News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

En lille artikel om klipper (let billedtung)

Started by Roar, 07 November, 2006, 20:15:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roar

En Sten- og klippeguide

Der har efterhånden været en del forskellig snak om sten her på forummet, så jeg tænke jeg lige hurtigt ville skrive et par ord om, hvad jeg gør med sten på baser med videre. Jeg vil i første omgang lade småsten ligge og skrive lidt om klipper – småsten er vel bare mindre varianter af samme. Ligeledes lader jeg også tilvirkede sten være for nu. Anyway, here goes:

Q: Er en klippe bare en klippe?

A: Nej, selvfølgelig er det ikke det. Lad os tage en tur på google og se om vi kan finde nogle stenformationer:

Steneksempel 1:

Fin sten, der har ligget og hygget sig ude i naturen. Læg mærke til, at den ikke er fuldstændig grå – der er alle mulige små lilla og rødlige nuancer. Overfladen er, selvom den umiddelbart er ret plan, rug. Detil er der så en hel masse mos på.

Steneksempel 2:

Bare et mere tydeligt eksempel på en sten, er absolut ikke kun er grå.

Steneksempel 3:

De her sten er ikke engang grå, men snarere rødlige. Igen med en meget krøllet og rug overflade – det ser nærmest ud til at være lavet af mange flade lag.

Fint nok, det giver måske lidt en ide om klipper.

Q: Hvad skal jeg lave det af?

A: Alt muligt! Selvom det er rigtigt, er det dog ikke et særligt konstruktivt svar. Så her er nogle bud:

Greenstuff/Fimo/andet hærdende modeller: Form det som en sten og lad det hærde. Pres evt. en rigtig sten ned i noget let hærdet modelermasse, så du får stenteksturen med. Fordelen ved dette materiale er, at du kan lave det lige som du lyster. Ulempen er dog, at det endelige resultat har det med ikke at blive skarpt defineret i kanterne, med mindre man skære og filer i det efter det er hærdet, og så går strukturen af. Anvend disse til forarbejdede sten (som stengulve m.m.), og brug andre mere oplagte materialer.

Kork: Kork har en naturlig struktur, hvilket snildt kan udnyttes. Flå en korkprop, korkplade, gammel opslagstavle i stykker, og så har du den ujævne sprækkeflydte struktur, du gerne vil have. Dertil er det let i kork at få en plan flade, hvis man ønsker at stille sin figur ovenpå. Ulempen ved kork er, at det meget ofte kommer til at ligne bemalet kork og ikke sten, speciel på plane flader. Dette kan afhjælpes ved at bryde fladen lidt, enten ved at skære eller rive i det, eller ved at smide noget nyt strukturgivende ovenpå, f.eks. sand eller flock. Kork er derudover meget let at få fat i, specielt for os vindrikkere, men ellers er det bare at gå i et byggemarked eller en hobbybutik.

Skiffer: Skiffer er en meget blød stenart. Det har mange fordele: Dels er der intet der ligner sten som sten. Tilmed har det lidt den samme lagstruktur som vi så i steneksempel 3. Derudover er det forbavsende let at arbejde med, man kan bore og save i det uden problemer. Og så til ulemperne: Skiffer er en ret porøs type sten, der har det med at knække langs de lag det er lavet af. Så til baser til spillefigurer skal man lige tænke over at placere stenen på basen, så den ikke får for mange stød. Dertil må man så finde sig i, at man ikke kan forme skidtet helt som man har lyst, men man må mere eller mindre bruge stykkerne som de nu engang er. De er rigtig lette at dele om i mindre stykker, men det bliver aldrig en helt kontrolleret proces.  Skiffer kan faktisk findes på stranden. Skulle man ikkelige have en strand med skiffer i nærheden kan man gå til den lokale stenhugger, de vil ofte gerne sælge deres skifferflis til ingen penge. Ellers kan man købe det til astronomisk priser i nogle hobbybytikker og hos nogen figurpushere.

Bark og træflis: Bark og træflis er noget man går ud af døren og finder, det er ret let. Dertil kan det have nogle rigtig spændende strukturer, der kan gøre det til et rigtig attraktivt valg til baser. Husk dog at tørre det godt inden det kommer på basen, og forsegl det (evt. med en blanding af trælim, lak og vand) for det ikke skal gå hen og rådne. Bark/træflis har arbejdsmæssigt nogle af de samme træk som skiffer: Det er endnu lettere at skære i, men flækker lidt lettere hvis man er for voldsom med boret – så hold lidt igen der.

Q: Hvordan skal jeg male det?

A: Lidt sværere at give et bare nogenlunde udtømmende svar på. Så lad os lige holde os til de nogenlunde grå sten – det er vel alligevel sådan nogen folk oftest vil male. Allerlettest er jo bare en mørkegrå sten, som så gradvist highlightes, typisk med drybrushing, med lysere nuancer af grå.

Men vi så i eksemplerne, at sten meget sjældent er helt jævnt grå, der er alle mulige nuancer i. Så hvad gør vi så? Den letteste måde at få det ind på er med washes og glazes. En lille opskrift:

1: Grund basen, i hånden eller med en spray. Oftest vil en sort være en god ide, selv bruger jeg en grå grunder til det, det sparer mig for lidt arbejde.

2: Mal stenen grå. Gå efter en grå, der er mere mørk end lys.

3: Skyggerne kan så få nogle interessante farver. Bland nogle forskellige tynde washes med lilla, grøn, rød og brun og eksperimenter lidt. Skyggerne kan blendes pænt, men ofte kan man slippe fint med at washe hele klippen med en tynd blanding, f.eks. af grøn og brun, og så plaske noget lidt kraftigere, f.eks. brun og lilla, omkring klippens revner og sprækker.

4: Highlight op med lysere nuancer. Overvej at blande en lille smule brun i den lyse grå for at gøre faren lidt mere naturlig.

Et voila, så skulle du have noget klippelignende på din base. Herefter er det så tid til at male det sand man måtte have puttet på (dette kan evt. gøres samtidig med klippen i de samme farver, hvis man ønsker mindre kontrast), og putte statisk græs, mikroløv, sne eller whatever på. Jeg kan klart anbefale mikroløv, da det ligner mos en god del (som i eksempel 1).

Q: Fint nok, du snakker og snakker, men kan du ikke lige vise et par eksempler på baser?

A: Joh, det kan jeg vel godt. Når jeg lige får tid laver jeg nok, hvis der er interesse for det, et par step-by-step guides. Men indtil videre må den interesserede nøjes med det her:

Eksempel 4, Skiffer:

Som det ses, malede jeg her skifferet meget mørk gråt og drybrushede det med noget lidt lysere grå. Sand og græs osv. er så tilføjet. Stenen er imidlertid ret uinteressant at kigge på, da der intet farvespil er at se (det var før jeg begyndte at kigge ordenligt efter).

Eksempel 5, Kork:

Her skulle der så være mulighed for at se noget lidt mere mangefarvet sten. Korken er sprayet grå, washet først med en blanding af Vallejo Smoke og Tamiya Clear Green (fortyndet ca. 50% med vand), og sidenhen shadet med en 1/3 (ca) blanding af GW Purple Ink og Vallejo Smoke (igen fortyndet med vand) i skyggerne. De grønlige skygger er nemmest at se fra denne vinkel, men der er også noget lilla dybere inde. Bemærk også problemerne med korken: Det ligner stadig kork ret meget – jeg har forsøgt at bryde det lidt op ved at lave mange dybe riller og ruges sand hist og her, men det skjuler stadig ikke det faktum, at skidtet er lavet af kork.

Eksempel 6, Bark:

Figuren står langtfra særlig godt på basen, men det var det eneste billede jeg lige havde af barkklipper, beklager. Basen er meget simpel (og ret uskarp på billeder :(), men jeg synes det fungerer udemærket. Opskriften er stort set den samme som den med korken, selvom jeg her er gået lidt voldsommere til den med skygge farverne. Det grønne er mikroløv, der fungerer fint som mos.

Det var vist alt hvad jeg havde at skrive lige umiddelbart. Spørgsmål, tilføjelser og kommentare modtages gerne, og så må vi se, om jeg ikke kan få lavet lidt step-by-step guides.

Så prøv det af.

Roar
Roar Melgaard Gaardsøe

Belial

Det ser saft-susme godt ud.

Rigtig god artikkel.

MVH

Belial

TheMuffinMan

You're all SLUTS!!!
- Conan

Kitxune

b0ksah

The name is Juul, Peter Juul Jensen.
FAQ: Billeder!?!

Drake blev til Kashmir blev til KasH blev til Kasse blev til büchse blev b0ksah .. The Story of a Nick.

Yup, warhammer er noget jeg sux til ...

Ravenwing

Jesper, medlem af Emperors Pride

King_Cuttuk

måske noget om hvordan man sætter figuren fast på det man har sat på basen.

<== hehe det var mit nr 1337 indlæg.