News:

Husk at læse reglerne for brug af forummet - Læs dem her

Main Menu

Har 9age taget speed?

Started by andse, 28 September, 2019, 22:17:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

andse

Så prøvede jeg for først gang et spil mod Warriors portaler... hold da op hvor der kommer figurer rundt på bordet! Efterfølgende filosoferede jeg lidt over den nye trend i spillet med teleporterende modeller, og det gik op for mig at rigtigt mange hære faktisk kan gøre det!
-UD graver sig ind
-BH sniger sig ind
-VC raiser eller bruger flyttemagi
-Cultists summoner
-KE tilkalder den grønne ridder
-DK og VS bruger tunnelers
-SE bruger skovene
Med andre ord, omkring halvdelen af alle hære har adgang til hurtig, effektiv flytning af enheder over store dele af bordet. Så tror da pokker, at min traditionsrige og lidt konservative spillestil med en frontlinje, skydeenheder og flankebeskyttelse ikke virker! Hvordan vinder man eksempelvis et scenarie imod en chaosspiller, der kan stille 2 scoringenheder på objekterne i tur 1 ?(Hvis han har købt 4 omnibus hovedveje). 
Jeg mener det er en dårlig udvikling. Teleportering er nemt. Der skal ikke nogen planlægning til, du stiller figurerne hvor du har behov for dem. Modstanderen kan ikke forudsige dit træk, han kan ikke tage højde for det og han kan slet ikke forhindre det. Ergo er der ingen grund til overhovedet at rykke sine figurer rundt på bordet. Den logiske konsekvens er naturligvis at modstanderen SELV investerer i teleport, eller alternativt højhastighedsenheder eller skydning. 
Eksempel: Jeg spiller UD og jeg er dum nok til at købe skeletter til fods (fjols, chariots er bedre). Hvorfor skulle jeg have besværet med at stille dem på bordet, og marchere dem hen imod fjenden, når jeg kan grave dem ind for 40 point? Og hvorfor skulle modstanderen rykke FREM imod mig, når han ved at der ankommer 2 x 20 skeletter på hans baglinje, og vinder scenariet? Fordelen er helt ude a proportioner med prisen, og modstanderen kan vælge at tilpasse sig eller dø. 
Det er en ny spillestil. Jeg kan bedre lide den gamle...

kristoffer lotr

Der er fokus på portalerne, de kan nemlig blive spillet super stenet og meget unfluff. Hvis folk spiller dem rigtigt, har man lyst til at tage en pause fra hammer efterfølgende.
Play like a orc, win like a orc
Sex er som warhammer, jeg er pisse dårlig til det.
Trader: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=58109.0;topicseen

casper h

Hvad snakker du om? Cultists, hvem er det?
DK? VS har ikke andet end scouting muligheder.

Kristian

Min største anke er at mange hæres modsvar er at deploye i et hjørne. Det giver i mine øjne et mindre spændende spil.
Konge af Lethian!

andse

Cultists...? Den nye hær naturligvis!
Dwarven kingdoms sætter miners ned bag din linje (OK det er en svag enhed)
Vermin swarm gør det samme med gutter blades (OK de er ikke scoring)

Men som nævnt i en tidligere post, modsvaret er at pakke sig i et hjørne. Det virker, men er ikke særlig spændende spilmæssigt. Det er heller ikke svært taktisk. Hvad der sker er, at spillet lukker ned. Det er nu et spørgsmål om at tage nogle point med magi og skydning, og så håbe på at det modsvarer scenarie points- og så spille uafgjort.

kristoffer lotr

Jeg synes ikke at scout, ambush og så videre er et problem. Men flere har brokket sig over portaler fra WDG, de er gode, men utrolig kedelige. Hvis vi kigger på Miguel (var det ikke det han hed?) så siger han at i år har været det kedeligste ETC år for ham, han har spillet 250+ spil med listen.
Det er en ren casual killer, for den stopper den ene spiller fra at have et spil. Givet at den spilles rigtigt.
Play like a orc, win like a orc
Sex er som warhammer, jeg er pisse dårlig til det.
Trader: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?topic=58109.0;topicseen

Azrael

Altså ud over portaler, så er der vel ikke noget nyt i nogle af ting du skriver, eller hvad? :)

Azrael

Quote from: Kristian on 29 September, 2019, 05:24:15
Min største anke er at mange hæres modsvar er at deploye i et hjørne. Det giver i mine øjne et mindre spændende spil.

Man ser langt sjældnere folk deploye i et hjørne end tidligere. Scenarier tilskriver at man skal ud af busken for ikke at tabe.

Mini Munchkin

Quote from: kristoffer lotr on 29 September, 2019, 09:23:11
Jeg synes ikke at scout, ambush og så videre er et problem. Men flere har brokket sig over portaler fra WDG, de er gode, men utrolig kedelige. Hvis vi kigger på Miguel (var det ikke det han hed?) så siger han at i år har været det kedeligste ETC år for ham, han har spillet 250+ spil med listen.
Det er en ren casual killer, for den stopper den ene spiller fra at have et spil. Givet at den spilles rigtigt.

Giv nu bare Chaos deres skydende hell cannon tilbage i en eller anden version. Ikke så meget pis. Wotdg trænger til en gående skydende ting eller blot at kunne deltage i skydefasen.

Mvh Mads

Kristian

Quote from: Azrael on 29 September, 2019, 13:27:06
Quote from: Kristian on 29 September, 2019, 05:24:15

Man ser langt sjældnere folk deploye i et hjørne end tidligere. Scenarier tilskriver at man skal ud af busken for ikke at tabe.

Det ved du jo nok bedre end jeg. Jeg kan dog se at det ikke er helt unormalt når jeg følger med inde på ETC boardet.
Konge af Lethian!

casper h

Givet at den spilles rigtigt.

Andse, prøv du en gang at bruge nogle af de enheder, du synes så dårligt om. Det er ikke autowin og som Tobias siger, er det sjælendt folk bare stiller sig i et hjørne, selv om modstanderen har portaler eller scouts.

Den store aben

Quote from: casper h on 29 September, 2019, 15:54:24
Givet at den spilles rigtigt.

Andse, prøv du en gang at bruge nogle af de enheder, du synes så dårligt om. Det er ikke autowin og som Tobias siger, er det sjælendt folk bare stiller sig i et hjørne, selv om modstanderen har portaler eller scouts.

Andse du er obsolete. Kom og bliv hos os andre zombie-dinosaurer i oldhammer skabet i kælderen på powerfist.
Funhammerist af alfaderens nåde.

Må den gentagende Konge af Lethian Kong Skrammelborg hvile i Fred.

Zephyr

Quote from: Azrael on 29 September, 2019, 13:25:32
Altså ud over portaler, så er der vel ikke noget nyt i nogle af ting du skriver, eller hvad? :)

Som Tobias skriver udspringer næsten alle dine anker i Fantasy 7th eller 8th - det er reelt kun chaos portalerne der er nye.

Og så er det jo værd at overveje hvor meget T9A reelt har tonet nogle af de mere gakkede speedelementer ned.
• UD ambusher eksempelvis ikke længere ind i combat.
• DH kan ikke længere ambush'e miners ind og så charge i samme tur med en anvil.
• VS kan idag kun ambush'e med gutterblades - i gamle dage ku' alle med en gravemaskine.
• BH har sneget sin ind siden 6th.

Og så er der jo måder at håndtere portalbæstet fra chaos (som desuden max må have 2 portaler med hjemmefra så kun 1 enhed kan hoppe i tur 1).
• Man kan skyde den - portal bæster er super squishy.
• stille ens egne mobile units oven / tæt på så hans enhedder ikke kan rykke i kontakt med portalen.
• Sikre sig at det ikke er muligt for ham at komme ud inden for 3'' af udgangs portalen.

Wesser

Altså det har jo altid været et spil om movement-fasen

Og som Zephyr siger. Mange gakkede ting er ude, og man kan ikke længere tage objectives med fast cavalry (så ikke flere Wood elf avoidance hære).

Hvad angår UD skeletter... ja. UD-hæren har ret store problemer med den interne balance. Chariots er en jernhård defensiv enhed og Scoring, så der er ingen grund til at tage skeletter udover for at have tryllerne i en enhed. Det er skidt design, men det bliver netop jævnet ud.

WDG portal-fiset... ja, den repræsenterer så desværre det værste 9th endnu har fundet på. Meningen var egentlig god nok. WDG skyder ikke, og har brug for at komme i kamp sat have nogen unikke ting. Portaler er bare et meget radikalt brud med grund-reglerne, og er superbøvlede at spille med. Og desværre ser det ud som at 9th regelteamet har en tendens til holde meget stædigt fast i et concept, når først det er besluttet en gang

Svenne

Wesser netop den tilgang du har til 9th age er problemet IMO... Nerf, nerf, nerf, nerf, nerf, og nerf.
Til sidste sidder vi med et spil hvordan det handler om hvem der er bedst til at slå 4+ og pt synes jeg vi er meget tæt på det punkt.

Nu gider jeg ikke at starte en diskussion om UD er gode eller ej fordi vi kender godt svaret på forhånd.
Men UD har ikke store problemer med den interne balance - tværdigmod har de en rigtig god interne balance hvor alle unit choice er spilbar. Problemet i hæren er det magi support som kommer med.
Hvis du kigger på VS som folk tosset nok mener er en "top tier Army" ligesom UD - Her kan du snakke om en bog hvor den interne balance er SUPER skod da der kun er en håndfuld unit choice som er spilbar.

December point update bliver spænende at følge og håber inderligt de tager nerf brillerne af ellers tror jeg 9th age synger på sidste vers for mit vedkommende - Problemet er alternativet for 9th age ikke er særlig tiltalende

9th age er ikke på speed tværdigmod er gulddamerne, coken, festerne i kødbyen og livet på nørrebro skiftede ud med familie livet i et rækkehus i Rødovre og et 8-16 job..
Jeg vil dog gerne lige understrege at jeg synes ikke vi skal tilbage til psygadeliske fester ude på refshaleøen men lidt lørdags coke skader ikke.
Danmarksmester i dab.

Quote from: Azrael on 03 September, 2012, 21:16:22Svend vinder en turnering.. Nu står verden da ikke længere!

Koller

Det er ikke muligt at flytte en SE unit med skoven:

Each model with Tree Singing may discard 1 Veil Token once per friendly Magic Phase, right after Siphon the Veil. If
so, choose a Forest Terrain Feature within 24″ of the model with Tree Singing that is not in contact with any unit.
Move this Forest in a straight line up to 6″. This movement stops just before moving into contact with any units or
other Terrain Features
. Each Forest may only be moved with Tree Singing once per Magic Phase.
The Drunken Commander

Jeg er dværgen fra helvede - Marcus Kerns personlige lapdog.

Vedel

Quote from: Svenne on 01 October, 2019, 13:42:29

December point update bliver spænende at følge og håber inderligt de tager nerf brillerne af ellers tror jeg 9th age synger på sidste vers for mit vedkommende - Problemet er alternativet for 9th age ikke er særlig tiltalende

9th age er ikke på speed tværdigmod er gulddamerne, coken, festerne i kødbyen og livet på nørrebro skiftede ud med familie livet i et rækkehus i Rødovre og et 8-16 job..
Jeg vil dog gerne lige understege at jeg synes ikke vi skal tilbage til sygadeliske fester ude på refshaleøen men lidt lørdags coke skader ikke.

Vise ord, Svend.  Det er godt at se, at du har hørt lidt efter i Serbien  ;)  :-*
One rat to rule them all:-)

Svenne

Har lært fra de bedste <3
Danmarksmester i dab.

Quote from: Azrael on 03 September, 2012, 21:16:22Svend vinder en turnering.. Nu står verden da ikke længere!

andse

Koller,  omkring skovelverne, så misforstår du eksemplet. De har et item, der kan teleporte en enhed "mist walkers mirror". Ikke så forfærdelig som hellmaws, men et eksempel på, hvad der er af rykke tosserier.
Det er korrekt, som nævnt her i tråden, at disse mekanismer altid har været en del af spillet... men nu ER 9 age jo blevet et fandrevet system, som formodes at lave ordentlige regler- i modsætning til GW der var berømt for gakkede regler.
Og omkring regelteamets intentioner.... vejen til helvede er jo som bekendt brolagt med de gode af slagsen...
-Og Dennis, bare rolig, jeg er helt klar over, at jeg er forældet og hører til i funhammerteamet. Problemet er, at jeg godt kan lide at tage til turneringer, så det går mig på, at man bliver udsat for kedelige og trælse spilmekanismer.
Åh ja, omkring hellmaws- du kan skam købe 2 hellmaws og få 4 gateways, ikke noget problem. Er hellmaws squishy...? 5 wounds og aegis 5+ er sgu da meget godt!

Gokstar

Tror der er generel enighed om at de portaler bringer mere skidt end godt med sig, men mon ikke de kommer med en løsning.
At Svend så gerne vil svine sig til i Coke er lidt noget andet, men det er vel også fair nok. Personligt er jeg enig i at spillet bliver kedeligt hvis alle racer mister deres OP fordele, men tænker heller ikke vi er på vej derhen.