News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Lizardmen

Started by Telmor, 20 January, 2007, 11:15:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Asger

Fint nok, du må undskylde nr 2 hvor jeg herser med dig. Det ville stadig være rart hvis du fortalte hvorfor du foreslår ændringerne, og hvordan du vil finansiere det?

Asger

El Rey

Jeg har lige været ved at lave en hær og opdager at Martins hær ikke har terradons med. Det synes jeg den burde have, så måske man skal droppe den stegadon efter alt. Da jeg synes det er svært at få det med man ellers bør på ens helte.

Jan D'Souza

Hvorfor ikke fjerne cavalry til fordel for de små upgrades og terradons? Så der måske heller ikke langt fra 2 enheder terradons..

Mvh. Jan

El Rey

Jeg synes cav'et er bedre end stegadon'en. Det kan virkelig gøre at modstanderen har svært ved at komme frem.

Asger

Du har først lige opdaget at vi har snakket om enten terradons eller stegadon?

Tjaa personligt er jeg en sucker for mange enheder. Og jeg synes karakterene er fine som de er, så jeg vil nødigt skære enheder væk for karakterenes skyld. De behøver ikke at være pumpet som Arnold for at klare sig...

Hæren har diademet så kan derfor alligevel være fleksibel og enten være magi defensiv eller magi offensiv. Hvis man allerede har 7dd og 2 scrolls kan man jo ikke skaffe sig flere dispel terninger med den. Eller ville du helt stryge diademet Kent? Hvis ikke skal man enten fjerne spell familiar eller bane head, og begge dele ville mildest talt være tåbelige at fjerne.
Det gode ved diademet er også at skinken kan gemme sine to power dice, og så kan slannen komme til at bruge dem i de efterfølgende runder. På den måde konverteres de ud i fælles poolen.

Hæren skal have kaveleriet, omend det til nød godt kan nøjes med at være en enhed på fem med banneret (bare banneret er i live kan begge helte stadig joine så får de US 5). Enheden er simpelthen for god til at dække et meget stort område hvor modstanderen ikke rigtigt kan rykke ind, og han skal bruge mange resourcer på at marchblokke dem med lette enheder som efterfølgende er lette mål for salamanderne.

Du har stadig ikke forklaret hvorfor heltene "bør" have det udstyr, eller hvorfor du vil foretrække terradons fremfor stegadon. Hvis vi regner med at hæren skal være i defensiven, synes jeg klart det taler for en stegadon. Den kreere både en 12" zone der er farlig at gå ind i, og kan bruges som et road block med sine mange wounds og stubborn. Jeg har skrevet hvorfor jeg ikke tror vi behøver at geare hæren imod at være offensiv.

Så fik jeg igen skrevet lidt tanker, andre? ;)

Asger

El Rey

Ja ville ikke diademet med, nej. Derfor vil jeg have det max man kan have i offensiv og defensiv magic, hvilket er 9/10 dice, som man vil have med det setup på helte som jeg forslået.

Terradonerne kan jo også bruge både offensivt og defensivt. De er gode til at march block folk med, de kan bruges til at få folk til at charge i retninger de ikke lige vil. De er gode til at holde andre skirmishers og fast cav på afstand. Måske man bruge droppe den ene kroxigor enhed i stedet for. 2 af dem og rytter og stedagon, så har man altså en lang battleline lige pudselig.

Men hvordan er det med diademet, hvis skinken har det, så er det kun hans egne terninger han kan putte i det ikke?

Skummelkrat

Skinken kan gemme sine  egne terninger og fælles pool. Derefter går de i fælles pool.

Hvis det gælder om at være defensiv, synes jeg bestemt, at fuglene er det indlysende at udelade fremfor en enhed kroxigors og stegadonen.

Martin Skummelkrat
Bibliotekaren siger: Search and destroy!

Asger

Jeg vil ikke mene at din hær er mere offensiv i magi selvom du investere lidt mere i det. Med diademmet kan slannen komme op på 8pd han kan bruge, i dit udkast er det bundet til 7pd. Skink præstens terninger er bedst egnet til at gemme til slannen. Selvfølgelig kan hans spells godt bruges hvis han slår det rigtige eller man ender i en specifik situation, men generelt vil det være bedre at slannen bruger hans terninger.
Hvis du tænker på at fjerne diademmet så skriv det en anden gang. Istedet for at vi skal sidde og gætte os frem til hvad du foreslår...

Min stemme går stadig til stegadonen både fordi mange hære har svært ved at gøre noget ved den, og fordi den selv mod de hære der kan gøre noget ofte vil være en effektiv stopklods. Plus at man selvfølgelig får sig en terror causer.

Hvis man skulle fjerne noget villle jeg være mere tilbøjelig til at fjerne kroxigor enhed nr 2. Måske ville den ikke engang tage skade af at blive skåret ned til 3 modeller? Det ville give en ekstra dispel dice (flere man kan gemme i diademmet), plus champions i alle enheder. Samtidig ville man også få en lidt mindre enhed til ens battleline som man også nemmere ville kunne ofre.

Asger

El Rey

Jeg sad lige og kiggede på billederne fra sidste år for at se hvad jeg have med der. Der have jeg kun en enhed kroxs med. Men en stedadon og 2 units af terradons. Det var måske også en mulighed.

1 Slann Mage-Priest  470 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     Plaque of Tepok [15]
     Plaque of Dominion [50]
     Bane Head [15]

1 Skink Priest  150 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]

1 * Saurus Scar-Veteran  148 Pts
     Great Weapon; Light Armour; Shield; Quetzl; Tepok
     Charm of the Jaguar Warrior [20]

1 Saurus Scar-Veteran  180 Pts
     Light Armour; Itzl; Quetzl
     Biting Blade [10]
     Enchanted Shield [10]
     Aura of Quetzl [30]
     1 Cold One
  • Pts

10 Skink Skirmishers  65 Pts     1 Skink Brave
    10 Skink Skirmishers  60 Pts
    10 Skink Skirmishers  60 Pts
    4 Kroxigors  232 Pts
    5 Saurus Cavalry  245 Pts
         Spear; Shield; Standard; Musician
         Huanchi's Blessed Totem [40]
    3 Terradons 105 Pts
    3 Terradons 105 Pts
    3 Salamander Hunting Packs 195 Pts
    1 Stegadon 235 Pts

Casting Pool: 9
    Dispel Pool: 7
    Models in Army: 62

Jeg kan godt se ideen med diademet, men synes nu også skinks 2 terninger sagtens kan bruges. Portent of far er ikke så dårlig igen. Man kan jo kaste den på salamanders, skinks eller slann'en. Så de kan re-roll 1'er, fx på en skade spell. Hvis slann'en har diadement, kan man ikke gennem skinks terninger så vidt jeg ved. Så der er vel ingen grund til at give ham det.

Asger

Der er ingen der foreslår diademmet på slannen.

Som jeg allerede har skrevet er skinkens terninger ikke ubrugelige, de er bare ofte heller ikke rigtigt brugbare. Vi kan godt opstille situationer hvor han både slår de rigtige spells, og får de rigtige mål, men portent of far på slannen er ikke god udnyttelse af 2 power dice. Hvis han skal kaste nogen af de større spells vil han også begynde at tage terninger fra slannen via fælles poolen.

Udover det så mangler din slann også warbanner. Det får du råd til ved at droppe din power familiar for diademet, samt din cold one musician.

Ellers kan jeg godt lide hæren. Den bliver meget stor med alle de kroxigors, og det er et fint bytte med de to enheder terradons.

Så bortset fra diademet, synes jeg at hæren er helt fin.

Asger

Skummelkrat

Så vidt jeg husker, bruger de alle sammen monstre og store ting. Derfor synes jeg, at det er essentielt med immune to psychology på løbehelten.

Martin Skummelkrat
Bibliotekaren siger: Search and destroy!

El Rey

Synes ikke rigtig man har brug for war banner på slann, den skal jo helst ikke i HtH.

Asger

Både og.

Først of fremmest er det en forsikring af din 500pts model som også er din general. 25pts virker godt givet ud for at sikre sig mod 6 furies eller lignende, eller bare det at kunne klare sin break test på 1 bedre mod enheder der ikke er fear causers. Den 1 ekstra betyder meget når man både er cold blodded og kan rerolle.

Dernæst er der intet i vejen for at komme i kamp med ens slann. Han er en US5 rank breaker, med både banner (og warbanner) som har høj toughness, mange wounds og et ward save. Jeg har før løbet chaos lords ned med ham, og var også heldig at nuppe Martins Chaos Lord på drage med ham. Så længe at man kan få en anden enhed ind også så kan slannen challenge, hvorefter man har 2 for banneret og 1 for outnumber, plus hvad der potentielt er for flanke og rear.

Warbanner er et must i min bog på grund af de to ovenstående grunde. Det er jo den samme logik der gør at det kan betale sig at have champions med i sine skink enheder.

Asger

Telmor

Den endelige øgle liste er:

1 Slann Mage-Priest @ 495 Pts
     General; Fourth; Fifth; Magic Level 4; Battle Standard
     War Banner [25]
     Dispel Scroll [25]
     Dispel Scroll [25]
     Bane Head [15]
     Plaque of Tepok [15]

1 Skink Priest @ 135 Pts
     Magic Level 2; Lore of Heaven