News:

Husk at få skrevet turneringer ind i turneringskalenderen

Main Menu

Er nye i hobbyen virkelig velkomne?

Started by VonPanne, 05 June, 2004, 05:22:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VonPanne

Jeg tillader mig at skrive dette indlæg under det generelle forum, da jeg synes det har generel interesse. Oprindelig var det tænkt som et svar til tråden "Hvordan laver man et indlæg" i Fantasy forummet, hvor der bliver talt om hvorvidt nybegyndere må skrive ("dumme") spørgsmål på forummet, eller om de skal slettes, låses og smides væk...

Jeg har overvejet at foreslå at man laver et delforum for nybegyndere, så de der kan stille deres spørgsmål uden risiko for at blive svinet til. De erfarne spillere der så har lyst til at svare kan kigge forbi forummet og svare når de har lyst.

Men problemet med denne løsning er at den opfordrer folk til ikke at undersøge tingene selv, og hænge hjernen på hylden inden man skriver indlæg. Yderligere kunne jeg forestille mig at en del tråde ville blive spammet med indlæg a'la:  "hvofor gidder i ike svarer!!!"
Sidstnævnte kunne man måske begrænse ved at lave en regel for forummet om at "hvis folk ikke svarer, så lad det ligge".

Men på bundlinjen tror jeg ikke det er den bedste plan at lave et delforum for begyndere. Men, jeg synes så absolut at der skal være plads til dem, da det jo er til alles glæde at der kommer nye til hobbyen. Hvis en nybegynder kommer ind og stiller et spørgsmål, og bliver mødt at en mur af modstand, kan jeg da kun have forståelse for hvis vedkommende vælger at droppe idéen igen, da "Warhammer folk åbenbart er en folk indspiste, uvenlige skarn"...

Modsat har jeg selv været en del af det danske online Warhammer miljø nogenlunde lige så længe det har eksisteret, og har set massevis af det samme dukke op mange gange. For at tage et eksempel kan jeg huske nogle af de uendelige lange debatter vi havde på det tidligere Goblins Lair om specielt Army Selection, som kørte på igen og igen, med de samme historier der blev gentaget igen og igen - det hang mig virkelig ud af halsen til sidst, for der kom bare ikke noget nyt til.

Jeg ved også at det ikke kun er på danske Warhammer fora man har disse problemer, for jeg har da også set lignende med skrappe kommentarer til nye på udenlandske fora i andre genrer. Jeg synes bare at det er forkert hvis et offentlig forum kun skal være tilgængeligt for folk "der har været i hobbyen i mindst 3 år, kan male som man var i 'Eavy Metal og vundet mindst 2 turneringer..." (overdrivelse fremmer forståelsen).

Med hensyn til hvor man lærer at spille Warhammer henne, så er det jo rigtigt nok at man ikke lærer det af at skrive på et forum, men ved at spille - det kan der vist næppe herske nogen tvivl om. Men det kan jo ske at man bor et sted hvor der ikke er nogen klub i nærheden, den lokale butik ikke kan hjælpe, man er i en relativ ny klub hvor der er ikke er nogle hærdede spillere, eller man måske er en lille gruppe der er gået sammen for at prøve noget nyt. Hvor skal man så søge hjælp henne til alle de der mystiske regelsituationer? (prøv engang at overvej hvor stor en del af forumindlæggene der er debat om hvordan en regelsituation skal tolkes - det er ikke en lille del!)

Ja, så synes jeg at Internettet og debat fora er et ganske udmærket sted at søge, netop fordi alle har adgang dertil, (næsten) uanset hvor langt ude på landet man bor (eller midt i Kbh. for den sags skyld)...

I sidste ende gælder det jo om at finde en balance mellem de erfarne brugere og de nye der gerne vil have hjælp. I bund og grund har de erfarne spillere jo egentlig ikke noget imod at hjælpe (eller? ;)), bare det foregår på en rimelig saglig måde.

Med hensyn til saglig måde så BB kommer med et godt eksempel i førnævnte tråd, om hvordan man ikke bør skrive - og hvordan man bør skrive i stedet! For at tilføje til dette, så synes jeg at hvis man kommer med regelspørgsmål, så bør man komme med de udlægninger man tror de kan tolkes på - dels fordi man så selv overvejer det noget mere, og dels fordi så kan andre hurtigt sætte sig ind i problematikken (og kan se at vedkommende rent faktisk interesserer sig for svaret). Og for at hjælpe de nye, kan man når man svarer også være flik at henvise til et sidetal for hvor man kan finde svaret henne. Sidst men ikke mindst - så findes der en søge funktion på forummet, som man godt kan opfordre til at bruge på en venlig måde.

Hvis nytilkomne bliver gjort klar over at forummet i bund og grund er en "lukket klike", og får at vide hvordan man forventes at opføre sig, så bliver de også ganske hurtigt optaget i kliken. Modsat bør "kliken" også have en rimelig portion tålmodighed og hjælpsomlighed, da ikke alle er lige bekendt med at begå sig på Internettet. I sidste ende kunne man ende med at alle bliver tilfredse :)

Men ud over de mystiske regelspørgsmål, er der jo også de spørgsmål der helst kræver længere svar eller guider, og det er en ting jeg synes de erfarne spillere godt kunne gøre mere ud af - artikler. Artikler kan jo være meget forskelligt, men har - ud over at man kan hygge sig med at skrive dem - den store fordel at man ikke behøver skrive det samme igen, og igen hver gang og at interesserede kan få svar uden at skulle vente på svar på deres forum indlæg.

Jeg selv har lavet nogle tiltag for at hjælpe nybegyndere lidt på vej, og håber i grunden på at andre kunne være interesseret i at følge lidt på op det. Jeg har bl.a. skrevet nogle begynder-artikler til Warhammer (og en maleguide), med tanke på fornævnte problematik med at nye ikke rigtigt kan få svar på basale spørgsmål og taktik overvejelser, fordi de erfarne brugere ikke gider beskæftige sig med det. De giver forhåbentlig et solidt udgangspunk, hvorfra man kan komme med nogle mere konkrete spørgsmål til forummerne.

Da jeg ikke selv spiller 40k har jeg prøvet at eftersøge om nogen kunne være interesseret i at skrive noget lignende til 40k, men indtil videre har jeg ikke fået nogen respons (det kunne være at jeg skulle prøve at følge op på det en gang...). I grunden kunne det være fedt med sådanne artikler for alle de spil vi bruger tid på.

Ud over det har jeg også lavet en generel introduktion side, for folk der er nye til hobbyen, med tips til at komme i gang, henvisninger til en liste over forretninger og klubber (og debat fora), ordbogen, begynder artiklerne, et afsnit om "takt og tone" på fora og i virkeligheden, samt en FAQ over de spørgsmål nye plejer at stille.

Kort sagt - et forsøg på at samle (eller henvisninger til) al den viden de erfarne spillere tager for givet, men som nye ikke har en chance for at vide. Jeg vil opfordre til at støtte op om denne side (forslag til forbedringer er meget velkomne, specielt tilføjelser til FAQ'en) og forsøge at samle mere af samme slags samme sted, for at gøre det nemmere og sjovere for nye at komme ind i denne hobby vi bruger så meget af vores dyrebare tid på.

Når det kommer til stykket - er det så ikke meget sjovt at møde nye modstandere? ;)

Frede

Belial

VonPanne har ret.

Man skal passe på ikke at gøre Warhammer fora til Elitære institutioner kun for de indviede.

MVH

Belial

Broderen!

ja helt klart, men jeg synes nu faktisk at de nye folk som kommer til her på PF, blir taget ret godt imod IMO. jeg plejer da i hvertfald at være meget villig til at hjælpe folk med nye spørgsmål osv, hvis jeg lige skal pudse min glorie.  ;D
Jeg kan da selv huske, hvor svært det var at komme igang, jeg startede med at spille med en ven, som så pludselig ikk gad at spille mere og han var den eneste jeg kendte som spillede.
Efter et stykke tid begyndte jeg at hænge meget ud i GW og lærte de forskellige mennesker der nede at kende, især shadow og så endte det en dag med at jeg løb ind i danny svedsen dernede og så begyndte jeg at spille meget med dem.
jeg må heller stoppe her, før det blir en livs historie..

Broderen!
Har været på afveje siden jeg gik i dagpleje...

El Rey

Quote from: VonPanne on 05 June, 2004, 05:22:21

Jeg har overvejet at foreslå at man laver et delforum for nybegyndere, så de der kan stille deres spørgsmål uden risiko for at blive svinet til. De erfarne spillere der så har lyst til at svare kan kigge forbi forummet og svare når de har lyst.

Sådan et findes der, det hedder Ravengate.dk, samt GW forum.  :-X

Men jeg har planer om at få skrevet et nyt indlæg om hvordan man bør lave sine indlæg. Der vil jeg bruge noget fra denne og andre tråde. Det sker fordi jeg har ændre min vision af PF WFB forum indenfor den sidste stykke tid, fordi der er kommet så mange nye bruger.

Det er også ok at skrive et dumt sprøgsmål, så langt tid det er godt skrevet. Det svare jeg og andre da også på. Men hvis man kan se det bare er noget der lige er skrevet ned på 2 sekunter uden at tænke over det, er det ikke noget jeg gider svare eller se på.

zexmorf

Jeg er ny (Warhammer 40k),. Jeg har ikke haft nogle dårlige oplevelser, man følte sig velkommen med det samme og blev lige frem ønsket tillykke med at man havde valgt denne hobby :).
Og medhensyn til at stille dumme spørgsmål, (dem har jeg sikkert også haft mange af ud af de få posts jeg har haft ), så er der blevet svaret på alle sammen og det i en venlig tone, så jeg tror skam at folk her på PF tager godt imod nye folk.

Det var bare lige mine 50 cent

Jesper 'ZexMorf' Eistrøm
There is only war.
If you comeback  
You'll talk less and drink more

Tidligere bruger

Nu er jeg jo problem barnet og tudefjæset på powerfist...hehe.

anyway så mener jeg altså at der ikke er de store problemer angående nybegyndere og dumme spørgsmål, jeg syntes nu nok at alle indlæg bliver besvaret med 1 eller 2 gode svar, som minimum.

Angående den elitære holdning som VonPanne frygter, så tror jeg den altid vil være i warhammer kredsene, men jeg syntes ikke desideret at den har overtaget Powerfist.dk forumet endnu(endnu..hehe).

Men det er godt at du råber vagt i gevær, og folk inklusiv mig har interesse i at holde forumet så offentligt som muligt.

Spectrum

Jeg synes da jeg er blevet modtaget meget pænt her på forummet ;)

Dog synes jeg, at der nogle gange bliver gjort lidt for meget ud af, at hvis man har for mange stavefejl i sit indlæg, kan man i hvert fald ikke få hjælp af eliten (ligesom VonPanne mener jeg også at overdrivelse fremmer forståelsen).
Man burde da godt kunne hjælpe folk, hvis de har et spørgsmål, selvom de måske har lavet et lidt "rodet" indlæg. Vi må prøve at være mere tålmodige over for nybegyndere (inklusive mig), så vi kan få nogle modstandere :)

FatherNurgle

Det er jeg ikke enig i ... jeg synes at det må være et absolut minimum, at man tager sig tid til at stille sit indlæg pænt op (og evt. lave en stavekontrol), hvis man forventer at andre folk skal tage sig tid til at læse indlægget og evt. svare på det. Naturligvis kan der forekomme tastefejl, men man kan jo lige læse sit indlæg igennem inden man poster det. Det synes jeg reelt ikke er for meget at forlange ... ikke engang af nybegyndere.

Og jeg synes faktisk at "nybegyndere" bliver taget rigtigt godt imod her på forummet (og egentlig også i hobbyen generelt) sammenlignet med andre miljøer. Man skal bare tænke inden man taster ... og det gælder i ligeså høj grad for nyligt tilkomne, som det gør for os andre der har været henholdsvis her og i hobbyen i lang tid!

IMHO naturligvis  ;D

Daniel

Tidligere bruger

FatherNurgle.

syntes sku du er lidt elitær der, jeg er enig i at det ikke er særlig svært stille sit indlæg op.

men det med at stave, er jeg ikke enig i.
1. det er ikke alle der har råd til et tekstbehandligs program med stave kontrol.
2. Der er folk som er ordblinde, eller har anden problemer med at stave. Hvilket jeg selv kender alt for godt.
Jeg havde selv personligt minigitis da jeg var "ung", hvilket gjorde at jeg mistede meget af min evne til at skrive og læse, og tildels tale.
Hvilket jeg har trænet op igen, men engang imellem, så forsvinder der et ord eller to, og de bliver også nogen gange byttet rundt på.

Så jeg må selv indrømme at jeg sku bliver lidt ked af det når, folk begynder at svine en til når man laver en lille fejl.

Fx. den gang El ray svinede mig til fordi jeg kom til at stave hans navn forkert, der blev jeg sku lidt ked af det, hvilket også er grunden til at jeg ikke skriver mere på fantasy forumet.

El Rey

Quote from: Bergh on 06 June, 2004, 19:03:49
FatherNurgle.
Fx. den gang El ray svinede mig til fordi jeg kom til at stave hans navn forkert, der blev jeg sku lidt ked af det, hvilket også er grunden til at jeg ikke skriver mere på fantasy forumet.

Nu svinede jeg dig ikke til, det synes jeg måske er lidt stærkt sagt. Men jeg kan se det ikke har hjulpet at sige det til dig engang! Hvis du ikke kan stave mit navn kan du da i det mindste kigge lidt op i tråden og copy det ind, det gør jeg selv nogle gange. Jeg er ikke selv en super staver, men jeg kan da finde ud af at skrive med stort og læse mit indlæg igennem for fejl. Det er det jeg kræver andre også gør. At det hele så ikke er stavet rigtigt har jeg ikke noget i mod.

Tidligere bruger

Ok El Rey, det var måske lidt stærkt sagt, men skal vi ikke bare sige fra nu af så nævner jeg dette ikke mere. så er vi begge glade.

Jeg kan faktisk huske at jeg kikkede på dit navn og scrolled så ned for at skrive det, der havde jeg allerede "jinx'ed" det i mit hoved som jeg kalder det.

Anyway El Rey (jeg har set jeg har stavet det forkert i min forige post...sorry).
Jeg er fuldt enig med at et godt indlæg er afgørende om man kan tage det seriøst.
Fx. burde et indlæg med flere spørgsmål, deles op i punkter, så er det nemmere for ham der svarer at reffere tilbage til hvilket spørgsmål han vil svare på.
Sådan små ting kan alle finde ud af.

Og JA self er navne ret vigtigt at skrive rigtigt, men du må altså lige bære over med mig indtil det sidder fast i knolden på mig, hvordan det staves, jeg kan sku ikke gøre for det de fleste af gangene, jeg staver det forkert, så det bliver copy-paste i fremtiden.

FatherNurgle

Hmm, at jeg skulle være elitær alligevel  ??? sort!
Jeg mener godt at jeg kan tillade mig at forlange at folk kører en stavekontrol ... og at man ikke skulle have råd til et tekstbehandlingsprogram med stavekontrol, ja det forstår jeg ikke  :-\ Mig bekendt følger Microsoft Word med når man "køber" Winblows, og det skulle da være rigeligt.

Jeg søger på ingen måde at være efter folk der har problemer med at stave ... men en stavekontrol kan alle sgu lave, og hvis man staver dårligt burde man måske netop være særligt opmærksom på sådan noget ...

Daniel

Spectrum

QuoteMig bekendt følger Microsoft Word med når man "køber" Winblows, og det skulle da være rigeligt.

Hvad hvis man kører med Redhat, BSD, Fedora, Gentoo, MacOS, Mandrake, eller... ?

Okay, kunne ikke lade være. Sorry.

Jeg mener bare ikke at det er så vigtigt det med stavefejl. Jeg kan selvfølgelig godt se, at man mindst skal udtrykke sig klart, sætte punktummer, starte med stort efter førnævnte, og (meget vigtigt!) sætte opremsningskommaer, for at folk får lyst til at hjælpe.
Jeg ville dog ikke have noget imod at hjælpe en anden, selv om han ikke havde opfyldt disse kriterier (men sådan er vi jo så forskellige).
Det jeg ikke synes er så fedt er, hvis man har skrevet et indlæg og har fået svar på det, at man så får at vide at man skal lære at stave, eller at ens indlæg bliver slettet næste gang, man opstiller det dårligt eller noget i den stil.
Det kan ligesom bringe en lidt ned, hvis man er glad for at have fået hjælp.
I starten var det da også lidt svært for mig, da jeg skriver rimeligt hurtigt, og kommer fra et forum hvor jeg ikke er vant til at kigge mit indlæg igennem for tast- eller stavefejl. Måske er jeg ikke den eneste, hvem ved, men jeg ville da synes det var irriterende hvis jeg så fik at vide at jeg skulle tage mig sammen og lære at stave :-\

Just my 2 cents

El Rey

Quote from: Spectrum on 06 June, 2004, 23:29:31
Det jeg ikke synes er så fedt er, hvis man har skrevet et indlæg og har fået svar på det, at man så får at vide at man skal lære at stave, eller at ens indlæg bliver slettet næste gang, man opstiller det dårligt eller noget i den stil.
Det kan ligesom bringe en lidt ned, hvis man er glad for at have fået hjælp.
I starten var det da også lidt svært for mig, da jeg skriver rimeligt hurtigt, og kommer fra et forum hvor jeg ikke er vant til at kigge mit indlæg igennem for tast- eller stavefejl. Måske er jeg ikke den eneste, hvem ved, men jeg ville da synes det var irriterende hvis jeg så fik at vide at jeg skulle tage mig sammen og lære at stave :-\

Jeg tror du har misforstået noget, jeg ville i hvert fald ikke slettet et indlæg pga. stavefejl. Men hvis det var et dårligt indlæg er det noget helt andet. Hvis folk ikke bliver fortalt at deres indlæg er dårlige, bliver de næste de laver næppe bedre.  

BB

Quote from: Spectrum on 06 June, 2004, 23:29:31
Hvad hvis man kører med Redhat, BSD, Fedora, Gentoo, MacOS, Mandrake, eller... ?

Så har du med sikkerhed Emacs og der kan findes gratis stavekontrol over alt på nettet til Emacs - f.eks [url="ftp://ctan.tug.org/tex-archive/systems/win32/winedt/dict/dk.txt"]ftp://ctan.tug.org/tex-archive/systems/win32/winedt/dict/dk.txt[/url]

Simonp

Eller man kan bruge Openoffice fra openoffice.org som er en fin erstatning for Microsofts programmer ;-)

mikkel143

Jeg synes ikke at det gør noget hvis der er mange stavefejl........ Der imod synes jeg at det er irreterende hvis folk roder rundt i "tiden"...... som f.eks. hvis man skriver "syntes" så er det datid og var noget man mente før, hvis man der imod mener noget lige nu så hedder det "synes" (lad nu være med at tage det personligt, det er et eksempel for fanden........)