News:

Har du noget spændende der kan stå her? Læs mere her

Main Menu

Visionært 40K

Started by Belial, 11 April, 2010, 00:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Belial

Vi har alle en vision for hvordan man kan spille 40K.

Jeg har prøvet det meste: No Army Selection (I 1st og 2nd edition var det noget mere hårrejsende end i dag), Subjektiv AS (in the old days), stramt AS og løst AS.

Denne tråd har ikke til formål at nedgøre bestemte former for AS eller NAS, men rettere give et indblik i min vision for hvordan et spil 40K kunne være. Jeg har fuld forståelse for at mange ikke deler min vision. Sådan er det bare.

Hvad er min vision så?

Jeg kunne tænke mig at spille med 40K hære som ca. passer sammen i power-nivau/opbygning og som inkluderer mange af de enheder og wargear-valg som oftest sorteres fra. Ligeledes ønsker jeg at skele til fluff og tema. Jeg er klar over at dette lyder som FIT i forklædning, men bær over med mig lidt endnu.

I Warhammer Fantasy har jeg set forsøg på at lave turneringer med seriøst sub-par hære, hvor spillerne får tildelt hærene et stykke tid på forhånd. Hærene har dog oftest været så mystiske, at det sjove vist mest bestod i at spille en umulig hær.

Nu kommer vi så til det alvorlige:

Min vision for en sjov 40K turnering (ikke en kampagne) består i, at jeg laver x-antal hær lister, som er de gældende lister for turneringen. Alle kender dem på forhånd. På turneringsdagen laves der så en lodtrækning og man tildeles en af de medbragte hære. Efter hver kamp skifter man hær med sin modstander og spiller den i næste kamp (eller hærene roterer blot efter deltager listen, så man ikke kan få den samme hær 2 gange).

Det forudsætter at man kender de forskellige hære ret godt og at man er villig til at sammensætte en hær, man måske ellers ikke vil få spillet meget med.

Jamen hvordan vil hærene så blive sammensat?

Det kan nok bedst forklares sådan her:

Jeg har en bestemt metal Space Marine Commander model, som jeg ofte har lyst til at spille med fordi han imo er en voldblæret figur. Desværre er han udstyret med storm bolter og et power weapon og lokalt set spiller vi med et ret løst AS. For ganske få ekstra point bliver han mange gange bedre (f.eks. relic blade/storm shield) og turneringsmæssigt er han nok ofte bedre tjent med at blive udskiftet med en Librarian.

Min vision er at netop denne figur kan indgå i en Space Marine hær uden helt at blive til grin eller være et voldsomt "waste of space". De andre hære vil på samme måde bygge på hvad jeg synes kunne være interessant, fluffet og tema-agtigt.

"Jamen det er squ da helt hallo!!! Du aner da ikke hvad jeg synes er sjovt/fluffet/tema-agtigt at spille med"

Det er fuldstændig korrekt. Dette er helt igennem min egen navlepillende vision for hvordan man kunne spille en 40K turnering. Hverken mere eller mindre. Alle hærene vil blive postet på forhånd, så man køber ikke katten i sækken.

Det er min mening at turneringen skal holdes i mit værksted (dukkelogens spillelokaler med plads til 12 spillere), hvor jeg tidligere har afholdt Crux Terminatus I. Det er selvfølgelig min intention at turneringen skal gentages (med små variationer i hærene - måske ombyttelig blok på 250 points?), så man kan få benyttet den hær, som bare ikke giver meget mening når den møder f.eks. 2 seer counsils på bikes derhjemme.

Jeg håber at folk tager denne tråd for hvad den er. Blot min vision for hvordan en 40K turnering kan være og ikke for hvordan den burde være.

Hvis der allerede nu er nogen, som kan se noget interessant eller sjovt ved min vision, så smid en kommentar eller en pm.

MVH

Belial

Belial

Jeg regner selv med at skulle stå for SM hæren og den kommer nok til at se ca. sådan ud:

Novamarines Strike Force 'Justice' (retfærdighed ;) )

Space Marine Captain
-Storm bolter
-Power weapon

Command Squad (5)
-Company Standard
-Company Champion
-Plasma gun

Razorback

Tactical Squad I (10)
-Flamer
-Missile Launcher

Rhino

Tactical Squad II (10)
-Melta gun
-Plasma Cannon
-Powerfist

Rhino

Tactical Squad III (10)
-Flamer
-Lascannon
-Plasma Pistol
-Power weapon

Scout Squad (5)

Terminator Squad (5)
-Cyclone Missile Launcher

Dreadnought
-Assault cannon

Assault Squad (5)
-Flamer
-Melta Bombs

Predator
-Twin-linked lascannon
-Lascannon sponsons

Total 1498

Den skarpe læser vil selvfølgelig kunne genkende det meste af styrken fra min Novamarines tråd.
Min inspiration er primært hentet fra C:SM gennem tiderne. Temaet er svært at gennemskue, men det skulle gerne repræsentere dele af et Battle Company med støtte fra 1st, 10th og armory, hvilket i min optik siger SM (eller blandede bolcher som nogen kalder det).

MVH

Belial

Taoregorn

Jeg kan sagtens se det sjove og kan gerne bidrage med chaos.

Listen over ting man måske ikke ser så tit (i følge mig):

chosen, dreads og possesed... bare lige for nævne alle elite choices.

Og en chaos lord in the flesh er jo også totalt uhørt. En chaos lord på bike even more so.

Troops er nok straks lidt værre... der er det meste ret fornuftigt. Men der er da upgrades jeg synes man sjældent ser.

Bikes og chaos spawns?!

Og havocs.. er der nogen der køber dem?!

Belial

Jamen det lyder da godt.

Jeg er forøvrigt helt enig i dine anskuelser.

Dog vil jeg sige at listerne ikke nødvendigvis skal inkludere ALT hvad man ikke typisk ser. Et lille dash her og der. Til gengæld vil man nok ikke finde de tropper man ofte ser (i hvertfald i en mindre målestok så).

Jeg har jo sjovt nok også en CSM lord med plasma pistol og power weapon. Han ville være en god kandidat til lederen af en Chaos styrke.

Måske en squad CSM på 12-15 stk, 1 på 10 i rhino og måske 1 squad berzerkers eller anden cult marines, termies ala dem man ser i C:CSM på side s.77. Havocs er også en mulighed.

Mere om det senere.

MVH

Belial

Excommunicate

Jeg synes sådan noget er ret fedt.

Personligt har jeg gennem - nogle år faktisk - gået og tænkt på at lave noget i samme stil. Det skulle dog være, hvor man satte hærene op på et bord, hvor de to hære passer godt til hinanden i en mission, der er 'fluffet' og spændende for de to typer hære.

Jeg ville gerne stille min eldar hær op til sådan en omgang.

Mvh
Simon

Frede

Det er en rigtig god ide. Det ville jeg også hellere end gerne deltage i.

Tag i øvrigt og se på hvad de laver til årets Nifcon, det er også en rigtig god ide, syntes jeg.

- F -

Sicarius

synes det kunne være fedt ;D (kan dog se at de fleste af de hære jeg selv spiller er ved at være besat, men måske, alt efter hvornår det ville blive holdt, kunne jeg strikke nogle guards sammen der ikke bare er de samme gode tanks... skal lidt i tænkebox dog)

Charlie Staggemeier - jeg er ALTID PERFEKT, undtagen når jeg ikke er...

Belial

Jamen det lyder da herligt med så mange tilkendegivelser allerede, men vent nu til I ser listerne.

Man kunne jo blive skræmt væk. :)

Jeg vil starte med at lave SM, CSM, Eldar, Orks, IG og Tau.

Jeg leger også lidt med ideen om at tillade 2 af den samme liste. Alt andet lige bør det lette sagen, så man ikke nødvendigvis behøver starte en ny hær fordi den man ejer er taget. Tænk at møde en liste som er identisk med ens egen ned til den sidste bolter round. Mind blower.

MVH

Belial

Frede

Thorbjørn og jeg har flere gange talt om at det kunne være sjovt med en "skak" turnering, hvor man spillede med identiske hære.

- F -

Hoppe

Lyder fedt! Vi har prøvet lidt det samme i EP i Switch & Battle, hvor man stillede den type hære og så tilfældigt fik en at spille med.

Det eneste problem var at der var så frygtelig mange marines! Og så at pænt malede hære i hænderne på andre er lidt problematisk ind imellem. Ville nødig give min ork hær til en anden end måske lige et par stykker, men mine Doomfists ingen problemer.

Simons ide med at sætte hære op til en specifik missioner rigtig god, så man får det rigtige feel. Det gør man bare ikke når to marines mødes.

Fedt koncept.

Hoppe
Medlem af Emperor's Pride

Gulbech

Jeps rigtig fedt koncept

Synes faktisk Simons ide er rigtig god, kunne være fedt at lave faste hære med faste missioner på de forskellige borde. Så kan man også få de fede match-ups som IG mod tyranid osv, med sjove hære der passer ind.

Mvh Ask
- Ask Gulbech Jensen

Min 40k og terrain blog: http://www.powerfist.dk/forum/index.php?board=290.0

Kreon

Jeg er også helt med på konceptet. Det rammer meget præcist min egen ide om det berømte "gode spil".

Jeg deltager gerne, og stiller også gerne en Chaos Space Marine hær til rådighed - det er ren Iron Warriors, men bygget til at være en rigtig fluffhær. Slå på tråden hvis/når det engang bliver aktuelt - evt. kan den jo udlånes, hvis du rammer en skidt dag for mig.

Kreon

Belial

Det er squ rart at høre, at så mange er friske på at give det en chance.

Jeg vil først og fremmest komme med mine egne bud på listerne. Ikke fordi jeg ikke er lydhør overfor forslag, men det er for bedre at formidle min vision helt igennem.

Mht. missioner. Ja det kunne være rigtig fedt med missioner, hvor tropperne, misionerne etc. hang sammen 100%, men det er et langt større arbejde (især missionerne), så det vil jeg pt. vente lidt med. Derfor vil jeg også vente med attacker/defender missioner, som imo er rigtig tricky at balancere når match-up ikke kendes på forhånd.

Jeg kan godt forstå, hvis folk med "best painted army" hære er lidt bob, bob ved at skulle låne deres hære ud, men det er en del af konceptet, så det kan der ikke rigtig ændres på (man kunne så medbringe sin knap så pænt malede hær som Hoppe foreslår).

Chaos-listen er snart på trapperne skarpt efterfulgt af Eldar.

Jeg vil desuden konsultere med overkommandoen om rådighed over værkstedet i en given periode.

Der vil blive tale om 4 kampe på 1 dag (en lørdag).

MVH

Belial

Andreas 2.0

Super koncept! Det er indbegrebet af det gode spil i mine øjne ;D Jeg håber til gengæld, du inkluderer vespids i Tau hæren, og i så fald kunne jeg godt overveje at stille op med den ;D
Læs mere på min blog Bitter Old Painters

Belial

Chaos Space Marines - Avengers of Aximand (Black Legion)

Chaos Lord
-Plasma pistol
-Power weapon

Chaos Terminators (5)
-Powerfist
-Chainfist
-Combi-melta
-Combi-flamer
-Reaper Autocannon¨

Chaos Space Marines (10)
Asp. Champion
-Power weapon
-Melta bombs
-Heavy Bolter
-Flamer
-Icon of Chaos Glory

Chaos Rhino
-Havoc Launcher

8 Khorne Berzerkers
Asp. Champion
Plasma pistol

Chaos Rhino

8 Bloodletters (lesser daemons)

Chaos Space Marines (12)
-Plasma gun
-Icon of Chaos Glory

2 Chaos Spawn

Chaos Defiler

Chaos Vindicator

Total 1497

MVH

Belial

PS: Styrken er baseret på en Black Legion hær, men behøver selvfølgelig ikke være det).

Taoregorn

Kan være vi skal mødes og spille med de to lister du har foreslået nu. ;D

Så kan vi udveksle varer samtidigt.

Belial

Det lyder som en god plan. :)

Skal lige gå kalenderen igennem.

MVH

Belial

Belial

En lidt banebrydende meddelelse.

Ved at rydde plads i kælderen er der faktisk plads til overnættende gæster (med sovepose og liggeunderlag naturligvis). Det vil sige at turneringen kan holdes over 2 dage, hvis det har interesse og der vil blive plads til 1-2 spil mere.

Så kan folk også dukke op langvejs fra uden hast og jag.

Jeg skal nok poste de relevante informationer i en turneringstråd (når det faktisk bliver aktuelt).

MVH

Belial

Sicarius

En lille (faktisk ret lille) detalje til den chaos liste, nu hvor den er baseret på BL hvorfor er der så ingen possessed med? (hvis det er pga. pts er det helt iorden, men synes at possessed er et "varemærke" for BL... ud fra det fluff jeg har læst anyway) :D ellers en liste der ser sjov ud :)
Charlie Staggemeier - jeg er ALTID PERFEKT, undtagen når jeg ikke er...

Kreon

Quote from: Belial on 12 April, 2010, 15:08:55
Det er squ rart at høre, at så mange er friske på at give det en chance.

Jeg vil først og fremmest komme med mine egne bud på listerne. Ikke fordi jeg ikke er lydhør overfor forslag, men det er for bedre at formidle min vision helt igennem.

Jeg er helt med på at det skal være dine bud, men det vil nok være en stor forhindring for nogen, hvis de skal bygge en hær der rammer lige nøjagtigt den liste du laver - eksempelvis vil jeg aldrig i min IW hær bruge berzerkere, dæmoner eller spawns, så det vil være trælst at skulle købe, male og sælge tre enheder, for en enkelt fed turnering. Et alternativ kunne jo være, at lave listerne ud fra et antal lånte hære, der så stilles til rådighed på dagen.

Det ville så desværre udelukke muligheden for at ramme ind i en identisk hær.

Kreon

Belial

Nu skal det siges at jeg ikke laver en hær, som jeg ikke selv kan stille når det handler om Marines, CSM og Eldar, så der er mulighed for at låne.

Men jeg er da lydhør overfor eventuelle småjusteringer. Ikke som hovedregel dog.

I tilfældet Iron Warriors foreslår jeg følgende alternative liste:

Berzerkers byttes ud med:

8 Chaos Space Marines
-Asp. Champion
-Powerfist
-Icon of Chaos Glory
(de beholder dedicated Rhino)

Bloodletters byttes ud med:

Chaos Dreadnought
-Additional Dread CCW
-Heavy Flamer
(alternativ bevæbning: Plasma Cannon)

Defiler + Spawns byttes ud med:

8 Chaos Havocs
-Asp. Champion
-Combi-plasma
-Lascannon
-Missile Launcher
-Autocannon
-Icon of Chaos Glory

MVH

Belial

Belial

Quote from: Sicarius on 13 April, 2010, 12:16:41
En lille (faktisk ret lille) detalje til den chaos liste, nu hvor den er baseret på BL hvorfor er der så ingen possessed med? (hvis det er pga. pts er det helt iorden, men synes at possessed er et "varemærke" for BL... ud fra det fluff jeg har læst anyway) :D ellers en liste der ser sjov ud :)

Jamen du har da helt ret.

"They frequently allow themselves to be possessed by warp entities, secure in the knowledge they can free themselves when circumstances dictate." (Codex:CSM; 2002)

Det kunne afføde en rettelse i BL listen.

MVH

Belial

Kreon

Quote from: Belial on 13 April, 2010, 15:50:39
Nu skal det siges at jeg ikke laver en hær, som jeg ikke selv kan stille når det handler om Marines, CSM og Eldar, så der er mulighed for at låne.

Men jeg er da lydhør overfor eventuelle småjusteringer. Ikke som hovedregel dog.

I tilfældet Iron Warriors foreslår jeg følgende alternative liste:

...

Det var også kun i forhold til at give flere mulighed for at være med, med samme race. Ovenstående ændringer, gør i øvrigt at jeg er meget tæt på at kunne stille listen, uden andre tilføjelser end et par combiweapons...  :)

Kreon

JP

Det lyder som en rigtig fin ide.
Du har naturligvis fri råde ret over mine hære.
Alt efter hvilke du skal bruge, skal jeg nok gå amok med at male.

- JP -

Belial

Jamen det er slet ikke en skidt ide. Faktisk kan man tilnærme sig mange af de andre legions ret nemt med lidt bytte, bytte her og der. Så længe listerne kan give hinanden en forholdvis lige kamp, så ser jeg ingen problemer.

@JP: Super. :)

MVH

Belial