News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Tumbe konger

Started by Asger, 21 January, 2007, 01:23:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Asger

Et udkast:

Tomb King, flail of skulls, cloak of dunes, 4+ "ward save"

3xLiche priests, heste, 3 scrolls, staff of ravening

16 archers, standard, champion
2 tomb swarms
2x4 chariots, standard, 1 warbanner
5 light horsemen
5 heavy horsemen

5 carrions
3 carrions
2x scorpions

bone giant
catapult

Denne hær har stadig lidt point tilbage (25-50pts), og der er også plads til 25pts ekstra magic items på hierophanten.

Nogle kommentarer eller forslag?

Asger

Gulbech

Hvad med hiratic jar??? den er fantastisk på en hirophant.

Ellers synes jeg hæren ser rigtigt fornuftig ud, borset fra jeg ikke helt forstår hvorfor heavy horsemen og ikke light?
- Ask Gulbech Jensen

Min 40k og terrain blog: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=290.0

Asger

Jeg må kun bruge 9 terninger, og det er hvad jeg har med. Har dog stadig overvejet at tage hieratic jar med, men vil først rigtig kunne bruge den når jeg havde mistet en karakter.

Heavy Horsemen er mest fordi jeg har en fed enhed. Så bliver de altså også bedre til at tage warmachines, samt fliers fast cavalry og skirmishers med lav styrke (3-4). Jeg skal teste dem lidt og er åben for at ændre det, men tror ikke det er 10pts der er skidt givet ud.

Asger

Gulbech

ok, grunden til jeg altid spiller med 2 unit light er pga deres mobilitet og evne til at flytte og beskytte dine liches. Er efter min mening deres vigtigste opgave.

Ja det er spørgsmålet om hiratic jar er det værd, men også den mulighed at en af de andre som ikke kan kaste noget vigtigt undlader at kaste for at du kan booste extra et andet sted. Synes bare det item er lidt for godt til at lade være med at have med ;)
- Ask Gulbech Jensen

Asger

Tjaa, men hvis du har en liche der står et sted hvor hun ikke kan kaste en vigtig spell, så spiller du ikke godt nok ;) Jeg vil hellere have en ekstra scroll, men kan ikke huske om de tæller for 2 de efterfølgende.

Med 7th edition er man jo så heldig at liches, selv hvis de er mounted, også kan stå i infanteri enhederne, så jeg mener ikke behovet er helt så stort for 2 enheder. Derudover så er de ting der er farlige for light horsemen, S3 og S4 skydning, ikke helt så slemme mod heavy horsemen.

Jeg kan sagtens følge dit ræssonement, og er også villig til at lade mig overtale, men jeg har tænkt mig at spille en bunke test spil med den enhed først.

Asger

corky

Hej Asger - jeg vil ikke som sådan stille et spørgsmål til dig men mere høre om du har reflekteret over følgende:

Jeg så et andet sted at denne hær skulle kunne tage gunlines ned, især dværge, derfor undrer det mig at:

1. Du har et unit på 3 carrions
Fem ville være det naturlige valg hvis de skal bruges mod dværge, da der her oftes er 4 mand ved maskinen.

2. Du har et unit på 2 swarms, min erfaring med swarms er at 3 gør dette unit noget stærkere, især mod dwarf krigsmaskiner. - det gør samtidig at de har en god chance for at holde længere som annoying unit

3. Skulls of The Foe - jeg ved ikke om du har taget det med - men jeg tror at i kan ende med at løbe ind i en masse Orc og Empire spillere, hvor de 20 point vil være givet godt ud.

4. overordnet er hæren sådan set meget fornuftig - men hvis hæren skal bruges mod gunlines, er det så ikke farligt med så mange chariots. Ville selv vælge nogle flere light horsemen hvis dette er målet - eller i det mindste et Mirrage banner på en chariot.

my 2 sents - håber ikke jeg blander mig for meget.
Alliancen står stærk!!!

Master of the Blue Zombie Crocodiles -> der er ALTID plads til en Necrosphinx i min racerbil!

Asger

Fornuftigt input.

Hæren er ikke på nuværende tidspunkt lavet med et bestemt formål i tankerne, og der skal sikkert rettes nogen ting når vi får gjort os det klart hvad den helt præcist skal bruges imod. Dog løber dine tre første forslag op i en merudgift på 113 pts (mirage standard ikke medregnet). Pts som jeg ikke har pt.

Swarms er jeg ikke enige i, jeg foretrækker dem i enheder af to, da jeg ikke rigtig har tænkt mig at bruge dem som annoyance enhed. Den skal være billig, have US 5, og kunne slå warmachines ihjel. Til det formål er 2 den bedste konstellation.

Carrions. Tjoo 5 ville nok være bedre, men jeg kan godt lide at have forskellige størrelse enheder. Den lille kan ofres, den store kan bruges som swarm. Den lille fylder ikke så meget og kan derfor komme ind i en mere "kompakt" formation, både min og modstanderens.

Skulls of the foe er ikke købt, men det er rigtigt at det ville være en god investering hvis det besluttes at den bl.a. skal spille imod de to hære.

Mirage banner er ikke mig, for dyrt for hvad det gør. Med 3 tunnelers, to enheder fugle og to enheder cavalry, er det værste skydning fjernet ret hurtigt, og ellers kan man undlade at give flanke skud eller gemme enhederne lidt.

Der er dog ting der skal genovervejes når vi ved mere om modspillerne. Det ville være rart med lidt forslag til hvordan man hensigtsmæssigt sponsorere de foreslåede ændringer.

Asger

Jan D'Souza

Jeg spillede med følgene hær til mini-turneringen i Dragons Lair i går:

Konge. Som Asgers. Virkede yderst tilfredsstillende for mig.

Liche priest. Dispel Scroll. Steed. Hieretic Jar (grundet andre magirestriktioner).
Liche Priest. 2 scrolls. Steed (som Asgers)
Liche priest. Staff of ravening. Steed. (som Asgers.

2x4 chariots med standards. 1 warbanner. (som Asgers)

2x5 Light Horsmen.

16 nøgne archers.

5 Carrions
3 scorpions (en ekstra grundet andre restriktioner)

2 bone giants (igen pga. andre restriktioner.)

Spillede mod en strigoi VC med coach, 10 knights etc., en Skaven med 10 jezzails, 3 ratlings, cannon, gråseer på klokke samt to engineers, og en Empire med Steamtank, 2 Great Cannons og en Hellblaster.

Hæren virkede enormt godt for mig. Jeg skriver herinde fordi min hær ligner Asgers meget og derfor ligesom hans fordrer agressivt spil. Efter at have spillet listen siger jeg god for din hær Asger, med enkelte forslag til ændringer.
Hieretic Jar er værd at overveje. Jeg er stadig ikke selv sikker på at det er 25 pts værd med ETC restriktionerne.
Jeg ville undlade standard og måske endda også champion i skeletterne. Ved godt at champion er en god sikkerhed mod flyvene characters.
Undlade Heavy Horsemen og istedet medbringe light af slagsen. Evt. overveje 3xlight horsemen eller en lille enhed chariots mere. For at få points nok kunne du fjerne de 3 carrions og/eller 1 tomb swarm base og/eller 1 skelet fra din blok.
Tilsidst vil jeg sige at skulls of the foe er et must i min bog.

Hygge, mvh. Jan

Asger

Hej Jan,

Hieratic jar og heavy cavalry er stadig et åbent spørgsmål. Jeg spiller med begge dele og finder ud af hvad jeg bedst kan lide, så det bliver ikke ændret med det samme.

Skulls of the foe er ofte et must på papiret, men hvis du spiller med den, og tænker lidt over det, er den det egentlig ikke. Mange hære er den ubrugelig i mod, og mange andre hære går du ikke efter at lave panic test, men for at smadre hårde enheder/monstre.

Carrions fjerner jeg ikke. To enheder til forskellige roller, og så man er næsten sikker på også at have en senere i spillet. Med movement spells er de simpelthen for gode til at udelade. Alt for gode.
1 swarm? Nej tak, de skal have US5 for at kunne lave slå flygtende enheder ihjel.

Standard og champion er måske ikke essentiele, men stadig ok for pointene. Og hvad vil du bruge de sparede point på?
Er enig med dig i at jeg gerne ville have en chariot enhed eller light horsemen mere, men ikke på bekostning af hverken swarm eller carrion. Så de points man sparer på command modeller er ikke nok til at give dig nogle "nye" enheder.

Asger

Gulbech

Du kunne evt. fjerne command og nøjes med 10 archers, samtidig fjerne 1 chariot fra et regiment, derved har du råd til at købe en enhed mere på 3 chariots.
- Ask Gulbech Jensen

Asger

Regnede lige efter. Det oprindelige udkast har 56pts tilbage så der allerede lidt at rutte med.

Mit ummidelbare forslag ville nok være at stryge to skeletter og købe endnu en enhed light cavalry. Så er der dog ikke point til hverken hieratic jar eller skulls of the foe. Noget der på ingen måde bliver point til hvis der skal presses flere enheder ind i hæren.

Jeg kan dog godt lide at have 16 skelet mænd. Både fordi 10 gør ens liche bunker meget sårbar overfor skydning (selv en heldig runde fra to Repeater boltthrowers kan bringe dem i fare zonen, og det bliver rigtig slemt hvis der lige kommer et magic missile ind oveni. Med i betragtningen skal det også tages at hæren er offensiv, hvilket betyder at liches OG skelet mændene skal frem på banen. De kommer derfor på short range hurtigt.
Ideen med en "bunker" er at jeg skal være glad for at folk skyder på den, ikke bekymre mig om det.

En enhed på 16, med 2 liches i, har også mulighed for full rank bonus. I en snæver vending betyder det at en scorpion/kæmpe/chariots som kæmper med en enhed, lige får hjælp af denne statiske combat resolution (5 m. banner inklusiv).

Sidst, men også værd at tage med i overvejelserne, er at der findes nogen hære som ikke bryder sig om at blive skudt på en ekstra gang af 16 bueskytter. 32 skud i turen er alligevel mere end bare 20.

Når jeg læser mine svar virker jeg meget stædig :P Det skal siges at jeg mener den hær jeg har postet er den bedste inden for rammerne (heavy cavalry? ;D), men der skal nok ændringer til når vi får dens rolle specificeret i forhold til teamet. Jeg håber også jeg ikke udelukkende lyder som en konservativ tosse, men at jeg rent faktisk får foklaret hvorfor jeg har truffet de valg og mener de er de bedste.

Asger

Gulbech

Quote from: Asger on 14 February, 2007, 00:01:53

Når jeg læser mine svar virker jeg meget stædig :P Det skal siges at jeg mener den hær jeg har postet er den bedste inden for rammerne (heavy cavalry? ;D), men der skal nok ændringer til når vi får dens rolle specificeret i forhold til teamet. Jeg håber også jeg ikke udelukkende lyder som en konservativ tosse, men at jeg rent faktisk får foklaret hvorfor jeg har truffet de valg og mener de er de bedste.

Asger

Hehe tror ikke nogen tager så tungt, alle har en ide om hvad de synes er bedst, og er ofte lidt forskellig fra andres. Kan sagtens se dine pointer specielt når du forklarer det, jeg er dog ikke 100 % enig i at det nødvendigvis er den bedste måde, men det afhænger jo også af spillestil. Når alt kommer til alt er det jo stadig kun dig som skal spille den, derfor skal den fungere for dig :)
- Ask Gulbech Jensen

Pepi Harlem

Hej Asger gamle dreng.

Jeg vil gerne foreslå følgende:

Konge- som du har beskrevet
3 liches (kun 2 scrolls og staff of ravening)
3x 4 chariots med std.
16 archers m/ std.
10 archers
2 swarms
5 fugle
3 fugle
2 skorpioner
giant
catapult uden skulls

Lander lige under 2250 point.

Jeg har foretaget ændringerne af følgende grunde:

1. Kavalerienhederne er simpelthen for dårlige. En enkelt fireball betyder at din liche ikke længere er sikker i enheden og du er nødsaget til at bruge raising power på enheden. Argumentet vedr. øget mobilitet er heller ikke valid, for hvis du placerer dine 2 archer enheder indenfor 8" af hinanden kan dine liches hoppe fra den ene enhed til den anden. Derudover er det temmelig nemt at gemme liches bag andre enheder, da næsten alle spells kræver LOS. Derudover er TK (især ovennævnte hær) temmelig god til at tage warmachines og wizards ud - hurtig. Kort fortalt: archers skyder bedre, lever længere og har flere funktioner end kavalerienhederne.

2. Chariotenhederne er utroligt vigtige i TK hæren, men det ved du jo godt. Personligt foretrækker jeg 3 enheder - uden magisk banner. Dette beholder dem temmelig billige (180 point). Man kan argumentere om de skal have banner eller ej, da det giver 100 VP væk. For mig har det dog ikke rigtigt været noget problem, da man snildt kan undgå at miste dem. Med 3 enheder har man derudover stadig en enhed til at dække en flanke.

Håber at du kan bruge forslaget til noget.

MVH
D
Damoun

Asger

Tjaa, som vi har snakket om er jeg for så vidt ikke dybt uenig. Chariots er gode, og en tredje enhed ville være rar.

Dog undervurderer du horsemens egenskaber og rolle i hæren.

Jeg ser ingen grund til at stille ekstra enheder bueskytter, og savner også den 3 scroll. Jeg vil simpelthen have så meget magisk forsvar som reglerne tillader, hvilket svarer til mine 5dd og 3 scrolls.

Asger

Asger

Hej drenge.

Her er mit nyeste udkast til en liste, som jeg har spillet en smule med. Staff of Ravening er strøget, da jeg ofte finder at jeg hellere vil gemme mig bag noget, eller i en enhed der ikke kan blive charget i fronten, så jeg sjældent får line of sight.
Heavy horsemen er også blevet til light horsemen, og ved at stryge et par skeletter har jeg derfor fået råd til en enhed på 3 chariots mere...
Ligeledes er der købt skulls of the foe, men det afhænger jo af hvad jeg skal spille i mod om det er relevant.

Tomb King, flail of skulls, cloak of dunes, 4+ "ward save"

3xLiche priests, heste, 3 scrolls (1 hver)

13 archers, champion, musician
2 tomb swarms
2x4 chariots, standard, 1 warbanner
3 chariots
2x5 light horsemen

5 carrions
3 carrions
2x scorpions

bone giant
catapult + skulls of the foe

Hære jeg gerne vil undgå at møde er hære med meget S7, og mange dispel dice. S7 hærene indbefatter Chaos (characters og dragon ogres) og Lizardmen (characters og kroxigors). Mange dispel dice inkludere  lizardmen igen. Jeg vil helst møde hære med 4 dispel dice og 3 scrolls eller mindre...

Hære der har lav leadership ville også være "sjovere" at spille imod. O&G med nærkamps lord er nok min drømme match up.

Mvh
Asger

Gulbech

Synes faktisk også at TK hæren står ok overfor skaven, som nok også er en hær som ofte bliver stille frem. Synes hæren ser rigtig god ud, næsten helt som jeg ville lave den, og det samme gælder vist Jan :)

Eneste ting der undrer mig er at du ikke har hiratic jar med, det er et dejligt item :)
- Ask Gulbech Jensen

Jan D'Souza

Udover Hieretic Jar er hæren præcis som jeg ville spille den med de restriktioner.

Mvh. Jan

Telmor

ja den ser fin ud...
The Calculator kom

The Calculator så

The Calculator... Calculated

Asger

Så er de testet mod Vedels rotter, og to sejre blev hevet i land med mere end 1500pts. Clan skryre er en fluff hær, og Tomb Kings er den nye beardy hær ;)

Spil 1, lavede min katapult et direct hit på han generals enhed, alt i alt blev der dræbt nok til at der også røg en rank bonus, og Vedel bummede sin Ld 8 test, og stak af. Vi stoppede efter 3 ture, da Vedels magere også var ved at være væk, og der ikke rigtigt kunne gøres noget.

Spil 2, og min katapult eksploderede i skud 1 :'(. Tilgengæld var de tre chariot delinger stadig guld værd i mod en infanteri hær, og skaven hæren kollapsede så småt og havde ikke nogen trusler da jezzails og magere var sat under kontrol.

Jeg vil gerne spille nogle flere spil med hæren, men føler at jeg har godt styr på det, og vil kunne takle langt de fleste skaven hære.

Asger

Vedel

Lige mine besyv med i forhold til de to spil. Asger vandt begge spil og det var fuldt fortjent. Første spil dog på noget af en nobrainer, men når man opsøger heldt, så følger det også en ind imellem.

I andet spil havde jeg dog flere gange i starten marginalerne på min side. Jeg fik første tur, og som sagt eksploderede Asgers katapult hurtigt. Alligevel kom jeg hurtigt i problemer. De kareter er SUPERONDE mod Skaven. Vidste det i forvejen, men mod Asger gav de mig virkeligt problemer, da han hurtigt fik lukket ned for magi og skydning. I min hær har jeg ikke rigtigt noget der kan true Liche Priestene, og derfor kan de hele tiden holde sig i sikkerhed. Derfor er det kun et spørgsmål om tid før scrolls slipper op, og så er det fuldkommen umuligt at håndtere deres magi-fase.
Alt i alt så er det altså nok det værste set-up jeg kan ramme med mine rotter. Dog skal hæren indeholde 3 tunnel teams, 3 regimenter chariots og 2 gange carrions før den for alvor er farlig. Det vil vi kunne se på modstandernes lister. Har desuden allerede snakket med Asger om hvad der kunne gøres anderledes. Er ikke sikker på jeg ville kunne redde stormen mod en hær af Asgers type,. men ville måske kunne dæmme bedre op.

MVH Vedel
One rat to rule them all:-)

Asger

Vedel jeg foreslår at vi prøver at bytte side næste gang. Så må vi se om jeg kan komme på nogen planer/tricks der kan hjælpe på problemet. Jeg kender også TKs lidt bedre, så måske kan jeg hjælpe dig med deres svagheder.

Asger

Asger

Jeg synes hæren er fin som den er, men hvis der er nogen der har gode ideer skal de være velkomne til at poste dem.

Asger

Grøfte

Hej
Vil bare lige erklære mig enig, hæren er så god som den kan blive.