News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

IASL 18

Started by Hoppe, 18 September, 2006, 15:10:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Arch Angel

Quote from: Anaxagorax on 09 November, 2006, 13:06:03
At sætte det flyvende dyr op er helt fint, nidder har masser af plads til at håndtere det. At de må ofre den anden Tyrant til fods eller noget andet for at få plads til det er helt fair, det er det samme problem som alle andre hære med den slags allerede roder med. En Chaoshær med flyvende prins kan ikke tillade sig nogen andre overtrædelser overhovedet, en Nidhær har stadig masser at lege med og får meget mere ud af det sammen med resten af en hurtig hær.

Jeg er helt enig med at den skal kost, også meget. Dog synes jeg at 6-7 er til grin. Der er sikket nogen der tager den med stadig, men der findes også folk der spillet med den gamle fire prisme. At nogen folk gøre noget godt, har intet at sige om balance. Men jo mere jeg hører jeres svar, ser det ud til at det handler om "I" bare ikke gider se AssCannons", og ikke noget med balance.

Quote from: Anaxagorax on 09 November, 2006, 13:06:03Og at AC'er ikke skulle være det værd i IASL er jo helt til grin, specielt sammenligningen med Lascannons og Heavy Bolters. Det ene udelukker ikke det andet, enhver Marine hær der sammensættes efter systemet kan sagtens have alle de Lascannons og Heavy Bolters med som der er brug for og oven i det have 2-3 AC'er. Enhver nedsætning af AC'ens straf vil bare resultere i endnu flere af dem.

Er det et problem for balance eller hvad I har lyst til at spille imod?
Member of Soul Slayers
Old enough to know better, young enough to not care
Tyranids can't figure out humaniods - if they didn't want to be killed, why were they made of flesh?

Arch Angel

Quote from: Anaxagorax on 09 November, 2006, 13:08:50
Har du overhovedet nogensinde spillet mod nidder? Ingen af de ting du nævner virker, når der samtidig er 40 hormagaunts og andet lir og bare et minimum af terræn nogen steder.

Pariahs... *fnis*

Masser af gange. Alle de ting jeg nævner har jeg haft succes med, eller set andre haft.
Der er ingen der siger det er nemt at spille mod Nidder. Jeg tror bare problemet er meget at folks "anti"marines hære ikke virker om Nidder. Hvis du har en balanceret hær, er Nidder ikke noget stort problem. Er din hær anti marines, har du problemer. Har du en anti horde, har Tyranids problemer. Meget simplet  :D

P.S. Pariahs er dårlige - MEGET enig  ;D
Member of Soul Slayers
Tyranids can't figure out humaniods - if they didn't want to be killed, why were they made of flesh?

Anaxagorax

Quote from: Arch Angel on 09 November, 2006, 13:13:12
Er det et problem for balance eller hvad I har lyst til at spille imod?

Det er sørme et problem for balance at se 4+ AC'er oveni det sædvanlige sortiment af Lascannons og Heavy Bolters i en hær til IASL 12-13 stykker. AC'en er nok det bedste våben i spillet nu om dage set for sig selv og når man så udover det kan tage så mange af dem som man kan i forskellige enheder, så bliver det helt ude af proportioner.
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Anaxagorax

Quote from: Arch Angel on 09 November, 2006, 13:17:53
Masser af gange. Alle de ting jeg nævner har jeg haft succes med, eller set andre haft.
Der er ingen der siger det er nemt at spille mod Nidder. Jeg tror bare problemet er meget at folks "anti"marines hære ikke virker om Nidder. Hvis du har en balanceret hær, er Nidder ikke noget stort problem. Er din hær anti marines, har du problemer. Har du en anti horde, har Tyranids problemer. Meget simplet  :D

P.S. Pariahs er dårlige - MEGET enig  ;D

Ikke helt så simpelt synes jeg nu nok. Selvfølgelig skal man have en hær der kan håndtere både horder og MEq's og så skulle man have en ok chance mod enhver hær, inklusiv nidder. Det med at have en hær der *kun* kan håndtere MEq's hører fortiden til så vidt jeg ved, der er alt for mange hære nu om dage hvor det ikke virker imod.

Problemet er at det flyvende utyske giver nidderne en markant fordel imod alle typer hære, ligegyldigt hvad de i sig selv er gearet til at håndtere. Hvis man så udover at give dem adgang til det, så *også* giver dem friheden til at tage alt andet med de kunne have lyst til at gøre deres modstanderes liv surt med, så kommer der en udtalt balanceforvridning i forhold til alle andre slags hære på samme IASL-niveau. Det er meget tydeligt ved at se på ethvert spil hvori de forekommer og hvor der bruges en IASL-grænse for hærene.

Arch Angel

Jeg er helt enig i at en Flyrant skal straffes, men hvor meget?

Flyrant vs Daemon Prince
(Tyranids vs assault Chaos hær, man kan jo ikke bare kigge på de 2 MC alene)

Flyrant koster 7 - Princen koster max 5
Er Flyrant 2 værre end Princen?
Nej, faktisk er Princen værre.

Så hvorfor er den dyre?
Member of Soul Slayers

Anaxagorax

Fordi det er to forskellige hære og de virker derfor forskelligt. Nidder har fra starten 6 mere pts at lege med en vanille Chaos og har udover det flere monstre og meget hurtige enheder til at binde folk. Chaos straffes fordi de er generelt gode, men har ikke samme mulighed for generel mobilitet eller monstre.

Kort sagt, Chaos får ikke det samme ud af at have et flyvende monster som nidder gør. Den flyvende Hive Tyrant er bedre for en fra starten medium nidhær end en flyvende Prins er for en i udgangspunktet god Chaoshær.

Hoppe

Havde skrevet en lang post, men kom til at slette den :(

Men angående Flyrant:

Fordi du starter på 22, og den er synapse, dermed sparer du en masse point og besvær og samtidig gør den niddernes store problem ikke-eksisterende... derfor. Der er rigeligt plads til den hvis man vil ha den med. Og den får kun -4 i char str hvis den ikke køber init. Det er 6 i alt. En HT til fods koster -1 for char str og to hw's, samtidig behøver du to for at klare synapse bare en anelse ligeså stabilt som flyranten og det koster en gentagelse og -2 for heavy. Således kan jeg sige at min anden HT koster 6 IASL point alene (-2 for andet heavy, -2 for gentagelse pga warrior synapse krav, -1 char str og dens VC gør jeg overskrider hw med -1)

Kan du fortælle mig hvorfor jeg ikke skulle tage en Flyrant til -4 med i stedet? den klarer synapsen mindst ligeså godt (bedre faktisk i den kritiske tur 2/3 med hormagaunts), VC erstattes af at den kan smadre tanks i CC (hvilket er svært når man går 6")... Samtidig sparer jeg point.... Eneste ulempe er at Winged HT er plat og grim*, men sådan er det jo ikke alle tænker ;)

Så derfor -2 ekstra, som gør det svært at få den anden carni med. Så har man valget mellem 3 dyr til fods, eller en Flyrant og en carni...

Hoppe

* Med mindre man har et flyvetema (rigtigt flyvetema ikke en dårlig undskyldning)
Medlem af Emperor's Pride

Arch Angel

Det kan godt være at chaos ikke har units der kan binde. Men de har units der laver flere kills, og er meget svære at dræbe.

Det bliver nok det sidste indlæg i denne sag, da vi nok ikke bliver enige og det ikke ser ud til at vi kommer nogen vejende. Så vil synes det er bedre vi stopper, og lade være med at flood´e resten af topicet.

Men mange tak for deltagelsen.

:)

Dog lige en kort kommentar til Hoppe.

Hvorfor? Fordi du derved rammer Tyranids forkert (IMO), da det bare gøre at jeg ikke tager en Flyrant med, men bare noget andet nasty der er bedre for IASL pointene. Det jeg klager over er ikke at ting kost (Flyrant, AssCannon og andet), men at det bare skærvrider systemet. Ikke at AS gøre sådan noget, problemet er bare at noget er noget så specifikt som her, ville jeg mener løsning kan/bør findes. 6 point for en Flyrant synes jeg bare er for meget. Det er den samme straffe som at tage 3 Falcons med.
Member of Soul Slayers

Hoppe

Quote from: Arch Angel on 09 November, 2006, 14:55:55

Dog lige en kort kommentar til Hoppe.

Hvorfor? Fordi du derved rammer Tyranids forkert (IMO), da det bare gøre at jeg ikke tager en Flyrant med, men bare noget andet nasty der er bedre for IASL pointene. Det jeg klager over er ikke at ting kost (Flyrant, AssCannon og andet), men at det bare skærvrider systemet. Ikke at AS gøre sådan noget, problemet er bare at noget er noget så specifikt som her, ville jeg mener løsning kan/bør findes. 6 point for en Flyrant synes jeg bare er for meget. Det er den samme straffe som at tage 3 Falcons med.

Det er det du ikke forstår ved IASL. Du kan ikke sammenligne de to ting. 3 Falcons (uden holofields og visse gode våbenkombinationer) koster -6 ligesom en Flyrant.

Men du kan ikke stille de 3 Falcons til EC4 da hæren ender på IASL 12, men sagtens en Flyrant (Du har stadig 3 iasl point). Dette viser jo netop at du ikke kan sammeligne point mellem hærene (nødvendigvis).

Hoppe

Broderen!

Hej Troels.

Jeg tror du glemmer at se hel heden i hæren, i stedet for at stirre dig blind på at en enkelt flyve tyrant koster -6. Enig i at det er voldsomt meget, næsten det samme som for en bloodthirster og alle ved vist godt hvem der er bedst. Ang chaos så starter de i -4 hvor nids starter i +2. kæmpe forskel. Tager du en god prins med så har du bare ikk råd til en masse andet godt som nids stadigvæk har muligheden for pga de mange ekstra iasl plus points du har til overs. Muligt at chaos kan få 1 eller 2 pluser, men det hjælpe ikke i den lange ende imo. Med prinsen er du allerede under f.eks EC4 IASL bundgrænse. Så firkantet sagt. Prinsen er sej er alene, men gør resten af hæren ret ringe, hvor flyve tyran også er sej alene, MEN han booster samtidigt resten af hæren med synaps og lukker svagheder, det gør prinsen ikk alene. Plus du igen stadig har en del overskud af points tilbage i nid hæren, til at tage stealers og andre ting. Chaos er tvunget til at finde pluser og ikk bryde nogen pointer, hvis prinse far skal luftes.

Broderen!
Har været på afveje siden jeg gik i dagpleje...

easyrider

Jeg syntes det er rigtigt godt at man sætter -1 på holofields, jeg kan godt lide at man rammer præcist det der er hårdt.

Mht. hærjustering er jeg dog lidt mere lunken, jeg kan ikke forstå at black templars er placeret i B jeg syntes at de  virker dårligere end almindelige SM

Jeg er heller ikke helt glad for at eldar er rykket op i B, jeg er ikke sikker på at de er blevet værre, men mht. eldar er jeg jo også inhabil  ;)
Der er altid en på powerfist.com der er parat til at give en hånd med
At tænke før man taler er som at tørre sig før man skider- Arne and
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Hoppe

Lidt ændringer og bedre opsætning.

Index Army Selection Light (IASL), Version 18 (4th Edition).

System: Systemet giver et starttal på 20 IASL point. Punkterne nedenfor giver enten minus eller plusværdier, der lægges til starttallet. Der er intet minimum eller maximum.

1) Force organization chart

A: FOC
Punktet trækker ned hvis følgende slots fra FOC tages med.
* Hvert Elite, Fast Attack og/eller Heavy over 2.
* Hvert HQ choice over 1.
-2 for hver gang der brydes et punkt.

B: Gentagelser
Du har en gratis gentagelse af et choice fra kategorierne HQ, Elite, Fast Attack eller Heavy. For hver gang du gentager et specifikt choice udover den første brydes punktet. Har du tre ens choices med, bryder du punktet en ekstra gang udover hvad du ellers måtte have brudt.
-2 for hver gang du bryder punktet.

C: Kategoriændringer
Alle enheder taget som en anden kategori end oprindeligt, bortset fra hvis de tages som Troops eller fra Troops bryder punktet.
-3 for hver gang du bryder punktet.

2) Shooting

A: Heavy Weapons
Et heavy weapon er et våben med både range 25+ og str. 6+.
* Følgende våben tæller ikke med: Sniper rifle/long rifle, Multilaser, Våben med ap-, One-shot weapons.
* Følgende våben tæller stadig med: Zapp guns, Multi-meltas, D-cannons, Vibro Cannons.
* Følgende våben tæller for to heavy weapons: Ordnance, Prism Cannon, Assault Cannon, Railgun, Exorcist Launcher, Devourers med str. 5+, Venom Cannon med str. 8+.
* Følgende psychic powers tæller for et heavy weapon: Fury of the Ancients, Mind War, Bolt of Change.
-1 for hvert heavy weapon over 6.

B: Multishot Weapons
Et multi-shot våben er et våben med 3+ skud, str. 5+ og range 24+.
-1 for hvert 4 våben købt.

C: Vehicles
* Vehicles med Ordnance våben, tæller kun deres Ordnance weapon med til udregningen af punkt 2: Shooting

3) Close combat

A: Power Weapons
Et power weapon er et våben der ignorerer et eller andet form for save. Du må have fire modeller i hæren med disse våben før punktet brydes.
* Power weapons med str. 6+ tæller for 2 power weapons.
* Units der er født med powerweapons tæller ikke med, undtaget Independant Characters & MC's.
* Power weapons købt til basistropper (undtaget alle SM chapters) under enhedens options tælles ikke med.
* Følgende enheder tæller for 2 modeller med power weapons: Mounted Daemonettes, Bloodletters, Furies.
* Hver 5. genestealer i hæren tæller for et power weapon.
-1 for hvert power weapon over 4.

B: Character Strength
Powerscore gælder alle Independant Characters og MC's, der kan ignorere saves og udregnes sådan: Max. antal mulige attacks + max. mulige Initiative + max. mulige strength + nedenstående justeringer.
* Special abilities tæller ikke med i max. attacks (d6 attacks tæller som 3, d3 attacks tæller 2)
* Always strike first ignoreres, powerfists o.lign regnes som Initiative 1.
* Styrke fra veteran skills etc. tælles med til max strength.
* Wargear der wounder på 4+ tæller som str 5, wargear der wounder på 2+ tæller for str. 8.
* Wings/Jumppack/Cavalry/Bike/Jetpack tæller for modellens toughness value i powerscore.
* Acts of Faith tæller for 3 i powerscore (AoF tælles ikke med i max attacks, init og strength ovenfor)
* Servo Arms tæller ikke med.

Indsæt din powerscore i skemaet nedenfor og optæl hvor mange gange modellen bryder punktet.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 16-17 i "powerscore" bryder punktet en gang.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 18-19 i "powerscore" bryder punktet to gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 20-21 i "powerscore" bryder punktet tre gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 22-23 i "powerscore" bryder punktet fire gange.
* Ind. Characters og Monstrous Creatures der har 24+ i "powerscore" bryder punktet fem gange.
-1 for hver gang du bryder.

4) Slemme enheder
Opstillet nedenfor er der fire kategorier. For hver af disse enheder du har med justeres din IASL score.

-2:
* WH: Inquisitor med Liber Heresius.
* WH: Allied Adepta Sororitas.
* DH: Allied Grey Knights i power armor.
* Orks: Mad Boyz.
* SM: Librarian med Fear of the Darkness, med base move på mere end 6" og/eller mulighed for deep strike.
* SM: Blood Angel Chaplain.
* SM: Drop Pod købt til infantry.
* Eldar: Harlequin Troupe
* Eldar: Den anden squad Fire Dragons.
* Tyranids: Winged Hive Tyrant.
* Necrons: Den anden squad necron immortals.
* Allied Deathwatch Marines.

-3:
* SW: Wolf Scouts (kun den første enhed der købes)
* DH & WH: Callidus assassin.
* Chaos: Chaos Icons og Personal Icons på units med base movement på mere end 6".
* Chaos: Bloodthirster, hvis der er Khorne Daemons i hæren.
* Chaos: MC's med Feel No Pain.
* SM: Drop Pod købt til Dreadnought.

-4:
* DH: Allied Grey Knights i terminator armor.
* LatD: Alle enheder valgt fra Codex: Chaos Space Marines som allies til LatD.

Speciel:
* Eldar: -1 til IASL scoren for hvert Holo-Field i hæren.
* Eldar: -1 til IASL scoren for hver Fortune psychic power i hæren.
* Eldar: -1 til IASL scoren for hver Farseer på Jetbike i hæren.

5) Vehicles

A: Dyre vehicles
+1 for hver non- skimmer vehicle unit med basis pris på 71+ point.

B: Transports
* For hver skimmer transport/drop pod du køber, skal du have en enhed, der har mulighed for at købe en transport men ikke har udnyttet denne mulighed. Altså tæller enheder der ikke har nogen transport mulighed ikke med i dette regnestykke.
* Skimmer transports købt som separat choice tæller også med som en transport.
* Transports der skal købes til en unit tæller ikke med i udregningen.
-2 per transport du har for meget

.
6) Hærjustering
Opstillet nedenfor er der fem kategorier. Din IASL score justeres efter hvilken hær du spiller.

Kategori A (-4 i IASL score): Blood Angels, Chaos.
Kategori B (-2 i IASL score): Chaos Legions, Black Templars, Witch Hunters, Eldar.
Kategori C (+0 i IASL score): Space Marines, Dark Angels, Deathwing, Space Wolves, Speed Freeks, Necrons, Lost and the Damned.
Kategori D (+2 i IASL score): Tau, Tyranids, Daemon Hunters, Dark Eldar, Orks, Imperial Guard.
Kategori E (+4 i IASL score): Space Wolves 13th Company, Rawenwing, Wych Cult Army, Kroot Mercenaries.

7) Undtagelser
* SW Wolfguards i terminator armor ignorerer punkt 3a.
* Ork Nobz med mega armor i Warboss retinue, ignorerer punkt 3a.

easyrider

Kan du ike skrive hvilke ændringer du har lavet da det er lidt hårdt at skulle glo det hele igennem hver gang.

Men så vit jeg kan se har du givet eldar et ordentligt ryk nedad, har du lige fået tæsk af dem ?
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Excommunicate

De ændringer du har lavet til Eldar er helt hen i vejret, hvis du spøger mig. Eldar er blevet en væsentlig dårligere hær, så jeg forstår ikke, hvorfor de skal straffes hårdere? Men de går måske nemt igennem nogle punkter jeg ikke lige kan gennemskue på en hurtig gennemlæsning`?

Mvh
Simon Darre

Aziraphale

Det ser ok ud. Mere overskueligt.
Jeg ville dog overveje, at lade harlequins helt uden rending og shadowseer være gratis.

Jeg kan ikke forstå, hvorfor fortune skal straffes specifikt. Du har jo nok en god grund, men kunne du ikke lige forklare hvorfor?

Anaxagorax

Så fik Eldar da godtnok unødvendigt skridtprygl.

Normalt er vi meget enige i vores vurderinger, men det her kan jeg ikke helt se idéen med. Det nye codex burde ihvertfald fra starten af ikke have en justering på -2 og hvorfor Harlequins er røget på straffelisten istedet for som før ganske udemærket at tælle som power weapons, kan jeg heller ikke rigtig se.

Sammen med de specifikke straffe og resten af niveauet i det nye codex, er der ikke rigtig balance i systemet.

Alt i alt lugter det lidt mere af fortidens spøgelser der præger din vurdering, end af objektivitet og afprøvning i praksis ;)

Hoppe

@Simon: Ja, grunden er at enormt mange ting går igennem IASL punkterne. Char strength er ikke et problem for Farseers, Power weapons trækker heller ikke rigtigt bortset fra 2 WL's. WL kostede -2 før, den er nede på -1 nu. Eldar er ikke helt så afhængige af heavy weapons, der er mange våben med høj styrke: Dragons, Wraithguards, Reapers, som alle går lige igennem og mange S 6 våben (scatter, shur can,WS's, SS's). Det er kun det rigtigt tunge armor der et problem, som trækker HW's. Men man har 6 HW's og multishot er sat op så man kan have flere med.
Eldar har mange gode choices og er ikke afhængig af gentagelsespunktet, det er rigeligt med 1.

@ Azi: Ja man kunne lade harlies uden rending og seer slippe (det noterer jeg bagefter i en parantes). Ikke at jeg tror vi ser nogle uden rending. Grunden til Harlies er flyttet er pga der ikke er mætning i PW punktet hos eldar medmindre man har 2 WL's. Harlequins er en nobrainer ift scorpions og banshees, de er mile vidt foran, og scorpions er jo ikke just ringe set isoleret som assault enhed.
Fortune er bare rocker god, især kombineret med 10 WG er den latterlig eller i en warlock enhed (især på bike). Men jeg overvejer at slette MW fra skydning, da jetbike farseer koster -1 fast, den er klart værst på ham, ikke slem til fods. At gode psychic powers koster er ikke noget nyt, se bare FotA og FotD.

Som IASL var før den nye rettelse kunne man stille denne hær:

Farseer: Jetbike, Spear, Fortune, Runes of Warding      
Warlocks(4): Jetbikes, Spears, 3*Destructor, Enhance      370

Harlequins(6): Kiss               132

Fire Dragons(6):                 96

Guardians(10): Brightlance            110

Warp Spiders(10): Ex: Blades, Add Spinner, Withdraw      262

Falcon: Scatter, Cannon, Holo, Spirit Stones, Vec Eng.      205

Falcon: Scatter, Cannon, Holo, Spirit Stones, Vec Eng.      205

Total: 1600

I iasl 13 sammenhæng er den helt knallert! Den har vist ikke problemer med armor, og der er meget multishot i den (3 destructors på fortunet jestbike council er ret nast for horde hære, du kan ikke undgå dem) Spiders tager også godt fra mod horder, og er svære at fange. Hæren er ret holdbar. Vanvittig god allround hær.

Men igen, intet er mejslet i sten. Og det er et fint codex, men jeg synes i underdriver de nobrainers der er. Selvfølgelig skal det også ses udfra andre iasl 13 hære på borde med nok terræn og gode missioner uden vp. Hvis man spiller omega cleanse på et åbent GF bord, virker IASL ikke så godt.

Hoppe

Hoppe

Quote from: Anaxagorax on 16 November, 2006, 16:29:05
Så fik Eldar da godtnok unødvendigt skridtprygl.

Normalt er vi meget enige i vores vurderinger, men det her kan jeg ikke helt se idéen med. Det nye codex burde ihvertfald fra starten af ikke have en justering på -2 og hvorfor Harlequins er røget på straffelisten istedet for som før ganske udemærket at tælle som power weapons, kan jeg heller ikke rigtig se.

Sammen med de specifikke straffe og resten af niveauet i det nye codex, er der ikke rigtig balance i systemet.

Alt i alt lugter det lidt mere af fortidens spøgelser der præger din vurdering, end af objektivitet og afprøvning i praksis ;)

Vi får se! Jeg synes folk undervurderer det nye codex set i lyset af de missioner vi spiller nu om dage. Nu gælder det om mobilitet, koncentreret skydning, holdbarhed og evnen til at kunne lave et vigtigt assault til sidst i spillet.

Ville du tage scorpions eller banshees i stedet for harlequins som din ene vigtige assault enhed hvis de alle var gratis? De to andre er delvist afhængige af en dyr transport får at være effektiv, harlies kan klare alt...Fanget af en dread, rending, assaulter stealers uden problemer, MC's dør lynhurtigt. De er hurtige, kan ikke rigtigt ses og er derfor sikker mod stationær baglinieskydning...Det er en nobrainer af dimensioner i det nye codex..

Hoppe

PS. Vi er da sjældent enige i starten, kun efter at vi har set resultatet af en turnering eller to, men så er det jo soleklart selv for et dampbarn at se hullerene (selvom mange her på PF kæmper for at se det  :)) Jeg huskede en der brokkede sig over Chaos og SW, som kun er blevet strammet op igen og igen...og som stadig dominerer til turneringer...

Honsou

Hvordan kan det være en bloodthirster kun får minus 2 hvis der er khorne dæmoner i hæren? Er en bloodthirster ikke psykopat uanset hvad man ellers har?
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

easyrider

Jeg syntes stadig du er hård ved eldar.

Jeg kan godt se fornuften i at harleys kommer ned i slemme enheder, fordi som du siger at man ikke behøves at fylde ud i power weapons som eldar. Man kan sagtens have et par habile cc enheder uden at komme over 4 PW. Men ved at rykke harleys gør du jo bare at der er endnu længere til at fylde den op, måske skulle det være sådan at de stadig tæller som PW men at shadow seer tæller som hård enhed så man har mulighed for at stille dem.

At straffe fortune generelt mener jeg også er lidt for hårdt, jeg er enig i at når den kastet på 10 WG med conceal er den god, men det er også en mand til 85 point der ikke kan så meget andet.  Igen ville det være bedre at man var specifik og ramte de situationer hvor den kan være god selvom at det så kan blive en meget omfattende definition.

At straffe en farseer fordi han har en bike syntes jeg er hul i hovedet, medmindre man valgte at straffe alle IC på bikes, jeg syntes at der er mange andre IC på bikes der er langt bedre end ham. Jeg ved godt at mange af dem bliver ramt af characters strenght, men det er fordi de netop også har et PW og er hårde i nærkamp, noget en farseer bestemt ikke er.

Mere generelt kan du ligeså godt lave en kategori under slemme enheder der giver -1. Jeg er egentligt også for at man prøver som du gør at ramme præcist de ting der er gode i en hær, problemet er bare at hvis man gør det for mange gange bliver det svært at lave en hær overhovedet, specielt hvis man samtidigt giver den -2 fra start, derfor er mit råd at hvis man vil lave så mange specifikke restriktioner på eldar skal den ikke samtidigt værre en -2 hær.

Hoppe

Fortune er en sej power uanset hvad, den er god til alt, især Farseer og evt warlocks. Der er mange andre unit hvor den er meget god. Det er den power der ændrer mest på en enhed ift doom, og guide feks.

Hmm , angående Harlies. Man kunne bibeholde dem i PW og så gøre noget ved Shadow seer, men hva så med de famøse 6 harlies i Falcon. Den er ligså så slem som 10 til fods med seer.

Farseer bliver så meget bedre på bike, dels pga fortune (3+ bike save, turboboost) samt med singing spear.

For 118 for du en farseer på bike, med fortune og singíng spear. Han koster 1 i IASL, for et S 9 skud, jetbike move, reroll 3+/4+ armor... Med warlocks er det endnu værre, men selv alene er han da ret god til blot -1.
Han kan også få Mind War der er god på bike.

Sammenligner du med en lille chaplian på bike til 120, med S4 power weapon og 5 attacks på charge...til -2, så står det jo lysende klart at farseerne slipper billigt.

Ja man kan lave en -1 kategori, det er klart, god ide. Især nu hvor der ikke er variable - værdier.

Et spørgsmål: Synes du at den hær jeg postede ovenfor er rimelig til IASL 13? du kan endda udskifte troops og frigive et point, og købe noget andet hvis man vil det, rangers, bikes etc...

Hoppe

Aziraphale

Jeg synes det er en glimrende idé at straffe en farseer på bike, med den korte rækkevidde hans powers har bliver han ekstremt meget bedre på en bike.

Men at straffe fortune virker lidt mærkeligt. Den har kun range 6, og farseeren har en chance for at dø hver gang han bruger den. Desuden er den fortunede enhed næppe den eneste enhed på bordet, så modstanderen kan jo bare undlade at skyde på den, medmindre han har god nok AP til alligevel at ignorere saves.
Så hellere lade den tælle som et HW.

Martin Iversen

Tænk, jeg finder det overhoved ikke spor mærkeligt at fortune bliver "straffet". Det er en vanvittig god psychic power, selv med en range på 6" - og Mjoe, han kan da risikere et attack from the warp ... Meeen, selv uden runes så er det ikke særlig tit at det sker for en psyker med Ld 10.

Og ja da - man kan da undlade at skyde på en unit med fortune, men igen det er også lidt tosset at ignorere en enhed WG der kommer trampende.
Waaaaay behind .....

Aziraphale

Helt ærligt er Fortune ikke bedre end en resurrection orb, og den bliver så vidt jeg kan se ikke straffet. Det samme kunne siges om monolithen, bortset fra at monolithen er meget bedre end fortune, i og med du kan vælge, hvem der skal få glæde af den efter skaden er sket.

Med mindre man vil have ens farseer til at være meget tæt på modstanderen, kan man ikke sikre sig, at Fortune bliver brugt til noget. Der er både Doom og Guide meget bedre, de afhænger ikke af din modstanders velvilje.

Exorcist
Om man har Ld 10 eller 5 påvirker ikke ens chance for at blive udsat for perils of the warp.

Martin Iversen

Quote from: Aziraphale on 17 November, 2006, 17:44:27
Exorcist
Om man har Ld 10 eller 5 påvirker ikke ens chance for at blive udsat for perils of the warp.

Dooh! Ja, naturligvis - ved ikke lige hvad jeg tænkte på ..

Men, en lille rune til 10 point og så er chancerne for succes, og minimale chancer for perils of the warp.

Jeg kan ikke helt følge dig i din parallel til Necrons! Kan du ikke finde en tilsvarende psychic power, til en IC der rammer nogenlunde samme powerscore / minus i IASL istedet?
Waaaaay behind .....