malet af tyskere - http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=101107.msg1357450#msg1357450

Jeg vil dog også malet flere nye support options, så snart jeg har fundet ud af, hvad jeg har liggende i garagen  :)

Figurerne er malet med min sædvanlige minimalistiske metode, hvor jeg har brugt en grundspray (PSC German Field Grey) og så lavet lidt detaljer og wash. Simpelt men effektiv i forhold til min standard. Jeg er ikke sikker på jeg er helt så tilfreds med spraymalingen dog, da jeg syntes de er lidt for grønne for min smag, men sådan er det nu engang.

Platoon med 3 squads, Panzerschreck team, Sniper team, senior leader, samt ekstra leaders

rosenaa

På dine fotos syntes jeg personligt, at farven passer helt perfekt (Husk der var mindst 7 forskellige klædefabrikker der leverede til den Tyske hær. Hver med deres form, farve og kvalitet)  ;D
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Pille

Quote from: rosenaa on 07 September, 2020, 14:34:37
På dine fotos syntes jeg personligt, at farven passer helt perfekt (Husk der var mindst 7 forskellige klædefabrikker der leverede til den Tyske hær. Hver med deres form, farve og kvalitet)  ;D

Det lyder godt. Måske er det lyset, der driller lidt en gang imellem  :)

Pille

Så fik jeg malet lidt tyske recons. Jeg var ret meget i tvivl om, hvilke farver og hvordan jeg skulle male dem. Som udgangspunkt vil jeg naturligvis gerne have, at figurerne har de korrekte farver, men jeg vil også gerne have, at de bliver malet så nemt som muligt, og at jeg eventuelt kan bruge dem til forskellige perioder. Så selvom jeg er uddannet historiker, så kommer jeg til at gå på kompromis med farverne. I sidste ende er det vigtigste for mig at få malet mine mange, mange, mange figurer i nogenlunde acceptabel malestandard.

Så endnu engang har jeg kastet mig over contrast paints. Det kræver lidt mere præcision og finesse, når man maler køretøjer, men jeg er egentligt ganske godt tilfreds med resultatet (jeg ved at det siger jeg altid, men det skyldes nok bare, at jeg er utrolig glad for at få malet mine figurer).

3 Sd Kfz 221

3 Sd Kfz 222

Pille

Så fik jeg malet lidt flere forstærkninger til tyskerne. Det drejer sig om lidt forskellige guns. Crew er malet ligesom de almindelige infanterister, mens selve kanonerne er malet med contrast paints. Farven er desværre ikke helt, som dunkelgelb normalt er, men jeg kan leve med det  :)

7.5cm infantry gun med junior leader

Pak 40 med junior leader

3 Pak 38

Morsing

Du skal slet ikke bruge så mange guns!! så mange tanks har mine russiske tank riders slet ikk...  ??? :o

rosenaa

Så må du da hellere få købt nogle  ;D

De er flotte de kanoner  8)
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Pille

I søndags havde Steffen og jeg en hel dag at spille i, og denne gang valgte vi at bruge den på at spille Chain of Command. Selvom det er et spil vi har snakket meget om de sidste 3-4 års tid, så har vi faktisk kun spillet det et par gange mod hinanden. Den gang spillede vi scenarie 1 og 2 fra regelbogen, så vi besluttede os til at fortsætte med resten af scenarierne denne gang.

Jeg stillede med en russisk infantry platoon, og Steffen stillede med en tysk panzergrenadier platoon i 3 af spillene og en almindelig infantry platoon i det sidste. Det var tydeligt at vi var lidt uerfarne og skulle lige have lidt styr på taktikken, men det gik da bedre som vi kom igennem spillene.

Det bedste var dog næsten at vi begge havde fuldt malede hære og spillede med ganske fint terræn, så det var nogle flotte spil. Chain of Command er et fedt spil, og det var fantastisk at få spillet 4 spil, selvom jeg kun vandt et spil, fik en draw i andet og tabte de 2 sidste.

Steffen og jeg blev dog enige om, at vi ville få endnu mere ud af Chain of Command, hvis vi prøvede en af pint size kampagnerne, som giver noget konsekvens i slagene. Så det arbejder vi os frem mod nu  :)

Desværre fik jeg kun taget lidt sporadiske billeder.

Bordet i de første 2 spil vi spillede.

Jump off points deployment. Russerne har et i ruinen i øverste venstre hjørne.

Russiske infanterister stormer frem og erobrer et par jump off points, men bliver dog smadret i nærkamp kort tid efter.

Bordet i de sidste 2 spil. Her er det russerne der angriber tyskerne, som forsvarer en lille landsby. Russerne har både en T-34/76 og T-34/85 i support. Men CoC er primært et infantry combat spil og i denne størrelsesorden er tanks udsatte, og begge tanks bliver da også ødelagt af et panzerschreck team.

Russisk squad bliver pinned efter heftig tysk LMG ild.

rubber

Det ser rigtigt fedt ud. Lækkert terræn på bordet. Det er meget imponerende at i nåede fire spil på en aften.

Mvh. Tim

Pille

En update med både nyerhvervede figurer, nymalede figurer og et par billeder fra nogle Chain of Command spil  :D

I slutningen af oktober fik jeg erhvervet mig en bunke primært malede russere fra et FB salgsopslag. Jeg forsøger for så vidt muligt at købe malede figurer, hvis prisen er god, så min umalede figurbunke ikke bliver alt for stor (too late vil nogle nok sige...). Figurerne er primært tænkt til Chain of Command, men kan naturligvis bruges til andre regelsæt.

3 KV-1S

3 SU-76

4 ZiS-2 AT guns

3 DShK HMG

20 infantry baser. En blanding af våben; rifles, smg, lmg, molotov og flamethrowers. Planen er faktisk at ombase dem til single baser, så de kan bruges til Chain of Command.

4 SU-122

Jeg har dog også malet nogle figurer selv. Her i weekenden begyndte Steffen og jeg vores første Chain of Command pint-size kampagne. Jeg skulle spille med late-war tyskere og manglede at male lidt forskelligt for at være klar til kampagnen.

Her er den platoon opbygning jeg skulle bruge i kampagnen. 3 squads hver med en junior leader og 2 teams. Det ene team har 2 LMG med 3 crew og 2 riflemen, og det andet team har 2 LMG med 3 crew og en rifleman. Derudover er der en senior leader og et Panzerschreck team. Jeg har også malet 3 pioneer teams med hver 3 mand, heraf et som minesweeping team, et som demolition team og et som flamethrower team. Dem har jeg dog ikke lige billede af her.

Derudover fik jeg også malet 4 Schwimmwagens og 3 Panzer IV H. Normalt vil man nok ikke bruge mere end et køretøj af en type af gangen i et slag, men jeg maler altid flere af gangen, hvis jeg har modellerne. Så kan de bruges til andre regelsæt.

Chain of Command kampagnen, som Steffen og jeg begyndte på her i weekenden, hedder Old Hickory og foregår i Normandiet i august 1944. Det er et tysk modangreb mod amerikanerne. Her er lidt billeder fra vores spil. Der kan læses mere om spillene på min nye blog https://myworldofwargaming.blogspot.com/2020/12/game-chain-of-command-old-hickory.html

Pille

I den samme weekend som Steffen og jeg spillede vores Chain of Command kampagne, fik vi også prøvet et par spil What a Tanker!, som er lavet af samme forfattere som CoC, Too Fat Lardies. What a Tanker! er et kampvognsspil, hvor hver spiller styrer en eller flere tanks eller tank destroyers.
What a Tanker! er sjovt og hurtigt lille spil, som er godt som et lille afbræk mellem lidt større spil.
Desværre fik jeg ikke taget så mange billeder, men der er lidt her og lidt flere på min blog - https://myworldofwargaming.blogspot.com/2020/12/game-what-tanker.html