News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

IASL 18

Started by Hoppe, 18 September, 2006, 15:10:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Broderen!

Der er faktisk størrer chancer for at få perils of the warp med runes ;)

Broderen!
Har været på afveje siden jeg gik i dagpleje...

Anaxagorax

RoW forøger også risikoen for dobbelt 1, så med den forhøjede pris og det at Farseers nu har T 3 oveni er jeg ikke længere sikker på at de er umagen værd.

Med de nye regler har jeg allerede været vidne til to Farseers, der kradsede af til Perils of the Warp.
QuoteWe all fail. In the end we all fail. Often sooner.

Blög - Relicblade, Hell Dorado, Kingdom Death og navlepilleri.

Martin Iversen

Ok da - Så Runes er ikke så fantastiske mere, med den reducerede t3.
Den havde jeg ikke lige set.

Men, jeg syntes stadig ikke det er så synd for ham, han har da stadigvæk et 3+ save imod perils, med hans ghosthelm.

Han er efter min mening en top fed psyker, som man ikke skal have ondt af!
Waaaaay behind .....

Hoppe

Runes of Witnessing kan på ingen måde betale sig. Selv hvis de var gratis ville jeg ikke tage dem.

Runes og Warding derimod er ret så gode...

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Honsou

Blev mit Bloodthirsterspørgsmål overset?

Aziraphale har en god pointe, en monoliths evne til at suge folk ud af nærkamp(!) OG give dem 75% chance for at rejse sig op burde vel også tælle for noget, når Fortune gør? En flok assault marines der tror deres lykke er gjort fordi de når i nærkamp, for så i Necrons tur at stå palle alene uden cover midt i fjendens lejr, er da mere ubehageligt end et par re-rolls.
Quote from: kOOn on 31 May, 2018, 23:28:36
Erik tæller aldrig, vi spiller altid om andenplads
Blog: Guld!

Hoppe

Wow, tager du dig lige en koger Erik?

BT tæller i char strength og -3 ekstra pga living icon, hvis der er demoner han kan summone...

At sammenligne Monolither og Eldar psychic powers er noget af det tåbeligste jeg har hørt længe. Dark Eldar skal ha plus fem i IASL fordi figurerne er grimme og folk ikke får så meget i maling.... stort set samme argument.

Hvis folk nu efter 3 år ikke har fattet at justeringer ikke nædvendigvis kan sammelignes fra hær til hær er der ikke meget at stille op. Jeg ved snart ikke hvor mange gange jeg har forklaret det. Det er bundlinien der tæller, det generelle niveau og intet andet. Necrons behøver ikke flere justeringer så længe der ikke er et problem med hæren i IASL.
Det er vel velkendt at man ikke just kan sige det samme om Eldar, hverken før eller nu. Eller chaos. Eller BA...

Hoppe

Aziraphale

Det var som sådan heller ikke pointen at sammenligne på tværs af hære, men der er så vidt jeg kan se ikke andre der bliver straffet for at øge deres normale troppers staying power.
Mens det er ret nemt at modvirke fortune, kan man intet gøre mod de andre power som doom og guide. Doom er i mine øjne langt den bedste psychic power eldar har nu, man kan maksimere sit udbytte af den ved at vælge at skyde med mange af sine enheder mod enheden den er blevet kastet på. Hvorimod man typisk ikke får andet ud af fortune end at modstanderen vælger at skyde på en af ens andre enheder med de våben, der ikke har lav nok AP.

Honsou

Yes, koger til mig, indimellem skal man da have lov. :)
aaaah okay, pga. hans summoning power. Fair nok.

Som azi skriver var det nu heller ikke for direkte at sammenligne hære(!), jeg synes bare aldrig fortune har været en spilvinder, udover til et 20 mands seer council, men det HAR du jo fjernet ved de minuser man får for alt for mange psykers i hæren, så DEFOR mener jeg ikke fortune er super über i IASL sammenhæng.

easyrider

Quote from: Hoppe on 16 November, 2006, 16:46:04

Som IASL var før den nye rettelse kunne man stille denne hær:

Farseer: Jetbike, Spear, Fortune, Runes of Warding      
Warlocks(4): Jetbikes, Spears, 3*Destructor, Enhance      370

Harlequins(6): Kiss               132

Fire Dragons(6):                 96

Guardians(10): Brightlance            110

Warp Spiders(10): Ex: Blades, Add Spinner, Withdraw      262

Falcon: Scatter, Cannon, Holo, Spirit Stones, Vec Eng.      205

Falcon: Scatter, Cannon, Holo, Spirit Stones, Vec Eng.      205

Total: 1600

I iasl 13 sammenhæng er den helt knallert! Den har vist ikke problemer med armor, og der er meget multishot i den (3 destructors på fortunet jestbike council er ret nast for horde hære, du kan ikke undgå dem) Spiders tager også godt fra mod horder, og er svære at fange. Hæren er ret holdbar. Vanvittig god allround hær.

Men igen, intet er mejslet i sten. Og det er et fint codex, men jeg synes i underdriver de nobrainers der er. Selvfølgelig skal det også ses udfra andre iasl 13 hære på borde med nok terræn og gode missioner uden vp. Hvis man spiller omega cleanse på et åbent GF bord, virker IASL ikke så godt.

Hoppe

Ja det er en god hær generelt. Personligt er jeg ikke så glad for guardians længere efter at de nu er blevet dyrere, og jeg ved ikke med den hq det er 370 point for 5 modeller så gode er de heller ikke, mange skud eller angreb og de forsvinder. Hurtige tropper med flamers er der også andre der kan få.
Den vil også få lidt problemer i cc da den heller ikke har så meget her. Men det er en udemærket hær.

Ang. 6 harlequins i en bus. Ja de er gode men det er alt andet der pludselig hopper ud af et køretøj og assaulter også, og det er immervæk et køretøj til  200 bobs der skal med for at få det til at virke så det er ikke nogen billig combo.
Hvis man sammenligner 6 harleys (132 point) med 6 scorps med exarch og kraftvante (123 point) er der ikke så stor forskel. Jeg regner tit i forhold til en tactical marine. I den tur de assaulter vil harleys gøre det lidt bedre, end scorps, og også i efterfølgende ture men her er forskellen meget lille. derimod er det sådan at hvis de bliver slået på eller skudt på, vil det i de fleste tilfælde være hårdest ved harleys. der er også den ndynamik i dem at jo flere tab de 2 enheder tager jo relativt bedre vil scorpsne værre pga. at det her primært er en model der laver woundsne. Jeg tror at balancer tipper når de har mistet 2-3 mand.
Harleys er bedre, men ikke så meget, og i IASL sammenhæng er der meget stor forskel på -2 rent eller at de koster 2 pw, og så stor er forskellen altså heller ikke.

Din pointe med at man skal se på bundlinien er rigtig. Jeg har ikke overblik over 1600 point hære til IASl 13 men jeg tror på dig når du siger at den her er meget bedre end de andre. Jeg syntes bare det er lidt svært at se lige hvad det er der skal rammes, f.eks. syntes jeg at warp spiders er noget af det gode i hæren.
Der er altid en på powerfist.com der er parat til at give en hånd med
At tænke før man taler er som at tørre sig før man skider- Arne and
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Hoppe

Guardians er ikke blevet dyrere eller dårligere, kun med starcannon. BL squaden er fire point billigere. Men minimumsprisen er 20 point højere nu. For de 20 point får du 3 guardians, evnen til at fleete og sidde i en transport.
Men du har ret, guardians er måske ikke det vilde, men der står altså 30 mand med 3 mobile lancer... Men man kunne købe andet troops hvis man ville, stort set et spørgsmål om spillestil. Men 330 point er ikke meget...

Du glemmer et par vigtige ting i din scorpion/harley sammenligning. Movement. Harlies er meget hurtigere og kan gå igennem terræn stensikkert. Skal scorpions ha move through cover koster de 128 point, sølle 4 points forskel. Harlierne når sikrere frem.

Harlier dræber 6 marines på charge i init 7. Scorpioner dræber 3.9 hvis exarchen får lov at slå. Harlies er langt bedre mod characters, der bliver scorpions væsentligt reduceret før/hvis exarchen kan slå.
Harlequins er langt mere effektive mod vehicles. Harlequins dræber et MC alene med rending.
Scorpions er langt mere holdbare, men i denne Falcon transport situation er Harlier voldsomt overlegne. Det er altså 8 stealers i en Falcon...
Scorpions er bedre med 10 modeller der infiltrater og kan fortunes med succes, men langt sværere at få til at virke end 10 harlier med seer...

Og mht til Falken til 205 point og dens pris. Den er billig. Den har mere skudkraft allround mod en predator med LC/HB. En predator koster 138 og betragtes som en god tank. For 67 point får du en transportmulighed i en fast skimmer, der kun dør 2,7 % af gangene den bliver glancet... Ualmindelig sikker claiming enhed, kan ikke finde en enhed der har nemmere ved at claime...
Falken er et røverkøb. At putte harlequins eller dragons i er nobrainer af dimensioner...

Mht til mobile flamers. Hvilke andre enheder tænker du på? 3 heavy flamers på hurtige fortunede jetbikes, samt anti-tank i form at 5 S 9 spears...
Det nærmeste er en drop pod med 2 flamers... Men det er sku ikke helt det samme som 3 tunge flamers... :)

Ja warp spiders er voldsomt seje, jeg synes det er en af de bedste enheder eldar har da det er blevet fast. De er ret nobrianer som fast attack ift de andre choices... Warp Spiders ville være det første jeg ville købe til min eldar hære, de er gode, pæne og et fedt koncept.

@Azi: Ja Doom er også fed. Dog er den bedst sammen med enheder som i forvejen ikke er voldsomme, fordi den forbedrer dem. Her tænker jeg på Dire avengers der får rigtigt meget ud af doom, lækker combo, jeg ville altid tage doom hvis jeg havde DA med. Scorpions og banshees er også ret seje med doom på den enhed de charger. Men doom er lidt overflødig i den hær jeg skrev, da næsten alt har S6 eller bedre. Så doom er god i visse hære, Fortune er god på det der i forvejen er nasty.

Hoppe

easyrider

Nu har vi tre sammenligninger oppe at køre og jeg skal prøve at holde alle boldene i luften.

Harleys vs. scorps, vi er ikke uenige i at harleys er bedre, det er bare om hvor meget, og derfor hvor stor forskellen i straf skal være. Harleys er mere mobile og bedre mod MC ja. De har også nemmere ved at komme igennem cover, men skal de assaulte noget i cover er scorps (lidt afhængig af målet ) bedre (plasma/no plasma) Jeg er lidt uenig i din beregning jeg får det til at 6 scorps dræber 4.4 marines, jeg tror at du glemmer at exarch også får et ekstra angreb med PW pga. de nye regler for mandiblasters. Stadigvæk er er harleys bedre på assaultet, men i de efterfølgende runder hvor de ikke får +1 strehgth er forskellen meget lille. Hvis fjenden når at slå igen eller i næste runde skyder på dem er det bedre at være scorp, og som nævnt før vil det være sådan at efterhånden som enhederne lider tab vil scorps bliver bedre i forhold. Man kan ikke kun beregne en enheds effektivitet ud fra en rundes charge. Det er heller ikke altid en god ide at lave hit and run, når man er så sårbar som harleys.

5 farseer og warlocks koster i din hær 370 point. Da jeg tænkt på at andre enheder kan det samme tænkte jeg på ganske almidelige assault marines. De kan også rykke 12´´. For 376 point kan du få 16 ass. marines med 4 flamers (to enheder) det er ganske vist ikke Heavy flamers men der er flere af dem +plus flere andre skud +de er bedre i efterfølgende CC+ de er to scoring units + hvis de tre enheder kom i cc ville marines vinde. - eldarne kan noget mod vehicles som Sm ikke kan i dette eksempel.
Min pointe er her at de samlet set ikke er bedre end så meget andet til samme høje pris.

Quote from: Hoppe on 17 November, 2006, 13:25:40

For 118 for du en farseer på bike, med fortune og singíng spear. Han koster 1 i IASL, for et S 9 skud, jetbike move, reroll 3+/4+ armor... Med warlocks er det endnu værre, men selv alene er han da ret god til blot -1.
Han kan også få Mind War der er god på bike.

Sammenligner du med en lille chaplian på bike til 120, med S4 power weapon og 5 attacks på charge...til -2, så står det jo lysende klart at farseerne slipper billigt.

Hoppe

Chaplain bliver også bedre hvis han er sammen med andre bikers. Jeg syntes ikke at sammenligningen er så god da det er to meget forskellige ting de kan. Hvis man undlader at give ham bolt pistol koster han vist også kun -1. (ved ikke lige om +1 T for bike regnes med) Men igen skulle de to mødes på battlefield, mand imod rumalf, ved jeg godt hvem jeg ville hæppe på.

PS. Jeg er helt enig i at falcon er meget god, og syntes det er fint ,med -1 på holofield.
Har 40k:Adepta Sororitas, Astra militarum, Eldar, Dark Eldar, Tyranids, Orks, Blood Angels, Deamons, CSM, Knights, Revenant , Warhound og Reaver titan og lidt GK

Honsou

Bruger man de points på 2 assault squads som du foreslår, har man både brugt sin gentagelse OG 2 fast attack choices, det er lidt svært at sammenligne et HQ med 2 fast IMO.

easyrider

Jeg har tænkt videre over rending.

Man kunne måske sætte genrøvere, harleys etc. i samme kategori. Hvis man nu sagde:

For hvert 10ende angreb med rending i hæren tæller det som 1 PW (additionel hand weapon tæller med, men ikke ekstra fra assault)

Så er de lagt under samme regler, genrøvere uden scything tallons bevarer prisen, men andre modeller i nids hæren vil også tælle.

En fuld enhed harleys vil koste 3 PW, så er der ikke plads til så meget andet, men kan samtidigt godt sætte en anden straf på shadow seer.

Hoppe

Jeg tror jeg har løst problemet med Harlequins, så man kan have en fin enhed uden den bliver straffet, samtidig med at man så ser en Troupe Master og Death Jester en gang imellem.

Den hedder: Harlequins tæller som slem enhed (-2) hvis der er mere end 3 modeller med kiss.

Så kan man tage 3 kiss,en TM med power weapons (som så tæller 1 PW under det punkt), en DJ og resten med ccw/sp eller fp.

Dette passer langt bedre med de nye modeller og fluffet for en squad. Nu bliver TM faktisk værd at tage med, det synes jeg er meget godt (han er jo ret god med pw faktisk)

Seer gør jeg ikke noget ved, så ser man dem kun i Falcon. Han skal være der i en stor squad til fods.

Jeg vil undgå en generel rending regel, da det varierer meget. Stealers er voldsomt bedre en rending warriors feks. Lidt rending hist og her gør ikke noget, det er i store mængder i hæren hvor det kan blive et problem (hvis enheden ikker overpriced).

Hoppe

Anaxagorax

Rigtig god idé, det tror jeg vil virke ganske udemærket.

Aziraphale

Jeg synes også det er rigtig god løsning. Så kan man altid tilpasse antalle af modeller der må have kiss, hvis det er nødvendigt.

Hoppe

Har lavet en IASL FAQ der er mere omfattende, som gerne skulle besvare det meste. Den kan ses under IASL FAQ tråden, bagerst.

Hoppe

Arch Angel

I lyset af denne skræpning af ting der er slemme. Hvorfor er Veil of Darkness så ikke?
Member of Soul Slayers
Old enough to know better, young enough to not care
Tyranids can't figure out humaniods - if they didn't want to be killed, why were they made of flesh?

Hoppe

Er den broken da? Jeg har ikke erfaret at den er specielt voldsom, 60 point taget i betragtning...

Hoppe

Arch Angel

Jeg vil til en hver tid heller spille mod en Eldar med en Falcon med Holofield, end en Necrons med Veil of Darkness, end en Falcon uden Holofields, og en Necron hær uden Veil of Darkness. Veil of Darkness er mere ubalanceret end Fortune, Guide, Fury of the Ancient. Men de straffes, mens Veil ikke.
Member of Soul Slayers
Old enough to know better, young enough to not care
Tyranids can't figure out humaniods - if they didn't want to be killed, why were they made of flesh?

Anaxagorax

Jeg kan nu absolut heller ikke se noget frygteligt ved Veil paa nogen maade maa jeg indroemme. 60 pts for noget der hvis det bruges aggressivt fjerner Orben fra hovedparten af necronhaeren er ganske fint.

ambrosiusen

Jeg skal lige høre med hensyn til punkt  5A. "Basis pris" Ser du Ork kult of speed "Must by Grot riggers" og hvis man så køber en dyr dyr Gun Trukk til 30+2 for grot riggers+40 for Zzap gun, kommer den op på 72 points, den kan ikke købes billigere, så jeg går ud fra at det er dens "Basis pris" eller hvad???

Og så lige en ting mere, tæller en squadron til 216 point som +1??
Eller +3 fordi der er 3 biler til over 71???

easyrider

Nå, har tænkt lidt videre, jeg tror at det at straffe fortune er ok, den kan gøre en enhed der er rimelig helt urimelig.

qoute:
* Always strike first ignoreres, powerfists o.lign regnes som Initiative 1

Istedet for at man altid ignorer first strike etc. tænkte jeg at man kunne sige at man højst kan tælle som at have initiativ 6 (måske 7) da alt over 6 i de fleste tilfæde er spildt, og at man derfor ikke bør straffes for det, da det ikke gør megen gavn. Men at first strike så også ville tælle som 6 f.eks.