News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Powerfist. Godt og Skidt

Started by rosenaa, 03 February, 2022, 13:48:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rosenaa

Der er flere stemmer der gennem den sidste tid har snakket om Powerfist og hvorfor at siden ikke er så aktiv mere.

Det kan der være flere årsager til og mange grunde der er både kedelige, triste og bare dumme.

Dette skal ikke være en Pegene Fingre af nogen, blot tanker til eftertanke.

Så spørgsmålet er til jer der gider læse og især jer der har lyst til at svare.

Hvad vil være godt at gøre mere af og hvad vil være godt at gøre mindre af.
Whiskey ! Single Malt naturligvis...
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Nillernisse

Jeg tror desværre at det er den teknologiske udvikling der stille og roligt kvæler PF.
Især nemheden for at smide billeder op på facebook/instagram mm, gør de muligheder mere attraktive for den unge pøbel :)
Det er lidt svært at komme med forslag, da jeg mest af alt tror det er de tekniske begrænsninger der er udfordringen her.
Layoutet af powerfist siden ligner jo også et grimt excel ark i blåt. Ikke ligefrem noget der lokker unge til, men godt for en gammel nørd som jeg selv er.
Kan man noget med farverne herinde?
Artificial Intelligence is no match for Natural Stupidity.

Spiller: 40k Ultra marines, Imperial knights. AT18 Legio Gryphonicus, Battletech

Hare

Ingen tvivl om billeddelen halter. Personligt kan jeg godt lide det visuelle men kan godt se det ikke helt matcher tiden. I alle andre sammenhængen er forummet til gengæld alle andre platform overlegent! Forsøger man at slå noget op på de sociale medier er det væk på 20 sekunder, fuldstændig som ens handelsopslag på DBA ryger på side 212 kort efter man har sat noget til salg.

HackenSlasher

Jeg er 'long-time lurker' herinde uden tilknytning til nogen spilleklubber. Jeg sætter enorm stor pris på debatterne og den behagelige tone samt fornemmelse af at have fingeren på pulsen og mærke at der er et aktivt miljø.
Facebook er ikke et alternativ for mig da det er den rene vare der lokker og ikke sammenblandingen med alverdens andre ting fra virkeligheden.

Spørgsmålet er om det er et problem at der ikke er mere aktivitet?

Bare mine 5-cent.

Venlig hilsen

Tobias

casper h

Facebook har jo desværre overtaget 90% af aktiviteten herinde. Jeg vil give de andre ret i, at nemheden ved at ligge billeder op på facebook, er en meget stor del af forklaringen. Kunne man gøre det lige så let herinde, tror jeg godt man kunne få flere tilbage hertil.

Sarke

Der var engang, mens FB stadig var tidligt i deres fremgang, hvor mange udvandrede fra Powerfist, fordi forummet fik et ry for at være fuld af drama.

Jeg kender flere der forlod forummet den gang, fordi de var træt af den nærmest krig, der kunne køre mellem de forskellige regioner og deres individuelle måder at spille på, aka Comp systemer. Især IASL som ofte var brugt i KBH, fik mange hug fra andre spillere rundt om i landet, og det kunne give nogle slemme skænderier. Hvilket medførte, at flere udvandrede for at undgå det.

Selv til denne dag, når man høre "nye" spillere nævne PF, her omkring, så er det som "Det sted, hvor de gamle sure mænd er låst væk". Hvilket jo nok ikke ligefrem tillokker nye spillere.
Dette blandet med at FB, på mange måder, bare var nemmere at bruge, skabte nogle dårlige omstændigheder.

Skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke der er meget man kan gøre ved det. PF var et godt sted for mange i sin tid. Fordi det var her, alle turneringer i landet, blev lagt op.
Men med Event systemet på Facebook, er det bare blevet meget nemmere end her, hvor man skulle have fat i en moderator, for at få lavet et under board, og ligenende.

At billede deling så også er MEGET nemmere på FB, er nok bare sømmet i kisten.
40k Blog : http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=754.0

Look into my eyes try to see what I know
A twisted little journey through the path of psycho

PowerMauls

Jeg savner de her gode gamle php-boards. Facebookgrupper løfter bare ikke opgaven på samme måde.

Facebook er bare nemmere. Sådan helt ufatteligt meget nemmere.

van der loo

Der er flere ting i det.

Hele AoS T9A krigen skræmte mange væk og flere er ikke kommet tilbage  :'(

Som T9A spiller er selve debatsiden af PF ikke relevant mere da den officielle T9A side fungere rigtig godt, så hvis man har spørgsmål til regler eller lister så er der bare mere kvalificeret feedback derinde, da det både er spil designere der svare samt generelt bare er mange brugere.

På køb/ salgs delen så er FB bare meget nemmere, specielt på grund af billede delen.

Så det eneste jeg bruger PF til er ETC turnerings debat, der fungerer siden til gengæld rigtig godt, det er så meget mere overskueligt end hvis vi skulle have det nogen andre steder.

Tror desværre ikke der er så meget at gøre, måske der kunne komme mere gang i Hobby Blogs osv hvis det med billeder blev nemmere, men ud over det ser jeg ikke nogle muligheder

rosenaa

Som bruger af IMGUR til bilder, syntes jeg det er nemt nok (Jeg er nok en af de gamle sure mænd)  ;)
Men jeg bruger så heller ikke FB  ;D
Tidligere Smith Legetøj og Hobby - H. Wittrock - Dansk Hobby - Rødovre Hobby - Holmberg Hobby

Zaitan

Jeg lurker mest, men er super glad for at tjekke PF ift. forskellige folks hobby gøremål og har også brugt køb/salg flere gange. Har brugt PF flere gange i ugen de sidste 10+ år. Hvis det teknologiske ift. billedopligning (findes det ord overhovedet?) kunne gøres nemmere for folk, vil det da være awesome, men der er selvf. forsk. udfordringer ift. tech & det at det er en gratis hjemmeside for brugerne. Blot en stille tak for PF's eksistens.

zKoTTe

Jeg bruger det lukkede hemmelige ETC board for t9a (Shhhhh), men må sige at jeg blev lidt øf og overrasket over at min gamle blog skulle overføres til arkivet på grund af inaktivitet, hvilket jeg fandt sjovt da vi jo snakker omkring PF.
Morten Juel Søndergaard

Skilkoff

Quote from: zKoTTe on 04 February, 2022, 18:01:42
Jeg bruger det lukkede hemmelige ETC board for t9a (Shhhhh), men må sige at jeg blev lidt øf og overrasket over at min gamle blog skulle overføres til arkivet på grund af inaktivitet, hvilket jeg fandt sjovt da vi jo snakker omkring PF.

Jeg mener nu at alle "gamle" blogs blev sendt i arkiv da powerfist skulle have den store Ryde op i Forum mm. Det er bare at skrive for at få den smidt tilbage.

Junker

Hejsa

God ide at få nogle ord på  :)

Facebook:
I forhold til Facebook og Forum må man jo sige da så mange allerede bruger tid på facebook, er det ikke overraskende at så meget figursnak er flyttet dertil.
Som andre har skrevet så er facebook meget hurtigt at benytte mht billeder, men efter ret kort tid er det svært at finde frem til det man lige så for lidt siden.
Ift handel er det jo bare nemmere at få solgt/finde det man mangler når der er så mange opslag.
Jeg er ikke selv på facebook så jeg har kun oplevet det når andre lige skulle vise nogle fede billeder .. men det desværre var forsvundet eller umuligt at finde frem igen.
Her er strukturen på forum langt bedre til at finde lidt ældre ting frem igen.

Jeg tror, hvis de ellers ganske udmærkede guides til at lægge billeder op blev opdaterede og lagt op, som en låst eller pin'et besked i de fleste tråde (hvor det er relevant)
ville det gøre det nemmere og mere overskueligt at bruge billeder på forum. Det ville være en mindre indsats for at gøre det 'fordøjeligt'  ;)
Forum kan ikke det samme som facebook og omvendt, så det er måske en ide at satse på forums styrker ift andre medier.

Spilsystemer:
Det meste snak om 'de store' spil er tilsyneladende rykket andre steder hen, indlæg i spilsnak sektionen er nærmest en sjældenhed.
Der kommer dog oftere lidt input til nye og ældre mindre udbredte spil - dette i undergruppen 'Figursspilsnak' og den er lidt gemt væk.
Hvis de andre kategorier ikke bliver benyttet, men stadig har forsideplads, er det med til at give en fornemmelse af dødt forum.

Hvis der blev lavet en forside gruppe, hvor folk selv kunne oprette tråde (under kyndig vejledning) til de systemer der nu engang snakkes om,
kunne det måske give lidt liv til spilsektionen ? Jeg er med på at der nok ville være udskiftning lidt oftere og en smule mere arbejde til moderatorgruppen. ;)
Samtidig kunne resten af spilsnak måske deles op i undergrupper som 40k sektionen og 'gemmes' lidt væk.
Mange skriver jo om spilsystemer i deres blog og lidt under Figurspilsnak og lidt andre steder. Det ville da være herligt at samle det under en fane - Så det kan findes!  ;)
Måske Powerfist kunne blive stedet hvor 'alle de andre' spil hører til  8)

Overordnet set tror jeg at alle brugerne herinde kan, ved at tænke i alternativer og forums styrker, gøre lidt for at Powerfist ikke visner. Debat tråden her er jo et godt sted at starte.
Hvis folk melder ud hvad de kunne tænke sig at bruge stedet til og hvordan det kan/skal bruges, er det jo en start.

Junker

Thejs

Jeg tror, at færre subfora kunne hjælpe.
Det ville samle aktiviteten og gøre det hele mere overskueligt.

Hvis man skar det ned fx
1 generel debat sektion, uden underfora.
1 Spilsnak sektion, uden underfora.
1 Blog sektion, uden underfora.
1 Turnerings sektionen, uden underfora.
1 Salgssektion, evt med Køb og Erfaringer som underfora.
Quote from: SonnyNu er det jo heller ikke fordi jeg render og stripper koedet af babyer jeg har fanget i nabolaget.

rosenaa

Hmm... vi lavede jo netop flere undertråde for at gøre det mere overskueligt for at kunne udspecificer det  ;D

Thejs

Undertråde eller underfora kan skabe fint overblik, når der er meget aktivitet.
Når der ikke er så meget aktivitet, ender det med at splitte aktiviteten ud i mange små hjørner af forummet, og så skal man nærmest lede efter nye tråde og posts.

Det får forummet til at se endnu mere dødt ud, end det er.

En hurtig optælling af aktive tråde i 2022*:

Generel debat: 4 tråde
Male debat: 0 tråde, men 1 tråd under underforummet "Projekt mal en handske".
Uden for kategori: 6 tråde
Det er 11 aktive tråde i hele Generel debat sektionen, det kunne godt have været rummet i et forum uden underfora.

Figurspilssnak: 2 tråde.
Epic: 0 tråde.
Fantasy Battkes: The 9th Age: 1 tråd.
Flames of War: 0 tråde.
Malifaux: 0 tråde.
Warhammer: Age of Sigmar debat: 0 tråde.
Warmachine & Hordes: 1 tråd, ingen aktivitet på de 4 underfora.
4 aktive tråde i hele Spilsnak sektionen. Det burde kunne have været i et forum, og så kan man jo altid oprette et underforum, hvis et spil er super populært i en periode.

Hele Warhammer 40k sektionen har det endnu værre, der har ikke været nogen aktivitet i nogen underfora siden 16. oktober.

Lokalt spillemiljø: 0 tråde.
Klubber: 18 tråde spredt ud over de 33 underfora. Illuminati Gaming - Herlev står for 13 af trådene.
Klubber og lokalespillemiljø sektionen er i live, men kunne måske trænge til en oprydning?

Mindre blogs: 6 tråde.
Blog boards: 43 tråde, fordelt på 53 underfora, og flere af de underfora med aktivitet, har mere end en tråd.
Blog sektionen er også levende, men man kunne over veje om alle de små personlige blogboards er nødvendige?
Det ser ud til at underforummerne er ordnet alfabetisk, så man skal scrolle en del, for at finde aktiviteten, fx de 3 aktive tråde i Vejbys's Imperie, der er det tredje nederste underforum.

Turneringsdebat: 4 tråde.
European Team Championship: 0 tråde og ingen aktivitet siden januar 2021, men det gætter jeg på skyldes Corona.
Aktuelle turneringer og Tilbagevendende turneringer har ingen aktive tråde i 2021.
Det kunne måske rummes i et enkelt turneringsforum? Hvis aktiviteten blusser op igen efter Corona, kan man altid oprette et underforum.

Salg: 20 tråde.
Køb: 8 tråde.
Auktioner, loppemarkeder og bortgives: 0 tråde.
PF Traders: 4 tråde.
Genbrugspladsen: 1 tråd.
Salg og Køb er i live, PF Traders er også lidt, men de 2 andre har aldrig rigtig været aktive.
Her kunne man nok slå et par underfora sammen ved at bruge tags som [Købes] [Bytte] osv.

113 aktive tråde i alt i 2022.
Klubber (18), Blog boards (43) og Salg (20) stod for 81 af trådene.

Om det er på min telefon eller min computerskærm, skal jeg scrolle for at få vist Blogs sektionen, og scrolle langt for at få vist Salg, og det er de 2 mest aktive sektioner.

*Jeg har valgt 2022 for at jeg kan søge, så er det lidt lettere.
En hurtig stikprøve viser at for at få en fordobling i aktive tråde, skal man i de fleste underfora helt tilbage til november eller oktober, eller i de værste tilfælde flere år tilbage.

Det er ikke en super videnskabelig tilgang, men det viser alligevel hvad man som almindelig bruger kan se.
Kan en moderator trække statistik over aktive tråde, antal posts og antal besøg (og måske også antal likes?)?
Det kunne måske sige lidt mere om, hvor aktiviteten er, og om folk finder helt ind til de gode tråde i de mange underfora under Blog boards, som står for mere end 1/3 af aktiviteten den seneste 1,5 måned.

Quote from: SonnyNu er det jo heller ikke fordi jeg render og stripper koedet af babyer jeg har fanget i nabolaget.

Junker

Hej igen

Super stykke arbejde, Thejs  :)
Det illustrerer meget godt aktiviteten og manglen på samme herinde.

Jeg tror dog ikke at det bør samles helt så meget som du foreslog i din forrige post...
Men der kan gøres en del af det og opnå et godt resultat.
For netop at være 'bedre' end eks facebook til at genfinde ting man så for lidt siden, tror jeg overskuelighed er meget vigtig.

Junker

Landbooster

PF har fortsat sine formål så som hobbyblogs og klub fora hvor info skal være tilgængeligt og organiseret.
Med alt andet debat og køb/salg er PF og formatet nok bare blevet overhalet og efterladt håbløst bagud. Der kommer simpelthen ikke nye til.
Både Facebook og Discord er langt mere dynamisk.

Jeg håber dog at PF vil blive holdt i live til de ting som det egner sig til:)

Thejs

Jeg er enig i, at blogs er der hvor PF er bedre end Facebook.
Så skal vi da have blogs front and center, og pakke alt det andet lidt væk.

rosenaa

Køb og Salg virker da fint ?

Og der er nogle der ikke gider FB pga. bla. alle de udbrud der ikke har Mods som kan redigere  :)

Skilkoff

Quote from: rosenaa on 18 February, 2022, 22:13:40
Køb og Salg virker da fint ?

Og der er nogle der ikke gider FB pga. bla. alle de udbrud der ikke har Mods som kan redigere  :)

Nej. Der er alt for mange små regler som der alt for ofte får folk til at droppe med at gide smide deres ting op her inde.

Powerfist er et at de få steder hvor at man faktisk kunne lave et nemt simpelt og overskueligt markedplads i forhold til mange andre steder, hvor at ting bliver smidt op i et stort klusterfuck og man skal/kan side og rode round efter de enkle ting som man søger.

rosenaa

Det forstår jeg ikke. Så du er velkommen til at opridse en plan  8)

Pille

Jeg er en af dem, der er skyldig i at kigge forbi PF forholdsvist ofte men til gengæld ikke er særlig aktiv herinde.

Jeg er meget enig i dem, der har givet udtryk for at PF bør fremhæve de ting, der fungerer bedst her. Selv er jeg ret glad for blog afdelingen. Og selvom min egen blog har ligget stille et stykke tid af forskellige årsager, så kigger jeg tit på andres blogge. Og jeg har planer om at få opdateret min egen inden længe. Så et fokus på blogge kunne være PFs fremtid.

Derudover bør der skæres kraftigt ned på de forskellige tråde og underfora, som der også bliver nævnt. Siden ser endnu mere død ud, når man med det samme kan se hvor mange tråde, der ikke har været aktive længe, så snart man logger på siden.

Jeg er også enig i at salgstrådene bør forenkles. De mange regler til salgstråde gav mening dengang, der var mange, der brugte det, men nu skræmmer det nok mere folk væk. Så skær alt unødvendigt væk.

Så mit råd ville være at lave en gedigen oprydning af Powerfist. Saml flere underfora. Fokuser på de underfora der fungerer, hvor jeg mest tænker på blogs, men der er sikkert flere andre. Klubfora kunne også være en mulighed, da det er nemmere at overskue end en FB gruppe.

På flere måder er PF for mig stadig det bedste forum og forsamlingssted for de mindre spil, der ikke bliver spillet så meget rundt omkring i landet. Så jeg ville blive ærgerlig over, hvis det gik helt ned. Jeg har selv noget ansvar i at bruge det mere aktivt, hvilket jeg også vil bestræbe mig på fremover :)

Hoppe

Man kunne reelt lave nogle få fora.

Maling
Blogs
Køb og salg
Turneringer
Klubber
40k
AoS
Andre spil

Mere behøver man vel ikke mere end det. Der er vel heller ikke brug for blogs med flere tråde. Det kan sagtens være i en tråd. Så når jeg ser på Hares blog, er det sgu nemmere hvis det bare var en tråd fx. Der er så lidt aktivitet at jeg klikker på det uanset om det er 40 k eller han har malet en titan til titanicus.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

rosenaa

Personligt ser jeg en fare i at tråde som på andre fora forsvinder hvis der ikke er flere undergrupper  ???

F.eks ville det være svært at finde noget når jeg gerne vil søge efter/kigge på FOW Italien bemaling og WH40K dværge, hvis det lå under et... eller misforstår jeg noget her ?